2019-01-31

Fatos Lubonja : Kadareja dhe mediat lavatriçe


Kadare ka dhënë një intervistë në TV Klan ku ka spikatur deklarimi i tij se nuk ka qenë disident; se kontrata që ka pasur me popullin ka qenë si shkrimtar dhe jo si hero dhe se “lubonjëria” që ia kërkon këtë të ishte bërë vetë. Cili është komenti juaj?

Disidenca lidhet me një periudhë poststaliniste të vendeve të Lindjes ku, pas dënimit të Stalinit, u krijua një lloj lirie relative për të shprehur kundërshtimin nëpërmjet aktesh publike. Kurse Shqipëria mbeti deri në fund staliniste, prandaj çështja e disidencës as mund të shtrohet, por ama një pyetje mund e duhet të shtrohet: pse Shqipëria mbeti staliniste, ndryshe nga tërë vendet e Lindjes? Cila është përgjegjësia e inteligjencës për këtë? Po të lexosh intervistën e Kadaresë dashur pa dashur ajo flet për këtë.
Në vitet e rinisë sime për të cilët flet Kadareja ekzistonte një rini qytetare që kishte fituar një ndërgjegje kundër atij regjimi e cila, ndryshe nga masa e servilëve karrieristë që zbrisnin nga provinca, e urrente regjimin dhe kërkonte çlirim. Madje, lidhur edhe me rastit tim personal, nëse ka njeri që e ka ditur se kishte edhe një grup të rinjsh që kishin vendosur të mos botonin, por të bënin letërsi sirtaresh që godiste regjimin ky është Kadareja. Këto ai i di mirë sepse ka qenë një brez i ndërmjetëm midis këtyre dy brezave dhe ka jetuar në rrethet e tyre. Sigurisht nuk ishte ndonjë gjë e madhe ajo që bënim, por si akt moral ndaj shoqërisë dhe ndaj vetvetes ishte e kundërta e atyre që vargëzonin pa fund për shqiponjat që fluturonin lart e që gëzoheshin pa masë kur Shoku Enver u bënte ndonjë telefonatë përgëzimi. E nëse në ato vite filloi një luftë kundër liberalizmit që përfundoi me trefishimin e numrit të të burgosurve politikë për një periudhë shumë të shkurtër kjo mbi të gjitha u drejtuar kundër kësaj rinie të cilës iu prenë krahët pa fluturuar. Nëse dikush prej nesh nuk u dogj me benzinë si Jan Palah në Çekosllovaki në atë kohë kur filluan të na presin gjuhën sëbashku me flokët e gjata kjo nuk është se na bën ndonjë nder, përkundrazi, tregon shkallën e shtypjes e të nënshtrimit të shoqërisë. E lidhur me këtë unë problemin e kam shtruar si çështje kulture, si çështje që ka të bëjë me rolin e intelektualit në një shoqëri. Jam shprehur se në shoqërinë tonë mbizotëron një kulturë që e përçmon një hero idealist, njeriun që sakrifikohet për të tjerët, përkundrazi ajo ka si model intelektualin që boll të arrijë suksesin dhe një status paçka se si e arrin atë. Këtë e provon edhe vetë Kadareja në intervistën e tij kur tregon se si një intelektual tallet me një njeri të thjeshtë duke i thënë se ai duhet të digjej me benzinë në shenjë proteste sepse intelektualët vlejnë, kurse ai nuk vlen për asgjë. Pra ne, mëtë rinjtë, që të “digjeshim” kishim nevojë për tjetër lloj shembull intelektuali, jo si Kadareja. Kur shkrimtari më i njohur nxitoi të na quante antishqiptarë e armiq çfarë mund të prisje nga të tjerët. Dhe problemi që kam ngritur është se ky lloj intelektuali në vend se të dënohet inkurajohet tek ne edhe sot. Vetëm në Shqipëri mund t’i bëjë nder një shkrimtari sot t’ëtallë akte të tilla si i Jan Palah. Akte të tilla janë akte që shenjojnë ndërgjegjen kolektive të një shoqërie e që, siç ka treguar shpesh historia, kanë vlejtur më shumë sesa dekada emancipimi gradual të shoqërisë.
Shprehje e kësaj kulture është edhe kur thotë: “nuk kam pasur kontratë me popullin tim si hero, pot si shkrimtar”. Ç’kuptim ka kjo? Shkrimtari, nëse duhet të ketë një kontratë duhet ta ketë me të vërtetën. Këtë kontratë ai e ka prishur pafundimisht mu pse ka pas nënshkruar një kontratë tjetër, si shkrimtar, me regjimin që e paguante si profesionist i lirë, që i ndërtoi një apartament special, që i vuri një përkthyes në shërbim dhe kjo kontratë, do s’do Kadareja, ishte një kontratë që parashkonte larjen e truve popullit për ta sunduar më mirë dhe jo thënien e së vërtetës. Kjo lloj mendësie mbi raportin me pushtetin shpjegon pse edhe gjatë tranzicionit Kadareja ka mbajtur qëndrime flirtimi si me regjimin autoritar të berishës 92 – 97 si me sistemin e korrupsionit të Nanos duke gëzuar madje edhe privilegje prej tyre.
E megjithatë askush nuk e ka akuzuar, siç pretendon në intervistë, se ka bërë një kontratë për të qenë hero dhe nuk e mbajti. Sot i është thënë pse kërkon të bësh heroin pa pas qenë hero duke e thelluar edhe më shembullin e keq të intelektualit manipulator. Sot i kërkohet që të mos çojë trupa televizive të huaja në vende internimi imagjinare ku nuk ka qenë kurrë, e të mos bëjë sikur në famëkeqen Lidhje të Shkrimtarëve ai paskësh qenë i vetëm kundra të gjithë shkrimtarëve të tjerë. Nuk i është përmendur fare denigrimi që u ka bërë autorëve më të njohur të shekullit XX me pseudonimin Gent Arbana. Nuk i është thënë pse shkrove Pashallarët e Kuq që eksaltonte Enver Hoxhën dhe varroste ende pa u pushkatuar të ashtuquajturit armiq që ai kishte zbuluar në atë kohë, por pse kërkon ta nxjerrësh sikur Pashallarët e Kuq ishte një vepër kundër diktaturës së proletariatit. Si mund të jetë kundër diktaturës së proletariati një poemë ku shkruhet: “Diktaturë e klasës s’është vec në vjersha/Dhe në ditlindjen e veteranit tornitor./Je për socializmin?/Vrapo në rrjeshta/Shpall kudo dhe mbi këdo/kontroll punëtor.” Në fakt, megjithëse ne të gjithë e dimë se si njerëzit ishin të detyruar të përsërisnin çfarë thuhej nga udhëheqësi i madh për armiqtë e popullit, ajo e tejkalon në egërsi edhe gjuhën e këtij sepse shkrimtari, sikur të jemi në një gjendje lufte në front, arrin e thotë: “Bjeri ditë e natë burokratizmit,/Klasën që u përmbys nën këmbë e mbaj./Në se s’do që nesër skuadër e pushkatimit/Të të vejë në mur/tek Bulevardi i Madh.” Dhe prap nuk i kërkojmë llogari pse vargje të tilla kanë frymëzuar turmën e pafundme të injorantëve për ta zhytur edhe më pa mëshirë çizmen në fytin e armikut të klasës. As që të kërkojë falje nuk i është kërkuar. Personalisht nuk mendoj se ai i urrente vërtet kaq shumë klasat e përmbysura dhe armikun e klasës kundër të cilëve asnjë shkrimtari i socrealizmit nuk ka shkruar si ai. Kemi të bëjmë me shkrimtarin që humbet unin e tij dhe krijon “unin tjetër” që shkruan dhe mendon ashtu që t’i pëlqejë diktatorit, fenomen ky i njohur në diktatura. Por ama kemi të drejtë t’i kërkojmë t’i njohë e shpjegojë këto mekanizma në mënyrë që brezat që vijnë të kuptojnë se nga ç’kohë e mbrapshtë kanë dalë, jo të thotë kam qenë i lirë në diktaturë, se kështu i bën nder diktaturës.

Sulmet tuaja dhe të Qoses Kadareja ia atribuon zilisë së shkrimtarëve mediokër. Sipas jush a ka të vërtetë në këtë akuzë, apo keni tjetër shpjegim?

Ajo që bije në sy kur shtjellon këtë akuzë është se ai i trajton shkrimtarët e tjerë sikur këta të jenë ushtarë që vriten në betejë në funksion të lavdisë së gjeneralit Kadare. Ky vizion piramidal prej ushtaraku reflekton një kulturë që mund ta dëgjoje një shekull më parë kur gatuhej mbinjeriu dhe përgatitej fashizmi, por të kesh sot këtë koncept për krijuesit dhe krijimtarinë kjo tregon se ky autor ka jetuar i izoluar nga mendimi liberal progresist evropian. E keqja është se sot ata që kanë lexuar dhe atëhere dhe tani vetëm Kadarenë nuk arrijnë ta kuptojnë se janë përçuesit e kësaj kulture të stërvjetëruar që stimulon njeriun fashist tek individi. Krijuesit nuk ndahen në të mëdhenj e të vegjël, por në të vërtetë e në të rremë, nëse mnd të tentojmë një karakterizim. Çdo krijues i vërtetë sjell një përvojë të vetën një frymëzim të vetin dhe kjo është bukuria e artit, tek pasuria dhe larmija e vet. Kjo s’do të thotë se s’ka libra apo autorë që na pëlqejnë më shumë apo më pak, Por shpesh këto përzgjedhje janë shumë individuale e lidhen me ndjeshmërira të ndryshme me shije e formime të ndryshme. Sa për ilustrim, më lejoni mungesën e modestisë, mund t’ju them se Kaczorowski, recenzuesi i “Gazeta Wiborsha”, që është më e madhja e më e mirënjohura në tërë Lindjen, në recensën që ka bërë pas botimit të Pallatit të Ëndrrave këtë vit në Poloni thotë: “Ky libër nuk është as i mirë, dhe as tepër tepër i keq. Është thjesht mesatar - ashtu sikurse është e gjithë krijimtaria e këtij autori shqiptar.” I njëjti që duke iu referuar një eseje time “Blloku” të antologjisë “Evropa që po zhduket” të botuar në Poloni dhe Gjermani më cilëson “shkrimtar i shkëlqyer evropian.” Jo vetëm, por nëse do të nisemi nga ideja se mediokrit janë ziliqarë ndaj gjenijve atëhere sipas kësaj teorie mund të ngrihet pyetja: po pse nuk e paskan zili Kadarenë tërë ajo turmë shkrimtarësh e gazetarësh që e adhuron, ngase nuk janë mediokër, ngase janë nën mediokër apo çfarë? Prandaj më mirë sesa me vlerësimet denigruese ndaj njëri tjetrit duhet të merremi me analizën dhe gjykimin e argumenteve që parashtrojmë. Personalisht veprën e Kadaresë e gjej shprehëse të ideologjisë nacional komuniste shtypëse dhe izoluese të Hoxhës, trazuar me një prirje të theksuar për të kënaqur shijet ekzotike e orientaliste të lexuesit perëndimor, çka më bën të mos e gjej të vërtetë, e të mos më ngjallë emocion. Kuptohet se në këtë mospëlqim ndikon sa formimi im edhe jeta ime e kaluar nëpër burgje. Dhe kritikat e mija i kam ndaj veprës më shumë sesa ndaj jetës së shkrimtarit sigurisht pa i ndarë ato me thikë sepse nuk ka kuptim t‘i ndash pasi modeli i intelektualit që ai përfaqëson, atij që flirton me çdo pushtet, reflektohet si në jetën edhe veprën. Kush kërkon të merret me argumentet që shtjelloj do mund t’i gjejë sa në revistën Përpjekja edhe në shtypin shqiptar e le të merret me to sepse kundërshtimi i tyre me logjikë të shëndoshë vlen shumë më tepër sesa thjesht sharjet apo thjesht përmendjet e faktit se Kadareja lexohet në Perëndim. Po ashtu kam kritikuar edhe vizionin e tij për botën e Shqipërinë që ai shpalos pasi i imi është krejt tjetër. Dhe kjo besoj se është një detyrë intelektuale. A mendoni ju psh. se një intelektual duhet të heshtë kur dëgjon se shkrimtari më i njohur i vendit thotë se “Kanuni i Lekë Dukagjinit, është thelbi i evropianizimit” se “Kanuni shqiptar është kanun me stof katolik”, vetëm pse këto marrëzi i thotë Kadareja. Po mu pse i thotë Kadareja duhet folur edhe më fort sepse shumica, që nuk ka instrumente, i beson verbërisht. Më duhet pra të përsëris se kjo qasje esencialste që kërkon thelbe të Evropës është e gabuar, se Evropa është një “ngjarje” e shtrirë në hapësirë dhe kohë në ndryshim e pasurim të vazhdueshëm. Por, edhe kur për qëllime thjeshtëzuese i referohemi momenteve të saj kulminante, që, si të thuash, i shenjojnë identitetin, sot debati bëhet midis atyre që kuptojmë me Evropën Iluminizmin e shmçka tjetër dhe atyre që kërkojnë t’i gjejnë rrënjët e saj tek Krishtërimi. Dhe kur flasin për rrënjët e krishtera të Evropës kanë parasysh se me krishtërimin për herë të parë ze fill ideja e madhe demokratrike e dinjitetit të personit e barazisë midis njerëzve, pasi, sipas tyre, ai u ngrit mbi idenë se Zoti i ka bërë njerëzit sipas imazhit të tij. Libri i shenjtë i një të krishteri është Ungjilli i cili na mëson të duam edhe armikun tonë, i cili na thotë të falim? Ku e gjen ky stofin katolik tek Kanuni (pale që kush ka lexuar Doruntinën do të gjejë atje se janë pikërisht priftërinjtë ata që i kundërvihen institucionit të besës kanunore). Kanuni na mëson se për të marë hak mund të vrasim çdo pjesëtar mashkull mbi 15 vjeç të familjes së vrasësit? Kanuni nuk është tjetër veçse tentativa më primitive e një shoqërie klanore, ku nuk ka hyrë ende as shteti dhe as feja, për të vënë disa rregulla bashkjetese. Dhe fakti se ay ka mbetur deri vonë në disa zona ku nuk ka shkelur dot as turku, sepse kanë qenë zona shumë të thella malore, nuk ka të bëjë fare me të qënit e tij perëndimor dhe jo lindor siç thotë Kadareja. Madje, nëse ai do të lexonte pak më shumë histori, do të mosonte se ata turqit e tij të liq kanë bërë edhe pajtime gjaqrash në truajt ku mbizotëronte Kanuni pasi ata kishin ndërtuar shtet.


Kadare është ankuar për shtypin se e ka trajtuar pa moral historinë e tij me Janullën. Ju jeni ankuar po për këtë shtyp për mënyrën se si e ka trajtuar. Ç’keni për të thënë?

Për mua ishte troditëse mënyra se si për të mbrojtur monumentin e tyre një numër i madh gazetarësh trajtoi mizorisht një grua fatkeqe që ka mbetur me një djalë të sëmurë mendërisht. Ndërkohë që i kërkonin ndjesë Gresës nxorrën fletët e hartuara nga sigurimsit me një gjuhë që është tipike e aktakuzave të asaj kohe për të provuar se nuk është internuar për shkak të Kadaresë, por sepse paska qenë spiune dhe prostitutë. Po si nuk u kujtua asnjëri të paktën të pyeste se çfarë ka qenë ky Komisioni i Dëbim Internimeve të cilin e njoh mirë sepse i ka rinovuar çdo pesë vjet internimin familjes sime për njëzet vjet rresht. Ai ishte një organ që vepronte pa gjyq. Pra që merrte dhe plaste njerëzit nëpër qoshet e skutat më të errëta të vendit sipas nje vendimi arbitrar që ishte në kundërshtim edhe me kushtetutën e atij regjimi. I internuari në këtë aspekt ka qenë më keq sesa i burgosuri sepse nuk gëzonte as të drejën e një gjyqi ku të mund të mbrohej. Komisioni i Dëbim Internimeve ka qenë një nga shekelësit më flagrantë të të drejtave të njeriut në shqipëri. Kryetar i tij mesa mbaj mend ka qenë një nga antarët më besnikë të Byrosë Politike, Manush Myftiu.
Për të provuar përrallat e Kadaresë se Janulla ne qenkësh venë nga segmentet e errëta të Sigurimit kundër segmenteve të bardha të tij na thirret në ndihmë edhe Hekuran Isai i cili, në kohën kur flitet ka qenë aq liberal saqë sapo u bë ministër vendosi në Burgun e Burrelit regjimin më të egër që kishte njohur ky burg. Këta lloj gazetarësh thonë se Kadareja i ka ndriçuar, por unë nuk shoh pikë drite në këtë lloj gazetarie. Mua më bëjnë të shtoj pyetjen:: ç’përfaqësojnë këta gazetarë që e trajtuan kameran e penën si zorrë për të shplarë monumentin nga çdo kritikë e për të mbuluar me këto ujra të vërtetën? Si ka mundësi që intervistuesi Fevziu u kthye në dëgjuesin Fevziu duke bërë sikur po i dëgjonte për herë të parë shumë nga shtrëmbërimet dhe gënjeshtrat që tha Kadareja në atë emision?
Është normale që një lexues të jetë i lidhur me një autor për njëmijë arësye. Por është anormale që ky të humbasë sensin e realitetit dhe të mos dojë të dëgjojë asgjë që flet në mënyrë kritike për autorin e tij; është edhe më anormale që të lëshohet me një histeri kundër atyre që kritikojnë autorin e tij. Pati ndonjë që u lëshua aq keq në tërbimin e tij saqë nuk nguroi të shkruajë se personi që goditi Fatos Klosin duhet të kishte goditur ata që shkruajnë kundër Kadaresë. Pale që së fundi kjo media lëshoi me gërma të mëdha thënien “gjeniale” të Kadaresë “Qosja është i marrë!”
Çështja është, ku e ka burimin kjo histeri? Ky nuk është thjeshtë konformizëm. Pa dyshim ka edhe konformizëm në këtë histori, edhe injorancë, por egërsia e treguar ndaj Janullës dhe atyre që kërkojnë të kritikojnë idhullin duhet të kërkojmë më thellë. Shpjegimin duhet ta kërkojmë atje ku gjejmë shkaqet e adhurimit të diktatorëve në përgjithësi, shkaqet e mungesës së individualitetit, personalitetit e shpirtit kritik tek njeriu. E këto më çojnë tek historia e një shoqërie represive dhe paternaliste dhe efektet e saj mbi individin, Historia e adhuruesve të verbër të idhujve është shumë e njohur në botën perëndimore sepse është tashmë pjesë e mendimit klasik psikoanalitik, që tek ne nuk ka hyrë ende, fatkeqësisht. Nëse do t’i referohemi një klasiku të psikanalizës moderne Heinz Kohut “The analys of the self” (analiza e unit) tek adhurimi për idhullin më një anë dhe egërsia e sulmeve ndaj kritikëve të tij do të gjejmë fenemenin e shrregulimeve nerçiziste të personalitetit, që vihet re veçanërisht në shoqëritë represive e me një kult dhune siç është vendi ynë. Karakteristikë e këtyre shoqërive është trajtimi i keq i fëmijëve. Rrahja, nënvjeftësimi, neglizhimi në fëmijëri (ne kemi një shprehje që se kam dëgjuar kund: më mirë mut se i vogël) lenë gjurmë të thella tek njeriu. Ato krijojnë tek ata një ndjenjë mosbesimi tek vetvetja, pasigurie dhe krijojnë fenomenin e nevojës obsesive për tu shkrirë me një objekt omnipotent. Për të mposhtur ankthet dhe pasiguritë e tyre këta kapen pas kësaj figure që e idealizojnë e me të cilën identifikohen dhe kur u cënon atë në të vërtetë ata irritohen sepse u preken sigurirat e brishta të vetat. Dhe jo është një gjendje delirante, jashtë realitetit.
Edukimi i një individi të aftë që të admirojë e të entuziazmohet pa humbur sensin e realiteti dhe shpirtin kritik, që i do miqtë, por më shumë të vërtetën, i sigurt në vetvete, që s’ka nevojë të strehoet në një un grandioz delirat të vetin apo në një objekt të idealizuar omnipotent jashtë tij është një rrugë e gjatë që e pret shoqërinë tonë prandaj edhe një herë përsëris thënien e Wiliam Reichut “të shpëtojmë fëmijët” sepse shumë nga këta për të cilët po flas i shoh pa shpresë. 

Flori Bruqi: Adem Demaçi,burim i fuqishëm frymëzimi

Fotografia e Dibran Fylli

Botuar në revistën për kulturë "Orfeu"-Prishtinë.-

Përmbajtjet eksplicite dhe shqetësuese në media dhe efektet te të miturit


 Agron Vrangalla


Gjithmonë është folur për ndikimin e mediave në kategori të ndryshme sociale, edhe përkundër faktit se një pjesë e teoricientëve bashkëkohorë nuk e konsiderojnë të arsyeshme për t’u marrë me efektin e mediave. Arsyeja kryesore është se “efektet” apo ndikimet nuk vijnë nga mediat në mënyrë ekskluzive, por janë pasojë edhe e disa “agjencive” të socializimit, siç mund të jetë familja, vëllezërit dhe motrat më të rritur, shkolla, shoqëria dhe mediat. Sidoqoftë, efektet e medias janë evidente në shoqëri. Ato bazohen në të mësuarit aktiv, si bazë e socializimit dhe përqendrimit të vëmendjes mbi rëndësinë e leximit të medias apo shkrim-këndimit mediatik (media literacy). Ajo që mund të ndikojë pozitivisht në të bërit dallim midis përmbatjeve të ndryshme mediatike është edukimi mediatik. Kështu, gjeneratat e reja do të kenë mundësi për të krijuar një pasqyrë më të qartë rreth asaj që u shfaqet në media. Kultura mediatike sot është tërësi e aftësive të nevojshme për të dalluar realitetin nga fantazia dhe manipulimet në përmbajtjen e medias.

Elementet më të shpeshta që konsiderohen si më të dëmshme, sidomos për kategorinë e fëmijëve dhe adoleshentëve, janë skenat e përdorimit të dhunës, përmbajtjet që stimulojnë rritjen e frikës apo siç njihen ndryshe, me termin horror; përmbajtjet seksuale, momente të konsumimit të drogës, alkoolit, duhanit dhe mjeteve tjera të dëmshme për shëndetin, e kështu me radhë. Me ardhjen e internetit, konsumimi i këtyre përmbajtjeve është shtuar. Kjo s’do të thotë se ato nuk kanë qenë apo nuk janë prezente edhe tek gazetat dhe revistat, materialet audio, televizioni, kinemaja, e tjerë. Një fenomen që është përhapur së tepërmi në mbarë portalet e botës, e pa munguar edhe në ato të Maqedonisë, është pikërisht përdorimi i këtyre përmbajtjeve për të rritur numrin e klikimeve. Publikimi i pamatur dhe i paarsyeshëm, i fotografive të Kim Kardashian për shembull, flet për një orientim të çorroditur të shumë portaleve për të ngacmuar emocionet dhe epshet e njeriut. Në realitet, ne të gjithë e dimë se nuk ka asnjë pikë rëndësie se ku kanë darkuar sot motrat Kardashian apo me kë e kaloi natën Amber Rose. Nuk mungojnë as prototipat e tillë edhe në botën mediatike shqiptare, si Shkëndije Muja, Kallashi apo ndonjë personazh tjetër i famshëm për publikun tonë. Nëse e keni vërejtur, këta personazhë shpeshherë nuk kanë asnjë lloj talenti, dhe po t’u mungonin linjat e lakuara trupore (gjithmonë edhe kjo është çështje perceptimi), ata nuk do të arrinin kurrë këtë famë që kanë sot. Por, përse gjithë ky interesim për të përdorur këto fenomene sociale?! E thjeshtë fare: grumbullimi i klikimeve në mungesë të aftësisë së mediave për të ofruar diçka më të rëndësishme për publikun.

Kur flasim për audiencat nën moshën 18 vjeçare, kujdes. Fotografitë apo videot me nuanca erotike që publikohen në sajte informative janë më të rrezikshme se vetë sajtet pornografike. Sepse, fundja, ekzistojnë programe dhe opsione që mundësojnë bllokimin e faqeve për të rritur. Por, si të bëhet me përmbajtjet e ngjashme që publikohen në portale informative? Mbi të gjitha, kjo është një shkelje e vetë standardeve brenda përmbrenda atij mediumi, për shkak se në fillim paraqitet si “informativ”, e më pas publikon lajme, të cilat është shumë e vështirë t’i fusësh edhe në kategorinë rozë!

Një studim amerikan tregoi se 90 përqind e programeve televizive posedojnë përmbajtje seksuale, ndërsa 60-75 përqind e videoklipeve muzikore kanë përmbajte të tillë. Kjo jo gjithmonë nënkupton shfaqjen e skenave seksuale. Këtu mund të përfshihen edhe diskutimet me nuancë seksuale apo eufemizmat vizuale si dhe bihejviorizmi seksual. (Burimi: Elizabeth M. Perse, Effects of Sexually Explicit Media Content, 2008).



Mediat dhe bihejviorizmi seksual

Materialet mediatike me përmbajtje seksuale mund të ndikojnë në socializimin e fëmijëve. Prindërit, edukatorët dhe ekspertët tentojnë të kanalizojnë këtë problem, që më pas, aq sa është e mundur, të bëjnë përpjekje për të evituar qasjen e fëmijëve ndaj këtyre përmbajtjeve. Vlen të theksohet se përmbajtjet e tilla nuk u mundësojnë të miturve edukimin seksual. Përkundrazi, ndikojnë fuqishëm në prishjen e edukimin e tyre në këtë fushë sociale. Nëpërmjet shfaqjeve të tilla, publiku më i ri mendon se kjo është ajo që i nevojitet një njeriu, apo, se këto janë modelet e femrave që duhen admiruar. Domethënë, në imagjinatën e meshkujve, krijohet një perceptim krejtësisht i gabuar mbi gjininë e kundërt. Ndërkohë, realieti ndryshon shumë nga virtualiteti, mirëpo imponimi i vazhdueshëm i këtyre përmbajtjeve ndikon negativisht në krijimin e një opinioni të shëndoshë mbi realitetin. Këtu përfshihet ngatërresa e ndjenjave, mospërmbushja e pritshmërive, dëshira për të qëndruar i lidhur me virtualen dhe distancimi nga realja, humbja e vetëbesimit, deprimimi social e tjera.

Shpesh herë këto përmbajtje përkufizohen si erotike apo pornografike, edhe pse këto dy terma kanë dallim. “Erotica” si term vjen nga greqishtja e lashtë që do të thotë eros (dashuri) duke iu referuar përmbajteve eksplicite seksuale. Sakaq, termi “pornografi” gjithashtu buron nga greqishtja, dhe përdorej nga shkrimtarët kur shkruanin për prostitutat. Ky term ngërthen dhunën dhe aksionet që degradojnë dhe nënçmojnë gruan.

Pikëpamje morale

Përmbajtjet seksuale të “paqetura” kësisoj shkaktojnë pengesa apo pakënaqësi sociale, duke krijuar një mënyrë të kuptuari të gabuar apo jo të shëndoshë mbi seksin. Ekzagjërimi i këtyre përmbajtjeve mund të korruptojë vlerat morale të njërëzve. Përmbajtjet mediatike seksuale, gjithashtu, mund t’i nxisin njerëzit për të ngatërruar rolet e tyre sociale. Për këtë arsye rregullat morale, fetare, por dhe ato të përpiluara nga ana e shteteve, ftojnë në kontroll dhe menaxhim të këtyre përmbajtjeve. Sa më shumë të rritet vetëdija mbi kulturën e përgjithshme mediatike tek gjeneratat e reja, aq më shumë do të zvogëlohet sasia e këtyre përmbajtjeve në media. Vetë kërkesat e audiencave do të bëhen më cilësore dhe kështu do t’i detyrojnë mediat që të mendojnë pak më shumë, sidomos në momentet kur publikojnë lajme me tituj të tipit “Modelja ruse nuk lë vend për imagjinatë”.

Prof.Dr.Agim Vinca: Poezia “Kosova” nuk është e Ali Podrimjes, por e imja

Featured Image

Poezia “Kosovë ti je djep i shqiptarisë, ata thonë, se ti je djep i serbisë”, është publikuar shpesh nëpër media, por gjithmonë me gabimin e njëjtë. 


Kjo poezi, titulli i së cilës është “Kosova” është shkruar nga autori  Prof.Dr.Agim Vinca dhe jo nga Ali Podrimja siç është raportuar në media.

Gabimi ka ndodhur fillimisht në një prej mediave në Shqipëri, për tu shpërndarë kështu edhe në mediat tjera.

Por, vetë autori Vinca ka treguar për medie se kjo poezi është e tij dhe jo e autorit Akademik Ali Podrimja.

Vjersha me titull: “Kosovë ti je djep i shqiptarisë, ata thonë, se ti je djep i serbisë”, e botuar në media me emrin e Ali Podrimjes, është një shtrembërim i poezisë sime “Kosova” , i bërë nga dikush tjetër e jo nga vetë Aliu. 

Unë kam një letër të shkruar me dorë nga Ali Podrimja drejtuar vite më parë revistës “Ars” të Tiranës, e cila e pat bërë të njëjtin gabim, ku ai pohon me gojën e tij se kjo është poezi e mikut tim, Agim Vinca dhe se atij “duhet t’ia dërgoni honorarin”.”, ka sqaruar Agim Vinca, për medie.

Poezia “Kosova” nga Agim Vinca është shkruar në vitin 1997 ashtu siç ka dalë te libri “Kohë e keqe për lirikën” (“Rilindja”, Prishtinë 1997, f.120), redaktor i të cilit është pikërisht Ali Podrimja.

KOSOVA

Poezi nga Agim Vinca.

Kosova: djep i Shqipërisë!
Kosova: djep i Serbisë!
Kosova: djep që rrit binjakë!

Njëri kërkon të thithë qumësht në gji;
Tjetri të pijë gjak!

Shkrimtari(a) dhe Mediat



Sabahate Byci

Sa i përket vlersimit si dhe krahasimit apo thjeshtë edhe kombinimit të ktyre dy, ashtu të them institucioneve apo komponenteve ose dy degëve si dhe duke u nisur nga fakti se mu këto të dyja- si njëra e si tjetra zanafillen e funkcionimit dhe egzistimit të tyre e kan të lidhur ngusht, shum ngusht njëra me tjetren, ja jap vehtes të drejten dhe them se;

-Dega e Shkrimtarisë dhe dega e Mediave apo

Shkrimtarja/Shkrimtari dhe Mediat janë 2 bashkëudhëtarë të cilët asesi nuk mund të funkcionoin njëri pa tjetrin sikur skeleti pa muskulaturë.

Shpirti bilateral i tyre duhet të koncentrrohet dhe duhet t’i dedikohet maksimalisht drejtëvlersimit, drejtprezentimit, drejtkuptimit dhe drejtëinterpretimit.

Kto dy intitucione (sipas mendimit tim) rrugtimin e tyre e bëjnë sikur të udhëtonin sė bashku në një drejtim nëpër autoban ku si nga ana e djathë po ashtu edhe nga ana e majtë janë të siguruara me membranat e parashikuara ligjore në rast aksidenti dhe kjo siguri ligjore duhet për çdo rast rrespektuar në mënyrë që ndihma ligjore dhe forca e drejtësisë të mos ndihen të anashkaluara.

Pra udhëtim ky i fjalës së shkruar që rrjedhë nga ana e djathtë e pistes së anës në fjalë drejtë qëllimit me qëndrrim të vet të caktuar po ashtu dhe udhëtim në shpejtsi,me parakalim drejtë mases po të kësajë fjale të shkruar për t‘ia dhënë vleren e caktuar dhe vleren si e sa e meriton tek lexuesi, dëgjuesi,shikuesi , studiusi, kritikuesi etç.....duhet të jetë tandem në mes të shkrimit dhe interpretimit.

Afinitetet e këtyre dy prioriteteve, qofshin edhe nëse vetem si talent apo si dhuratë e Zotit dhe vet Natyres vehten e kan gjetur, apo qofshin edhe nëse forcen e tyre e kan arritur me fitore të përshtatjes kristalizuese të intelegencës personale,egzistoin te mirkuptimi si nga njëra palë edhe na pala tjeter, që si Shkrimtarja/ Shkrimtari edhe Media t‘i mbesin besnik njëri/a tjetr-es/it në bazë të motos,prap vetem sipas mendimit tim;

-Që si nga ana e djathtë e një qëndrrimi, vlersuar njejtë nga e majta sikurse të ishte nga e djathta po ashtu edhe nga ana e majtë, sikurse të ishte nga e djathta - të mirren;

„Shëndosh“e mirë,

-Rreal dhe drejtë

dhe të përcillen më tutje në masë me një siguri e cila të dy anëve pra si Shrimtare/ëve dhe si Mediave me një rreflektim dhe me një signal të paster jo kriminel e diskriminues, jo korrupt e anarkist iu jep për të kuptuar se Shkrimtarj/ri e Mediat jan të lidhur njëri me tjetren „SIKUR MISHI ME THU“

Sabahate Byci Poete, Piktore e pavarur e Publiciste e lirë Antare e LSHK,

Lampertheim-Gjermani.

Akademik Rexhep Qosja, ka reaguar ndaj një letre të shkruar nga filozofi dhe publicist Bernar-Henri Levy e të nënshkruar nga 29 shkrimtarë e publicistë të tjerë.



Rezultate imazhesh për rexhep qosja

Në këtë letër, shpjegon Qosja, për shumë arsye bëhet thirrje që Bashkimi Evropian të mbrohet, dhe që atdhetarët e këtij Bashkimi ta mbrojnë atë nga siç thotë ai, intelektualisht prej shkatërruesve të cilët gjithnjë e më të zëshëm po shihen e dëgjohen nëpër disa institucione evropiane.

“Nuk prisja se kjo letër qëllimlartë do të më befasonte siç më befasoi jo vetëm me disa nga mendimet që thuhen në të, po më shumë me disa nga çështjet që në të heshten.Për këtë arsye, si lexues i veprave e i shkrimeve të disave prej nënshkruesve të kësaj letre, mund të them: Jam i zhgënjyer.Jam i zhgënjyer sepse ata e ngritën zërin me shumë vonesë”.

Më poshtë reagimi i plotë i Rexhep Qosjës:

Reagim ndaj letrës së 30 shkrimtarëve dhe publicistëve

Bernard Henri Lévy.jpg

Bernar-Henri Levy


Me vonesë disaditore e vërejta dhe e lexova letrën e shkruar prej filozofit, shkrimtarit e publicistit, Bernar-Henri Levy, e të nënshkruar prej njëzet e nëntë shkrimtarëve e publicistëve të tjerë, mes të cilëve edhe prej pesë fituesve të Çmimit Nobel për letërsi.

Në këtë letër për shumë arsye bëhet thirrje që Bashkimi Evropian të mbrohet, që atdhetarët e këtij Bashkimi ta mbrojnë atë intelektualisht prej shkatërruesve të cilët gjithnjë e më të zëshëm po shihen e dëgjohen nëpër disa sheshe e nëpër disa institucione evropiane!

Nuk prisja se kjo letër qëllimlartë do të më befasonte siç më befasoi jo vetëm me disa nga mendimet që thuhen në të, po më shumë me disa nga çështjet që në të heshten.

Për këtë arsye, si lexues i veprave e i shkrimeve të disave prej nënshkruesve të kësaj letre, mund të them: Jam i zhgënjyer.

Jam i zhgënjyer sepse ata e ngritën zërin me shumë vonesë.

Jam i zhgënjyer sepse ata e ngritën zërin vetëm kundër të këqijave që, siç e theksojnë, mund të ndodhin në Evropë pas zgjedhjeve të majit për Parlamentin Evropian në qoftë se fitojnë ata që duan të ringjallin një të kaluar të errët.

Jam i zhgënjyer sepse të këqijat që, thonë, se mund të ndodhin në Evropë pas zgjedhjeve të majit – ksenofobia dhe antisemitizmi po ndodhin tashmë në disa vende të Evropës.

Jam i zhgënjyer sepse i heshtën disa nga të këqijat e tjera që po ndodhin në Evropë dhe tragjeditë që po ndodhin në ujërat jugore të Evropës.

Jam i zhgënjyer sepse nuk e thanë asnjë fjalë keqardhjeje për tragjedinë më të madhe të shekullit në të cilin kemi hyrë: për tragjedinë e viktimave të luftërave, që në disa vende të Lindjes së Mesme e të Afërme po ndodhin edhe nën patronatin politik e ushtarak evropian!

Jam i zhgënjyer sepse me asnjë fjalë keqardhjeje nuk shkruan për rrënimet barbare të tri qytetërimeve të lashta në ato vende të Lindjes së Mesme e të Afërme që po ndodhin edhe nën patronatin politik e ushtarak të disa vendeve të Evropës!

Jam i zhgënjyer sepse asnjë fjalë keqardhjeje nuk u shpreh për islamofobinë që po përshtrihet në Evropë, e nxitur edhe prej terrorizmit – kësaj të keqeje skëterrore, kundërnjerëzore, që po e bëjnë madje edhe në disa vende që u kanë dhënë strehimin, individë dhe grupe të ndryshme me besim islamik duke keqpërdorur islamin për qëllimet e veta politike, ideologjike e të tjera.

Jam i zhgënjyer sepse këta, tridhjetë shkrimtarët e publicistët e shquar, që u paraqitën si ndërgjegje e zgjuar e Evropës së Re, nuk paskan vërejtur se si kolonializmi klasik në disa pjesë të Afrikës e të Azisë, është zhvilluar tashmë në kolonializëm modern, domethënë në neokolonializëm.

Jam i zhgënjyer sepse kërkesat shtetkrijuese, që u dëgjuan në Barcelonë, i identifikuan me shpërthimet nacionaliste dhe ksenofobe që po dëgjohen qe sa kohë, sidomos në Budapest, në Varshavë, në Vjenë, në Dresden e ku tjetër.

Jam i zhgënjyer sepse politikë “që nuk e denjëson inteligjencën dhe kulturën” e quajtën vetëm politikën që do të bëhet në Evropë në qoftë se në zgjedhjet e majit për Parlamentin Evropian fitojnë “shkatërruesit e idesë evropiane” dhe harruan se politikë e tillë po lulëzon tashmë në disa vende të Evropës, sidomos në vendet ish komuniste qoftë edhe të Bashkimit Evropian!

Jam i zhgënjyer sepse Evropën e quajtën “të braktisur edhe nga dy aleatë të mëdhenj që në shekullin e kaluar e shpëtuan dy herë nga vetëvrasja: njëri përtej La Manshit dhe tjetri përtej Atlantikut” dhe, kur shkruan kështu, këta dy aleatë, të përfytyruar gabimisht si kundërshtarë të BE-së, i imagjinuan në të njëjtin kontekst politik me Rusinë e Putinit, e cila e dëshiron rrënimin e këtij Bashkimi të Evropës, duke vepruar ku mundet e si mundet për atë rrënim! Është interesant se në këtë letër nënshkruesit e saj, me dashje a padashje, na e përkujtuan qëndrimin e krijuar në kohën e Napoleon Bonapartës kur u tha: Anglia është për Evropën çka është Shejtani për njerëzimin!

Jam i zhgënjyer sepse në letrën manifest politik nuk u sqarua se çfarë duhet të jetë Bashkimi Evropian që, besoj, s’do të mund ta plagosin “varrmihësit e idesë evropiane”: do të jetë Evropë e pluralizmit kombëtar, kulturor, fetar apo Evropë e totalitarizmit evropianist; do të jetë Evropë e kombeve të barabarta apo Evropë e dy-tre rrathëve me barazi të ndryshme të përbërësve kombëtarë të saj; Evropë, si e thotë evropiani i shumëdëshiruar, Karl Markus Gaus, e shumë gjuhëve apo e Evropë e vetëm disa gjuhëve, që do të na e mësojë barbarinë; Evropë e pastruar prej të gjitha paragjykimeve të së kaluarës apo Evropë në të cilën racizmin e dikurshëm të Lëkurës do ta zëvendësojë racizmi i Kuletës?

Bashkimi Evropian është ideja, është projekti, është ideali më madhështor në historinë e Evropës. Ai është premtimi politik, kulturor, qytetërues, human, etik, që popujve të Evropës u sjell besimin se kurrë më nuk do të përjetojnë luftëra botërore, as luftëra ballkanike, as Kongrese të Berlinit si ai i vitit 1878, as Konferenca të Londrës si ato të viteve 1913 e 1915, as Konferencë të Paqes si ajo e Parisit e vitit 1919, as “rende” të tmerrshme fashiste, staliniste, naziste; është premtim që popujve të Evropës u sjell besimin ndaj lirive, barazisë së dinjiteteve dhe të mirëqenies së tyre e të pasardhësve të tyre.

Shqiptarët e duan sot Evropën e këtillë, dhe e duan shumë përkushtueshëm duke u përpjekur që të sjellin vlerat e saj në jetën e tyre dhe duke u përpjekur që të plotësojnë kushtet që Shqipëria e Kosova, siç janë sot apo, edhe më mirë, të bashkuara, të bëhen anëtare të saj sa më shpejt.

Gëzuar Evropë e dashur!

2019-01-30

SHKRIMTARI DHE MEDIAT


Rezultate imazhesh për bedri halimi

Bedri HALIMI


(Kumtesë e lexuar më datën 29 janar 2019 në tribunën "Shkrimtari dhe mediat", organizuar ng Lidhja e Shkrimtareve e Kosoves)

Është e ditur se njohuritë që njeriu mund t’i marrë nga libri, nuk mund t’i marrë nga informacionet nëpër media, qofshin ato të shkruara apo vizuale. 

Por, gjithashtu është e ditur se roli i mediave në orientimin, frymëzimin, provokimin pozitiv ndaj publikut do të duhej të bëhej ashtu siç kjo gjë ndodh në shumë vende të botës.

Natyrisht se edhe në media ka gazetarë të mirë që kanë njohuri kulturore, siç ka dhe redaktorë të fushës përkatëse. Ashtu siç ka edhe gazetarë, që bëjnë kursin fillestar për të kaluar në sferën e raportimit të ngjarjeve politike.

Kultura përgjithësisht ka të bëj me dijet që duhet të kenë jo vetëm gazetarët e redaktorët por edhe bërësit e politikës redaktuese të medias së caktuar.

Vetë jeta dinamike dhe intensiteti i punëve kanë ndikuar që njeriu të ketë më pak kohë për tu marrë me libra. 


Por është më se e nevojshme që ngjarjet kulturore dhe veçmas emisionet e karakterit të kulturës letrare të prezantohen pak më thellë e më gjerë.

Ashtu siç u tha për gazetar, e njëjta gjë vlen edhe për krijues, ku në mesin e tyre kanë hyrë e hyjnë edhe krijues të tillë, për të mos thënë pseudokrijues, të cilët në botën kulturore letrare paraqiten me vlera të cekta, madje antivlera, të cilave do të duhej fshikulluar me ton kritik përmes mediave.

Çdo shkrimtar kur shkruan, duhet të ketë parasysh lexuesin të cilit i drejtohet. Kujt po i drejtohet dhe si po i drejtohet, me krijimin e tij, me librin e tij.

Rrethanat në këtë drejtim, kanë arritur deri në stadin kur krijuesit, librin duhet t’ua dhurojnë njeri tjetrit në të shumtën e rasteve, miqve e shokëve dhe dashamirëve. 

Për vlerat e librave, nga mediat dhe gazetarët, nuk thuhet asnjë fjalë. Kurse në promovime të librave, ku zakonisht ftohen miq, shokë, dashamirë e të afërm, aty flitet në superlativ për librin dhe autorin e tij.

 Nganjëherë flitet edhe nga njerëz kompetent, e në veçanti nga diletant të letërsisë. 

Sot mund të hasësh libra e libra, ku redaktor apo recensentë të një romani, bëhet njeriu që nuk ka shkruar asnjë varg proze, e madje as poezie.

 E njëjta gjë ndodh edhe me botimin e disa librave letrar edhe në gjini të tjera letrare. 

Dhe tani jemi në momentin kur për të gjithë librat shkruhet mirë, për të gjitha krijimet shkruhet mirë, duke mos patur mundësi kështu që të bëhet një selektim i vlerës nga pseudovlera. 

Padyshim se këto vlera, vetë koha do t’i seleksionojë, ku autorët e disa librave me vlera të dyshimta do të kenë fatin të përjetojnë vdekjen e librave të tyre derisa ata janë gjallë vetë. 

Ndërkaq te librat me vlerë ndodh e kundërta, ku libri jeton edhe pas vdekjes fizike të autorit.

Por, në këtë drejtim orientimi i shijes së opinionit lexues siç u tha duhet të bëhet nga mediat. 

Mjerisht mediat sot në përgjithësi, kush më shumë e kush më pak, i kushtojnë rëndësi shumë të kufizuar për të mos thënë kurrfarë çështjes së librave letrar.

E në anën tjetër opinioni lexues provokohet me ngjarje ditore të veçanta si vrasje, vdekje aksidentale rrugore, përdhunime etj.

U tha se nuk mungojnë redaktorët e mirë dhe gazetarët e mirë, por ata duhet përkrahur e duhet lënë hapësirë, që ta kryejnë punën e tyre. 

Pra çështja është te politika redaktuese e mediave përkatëse. Këto media mund të shndërrohen në shkolla duke ofruar prezantimin e kulturës serioze, e që kjo gjë mjerisht në shumicën e mediave nuk po ndodh. 

Kjo nuk po ndodh për faktin se shumë media janë shndërruar në megafone të partive politike.

 Kështu nëse një krijues i spikatur nëse arrin të botojë një libër për lakmi në fushën e letërsisë apo shkencës, në të shumtën e rasteve mediat para se ta prezantojnë, për mënyrën e prezantimit së pari e analizojnë heshturazi orientimin politik të autorit, dhe varësisht nga kjo, i japin hapësirë. 

Nëse nuk i konvenon opozitës autori, mediat opozitare e heshtin duke e margjinalizuar. 

E njëjta gjë ndodhë edhe me pozitën dhe mediat që qëndrojnë afër saj.

 Pra mungojnë debatet në mediume, mungojnë analizat, mungojnë opinionet, mungon kritika e cila fatkeqësisht është e pa zë në Kosovë.

Si rrjedhojë në mediet tona nuk kemi as ekranizime të krijimeve origjinale si të: tregimeve, drama vendore, duke u reduktuar në minimum emisionet letrare.

Në anën tjetër ndodhë që ndonjë biznesmen i suksesshëm, jo se ka afinitet letrar apo shkencorë, por ka para. 

Dhe me para, kryen dy punë njëherësh, edhe arrin të botojë libër, e madje edhe të prezantojë “vlerat” e librit të tij në media të ndryshme.

Disa media padyshim e kanë në plan të parë marketingun sepse u duhet edhe për mbijetesë. 

Kështu që kur kanë për të prezantuar reklama, faqet e para që duhet të sakrifikohen janë faqet e kulturës, duke e injoruar kështu faktin se kultura dhe prezantimi i ngjarjeve kulturore janë dritare shpirtërore të kulturës kombëtare.

Në disa raste, vetë autorët i bëjnë reklamë botimeve e veta, madje duke tentuar edhe të bëjnë përkthime, duke gjetur kështu përkthyes dosido, jo profesional për fushën përkatëse. 

Prandaj mund të merret me mend, nëse përkthehet një libër me vlera modeste dhe i servohet opinionit të huaj lexues. 

Mund të merret me mend edhe përkthimi i librit me vlera modeste letrare nga përkthyes modest, që nuk janë marrë dhe nuk merren me letërsi. Pra, mund të imagjinohet se si një libër i tillë do të pritet para lexuesit të huaj.

 Thënë më së buti kjo është një vetëvrasje kulturore, një atentat kulturor. Dhe për këto fenomene mediat nuk thonë asnjë fjalë, nuk organizojnë asnjë debat. 

U tha, se shumë media nuk çajnë kokën për kulturë, duke shikuar kështu vetëm interesin fitimprurës duke u lidhur me politikën, ku përmes lajmeve trajtojnë interesin publik.

Kështu shumë media shkruajnë kritika të qena e të pa qena për politikan të korruptuar; politikat mashtruese, institucione jofunksionale, moszbatim të ligjeve, madje edhe duke e luajtur ndonjëherë rolin e prokurorit e gjykatësit, por nuk merren me trajtimin e kulturës letrare të krijuar nga autorë të ndryshëm. 

Në rrethanat e sotme, për t’u bërë i njohur një shkrimtar, e ka të vështirë edhe nëse e ka veprën e mirë.

 Përderisa në fushat e tjera të kulturës si në film, në ekspozitë pikture, në muzikë etj., nëse dëshmohet së pari suksesi individual në arenën ndërkombëtare, atëherë edhe mediat vendore fillojnë e shkruajnë duke u servilosur me vonesë. 

Por te libri kjo gjë është më e vështirë, sepse duhet dikush t’ia servojë lajmin opinionit lexues, për vlerat e mirëfillta të librit të caktuar, e tëk pastaj të senzibilizohej nevoja e përkthimit për të arritur sukses individual.

Por përderisa në shumicën e mediave, siç u tha kemi mbulim të dobët të ngjarjeve kulturore letrare, natyrshëm kemi edhe prezantim të dobët në fushën e kulturës, nga se po ndodh shpërfillja e mediave për aktivitetet e ndryshme kulturore letrare.

Ndonjë medium padyshim se edhe mund të dallohet me ndonjë shtojcë kulture apo edhe edicione brenda programeve kulturore televizive.

Raportimi për kulturë ka të bëjë me të kuptuarit e lidhjeve mes artit dhe shoqërisë. 

Në praktikat e prezantimeve mediale në sferën letrare, duhet të jetë suksesi për t’u prezantuar mirëfilli dhe pastaj talenti për t’u motivuar.

Në këtë drejtim, duhet të potencohet se mungon kritika në të gjitha fushat e kulturës, si në produksionet e teatrit, muzikës, filmit, në artet pamore por edhe në letërsi.

Padyshim se edhe institucionet tona shtetërore duhet ta mendojnë më mirë, se cili duhet të jetë roli i tyre në drejtim të sanimit të kësaj gjendjeje, duke i motivuar e përkrahur mediat që tu japin hapësirë në programet e tyre edhe krijimeve letrare, botimeve letrare, dhe aktiviteteve të ndryshme letrare.

 Kjo pa përjashtim ndodh në të gjitha shoqatat e ndryshme, ku më shumë e ku më pak. 

Por në këtë rast duhet të potencojmë mungesën e prezencës së mjaftueshme të mediave për prezantimin e aktiviteteve të Lidhjes së Shkrimtarëve të Kosovës, një emër ky që ka qenë sfidues dhe orientues edhe në kohërat më të vështira.

 Prandaj është e nevojshme që edhe sektori i kulturës të jetë nën vëzhgim më të afërt me institucionet relevante kulturore, ngase nuk mund të konsiderohet kultura më pak e rëndësishme në proceset e shtetndërtimit të Kosovës, ashtu siç mediat nuk duhet të presin që të ndodh ndonjë skandal kulturor për ta prezantuar në hapësirat e tyre mediale.

E kuptojmë se kufizimet financiare dhe presionet e tregut ndikojnë në pozicionimin e kulturës si dhe në prioritetet redaktuese. 

Por kjo praktikë është e nevojshme që të ndryshohet duke dhënë hapësira të veçanta qoftë në televizione të ndryshme si në RTK me emisione të veçanta, qoftë edhe në media të shkruara, që kjo praktikë të ndryshohet.

Në mungesë të kritikës së mirëfilltë, krijimi i hapësirës për prezantim të veprave të caktuara përmes gazetarëve me formim kulturor, do të vinte në spikamë sado pak edhe të metat e librave të caktuar letrarë apo monografi të veçanta, për të cilën gjë ka shumëçka të flitet rreth të metave qoftë në prezantimin e argumenteve që ofrojnë; në mënyrën e prezantimit të argumenteve; në tentimin për t’ia zbukuruar këto argumente duke i bërë kështu dëmtimin e tyre dhe si rrjedhojë duke i shndërruar argumentet në kundër argumente.

Pastaj rreth përdorimit të fjalëve e fjalive emocionale pa kontroll, brenda monografive të ndryshme sidomos ato që pasqyrojnë gjenocidin, me terma të caktuar, si: paramilitar, okupatori sllavo ortodoks etj., të cilat krijojnë neveri edhe para lexuesit vendor, e lëre më para atij të huaj.

Dhe sërish këtu dalim te redaktorët e recensentët, për të përfunduar kështu sërish në mungesën e kritikës në media të caktuara, në mënyrë që praktikat devijante të ndalen, për t’i prezantuar gjërat ku është e nevojshme me terma letrarë në veprat letrare, dhe me terma juridik në veprat shkencore.

Të shpresojmë se praktika e mos përcjelljes nga ana e mediave të aktiviteteve kulturore të Lidhjes së Shkrimtarëve do të ndryshojë për së mbari, bashkë me botimin e krijimeve të arrira nga anëtarësia e kësaj shoqate, dhe jo vetëm të saj.

(Autori është shkrimtar si dhe anëtar i Kryesisë së Lidhjës së Shkrimtarëve të Kosovës.Ka qenë Kryeredaktor i Agjencisë së lajmeve në "Kosovapress" si dhe redaktor përgjgjës në gazetën
"Infopress".)