Merita Bajraktari Januzi
Hyrje
Kritika letrare që në sferë të
interesimeve të veta e ka vlerësimin e veprave letrare, nuk rri anash dy degëve
tjera: Historisë së letërsisë dhe Teorisë së letërsisë, por bashkëvepron me to
dhe merret me to. “ Historiani i letërsisë duhet të jetë patjetër kritik madje
edhe për të qenë historian” [1] dhe kjo për faktin se
kritiku që nuk e njeh historinë e letërsisë mund të bie pre e lajthitjeve në
analizat intertekstuale, duke mos njohur kush kujt i ngjan, veprën bazë dhe atë
të mbindërtuar dhe elemente të tjera,
prandaj me të drejt R. Velek dhe O.
Uoren ofrojnë konkuldimin e tillë se “ Kritiku që do të pajtohej me mosnjohjen
e plotë të raporteve historike vazhdimisht do të gabonte në vlerësimet e veta.
Ai nuk do të dijë cila është vepër burimore e cila ka dalë nga një tjetër më e
hershme…” [2]. Teoricieni i njohur kroat, Milivoj Solar,
thekson rolin e kritikës letrare përtej vlerësimit të veprës letrare duke e parë si process shumëdimensional:
“ Kritika letrare nuk është
ekskluzivisht shqiptim i gjykimeve për vlerën e veprave të caktuara letrare dhe arsyetim i këtyre gjykimeve. Kritika
letrare merret po ashtu edhe me mënyrën
e hyrjes në vlerat letrare dhe kështu luan rol ndërmjetësues në mes të lexuesit dhe veprës. Me analizën e
veprave të caktuara, me gjykimet sintetike mbi autorë të caktuar, epoka e të
tjera, që në kritikat letrare janë të pranishme shpesh, ajo prek në histori dhe
teori të letërsisë sa që është vështirë të kufizohet plotësisht dhe saktësisht
nga shkenca mbi letërsinë në tërësi.”[3]. Fillet
e kritikës mund t`i gjejmë që nga Poetika e Arsitotelit, sidomos te kapitilli XXVI Vështrim i përgjithshëm i vlerës krahasuese
të poezisë epike dhe tragjedisë[4]
dhe pa u marrë tutje me historikun, po I kthehem temës së caktuar në lidhje
me kritikën shqipe, në veçanti, me autorin e një varg shkrimeve kritike, Sabri
Hamitin, i cili siç potencohet në paragrafet e sipërme, merret me kritikë të
mirëfilltë ngase e zotëron fuqishëm shkencën e letërsisë me degët e saja. Ai
thotë se “ Vepra letare është objekt i kritikës. Në jetën e vet, gjithsesi
specifike, ajo i afrohet kritikës në dy faza kryesore. E para është kur vepra
ndodhet ende në duar të krijuesit të saj dhe i shtrohet pandarë kritikës së tij
krijuese. Faza e dytë e kritikës së veprës letrare fillon posa të botohet vepra
dhe të hidhet në mesin e lexuesve”[5], prandaj edhe brenda teksteve
të tij ai ndërton një sistem të tërë të vlerësimit, kritikës letrare.
Kritika letrare shqipe
Kritika shqipe është goxha fushë e lëvruar, prej nga kemi studime të
shumta e të avancuara letrare, me kërkime, metoda, ide letrare të shtrira në
njëfarë kronologjie që nga shkrimet e
Faik Konicës. Kjo degë ushqen në vazhdimësi studimet teorike letrare
dhe korrespondon fuqishëm me secilën fushë të letërsisë.
Faik Konica është autori i parë shqiptar që u muar me kritikë
letrare duke përdorur metodën e
kërkimit, përqasjen, krahasimin. I kemi parasysh shkrimet e tij te revista
Albania dhe veçanërisht tekstin Kohëtore e Letrave Shqipe (1906). Më tej vjen
Fan S. Noli me introduktat e tij, Dhimitër Shuteriqi si bashkëautor dhe
redaktor i dy historive të letërsisë: Historia e letërsisë shqipe (1959/1960)
e Historia e letërsisë shqiptare
(1983); Çabej me veprën për gjenezën e literatures shqipe; Mitrush Kuteli
me shkrimet/studimet për Poradecin
(Poeti Lasgush Poradeci, 1937) e Nolin (Poeti Fan S. Noli, 1943); e më vonë, Krist
Maloku me kritikën e tij psikanalitike (
Tekstet më të njohura të tij janë: Naim Fra-shëri
(1925) dhe A asht Poet Lasgush Poradeci?
(1938/1939); Rexhep Qosja me veprat: Panteoni
irralluar, Romantizmi I, II, II, Mite të zhveshura, dhe kryesisht monografia
për Naim Frashërin; Mensur Raifi me interpretimet psik-analitike të poezisë së
Lasgushit, Nolit e Migjenit, por edhe me kritikat për Anton Pashkun; Ibrahim
Rugova me veprat: Prekje lirike ( 1971), Kah
teoria (1978), Strategjia e kuptimit
(1980) Refuzimi estetik (1987), Vepra e Bogdanit 1675-1685, 1982 dhe e Kahe dhe premisa të kritikës letrare
shqiptare 1504-1983, 1986).; Kujtim Rrahmani me veprën Intertekstualiteti dhe Oraliteti (2002), Kujtim
M shala me veprat: Shekulli i letërsisë
shqipe, Mitrush Kuteli, Letërsia shqipe në katër pamje, Proclasica etj. kanë ofruar studime, tekste kritike me
vlera të larta për fushën e letërsisë. Kemi
edhe shumë autorë të tjerë si: Agim Vinca, Anton Berishaj, Ali Aliu, Bari Çapriqi, Nysret Krasniqi, Dhurata Shehri, Sali Bashota,
Osman Gashi e autorë të tjerë nga trevat e ndryshme shqiptare me vepra mjaft të
çmuara, por fokusi im brenda këtij punimi i dedikohet studiuesit dhe kritikut
të njohur, Sabri Hamiti.
Sabri Hamiti, ndër autorët më të
realizuar në kritikën shqipe
Sabri Hamiti është ndër autorët më të artikuluar në gjithë kritikën shqipe. Nëse i shohim pesë vëllimet e veprave të tij: I Kritika letrare, II Letërsia filobiblike, Letërsia romantike, III Letërsia modern, IV dhe V Letërsia bashkëkohore, kuptojmë se autori nxjer në pah atë esencialen se çka është letërsi nëpër secilën periudhë letrare, duke përdorë në vazhdimësi metodën e kërkimit letrar. Në diskursin teorik e në kërkimet e tij, kritikën letrare e sheh si lexim personal, si vetëdije për interpretim dhe rikonstruktim të veprës letrare. Prej veprës në vepër shohim se krijon një sistem të tërë të shqyrtimit dhe vlerësimit të literaritetit shqiptar, me format, idetë, temat, fenomenet letrare që ka letërsia shqipe që nga letërsia vjetër e deri te bashkëkohorja. Duke i bërë një sintezë teorike e kritike rrjedhave të letërsisë shqipe, në planin diakronik e sinkronik, identifikon Shkallët e letërsisë, duke shënjuar Shkallën zero të shkrimit (sipas Bartit), që e karakterizon imitimi, shkallën e parë krijimi (poiesis) dhe të dytë rikrijimi (metapoiesis) për të propozuar interpretimin e letërsisë përmes shkollave letrare.
“Manifestimi më i hapur i pikëpamjes e i kërkimit të tillë të Hamitit
duket te Faik Konica: Jam unë (1991), që është një kritikë dialogjike, një
parafrazë e veprës së Faik Konicës. Projekti
më i gjerë kërkimor i Sabri Hamitit përbëhet nga Variante (1974), Teksti i
dramatizuar (1978), Arti i leximit (1983), Vetëdija letrare (1989) e Letra
shqipe (1986), që shoqërohen nga metateksti Sprova për një Poetikë”( K.M.Shala).
Te teksti Variante prek aspekte
të gjithanshme që lidhen me procesin e krijimit, duke u nisur nga ndjeshmëria
poetike, pa të cilën askush nuk mund të nxjerr asgjë poetike dhe e bjen theksin
te poetët dhe ndjeshmërinë e veçantë që e kanë ata. Më tutje ai shtron çështje
të natyrës së poezisë, si abstragim e jo si fotografi e thjeshtë, duke e
trajtuar aspektin simbolik dhe figurativ të gjuhës poetike. Nuk e lë anash prozën me karakteristikat që
ka , gjithnjë duke synuar që studiuesit, kritikët të njohin çdo element letrar ( pse jo edhe shijet, normat që reflektohen në
krijime të ndryshme) kur merren me interpretime e vlerësime të veprave letrare.
Sabri Hamiti është mjaft analitik në shkrimet e tij, i qartë dhe detajist,
por që lexuesit i ofron informacione të llojllojshme dhe tejet relevante si për
procesin e krijimit ashtu edhe për aspektet e vlerësimit. Vepra e tij lexohet dhe rilexohet me ëndje
dhe kjo është tejet relevante për t`i dhënë notën dhe vlerën e çmuar si
studiues briliant i letërsisë.
Më tutje, vjen Tema shqiptare, ku autori ia dedikon
tematologjisë të shkrimeve të fillimit të viteve nëntëdhjetë, shpalosen shenjat
e autentike, simbolika kombëtare,
mesazhet kombëtare, figuracioni i
veçantë dhe gjithë figurat historike, imazhet historike, heronjtë , himnet etj,
që të gjitha së bashku i quan albanizma. Kështu itrajton me rend temat e këtij lloji brenda
letërsisë shqipe dhe autorët tipik të saj si :
Noli, Fishta, Lasgushi, e më tutje edhe Kadare, Podrimja etj. Ndërkohë
që vend të veçantë u kushton imazheve historike, hapësirës etnike, identitetit
kombëtar, fenomeneve karakteristike për identitetin kulturor historik e social
( Gjergj Katrioti, Kanuni i Lekë
Dukagjinit, Laramani, Diaspora kulturore, Rilindja) si dhe shtetin etnik. Sabri Hamiti e nxjerr vlerën e në pah
letërsinë në funksion kombnëtar, duke i trajtuar temat esencialisht kombëtare
me gjithë elementetet ideore e artistike.
Edhe Letra shqipe sjell veçantitë e letrave shqipe në dy
shekujt e fundit. Ai shtron pyetjet esenciale : A është letërsia shqipe letërsi
qëllimore? A është letërsia shqipe
letërsi metonimike? dhe A është letërsia
moderne shqipe letërsi metaforike? Të tri pyetjeve u jep përgjigjen pozitive
duke ofruar argumentet e tij të qarta, shkencore, bazuar në ideologemat brenda periudhave letare ( nxjerr letërsinë
si qëllimore); tendencave për të hapur idetë shoqërore ( si letërsi metonimike)
si dhe të orientimit të shkrimeve që reflektojnë njëjtësimin e autorit me
veprën që nxjerrin natyrën e veçantë të letërsisë, atë artistiken dhe estetiken
( letërsia moderne si letërsi metaforike). Në vazhdim ai e prek edhe problemin e shkrimit
të Historisë së letërsisë shqipe me kritere të qëndrueshme me cilësi themelore
letrare (literaritet), larg ideologjive pa bazë shkencore.
Kështu nëpër tekstet e tij, Sabri Hamiti,
shtron para lexuesit aspektet e përgjithshme teorike, duke ofruar edhe
shembuj të interpretimit të veprave nga autorë të ndryshëm dhe në vazhdimësi trajton rrjedhat e
letërsisë, duke qenë lexuesi, kërkuesi dhe studiuesi më besnik i saj. Këtë e
dëshmojnë veprat ku reflekton në vazhdimësi mbi aspektet e leximit, shkrimit, poetikës:
”Hamiti, viteve të fundit, ka publikuar edhe veprat e rëndësishme,
Bioletra (2000), Shkollat letrare shqipe (2004), Tematologjia (2005) e
Albanizma (2009), që i veçon diskursi përgjithësues, teorik. I pari thur e
provon një teori të shkrimit e të leximit të letërsisë. I dyti bën tipologjinë
e shkrimit shqip, duke patur kriter poetikën. I treti dhe i katërti thurin
Poetikën historike të letërsisë shqipe, si anticipim të Historisë së kësaj
letërsie. Vërtet, këta libra dalin si rezultat e rezyme i kërkimeve të gjata të
këtij autori në fushë të letërsisë shqipe” ( K.M.Shala)
Përfundim:
Kritika e Sabri Hamiti është poetikë. Kritika e tij ka
në fokus kërkimin dhe leximin e prodhimeve letrare, të cilave ua nxjerr në pah
vlerat që kanë. Kështu bën edhe kur flet
për veprën e secilit autor. Këtë mund ta
shohim nga teksti i cituar në vazhdim: “
Poema Andrra e jetës është tekst letrar tipik, interpretimi i të cilit duhet të
niset nga vetë interpretimi i titullit. Interpretimi i tij mund të bëhet nga anë të ndryshme, po më i pëlqyeshëm është
interpretimi që del nga leximi i tekstit poetik, nga gjiu i vetë poemës....” ( Sabri Hamiti, Vepra letrare 7, Faik Konica,
Prishtinë, 2002, faqe 394).
Përgjithësisht,
Sabri Hamiti bën kritikë akademike dhe këtë e dëshmojnë tekstet e tij për
studimin dhe teorinë. Siç do të thoshte Sent Bëvi: ” Thelbi i kritikës është të
dish të lexosh dhe t`i mësosh të tjerët të lexojnë”. Shihet se Sabri Hamiti ka në vazhdimësi
referencë në kritikën e re frënge, veçman në kritikën e Bartit. Ai përqafon
idenë e tij prandaj e sheh kritikës si
lexim, shkrim po edhe si hapësirë kreativiteti. Po e rikonfirmojmë prapë se
kritika e Hamitit është poetikë, ” Hamiti flet për kritikën si variant të
leximit dhe e shkruan atë. Metateksti sprova për një poetikë, që përcjell
tekstet e tij në shtrirjen oprej tri dekadash, shenjon kritikën si poetikë ose
poetikën e hapur. Kjo poetikë ndërtohet si përshkrim i varianteve të shfaqjeve
letrare, qoftë të formave, ideve, qoftë të fenomeneve; gjithnjë duke njohur
leximin personal”[6]
Bibliografia:
Aristoteli: Poetika
Dhurata
Shehri: Statusi i kritikës
Ibrahim
Rugova: Kahe dhe premise të kritikës letrare shqiptare 150401983
Kujtim M. Shala: EXPO, Letërsia shqipe në katër pamje
Milivoj Solar: Teoria e
letërsisë
R.Velek e O. Uoren:
Teoria e letërsisë
Rolan Bait: Kritikë dhe
e vërtetë
Sabri Hamiti: Kritika
letrare, Vepra letrare 6
Vehbi
Miftari: Kritika
dhe modernitet
[1] R.G.Collingwood, Are
History and Science Different Kinds of Knowledge?, Mind, XXXI, 1922, f.449-450.
[2] R.Velek e O. Uoren, Teoria
e letërsisë, Rilindja, Prishtinë, 1982, f.73.
[3] Milivoj Solar, Teoria e
letërsisë, Rilindja, Prishtinë, 1978, f. 28.
[4] Aristoteli, Poetika,
Buzuku, Prishtinë, 2010, f.99.
[5] Sabri Hamiti, Kritika letrare, Vepra letrare
6, Faik Konica, Prishtinë, 2002
[6] Kujtim M. Shala, EXPO, Letërsia shqipe në
katër pamje, Buzuku, Prishtinë, 2007, faqe, 76.
(Merita Bajraktari Januzi, e lindur në Vushtrri më 10.12.1972. Shkollimin fillor dhe të mesëm e kreu në Vushtrri, ndërkaq studimet universitare në Fakultetin e Filologjisë të UP-së, në degën: Letërsi dhe gjuhë shqipe. U diplomua më 1997 dhe si absolvete mori çmimin Studente e dalluar. Pas një pauze për arsye familjare, iu rikthye studimeve dhe në maj të vitit 2012 mbrojti me sukses temën e diplomës së studimeve pasuniversitare ( Figuracioni poetik te autorë të njohur të letërsisë moderne shqipe). Tani vazhdon studimet doktorale në degën e letërsisë, në Universitetin e Prishtinës.
(Merita Bajraktari Januzi, e lindur në Vushtrri më 10.12.1972. Shkollimin fillor dhe të mesëm e kreu në Vushtrri, ndërkaq studimet universitare në Fakultetin e Filologjisë të UP-së, në degën: Letërsi dhe gjuhë shqipe. U diplomua më 1997 dhe si absolvete mori çmimin Studente e dalluar. Pas një pauze për arsye familjare, iu rikthye studimeve dhe në maj të vitit 2012 mbrojti me sukses temën e diplomës së studimeve pasuniversitare ( Figuracioni poetik te autorë të njohur të letërsisë moderne shqipe). Tani vazhdon studimet doktorale në degën e letërsisë, në Universitetin e Prishtinës.
Qysh
prej fillimit të studimeve bazike është marrë me recensione, vështrime letrare
dhe ka botuar punime në gazetat dhe revistat e kohës. Së fundi i ka botimet në
gazetën Zëri ( tema: Tradita dhe modernia me referenca të shumta
historike) dhe në revistën Shkëndija ( Idetë letrare të Gjergj Fishtës).
Merret edhe me poezi për çka edhe ka marrë çmime në Takimet e poeteshave
shqiptare. Ka në dorëshkrim një numër të konsiderueshëm të poezive
dhe studimeve letrare që mund t`i botojë ndërkohë.
Jeton në Vushtrri
me bashkëshortin dhe katër vajzat, ndërkaq punon në Prishtinë, në Ministri të
Arsimit Shkencës dhe të Teknologjisë.)