2016-01-11

FARËN QË S’ ËSHTË JONA TOKA JONË S’E RRIT...


                                                       
Kënga labe, gjerdan i artë i folklorit shqiptar

Nga  Albert HABAZAJ, studiues*)

Etnokutura shqiptare na mbush me frymë kombëtare dhe ka mozaikë ylberorë e shirita të artë të pashtershëm ndër shqiptarë, nga Kosova në Çamëri, nga Shqiptarët e Malit të Zi në Shqiptarët në Maqedoni, nga Arbëreshët e Italisë në Arnautët e Turqisë e kudo nëpër botë, ku ka mbirë fara ilirike e Shqiptarëve. Si pjesë e së tërës sonë shpirtërore, kënga labe është një gjerdan i artë në thesarin e  folklorit shqiptar.

Kënga labe ka lindur qysh me labin e parë mbi këtë dhè, me banorin e parë, që u shfaq, që është rritur, ka jetuar dhe ka ndërtuar jetën në këto troje e hapësira të Shqipërisë Jugperëndimore e Jugore , që i thonë Labëri. Kënga labe është sa mosha e maleve tona, e lumenjve tanë, është sa mosha e kësaj toke. Por, këndohet një këngë ndër viset tona labërore: “Farën që s’ ësht’ jona/ toka jonë s’e rrit...”. Kjo njësi folkorike, kjo mrekulli e kulturës shpirtërore të banorëve të krahinës etnografike të Labërisë na thërret kujtesën vetiake e atë sociale, kujtesën e shkruar dhe atë të transmentuar brezash gojë më gojë, si stafetë identiteti dhe dinjiteti, krahasuar me të tjerët. Nuk kemi dëgjuar asnjë banor të Labërisë deri më sot të thotë: “Hajt t’ja marrim një isopolifoniçe!”, por “Hajt t’ja marrim një zë/ të na bëhen dy zë..., labçe, vënçe, himarioçe”. Ia merr njëri; ia kthen tjetri, ai që thyen këngën, ia hedh i treti dhe të tjerët mbushin këngën (apo bëjnë iso, siç është futur në qarkullim edhe ky term). Asnjëherë nuk nis kënga labe me iso. As dje, as sot, as nesër, sepse “Farën që s’ ësht’ jona/ toka jonë s’e rrit...”.
Ja një variant i një njësie folkorike nga Lumi i Vlorës, regjistruar në Mesaplik, më 20. 01. 2009: “Hajt, t’ja marrim lapçes - o,/ vënçes - o, braçes - o;/ për ca halle, për ca derte/ kënga jonë gjym po vete!...” ( po e shqiptojmë siç e kemi dëgjuar dhe shkruar këtë këngë labe, sepse folkori e ka specifikë parimin fonetik). Në Forumin për debat “Polifonia jonë popullore, krijimtaria e hershme e këtij populli të lashtë”, organizuar nga ASHASH (Akademia Shqiptare e Arteve dhe Shkencës) me kryetar kompozitorin e shquar Limoz Dizdari, ish - kryetar i Lidhjes së Shkrimtarëve dhe Artistëve të Shqipërisë), vij si bir i këngës, si bartës i saj e përhapës i bukurive shpirtërore të labçes tonë fisnike, hijerëndë e tërë dritë. Këndoj pak labçe, por nuk mund të klasifikohem këngëtar i saj, se këngëtarët labë janë princa në Mbretërinë e Polifonisë Popullore Shqiptare. Karakteri sinkretik i folkorit nuk realizohet me ansamble të përziera pa vlera përbashkuese, me grupime laramane, pa identitet, pa dinjitet, pa hierarki vlerash specifike artistike, pa atë magjinë e të harmonishmes si shprehje e të bukurës estetike në folkorin e krahinës etnografike të Labërisë e më gjerë. Identiteti ka të bëjë me të qenët i veçantë nga të tjerët dhe i njëjtë vetëm me vetveten në disa veçori e tipare që shërbejnë për t’u njohur pa vështirësi si i tillë, të qenët po ai;  shprehje e individualitetit; vetvetja e pranueshme dhe e pëlqyer nga të tutë dhe nga të tjerët. Dinjiteti është tërësia e vlerave morale të njeriut a të një grupi njerëzish (nderi, krenaria etj.); vetëdija që ka njeriu a një grup njerëzish për këto vlera e për të drejtat e veta në shoqëri dhe nderimi i tij për vetveten; shfaqja e jashtme e kësaj vetëdije dhe e këtij nderimi. Fjala vjen: dinjiteti kombëtar, dinjiteti artistik, dinjiteti folkorik, dinjiteti i këngës labe si cilësia e mirë a vlera e lartë e kësaj pasurie shpirtërore të labëve që e bën atë të çmohet. Dhe kënga labe, polifonia popullore është pjesë identitare e së tërës dinjitoze të folkorit shqiptar.
Ndërsa termi “isopolifoni” nuk është shkencor dhe as i praktikueshëm në ato hapësira, ku banorët këndojnë labçe, në variantet e tyre, me shumë zëra e pa vegla muzikore (apo dhe me fyell e me culë). Nuk e bën dot pis këngën polifonike popullore shqiptare, atë këngë labe që për ne është “ilaç e shërim”, se ajo rrjedh e kulluar, se ajo ka gurrën popullore, që nuk shteron kurrë. Me polifoni ne kuptojmë të kënduarit shumëzërësh harmonik, ndërsa me iso kuptojmë barazi, njëtrajtshmëri në këngën tonë, gjë që nuk i shkon për shtat natyrës këngëtore pa vegla muzikore (apo dhe me dyjare e fyell) në Labëri e në trevat e tjera që i përkasin këtij Atlasi folkorik shqiptar. Termi “isopolifoni” bezdis folkordashëshit, dashamirësit e këngës labe, i bezdis siç bezdis mushkonja banorët te veshi, në shtëpi të tyre. Do të na falni, por këngës tonë labe, polifonisë tonë popullore i shkoka për shtat fjala e urtë: “Qentë le të lehin, karvani shkon përpara...”. Lodrat “isopolifonike” nuk janë të këndshme, nuk janë argëtuese. Ato vetëm sa na shkaktojnë bezdi, mërzi, mëri,shqetësime e zbrazëti shpirtërore të panevojshme. Si deri më sot, sa të jetë jeta e labëve mbi këtë dhè, kënga labe shpërndan e do të përcjellë vetëm dashuri e mirësi, madhështi e bukuri të shëndetshme dhe të freskët ; në asnjë rast nuk ushqen se s’mund të ushqejë urrejtje. Ky është një parim moral i këngës labe, qysh në gjenezën e saj. Kënga labe, polifonia jonë këndohet edhe pa iso, por iso pa polifoni nuk ka, as ka patur dhe as mund të ketë, siç e pohon dhe krijuesi popullor dhe studiuesi njohur i këngës labe Llambro Hysi. Polifonia është e tëra, isua është pjesa. Në Labëri këngëtarëve të isos u thonë mbushësa: “Mbusheee!”- bën kërkesën me këngë marrësi, pasi e kthen thyesi, që do të thotë se u kërkon pjesëmarësve që ta mbushin këngën, që të vejë sa më bukur, sa më mirë, që të kënaqen ata që e këndojnë, por të kënaqin dhe të tjerët me harmonizimin tingëllues artistik dhe estetik të këngës. Apo : “Iso, djemaaa!” “udhëron” me këngë i pari i këngës, korifeu. Nga përvoja gjysmë shekullore me këngën labe të Tërbaçit dhe mbi 35 vjet me këngën labe në tërësi, gjykoj se disiplina artistike është më e fortë  dhe  më e rreptë se disiplina ushtarake ( në kontekst). Mbushe këngën do të thotë bëj iso, bëj atë zërin e njëtrajtshëm, sinkronik, të qëruar, jo të çjerrë, por të kthjellët dhe të pastër që zgjatet pa u ndryshuar dhe që shoqëron e mbështet zërat kryesorë në  një këngë me shumë zëra, siç është kënga popullore polifonike labe. Isua është llaçi që mbush boshllëqet midis gurëve të rëndë të fortesës së lashtë që quhet këngë labe, apo me emërtimin e gjuhës standarte shqipe - polifoni. Asnjë kështjellë nuk e ka marrë emrin  nga llaçi apo nga gurët, por nga vendi, pronari, ideatori, nderimtari, kapedani: Kalaja e Gjirokastrës, Kalaja e Kaninës, Kalaja e Ali Pashës, Kalaja e Teutës, Kulla e Devish Aliut... Ndërsa kënga: Kënga Kaninjote, Kënga Himariote, Kënga Qazimademçe, Kënga e Neço Muçës, Kënga Tërbaçiote e Kujtim Micit, Kënga Pilurjote e Lefter Çipës, Vallja e Vranishtit, etj. “Shërbimi i vërtetë, jetësor dhe shkencor ndaj polifonisë shqiptare, - thotë prof. dr. Bardhosh Gaçe, Mjeshtër i Madh, - është shërbim ndaj kulturës sonë qytetare, për etnologjinë  e shqiptarëve’.
Ndërkohë, dëshirojmë të kujtojmë një tjetër thënie popullore: “Jo të gjitha mizat fluturake bëjnë mjalt”. Marrim shkas nga kjo fjalë e urtë për të theksuar se, edhe në trojet labe, në hapësirat e krahinës së madhe etnografike të Labërisë, jo të gjithë banorët labë apo jo labër, që jetojnë në këto vise, na shkaktojnë emocione pozitive; jo të gjithë na japin kënaqësi artistike, estetike, etiko - morale dhe humane. Jo të gjithë ata që mblidhen e këndojnë labçe kanë nivel të lartë artistik dhe cilësi në traditë apo me prurjet folkorike. Deformimet çojnë në rënie. Kënga labe u deformua nga “turbofolkët”, “u zbërdhyl”, por nuk ra. Qe fat. Gjykojmë se nuk vlen ta trajtojmë fare folkorin e turbulluar, apo siç i flasin me pekule me cilësorin “turbofolk”.  Megjithëse edhe folkori i turbulluar e pati një  element për ta vlerësuar. Mbas rënies së sistemit monist, u duk se u shua  labçja. “Tallavaistët” u munduan për përfitime ta rrëmbenin bran dhe e rrëmbyen ca kohë “zonjën e rëndë”, labçen tonë, që një jetë të tërë ka qenë  “ballëlart e mal në këmbë”. Por, fatmirësisht, nuk u zhduk dot kënga jonë. Ky qe fat për ne. Por fatin njerëzit e bëjnë, e mbajnë, e ruajnë dhe e përcjellin në shoqëri për mirësi. “Zonja e rëndë” e përballoi me sukses edhe  këtë “operacion kirurgjik”. Se  kënga labe është gurrë e kulluar e nuk është matarà, aq më keq s’ mund të jetë kurrë një matarà e ndryshkur, e shpuar... Jemi të mendimit që detyra dhe misioni ynë është që ta nderojmë  zonjën e rëndë me  thesare etnokulturore, Këngën polifonike popullore shqiptare, gurrën popullore të kulluar si ujë bore, me dritë të ngrohtë si diell, që qëndron lart si shqiponjat në qiell. Nxisim, paraqesim, përurojmë vlerat folkorike dhe risitë e pranuara, të përdorura dhe të përhapura në komunitetet (bashkësitë) me labër, sepse pëlqehen nga banorët përkatës. Kujtoj nga babai im i paharruar Rexhep Abazi, (1935 - 2009, me universitet, mësues dhe këngëtar, ndër krijuesit e grupit të madh të Tërbaçit dhe kthyesi i parë me grykë i këngës së madhe: “Nëna shqipëtare mbesë e ilireshës”, me marrës Sinan Hoxhën dhe hedhës Mejdi Skëndon), që në vitin 1966 ka ardhur në Tërbaç dhe në Vranisht, në tokën e duhur për t’i shërbyer farës së duhur labërishte vetë prof. Zihni Sako, që njihet si babai i folklorit shqiptar dhe themelues i të parit Institut Folklorik në Shqipëri.
Kur ishim të vegjël, shikonim më të rriturit që mblidheshin grupe - grupe dhe i dëgjonim si këndonin aq mirë, aq bukur, aq natyrshëm. Na dukej se konkuronin me biblibat e malit. M’u kujtua një burrë i asaj kohe. Pa sy qe. Po Zoti, në vend të gurmazit, i kishte vënë një bilbil në fyt, thoshnin pleqtë. Prënjo Xhaka quhej. Ishte biblbil gjyzar, siç thoshnin lisat e moçëm në vitet ’65 -‘70 të shekullit XX për këtë banor të Tërbaçit, që s’ kishte sy, po zë kënge si ai s’kam dëgjuar deri më sot. Ata burra, kur bëheshin tok, sidomos pasdarkeve apo nëpër dasma e festa tradicionale, këndonin këngë të shtruara, në shtrat, këngë tabani, këngë burimi, që të kënaqnin shpirtin me atë karakterin e tyre sinkretik, që e bën folkorin krijimtari artistike specifike. Me ato fjalë që ngjitnin, që zinin vend e mbaheshin mend, që i krijonin në moment, si të zgjedhura me dorë, si bleta zgjedh nektarin nëpër lule, vargje të atypëratyshme, sa të thjeshta aq sublime, me bukuri estetike, me melodi të pëlqyeshme, me një akustikë magjike, me veshjen karakteristike, që u kishte hije, në atë mjedis, në atë kohë dhe hapësirë praktikmi, kënga e atyre burrave të lartë e hijerëndë më dukej se vinte tek ne e kulluar nga një burim hyjnor. Me të drejtë gjeniu Kadare (vetëm burokratikisht ende i pashpallur si Nobelist nga Akademia Suedeze) e cilëson folkorin shqiptar “Autobiografia e popullit në vargje” (1971, 1980, 2002). Kur ishim të vegjël e të rriturit na merrnin pas, dëgjonim që flisnin për Këngën Himarioçe, për Këngën Smokthinjoçe dhe për këngën Tërbaçioçe. Kuptuam më vonë që, në vijë kronologjike, se këto tre variante, melodi, apo avaze, si flitej nëpër lokalitetet përkatës, ishin tre stilet muzikore që e pasuruan dhe e ngritën artistikisht këngën labe në veçanti dhe shtuan një shufër floriri në minierën e artë të Folkorit Shqiptar. Në atë kohë, (ende pa dalë televizioni) Radio Tirana kishte një program, Radio Posta quhej dhe jepte këngë që të zbukuronin botën e brendshme, të mbushnin shpirtin me dashuri, me ndjenja të larta se ishin kënëg të ngrohta, të bukura si thëllëza, jo si ca laraska e sorra që dalin fatkeqësisht sot (edhe ndër këto vise), kishte një emision me këngë popullore, i cili realizohej dhe me një nënndarje të titullura: Këngë labçe, vënçe, himarioçe, që më vonë nga studiuesit e folkorit u emërtuan këngë polifonike labe (Spiro Shituni, Agron Xhagolli, 1986: ndër figurat më të spikatura të folkoristikës shqiptare, me që kënga labe këndohet nga shumë zëra - shën im: A. H). Këngët labe himariote të Neço Mukës deri te Dhimitër Varfi, ato smokthinjote të Qazim Ademit deri te Hysen Ruka dhe Këngët labe tërbaçiote të Kujtim Micit me Sinan Hoxhën e Syrjat Hodon, janë tre maja malesh me trëndelinë në diell e suferinë, në Vargmalin Folkorik Madhështor të Folklorit Shqiptar, që shkëlqen në Etnokulturën Kombëtare. Shkëlqyen në ato vite stile e variante, si një mozaik ylberor, që e ngritën në nivele artistike të larta këngën labe me grupe të mëdha nga pesha specifike, si grupi i famshëm i Pilurit, i polifonëve magjikë të "Fosforinës shqiptare" të të madhit Lefter Çipa, me Ermioni e Katina Mërkurin, me Vangjel Gjiçalin e Qirjako Balën; grupi i Bënçës së Maliq Lilës së paharruar, me Golik Jaupin e papërmbajtshëm e Paro Zilfon - amazonë kënge; grupi i Vranishtit të Muhamet Tartarin të papërtuar, me Arap Çeloleskën e hekurt, Leonora Shkurtin buronjë vranishnjote; grupi i Tragjasit të Hamdi Pulos vargbrilant, me Beqir Laçen, Aranit Daupin dhe Tartar Avdulin e pashoq; grupi i “Violinave” të Lapardhasë me ustain e labërishtes Feti Brahimi e me bilbila si Nazif Çelën me Golik Likën e me thëllëza si Bardha Brahimin; grupi i Armenit të “Cinxërfiles” së Lefter Haxhirajt e pavdekshëm me burra kënge si Rrahmën Nuredini; apo gurin e çmuar folkorik Zeqo Hoxha  me të tejlashtën monofoni të Kallaratit të Llambro Hysit. Po ninullat e dhembshura e të ëmbla të Bardha Hosit të Bolenës së Nertesi Asllanit?! Njerëzit dhe sot e kësaj dite pyesin: “Vasil Serës së Bratit, kush ia ka vendusur atë biblib në grykë, baba e nëna  apo Zoti vetë”?! Nuk mund të mos kujtojmë me nderim, se nuk mund të mos udhëtojmë me këtë trajtesë sado të shkurtër nëpër visaret folkorike të këngës labe në Gjirokastrën e monumentit Folkorik Xhevat Avdalli, që ia la stafetën denjësisht Arjan Shehut e Mehmet Vishes me shokë. Po Tepelena, diamant me këngë e histori?! Po Saranda e Delvina, si “nuse bregdeti” e këngës labe ?! Idajet Duka me “Kaonët” ndez detin, jo më tokën e malin me këngët e tij mbushur zjarr atdhetar. Kalo Bregu i Vezhdanishtit vjen si gjëmim me zërin shpellë e, pas tij, na befason Vendim Zykaj. Po ky, Alush Milori i Progonatit, çfarë ka qenë - njeri apo shqiponjë labe që printe vallen burrërore?! Mallakastra që flakëron labërisht në stilin e saj, po Trebeshina e Rilinda Velajt që e bën këngë labe të bjerë era manushaqe, duke tejkaluar trojet tradicionalë të këngës labe?!...A e keni dëgjuar Yzeir Llanaj që kur këndon ndez Mallakastër e Labëri?! Po Piro Latifaj, Piro Hekali, me ato këngë epiko - lirike, që i krijon vetë dhe i merr aq bukur, aq ëmbël, aq me ndjenjë, saqë dhe gurin e drurin bën t’i qasen t’ia mbajnë këngës së tij?! Po korifeu i sotëm i valles së Vranishtit, kthyesi historik, Sinan Gjoleka që nuk luajti një ditë nga “vatani”, që është një spaletë morale e polifonisë labe?! Në krahë të korifejve Kujtim Mici, Lefter Çipa, Maliq Lila e Hamdi Pulo  ecën Llambro Hysi, Muhamet Tartari e Feti Brahimi, profile të skalitur të krijimit poetik popullor, të zilishëm dhe nga poetët e letërsisë moderne, siç nënvizon Kadareja i madh. Në gjurmët e krijimeve të këtyre burrave labërues, që përbëjnë lartësi, ecën denjësisht Zaho Balili, Nertesi, Asllani, Kristo Çipa, Felek Bleta dhe Nexhip Sera, i veçanti e “i padukshmi” me ato vargje jo të krijuara, por të pikuara me filigran shpirti e arti. Është nder për ne të përmendim emrin e fenomenit Vendim Kapaj që i bie fyellit e culës përsosmërisht, si ai?! Vendimi është monumenti i labërishtes në lëvizje. Po plaku Selman Pazaj nga Vranishti që prodhon e gdhend cula guri dhe i bie culës së gurtë si të na vinte nga një legjendë e gjallë?! Në sotshmëri, në vijim të traditës së treshes së famshme Sulo Bozhani, Leko Gjoleka, Bego Vangjeli, (që nga kohë e Dule Havarit) është grupi i Dukatit me Fatosh Likën e Bajram Hundën etnopërbashkues që është ngjitur në majë të Malit Folklorik. Dhe të tjerët ecin, fushave, brinjave, kodrave të shpirtit të gjerë të Folkorit Shqiptar, që kemi si visar ne labët, si pjesë e së tërës etnokulturore. Po këngëtaret  virtuoze të Vranishtit Leonora Shkurtaj, Asime Skëndaj e Fiqirete Aliaj, në gjurmët e Sadihanë Brahimes e nënave të tjera të këngës?! Po Nazo Dautaj, Shpresa Kapo, Shaze Hoxha të Tërbaçit në gjurmët e traditës që solli Hadixhe Hodo, Natasha Hoxha, Bardha Kapo e Dashuri Mehmeti me ato kapedane të këngës grarishte tërbaçiote?! Po Bejushe Demaj Barjami e krojeve të Velçës? Po legjenda e Dukatit Pika Feruni, pasuar denjësisht në shtratin e këngës nga Taire Bozhani?! Po të spikaturat  Nasije Merkaj dhe Eli Belaj të Kaninës?! Po Angjelina Islami e Mavrovës? Po Leni Çali e Himarës sot?! Po vajzat e Dhërmiut?! Po kthyes si viganin Nebi Xhaka apo  vijuesin e tij Viron Laci ku gjen?! Kështu është në viset tona. Edhe në këngë edhe në valle. I pari ia merr këngës, këndon poezinë popullore me një melodi, në një variant që vetë ata, komuniteti e kanë pranuar e kanë pëlqyer, e praktikojnë dhe e përhapin. Më përpara, në odat e burrave a ku mblidheshin trimat e këngës (se dhe kënga paska trima!) këngë  merrnin të gjithë burrat që ishin mbledhur në shoqërinë e këngës, me radhë, përndryshe nuk mund të ishe pjesëtar në atë grup. Kishte nivel, kritere e standarte kënga. Dhe duhet të ketë. Mujo Gjondeda, Mejdi Skëndaj, Kujtim Mici e Rexhep Abazi me shokë, kur hidhnin e kërcenin vallen e kënduar tërbaçiote, atë të sertën e të rëndën, atë të madhërishmen e papërsëritshme të viteve ’70  - të të shek. XX, këndonin si malet në këmbë, lartë, qartë e shqip: “More, di, more di, more diell e moj hënë!...”, apo : “Shqipëri, Shqipëri, Shqipëri, koshere blete!...” dhe tundnin shaminë në erë krenarisht në valle burrash e mateshin me retë e rrufetë mbi Çikë, në Malet e Vetëtimave. Ashtu kishte ardhur stafeta folkorike nga të parët, qysh nga lashtësia. Asnjëherë nuk na kanë thënë dhe në asnjë rast nuk kemi dëgjuar që të nis me iso: “Eee, aaa, ooo, e more diell e moj hënë,eee, ooo!”. Po kështu, memorja sociale më e afërt (viti 1978 e më tëhu) apo regjistrimet në bobina, në kaseta apo video e mban mend e ka dëgjuar, e ka parë Hetem Shkurtin, Arap Çeloleskën, Selman Alinë e Sinan Gjolekën me vallëtarët e vetëtimave labe të Vranishtit ta nisnin vallen e kënduar: “Lidhur si fishek gjerdani” apo vallen e Ismail Qemalit, atë për Labët me 300 pala fustanella, apo “Shpata jonë gris fermanë”, duke i deklaruar, duke i kënduar me melodi, sipas ritmikës së valles fjalët e tekstit poetik popullor: “...Lidhur si, lidhur si, lidhur si fyshek gjerdani...”, apo “Cili je, cili je, cili je ti more burrë?!...”, si dhe “Labëri, Labëri, Labëri, dyzet kështjella”, apo “Shpata jò, shpata jò, shpata jon’ grisi fermanë”  dhe në asnjë rast ta nisnin me iso: “eee, ooo, aaa lidhur si...ooo, eee...”. [Absolutisht, kurrë nuk fyej ata njerëz apo ato komunitete që këndojnë me të tilla variante. Marrëdhëniet ndërkulturore, shkëmbimet shpirtëtrore janë vlerat e traditave ndërkomunitare dhe e takimeve të kulturave jomateriale me grupet e tjera, me kraninat apo dhe me popujt mesdhetarë, ballkanikë apo europianë. Foklori është konsulli i miqësisë midis popujve, kënga është ambasadorja shpirtërore e dashurisë dhe e miqësisë midis popujve tanë. I respektoj ata që e nisin këngë me iso, se ajo është bota e tyre shpirtërore, ashtu u pëlqen, ashtu këndojnë, por nuk është natyra jonë ajo mënyrë të kënduari, nuk është stili ynë ky model që na sajohet e na paraqitet]. E pra, e ka thënë shqip Bujku i këngës labe, mësuesi, poeti, këngëtari, drejtuesi dhe Dragoi i këngës së Tërbaçit, Kujtim Mici: Farën që s’ ësht’ jona/ toka jonë s’e rrit...”. Një jetë të gjallë folkorike bëjnë këngët lirike të të paharruarit Lefter Haxhiraj në Armen me Rramën Nuredinin dhe këngët e epikës historike të Meleq Kapllanit në Kaninë me Piro Bregun, grupet e reja zinxhir të Pilurit me shpirtin e Kristo Çipës, grupi i djemve të Tërbaçit me Endri Hodon, grupi i mrekullueshëm i Bedro Berdos nga Dukati apo grupi i sotëm i Himarës me Katina Belerin e pakapshme, etj. Shkëlqimi i grupit të djemve të Bratit është shpresëdhënës se stafeta e këngës labe do të vijojë brezave, sa të jetë jetë mbi këtë dhè. Valltarët e rinj të Drashovicës janë një prurje e re dhe vlerë e shtuar në folkorin e sotëm të Labërisë së Vlorës dhe të Labërisë në tërësi. Me ta krenohet foklori ynë i sotëm. Të gjithë e duan majën, por jo të gjithë arrijnë. E rëndësishme është që rrjedh e nuk shteron kurrë ujët e kulluar nga Gurra Popullore.


*)  “Master i Shkencave në Etnologji - Folkor”, në Institutin e Antropologjisë Kulturore dhe Studimeve të Artit, Qendra Ndëruniversitare e Studimeve Albanologjike, Tiranë; drejtor i Bibliotekës Qendrore “Nermin Vlora Falaschi” të Unversitetit “Ismail Qemali”, Vlorë; kryetar i Shoqatës së Lidhjes së Shkrimtarëve dhe Artistëve “Petro Marko”, Vlorë; sekretar i Shoqatës Kulturore - Atdhetare “Labëria”, Vlorë.  

2016-01-10

BND - Shërbimi Informativ Gjerman: Terrori kërcënon Perëndimin më shumë se në 2001


Perspektiva që të brengosin: terrorizmi i Shtetit Islamik, sipas Shërbimit të Fshehtë Gjerman i bën të duken të vjetëruara atentatet e 11 shtatorit 2001 në SHBA - kjo në kuptimin e drejtpërdrejtë dhe figurativ.
Shërbimi Informativ Gjerman (BND), sipas burimeve qeveritare ka pikturuar një tabllo të errët të kërcënimit nga terrorizmi islamik. Në analizat e Shërbimit Informativ Gjerman, thuhet në bazë të informacioneve të NDR, WDR dhe Süddeutsche Zeitung se gjendja për "bashkësinë perëndimore të shteteve sot është pakrasueshmërisht më e rrezikshme" se në vitin 2001, vitin e atentateve në New York dhe në Uashington.
Zona e destabilizimit në fqinjësi direkte
"Zona e destabilizimit" është zhvendosur nga "Hindukushi në fqinjësi të drejtpërdrejtë të Evropës", analizon Shërbimi Informativ Gjerman gjendjen. Numri i vullnetarëve për akte terroriste nga Perëndimi i kalon "të gjitha dimensionet e njohura." Milicia terroriste "Shteti Islamik" është ndërkohë e pranishme në 30 vende dhe ka një interes vital ndaj "Failed States", shteteve të dështuara. Shteti Islamik kërkon tani, si më parë rrjeti terrorist i Al Kaidas, edhe "luftën e drejtpërdrejtë" me Perëndimin.
IS kërkon ta detyrojë Perëndimin në misione ushtarake
Këtë ndryshim strategjie milicia terroriste e deklaroi që në shtator. Në mënyrë të qëllimshme Shteti Islamik përpiqet që atëherë me atentate "që ta përcjellë dhunën e tij në atdheun e forcave të armatosura që e luftojnë atë". Në dallim nga ajo që besohet gjerësisht se me ndihmën e atentateve Shteti Islamik përpiqet ta mbajë Perëndimin larg një ndërhyrjeje ushtarake, në të vërtetë Shteti Islamik mezi e pret një ndërhyrje të tillë. Perëndimi synohet "që gati të detyrohet të ndërhyjë ushtarakisht në rajon".
Në plan afatgjatë, thotë analiza e Shërbimit Informativ Gjerman (BND) zgjidhjen e problemit nuk do ta sjellë vetëm angazhimi i ushtrisë. Ideologjisë xhihadiste i duhet hequr baza, thotë BND.

Këta janë emrat e personave që mund të arrestohen


Fatin e kryetarit të Aleancës për Ardhmërinë e Kosovës (AAK), i cili u ndalua në Slloveni pas një fletarresti ndërkombëtar, të lëshuar nga Republika e Serbisë, mund të kenë edhe 156 shqiptarë të Kosovës.

Një listë me emra, për të cilët dyshohet se Prokuroria e Serbisë, në vitin 2005, ka lëshuar fletarrest ndërkombëtar, po qarkullon tash e sa vite nëpër disa forume serbe.

Kjo listë, sipas këtyre forumeve, përbëhet kryesisht nga eksponentë të lartë të ish-Ushtrisë Çlirimtare të Kosovës (UÇK).

Ndër ta figurojnë edhe emrat e vëllezërve Ramush dhe Daut Haradinajt, kryetarit aktual të Kuvendit të Kosovës, Kadri Veseli, deputetëve Adem Grabovci dhe Rrustem Mustafa-Remi, kryetarit të Skenderajt, Sami Lushtaku, etj.

Sipas burimeve të Telegrafit, në Qeverinë e Kosovës ekzistojnë një listë e emrave të cilët rrezikojnë ta kenë fatin e Haradinajt, ndonëse sipas rregullave të Interpolit, shteti që lëshon fletarrest ndërkombëtar ka të drejtë që t’i mbaj diskret emrat e atyre për të cilët është lëshuar fletarrest nga organet e shteteve tjera, përfshirë këtu edhe shtetin amë të atyre të cilët rrezikojnë të arrestohen.

Por, zyrtarë të Qeverisë së Kosovës, përmes kanaleve ndërkombëtarë e kanë arritur ta kenë një pasqyrë për emrat e disa prej kosovarëve që mund ta kenë fatin e shefit të AAK-së, Ramush Haradinaj.

Telegrafi ka tentuar që ta sigurojë një listë të tillë, duke pyetur se a ekziston një listë e tillë zyrtare, por nuk ka arritur të marrë përgjigje.

Në pyetjet e dërguara Ministrisë së Punëve të Brendshme (MPB), se a posedon ndonjë listë zyrtare (me emrat e shqiptarëve të Kosovës, për të cilët Serbia ka lëshuar fletarrest ndërkombëtar), zyrtarët e këtij dikasteri qeveritar, kanë theksuar se kjo pyetje duhet t’i bëhet Policisë së Kosovës.

Në anën tjetër, në Policinë e Kosovës, kanë theksuar se pyetjet për këtë listë duhet t’i drejtohen Ministrisë së Drejtësisë.

Por, as zyrtarët e Ministrisë së Drejtësisë nuk kanë dhënë përgjigje për këto pyetje, duke theksuar se kjo sferë i takon Policisë së Kosovës.

Telegrafi ka shkuar edhe më tutje duke pyetur se mos Ministria e Punëve të Jashtme (MPJ), ka në posedim listën me emrat e shqiptarëve të Kosovës, për të cilët thuhet se është lëshuar fletarrest ndërkombëtar nga Prokuroria Serbe, në vitin 2005.

Mirëpo, nga kjo ministri kanë thënë se në këto pyetje mund të përgjigjet Ministria e Drejtësisë./Telegrafi/

LISTA e plotë:
1. Hajdin Abazi
2. Ekrem Avdija
3. Alush Agushi
4. Rasim Agushi
5. Nazmi Ajeti
6. Hisni Ahmeti
7. Abdulah Babalija
8. Masar Bakija
9. Idriz Bala
10. Afrim Basha
11. Sokol Bashota
12. Bajram Bega
13. Gjemajl Bejta
14. Avni Berisha
15. Rustem Berisha
16. Shefik Beqiri
17. Lahi Ibrahimi
18. Ram Buja
19. Shukri Buja
20. Jah Bushati
21. Jusuf Velia
22. Azem Veseli
23. Kadri Veseli
24. Rexhep Veseli
25. Sali Veseli
26. Skender Veseli
27. Besim Vokshi
28. Latif Gashi
29. Fahrudin Gashi
30. Jetulah Gecaj
31. Sabit Gecaj
32. Gani Geci
33. Adem Grabovci
34. Jahir Demaku
35. Milazim Derguti
36. Jetulah Dibrani
37. Sokol Dobruna
38. Shaban Dragaj
39. Florim Ejupi
40. Agim Elshani
41. Xhabir Zharku
42. Dritton Zhjeqi
43. Tahir Zemaj
44. Genc Zogaj
45. Bislim Zyrapi
46. Nuredin Ibishi
47. Imri Ilazi
48. Gani Imeri
49. Elisah Imeri
50. Bexhet Imishti
51. Ahmet Isufi
52. Lirim Jakupi
53. Januz Januzaj
54. Bashkim Jashari
55. Musa Jashari
56. Rifat Jashari
57. Sahit Jashari
58. Naim Kadriu
59. Giner Kamberi
60. Ajvaz Karpuzi
61. Ajet Kastrati
62. Kadri Kastrati
63. Mensur Kasumi
64. Naser Kelmendi
65. Hisni Kilaj
66. Anton Kitaj
67. Fadil Kodra
68. Arif Krasniqi
69. Gani Krasniqi
70. * Krasniqi
71. Emin Krasniqi
72. Jakup Krasniqi
73. Skender Krasniqi
74. Bajram Kryeziu
75. Mazlom Kumnova
76. Mirsad Kurteshi
77. Agim Kuqi
78. Ramiz Lladrovci
79. Fatmir Limaj
80. Ekrem Lluka
81. Isa Latifi
82. Muhamet Latifi
83. Lulzim Leci
84. Afrim Lulaj
85. Nuredin Lushtaku
86. Sami Lushtaku
87. Enver Mavriqi
88. Naim Maloku
89. Faton Mehmetaj
90. Nazif Mehmeti
91. Fadil Mujota
92. Shefqet Musliu
93. Isak Musliu
94. Rustem Mustafa
95. Salih Mustafa
96. Arif Muqoli
97. Maliq Ndrecaj
98. Selami Neziri
99. Jakup Nura
100. Enver Oruçi
101. * Osmani
102. Nebih Preniqi
103. Rahman Rama
104. Illmi Ramusholi
105. Elmi Reqica
106. Ekrem Rexha
107. Bedri Rexhaj
108. Ismet Sadiku
109. Ruzhdi Saramati
110. Rexhep Selimi
111. Sylejman Selimi
112. Abedin Sogojeva
113. Fatmir Sopi
114. Azem Syla
115. Shemsi Syla
116. Fadil Suljevic
117. Emrush Suma
118. Rufki Suma
119. Ismet Tara
120. Gani Thaqi
121. Hashim Thaqi
122. Ahmet Qeriqi
123. Ramiz Qeriqi
124. Sami Ukshini
125. Avni Feta
126. Adem Hagjocaj
127. Abit Haziraj
128. Sadik Halitjaha
129. Xhavit Haliti
130. Bujar Haradinaj
131. Daut Haradinaj
132. Ramush Haradinaj
133. Nait Hasani
134. Safet Hasani
135. Xhabit Hasani
136. Zeqir Haxhija
137. Gëzim Haxhimusa
138. Hekuran Hoda
139. Fatmir Humolli
140. Sabajdin Cena
141. Agim Çeku
142. Ethem Çeku
143. Muhamet Çerkezi
144. Emrush Xhemajli
145. Idriz Shabani
146. Besnik Shala
147. Shaban Shala
148. Shaban Shala
149. Naser Shatri
150. Xhafer Shatri
151. Mustafa Shaqiri
152. Shaqir Shaqiri
153. Adem Shehu
154. Elbasan Shoshaj
155. Bekim Shuti
156. Met Shuti

Shokohet Serbia, BE i kërkon njohje direkte të Kosovës

Serbia të mërkurën në Bruksel ka marrë një lajm shokues. BE i ka kërkuar asaj njohje të drejtëpërdrejtë të Kosovës.
Image result for isa mustafa,hashim thaci,ivica dacic
Gazeta serbe “Novosti” shkruan sot, se teksti i projekt-platformës për Kapitullin 35, i cili të mërkurën në Bruksel i është dorëzuar Marko Gjuriqit, Shef i Zyrës për Kosovën në qeverinë e Serbisë, ka 49 pikë, shumica e të cilave nuk janë neutrale ndaj statusit, por çojnë në njohjen e drejtpërdrejt të pavarësisë së Kosovës.
Image result for isa mustafa,hashim thaci,ivica dacic
Në këtë dokument sipas kësaj gazete, propozohen të gjitha kurthet të cilave Beogradi kishte vështirësi t’u shmangej gjatë negociatave të Brukselit mes Kosovës dhe Serbisë.
Image result for isa mustafa,hashim thaci,ivica dacic
Veçanërisht e pafavorshme për Serbinë është pjesa që lidhet me sistemin e energjisë elektrike në Kosovë, sepse praktikisht kërkohet që të jetë një sistem unik dhe i vetëm, me qendër në Prishtinë.
Image result for isa mustafa,hashim thaci,ivica dacic
Prishtina dhe Beogradi sipas këtij dokumenti do të duhet të nënshkruajnë marrëveshje konkrete, për të cilat një pjesë e BE-së kërkon që ato të jenë marrëveshje në mes të dy shteteve, qëllimi përfundimtar i të cilave është normalizimi i marrëdhënieve, që dërgon në njohjen e Kosovës dhe anëtarësimin e saj në OKB, transmeton lajmi.net.
Këtë projekt-platformë e ka komentuar edhe kryeministri serb Aleksandar Vuçiq, i cili ka thënë se ajo është krejtësisht e papranueshme për Serbinë. “Unë shpresoj se ai dokument i tmerrshëm nuk ka për t’u diskutuar”, ka thënë Vuçiq.

Aleanca Kuq e Zi protestë para bashkisë së Tiranës: Të arrestohet Erion Veliaj

Kryetari i Aleancës KuqeZi Kreshnik Spahiu ka protestuar sot sëbashku me mbështetësit e tij përpara bashkisë së Tiranës dhe kryebashkiakut të saj, Erion Veliajt nën thirrjet “me plis ta largojmë këtë kryepis!”, “Tirana ta voton, Tirana të arreston ty mor Erion!”.
Aleanca Kuq e Zi protestë para bashkisë së Tiranës: Të arrestohet Erion Veliaj
Spahiu e ka akuzuar Veliaj për braktisjen e kryeqytetit në ditët e përmbytjeve të mëdha duke udhëtuar për në Sri Lanka dhe për rritjen e çmimit të biletave të urbanit, së fundmi.

Për të gjitha vendimet e marra prej tij, Spahiu deklaroi dhe paralajmëroi me mikrofon: “Ti nuk mund të shpërdorësh kryeqytetin, qytetin ku ne lindëm dhe u rritëm. Erdhi koha që ta nxjerrim në rrugën e gjykimit, Erion Veliajn dhe Edi Ramën.

Ti mund të blesh mediat dhe me lekët e tua të pista, ti mund t’i bllokosh, por mos harro se zjarri i qytetarëve do të nxjerrë në tym e flake, ministritë. Ke një javë në Sri Lanka, që ke braktikuar kryeqytetin e mor zotëri, ti nuk mundesh, se një ditë do të përgjigjesh dhe dita po afron.

Qytetarët do të të dëbojnë! Ik në safari me Soros, me atin tënd shpirtëror, po Soros dhe paratë e pisa nuk mund të vendosin – bashkë me ato 1 milion euro që ua more qytetarëve me rritjen e biletave të autobusëve – nuk mund ta pastrojnë dot fytyrën tënde.

Ktheu në Tiranë, se barrikadat do t’i kesh këtu dhe qytetarët do të pështyjnë si “kryepisin e Tiranës”.
Me plis ta largojmë këtë kryepis! (Thirrje nga turma)

Do t’i vendosim zjarrin e drejtësitë çdo zyrtari të korrutuar. Erdhi dita që qytetarët të mos kenë frikë të denoncojnë korrupsionin.
Tirana të voton, Tirana të arreston, ty mor Erion, që s’ke fytyrë të dalësh sot,” thirri Spahiu në protestë.

E vërteta për ‘protestuesin me shotgun’

Dita e djeshme rezultoi të ishte një ditë me të lënduar, të arrestuar, të alivanosur e dëme të konsiderueshme materiale. Kjo për shkak se disa persona, kryesisht në moshë të re, të cilët, edhe përkundër thirrjes së liderëve të opozitës për mbyllje të protestës, nisën të hedhin gjësende të forta dhe koktej molotovi në drejtim të forcave të rendit dhe ndërtesës së Qeverisë tek Sheshi Skënderbeu.

Përleshjet mes protestuesve dhe policisë u zhvendosën nga qendra e kryeqytetit në lagjen “Ulpiana”, atje ku protestuesit bllokuan rrugët me kontejnerë të mbeturinave, ndërsa vazhduan ta gjuanin policinë me koktej molotovi e me gurë.

Ekipet e KTV-së dje gjatë gjithë kohës kanë përcjellë protestën në katër fronte, ndërsa në lajmet qendrore janë transmetuar pamje të përmbledhura të kësaj dite. Në ato pamje është parë një protestues i cili i drejtohet Policisë së Kosovës me një mjet që në dorë e mban sikur të ishte armë zjarri, apo ‘shotgun’ siç e cilësuan disa media në vend.

Megjithatë, nëse i shohim pamjet origjinale në kualitet të lartë, shihet qartë se protestuesi në dorë mban një fishekzjarr të drejtuar kah forcat e rendit. Kamerat kanë kapur edhe momentin kur shpërthen pranë policëve fishekzjarri i hedhur nga protestuesi, por që nuk është raportuar se ka lënduar dikë.

Për më tepër, ju ftojmë ta shikoni videon e shkëputur nga lajmet e mbrëmjes së KTV-së ku shihet qartë ngjarja.


http://koha.net/?id=27&l=92837

Jo zëvendësim i një qeverisje kriminale me zullumqarë të ngjashëm!

Reagon edhe Jusuf Buxhovi: Kosova po rrezikohet nga puçistët e shumtë
Shkrimtari Jusuf Buxhovi, njëri nga themeluesit e Lidhjes Demokratike të Kosovës (LDK), ka folur për situatën e fundit politike në vend.
Ai ka thënë se shteti i Kosovës paraqet të arriturën më të madhe të shqiptarizmit dhe sipas tij, kjo fitore e madhe historike, e cila thuajse përmbyll konceptin e Rilindjes Kombëtare për përkatësinë tonë perëndimore, nuk duhet lejuar të rrezikohet nga piromanët e as nga puçistët e shumtë, që sot, me detyra të shumta dhe anë të ndryshme, po veprojnë bashkërisht.
Postimi i plotë i Buxhovit në profilin e vet në “Facebook”:
Porosia e ditës:
Shteti i Kosovës paraqet të arriturën më të madhe të shqiptarizmit. Kjo fitore e madhe historike, e cila thuajse përmbyll konceptin e Rilindjes Kombëtare për përkatësinë tonë perëndimore, nuk duhet lejuar të rrezikohet nga piromanët e as nga puçistët e shumtë, që sot, me detyra të shumta dhe anë të ndryshme, po veprojnë bashkërisht. Kjo duhet të pengohet nga inteligjencia e Kosovës dhe patriotët e shumtë që nuk kursyen dije dhe gjak për të. Ata duhet të bashkohen rreth një lëvizjeje të madhe kombëtare, që do të marrë përgjegjësinë për heqjen nga skena politike e atyre që për vite të tëra vendin e kanë rrënuar pamëshirshëm ndërkohë që, me të njëjtin avaz, vazhdojnë ta kthejnë në plaçkë!. Pra, kërkohet ndryshim rrënjësor i botëkuptimit politik e bashkë me të edhe i gjendjes dhe jo zëvendësim i një qeverisje kriminale me zullumqarë të ngjashëm!


Vdiç shkrimtari dhe avokati i njohur dardan Zeqir Berdynaj (1934-2025)

Zeqir A. Berdynaj, u lind më 6 qershor 1934, në Firzë, ish katundi i Ri i komunës së Pejës.  Shkollën fillore dhe të mesmen e kreu në vendli...