Mbresa nga libri voluminoz “KRITIKA NDRYSHE – II”, e Fatmir Terziut
“KRITIKA NDRYSHE – II”
TEMPULLI I DIJES NË SYRIN E KRITIKËS LETRARE
XHELADIN MJEKU
Mbresa nga libri voluminoz “KRITIKA NDRYSHE – II”, e Fatmir Terziut
I. HYRJE NË TEMPULL
Kur merr guximin të futesh rrugës së gjatë dhe sfidimit prej
vështruesit serioz në matjen e të gjitha barometrave dhe kaheve të
zhvillimit të letërsisë në këto vitet e fundit, sidomos në periudhën e
tranzicionit, ku u hapën mundësitë e daljes në skenën letrare dhe
krijuese shumë emra të anatemuar, krijues të rinjë dhe sidomos krijuesit
nga mërgata, që ishin të panjohur për opinionin lexues në trojet
etnike, nuk ka dyshim se ke vënë vetes një sfidë. Këtë rrugëtim e nis
me përkushtimin më serioz Fatmir Terziu, i cili ua hap portën këtyre
krijuesve që të grumbulluar në një libër voluminoz me shkrime e analiza
kritike dhe letrare për librat dhe rezultatet e tyre, bën që të kemi një
njohje më të gjithanshme të shumë penave, që deri vonë ishin pothuajse
enigmatik dhe fare pak të njohur.
Nisur nga ky supozim sikur fitohet përshtypja se po hapen portat e një
tempulli të madh të njerëzve të veprimtarive të shumta kulturore,
krijues të poezisë, prozës, kritikës, dramës dhe vlerave të mëdha
letrare në përgjithësi. Triumfalisht do të shëtisim nëpër të gjithë
kapitujt e këtij libri, për të takuar emra të shumtë krijuesish, veprat e
të cilëve premtojnë në zhvillimin dhe lërimin e vlerave të qëndrueshme
letrare dhe shkencore, në përgjithësi. Të takosh në një vend aq emra
krijuesish, të njohësh veprimtarinë e tyre dhe të kesh një pasqyrim të
përafërt për zhvillimet e krijimtarisë së tyre, është një vlerë e
konsiderueshme për lexuesin e rëndomtë, por edhe për studiuesin e kësaj
dege të letërsisë kombëtare. Të rralla janë rastet kur vijnë bashk
krijues nga atdheu dhe mërgata, në numër kaq të madh, e që pasqyrojnë
botën letrare në formën më të plotë. Këtë mundësi na e krijon Fatmir
Terziu me librin e tij voluminoz “Kritika Ndryshe- vëzhgim në brendësi
të prozës e poezisë shqiptare-II”, që tashmë disponojmë.
Që në fillim të këtij vështrimi kapim fijet e organizimit të librit, që
i paraprinë Hyrja dhe pastaj vazhdohet me katër kapitujt që pasojnë:
Kapitulli i parë–Kuptimi, efekti kontekstual dhe komprehensioni;
Kapitulli i dytë–Diskursi, interpelacioni, metafizika dhe filozofia e
fjalës; Kapituli i tretë–Poezia, raportet e saj me jetën, bashkëkohësia,
triniteti dhe…cili është kuptimi i ekzistencës së saj, dhe Kapitulli i
katërt–Përtej analizës, rrumbullaksojnë një material voluminoz për kahet
e zhvillimit të letërsisë shqiptare këtyre dy dekadave të fundit. Libri
shoqërohet me një bibliografi të pasur prej rreth 90 burime të
ndryshme, që plotësojnë lëndën e shtjelluar, duke dhënë dëshmi të
mjaftueshme për studimin e autorëve të përzgjedhur në libër. Edhe
indeksi i emrave të përfaqësuar, si ndihmesë tjetër janë udhëzuesit e
gjetjes së emrave të përfaqësuar brenda kopertinave të librit voluminoz
dhe të ndërtuar me përkushtim “Kritika Ndryshe- vëzhgim në brendësi të
prozës e poezisë shqiptare-II”, të Fatmir Terziut, - studim kritik mjaft
tërheqës, që zë një vëllim prej afër 500 faqesh.
“Kritika Ndryshe-vëzhgim në brendësi të prozës e poezisë shqiptare-II”
është vepër që i plotëson nevojat e lexuesit të njoh gjithë materjen e
përmbledhur aty, një ndihmesë e mirë për të mësuar për angazhimet e
Terziut në organizimin dhe ndërtimin e një vepre studioze. Nga ky prizëm
mund të konkludohet se, në materjen e kësaj vepre shkencërisht të
realizuar mund të vëzhgosh e kuvendosh lirshëm me të gjitha format e
shtjellimit dhe problematikat që kap në analizimin e veprave të
nduarnduarta letrare. Kjo vepër, realisht me plotëkuptimin e fjalës,
është studim i mirëfillt dhe më ndryshe se që jemi mësuar të takojmë në
raste të shumta; e shkruar më ndryshe se në rastet e rëndomta në fushën
e kritikës letrare shqiptare.
Konteksti
i kësaj përgjigjeje është organizimi dhe shtjellimi bashkëkohor në
kritikë dhe analizë të veprës letrare, bazuar në psikanalizë. Kjo është
veçanita e këtij libri studimor, ku përfshihen autorë shqiptarë në prozë
dhe poezi, që premton një pikënisje në kritikën ndryshe, me mënyrën e
shtrimit të problemeve rreth kritikës letrare.
II. PERSONIFIKIMI I FIGURAVE TË HARRUARA DHE VLERAT E PAKONTESTUESHME
Që në fillim hetohet përfshirja e një numri të konsiderueshëm emrash që
ishin pjesa e harruar apo fare pak e njohur në qarqet letrare këtu tek
ne, duke aluduar në pamundësinë e ndjekjes së hapit me shpejtësinë e
daljes në opinion të shumë emrave të rinjë, sidomos në dy dekadat e
fundit të tranzicionit të vendit. Brengosëse është edhe fakti se
përzgjedhjet e mëhershme të shkrimtarëve të brezave të mëparshëm kishin
mbetur si pjesa obligative e mësimit të letërsisë, kurse komisione të
reja për të ndryshuar gjendjen, duke përfaqësuar edhe emra të rinjë që
kanë bërë emër dhe vlerë të qëndrueshme në letrat shqipe nuk kanë
nxjerrur në dritë asnjëherë deri tash.
Elita krijuese letrare në hapësirat shqiptare e prezantuar këtu edhe me
një qëndrim serioz të kritikës letrare është shembull i mirë se ka ikur
koha e personalizimit dhe e interpretimit të kufizuar si parapëlqime të
grupeve dhe individëve të caktuar nga qarqet pushtetore dhe të sferës
së politikave organizative të kulturës.
Në librin që po shqyrtojmë “Kritika Ndryshe-vëzhgim në brendësi të
prozës e poezisë shqiptare-II” të Fatmir Terziut takojmë një aradhë të
tërë autorësh në gjini të ndryshme shumë të njohur, më pak të njohur apo
të rishfaqur në hapësirën mbarë kombëtare, të rinj e të moshuar, nga të
gjitha trevat shqiptare dhe nga mërgata, që krijojnë në prozë dhe
poezi, si Ismail Kadare, Zija Çela, Halit Shamata, Izet Shehu, Pëllumb
Kulla, Agron Tufa, Agim Shehu, Klara Buda, Puntorie Muça-Ziba, Vilhelme
Vranari-Haxhiraj, Vullnet Mato, Dhimitër Xhuvani, Thani Naqo, Kujtim
Agalliu, Halili Jaçellari, Myrteza Mara e ndonjë tjetër, dhe në poezi,
si Isuf Luzaj, Agim Gjakova, Preç Zogaj, Iliriana Sulkuqi, Zyhdi
Dervishi, Moikom Zeqo, Zejnepe Alili-Rexhepi, Arian Leka, Anton Çefaj,
Skënder Rusi, Nehas Sopaj, Sazan Goliku, alias Pandeli Koçi, Ndoc
Gjetja, Ramadan Musliu, Skënder Hasko, Vojsava Nelo, Din Mehmeti, Iliaz
Bobaj, Lindita Agolli, Mujo Buçpapaj, Ndue (Tomë) Ukaj, Medije Vraniqi,
Vangjush Ziko, Abdylazis Islami, Agim Spahiu, Bajame Çeliku-Hoxha,
Petraq Risto, Uran Kostreci, Rahmi Tuda, Sotir Lashova, Julia Gjika,
Albana Mëlyshi-Lifschin, Kostaq Duka, Sherif Bllaca, Dritan Buna, Ylber
Merdani, Elinda Marku, Gëzim Llojdia, Merita Bajraktari-McCormak, Selman
Lokaj, Xhevat Latifi, e ndonjë tjetër, nduarnduarshmëria e
krijimtarisë letrare të të cilëve përbën një thesar të çmueshëm në
fondin e letërsisë shqiptare, që krijohet këtyre dekadave të fundit.
Objekti i studimit për krijimtarinë e shumë krijuesve të Letërsisë
Shqiptare, për probleme të caktuara, të veçanta dhe të dallueshme nga
njëra-tjetra shërbejnë si modele të të arriturave në letërsinë
bashkëkohëse shqiptare nëpër dekada. Autori i studimit ka përzgjedhur
midis shumë prozatorëve dhe poetëve, disa krijues shumë të përveçëm, për
të cilët ka ndërtuar nga një pasqyrë në disa plane letrare me vlera
për letërsinë që po krijojnë, e që deri më sot kanë munguar, ose është
folur fare pak për ata. Vlerësuar në
specifikat e gjithësecilit autor, ata konsiderohen si modele të
sukseshme në fusha të veçanta të letrave shqipe dhe natyrshëm të
letërsisë sonë kombëtare.
Nga këto fakte libri plotëson nivelin e vlerave të studiuara dhe të
gjetura te krijimet e larmishme të autorëve, ku struktura e tij bëhet sa
e larmishme dhe interesante, aq edhe e dobishme për studimin e
krijimtarisë shqiptare në vazhdimësi.
III. LABIRINTHET E BOTËS IMAGJINATIVE
Periudha kohore e përfshirë në shkrimet kritike të Librit “Kritika
Ndryshe-vëzhgim në brendësi të prozës e poezisë shqiptare-II”
përfaqësohet të shumtën në dy dekadat e fundit dhe nis me shqyrtimin
analitik të termave modernizëm dhe pasmodernizëm, të cilët janë ndër
termat më të debatueshëm edhe në dekadat e mëparshme, jo vetëm në mesin e
studiuesve në fushën sociologjike, historike e filozofike, por edhe në
ato letrare dhe artistike, veçanërisht. Me
përkushtim prej profesionisti të kualifikuar Fatmir Terziu nuk ndalet në
konstatimet përgjithësuese për modernizimin dhe pasmodernizmin, por
vazhdon rrugëtimin e tij studiues në analizat konkrete në fushën e
letërsisë, duke konsultuar edhe mendimet e studiuesve më të afirmuar
perëndimorë në problematikën e pasmodernizmit në letërsi. Fatmir
Terziu i qaset shqyrtimit analitik të proceseve, dukurive e risive
letrare në gjuhën shqipe, duke konsultuar gjithnjë me kujdes literaturën
më bashkëkohore dhe duke u bazuar në përvojën teorike të vendeve më të
përparuara të perëndimit. Që në faqet e para të këtij libri mësojmë se
autori njeh dhe përdor me saktësi literaturën bashkëkohore që i
shërbenë si instrument studimi dhe shqyrtimi analitik të dukurive e
risive letrare në prozë dhe në krijimtarinë poetike.
Poashtu harmonizimi i natyrshëm i pikëvështrimeve teorike të studiuesve
dhe shkrimtarëve të vendeve të tjera me ato të autorëve shqiptarë
është një tjetër dëshmi prej studiuesit me formatin më të kompletuar të
ngritjes profesionale dhe të përkushtimit për studime cilësore sa më të
argumentuara. Një
gjetje tjetër në masë të konsiderueshme tek autorët e shumtë shqiptarë
në studimet e Terziut është edhe lidhja qenësore e arritjeve më të
veçuara të tregimtarisë shqiptare të ditëve tona jo vetëm me rrjedhat
përkatëse të modernitetit, por edhe me nektarin e papërsëritshëm të
gurrës tregimtare të krijimtarisë folklorike të shqiptarëve, që lehtëson
komunikimin e saj me një rreth më të gjerë lexuesish shtresash e
interesimesh nga më të ndryshmet.
Librin e Fatmir Terziut “Kritika Ndryshe - Një vëzhgim në brendësi të prozës e të poezisë shqipe-II”
me plotë të drejtë, mund të konkludojmë se është një vepër e mirëfilltë
studimore, që ka si objekt studimi: Postmodernizmin, Funksionin
estetik, Artin e fjalës, kritikës letrare, etj. për të vlerësuar
veprat letrare; pastaj leximi i kujdesshëm i poezisë dhe mënyra
gjithëpërfshirëse e saj në vrojtimin e analizës komplekse bashkëkohore.
Në
një mendim përmbyllës të këtij analizimi, veç të tjerash, evidentohet
çështja thelbësore, të themi përmbajtja artistiko-shpirtërore e
krijimtarisë poetike të çdo krijuesi, poeti ose poeteshe që fiksohet
me objektivin vrojtues të Fatmir Terziut.
IV.MESAZHI OSE TEMPULLI QË RREZATON DIJE
Këtë nëntitull do ta kisha vënë që në krye të shkrimit me besimin se
paraqet mjaft bindshëm dhe sigurtë gjithë qëllimin që ka kjo vepër
voluminoze. Mesazhi i gjithë kësaj sikur përmbyllet me vështrimin e
lëndës së prezantuar këtu, aq më shumë kur takojmë një laryshi autorësh
dhe tematikash të prezantuara me pedantëri dhe seriozitet nga autori.
Mund të flitet gjatë për vlerat dhe rëndësinë e veprës, por një çështje
është mbase e vërtetë në këtë rast. Nëse në mësimet parauniversitare
përcaktimi për lekturën e domosdoshme është i rregulluar me normativa
pedagogjike, në fushën e studimeve albanistike, e veçanërisht për
letërsinë, do të ishin me interes tituj shkencërisht të dëshmuar si ky i
Fatmir Terziut të preferoheshin si obligues për tu lexuar, qoftë si
literaturë e mirë studimi, qoftë si libër-lekturë e llojit të veçantë,
ku takon brezat e krijimtarisë moderne në një kulm të fuqishëm dhe
meritor. E them këtë nga bindja se një vepër si kjo sikur të shpie në
një bibliotekë të përzgjedhur, ku asnjëri nga autorët nuk të lëshon t’i
ikësh përballjes me të arriturat dhe vlerat e krijimtarisë së tij.
Fatmir Terziu i ka përmbushur me një përkushtim të admirueshëm kriteret
e hartimit të një libri të përmasave të gjëra shkencore në nivelin
ndërkombëtar, duke njohur mirë letërsinë kombëtare dhe botërore,
paisjen me një kulturë të gjerë, një formim enciklopedik, në mënyrë që
të jetë në gjendje të bëjë analiza dhe përqasje me të vërtetë bindëse me
krijimtarinë e autorëve vendës dhe të huaj, duke gjetur edhe pikëtakime
përkatëse në këndvështrimet e tyre, prandaj me të drejtë vlerësojmë se
ka arritur të vërë në dorën e lexuesve një vepër me nivel të lartë
shkencor. Me punën e palodhshme për një periudhë të gjatë kohore që ka
përballuar për përgatitjen dhe botimin e kësaj vepre të vëllimshme,
autori ka manifestuar, para së gjithash, një respekt të thellë ndaj
vetvetes, si një intelektual me horizont të gjerë.
Në letërsinë e sotme, siç do të theksonte edhe vetë autori i librit
Fatmir Terziu, ka prurje të shumta letrare që ka nevojë të studiohen dhe
të seleksionohen më tutje. Gjithnjë duke iu referuar mendimit të tij,
shfaqja e mendimit të plotë, pa rezerva në letërsi, krijon tablon e
plotë të një krijimtarie të re, ku krijuesi duke analizuar të djeshmen,
duke jetuar të sotmen me problematikat e veta, jep mesazhin e së
nesërmes.
Kritiku Fatmir Terziu me këtë vepër të vëllimshme studimore, dhe me
librin paraprak të po kësaj natyre dëshmon se në Shqipëri dhe
gjithandej kah krijohet letërsia shqiptare, tash pas daljes nga
anonimiteti i periudhës së izolimit tejet të gjatë, po rilind letërsia
moderne, për të cilën autori jep mjaft shembuj dhe vlerësime nga kritika
bashkëkohore në botë, si krahasim i ndërsjellë i arritjeve të
suksesshme dhe vlerash të pakontestuara, që gjithnjë e më shumë janë
mirëpritur edhe në vendet tjera, ku janë prezantuar, qoftë si përkthime,
apo si krijime në gjuhën e vendeve ku jetojnë e krijojnë autorë të
etnisë shqiptare.
Në kontekst të një vrojtimi të këtillë konsideroj se ky është një
përparim i suksesshëm i kritikës letrare shqiptare, duke iu falënderuar
entuziastëve të kalibrit të Fatmir Terziut, me synimin e përafrimit me
standarde më të përparuara të kritikës bashkëkohore.