Shkrimtari Teodor Laço i është rikthyer vitit 1967 për të shkruar romanin e ri, titulluar “Gropas ‘67”, që sapo ka dalë në libraritë e kryeqytetit nga Shtëpia botuese “Tirana Times”
Kanë kaluar 47 vjet nga koha kur Enver Hoxha i shpalli luftë Zotit. Ishte koha e kurbaneve dhe e xhelatëve të tyre. Shkrimtari Teodor Laço i është rikthyer vitit 1967 për të shkruar romanin e ri titulluar “Gropas ‘67”, që sapo ka dalë në libraritë e kryeqytetit nga Shtëpia botuese “Tirana Times”. Ngjarjet në roman zhvendosen në një fshat të humbur, që autori e quan thjesht Gropas. Aty është kampi i të internuarve. Në këtë vend, një ultësirë si bythë kazani, rrethuar me brinjë kodrinash dhe duna që e ndanin nga deti, rastësia apo fati, i gjeti nën të njëjtën strehë edhe tre njerëz të dëbuar nga kryeqyteti; Zigur Trushin, agjentin e fshehtë të Sigurimit të Shtetit me pseudonimin “Hija”, inxhinierin Vllas Vishnja dhe poetin Miron Konjari. Galeria e personazheve në romanin e Teodor Laços është e gjerë, por rreth këtyre tre njerëzve ndërthuren jetë dhe realitete shqiptare që gjallojnë si të vërtetë. A është poeti Miron Konjari vetë autori Laço? Po spiuni Zigur Trushi, kush është në të vërtetë?….Teodor Laço në intervistën e tij për Mapo-n zbulon të vërtetat në romanin e tij.
Në njëfarë mënyre, aty ka përjetime emocionale të ngjarjeve të cilat i ke dëgjuar, njohur ose ke qenë afër. Nuk mund të them se ato që përjeton personazhi i kam jetuar vetë, së pari sepse personalisht nuk kam qenë asnjëherë i internuar. Por personazhe të tillë kam njohur shumë, edhe intelektualë të letrave dhe arteve që ndëshkoheshin, dëboheshin dhe internoheshin. Ose shkonin vite të tëra në qarkullim, siç kam qenë dhe unë. Unë kam qenë në Fier për disa vite i qarkulluar.
Pse i vendosni ngjarjet në romanin tuaj në vitin 1967? Çfarë ngacmoi tek ju?
Lufta e klasave që ka qenë luftëtari themelor i Partisë së Punës, që përshkonte gjithë jetën e shoqërisë. Ajo ka patur uljet e ngritjet e saj. Kishte periudha që dukej sikur pushteti komunist dhe Enver Hoxha po bënin lëshime. Shembull i kësaj ishin vitet ‘70-’72. Pas një fjalimi që Enver Hoxha mbajti në Mat, ku tha se mund të ngrihen në poste të rëndësishme kuadro që nuk janë komunistë; u duk sikur do të kishte një hapje. Menjëherë pas kësaj ndodhi Festivali i 11-të, Pleniumi IV, që pasoi me goditjen e madhe në ’73 të njerëzve të artit dhe të letërsisë. Nganjëherë e mendoj se liberalizmi që u premtua ose që u duk se do të ndodhte në vitet ‘70-’72, ka qenë një kurth për të zbuluar liberalët dhe për t’i ndëshkuar ata. Me siguri kjo skemë është përdorur shpesh dhe në atë kurth kanë rënë ata që kishin dëshirë për ndryshim, por që nuk dinin sesi ta bënin atë ndryshim.
Por unë mendoj se viti ‘67 ka qenë nga vitet më të errëta të historisë komuniste. Në ’67-ën nisi lufta ndaj besimit fetar. Nisi si një iniciativë e rinisë se një shkolle të Durrësit, që më pas u përhap në gjithë Shqipërinë. Kjo “çmenduri” solli shkatërrimin e kishave dhe xhamive, e veprave të artit bizantin, dënimin e klerikëve… me një fjalë erdhi ajo që u quajt me mburrje nga Enver Hoxha si shteti i parë ateist. Për mua gjithçka ndodhi ishte reminishencë e revolucionit kulturor kinez. Nuk mund të thuhet se revolucioni kulturor kinez ishte një nga tablotë më të zeza dhe më absurde që u zbatua pikë për pikë në Shqipëria, por disa karakteristika të tij u infektuan edhe në shoqërinë shqiptare.
Nxjerrja në veprim e fletërrufesë. Ato ishin denoncime të cilat bëheshin në publik shpeshherë nisur nga motive personale, shpeshherë ishin qesharake, por shpeshherë ishin me pasoja aq të rënda sa nuk mund të parashikohej se çfarë mund të ndodhte pas tyre.
Në Tiranë, në vendin ku sot është lulishtja para Bankës së Shqipërisë, ishte e vendosur një stendë super e madhe ku publikoheshin fletërrufe. Aty mund të lexoje fletërrufe për të bërë humor sepse shkruheshin nga analfabetë, por lexoje dhe fletërrufe të cilat shkruheshin nga intelektualë kundër intelektualëve. Sot mund të duket komike, por në të vërtetë ishte me pasoja shumë dramatike. Ky vit pasoi me historinë e çifteve ruse, që në fakt kishte nisur më herët që në ’61, por që vazhdonte në format e saj. Ishte dhe një karakteristikë tjetër që ndodhte në ato vite; përfaqësues të klasës punëtore u morën dhe u emëruan në poste drejtuese në institucione të rëndësishme. Pra ishin disa karakteristika të atyre viteve që mund të jepnin lëndë, shtytje, ngacmim për të shkruar një roman.
Të kthehemi pak tek roli i shkrimtarit në ato vite…Çfarë ndikimi pati ky “represion” tek krijimtaria e tyre?
Ndryshe nga ç’ka disa opinione sot se të gjithë shkrimtarët e realizmit socialist janë pajtuar me atë periudhë në mënyrë të ndërgjegjshme, edhe pse shumë vepra i kanë shërbyer asaj kohe, mes shkrimtarëve ndryshe nga ç’mund të jenë shprehur në veprat e tyre ka pasur një pakënaqësi, një kundërshti, nuk po them disidencë kundër sistemit se dhuna dhe diktatura ishin të dukshme. Unë ndaj kam zgjedhur si kohë për romanin tim vitin1967, sepse mendoj se ka qenë kulmi i parë i qarkullimi të shkrimtarëve në bazë, edhe pse mendoj se ‘75 viti kur nisi fushata tjetër e qarkullimit të shkrimtarëve në bazë ka qenë dhe më i egër se ai ’67. Në ’75-ën shumë shkrimtarë dhe artistë nga Tirana u dërguan me motivacionin e qarkullimit, kundër dëshirës dhe vullnetit të tyre në terren, në bazë dhe qëndruan për vite me radhe atje.
Kur lexon romanin përfshihesh nga detajet që të çojnë aty në fshatin e humbur, Gropas. Ju e risillni pas kaq vitesh jetën e asaj kohe njësoj sikur të ishte sot. Kjo sepse ju keni kujtesë të fortë, apo keni mbajtur ditar-shënime në atë periudhë?
Unë kam shënime të hershme, të cilat i kam në formën e ditarit. Po të botoheshin gjithë ditarët, besoj do dilnin rreth 6 vëllime. Veç kësaj, këto janë fryt edhe i një lloj dokumentimi për ngjarje dramatike, që i ke jetuar vetë apo i ke dëgjuar nëpërmjet të tjerëve.
Unë vazhdoj t’i qëndroj mendimit se edhe pse ju thoni se romani është një fiction, shumë personazhe duken realë…
Romani është fiction, por personazhet janë të qëmtuar nga realiteti i asaj kohe. Mund të quhet dramë dokumentare. Por shumë personazhe mund të gjejnë vetveten aty. Personazhet realë atje janë. Personazhi i Tomë Gjëvarfi është person real. Kur e kam “skalitur” atë si personazh kam patur parasysh një njeri real që e kam takuar në ‘Turizmin’ e Fierit, ku unë isha qarkulluar. Kam pirë një kafe me të. M’u afrua vetë se ishim nga fshatra fqinj. Ishte guximtar i madh. Zbriste në qytet në të rrallë kur i jepnin leje. Ishte natyrë rebele. Historia e Tomës është historia e atij njeriu. Ndërsa tek personazhi i poetit Miron Konjari është historia e shumë shkrimtarëve, çdonjëri mund ta gjejë nga pak veten tek ai, po ashtu dhe ajo e inxhinierit Vllas Vishnja.
Ngjarjet i keni vendosur në një fshat të humbur, që ju e quani Gropas. Ku është ky fshat?
Ngjarjet janë vendosur në fshatin Gropas dhe ashtu siç është përshkruar, fshati ngjason me shumë fshatra të Myzeqesë ku pasur të dëbuar dhe të internuar. Në këto fshatra kam pasur rastin të njoh dhe takoj këta njerëz. Njerëzit ndëshkoheshin sipas katër kategorive: kategoria e parë ishin të qarkulluarit, pas tyre vinin të dëbuarit, të internuarit dhe të burgosurit. Kjo ishte “hierarkia” e ndëshkimit.
Tek personazhet drama shkon deri në fund. Nuk i jepnin shpresë asnjërit prej tyre. As poetit, fundin e të cilit e keni zgjedhur me vetëvrasje?
Mendoj se i kam qëndruar besnik realitetit të asaj kohe, të atij viti të zymtë ku shpresa ishte vrarë. Një nga krimet më të mëdha të sistemit ka qenë vrasja e shpresës. Vrasja e shpresës ishte diçka që ndodhte përditë, ishte një proces i vazhdueshëm.
Keni zgjedhur periudhën më të zymtë të shoqërisë shqiptare, kur siç thoni ju, shpresa ishte vrarë, megjithatë dashuria, erotika nuk mungon në roman. A nuk është një dritë shprese?
Dhuna mund të vrasë çdo gjë, me përjashtim të dashurisë. Kështu që erotizmi është i kuptueshëm. Dashuria është e pamposhtur, në kuptimin e ngushtë dhe të gjerë të fjalës. Dashuria është trajtuar në rrafshin e inxhinierit me gruan e tij ruse, të poetit me Anën, që braktiset nga kjo e fundit për interesa të tjera, ose më saktë për t’iu nënshtruar fatit të saj.
A ke njohur në jetën tënde një Zigur?
Nuk kam njohur, por e di që ka ekzistuar. Kam një episod që është shumë interesant, por që nuk lidhet me kohën e romanit. Në vitin 1992, në një fshat të Devollit, si përfaqësues i Partisë Socialdemokrate po mbaja një takim. Dhe disa aty më bëjnë një pyetje: Çfarë do bëhej me 1200-shat? 1200-at ishin ata që paguheshin nga Sigurimi, ishin agjentët e fshehtë.
Dhe unë u përgjigja: Mos kini merak, se do dënohen të gjithë, që nga Nexhmije Hoxha (që sapo ishte arrestuar) deri te 1200-shat. Atëherë, në mes të turmës u dëgjua një britmë. Një fshatar iu hakërrye bashkëfshatarit tjetër: ‘Më ke ndjekur o qen bir qeni 20 vjet me radhë dhe më përgjoje poshtë dritares se çfarë llafosnim në shtëpinë time’. Me pak fjalë filluan të hapeshin petët e lakrorit.
Ju si shkrimtar keni patur “Hijen” tuaj që ju ndiqte?
Nuk mund të them se kam njohur. Por mendoj se kjo është çështjeje e arkivave dhe kur të hapen arkivat mund të zbulohet ‘kush-kë’ dhe ‘si-kë’. Nuk kam njohur dhe nuk e kam ditur. Në vitet ‘96-‘97 kur u ngrit Komisioni për Pastrimin e Figurave, një anëtar i Partisë Socialdemokrate më kërkonte me ngulm ta përfshija në listë për të marrë certifikatën e pastërtisë. Nga 100 që kishte lista jonë 10 kandidatë nuk e morën, pra kishin qenë bashkëpunëtorë. Ky që e kërkonte me patjetër nuk kishte shanse që të bëhej deputet, por më lutej për atë certifikatë. Ne kishim të dhëna gojore se ai kishte patur shoqëri me një operativ Sigurimi dhe hezitonim. Të gjithë ia kishin ngjitur damkën se kishte bashkëpunuar me Sigurimin. Në fakt ky njeri e mori certifikatën e pastërtisë, pra përveç shoqërisë me operativin në fjalë nuk e lidhte asgjë tjetër. Ai e donte certifikatën vetëm për të verifikuar figurën e tij. Nuk e di pse ai ligj u la të funksiononte deri në 2001-shin dhe pastaj u hoq. Ndoshta menduan se brenda 3-4 vjetëve do vinte natyrshëm pastrimi i politikës nga bashkëpunëtorët e Sigurimit. Në fakt nuk ndodhi.
Në sëndukun e shkrimtarit
Një sënduk i madh në shtëpinë e shkrimtarit është i mbushur me blloqe të tëra shënimesh. Laço aty ka hedhur skaletin e një tregimi, impresione nga takimet me njerëz, por dhe për ngjarje të ndryshme. “Aty është minerali i fshehur i shkrimtarit, i cili ndonjëherë zbulohet e ndonjëherë mbetet atje ku është. Është miniera që ti herë pas here hap galerinë dhe e nxjerr në sipërfaqe ndonjë copëz nga minerali yt”, – shprehet Laço. Aty gjen refleksione për njerëz të rastësishëm, por dhe të njohur të shkrimtarit. Në një tjetër bllok janë poezitë e tij të pabotuara. Kur janë shkruar? – e pyes.
“Janë shkruar në kohë të ndryshme, që nga viti 1976 e këtej. Janë rreth 100 poezi që nuk i kam botuar asnjëherë dhe nuk e di nëse do t’i botoj”. E pyes sesi e sheh sot Teodor Laço shkrimtarin e ri kur u kthehet shfletimit të atyre shënimeve, por dhe ditarit ku ai ka hedhur gjithë jetën e tij. “Sigurisht e shoh veten me kritikë. Por zakonisht nuk kam shumë për t’u penduar. Çdo njeri ka diçka për t’u penduar. Unë mund të them se jam i kënaqur nga jeta ime”.
Në galerinë e personazheve të romanit
Miron Konjari
Dora nga herët dhe ia rrëmbeva gazetën nga dora gazetashitësit të hutuar….Pse duhet të mëkohet rinia jonë me dëshpërimin e pesimizmin e individit?”. Isha si në një jerm prej të cilit s’më lejohej të harroja asgjë. Në çdo rresht kërkoja se mos binte ndonjë rreze drite dhe meqë nuk gjeja dot asgjë vetvetiu, nënvizoja si i çartur, i frikësuar, se mos më shpëtonte diçka nga ajo pretencë prokurori, prej së cilës kisha parandjenjës se do të varej fati im. Në kolonën e fundit, sikur të mos mjaftonin përcaktimet e përgjithshme vihej një “notë” nja njëzet poezive: e errët, nxirë realitetin, moralizim i zvetënimit, e pakuptueshme, hermetike, frojdizëm….Nuk d të përgjigjesha. E dija që kur të vinte ora e diskutimit për mua në mbledhjen e hapur të partisë, e hapur do të bëhej meqë unë nuk isha në parti, faja e parë që do të thuhej ishte “reflektim”. Dhe nuk u gabova. Mbledhja nuk u quajt e partisë por e organizatës profesionale, gjë që I jepte rast kujtdo të fliste si të donte…
Vllas Vishnja dhe Stillo Brati
Fillimi i viteve ’60 I gjeti të dy shokët në Tiranë, Stillon në një gazetë qendrore në Tiranë dhe Vllasin në Institutin e Kërkimeve Minerare. Të dy të martuar me vajza ruse, të dy ende shokë intimë. Pas “divorcit të shekullit”, siç e quante një koleg shkrimtar i Stillos, me një këmbëngulje të pandalshme, herë hapur e herë nën rrogoz u kërkua prishja e martesave me gra të huaja. Disa çifte që deri dje dukeshin si të pikuar me harmoni, u ndanë lehtësisht, siç dukej pa ndonjë dhimbje të dukshme. Për ata që bindeshin rruga e karrierës mbetej e hapur. Për të tjerët që nguronin e nuk bindeshin, duhej të shërbenin jo vetëm shembujt e shokëve të dikurshëm, pore dhe disa gjyqe të bujshme me akuza për agjitacion, kundërshtim të politikave të partisë ku viktima ishin sa burrat aq edhe gratë. Në fillim, për çiftin Vishnja, në rolin e këshilluesit u gjend ose u ofrua vetë shoku i tij i vjetër, Stillo Brati. Në 6-7 vjet pas studimeve (në Moskë) Stilloja ishte larguar nga gazetaria për të cilën nuk se kishte ndonjë prirje të dukshme, por ishte ngritur në rangun e një instruktori me peshë në sektorin ideologjik të Komitetit të Partisë…
Zigur Trushi
Kur e pranoi “detyrën e dytë” dhe firmosi dokumentin që i vuri përpara operativi i zonës, ai vendosi të mos i tregonte të atit. Pseudonimi i tij ishte “Hija”. Operativi ishte në një mendje. “Yt atë si më thonë ka marrë kot, – i tha ai…Ashtu me kujdes, ti duhet t’ia përcjellësh shqetësimin tonë dhe pastaj të marrësh vesh kush ia ushqen ato mendje kundër heqjes së gradave në ushtri. Atëherë ndryshon puna dhe ai kalon në anën tonë. “Do ta bëj”,- kishte thënë ai pa nguruar asnjë grimë. Zhbirimi i të atit kishte qenë misioni i tij i parë në “detyrën e dytë”…
Tomë Gjëvarfi
Djalë fshati, babai e vëllai i madh në kurbet, partizan, kapiten i artilerisë pas një kursi në Zagreb, pako dhe dollar nga vëllai, veshjet shik, me stof anglez, ngjyrë ulliri, ndryshe nga uniformat zyrtarë, taverna e Dajtit, heqja e veshit, mosbindja, se më dukej marrëzi që për këto gjëra të ndëshkohej hap pas hapi një si unë, me medalje e urdhër trimërie në gjoks. Në fillim më zhveshën uniformën, pastaj kujdestar në shkollën teknike. Ama nga kostumet dhe nga Dajti, aty ku mblidhej ajka e oficerëve që në ato vite ishin dashnorë e dhëndurët më të preferuar, nuk hoqa dorë. E dija që më shikonin vëngër, por mua kjo më pëlqente dhe ua bëja me sy. Pastaj demaskimi në lagje, kisha sjellje borgjeze demek, i bëja duva dollarit, por dhe nga ana morale nuk isha në rregull, se isha ndarë nga një dashnore me biografi të mirë. Ka ndonjë gjë që nuk e dije?
Hm…nënqeshi ai, je libër i hapur, nuk them…