2018-07-25

“Për një vizë greke shes trupin”/ Çfarë thoshte Edi Rama 18 vjet më parë për këtë shprehje


Është një nga debatet e vetme që kandidatët për kryetarë të bashkisë së Tiranës kanë bërë përballë njëri – tjetrit në një studio televizive. Edi Rama dhe Besnik Mustafaj garonin 18 vjet më parë për bashkinë e kryeqytetit për zgjedhjet e 1 tetorit të vitit 2000.


Rama dhe Mustafaj kërkonin mandatin e parë në bashki. Ai debat në studion e emisionit “Opinion” do të kujtohet për akuzat e forta personale që Rama dhe Mustafaj bënë për njëri-tjetrin. Ne shkëputëm vetëm një pjesë nga ky debat i publikuar i plotë së fundmi nga Tv Klan.

PJESE NGA DEBATI RAMA – MUSTAFAJ

Blendi Fevziu: Zoti Mustafaj keni ju të drejtën e dy pyetjeve për Zotin Rama.

Besnik Mustafaj: Unë kam një pyetje për konceptin që ka për elektoratin Zoti Rama duke pasur parasysh se ç’ka shkruar e ç’ka thënë për shumë kategori të popullsisë të mara veç e veç që nga pensionistët, matogrudët, demokratët. Do doja të dija se kush është elektorati që ju besoni se do t’iu japë votën?

Blendi Fevziu: Dhe pyetja e dytë?

Besnik Mustafaj: Pyetja e dytë ka të bëjë përsëri me një shkrim të Zotit Rama i cili shkruan se “për një vizë greke shet trupin”. Ç’garanci jepni se keni ndryshuar mendim?

Edi Rama: Si, si? Në një shkrim që…

Besnik Mustafaj: Në bunkerin atje, ju thoni.

Edi Rama: Në cilin bunker?

Besnik Mustafaj: Bunkerin në Di.

Edi Rama: Çfarë ishte ajo që unë shkruaja në bunkerin Di?

Besnik Mustafaj: Tani është shumë vulgare dhe unë nuk mundem.

Edi Rama: Jo mo jo thuaje nuk ka problem.

Besnik Mustafaj: Për një vizë greke shitem thua ti.

Blendi Fevziu: A ka mundësi të rrijë normal salla, ju lutem.

Besnik Mustafaj: Kjo puna e shitjes është një problem i madh mendoj unë për administratën.

Blendi Fevziu: A ka mundësi salla të mos bëjë replika. Pyetjet po i bën vetë Zoti Mustafaj, nuk ka nevojë për ndihmë.

Edi Rama: Tani jemi në një situatë absurde ku Besniku, më vjen keq për këtë, nxjerr si të vërteta gjëra që nuk janë të vërteta. Thotë çfarë ke shkruar për kategori të ndryshme sociale në Shqipëri. Ka thënë dhe gjatë fushatës që unë paskam përmendur fjalën çeçen, unë këtë term nuk e kam përmendur, nuk është pjesë e edukatës time. Dhe gjithashtu thotë ke sharë veteranët. Në një intervistë thoshte se i kam thënë veteranëve uturake e kushedi se çfarë. Për të gjitha këto ose Besniku është i keqinformuar ose Besniku shpif. Se nuk ka absolutisht asnjë lloj letre të bardhë ku të ketë gërma të zeza që mbajnë firmën time që unë të kem thënë këto gjëra për njërin apo për tjetrin. Nuk ekziston. Edhe pyetja e dytë ka të njëjtin kuptim, është një shpifje për një arsye shumë të thjeshtë. Nëse është fjala për bunkerin që unë kam ekspozuar në Di, i cili këtu u atemua nga shtypi i pushtetit të atëhershëm. Bunkeri ishte i veshur i gjithi me rroba dhe nuk kishe ku të shkruaje, nuk mund të shkruaje dot asgjë. Dhe më vjen keq që përsëri që thuhen si të vërteta gjëra që janë gënjeshtra. Kjo është jo çfarë koncepti kam unë për elektoratin, por çfarë koncepti kanë për elektoratin ata që mbushin përditë faqet e shtypit me akuza nga më qesharaket të cilave unë refuzoj t’iu jap përgjigje. Dhe po qe puna për shkrime Besniku ka shkruar shumë më shumë se unë dhe ka lënë shumë më shumë se unë gjurmë të inkoherencës intelektuale dhe unë nuk erdha këtu as t’ia përmend dhe ta vë në pozitë. Jo më larg se para disa ditësh unë kam patur fatin e keq të lexoj një shkrim të Besnikut që thoshte: Një komunist i ri në shkencë kushtuar shkencëtarit Skënder Gjinushi. Dhe kjo ishte në vitin 1988.

Besnik Mustafaj: Prapë mbetet e vërtetë, komunist ishte, komunist mbetet, një të vërtetë kam thënë. Çfarë çudie ka?

Blendi Fevziu: Mos, mos ju lutem.

Edi Rama: Natyrisht ke thënë një të vërtetë siç ke shkruar për epërsitë e rendit kooperativist dhe kur ke shkruar për: “O Shqipëri, o ball i nderit t’i je drita e Enverit”, por këto nuk kanë rëndësi. Më vjen keq vetëm për një gjë, unë shpresoj të jesh i keqinformuar sepse nuk besoj të ulesh në një nivel kaq poshtë dhe të shpifësh gjëra inekzistente.

Besnik Mustafaj: Unë i qëndroj pyetjes time.

Edi Rama: Pyetja jote është e bazuar mbi një keqinformim ose mbi një shpifje.

Besnik Mustafaj: Pyetja ime është e bazuar mbi atë që kam parë.

Edi Rama: Atëherë shpif.

Blendi Fevziu: Lëre të përgjigjet.

Besnik Mustafaj: Thelbi i saj ka të bëjë me moralin e funksionarit prandaj unë pyes. Mua më duket e rëndësishme që ti dhe unë dhe cilido që hynë në këtë garë të japi garancira. Unë doja të të ndihmoja me këtë pyetje.

Edi Rama: Faleminderit shumë për ndihmën që më jep, por në këtë rast i prish punë imazhit tënd. Kjo është një shpifje shumë e ulët dhe nga ana tjetër nëse ti do një përgjigje nga unë për moralin tim, unë të them që morali im është shumë i thjeshtë dhe ka katër shtylla: Mos vrit, mos vidh, mos gënje dhe mos shko me gruan e tjetrit. Dakord.

Blendi Fevziu: Ju lutem salla.

Edi Rama: Dhe unë Besnik, as nuk kam vrarë, as nuk kam gënjyer, as nuk kam vjedhur dhe skam bërë dhe atë tjetrën.

Blendi Fevziu: Po pati mundësi mos kaloni më në replika dhe kundëreplika.


Shikoni : 


Nesër më 27 korrik 2018 do të jetë eklipsi i plotë i Hënës, më i gjati i shekullit.


Në këtë mbrëmje toka do të gjendet në mes të Diellit dhe të Satelitit, duke projektuar mbi të një kon hijeje.
Hëna do të ngjyroset me të kuqe për 103 minuta. Në Europë fenomeni do të jetë i dukshëm pothuajse kudo.
Eksperti italian Paolo Volpini, shpjegon që fenomeni i 27 korrikut mund të shihet nga të gjithë, sepse është në një kohë kur lind hëna rreth orës 21.

Faza e plotë parashikohet rreth orës 21.30 deri 23.13, ndërsa kulmin e saj do ta ketë rreth orës 22.22.

Ajo e eklipsit do të jetë edhe një minihënë, sepse sateliti do të gjendet në distancë maksimale nga planeti jonë, më shumë se 406.000 kilometra.
Ndër të tjera Marsi, pikërisht në 27 korrik do të ndriçojë më shumë se zakonisht duke qenë në një pozicion të kundërt me Diellin në krahasim me Tokën.

Ky fenomen quhet ‘Opozite’.

Serbët në dilemat mes nacionalizmit dhe fesë

Patriarku i Kishës Ortodokse Serbe Irinej nuk e konsideron kohën e ardhjes së Papa Françeskut në Serbi.

Patriarku i Kishës Ortodokse Serbe, Patriarku Irinej tha se mban pozicionin e saj të shprehur më parë se nuk është koha për ardhjen e Papa Françeskut në Serbi, ndërsa kreu i diplomacisë serbe, Ivica Daçiç beson se vizita e Papës do të sjellë dobi.

Irinej për Blic tha se gjatë një takimi të kohëve të fundit me sekretarin e Vatikanit, Kardinalin Pietro Parolin, i cili ishte për një vizitë në Serbi, nuk ishte biseduar në lidhje me ardhjen e mundshme të Papa Françeskut.

“Folëm për shumë gjëra, por jo për këtë. Unë e kam thënë një here qëndrimin tim dhe i qëndroj atij”, tha patriarku i Kishës Ortodokse Serbe.

Kjo ndodhi në fillim të këtij viti, kur Irinej tha se nuk është koha për ardhjen e Papa Françeskut në Serbi. Po përse? Dhe këtu sërish ndërhyrjnë çështjet nacionalo-fetare, konfliktet mes serbëve e kroatëve, ku këta të fundi i përkasin besimit katolik, pra janë të lidhur me Vatikanin.

“Për shkak të gjithçkaje që ka ndodhur në të kaluarën dhe numrin e madh të serbëve të zhvendosur nga pjesa kroat”, citohet të ketë thënë Irenej.

Nga ana tjetër, ministri i Jashtëm Ivica Daçiç tha se vizita e Papës në Serbi do të sjellë përfitime.

“Pozicioni im si një burrë shteti është se në interes të Serbisë Papa duhet ta na vizitojë, sidomos në kontekstin e mosnjohjes së Kosovës”, ka thënë Daçiç për Blic.

Fatkeqësisht, ende nuk jemi, por do bëhemi “vëllezër armësh” me kroatët

Prof. Dr. Mehdi Hyseni 


Barometri diplomatik

Fatbardhësisht, që nga shekulli XV e deri në shekullin XXI, shqiptarët dhe kroatët kanë pasur dhe, edhe sot, kanë marrëdhënie dhe bashkëpunim të shkëlqyer mes tyre.

Prandaj, ne, pa dyshim se krenohemi dhe mburremi me bashkëpunimin, me lidhjet dhe me miqësinë shekullore kroate, sepse jemi vëllezër për nga gjenealogjia ILIRE . Mirëpo, por fatkeqësisht, në kuptimin e plotë, ende nuk jemi “ vëllezër armësh”, edhe pse do të duhej të ishim që nga epoka e lavdishme e Skënderbeut ( fundshekulli XIV dhe shekulli XV) e deri më sot (shekulli XXI) mbase kemi një preajardhje dhe një fat të përbashkët, sepse i përkasim Evropës Perëndimore, JO Serbisë dhe konglomeratit sllav. Për më tepër, kroatët dhe shqiptarët janë ilirë të lashtë, që janë zemra e Evropës (midis Romës dhe Greqisë), jo e periferisë së “Ballkanit”, sajesë bullgaro-serbe, e shpifur nga historiografët sllavë për t’i pushtuar dhe për t’i shpërfytyruar territoret autoktone ilire-fshirë nga harta e Evropës.


Image result for shqiptaret dhe kroatet flamur

Ky falsitet sllav i nocionit “Ballkan” ka flakur gjenezën historiko-gjeogrfaike të nocionit “GADISHULLI ILIRIK”. –Qëllimi shumë i qartë, mohimi i origjinës së identitetit pasardhësve të ILIRËVE-shqiptarëve dhe të kroatëve, si dhe ankesimi dhe kolonizimi i territoreve të tyre autoktone ilire.

“Shqiptarët vëllezër armësh me kroatët”!

Mirënjohje të sinqertë dhe të përzemërt Presidentes kroate, Kolinda Grabar-Kitaroviq, sepse është e para nga të të gjithë liderët politikë dhe shtetarët e Kroacisë dhe të Shqipërisë (1990-2018), që pati kurajon ta thotë të vërtetën historike se “shqiptarët dhe kroatët janë vëllezër armësh”.

Këtë rrugë dhe perspektivë në sfondin e mbrojtjes së interesit të përbashkët nacioal, territorial dhe shtetëror e hapi vendosmëria, trimëria, sakrifica dhe lufta e 2500 ushtarëve shqiptarë të Kosovës, të Anamoravës, të Maqedonisë dhe të Malit të Zi me në krye gjeneralin e famshëm Rrahim Ademi, të cilët u rreshtuan bashkërisht me vëllezërit e origjinës ilire-koratët në njësitet e Ushtrisë Kombëtare të Kroacisë së Dr. Frano Tugjmanit kundër agresionit dhe gjenocidit shfarosës të Serbisë pushtuese të Slobodan Milosheviqit (1991).
Image result for shqiptaret dhe kroatet flamur
Prandaj, edhe sot, edhe nesër, shqiptarët dhe kroatët nuk duhet të harrojnë, se alternativa e vetme strategjike për të shpëtuar nga armiku i tyre i përbashkët shekullor- Serbia e Madhe, është edhe aleanca unike ushtarake kroato-shqiptare. Ndryshe, Serbia hegjemoniste dhe imperialiste, do të përsëritë luftrat dhe gjenocidet e saj të mëparshme kundër kroatëve dhe territorit kroat, në njërën anë dhe, kundër shqiptarëve dhe territoreve të tyre shqiptare, në anën tjetër.

Sa më sipër, nga zemra e falënderojmë dhe i shprehim mirënjohje të thellë për këtë konsideratë të lartë vlerësuese zonjës së nderuar, Presidentes së Repubublikës së Kroacisë, Kolinda Grabar-Kitaroviq, e cila, me rastin e vizitës së saj zyrtare, që i bëri Shqipërisë ( më 18,19 dhe 20 korrik 2018) pohoi se “shqiptarët dhe kroatët janë vëllezër armësh”. -Edhe mua më gëzoi shumë dhe më bëri të ndihem krenar, kur mësova të vërtetën për trimërinë dhe për heroizmin e shqiptarëve, të cilët paskanë marrë pjesë në luftën e përbashkët me kroatët kundër agresionit pushtues të Serbisë (1991-1995).

Image result for shqiptaret dhe kroatet flamur

Pa reciprocitet nuk ka as unitet të dëshiruar

Mirëpo, ky gëzim, njëherazi, më solli në rikujtesë kohën e shkuar, kur dihet fakti se në luftën çlirimtare kombëtare të Kosovës (1998-1999), të zhvilluar nga UÇK-ja kundër Serbisë agresore pushtuese, nuk erdhën për ta ndihmuar as “2500 ushtarë kroatë nga Kroacia e as 2500 ushtarë shqiptarë nga Shqipëria” !?

Vërtet, ky fakt historiko-politik dhe ushtarak e vë në pikëpyetje përkufizimin se “Shqiptarët janë vëllezër armësh me kroatët” ngase kroatët nuk venë në Kosovë për ta shkrepur asnjë plumb kundër armikut të përbashkët shekullor serb (1998-1999).

Në rastin konkret, ende nuk mund të thuhet se “jemi vëllezër armësh”, sepse mungon reciprociteti, edhe pse “2500 shqiptarë” e kanë ndihmuar luftën çlirimtare kombëtare të Kroacisë. Mirëpo, kjo nuk ndodhi që “2500” ushtarë kroatë të venin në Kosovë për ta ndihmuar UÇK-në.

Gjithashtu, nuk mund thuhet se “jemi vëllezër armësh” (edhe pse jemi vëllazër nga gjaku, etnia, gjuha…etj.)me shqiptarët e Shqipërisë, sepse as 100, as 200 e as “2500” ushtarë shqiptarë të armatosur nga Shqipëria nuk venë në Kosovë për ta ndihmuar luftën antikoloniale çlirimtare kombëtare të UÇK-së kundër Serbisë pushtuese gjenocidale (1989-1999).

Prandaj, thjesht, nuk mund të pranohet teza se “ shqiptarët dhe kroatët, tanimë janë vëllezër armësh”, duke qenë se, në rastin vendimtar historik “to be or not to be” nuk e kanë ndihmuar njëri-tjetrin sipas parimit të reciprocitetit.

Image result for shqiptaret dhe kroatet flamur

Sikur në luftën e Kosovës (1998-1999) kundër Serbisë pushtuese , të kishin marrë pjesë 2500 ushtarë të armatosur të Ushtrisë Kombëtare të Republikës së Shqipërisë dhe 2500 ushtarë të armatosur të Republikës së Kroacisë në luftën e përbashkët të Ushtrisë Çlirimtare të Kosovës (UÇK) për t’i shpëtuar mbi 2 milionë e gjysmë shqiptarë nga zjarri dhe nga flaka e gjenocidit serb, hordhitë barbare çetniko-fashiste policore, paramilitare dhe militare të Serbisë pushtuese të Slobodan Milosheviqit, nuk do të kishin pasur asnjë shans, që t’i masakrojnë dhe t’i vrasin mbi 12 mijë shqiptarë, t’i dhunojnë mbi 20 mijë femra shqiptare, t’i dëbojnë mbi 1 milion shqiptarë nga vatrat e tyre stërgjyshore, si dhe ta digjnin dhe shkretonin cep më cep Kosovën sipas strategjisë së “tokës së djegur”.
Image result for shqiptaret dhe kroatet flamur
Kroatët dhe shqiptarët kanë një gjenelaogji të përbashkët

Për nga origjina ilire, shqiptarët dhe shumica dërrmuese e kroatëve janë vëllezër, por jo edhe “vëllezër armësh”, edhe pse historikisht i lidh i njëti fat tragjik, sepse kanë NJË ARMIK TË PËRBASHKËT-SERBINË DHE SERBËT. Kjo është arsyeja, që shqiptarët dhe kroatët sot, nesër dhe përherë, duhet të jenë, edhe vëllezër armësh veç lidhjeve dhe marrëdhënieve të tjera miqësore, politike, diplomatike, ekonomike, tregtare, ushtarake dhe kulturore si partnerë strategjikë të rëndësishëm në Ballkan, në NATO dhe në BE.


Me rastin e vizitës triditore zyrtare Shqipërisë (18,19,20 korrik 2018), presidentja e Republikës së Kroacisë, Kolinda Grabar-Kitaroviq për asgjë negative dhe të papritur nuk “shokoi rajonin”, ashtu siç dezinformuan masmediat serbe të Beogradit.

Përkundrazi, Presidentja Kolinda Grabar-Kitaroviq, duke mbajtur fjalën e rastit në Parlamentin e Republikës së Shqipërisë (19 korrik) pohoi të vërtetën e pakundërshtueshme se “Kroatët dhe shqiptarët janë vëllezër armësh”. Kjo e vërtetë faktike ndodhi në vitin 1991 të shekullit XX, kur shpërtheu lufta në Kroaci, si rrjedhojë e agrsionit pushtues të Serbisë gjenocidale, “2500 shqiptarë” morën pjesë në njësitet luftarake të ushtrisë kombëtare të Kroacisë për ta mbrojtur popullin kroat dhe Kroacinë nga agresioni gjenocidal i Serbisë.

Në vitin 1991, kur Kroacisë iu imponua lufta e terrorit shtetëror dhe agresioni i Serbisë, e cila kishte për qëllim shfarosjen e popullit kroat, si dhe grabitjen e territorit të Kroacisë ilire, në mënyrë që Serbia e Madhe, t’i rizgjeronte kufijtë territorialë e saj, duke gllabëruar Sllavoninë (duke djegur dhe rrafshuar në themel Vukovarin, perlën e Sllavonisë) dhe Dalmacinë (Kninin, Zarën dhe Dubrovnikun) etj., Ushtrisë Kombëtare të Kroacisë me në krye kryekomandantin e saj legjendar, Dr. Franjo Tuxhman (presidenti i parë historik dhe themelues i parë i Republikës së Kroacisë demokratike), iu bashkuan edhe 2500 luftëtarë shqiptarë nga trevat e Shqipërisë Etnike (Kosova, Anamorava, Ilirida dhe Malësia e Madhe).
Image result for shqiptaret dhe kroatet flamur
Siç bëjnë të ditur masmediat serbe të Beogradit, kjo deklaratë e ekulibruar dhe aksiomatike e presidentës së lartnderuar të Republikës së Kroacisë, Kolinda Grabar-Kitaroviq, u prit në “thikë” nga serbomëdhenjtë e Serbisë për shkak se për herë parë iu përplas në fytyrë e vërteta, se kroatët dhe shqiptarët e Kosovës, të Anamoravës (Preshevë, Bujnaoc, Medvegjë), të Iliridës nën Maqedoni dhe të Malësisë së Madhe nën Malin e Zi, luftuan krah përkrah nën flamurin kroat kundër agresionit pushtues të Serbisë në Kroaci (1991-1995).

S’ka dyshim se, kjo ishte dhe është krenaria jonë e përbashkët kroato-shqiptare, që në rastin më vendimtar historik për mbrojtjen dhe shpëtimin e Kroacisë, shqiptarët u solidarizuan dhe u vëllazëruan me armë në dorë, që ta luftonin ARMIKUN E PËRBASHKËT SHEKULLOR-SERBINË PUSHTUESE GJENOCIDALE.

Prandaj, ky shembull edhe sot, edhe nesër-përgjithmonë, le të na shërbejë si fanar i pashuar për thellimin e besimit vëllazëror dhe miqësor në konsolodimin permanent të fortë dhe e pathyeshëm të bashkëpunimit mes shqiptarëve dhe kroatëve të vëllazëruar, sepse kjo është alternativa e vetme për ta neutralizuar dhe zmbrapsë armikun e përbashkët-Serbinë e Madhe, e cila, edhe sot, ushqen iluzoine dhe ka pretendime serioze territoriale edhe ndaj territoreve të Kroacisë, edhe ndaj territoreve shqiptare, siç po i mban peng kolonitë e saj: Preshevën, Bujanocin dhe Medvegjën, si dhe po zhvillion dialog në Brukesl për copëtimin e territorit verior të Kosovës.

Historia e derisotme, që nga Skënderbeu e deri te Adem Jashari (1998) ka provuar se shqiptarët janë të urtë, trima, besnikë, luftëtarë të paepur, liridashës dhe atdhetarë të shkëlqyerë. Të gjitha këto virtyte pozitive të shqiptarëve i njeh edhe Evropa, edhe mbarë bota, por jo edhe armiqtë e tyre të përbashkët: Serbia, Mali i Zi, Greqia dhe Maqedonia!
Image result for shqiptaret dhe kroatet flamur
Mirëpo, fatkeqësisht dhe për të zezën e popujve të Ballkanit, këto virtyte emblematike të kombit shqiptar, nuk i njeh amalgama sllavo-bizantine e Ballkanit, e cila, historikisht, që nga VII i luftojnë, i urrejnë dhe i mohojnë shqiptarët për shkak të vjetërsisë autoktone shekullore ilire, që nuk kanë asgjë të përbashkët me kolonizuesit sllavë, të ngulitur në territoret iliro-shqiptare, në saje të pushtimeve të tyre barbare, me qëllim të grabitjes së tokave dhe të pasurive të tyre.

Presidentja kroate mburret me shqiptarët, ndërsa serbët “shokohen” nga kjo e vërtetë!
Image result for shqiptaret dhe kroatet flamur
Presidentja e Republikës së Kroacisë, Kolinda Grabar-Kitaorviq me të drejtë pohoi në Parlamentin e Shqipërisë dhe në takimet e saj me shtetarët, Ilir Meta (president), Edi Rama (kryeministër) dhe Gramos Ruçi (kryeparlamentar) se Kroacia mburret me shqiptarët mbase “mbi 18 mijë sish sa jetojnë në këtë shtet mik, tanimë, në tërësi janë integruar dhe vlerësuar si pjesëtarë të shoqërisë kroate…, të cilët e duan dhe janë të devotshëm ndaj Kroacisë.


Image result for shqiptaret dhe kroatet flamur

Njëkohësisht, shqiptarët janë edhe krenarë dhe shembull i shkëlqyer atdhetar i ndikimit pozitiv në zhvillimin e bashkëpunimit dhe të marrëdhënieve ndërmjet Kroacisë dhe Shqipërisë. Në këtë kontekst, presidentja Kolinda Grabar-Kitaroviq, me theks të posaçëm rikujtoi lidhjet e hershme shekullore të kroatëve me shqiptarët, duke përmendur edhe Bashkësinë e Arbreshëve të Zarës, që nga shekulli XVIII”. Shih në: (https://narod.hr/svijet/grabar-kitarovic-albaniji-podsjetila-18-000-albanaca-hrvatskoj-91-cak-2-500-bili-dragovoljci-domovinskog-rata-dogovorena-zajedncka-zastita-jadrana ).

E vërteta në themel të historiografisë






Akademik Prof. dr. Eshref Ymeri


Para pak ditësh, dr. Nuri Dragoj, publicist i njohur dhe hulumtues i shquar në lëmin e historiografisë, më dhuroi veprën e tij më të fundit në dy vëllime, me titull “Përmeti dhe Lufta e Dytë Botërore 1939-1944”, një vepër interesante kjo, në të cilën zbulohen mjaft të vërteta rreth ngjarjeve historike në trevën e Përmetit në përtejanën (sfondin) e luftës antifashiste në vendin tonë

Kjo vepër e re e autorit të bind edhe më shumë në faktin që puna e historisë është ca e ngatërruar, sepse nuk është e lehtë ta trajtosh, duke u nisur nga kriteri i së vërtetës, i cili kërkon që historiani të jetë kryekëput i paanshëm dhe autoritet shkencor i padiskutueshëm. Sipas të gjitha gjasave, anashkalimin e këtyre dy kërkesave themelore, duhet të ketë pasur parasysh edhe Volteri, kur ka thënë:
“Historia është një tërësi krimesh, çmendurish dhe fatkeqësish, mes të cilave bien në sy disa virtyte, disa kohëra fatlume, si puna e ca vendbanimeve me njerëz që zbulohen aty-këtu, mes një shkretëtire të egër”.

Ngjarjet historike që shtjellohen në këtë vepër mbi bazën e fakteve të dokumentuara, më sjellin në kujtesë një thënie mjaft të goditur të shkrimtarit amerikan Robert Hainlain (Robert Anson Heinlein - 1907-1988). Ai thotë:

“Historia lidhet me të vërtetën, ashtu si puna e teologjisë me fenë”.

Pas leximit të kësaj vepre shkencore, e cila të befason me morinë e fakteve që autori sjell përmes më shumë se dy mijë citimeve, më erdhi ndër mend shprehja e famshme, me domethënie aforistike, e cila, me sa duket, ka prejardhje të kryehershme:

“Historinë e shkruajnë fitimtarët”.

Pikërisht në thelbin e këtij aforizmi fshihet tragjizmi i objektivitetit historik. Prandaj koha ka vërtetuar me fakte se aforizmi në fjalë duhej pasuruar me diçka tjetër. Atij i duhej bërë një shtojcë e vogël me domethënie të thellë. Shtojcën e ka bërë Anton Dreksleri (Anton Drexler - 1884-1942), një personalitet i njohur evropian, themelues i nacionalsocializmit gjerman, pararendës i Hitlerit, i cili thotë:

“Historinë e shkruajnë fitimtarët, prandaj humbësit nuk përmenden në të”.

Çdo lexues objektiv i kësaj vepre, i cili të vërtetën e ka për yll karvani, vjen në përfundimin e vetvetishëm se historia është konkrete, është e prekshme, është e faktuar vetëm atëherë, kur zhvillimin e saj ai e kundron me sytë e vet në ditët tona.

Autori ka derdhur shumë djersë dhe kam bindjen se ia ka arritur plotësisht të hulumtojë aq thellë në historinë e krahinës së Përmetit dhe përgjithësisht të jugut të Shqipërisë, saqë e ka bërë lexuesin të rrijë dhe të përsiatë thellë në heshtjen e tij:

“Vallë a do të vijë ajo ditë kur historianët “e liçensuar” të vendit tonë, të arrijnë të flasin me gjuhën e fakteve, të dalin para masës së lexuesve me autoritet shkencor në zbulimin e objektivitetit historik?”.

Në këtë aspekt, kam bindjen se ky libër në dy vëllime shërben si një leksion i mirë për historiografinë shqiptare.

Në përfundim të leximit të kësaj vepre, lexuesi gjakftohtë shtron pyetjen:

“Cili duhej të ishte kriteri i objektivitetit të historianëve në pasqyrimin e historisë së vendit tonë gjatë viteve të luftës?”.

Përgjigjja, në këndvështrimin tim, se si duhen shkruar vepra shkencore të paanshme, në të cilat të pasqyrohen plotësisht ngjarjet dhe dukuritë historike, si edhe të vlerësohet vendi i tyre në historiografinë tonë kombëtare, deri tani vazhdon të mbetet e hapur. Por autori, me hulumtimin e gjerë që ka bërë, i është afruar më shumë se kushdo tjetër së vërtetës, e cila, ndonëse është e dëshiruar, në fakt, është anatemuar thuajse tërësisht.

Sipas historianëve “të liçensuar”, humbësit gjatë viteve të luftës, nuk paskan të drejtë të kalojnë nëpër “sitën” e objektivitetit historik. Ata, në “punishten” e historianëve tanë, duhet të shërbejnë vetëm si objekt demaskimi, përçmimi, poshtërimi dhe talljesh të përhershme, siç ndodhi faktikisht gjatë një periudhe mbigjysmëshekullore.

Autori është ndalur dhe ka folur me gjuhën e fakteve për Marrëveshjen e Mukjes. Nuk e di se cila ishte arsyeja e vërtetë që komunistët pranuan të ulen në një tryezë të përbashkët me përfaqësuesit e nacionalizmit shqiptar. Ndoshta diku thellë, në vetëdijen e tyre mund të ketë gjalluar vetëtimthi ndonjë ndjenjë grahmuese nacionalizmi, për tragjedinë që shovinizmi evropian, nën presionin e shovinizmit rusomadh, armikut tradicional të etnisë shqiptare, i shkaktoi kombit tonë në Kongresin e Berlinit dhe në Konferencën e Londrës. Paçka se në këtë vepër argumentohet me dokumente historike, që komunistët shqiptarë, në aleancë me komunistët serbë dhe grekë, përfaqësues këta të dy vendeve tradicionalisht armiqësore ndaj kombit shqiptar, e kishin kristalizuar tashmë qëndrimin e vet ndaj Ballit Kombëtar dhe Legalitetit që nga fundi i vitit 1942 dhe sidomos në pranverën dhe në verën e viti 1943.

Fakti që komunistët shqiptarë e hodhën poshtë Marrëveshjen e Mukjes, sapo teksti i saj i ra në dorë Miladin Popoviçit, dëshmon pa mëdyshjen më të vogël se Enver Hoxha dhe krerët e tjerë të udhëheqjes komuniste, nuk ishin gjë tjetër, veçse vegël e verbër në shërbim të Beogradit. Miladin Popoviçi, pasi e lexoi tekstin e Marrëveshjes së Mukjes, e zhubraviti, e mblodhi shuk dhe ia pëplasi Enver Hoxhës në fytyrë. Ky s’u bë i gjallë, në vend që të mbante një qëndrim burrëror prej shqiptari me vetëdije të lartë kombëtare.

Për fatkeqësinë tonë kombëtare, historianët “e liçensuar” nuk i zbuluan asnjëherë arsyet e vërteta të hedhjes poshtë të Marrëveshjes së Mukjes. Me heshtjen e tyre për atë Marrëveshje, ata braktisën të vërtetën historike, u radhitën përkrah ideologjisë komuniste, e cila u shartua në vendin tonë nga ana e serbosllavizmit, përmes emisarëve të tij Dushan Mugosha dhe Miladin Popoviçi, dhe ngritën bateritë kundër përfaqësuesve të nacionalizmit shqiptar, sikur gjoja ata ishin shkaktarët e përçarjes ndërshqiptare.

Me përvojën e vet të pasur, autori ka studiuar shumë dokumente arkivore dhe gjatë hulumtimeve serioze që ka bërë në truallin e historisë së viteve të luftës në trevën e Përmetit dhe më gjerë, ka zbuluar shumë të vërteta, për të cilat historia zyrtare ka heshtur. Ka heshtur qëllimisht, sepse po të fliste me gjuhën e fakteve, siç ka folur autori, atëherë do të dilte në dritën e diellit e vërteta tragjike rreth tre objektivave që shovinizmi serbomadh u kishte ngarkuar emisarëve të vetë në Shqipëri, emisarë këta, të cilët “themeluan PKSH?në si agjenturë solide të tyren, futën vendin në një luftë civile dhe larguan nga pushteti elementin nacionalist shqiptar”(Citohet sipas: Kastriot Dervishi. “Flagranca e marrëdhënieve shqiptaro-jugosllave në vitet 1944-1948”. Faqja e internetit “Zëri Islam”. 28 shtator 2009).

Këto tri objektiva Enver Hoxha, në përputhje me orientimet Beogradit, i realizoi më së miri. Këtë e vërteton fare qartë kjo dëshmi tronditëse për lidhjet e ngushta të Enver Hoxhës me titizmin jugosllav:

“20 shkurt 1946... Kallxon nji zojë e cila, aso kohe bante punën si përkthyese në shërbim përsonal të sekretarit të Partisë Enver Hoxhës, në marrëdhanje diplomatike me ambasadën e Jugosllavisë në Tiranë, si nji ditë me nji bashkëfjalim ndërmjet ambasadorit titist e Enverit, ky i fundit shend e verë i paska pasë kumtue përfaqësuesit të Beogradit gati-gati si tue u krenue: “E mbytëm Patër Anton Harapin e, me të kemi plagosë për vdekje Klerin Katolik!..”. Simbas rrëfimit të grues, ambasatori, diplomat i vjetër panserbian, i paska pasë përgjegjë: “Po, po! Po keni endè gjallë Patër Gjon Shllakun, i cili peshon shumë”, ndaj duhet - vazhdoi ai - “simbas porosisë që kam prej qeverisë sime, të zhdukni Shllakun dhe të shkatrroni kulm e themel çerdhen e Klerit Katolik në Shkodër, me në krye Françeskanët” (Citohet sipas: Atë Daniel Gjeçaj “Atë Gjon Shllaku, Martir i Fesë dhe i Atdheut”. Ky artikull përfshihet në librin me tetë autorë, me titull: “Martirizimi i Kishës Katolike Shqiptare 1944-1990”. Shtypshkronja “Atë Gj. Fishta”. Tiranë 1993, f. 36).

Pra, Enver Hoxha i mburrej përfaqësuesit të një shteti tradicionalisht armik të kombit shqiptar, se si ai vriste shqiptarë dhe se si merrte udhëzime prej tij për të vrarë të tjerë shqiptarë.

Në këtë vepër me një taban të shëndetshëm shkencor, autori ka dhënë një kontribut të shquar në studimin e historisë të trevës amtare, duke hedhur dritë në një shkallë të konsiderueshme mbi pasqyrimin e saj me sa më shumë objektivitet. Prej saj nxirret një përfundim interesant:

“Në procesin e grumbullimit të dijeve historike janë të mundshme përftesat dhe firot. Me këtë rast, për shkak të arsyetimeve ideologjike, jo vetëm ngjarje të veçanta, por madje edhe periudha të tëra janë zhdukur nga fushëpamja e historianëve “të liçensuar”. Pikërisht historianët “e liçensuar” kanë fshehur qëllimisht servilizmin flagrant të udhëheqjes komuniste para Dushanit dhe Miladinit, të cilët Enver Hoxhën e kishin shndërruar në njeriun e tyre të bindur plotësisht”.

Nga ky libër mësojmë se njeriu me cilësi të larta morale, nuk ka liri të zgjedhë, pasi zgjedhja e tij është përcaktuar që në gjenezë, ngaqë liria e zgjedhjes te njeriu është pjesë e prirjeve të kundërta të tij. Sido që ta bëjmë zgjedhjen, në mënyrë të vetëdijshme apo të pavetëdijshme, dy janë rrugët: do të përballemi me zgjedhjen që buron nga një veprim i diktuar nga arsyeja apo nga pasione irracionale, sepse problemi i zgjedhjes nuk është çështje e mundësive të barabarta. Në rastin e personazheve të skalitura në këtë vepër, përballemi me njerëz që kanë përqafuar zgjedhjen e progresit në kundërshtim me regresin, të burrave që kanë papapëlqyer të ushqejnë dashurinë dhe të shpërndajnë urrejtjen, të luftëtarëve që kanë vlerësuar mbi gjithçka pavarësinë dhe lirinë, në kundërshtim me skllavërinë.

Autori ka zbuluar me fakte konkrete mjerimin e udhëheqjes komuniste shqiptare, e cila, në Plenumin e Beratit që u mblodh më 23 nëntor 1943, e kishte bërë “zot shtëpie” emisarin e Titos, kolonelin Velimir Stojniç. Prandaj ai shovinist serbomadh, nga tribuna e atij plenumi, lëshonte një deklaratë poshtëruese për vendin tonë:

“Shqipëria jo që nuk e rrit dot ekonominë e saj, por as e zhvillon dot atë, sepse imperializmi do ta gëlltiste;… e vetmja zgjidhje e saj është të bashkohet në një konferderatë me Jugosllavinë…”.

Enver Hoxha, i mbrujtur mirë tashmë me kolaboracionizmin me shovinizmin jugosllav, në mbledhjen e Byrosë Politike të 15 dhjetorit 1947, del po me të njëjtën deklaratë publike, duke vazhduar poshtërimin e vendit të vet, sipas shembullit të Velimir Stojniçit tre vjet më parë:

“Duhet ta fitojmë kohën e humbur e të bëjmë sa më shpejt bashkimin de facto të Shqipërisë me Jugosllavinë në të gjitha fushat (parti, ekonomi, ushtri, etj.), sepse Shqipëria nuk mund të qëndrojë si shtet i pavarur dhe aq më pak të ndërtojë socializmin pa u bashkuar me Jugosllavinë…”.

Shtrembërimi apo fshehja e fakteve historike nga studiues të kohës së diktaturës enveriane, por edhe pas saj, ka bërë që autori, me këtë vepër shkencore, t’u japë përgjigje pyetjeve se si duhet shkruar tani historia; si të arrihet vërtetësia dhe objektiviteti në trajtimin e saj; mënyrën si mund t’i njohim dukuritë historike në tërë kompleksitetin dhe frymën e tyre kontradiktore; nevoja për t’iu kundërvënë falsifikimit të historisë. Kundërveprimi ndaj synimit të një sërë historianësh dhe publicistësh “të liçensuar”, për t’i interpretuar zhvillimet e ngjarjeve në përputhje me ideologjinë zyrtare në pushtet, është domosdoshmëri e kohës. Kjo për arsye se, duke i servirur ndodhitë e viteve të shkuara, ashtu siç u vjen osh tekave zyrtare, duke anashkaluar të vërtetën, me të vetmin qëllim që ngjarjet historike të pasqyrohen në mënyrë të njëanshme ose të deformohen plotësisht, i sjellim një dëm të madh edhe të ardhmes së kombit shqiptar, pasi nuk do të jetë në gjendje të shmangë gabimet e bëra më parë.

Në faqet e kësaj vepre mësohet me lehtësi se para kombit duhet të sillemi me dinjitet, pasi bijtë e tij i janë përgjigjur çdo thirrjeje, ndonëse politika nuk ka qenë në gjendje t’i udhëheqë në drejtimin e duhur. Nevoja ka bërë që shqiptarët të ndërgjegjësoheshin se liria mund të fitohej vetëm atëherë kur kërkohej nga tërësia e individëve dhe jo nga një individ i veçantë. Vetëdija e shqiptarëve ka reaguar në shekuj, pa ndonjë vendim politik, i çfarëdo lloji qoftë ai, përherë në kundërshtim me mendësitë e regjimit pushtues, pa iu trembur shtypjeve të dhunshme që ushtronte makina ushtarake, pa u urdhëruar nga askush, duke u përfshirë vullnetarisht në breza në luftën për liri. Pra, kemi të bëjmë me një moral të lartë popullor, me rivlerësim të besimeve që udhëhiqnin sjelljen shoqërore të njeriut të lirë, i cili drejtohej nga nevoja e një koncepti shoqërisht të përbashkët, për një jetë më të mirë. Kjo, krahas përmbushjes së kënaqësive individuale, mbështetej edhe në gatishmërinë për të shkrirë krejt pasurinë, pa kursyer as jetën për idealin e lirisë.

Në vlerësimin e Kongresit të Përmetit dr. Nuri Dragoj e ka vënë theksin me shumë të drejtë në një fakt të pamohueshëm: ai kongres s’ishte gjë tjetër, veçse një kopje e shëmtuar e AVNOJ-it jugosllav. Në atë kongres u hodhën themelet e luftës së klasave, e cila, fill pas nëntorit të vitit 1944, filloi të zbatohej me tërë egërsinë e vet, përmes burgosjeve, internimeve dhe pushkatimeve të kundërshtarëve politikë. Por edhe para vitit 1944 ajo ka qenë konkrete. Vrasja e ballistëve, djegia e shtëpive të tyre, por edhe e njerëzve të tjerë që simpatizonin Ballin, ishte një luftë klase e pastër. Frytet e asaj lufte klasash, populli shqiptar i voli gjatë viteve ’80, kur degradimi i diktaturës komuniste të Enver Hoxhës e katandisi popullin tonë deri në atë derexhe, saqë ai u gjend ballë për ballë me degjenerimin gjenetik për mungesë të ushqimeve bazë për mbijetesë. Skenari dhe regjisura jugosllave (me kryeaktor Enver Hoxhën) për varfërimin e popullit shqiptar deri në përmasa proverbiale, funksionoi për mrekulli.

Në bindjen time, autori ka bërë vlerësime mjaft objektive për Ballin Kombëtar dhe për Legalitetin. Por duhet pranuar se, sikur Enver Hoxha të kishte pasur burrërinë dhe të mos lëvizte nga trualli i shqiptarisë, përballë emisarëve shovinistë jugosllavë, ngjarjet do të kishin ndjekur një tjetër rrjedhë. Por kjo ishte e pamundur për dy arsye:

Së pari, Enver Hoxha, si njeri i bindur plotësisht para titizmit jugosllav, i përzgjedhur me kohë e me vakt nga Beogradi për të qenë në krye të partisë komuniste, veproi në përputhje me orientimet e shovinizmit jugosllav, për përçarjen dhe për hedhjen e farës së vëllavrasjes në radhët e popullit shqiptar.

Së dyti, komunistët shqiptarë, me në krye Enver Hoxhën, gjatë viteve të luftës kishin si pikësynim kryesor marrjen e pushtetit me çdo çmim, pa lejuar absolutisht bashkëqeverisjen me përfaqësues nga radhët e nacionalistëve shqiptarë.

Autori e thekson me shumë të drejtë dhe unë ndaj plotësisht të njëjtin mendim me të, se faji kryesor për gjendjen ku u katandisën Balli Kombëtar dhe Legaliteti pas hedhjes poshtë të Marrëveshjes së Mukjes, bie kryekëput mbi Enver Hoxhën dhe krerët e tjerë të udhëheqjes komuniste, të cilët e futën popullin tonë në luftë vëllavrasëse. Ishin pikërisht ata fajtorët kryesorë, të cilët u bënë shkak që një pjesë e nacionalistëve shqiptarë të bashkëpunonte me gjermanët. Nënkuptohet vetvetiu që krerët kryesorë të nacionalistëve shqiptarë u treguan të paaftë dhe dritëshkurtër pas pushtimit të vendit tonë nga Italia fashiste. Ata nuk u hodhën menjëherë në veprime konkrete, nuk u vunë në krye të popullit për organizimin e tij në luftë të armatosur kundër pushtimit fashist dhe i lejuan vetes që komunistët të organizoheshin nga emisarët jugosllavë dhe t’ua rrëmbenin iniciativën nga dora. Oportunizmi i krerëve nacionalistë del mirë në pah në kujtimet e njërit prej përfaqësuesve të tyre të njohur, ministrit të brendshëm të viteve të luftës, Kol Bib Mirakaj, kujtime këto të botuara në librin e tij me titull “Vetëvrasja e një kombi”, Botimet “Fiorentina”, Shkodër, 2014.

Për sa u përket vlerësimeve të autorit rreth temës, nëse gjatë luftës ka pasur luftë civile apo luftë vëllavrasëse, mendoj se gjykimi i tij është më afër së vërtetës: gjatë viteve të luftës ka pasur jo luftë civile, por luftë vëllavrasëse. Kjo për arsye se lufta civile përfaqëson në vetvete formën më të ashpër të zgjidhjes së kontradiktave shoqërore që janë grumbulluar me kohë dhe që shfaqet si një kundërvënie e armatosur me përmasa të mëdha e të dyja palëve kundërshtare.

Profesori i shkencave politike në Universitetin e Stanfordit (Stanford University) të Shteteve të Bashkuara të Amerikës, Xhejms Feron (James D. Fearon - 1963), thotë se lufta civile, si një konflikt i dhunshëm brenda vendit, është luftë e grupeve të organizuara, të cilat kanë si pikësynim marrjen e pushtetit me forcë në qendër të vendit apo në një rajon të caktuar, ose ndryshimin e politikës shtetërore.

Nisur nga ky këndvështrim, duhet pranuar se luftë civile quhet përplasja e armatosur mes shteteve të Veriut dhe të Jugut në Shtetet e Bashkuara të Amerikës në vitet 1861-1865, luftë civile quhet përplasja mes Ushtrisë së Kuqe dhe Ushtrisë së Bardhë në Rusi, pas revolucionit bolshevik në vitet 1918-1920, luftë civile quhet përplasja mes komunistëve dhe antikomunistëve në Greqi, në vitet 1945-1949. Në të gjitha këto përplasje, palët ndërluftuese kanë pasur formacione ushtarake të mirorganizuara dhe të përmasave të mëdha.

Prandaj autori ka shumë të drejtë që përplasjen mes komunistëve dhe nacionalistëve në vendin tonë, gjatë viteve të luftës, e quan luftë vëllavrasëse dhe jo luftë civile. Ajo ishte vërtet një luftë vëllavrasëse, sepse forcat nacionaliste në vendin tonë nuk qenë të afta të vetorganizoheshin siç duhet, menjëherë pas 7 prillit të vitit 1939 dhe të krijonin forca të armatosura deri në nivel brigadash, e le pastaj për t’u ngritur deri në nivel divizionesh.

E përgëzoj përzemërsisht dr. Nuri Dragojin për punën e vështirë kërkimore që ka përballuar dhe i uroj suksese në veprimtarinë e tij krijuese në fushën e historiografisë, punë kërkimore kjo që ka në themel vetëm kriterin e së vërtetës.

Nga Redaksia Floripress: 


Eshref Ymeri ka lindur nё fshatin Mesaplik të Vlorës mё 25 dhjetor 1938. Pasi mbaroi arsimin fillor nё Mesaplik, vazhdoi shtatё vjeçaren nё fshatin Ramicё dhe në vitin 1959 mbaroi Gjimnazin "Ali Demi" tё Vlorёs me rezultatin shkёlqyeshёm. Nga ky rezultat i përpjekjeve të para për t’u pajisur me dije dhe kulturë, iu dha e drejta pёr tё studjuar nё Leningrad të B. S. pёr gjuhёn ruse. Kur u prishёn marёdhёniet me B.S, nё qershor tё vitit 1961 ai u kthye në Shqipëri dhe vazhdoi Universitetin e Tiranёs pёr gjuhё letёrsi ruse nё fakultetin "Histori Filiologji", të cilin e mbaroi me rezultate të larta nё vitin 1966 dhe u emrua pedagog nё katedrёn e gjuhёs dhe letёrsisё ruse. Mё vonё e caktuan shef të redaksisё sё botimeve nё gjuhё tё huaja deri nё vitin 1990. Gjatё kёsaj periudhe ai drejtoi redaksinё pёr pёrkthime nё gjuhё tё huaja për veprat e Enver Hoxhёs. Mё 1992 filloi sërish punёn si pedagog pёr gjuhёn dhe letёrsinё ruse, deri mё 31 gusht 2003, kur doli nё pesion.Eshtë anëtar i rregullt i Akademisë së Shkencave dhe Arteve me seli në New York.

Botime


Fjalor frazeologjik rusisht shqip : 25 160 shprehje frazeologjike - 2015
Përkthimi, një histori pasioni - 2015.


Etj.

Lefter Haxhiraj lulja, emblema, liria dhe flamuri i folkorit burimor të Armenit


Image result for Albert HABAZAJ


Nga MSc. Albert HABAZAJ, kryetar i Shoqatës së Shkrimtarëve dhe Artistëve “Petro Marko”, Vlorë, Sekretar i Shoqatës “Labëria”, dega Vlorë.



Lefter Teki Qataj Haxhiraj (1942-2014)



Miq të penës, të këngës, të etnokulturës sonë! Dashamirës, kolegë, të afërm e familjarë!Sot është dita e e mësuesit dhe poetit popullor të paharrimtit Lefter Teki Qataj Haxhiraj (1942-2014), që do të ngelet lulja, emblema, liria dhe flamuri i folkorit burimor të Armenit.

Para afërsisht 4 vjetësh, pikërisht, në një të tillë mjedis festiv, sa labëror aq tradicional të qytetit të Vlorës, Shoqata Kulturore - Atdhetare “Labëria” zhvilloi një veprimtari shumë mbresëlënëse për zonjën fisnike, Vilhelme Haxhiraj Vranari, shkrimtare e njohur jo vetëm në Vlorë, Tiranë e Shqipëri, por edhe në Rajon, në Europë e deri në SHBA. Shoqata “Labëria” - “Nderi i Kombit” nga më të njohurat në mbarë Shqiptarinë, i dorëzoi titullin më të lartë,

“Personalitet i Shquar i Labërisë” që jep për figurat më të nderuara, me kontribute të veçanta kulturore kombëtare. ZonjaVranari njihej dhe më përpara nga shumë vlerësime e dekorata, por si duket, dekorata e Labërisë i shkaktoi asaj shumë emocione pozitive, se së pari ajo është bijë Labërie nga Kanina, me origjinë nga gjaku princor i Gjergj Arianitit, si dhe nuse po në Labëri, në Armen, tek z. Fitim Haxhiraj, me origjinë nga Krahësi i Tepelenës.

 Bashkëshorti i saj, Fitimi, me shpirt artisti, ka qenë, është e do të jetë menaxher i opusit letrar të Vilhelmes, shkrimtares, që është cilësuar princeshë e letrave shqipe të thyera, Musine Kokalari e letrave shqipe në sotmëri.


Image result for vilhelm vranari

Vilhelme Haxhiraj Vranari

Kujtoj që Fitimi qe dhe moderatori i kësaj veprimtarie, të cilën e çeli kryetari i shoqatës “Labëria”, për Vlorën, Z. Ahmet Demaj dhe që shpalosi tek të pranishmit vlerat letrare kulturore dhe atdhetare të Vilhelmes.


ahmet-demaj-c1200x600

Ahmet Demaj

Kujtoj që unë, Albert Habazaj, në funksionin shoqëror të Sekretarit të kësaj shoqate, u kërkova të pranishmve 1′ heshje në nderim të poetit popullor Lefter Haxhiraj, i cili kishte pak ditë, që ishte ndarë nga jeta. Jo më kot e bëra këtë parantezë dhe pikërisht unë.
Mbaj mend e mendoj se e kam shprehur drejtë e qartë që “Cinxërfilja” është një këngë labe e mirënjohur në rang kombëtar, një këngë polifonike, e bukur si një stinë me vajza.

Atë këngë e kakënduar grupi polifonik i Armenit, me marrës të magjishmin këngëtar lab, Rramën Nuredini, në festivalin Folkorik kombëtar të Gjirokastrës, 1983.

Image result for fitim haxhiraj

Fitim Haxhiraj 


Ishte një prurje e drejtpërdrejtë dhe këmbëngulëse e Lefter Haxhirajt. Këtë këngë Artistja e famshme, Aurela Gaçe e ngriti në një majë tjetër artistike, nga e cila e shijojnë të gjithë artdashësit nëpërmjet televizionit, koncerteve të shumta brenda dhe jashtë vendit etj.

Intervistë/ Polifonia femërore, si filigran i polifonisë labe – Pjesa e tretë


 “Cinxërfilja”, si çdo krijesë artistike, kishte patjetër një baba. “Cinxërfiles” i vdiq babai. Ju kërkoj, Miq Të Krijimit, të Vilhelmes dhe të Fitimit, të mbajmë 1′ heshtje në kujtim të babait të “Cinxërfiles”, atij që bëri këtë lirikë popullore brilante, në kujtim të të paharruarit Lefter Haxhiraj, i cili është dhe vëllai i Fitimit”.



Këto fjalë shpreha në substancë katër vite më parë.Dua të shprehem, se turbullirat e kohës nxorrën në skenë shoqëritë e parave dhe interesave, jo shoqëritë e shpirtit, me penë, këngë, arsim e kulturë qytetare. Sado idealistë e korrekt të jemi treguar, as ne nuk u paskemi shpëtuar qoftë dhe pa dashje apo nga mesazhet e mirësisë infeksioneve të dekoratave.



Fatmirësisht, vjen dita e bukur, që të qetësojmë shpirtin e një burri me vlera, që na ka dhënë aq shumë kënaqësi me magjinë e fjalës dhe melodisë së tij lirike si një fllad trëndeline i pasosur.


Grupi i Pilurit

Është fjala për të pavdekshmin LEFTER HAXHIRAJ TË CINXËRFILES SË ARMENIT.

Ai nuk është me ne fizikisht, por është me këngët e tij, me librat e tij të botuar, me edukimin arsimor-kombëtar dhe etiko-moral të sa e sa brezave në vendlindjen e tij, në Armen nëpërmjet mësimdhënies shembullore. Është shumë simbolik e domethënës ky takim, sepse, kur, me të drejtë vlerësuam këngëtarin fisnik Rramën Nuredini të Armenit, ai u shpreh, se ndihej keq që nderohej para mësuesit, drejtuesit dhe poetit popullor Lefter Haxhiraj. 


Vallja e Tërbaçit 


Sinqerisht që na erdhi mirë ky merak i Rramën Cinxërrfiles për vëllain e tij folkorik Lefter Xinxërfilja, prandaj, në emër të Shoqatës së Shkrimtarëve dhe Petëve “Petro Marko”, Vlorë, i propozuam Shoqatës “Labëria” për të bërë këtë vlerësim të merituar dhe të motivuar me veprat e shpirtit të tij tipologjik për vendlindjen.

Veç kontributeve të padiskutueshme dhe gjurmëve që ka lënë Lefteri në arsim, folkor e kulturë, ky nderim sot vjen edhe si një amanet i gjallë i virtuozit Rramën Nuredini për mësuesin, mikun e mirë dhe udhëheëqsin e tij shpirtëror, Lefter Haxhiraj. Folkori na zbukuron botën e brendshme, na bën më të mirë, më të bukur shpirtërisht. Kënga labe,si pjesë e së tërës folklorike shqiptare është gurrë popullore, është thesar i paçmuar, shufër floriri e kulturës sonë jomateriale.

 Lefter Haxhiraj në Armen ndërtoi një grup lab, mbi shtratin e traditës këngëtore, grup që u bë aq i njohur më vonë, por që e nxorri nga një trevë e cilësuar më parë si jolabe, që nuk llogaritej si Labëri, që njihej thjesht si Topallti, sepse nuk kishte dalë ende një grup përfaqësues që të hahej me “Ujqit e këngës labe” në kontekst dhe në kuptimin më të mirë të fjalës.

Image result for Lefter Çipa
Lefter Çipa


Pas festivalit të madh të 1983-shit, Lefteri e bëri Grupin polifonik të Armenit po aq lab sa labët e rrënjës e mos më… Gjeografia folkorike e krahinës etnografike të Labërisë u zbukurua hijshëm me “Cinxërfilen” e Armenit, që tok me “Bejkën e Bardhë” të Pilurit radhiten ndër këngët më të njohura labe, më të dashurat, më populloret, më të përhapurat e të pëlqyera nga të tjerët. Hit vërtet. Të vjetrit e dinë që “Xinxërfilja” ka qenë një këngë e lashtë e traditës labe, një këngë e përvëluar dashurie, po fare e përvëluar, siç shprehet Lefter Çipa.

Lefteri e gjeti këtë prurje në odat e burrave dhe zjarret e të rinjve të vendlindjes dhe atyre hënave, e përpunoi, e stolisi siç e meritonte natyrshëm, pa ia prishur bukurinë e burimit, e ngriti në art me grupin e tij që i dha emër fshatit dhe Labërisë. Këngën ai e strukturoi natyrshëm, i dha jetë njerëzore, duke patur si motiv dashurinë universale.

Lefter Haxhiraj nuk punoi për të ngritur vetveten, por puna dhe vepra e tij ia ngritën emrin brenda fshatit dhe krahinës, sepse Topalltia plotësoi denëjsisht hartën folkorike të Labërisë, krahas Smokthinës, Himarës, Tërbaçit, Pilurit, Dukatit, Vranishtit, Tragjasit e jo shumë të tjerëve në atë kohë. Lefter Haxhiraj ishte një mësues i mirë, këmbëngulëse i përkushtuar për vendlindjen.

 Ai nuk ishte një rrogëtar kulture i rëndomtë, nuk ishte përgjegjësi shtëpisë së kulturës së fshatit por edukator multifunksional për vendlindjen për sa e sa breza në Armen, Trevllazër e Topallti.
Image result for Kujtim Mici


Kujtim Mici


Ai punonte vullnetarisht, në kohë të lirë, pas mësimit me nxënësit dhe angazhohej maksimalisht me grupin. Punonte me pleqtë e kohës deri natën vonë përt’u vjelur materialet folkorike të traditës, sepse ishte njohës i mirë dhe mbledhës korrekt i folkorittë zonës, që e çoi më tej këtë përvojë etnokulturore, duke mbajtur gjallë e të ndezur stafetën e shpirtit të popullit në këngë e valle.
Image result for Llambro Hysi

Llambro Hysi

Kontributi i tij dihej e dihet. Shpirtin prej artisti të këtij mësuesi e vlerësonin e dhe pena të fuqishme të poezisë popullore si Kujtim Mici, Llambro Hysi, Muhamet Tartari etj. Qe me një njeri me emër të përveçëm për vendlinjden jo për vete.


Image result for Muhamet TartariRelated imageHiqmet Meçaj
                                                                 

                                        Muhamet Tartari ,  Haxhi Dalipi dhe Hiçmet Meçaj

 Kishte një sedër të shëndoshë dhe ballafaqohej sy më sy e polemizonte edhe me zërat më të fuqishëm vlerësues si H. Dalipi e H. Meçaj, e përsëris, jo për vete, për vlerat origjinale të e grupit. Lefter Haxhiraj qe emër për fshatin e tij, për këngën e Labërisë. Model për t’u ndjekur.Vlorë,
21.07.20182


Fotografitë e ërgatitura nga Floripress/Flori Bruqi

Vdiç shkrimtari dhe avokati i njohur dardan Zeqir Berdynaj (1934-2025)

Zeqir A. Berdynaj, u lind më 6 qershor 1934, në Firzë, ish katundi i Ri i komunës së Pejës.  Shkollën fillore dhe të mesmen e kreu në vendli...