2012-12-13

Gjuha e urrejtjes si kriter për karrierën


Orges Zoto

Mbas shumë lajthitjeve të mëparshme si psh, “Shqipëria është e dyta në Evropë mbas Gjermanisë për nivel ekonomik, apo “ gjuha e dytë e shqiptarëve duhet të jetë kinezçja, tani kemi një krahasim akoma edhe më të lajthitur. Kësaj qeverie, vetëm që transparente nuk mund ti thuash. Po si mund ti thuash transparente një qeverie që nuk jep numrin e saktë të papunësuarve, që nuk jep numrin e saktë të krimeve të ndodhura në Shqipëri, e si mund ti thuash transparente një qeverie që fshin filmimet nga serveri i odës së liderit tonë (tani ajo nuk është më kryeministria e shqiptareve). Si mund ti thuash transparente, një qeverie që merr borxhe me kredi të larta në emër të shqiptarëve, ne emër të fëmijëve tanë. Si mund të jetë transparente një qeveri që nuk merr dot as një informacion të saktë nga efektivat e ministrisë së mbrojtjes për gjendjen e ushtarakëve të vet në Afganistan, dhe pa pikën e seriozitetit i “vdes” një familje birin e saj dhe pastaj ja “ngjall” brenda dy orëve? Të gjitha këto e shumë të tjera jo vetëm që nuk i afrohen qeverisë Amerikane por as që nuk mund të futen në të njëjtën kategori të të quajturit shtet. Nuk mund të quhet shtet një qeveri që tallet me popullin e saj duke ju dërguar atyre disa kutiçka të
shqyera me oriz, një qeveri që ka më shumë preokupim makinën e Zhosefinës se sa borë pastrueset e rrugës së kombit. Nuk mund të quhet shtet ku qeveria e shikon shtetin si një mjet për tu pasuruar, për të rregulluar fëmijët e tyre, dhëndrin, kunatin, dajën, tezen, hallën, nipin, mbesën, e gjithë sorollopin
e tyre duke e kthyer shtetin e tre milion e gjysmë shqiptarëve në një biznes familjeje. Nuk mund të quhet shtet ku administrata e saj është atje për tu pasuruar dhe jo për të qenë shërbëtore e popullit. Nuk mund të jetë shtet ku nëpunësit civil nuk janë të punësuar në bazë të meritokracisë, por në bazë të ngjyrës së teserës që ata mbajnë, dhe sa më i ashpër e i motivuar ky militantizëm aq më i lartë posti. Mjafton të thuash çfarë do lloj ndyrësire kundrejt opozitës dhe e ke të garantuar vendin në administratë. Mjafton të vjellësh vrer ndaj liderit të opozitës dhe patjetër do të bëhesh ministër a zëvendësministër. Shembulli më i pastër është Ylli Manjani, që pasi shau opozitën (edhe pse një vit më parë ishte në atë opozitë) pasi quajti Edi Ramën kriminel e terrorist në një debat me Skënder Gjinushin në Klan, një javë më vonë u emërua zëvendësministër i punëve publike. Këto janë shumë larg asaj që Kryeministri e quan qeveri
transparente. E kuptoj që Kryeministri e kishte fjalën për dixhitalizim e qeverisë dhe mënyrën se si qytetarët do të informoheshin për arritjet e korrupsionit. Që të luftosh korrupsionin duhet të kuptosh së çfarë është korrupsioni. Korrupsioni nuk mund të luftohet nga një parti e vetme apo qeveri e vetme. Korrupsioni luftohet me një vullnet të përbashkët politik, ku të gjitha palët janë të vendosura për ta luftuar edhe për ta ekspozuar atë në çdo aspekt të jetës të përditshme. Korrupsionit si faktor do një vëmendje të
caktuar te qytetarët, populli duhet të informohet që të gjithë të solidarizohen kundër këtij kanceri. Duhet të kemi një transparencë të plotë të financave të shtetit qoftë lokal qoftë qendror. Duhet të kemi një
definicion më të madh të “Check and Balance” çdo vendim që qeveria merr për koncesione të mëdha duhet të jetë një institucion monitorues me ekspertë dhe jo kunati apo djali ndonjë ministri. Duhet ti japim Korrupsionit një “human face” një fytyrë njerëzore, pra të heqim atë vellon sekrete që ka korrupsioni, ta ekzopozjmë atë dhe të nxjerrim përpara drejtësisë njerëzit përgjegjës. Unë mendoj se Zoti Berisha e ka një të drejtë për sa i përket transparencës që ai përmend. Po ne kemi një transparencë madje edhe shumë më të madhe se qeveria e Obamës, po sepse ne edhe kur vjedhim e bëjmë në zyrën e ministrit me mikrofon dhe me figurë, por gjithashtu edhe kur të vrasim të vrasim live ditën me diell në televizion. Kjo është transparenca e vërtetë qeverisë tonë, për këtë vetëm Berisha mund të jetë krenar.

Gjuha e urrejtjes ne mediet ne Evropen Juglindore

Mediat dhe propaganda kane qene gjate viteve 90-te disa prej armeve me te fuqishme ne duart e zoterve te lufterave. Thirrjet per kryengritje ofendimet dhe sharjet e shqiptareve serbeve boshnjakeve kroateve apo maqedonasve kane qene perditshmeri pothuajse ne te gjitha mediat e kontrolluara prej regjimeve ne ish - republikat jugosllave. Makineria e propagandes perhapte frike dhe urrejtje qe shpesh shkaktonte dhe zhvendosje masive te bashkesive te ndryshme etnike. Gati dhjete vjet prej perfundimit te lufterave ne hapesirat e ish - Jugosllavise rralle gjejme ne media propagande te drejteperdrejte kunder bashkesive te tjera etnike por jane shtuar sulmet ne vecanti ndaj grupeve te ndryshme minoritare grupeve te ndryshme seksuale dhe fetare.


Ne Bullgari per shembull me se shumti ofendohen romet dhe turqit si dy grupet me te medha etnike ne kete vend thote Ognian Zlatev drejtor ekzekutiv i Qendres per Zhvillimin e Mediave ne Sofje. Ndersa ne Shqiperi per problemin e romeve ndonese eshte i madh heshtet shpjegon Remzi Lani drejtor i Institutit per Media ne Tirane.
Gjuha e urrejtjes ne Shqiperi eshte ndryshe nga ajo ne hapesirat e ish-Jugosllavise. Qe te jemi te ndershem gjuha e urrejtjes ne Shqiperi me shume prodhohet nga politikanet se sa nga mediat. Por ne Shqiperi kemi nje fenomen tjeter shqetesues - heshtjen per urrejtjen Kjo do te thote se per disa grupe sic jane romet ne nuk flasim. Ka permiresime por gjendja eshte teper e rende. Romet nuk sulmohen ne media ata nuk ekzistojne fare ne media - thote Lani.
Ndryshe nga Shqiperia e cila vetem ne menyre indirekte ishte e perfshire nga shkaterrimi i pergjakshem i ish-Jugosllavise Bosnje - Hercegovina ishte nje prej vendeve me te prekura nga gjuha e urrejtjes dhe lufta. Lejla Turcilo nga Universiteti i Sarajeves shpjegon se situata sot ka ndryshuar por gjuha e urrejtjes nuk eshe zhdukur ne teresi.
Bildunterschrift Groszligansicht des Bildes mit der Bildunterschrift Pjesemarres te konferences Mediet ne Evropen Juglindore- ne mes Lejla Turcilo.
Gjuha e urrejtjes ne baza etnike eshte gjithnje e me pak e pranishme per shkak te rregullimit te mire ligjor ne sektorin e informimit te mediave elektronike ne Bosnje-Hercegovine. Ne mediat e shkruara kemi nje prani me te madhe te gjuhes se urrejtjes. Parimet etnike respektohen gjate raportimit por jo edhe grupet tjera te cilat ose injorohen fare ose per to flitet me nje gjuhe shume te thate sterile. Prolemi i trete i gjuhes se urrejtjes eshte e ashtuquajtura lufte mediatike mes drejtuesve te mediave. Ne 2008 kemi pasur nje lufte te vertete te pronareve te mediave qe ka lidhje edhe me bazat etnike.
Po cfare ka ndodhur me te ashtuquajturit gazetare te cilet gjate viteve 90-te me shume kane qene ne sherbim te propagandes se sa profesionit te tyre Ky eshte nje problem shume serioz per Bosnje-Hercegovinen thote Turcilo.
Problemi me i madh me ata te cilet para dhe gjate lufte kane nxitur urrejtjen dhe luftes eshte qe asnje prej tyre nuk eshte pergjigjur para drejtesise. Gazetari Bora Kontiq se fundi ka paraqitur nje liber per luftenxitesit me te medhenj gjate luftes dhe ka ardhur ne perfundimin se ata sot jane te punesuar ne universitete prej ketyre fakulteteve kane marre ndonje titull shkencor ende punojne ne media ose jane aktiv ne kulture dhe arsim.
Gjuha e urrejtjes per shkak rregullimit te mire ligjor eshte larguar ne mase edhe nga hapesirat e Kosoves por ende nuk eshte zhdukur. Serbeze Haxhiaj Isufi thote
Ne vendet e dala nga konfliktet si ne Kosove ka shume gjuhe urrejtjeje por ne Kosove nuk ka pasur nje gjuhe kaq te perhapur. Kjo per shkak se Kosova ka qene e kontrolluar prej faktoreve nderkombetare. Megjithate ka pasur raste. Interesante eshte qe ne asnje prej ketyre rasteve nuk ka pasur ndjekje penale apo denim te atyre qe kane perhapur gjuhen e urrejtjes.
Nje prej vendeve ku me se shumti eshte perdore gjuha e urrejtjes gjate viteve 90-te eshte edhe Serbia ku edhe sot shpesh gjejme gjurmet e shprehjes se ketyre opinioneve. Udheheqesja e rrjetit BIRN Gordana Igriq shpjegon
Dikur kemi pasur me shume gjuhen e urrejtjes mbi baza etnike. Nje koncept ka vazhduar edhe sot ne kohen kur jetojne ne shtetet tona le te themi te pastra etnike. Por tani me shume sulmohet dhe ofendobhet kundershtari politik. Pra sot kemi me pak te bejme me urrejtjen mbi baza etnike dhe me shume me urrejtjen ndaj kundershtareve politike dhe nje shoqerie te ndare.

Gjuha e urrejtjes në sport dëmton bashkëjetesën

Prof.dr. Mustafa IBRAHIMI

Sporti sot është shndërruar në një retorikë dhe sjellje që bazohet në urrejtje nacionale dhe fetare, që rrezikon marrëdhëniet ndërnacionale, por edhe vetë ekzistencën e shtetit. Në fakt, hu¬li¬ga¬niz¬mi nëpër objektet sportive por edhe jashtë është një pro¬blem mjaft i rëndë, që i kanoset jo vetëm frymës së vërtetë të spor¬tit për miqësimin e njerëzve, por edhe të shkatërrimit të vetë shtetit.. Një publicist pohon se garat e ndryshme spor¬tive janë një pasqyrim i garave luftarake të kohërave të lashta. Tragjedia e mbytjes së kundërshtarit është shndë¬rruar në shkaktim të tragjedisë emocionale te tjetri dhe kënaqësi vetjake. Kjo vlen si në aspektin individual, ash¬tu edhe në atë kolektiv. Prandaj, paraqitjet e tilla të tifozëve bëhen kryesisht "nën kujdesin e patriotizmit të rremë dhe të urrejtjes dhe jo tolerancës kombëtare, me çka e kërcënojë paqen dhe sigurinë në vend, dhe mund të shkaktojë konflikte të rënda në një shoqëri shumetnike si e jona.

Sporti si trajnim paraushtarak

Duke analizuar shtetet e shek.XX, është konstatuar se ata për sportin dhe kulturën fizike janë interesuar, sikur bëhej për njëfarë trajnimi paraushtarak. Kjo më së shumti vlen për shtetet me tipare totalitare dhe për shtete të cilët përgatiten për luftë. Para fillimit të Luftës së parë Anri Degranzh, drejtor i revistës sportive “Auto” dhe njeriu që e themeloi garën e njohur me biçikleta “Tour de France”, e mbron tezën se “lufta marrë në përgjithësi është vetëm sport, një ndeshje e madhe midis dy kombeve”. Në vendin e tij, mësimi i kulturës fizike deri në vitin 1926, ka qenë nën përkujdesjen e Ministrisë së Luftës. Historiani Erik Hobsbaum, i cili ka theksuar se, “ideja për krijimin e idhujve nacional sportiv dhe lidhja e simpatizuesve ndaj klubeve sportive mund të shfrytëzohen në momentet kur i nevojiten mobilizime psikologjike ose ushtarake të qytetarëve. Ai më tutje thekson, se midis dy luftërave, sporti ndërkombëtar u shndërrua në luftë nacionale, kurse sportistët përfaqësues të popullit ose shtetit të tyre, madje edhe tifozi shndërrohet në pjesë e kombit të vet”. (Hobsbawn 1993:156).
Italia fashiste, konsiderohet si shteti i parë që e instrumentalizoi futbollin për qëllime politike. Për këtë qëllim, nga ana e Musolinit u shfrytëzua Kampionati i dytë botëror në futboll, i cili u mbajt më 1934 në Itali. Me atë rast, Musolini lojtarët e kombëtares italiane i quajti “ushtarë në shërbim të kombit” (Milza 1990:164).
Viteve të fundit, hulumtuesit e sportit dhe publikut sportiv, sidomos sjellja e dhunshme e tifozëve në ndeshjet futbollistike, e cila në vitet e 80-ta solli në incidente të shumta të përgjakshme, prej të cilëve më të rëndë dhe me numër më të madh viktimash ndodhën në stadiumet e Hejselit në Bruksel (29 maj 1985, 39 të vdekur) dhe në Hilsboro të Shefildit (15 prill 1989, 95 të vdekur), tërheqin vëmendjen e lidhjes së grupeve të tifozëve më agresiv në Evropë me të djathtën ekstreme. Sipas Didije Pazhe “grupe fashistësh shumë shpesh veprojnë në fushat e futbollit”. Të gjitha ekipet evropiane kanë grupet e tyre fashiste. Këta fashistë, shumë mirë e kanë kuptuar se futbolli është aktivitet i njëjtë si lufta, dhe e përjetojnë me entuziazëm... Çdo javë stadiumet janë përplot me kandidatë potencial fashist, aq sa spektakli ofron urrejtje ndaj tjetrit. Futbolli është luftë dhe stadiumet futbollistike janë fusha për trajnim të nazistëve të vegjël të cilët ëndërrojnë për hapësirat e gjera. (Pages 1990: 137-139). Edhe sipas kriminologut belg “Kris van Limbergen “Vandalizmi i futbollit, është fushë e përshtatshme për regrutimin e pjesëtarëve të së djathtës ekstreme”. Limbergeni përshkruan, para së gjithash rrjedhat në Belgjikë “skenat futbollistike karakterizohen me racizëm, seksizëm, rajonalizëm ekstrem dhe antisemitizëm” (Limbergen 1990: 80-81). Bindja të tillë ka ekzistuar edhe në shtetet komuniste, duke pohuar se sporti është mjet i fuqishëm për propagandë politike dhe përgatitje për luftë eventuale. Ideja se me anë të përkrahjes sportive bëhet përgatitja për luftë (nëse nevojitet) e gjejmë edhe në ish-Jugosllavi gjatë dhe pas vdekjes së Titos. Shumë këngë që këndoheshin në ndeshjet sportive nxitnin urrejtje dhe nacionalizëm në baza etnike, që më vonë u dëshmua edhe në luftërat e viteve 90-ta, ku shumë grupe tifozësh u shndërruan grupe paraushtarake.

Huliganë apo patriotë?

Simpatizuesit më fanatik, sidomos ato futbollistik bëjnë pjesë në familjen e simpatizuesve botëror – të ashtuquajtur huliganët. Sipas shembujve të simpatizantëve evropian, sidomos atyre italian dhe anglez, edhe simpatizuesit e vendit vëmendjen e tërheqin me sjelljen e tyre të dhunshme dhe agresive. Amigoizmi ekstrem është një fe¬nomen që ka depërtuar edhe nëpër rrethet më të ngri¬tura, ku mund të hasni një grupim maniakësh sportivë, që veten e quajnë “hordhia e së keqes”, “bad blue boys”, “de¬lije” (të marrët), “maniacs” (maniakët), “devils” (djaj¬të), “hooligans” (huliganët) e tjerë. Edhe në Maqedoni, janë kopjuar këto emërtime, por duke i dhënë më tepër ngjyrë nacionale, kështu në palën maqedonase janë tifozët me emërtimet: “Komitët”, “Luanët”, “Vojvodi”, “City Park Boys”, “Çkembarët”, kurse në palën shqiptare janë tifozët: “Ballistët”, “Ilirët”, “Shvercerat”, “Skifterat” etj.
Këto “bashkësi”, na¬ty¬risht edhe sjelljet i kanë paralele me emrat që mbajnë, ja¬në mbjellës të farës së të keqes, vjellin vrer ndaj lojtarëve dhe tifozëve të ekipeve kundërshtare, thyejnë, prishin, dje¬gin, ndonjëherë madje edhe vrasin. Pothuajse para çdo ndeshjeje të rëndësishme futbolli organet e sigurimit kon¬fiskojnë sasi të konsiderueshme të mjeteve dhe veg¬la¬ve, që e vënë në rrezik jetën e njeriut (brisqe, thika të ma¬dhësive të ndryshme, lëndë shpërthyese etj.). Hu¬li¬ga¬niz¬mi nëpër objektet sportive por edhe jashtë është një pro¬blem mjaft i rëndë, që i kanoset frymës së vërtetë të spor¬tit për miqësimin e njerëzve.
Pjesën më të madhe të përkrahjes folklorike të tifozëve e përbëjnë këngët me karakter “huliganizmi”, gjegjësisht këngët me të cilët tifozët me qëllim, për shkaqe provokuese, pranojnë role të tipave asociale, renegatë shoqëror, alkoolist, të çmendur. P.sh. ja si duket një këngë e gruptitëi tifozëve “Komiti” nga Shkupi:
Ne jas ne mo`am ovde da sedam,
(jo unë nuk mund këtu të rij,
ne jas ne mo`am [iptari da gledam,
(jo unë s’mund shqiptarë të shikoj
dajte ni alkohol sega da pieme,
(na jepni alkool tani të pimë
a posle nadvor [iptari da bieme.
(e pastaj jashtë shqiptarë të rrahim)

Si të ndalet histeria nacionaliste nëpër arenat sportive në Maqedoni?

Nëpër arenat sportive të Maqedonisë hasim edhe his¬te¬rinë nacionaliste, ku tifozllëku më i lezetshëm konsiderohet fy¬er¬ja e pjesëtarëve të kombit tjetër. Si fjalë që më tepër përdoret gjatë këtyre fyerjeve është fjala “vdekje”. Kjo zakonisht ndodh në ndeshjet që luhen në Tetovë, ku nikoqir janë ekipet e Teteksit (klub maqedonas) dhe Shkëndija dhe Renova (klube shqiptare). Në këto ndeshje rregullisht ka ofendime në baza nacionale, fetare dhe racore.
Zakonisht tifozët nga Shkupi, të njohur si “Luanët” dhe “Komitët”, për të shprehur mllefin e disfatave të shumta që ndodhin në mes të Shkupit, shahen shqiptarët me thirrjet: “Za Siptari Gasna Komora” (për shqiptarët komorë gazi), “Mrtov Siptar Dobar Siptar”, (Shqiptar i mirë shqiptar i vdekur), “Za vas samo Brodec” (Për ju vetëm Brodeci), “Neka razberat kletite shiptari, makedonsko ime nema da zagine” (Le ta kuptojnë shqiptarët e mallkuar, emri maqedonas nuk do të vdesë) dhe shumë fjalë të tjera ofenduese. Brohoritja kryesore e tifozëve shqiptarë është: “Karpallak”, me çka tifozët “Vojvodi” ua kthejnë me “Planinska Bura” ( Stuhi Malore).
Në brohoritjet e tifozëve rivale, të ndara në baza nacionale shpesh herë ka edhe brohoritje me fjalë pornografike. “Ballistët”- tifozët e klubit “Shkëndija” nga Tetova ndaj kundërshtarit këndojnë këngën „ Makedonsko devoj~e “, por me ndryshim të vogël të fjalëve, versioni i tyre është: „ Makedonsko devoj~e, kurva golema “.(Vajza maqedonase, kurvë e madhe).
Ndaj këtij slogani, tifozët e grupit “Komiti” e këndojnë këngën:
“Radosen sum koga tepam [iptari, (I gëzuar jam kur rrah shqiptarë,
radosen sum koga e... bri~eni“...(I gëzuar jam kur është ..... e rruar).
Ndryshime të vogla të këngëve bëjnë edhe tifozët „Vojvodi“ të klubit rival „Teteks“të Te¬tovës, të cilët në vend „ neka razberat kletite fa[isti “(le të kuptojnë fashistët e ma¬llkuar), këndohet „ neka razberat kletite [iptari (le të kuptojnë shqiptarët e mallkuar) “.
Irra¬cionalizmi i tifozllëkut di të shkojë aq larg, saqë pre¬ket edhe në “shenjtërit” e popullit tjetër, si figurat e më¬dha historike etj. Kështu, tifozët maqedonas shpeshherë brohorisin sloganin “Avio Impex”, duke përkujtuar dy rrëzimet e avionëve të kësaj kompanie, ku humbën jetën shumë shqiptarë, gjë e cila i irriton pa masë tifozët kundërshtarë, të cilët kthejnë me brohoritjen “Toshe – peder”, duke ua ofenduar ikonën e muzikës së tyre këngëtarin e ndjerë Toshe Proevski.

(Autori është profesor universitar)

Tryezë e rrumbullakët për gjuhën e urrejtjes


Akademik Vllado Kambovski, i cili kishte fjalim në dy sesionet e tryezës së rrumbullakët, tha se më mirë është llolgaria e gjuhës së urrejtjes të udhëhiqet përmes një dialogu të hapur, tolerancë dhe mirëkuptim, ndërsa si mjet të fundit të zbatohen masat dhe sanksionet ndëshkuese-juridike.

Tryezë e rrumbullakët për gjuhën e urrejtjes



Gjyqtarë dhe prokurorë publikë nga të gjitha rajonet e apelit, gazetarë, si dhe përfaqësues nga institucione relevante tjera sot debatuan për gjuhën e urrejtjes dhe kriminalit nga urrejta.

Akademik Vllado Kambovski, i cili kishte fjalim në dy sesionet e tryezës së rrumbullakët, tha se më mirë është llolgaria e gjuhës së urrejtjes të udhëhiqet përmes një dialogu të hapur, tolerancë dhe mirëkuptim, ndërsa si mjet të fundit të zbatohen masat dhe sanksionet ndëshkuese-juridike.

"Gjuha e urrejtjes është prezente, por nuk mundet gjithmonë të kufizohet nëse ajo është modë që të sulmohet, duke zgjedhur fjalë jo të matura për palën tjetër në dialogun ose konfliktin, ose prapa saj fshihet gjuha e vërtetë e urrejtjes, e cila mund të shndërrohet në dhunë", tha Kambovski.

Sipas tij, askush nuk ka imunitet për vepra të cilat nxisin urrejtje.

Ai tha se në Maqedoni në vitin 2007, 2008, 2009 dhe 2010 nuk ka kallëzime penale, respektivisht nuk ka regjistruar asnjë rast për vepër të urrejtjes.

Drejtoresha e Akademisë për gjyqtarë dhe prokurorë publikë Aneta Arnaudovska theksoi se në tryezë të rrumbullakët do të shqyrtohen të gjitha aspektet juridike, të cilat zakonisht paraqiten gjatë definimit, njohjes dhe hedhjes poshtë të gjuhës së urrejtjes si fenomen negativ komunikues, i cili para se gjithash shkakton, nxit dhe zbaton urrejtje të bazuar në jotolerancë.

"Dokumentet ndërkombëtare nuk imponojnë model të uniformuar penal-juridik si shtetet të reagojnë, por çdo shtet e rregullon çështjen e saj varësisht nga sistemi i vet kushtetues dhe juridik dhe në mënyrë të ndryshme e rregullon përfshirjen e bazave diskriminuese", theksoi Arnaudovska.

Tryezë e rrumbullakët "Gjuha e urrejtjes" është organizuar nga Akademia për gjyqtarë dhe prokurorë publikë në bashkëpunim me Misionin e OSBE-së në Shkup.

Përmasa shqetësuese të gjuhës së urrejtjes në media

Përmasa shqetësuese të gjuhës së urrejtjes në media
Këshilli i Mediave të Shkruara të Kosovës, i mbështetur nga CRD, mbajti sot një tryezë të rrumbullakët mbi çështjet e gjuhës së urrejtjes në media. Merrnin pjesë përfaqësues të IREX-it, KPM-së, Policisë së Kosovës, EULEX-it, KIPRED-it, AGPK-së, YIHR-së, përfaqësues të redaksive si dhe studentë të gazetarisë nga UP dhe AAB.

Në fjalën e hyrjes, prof. Ibrahim Berisha, profesor i sociologjisë së komunikimeve dhe i zhanreve të gazetarisë në Fakultetin e Komunikimeve dhe të Gazetarisë në AAB i bëri një vështrim të gjerë formave të shprehjes së gjuhës së urrejtjes në media, duke filluar nga mosndarja mes sferës publike e asaj private dhe korrelacionit, kur mendimet prishin gjuhën dhe e kundërta, e deri te gjuha e urrejtjes në portale, e cila po bëhet gjithnjë e më shqetësuese.

Në vazhdim, Leonard Kërçuki, kryeredaktor i gazetës Express dhe anëtar i Bordit të KMSHK-së, u përqendrua në gjuhën e urrejtjes në gazetarinë online dhe në mundësitë e mënjanimit të kësaj gjuhe pikërisht duke i zbatuar kodet e etikës dhe duke e shtuar numrin e gazetarëve dhe redaktorëve që do të merreshin me filtrimin e komenteve nga gjuha e urrejtjes.

Edhe Besa Luci, kryeredaktore e revistës Kosovo 2.0 dhe anëtare e Bordit të KMSHK-së, paraqiti një vistër përvojash të mediave në botë, të cilat po kërkojnë forma të ndryshme se si ta mënjanojnë gjuhën e urrejtjes jo vetëm nga mediat e shkruara, por edhe nga ato online.

Nga diskutimet e frytshme që u organizuan në këtë tryezë mund të nxirret përfundimi kryesor se për një çlirim nga gjuha e urrejtjes në media janë të interesuar në radhë të parë qytetarët, sepse ngarkesat e këtyre portaleve në radhë të parë me fyerje e shpifje, po kontaminojnë mendjen dhe shpirtin e njerëzve e kjo mund të konsiderohet si një gjendje e padurueshme. Andaj, u përshëndet ideja që të shtohet numri i portaleve anëtare në KMSHK, por edhe ideja e themelimit të ndonjë organizate të mediave online, ku do të shqyrtoheshin shumë çështje nga etika e gazetarisë, si dhe do të ngrihej niveli i gazetarisë në përgjithësi.

Gjuha e urrejtjes.




Sigurisht që nga titulli, me të cilin unë kam vendosur që të titulloj shkrimin tim, do te mendoni se do të shkruaj për gjuhën dhe rolin e saj në komunikim. Apo e kam gabim? Dhe në raste të tjera, unë do t’ju thosha se e keni gabim sepse ndonjëherë titulli është pak abstrakt dhe nuk tregon atë që duhet të tregojë. Por cuditërisht, nuk është ky një rast I tillë. Dhe vëtë po habitem, po po, po habitem. Por ju jo, madje ju duhet te gëzoheni.

“Fjala vret më shumë se plumbi” thoë një fjalë e mencur e popullit tonë mendjendritur.

Përpara se të filloj do të duhej të bëja disa sqarime të vogla dhe të nevojshme. Fjala gjuhë sipas kuptimit të Fjalorit të Gjuhës Shqipe midis të tjerave përkufizohet kështu (po citoj): “një mjet për të komunikuar me përdorimin e tingujve apo simbolet konvencionale; "ai mësohen gjuhë të huaja"…"një sistem i fjalëve të përdorura në një disiplinë të veçantë; "ligjore, terminologjinë ";" gjuhën e sociologjisë " etj..” Domethënë gjuha përvecse është një organ muskulor i vendosur ne aparatin pertypes është ajo e cila ndihmon në komunikimin dhe në shpërndarjen e informacionit. Kështu në fusha të ndryshme të jetës njerëzore, përdoren “gjuhë të ndryshme ” për të tejcuar gjithë mesazhin që kërkojmë të kumtojmë. Kështu kemi gjuhën e sociologjisë, të psikologjisë, gjuhën juridike, gjuhën antropologjike, ashtu sic kemi në fakt dhe atë, te pashmangshmen gjuhën që askush nuk e mësoi asnjëherë si duhet, por që të gjithë flasin për të sikur të ishin gjuhëtarë. Atë që askush nuk e pëlqen, por që e flasin të gjithë “gjuhën politike”.

Gjuha politike është gjithë terminologjia, simbolet e pranuara gjërësisht në mënyrë arbitrare nga mbarë shoqëria (jonë) njerëzore, që artikulohen në lëmin e politikës dhe të vendimarrjeve në interes të publikut.
Sigurisht që implementimi i ideologjive të ndryshme në popull, propogandimi i ideve, shpalosja e alternativave (politike) bëhet përmes komunikimit apo jo? Dhe në rastin më të mirë përmes komunikimit me masat dhe një komunikim i tillë bëhet përmes fjalimeve në popull, përmes fjalimeve televizive, etj… Të cilët nga ana e tyre thërrasin në ndihmë “gjuhën” si medium, ose kanal për ti tejcuar mesazhet. Dhe duhet përdorur një gjuhë politike, duke qënë se jemi duke folur pikërisht për këtë fushë.

Historikisht gjuha, por mbi të gjitha ajo politike, ka shërbyer si element nxitës i zhvidhimit të frymës agresive, destruktive, apo të frymës së paqes dhe të bashkëpunimit. Vite më parë në Greqinë e lashte, një qytetar iu afrua Sokratit dhe i kerkoi ti mësonte oratorinë. Sokrati iu përgjigj: Qytetar ti po kërkon prej meje të të mësoj një ndër nderet më të mëdhaja të Republikës…(dhe unë e vazhdoj)…sepse gjuha mund të nisë një luftë apo mund të përfundojë një paqe.

Normalisht dhe brenda kufijve të logjikes, për një vend demokratik, anëtar i NATO-s dhe që synon që së shpejti të bëhët pjesë e familjes së madhe Evropiane, gjuha e vetme që duhet të përdoret është ajo e bashkpunimit dhe dialogut progresist. Më thoni ju lutem kam apo jo të drejtë? Si si? Sigurisht, isha I bindur që do të më jepnit të drejtë. Por për fat të keq jot ë gjithë e mendojnë si ne. sepse nje gjë të tillë nuk e kemi parë asnjëherë të vetme gjatë gjithë këtyre viteve demokracie. Sidomos pas zgjedhjeve të 2009-es. Kur të dyja fuqitë dominuese “të tregut partiak” si e majta dhe e djathta kanë përdorur një gjuhë të ashpër politike kundrejt njëra-tjetres. Me akuza të ndërsjellta qqoftë politike, qoftë personale, qoftë të bazuara në fakte apo vetëm supozime. Sigurisht që një gjuhë e tillë e zbeh mundësinë e arritjes së një zgjidhjeje të mundshme për ngërcin politik qe ka pllakosur Shqipërinë tonë të brishtë, duke kaluar dhe në konfrontime fizike. Nxit urrejtjen, duke i bërë të dyja palët ta shohin tjetrin jo si një partner të mundshëm për bashkpunim, por si një armik që duhet mposhtur me cdo kusht me cdo mënyrë qoftë kjo gjoja dhe “për një të mirë të përgjithshme”. Ah o popull i shkretë sa gjëra bëhen në emrin tënd.
Politika është ballafaqim ideshë/alternativash dhe gjithmonë duhet të ekzistojnë alternativat e ndryshme në sistemet demokratike. Duhet të mbrosh alternativën tënde përballë tjetrës, duhet të shpjegosh idetë, projektet e tua dhe vizionin e programit tënd dhe vetëm për këtë duhet përdorur gjuha politike, vetëm për këtë. Jo për të fyer alternativën tjetër, jo për të mbjellë farën e urrejtjes, jo për të krijuar një kulturë kaotike të politikëbërjes.

Unë jam i ri, por nëse ka një kohë të vetmë që do të doja të isha i vjetër ajo është pikërisht sot. Sot sepse e ardhmja duket shumë e paqartë dhe e nesërmja, por ajo më e mira, shumë larg.

http://eqatja.blogspot.com

Mbi gjuhën e urrejtjes

Nga Fatos Lubonja



Në një shkrim të disa kohëve më parë guxova të shkruaja për nevojën e kritikës brenda partive, nisur nga ideja se kjo pritet më së pari nga elementët më të arsyeshëm pranë tyre. Si për të provuar pashpresën e asaj që propozoja, mora si përgjigje vetëm sharje dhe gjuhë urrejtjeje nga dy prej të përmendurve në shkrim, Ardian Klosi dhe Agron Tufa. Megjithatë nuk më mungoi një përgjigje që prisja – si zhvillim debati – nga deputeti i PD, Mark Marku. Edhe pse jo si përgjigje ndaj meje, Marku, në një nga shkrimet e tij të botuara në Mapo, shkruante se polarizimi i thellë nuk lejon zhvillimin e mendimit kritik brenda partive sepse, linte të kuptohej, kur lufta me kundërshtarin është e egër, ajo që ndodh është bashkimi i të gjithëve kundër tij.

Duke lexuar sintezën e gjuhës së urrejtjes të dalë nga goja e të dy liderëve, në kabllogramet e Ambasadës nuk mund të mos e rikujtoja këtë argument. Por m’u bë edhe më i fortë ky rikujtim , kur pashë lajmin se Edi Rama dhe Sali Berisha janë përballur në ceremoninë e 20-vjetorit të fondacionit gjerman në Shqipëri, Fridriech Ebert dhe, me gjithë përpjekjen e ambasadores që ata t’i japin dorën njëri-tjetrit, kjo s’ka ndodhur, përkundrazi të dy liderët kanë derdhur helmin e urrejtjes së ndërsjellë me një sërë batutash denigruese për njëri-tjetrin.

Duke parë dy liderë që kanë në dorë fatet tona të sillen si fëmijë, që edhe në familje t’i kesh të bëjnë gjëmën e jo më në krye të vendit nuk mund të mos të të lindin një sërë pyetjesh, të tilla si: këtë gjuhë e sjellje të urrejtjes e prodhon lufta për pushtet e për para apo është gjuha e urrejtjes që e ka ashpërsuar këtë luftë deri në këtë shkallë? Në ç’masë është kjo gjuhë e urrejtjes instrument i një pjese për të sunduar partinë dhe çfarë do të mund të ndodhte sikur kjo pjesë të sfidohej nga pjesa më racionale në emër të arsyes e të së mirës së shumicës? A nuk ka ardhur koha t’i ndërrojmë liderë si Berisha dhe Rama, që kanë gjeneruar gjithë këtë urrejtje, saqë as dorën nuk i japin njëri- tjetrit, apo këta, me sjelljen e tyre, nuk janë tjetër veçse shprehje e mënyrës se si ne sillemi në përgjithësi me kundërshtarin, çka do të thotë se ndryshimin duhet ta kërkojmë më thellë.

Personalisht mendoj se ndryshimin duhet ta kërkojmë më thellë – ma provoi këtë edhe debati i dështuar që përmenda në krye të këtij shkrimi, – por nga ana tjetër gjykoj se liderë/elitë me tjetër kulturë, me tjetër shembull sjelljeje, do të ishin një instrument i rëndësishëm ndryshimi. Përndryshe, me këta urrejtës në pushtet, zor se mund të bëjmë përpara.

Adam Michniku në librin e tij “Në kërkim të sensit të humbur”, të botuar së fundi në Shqipëri, thotë duke cituar Barbara Scarga: “urrejtja është një ndjenjë që nuk di ta vështrojë botën veçse nga optika e mohimit. Madje edhe në atë që të tjerëve u duket e vlefshme, e rëndësishme, ajo sheh vetëm veprim të nënrrogoztë, degradim, mashtrim, sepse i tillë është kondicioni i saj natyror njerëzor. Urrejtja asesi nuk synon përmirësim – përkundrazi, situata e krijuar asaj i shkon për osh, ajo konstaton me kënaqësi çdo gabim që konfirmon drejtësinë e pozicionit të vet, çdo ndërmarrje të paarrirë. Por, mbi të gjitha me këtë pozicion do të helmojë gjithçka përreth. Dhe kështu nis të precipitojë derisa mbërthen gjithë shoqërinë.”

Duket sikur Scarga ta ketë shkruar për realitetin shqiptar. Tek ne sundon një situatë që i shkon aq për osh urrejtjes, saqë mund të thuhet se ajo mbretëron e parivalizuar nga ndonjë ndjenjë tjetër. Ngjarja në 20-vjetorin e fondacionit “Frederich Erbert” flet shumë për këtë. Liderët tanë në ato pak replika që shkëmbyen, duke përdorur një eveniment paqeje si spond lufte, treguan se nuk janë në gjendje të përçojnë asgjë tjetër veç urrejtjes. Një urrejtje, që synonte thjesht e vetëm ta ulte e poshtëronte kundërshtarin në sytë e të tjerëve.

Nëse do të kërkonim rrënjët kulturore të kësaj urrejtjeje, do të thosha më së pari se, individualisht, ajo është shenjë e, mungesës së pjekjes së këtyre individëve, shenjë e një egoizmi, që nuk është temperuar me moshën nga edukata e mirë, nga ndjenja më të larta e më fisnike, përkundrazi që ka ardhur duke u bërë më i rrezikshëm për shkak të pushtetit. Por, kjo urrejtje ka edhe një dimension të fortë social-politik. Urrejtja ka vetinë t’i bashkojë njerëzit rreth ndjenjave më të ulëta, që sillen rreth dhunës dhe frikës, veçanërisht në një shoqëri ku padituria dhe mungesa e ndjenjave të kultivuara bashkohet me frustracionet e varfërisë dhe të pasigurisë. Për të gjitha këto duhet të kemi/gjejmë/krijojmë një shkaktar/armik, të cilin duhet ta urrejmë, ta asgjësojmë, që të shpëtojmë. Kësisoj, asgjësimi i armikut bëhet shpejt program politik. Fatkeqësisht, ky është fillimi dhe fundi i programeve politike të partive tona. Përtej këtyre nuk ka asnjë projekt racional se çfarë duhet të bëjmë për të dalë nga gjendja ku jemi. Përkundrazi, ka një ngulmim për të na mbajtur në këtë gjendje, që të kujton ngulmimin e Enver Hoxhës për të na mbajtur vazhdimisht të rrethuar nga armiku i jashtëm e i brendshëm. Sepse urrejtja, për nga natyra e saj, nuk ka veti ndërtuese, por shkatërruese; sepse ajo nuk na e lejon vetëkritikën, që është kushti për ndryshim jo vetëm i vetes, por edhe i tjetrit; sepse ajo, sikurse thotë Scarga, nuk synon përmirësimin e gjendjes – përkundrazi, situata e krijuar asaj i shkon për osh, ajo konstaton me kënaqësi çdo gabim të armikut që i konfirmon drejtësinë e pozicionit të vet.

Po të vesh re teknikat që përdor gjuha e urrejtjes për ta ndezur e mbajtur gjallë këtë ndjenjë, që e bën njeriun instrument të dhunës, – për çka ka mobilizuar një numër jo të vogël gazetarësh e propagandistësh në të dy kampet, – do të konstatosh se ajo ngulmon të godasë pareshtur thjesht e vetëm pjesën emotive të njerëzve, atje ku janë përqendruar frikërat dhe shpresat, inatet dhe mëritë e së tashmes e të së kaluarës, paragjykimet, supersticionet, tabutë, kodet morale. Për t’i prekur këto tastiera, urrejtësi nuk ngurron aspak t’i hyjnë të urryerit në jetën private, në familje, në marrëdhëniet intime, në krevat, në nevojtore, në të kaluarën komuniste, në mënyrë që t’i gjejë dobësi për t’i bërë ato publike, ashtu sikurse nuk ngurron të përdorë shpifjen, fyerjen, shtrembërimin.

Në pamundësi apo në pritje për ta vrarë atë fizikisht, ai kërkon “ta vrasë” atë moralisht, ta mohojnë, ta poshtërojnë, deri në pikën që ta përjashtojë mundësinë që ky të mund t’i japë dorën urrejtësit – në rastin më të mirë vetëm mund t’ia puthë ngaqë s’ia kafshon dot. E, për të mbretëruar i qetë në këtë punë, urrejtësi ngulmon ta helmojë krejt opinionin publik me frymën dhe teknikat e tij. Opinioni publik, – thotë Pazolini, – si një kafshë e egër, ashtu sikurse ka nevojë të qetësohet lidhur me gjëra që nuk do t’i urrejë, po ashtu ka nevojë të nxitet lidhur me gjëra që kërkon t’i urrejë. A e keni vënë re se si urrejtja arrin të bashkojë në tryeza kafenesh apo mbledhje partie individë që mund të kenë kritika pa fund për njëri-tjetrin, kujtime më se të këqija, por këto qetësohen e harrohen pasi, sapo ulen së bashku, fillojnë e flasin për armikun e urryer me një solidaritet të rremë.

Kam përshtypjen, megjithatë, se tani që kanë kaluar njëzet vjet nga rënia e komunizmit, njerëzit sikur janë zgjuar nga një gjumë i thellë me një ëndërr të gjatë, duke thënë: njëzet vjet janë shumë, janë vërtet shumë. Dhe ky zgjim shoqërohet me zhgënjimin e madh me këtë klasë politike, që i ka drejtuar me një zemërim e neveri, e thellë ndaj saj. Dhe më duket se më të madhen neveri e ngjall gjuha e urrejtjes që përdor kjo klasë si shoqëruese e korrupsionit të saj, akuzat e ndërsjella plot urrejtje pa asnjë program serioz, racional ndryshimi, pa asnjë dashuri të vërtetë ndaj tyre. Ajo sikur është faqja më e shprehur së jashtmi e degradimit të saj moral. Nëse korrupsioni është dëmi material që pësojnë njerëzit përditë, kjo gjuhë është dëmi shpirtëror.

E megjithatë, dikush mund të thotë: po çfarë ndjenje do të duhet të provojnë të ndershmit ndaj tyre? A nuk meritojnë këta urrejtje dhe kjo që po shkruan ti, a nuk është gjuhë urrejtjeje ndaj tyre? E kjo pyetje lidhet me pyetjen: në kërkim të ndryshimit a duhet të mbështetemi tek kjo ndjenjë që i ka çuar njerëzit edhe në revolta e rebelime çliruese? Pyetje më se e drejtë, përgjigjet ndaj së cilës mund të jenë edhe kontradiktore. Ka të urtë që thonë se ndjenjën e urrejtjes duhet ta evitojmë, gjithsesi, të tjerë se të urresh maskarenjtë është një gjë fisnike sepse, po ta shohësh thellë-thellë, kjo do të thotë të çmosh të ndershmit.

Personalisht e njoh këtë ndjenjë si çdo qenie tjetër njerëzore, e mund të bashkohem me ata që thonë se s’ka gjë më të urryer sesa njerëz që përdorin mashtrimin, dhunën, padrejtësinë ndaj të tjerëve për qëllime të ulëta. Por, nga përvoja mund të them se edhe në marrëdhëniet private duhet përpjekur që asnjëherë të mos e lemë urrejtjen në dorë vetëm të zemrës, por ta kontrollojmë përherë me arsyen, në atë masë sa ta kthejmë në përçmim, por edhe në kuptim.

Po ashtu mendoj se, gjithë me ndihmën e arsyes, duhet të dimë të ndajmë në ndjenjën tonë të urrejtjes individin nga fenomeni që paraqet një punë e tij e urryer. Sepse një urrejtje e madhe e pakontrolluar nga arsyeja mund të na vendosë poshtë atyre që urrejmë. Ndërsa kur bëhet fjalë për shprehjen e urrejtjes publikisht, gjykoj se cilido ka një përgjegjësi të madhe për gjuhën me të cilën i drejtohet tjetrit. Instrumentalizimi i urrejtjes është një krim shumë herë më i madh sesa vetë aktet e urrejtjes që mund të kryejnë individë të caktuar të nxitur prej këtij instrumentalizimi. Jo vetëm kur bëhet fjalë për instrumentalizime për qëllime të ulëta, siç bën rëndom politika jonë, por dhe kur bëhet fjalë për rebelime e revolta të drejta e të përligjura, këto nuk duhet të na bëjnë humbasim humanitetin brenda nesh si aftësi për të dashuruar, për të qenë të drejtë e për të arsyetuar. Përndryshe, mbetemi tek rebelimi si urrejtje e verbër dhe, sikurse thotë Georges Bernanos, “Kam frikë se rebeli nuk do të jetë kurrë në gjendje të ushqejë për ata që do një dashuri po aq të madhe sa urrejtja që ushqen për ata që urren.”

I ndjeri Ismail Kadare, ose shkrimtari që i zgjati jetën regjimit komunist

Kërko brenda në imazh Nga Flori Bruqi Ismail Kadare (28 janar 1936 - 1 korrik 2024) ishte akademik, politikan, ish-deputet i Kuvendit Popull...