Vetëm
në Shqipëri një njeri mund të mendonte se mund të zëvendësonte Zotin,
se mund të bëhej krijues, të rrafshonte të gjitha dallimet, t’i bënte të
gjithë të barabartë “kokëqethur”, ku gratë të mos dalloheshin nga
burrat. Vetëm në Shqipëri mund të krijohej “njeriu i ri”. Vetëm në
Shqipëri… Po pse vetëm në Shqipëri?! Ndoshta kjo ishte pyetja që e shtyu
Ben Blushin të shihte brenda vetes dhe tej përtej bashkëkombësve të
vet, për të zbuluar misterin dhe… të shkruante një tjetër roman të
titulluar thjesht “Shqipëria”. Dje, në ambientet e “Sheraton”, në
praninë e një numri të madh të ftuarish, shkrimtari dhe politikani Ben
Blushi promovoi librin e tij më të ri, nën logon e botimeve “Mapo”.
Dukej sikur e gjithë selia rozë kishte zbarkuar në “Sheraton” me në krye
kryetarin e saj, Edi Rama. Shumë pak të djathtë, ndërsa nuk mbeti pa
rënë në sy edhe prania e kryetarit të LSI-së, Ilir Meta. Sigurisht nuk
mund të mungonin në këtë ngjarje analistë e gazetarë, por edhe shumë të
njohur të Blushit. Pas një mirëseardhjeje të botuesit Henri Çili, i cili
do të vlerësonte penën e Blushit, vlerësimeve të shkrimtares Diana
Çuli, vetë Blushi ndau me të pranishmit ndjesinë e çlirimit pas daljes
së librit në qarkullim. Por, në një farë mënyre ishte edhe një lloj
parathënieje e munguar e librit, ku ai shpjegon se përse i lindi nevoja
për ta shkruar këtë roman, i cili ende pa u lexuar po bën që njerëzit të
flasin për të. “Ky
Blushi e Meta dje gjatë promovimit
libër nuk i jep askujt asnjë këshillë. Ai është një lexim për të
tjerët dhe një kalim për mua. “Shqipëria” është një përpjekje për të
njohur veten dhe të ngjashmit e mi, me të cilët ndaj të njëjtin vend, që
quhet Shqipëri”, tha Blushi, i cili gjithashtu nxiton të sqarojë se nuk
bëhet fjalë për një libër historik. Më tej, një gotë dhe shumë
autografe, të cilat Blushi nuk preferoi t’i jepte siç ndodh rëndom, ulur
në tavolinë e me radha të gjata, por bashkë me një shtrëngim duarsh me
miqtë, të hidhte dhe një firmë në romanin e tij të tretë. Pas “Të jetosh
në ishull” dhe “Otello, arapi i Vlorës”, të kthyera në fenomene
letrare, por dhe shitjesh, “Shqipëria” vjen në të njëjtën hulli
metaforike e simbolike, por ndoshta edhe më fuqishëm se më parë. Nëse në
librat e parë luajti me emra si Komnenët apo Ali Pashën, apo me
heronjtë tragjikë shekspirianë, Otello e Desdemona, në këtë roman ai
luan jo vetëm me emrin e hartuesit të Kanunit, Lek Dukagjinit, por edhe
me emra personazhesh, si Enveri, Mehmeti, tek të cilët ndonëse të
zhvendosur në një kontekst tërësisht fiksional, lexuesi mund të lexojë e
shquajë tipare të njohura. Në atë ishull-shtet, të krijuar nga Lek
Dukagjini “që nuk kishte prona, nuk kishte para, nuk kishte familje, nuk
kishte dashuri, prandaj nuk kishte vrasje, vjedhje, varfëri, tradhti
dhe mërzi”, lexuesi shquan Shqipërinë totalitare, ëndrrën komuniste të
barazisë dhe të “lugës së florinjtë”, të rrafshimit të vlerave, të
transformimit të njerëzve robotë e të bindur, të burrërimit të grave, të
servilizmit… Por jo vetëm të
Edi Rama dje gjatë promovimit të librit
socializmit, por edhe litarin që “i varuri” la pas në sistemin e
ngritur, me shpresën që të ishte i ri, por në xhaketa të vjetra. Jo më
kot libri i Blushit, që në daljen e tij është quajtur një “befasi
letrare”. Por, më së shumti karakteristikë e librave të Blushit është
provokimi. Një libër i tij nuk mund të shijohet thjesht dhe vetëm
estetikisht. Ai të trondit me guximin për të thyer të gjitha limitet
kohore e historike. Ai i merr mesjetarët e i vendos në ca ishuj
imagjinarë të pakohë, ngre diktatorë nga varret dhe i kthen fëmijë, të
tjerë i bën kuzhinierë dhe përmes fijesh artistike shpalos tema
tronditëse, të cilat lënë shenja të pashlyeshme, që ndryshojnë histori,
siç mund të jetë asimilimi, ndryshimi i feve, konformizmi, racizmi apo
diktatura. Tema, të cilat gjithnjë kanë hapur debat të gjerë. Dhe as
këtë herë, me shumë gjasë debati nuk do të mungojë.
Henri Çili: Blushi na ktheu shijen e të lexuarit
“Ben Blushi është një shkrimtar shumë i mirë, është një shkrimtar mjaft i
preferuar dhe mjaft i suksesshëm në treg dhe, përveç kësaj, është një
mik i mirë prej kohëve të vjetra”, u shpreh në ceremoninë e prezantimit
të librit “Shqipëria”, botuesi Henri Çili. Pas dy botimeve të para me
shtëpinë botuese “Toena”, tashmë “Mapo” do të jetë shtëpia botuese e
këtij shkrimtari. “Ben Blushi ka krijuar një risi, një surprizë në
dekadën e re në botën kulturore dhe letrare në Shqipëri, sepse ka
rikthyer një lloj shijeje të të lexuarit të letërsisë, e cila dukej fort
e tronditur në këta 20 vjet për shumë arsye. Për arsye të çstrukturimit
të shoqërisë shqiptare, për arsye të ndërrimit të kodeve kulturore, për
arsye të shumëfishimit të mjeteve të komunikimit dhe për arsyen e
madhe, për të cilën gjithë botën e zhvilluar, letërsia është në një lloj
lufte me lexuesin, sepse njerëzit kanë sot më shumë mënyra për t’u
argëtuar. Në një prani rekord në të gjitha libraritë, të gjitha mediat,
në një debat të shumëfishtë, në një diskutueshmëri, e cila fillon që nga
simbolika e tij letrare, simbolika shoqërore e sociale apo politike e
veprës së tij, Ben Blushi ia ka arritur të kthehet në shkrimtarin
korrent më të shitur të letërsisë shqiptare. Ambiciet tona janë për më
shumë”, tha Çili.
Diana Çuli: “Shqipëria”, një befasi letrare
Një “befasi letrare” e ka quajtur Diana Çuli librin e ri të Ben Blushit.
“Kur ta lexoni, do të shikoni se metafora është krijimi i një Shqipërie
utopike ishullore, ku njerëzit, personazhet të kujtojnë emra realë, por
gjithmonë mbeten personazhe letrare. Është befasi letrare, sepse në të
ndërthuret në mënyrë krijuese dhe të papërsëritshme koncepti i shoqërisë
utopike me atë të domosdoshmërisë së ekzistencës së Zotit dhe debatit
rreth tij. Rreth përpjekjes së pandërprerë të njeriut për t’i ngjarë
kësaj shëmbëlltyre dhe për ta zëvendësuar atë. Deri këtu jemi ende në
përmasat universale që letërsia i përdor shpesh dhe që Ben Blushi i
ndërton me mjeshtëri mjaft të rrallë. Më pas, universaliteti zbret në
gjëra lokale, ku lexuesi dashur pa dashur kërkon veten e tij”, tha Çuli.
“Kjo befasi letrare është një pikëpyetje e madhe jona për rrënjët, për
origjinën, për kombin, për pse-të, për të shkuarën për të ardhmen, por
nuk është histori, nuk ka kurrfarë lidhjeje me historinë për këdo që do
ta debatonte në argumente të kësaj natyre. Ka lidhje me krijimin e
pastër letrar që trajton tema ekzistenciale, si: dashuria, jeta, vdekja,
familja, hapi personal dhe varësia e tyre ndaj sistemeve të ndryshme
politike nga individët dhe nga fati i përbashkët”.
“Shqipëria”, për të njohur veten dhe të tjerët
Shumë njerëz më pyesin pse ky libër quhet “Shqipëria”. Unë mund
të them atë që di. Ky është një libër për shqiptarët dhe duke qenë një
prej tyre, unë dua t’i shpjegoj dhe t’i kuptoj. Të kuptosh shqiptarët,
të shpjegosh mënyrën se si janë sjellë përgjatë kohës me veten, me
njëri-tjetrin, me të tjerët, me tokën dhe me Zotin, besoj se është një
argëtim, në kuptimin artistik të fjalës, është një detyrim, në kuptimin
historik dhe është një torturë, në kuptimin politik. Për ata që merren
me letërsi, shqiptaret janë një gur për të ndërtuar, për ata që merren
me histori, janë një urë për të kuptuar, për ata që merren me politikë,
shqiptarët janë një mur për t’u kaluar. Por libri “Shqipëria” nuk është
historik, prandaj nuk është detyrë, nuk është politik, prandaj nuk është
torturë, ai është letërsi, prandaj është argëtim. Të paktën për mua. Ky
libër quhet “Shqipëria”, sepse përpiqet të shpjegojë atë që shqiptarët i
kanë bërë vetës. Dhe kudo ku kanë jetuar shqiptarët nuk e kanë trajtuar
njëri-tjetrin më keq se në Shqipëri. Dhe kudo ku kanë shkuar nuk e kanë
trajtuar një vend tjetër më keq se vendin e tyre, Shqipërinë. Ky libër
përshkruan një eksperiment njerëzor. Ai tregon se si shqiptarët i lejuan
njërit prej tyre të bëhej Zoti i tyre, duke i ndarë nga Zoti, nga bota,
nga prona dhe nga familja. A ka ndodhur kjo në historinë tonë. Kam
arsye të them se po, ka ndodhur, megjithëse romani nuk merret as me
fakte, as me ngjarje, as me emra, por vetëm me gjurmët e ngjarjeve mbi
tokën dhe refleksin e fakteve mbi qiellin tonë. Kjo është Shqipëria që
kemi pasur përpara 20 vitesh. E megjithatë, libri “Shqipëria” nuk mbaron
para 20 vitesh. Shpresoj që ata që do ta lexojnë do kuptojnë se
problemet që ne kemi me veten nuk janë zhdukur dhe se Shqipëria vuan
ende nga shqiptarët.
Një gjë tjetër që dua të them shkurt është se Shqipëria nuk përshkruan
vetëm fatin e shqiptarëve, prandaj do të thosha se ky është një libër me
dy kate. Njerëzit jetojnë në katin e parë, Zoti në të dytin, ndërsa
shqiptarët lëvizin nga kati në kat. Ky libër përpiqet të tregojë
historinë e një njeriu, i cili një ditë vendosi të zëvendësonte Zotin.
Ky njeri ishte shqiptar dhe ndoshta shqiptarët e kanë këtë dëlir, sepse
raporti i tyre me Zotin ka qenë shpesh kaotik, disa herë teknik dhe
asnjëherë praktik. Ata e kanë pranuar, e kanë mohuar, e kanë vrarë dhe
kanë lejuar që Zoti të zëvendësohet nga qenie të tjera. Marrëdhënia e
shqiptarëve me Zotin shpjegon disa nga problemet tona. Dhe dua të jem i
qartë: Kur flas për Zotin nuk e kam fjalën për një qenie të epërme në
kuptimin hyjnor, por për një numër normash dhe rregullash si liria,
dashuria, paqja, puna dhe besimi. Ky është Zoti dhe kjo është arsyeja
pse është shpikur nga njerëzit, kur ata nuk kishin ligje apo nuk kishin
aftësi për të bërë ligje. Duke ia mohuar lirinë, paqen dhe lumturinë
njëri-tjetrit në shekuj, shqiptarët kanë mohuar Zotin dhe lirinë që ai
lejon. Sepse Zoti, në fund të fundit, është një kod të drejtash dhe
detyrash pa të cilat njerëzimi do kishte vuajtur më shumë nga çka
vuajtur. Libri “Shqipëria” këtë do të thotë: Zoti mund të zëvendësohet,
por jo nga një njeri. Në të kundërt, Zoti mund të zëvendësohet nga çdo
njeri, që është Zoti i vetes dhe i askujt tjetër. Por ky libër nuk i jep
askujt asnjë këshillë. Ai është një lexim për të tjerët dhe një kalim
për mua. “Shqipëria” është një përpjekje për të njohur veten dhe të
ngjashmit e mi, me të cilët ndaj të njëjtin vend, që quhet Shqipëri.
ALMA MILE