Në shtëpinë ku jam lindë, kullë dy katëshe me gurë të mëdhej, me mur të trashë një metër, mes dy dritareve të vogla, është një rrasë e madhe guri e goditme me predhë mortaje, “sa kanë knue gjelat, te dalë drita me 5 shtator 1944”.
“Shtëpia nuk u dridh as u lëkund por zhurma e krisma na tuti se ke hala natë e na në gjumë”, më tregonte baba.
“Brenda ditës u muar vesh se shpia jonë është gjujtë pahiri prej gjermanëve se nuk ka asgjë askush as me ne as me katundin”.
Predha e mortajes a e topit, që s’e dinin atëhere se çfarë predhe ishte, kishte ardhë “nga Hani i Laçit, poshtë Polinit, nër Bajatin tonë, kah Rrasa e Samarit”, më rrëfente qindra herë baba.
Atë ditë, si ka dalë mirë drita, tre gra të hijshme dhe disa gjermanë e partizanë, na fëmijët e të rijtë nuk e dinim kush janë gjermanë a partizanë se s’kishim pa kurrë, tregonte baba, kanë ardhë nga Hani i Laçit, nëpër Polina, te vorrzet e Shaheve e Ademve, janë ndalë te kroi i Shaheve dhe kanë ecë përpjetë për Amlen.
Në fund të Arës së Rustës, sa kalon Furzën, djathtas, kanë vra me pistoletë një gjerman të plagosën se nuk mundi me ecë, tregonte baba im, xhaxhai e plot të tjerë që i kishin parë me sytë e tyre dhe i kishin shoqërue robërit apo pengjet gjermane.
Gjermanët e partizanët e parë që u panë në fshatin tim, u ndoqën prej fëmijëve e të rijve të fshatit deri në Kodër të Amlenit, përmbi Shahe. Vonë e morën vesh se ato gjermanë kishin qenë rob apo pengje.
Baba tregonte se pas tre ditëve, jo ma shpejt, kanë shkue mileti te Hani i Laçit për me gjetë llamarina për koftorra prej makinave të djegme apo gomerdare makinash për llastike.
Për herë të parë kam shkue me shkollën te Hani i Laçit, te lapidari kushtuar kësaj beteje, në shtator 1967, në klasën e parë dhe na kanë folë për këtë beteje veteranë që s’kanë luftuar aty në atë betejë.
Gjithmonë i ngatërronin dy betejat, atë të Hanit të Laçit të 5 shtatorit 1944, që e bënë partizanët vendas, dhe atë të 16 shtatorit 1944 poshtë Kroit të Kusarëve kundër gjermanëve të sëmurë që po iknin në Gjermani, që e bënë partizanët e brigadës së pestë, të cilët e zhveshën gjyshin tim plak te Kroi i Shaheve, ia hoqën pallton dhe çallmën e hoxhës dhe e lanë në këmishë e në done të bardha, për arsye se ai nuk pranoi që komunistët të flinin në shtëpinë e tij edhe pse u dha bukë, ushqim e çorape të leshta.
Kaq shumë është folë në fshatin tim për këto dy beteja, sa rrenat e të vërtetat kanë krijue shtresa të trasha.
Portreti i tri grave gjermane, por veçmas i njërës, që në sytë e njerzve kishte mbetë shumë e bukur, që i kishin marrë peng te Hani i Laçit, ka marrë mijëra forma në sytë e mi të mendjes.
Vonë mësova se ato tri gra që u morën peng prej partizanëve e komunistëve te Hani i Laçit në fshatin tim, në natën e 4-5 shtatorit 1944, u kalbën në burgjet komuniste e në kampe internimi në Shqipëri deri në vitin 1956, kur kanë ikë për në Gjermani.
Vonë, para dy viteve kam mësuar se beteja e zhvilluar te Hani i Laçit është e shkruar nga komandanti gjerman Hermann Frank dhe fshehtas e hapur ky libër është cituar.
Male harrimi e fallsifikimi janë hedhë e hidhen por ja që historia nuk rri dot në varr pa folë, pa u rrëfye, pa i shërbye të vërtetës.
E ndjeva për detyrë që ta botoja këtë libër.
Historitë e mëdha të luftës e qëndresës shqiptare kundër pushtuesve, duket se kanë qenë të “dënuara” të ndodhnin në Lumë e në fshatin tim Bardhoc.
Askush sot në fshatin tim nuk di asgjë për këto beteja, për këtë luftë.
Duket se urrjetja është e destinuar të ketë jetë të shkurtë, të myket nëpër arkiva e libra historie e dashuria mes njerzve e popujve të fitojë e të jetë jetëgjatë.
Sot ka në Gjermani shumë më shumë shqiptarë se sa ka patur gjermanë në Shqipëri