Mithat Frashëri
Esat Toptani në kujtimet e Mitat Frashërit
Ju tregoj cili ka qënë Esati...
“Eshtë
fakt se fati i Esatit ishte lidhur me atë të serbëve, aleatë dhe
bamirës të tij dhe si i tillë, ai u detyrua të largohet nga Shqipëria e
të kërkojë strehim në Selanik, ku vazhdoi ta mbante veten si shef ose
kryetar i Qeverisë Shqiptare, titull që e kishte marrë gjatë diktaturës
të shkurtër dhe të përkohshme që ai ushtronte në Durrës. Në Selanik,
Esati u trajtua mirë nga grekët dhe francezët, por sidomos u mbrojt nga
serbët, që i dhanë një pension mujor prej 200.000 frangash për
shpenzimet e të ashtuquajturës qeveri të tij, mbasi ai kishte rreth tij
disa njerëz që merrnin tituj ministrash si dhe "taborin" e vet të famshëm.”
Esati, i biri i
Ali be Toptanit, lindi në Tiranë rreth vitit 1860. Vëllai i tij, Gani
beu, ishte katër vjet më i madh. Qysh në fëmijëri, ai dallohej për
karakterin e tij të keq dhe gjaknxehtë; vëllai i tij i madh ishte jo më
pak i tillë dhe babai i tyre ishte viktima e parë e karakterit të tyre
të keq. Një ditë ata e mbuluan me një rrogoz të lagur me naftë dhe e
kërcënuan se do ta digjnin. Në fakt Ali beu nuk ishte në rregull
mendërisht.
Kur u rrit,
Gani beu sillej në Tiranë si një cub i vërtetë, duke ngjallur terror
ndërmjet miqve dhe armiqve të tij. Në një çast të caktuar, ai u detyrua
të arratisej në Greqi për t'i shpëtuar ndjekjes së qeverisë osmane: ky
ishte fillimi i karrierës së tij, mbasi Abdyl Hamiti, i alarmuar nga kjo
arratisje, së cilës i kushtonte një rëndësi politike, e tërhoqi atë në
Konstantinopojë dhe e futi në batalionin e truprojës së tij.
Në
Konstantinopojë, Gani beu u tregua shumë pak skrupuloz dhe bënte një
jetë të shthurur; një rivalitet lindi ndërmjet tij dhe Xhavit Beut,
djali i vezirit të madh të asaj periudhe, Halil Pufat Pashës dhe Gani
beu gjeti vdekjen një mbrëmje në Pera, nga dora e një personi të quajtur
Hafiz Pasha, mik i Xhavit Beut, i përmendur më lart.
Kjo vrasje mbeti e padënuar, gjë që bën të mendohet se Abdyl Hamit Beu ishte lodhur nga i përkëdheluri i tij.
Esati ishte
rritur në Tiranë dhe e kishte zgjeruar rrethin e ndikimit të tij, gjë që
i jepte mundësi të çlirohej nga rivalët (familja Jella) dhe ta shtonte
pasurinë me mjete kurdoherë të paligjshme.
Pasi gjeti
mjetin për t'u vënë me dëshirë në shërbim të Hafiz Pashës, guvernator i
Durrësit (i cili nuk duhet ngatërruar me homonimin e tij, vrasësin e
Ganiut), ai u caktua kryetar i rrethit të Tiranës, post që i lejonte ta
tepronte në veprime pa u dënuar. Rreth vitit 1895, u
emërua nga Sulltani komandant i xhandarmërisë së Janinës; ky post i
kushtoi atij 1500 lira turke, të cilat iu paguan marrshallit Dervish
Pasha...
Ai përuroi në
Janinë epokën e përdorimit të bandave të cubave, që zëvendësuan 30
xhandarë me kuaj, të cilët i futi përsëri në punë, pasi mori prej
secilit 25 lira turke. Gjatë Luftës greko-turke të vitit 1897, ai grabiti të gjithë bagëtitë, të imëta e të trasha, që gjeti pasi mbërriti në Janinë si guvernator i përgjithshëm i Osman Pashës dhe i
dha një hov më të madh punëve të veta, duke shkuar deri atje sa mori
rushfete madje edhe prej 20 frangash, duke rrëmbyer paratë e njerëzve të
thjeshtë, të cilët i kërcënonte me syrgjynosje, duke futur hundët në
çështjet administrative e të drejtësisë dhe duke nxjerrë përfitim nga
gjithçka. Eshtë e pamundur të bëhet një listë për të këqijat, vjedhjet
dhe grabitjet e tij.
Për këtë, ndër
të tjera, mund të përmendim: ai arriti të grabiste manastirin (Teqe) e
Peshtanit (rrethi i Përmetit); i grabiti 900 lira turke Baba Ahmetit,
kryedervishi i Teqesë së Koshtanit; 640 lira baba Abedinit, dervishit të
Teqesë së Frashërit; 1200 lira vëllezërve Xhelal dhe Mehmet bej
KëIcyra, 200 lira Abaz bej Vasiarit.
Pas vrasjes së
vëllait të tij - Ganiut, Esati, duke menduar se rrezikohej, dërgoi në
Konstantinopojë shërbëtorin e tij të quajtur Haxhi Mustafa, lindur në
Krujë, i cili vrau Xhavit Beun, në mes të Urës së Gallatës.
Vrasësi u
arrestua, u gjykua dhe u burgos, por u trajtua me shumë butësi: në burg
ishte një shef i vogël e pak kohë më vonë u lirua dhe u caktua rojë në
Ministrinë e Drejtësisë. Nga kjo merret me mend se Hamit Beu ishte i
kënaqur nga asgjësimi i Xhavitit. Esati, edhe pse i njohur nga të gjithë
si autori i vërtetë i vrasjes, nuk u keqtrajtua aspak.
Por, pak nga pak, marrëdhëniet e tij me qeveritarin e
përgjithshëm të Janinës, Tatar Osman Pasha, u tendosën dhe për shkak të
një skandali që ndodhi ndërmjet të dyve. Esati u transferua në Shkodër,
gjithnjë me detyrën e shefit të xhandarmërisë. Ky ishte një rast për
tiranin që t'u diktohej bashkëpatriotëve të tij, mbasi ai banonte në
Tiranë, në vend që të banonte në qytetin e Shkodrës. Gjithashtu, forca
që kishte, i dhanë atij mundësi të bënte kërdinë kundër atyre që nuk e
pëlqenin, atyre që mund të luftonin kundër fuqisë së tij, ose që me anë
të pasurisë të tyre mund ta shqetësonin. Pikërisht në këtë periudhë nis
me të vërtetë fuqia e tij në Tiranë e Durrës, sepse, duke persekutuar
njerëzit e ndershëm, në të njëjtën kohë ai mbronte njerëzit e ligj dhe u
kërkonte ndarjen e përfitimeve të paligjshme që mund të arrinin këta të
fundit; kjo ishte mënyra e tij për të garantuar sigurimit publik, ashtu
sikurse kishte bërë në Janinë.
Ndryshimi i
regjimit turk, në vitin 1908, e gjeti Esatin në postin e tij në Shkodër
dhe me famën e një njeriu despotik, besnik ndaj Abdyl Hamitit dhe ndaj
mënyrës së tij të vjetër të administrimit, pra ai nuk mund të kishte
marrëdhënie të mira me personat e regjimit të ri dhe duhej në mënyrë
fatale të shmangej.
Por heroit
tonë nuk i mungonte aspak shkathtësia: ai shkoi shpejt në Selanik, ku
ndodhej selia e komitetit “Bashkimi dhe Progresi”. Thuhej se xhonturqit e
kishin dënuar me vdekje, por 500 lira turke, qëndrimet e përulura dhe
premtimet e rreme, i dhanë atij mundësi të hynte në shërbim të shefave
unionistë, të cilët e përkrahën dhe e ndihmuan të merrte mandatin e
deputetit të Sanxhakut të Gjirokastrës për Parlamentin Osman. Esati, i
cili dikur ia detyronte madhështinë e tij Abdyl Hamitit, këtë herë duhej
të mbështetej te armiqtë e Sulltanit.
Pra, ai e
kishte vendin në Dhomën Osmane, duke mos marrë asnjëherë pjesë në të,
duke mos dashur të luajë asnjë rol si deputet shqiptar dhe që
shqetësohej tepër pak për mbrojtjen e interesave të kombit të tij; ai
mbajti më tepër një qendrim servil me padronët e kohës, deri në atë pikë
sa u caktua nga këta të fundit si anëtar i delegacionit që do t'i
njoftonte Abdyl Hamitit rrënimin e pushtetit të tij.
Esati njihej
atëherë si një nga shefat unionistë dhe këto marrëdhënie të mira
vazhduan për sa kohë që këta të fundit kishin pushtetin. Kur xhonturqit
filluan të dobësohen, kur partia kundërshtare, e quajtur liberale, dukej
se po korrte sukses, Esati e ndryshoi menjëherë kampin, duke u shprehur
armik i Talatëve, Xhavitëve dhe Xhahidëve.
Pikërisht në këtë çast nacionalistët e rinj shqiptarë hynë në lidhje me
të në Konstantinopojë: ai u premtoi ndihmën e tij për lëvizjen
antiturke që zhvillohej në Shqipëri (fillim i vitit 1912). Megjithatë,
mbasi ia njihnin karakterin dinak dhe oportunist, nacionalistët u
treguan të kujdesshëm dhe nuk u bazuan plotësisht në fjalën e tij.
Kur
shqiptarët, të cilët dolën fitimtarë në Shkup, arritën ta detyronin
Dhomën të shpërbëhej dhe përgatitën formimin e qeverisë liberale të
Myftar Pashës, Esati u emërua komandant i rezervistëve në Shkodër dhe me
këtë detyrë ai mori pjesë në luftën kundër serbo-malazesve, që rrethuan
qytetin e Shkodrës (1912-1913).
Komandant i
forcave të Shkodrës ishte koloneli Hasan Riza Bej (më parë quhej Hasan
Riza Pasha). I konsideruar inteligjent e i paanshëm, dhe duke e kuptuar
se shqiptarët (të mërzitur nga regjimi turk) do t'i ndihmonin malazezët,
ai hartoi projektin për të ngritur flamurin shqiptar në kështjellën e
Shkodrës, me qëllim që të gruponte shqiptarët dhe t'i bënte ata të
marshonin kundër agresorit sllav ose të paktën për të siguruar
asnjanësinë e tyre. Në fakt, pavarësia e Shqipërisë u shpall në Vlorë (
28 Nëntor 1912) dhe ishte fjala të bindeshin malësorët (malësorë të
rrethinave të Shkodrës) se çështja e këtij qyteti ishte çështje e tyre.
Në çastin kur
Hasan Rizai do ta zbatonte këtë projekt dhe se ishte gati të merrej vesh
me malësorët, ai u vra në mbrëmje përpara shtëpisë së Esat Toptanit,
tek i cili ai sapo kishte qenë për darkë. Vrasësi ishte Osman Bali,
shërbëtor dhe njeri besnik i Esatit.
Për të
shpjeguar këtë krim, duhet ditur se Hasan Riza ishte një kundërshtar i
komitetit "Bashkim e përparim" dhe se ai donte të vinte kandidaturën e
tij në Bagdad si deputet liberal. Nga ana tjetër, shefi i shtatmadhorisë
së tij, nënkoloneli Kiameran ishte, së bashku me disa oficerë të tjerë,
një fanatik unionist. Esati donte të shpëtonte nga Hasan Rizai, për ta
zëvendësuar vetë atë dhe Kiemerani ishte i kënaqur të hiqte qafe një
armik të partisë së tij: Esati dhe Kiamerani u morrën vesh deri në fund,
domethënë deri në kapitullimin e qytetit, gjë që ndodhi në vitin 1913.
Thuhej se
Shkodrës i mungonin ushqimet por, nga ana tjetër, të rrethuarit ishin
paralajmëruar se serbët që mbanin të rrethuar qytetin, në bashkëpunim me
malazestë, sapo ishin larguar; pra ata ndodheshin përballë forcash të
reduktuara dhe, për më tepër, mbretit Nikita i ishte dorëzuar ultimatumi
i Fuqive të Mëdha për ta hequr ai vetë rrethimin. Esati, pra, kishte
shumë mundësi ta zgjaste rezistencën edhe për disa ditë, por ai
parapëlqeu të kapitullonte duke u mjaftuar të shpëtojë nderin e tij
ushtarak.
Por, qysh nga
ajo periudhë, ka pasur zëra se gëzimi i Esatit kishte shkaqe të tjera
nga ato të "ndereve" ushtarake dhe se një shumë prej 600 000 frangash iu
dha nga malazezët. Gjithashtu, mbreti Nikita e princi Danillo e
ndihmuan në ambicjet e tij personale: po ditën e kapitullimit të
qytetit, malazestë përhapën zëra se Esati e kish shpallur veten mbret i
Shqipërisë. Megjithatë, Esat bej Toptani, u mjaftua, në fillim, të
tërhiqet në Tiranë, me ushtarë dhe topa që i solli nga Shkodra.
Ai kënaqej me
përfitimet dhe intrigat që thurrte, duke përkëdhelur pasionet e ulëta,
fanatizmin fetar të klasës reaksionare, duke mos u sprapsur përpara
asnjë premtimi, përballë asnjë mjeti terrorizimi.
Pak nga pak, u
përvijua qëndrimi i tij: ishte e qartë se ai ishte nxitur nga sllavët
dhe grekët, duke u premtuar të parëve Shkodrën dhe të dytëve, Shqipërinë
e Jugut. Ai nuk gjente në vend shumë përkrahës, por përdorte forcën që i
siguronin shqiptarët e Dibrës dhe të Ohrit, rajone që ishin aneksuar së
fundi nga serbët dhe të cilëve u premtonte çlirimin e vendit të tyre,
premtim mashtrues që merrte një ngjyrë të vërtetë nga diskutimet e
serbëve, të cilët linin të shpresohej për evakuimin e Dibrës dhe Ohrit
në rastin kur Shqipëria do të njihte Esat Pashën. Për më tepër, duhet
nënvizuar se mbasi afro 50 fshatra ndërmjet Dibrës dhe Ohrit u
shkatërruan nga serbët, tetor 1913, Esati gjeti një pretekst më shumë
për arratisjet e tij në Tiranë dhe në rrethinat e saj.
Duke e ndjerë
veten të fortë nga kjo mbështetje, Esati e shpalli veten të pavarur nga
qeveria provizore e Vlorës. Rusia pa dyshim mbështeste Esatin dhe Italia
nuk vonoi ta tërhiqte atë në sferën e saj me shpresën për t'ia
kundërvënë Austrisë dhe për të kundërshtuar ndikimin e kësaj rivaleje.
Në fillim të
muajit mars 1914, princi Vid mbërriti në Durrës: një delegacion kishte
shkuar në Nenvid për t'i ofruar kurorën e Shqipërisë, delegacion në krye
të të cilit ndodhet Esati: ky gjest i tiranit të vogël nuk mashtroi njeri, mbasi askush nuk kishte asnjë iluzion për të;
dihej se ai vazhdonte të mbante interesin të gjallë me rifillime
gjyqesh, me fanatikë hajdutë dhe keqbërës dhe ishte e qartë se ai do të
përfitonte nga rasti i parë për t'u deklaruar edhe një herë.
Ai u deklarua
herën e parë, kur shpërtheu çështja e Perandorisë. Dihet se, mbasi
Greqia nuk donte t'u bindej vendimeve të Konferencës së Londrës dhe të
evakuonte Shqipërinë e Jugut (Korça dhe Gjirokastra), ajo përdori një
komedi kriminale, të quajtur Epiri autonom, i cili i kushtoi Shqipërisë
300 fshatra të djegur e të bërë shkrumb e hi nga grekët. Jugu kërkonte
përforcime me armë e trupa dhe Esati ua refuzoi ato me cinizëm; synimi i
ndjekur ishte evident: bëhej fjalë për të mbrojtur grekët, për të
dobësuar Shqipërinë, për ta reduktuar atë (sidomos krahinat jugore, të
cilat e kishin njohur atë si shef xhandarmërie dhe ishin shumë
kundërshtarë me të) dhe për të arritur t'i imponohej Shqipërisë së vogël
qëndrore.
Por, pak kohë
më pas, tradhtia e Esatit mori një karakter edhe më të rëndë, kur u njoh
bashkëfajësia e tij në trazirat që ndodhën në rrethinat e Durrësit.
Atëherë ai u arrestua dhe do të gjykohej e do të dënohej, po të mos
ishte ndërhyrja e Italisë, që e mori në mbrojtje duke ua shkëputur nga
duart autoriteteve. Baroni Aliotti, ministër fuqiplotë i Italisë,
urdhëroi që ai të merrej me një anije italiane; para se të largohej nga
Shqipëria, Esati u angazhua, duke u betuar me shkrim, që të mos shkelte
më në Shqipëri.
Por, pas
largimit të princ Vidit nga Shqipëria, ky betim u harrua nga Esati. Ai
shkoi nga Roma në Greqi e në Serbi dhe, me një forcë të rekrutuar në
territorin serb, u paraqit në Durrës. Veprimi i tij i parë ishte të
shkonte në pallatin e princit, të ndërpriste lidhjet e vendosura nga
Komisioni Ndërkombëtar dhe të bënte kërdinë me objektet e çmuara që
ndodheshin atje, objekte të cilat në pjesën më të madhe ndodhen edhe sot
në Gjenevë. në shtëpinë që Esati kishte marrë atje me qira.
Esati
qëndronte me shumë vështirësi në Durrës ku u rrethua nga popullsia, që
do ta detyronte të largohej nga qyteti dhe Shqipëria. po të mos ishin
serbët që shkuan në ndihmë të tij, të cilët e zhblokuan, i dhanë trupat
dhe armët e nevojshme për t'iu imponuar shqiptarëve. Tirani përfitoi nga
kjo fuqi për t'u hakmarrë me armiqtë e tij - tridhjetë veta u
ekzekutuan dhe shumë u vranë: ndërmjet tyre përmendim Koxhatin, prefekt i
Durrësit, i cili ishte ftuar nga Esati në shtëpinë e tij. Pastaj mori
urdhër të shkonte në Dibër; por, sipas udhëzimeve të dhëna nga tirani, u
ndalua jashtë qytetit të Durrësit, u dërgua në pronat e Esatit dhe atje
e vranë duke i rënë me hunj, pasi e kishin futur në një thes!
Nuk duam të
diskutojmë këtu për çështjen e ndihmës që Esat Pasha u kishte dhënë
serbëve gjatë tërheqjes së tyre dhe nëse kjo ndihmë është vepër
ekskluzive që i interesonte tiranit ose më tepër një aksion pa interes i
vetë shqiptarëve. Esati në kujtimet e tij, të cilat gazeta "Koha" i
botoi dy ditë pas vdekjes së tij, kërkonte ta kishte vetë gjithë meritën
dhe për këtë ai nuk ngurroi aspak të blasfemojë kombin e tij. Ky ishte
karakteri i vërtetë i Esatit, për të cilin asgjë nuk ekzistonte dhe nuk
duhet të ekzistonte jashtë personit të tij.
Eshtë fakt se
fati i Esatit ishte lidhur me atë të serbëve, aleatë dhe bamirës të tij
dhe si i tillë, ai u detyrua të largohet nga Shqipëria e të kërkojë
strehim në Selanik, ku vazhdoi ta mbante veten si shef ose kryetar i
Qeverisë Shqiptare, titull që e kishte marrë gjatë diktaturës të
shkurtër dhe të përkohshme që ai ushtronte në Durrës. Në Selanik, Esati u
trajtua mirë nga grekët dhe francezët, por sidomos u mbrojt nga serbët,
që i dhanë një pension mujor prej 200.000 frangash për shpenzimet e të
ashtuquajturës qeveri të tij, mbasi ai kishte rreth tij disa njerëz që
merrnin tituj ministrash si dhe "taborin" e vet të famshëm.
Nuk ka asnjë
arsye të flitet keq për shqiptarët që përbënin taborin e tij dhe që, në
fund të fundit, ishin njerëz të guximshëm, të sinqertë dhe të ndershëm;
por nuk mund të thuhet e njejta gjë për shefin e tyre, i cili mendonte
vetëm për veten e tij, ndërsa ushtarët e tij mendonin më shumë për
atdheun e tyre. Këta njerëz nuk vepronin aspak nga vlerësimi dhe
konsiderata që kishin për Toptanin; në të kundërtën, prania e Esatit në
Selanik me të drejtë mund të konsiderohet si një incident fatkeq dhe nuk
u krijonte aspak besim shqiptarëve: dëshmitarë janë shqiptarët e
Korçës, të cilët kanë bashkëpunuar me besnikëri me trupat franceze, por
që kanë kërkuar me këmbëngulje që Esati të mos shkelte më në Shqipëri.
Kështu. edhe banorët e Gjirokastrës kanë luftuar krahas trupave italiane
për t'i shërbyer në këtë mënyrë çështjes së Aleatëve dhe asaj të
pavarësisë së atdheut të tyre.
Gjatë
qendrimit të tij në Selanik, qëndrim shumë skandaloz, shtëpia e tij,
sikurse thuhej, ishte një vatër e vërtetë çrregulli, një shtëpi loje dhe
korrupsioni. Të rinj të Selanikut, me qëllim që t'i shpëtonin shërbimit
ushtarak, merrnin nga pashai çertifikata të kombësisë shqiptare dhe
ushqime, veshje etj, që
intendenca ia dorëzonte pashait për trupat e taborit të tij, të cilat i
dërgonin te të preferuarit dhe të preferuarat, ose te shitësit me
pakicë. Për më tepër, ndodhi një skandal, ai i pagimit të taborit, i
cili nga pashai kërkohej në flori, por që ushtarëve iu dorëzua në
kartëmonedha. Zoti Fontenej dhe zoti Krajevski, që Republika kishte
caktuar pranë Esatit, duhet të dinë diçka lidhur me këtë temë.
Kanë dashur ta
trajtojnë Esatin si aleat besnik të Francës, nuk kihej parasysh se
heroi ynë nuk e ka pranuar kurrë bindjen, por interesat. Ai ishte një
egoist, zotëronte në një shkallë të lartë "egoizmin e mallkuar". Para së
gjithash, sidomos kur bëhej fjalë për personin e tij, ajo që injorohet
është fakti se, përfundimi i betejës së madhe i u duk i dyshimtë, ai u
përpoq të afrohej me perandoritë qendrore dhe filloi të hynte në lidhje
me legatën osmane në Bernë.
Kjo nuk është
asgjë e jashtëzakonshme për një njeri të kallëpit të tij, për faktin se
pasi tradhtoi Abdyl Hamitin, xhonturqit dhe shqiptarët, ai tradhtoi më
në fund italianët dhe u bë armiku i tyre për të kaluar në kampin e
serbëve.
Por, shansi
filloi të lodhej. Ishte fillimisht Anglia, që duke iu përgjigjur një
thirrjeje të Dhomës së Komunave, deklaroi se nuk njihte asnjë funksion
zyrtar të Esatit (1918); pastaj, rreth fundit të vitit, Franca ndërpreu
çdo idhje me të dhe u thirr Krajevski.
Në fillim të
vitit 1919, Esati erdhi në Paris. Ai nuk kishte asnjë funksion zyrtar,
mbasi ndërkohë një qeveri ishte formuar në Shqipëri dhe një delegacion
ishte dërguar në Paris, gjë që nuk e pengonte pashanë tonë t'i jepte
vetes tituj si kryetar i qeverisë shqiptare dhe kryetar i delegacionit.
Jeta e tij në Paris mund të njihej lehtë: e dashura e tij i kushtonte më se 2 000 000 franga: me qej fe, automobil etj.: pa llogaritur shpërdorimet e ujit nëpër qytete.
Po, përse e
përdor ai këtë kohë dhe titullin e kryetarit të qeverisë shqiptare e të
delegacionit shqiptar, që ia cakton vetes? A e ngriti ai ndonjëherë
zërin kur vendi i tij kërcënohej të përçahej? Jo, ai argëtohet, intrigon
kundër vendit të tij, duke menduar vetëm për veten.
Fillimisht në
muajin maj, katër shqiptarë: Imzot Koleci. peshkop katolik, Bajram
Veizi, Fuat bej Toptani dhe Ymer bej Shijaku, shkuan në Paris për të
biseduar me Esatin dhe u përpoqën të depërtonin edhe një herë në
mendimet e tij. Dy shqiptarët e fundit, nga katër që ishin, qendruan në
hotelin" Kontinental" ku qendronte vetë Esati dhe që të katërt patën
shumë takime me këtë të fundit, i cili vazhdimisht u deklaronte:
1- Serbia i
jepte një pension mujor për shkak të simpatisë që kjo qeveri kishte për
të, por se këto shuma nuk ishin aspak një borxh i Shqipërisë.
2- Nuk kishte asnjë konventë ndërmjet vetë Esatit dhe Malit të Zi.
3- Në të
kundërtën, ai u kishte premtuar serbëve një korrigjim të kufirit në
favor të tyre dhe të bashkimit doganor e ushtarak. Esati u bë kaq naiv
sa e dorëzoi vetë tekstin e marrëveshjes së tij me Jugosllavinë, ashtu
sikurse është paraqitur nga një memorandum i kësaj mbretërie në
Konferencën e Paqes.
4. Hasan Rizai në fakt ishte vrarë nga Osman Bali, por ai pretendonte se kjo nuk ishte bërë aspak me urdhër të tij.
Nga ana
tjetër, kur ai nuk ishte në vetë dhe xhindosej, betohej të hakmerrej me
të gjithë armiqtë e tij politikë, në se do të arrinte ndonjëherë të
shkelte në Shqipëri. .
Por ai e dinte
mirë se nuk mund të shkonte në Shqipëri sepse do të ndalohej, do të
gjykohej dhe do të varej. Italia u akuzua pa të drejtë se e kish bërë të
pamundur kthimin e tij në Shqipëri. Gjë që njihet pak është fakti se
Esati kishte pasur gjatë katër muajve të fundit takime të fshehta me
agjentët italianë Kostoldi, Gali dhe Lodi, dhe se ai ishte gati të
ndërronte kamp, ta linte Serbinë për Italinë dhe në këtë nuk ka asgjë të
jashtzakonshme, aq më tepër mbasi urrejtja për qeverinë shqiptare të
Tiranës, urrejtje që
italianët dhe Esati e kishin në të njejtën masë, e bënin bashkëpunimin e tyre krejt të natyrshëm.
P. S. - Disa hollësi për karakterin e tij:
Esati
dhe Ganiu ishin martuar me dy motra të familjes Toptani, kushërira të
tyre: Esati u martua përsëri me një turke, pasi kishte harxhuar pasurinë
e gruas së tij të parë dhe duke mos u shqetësuar aspak për të dy vajzat
e tij.
Një
ditë, ai takoi përpara shtëpisë së tij në Tiranë një vajzë të sjellshme
të cilën e pyeti se e kujt ishte. - Jam vajza jote, - iu përgjigj
fëmija i pafajshëm.
Me dokumente false, ai siguroi pronësinë mbi pasuritë e kushëririt të tij, Selim Pasha.
Në
Janinë, ai syrgjynoste njerëz të rëndësishëm për t'i detyruar të
paguanin haraç; kështu u internuan Mustafa Pasha, Omer Efendi dhe shumë
të tjerë.
Pasi
urdhëroi vrasjen e Hasan Riza Beut në Shkodër, ai i dërgoi fjalë Alush
Lohias se ishte gati t'i paguante nga xhepi 300 lira turke kujdo që do
ta denonconte vrasësin.
Për
vrasjen tragjike të Nexhat Efendiut, ai nxorri një qarkore ku thuhej se
Nexhati ishte arratisur me një shumë të madhe që ai e kërkonte dhe i
premtoi një shpërblim atij që do ta zbulonte.
Lumo Skëndo
________
1. "Chi e què Esat'?" Paris 1920