2014-05-09

JU PO HESHTNI

Iljaz PROKSHI

http://flori-press.blogspot.com/2006/01/iljaz-prokshi-ju-po-heshtni-ju-po.html


JU PO HESHTNI

Ju po heshtni o miq
une besomeni s'ka cast as dite
qe s'mendoj per ju
e shikoj qiellin blu
dhe yjet naten
kur ben kthjellet
nje kenge ia marr me ta
E prape kthehem ne vete
duke menduar
se ku jane o Zot miqte e mi
Flori Gezimi Engjelli Hajdari
si i kalojne ditet
ata
E di se lexoni shume
e percillni shtypin e dites
ndersa une zihem me Hesin me Kafken
dhe Borhesin i coj te fala Kadarese
e dialogoj me Qosjen e madh
per cikerrime ketu ne Prishtine
Nuk e di a me degjoni
apo po flas me kot
o miq kam zene te hesht
edhe vete nje djall ma ze udhen
perdite e fluturon tej Fushes se Mellenjave
aty ku u zhvillua Beteja e Kosoves
e pati vrare Miloshi Sulltanin
tani zihen djajte e verdhe
se na paskeshe qene i tyre
ai bir Drenice
ishte e dine te gjithe te mite
Dhe tani prape ulem ne taverne
pi nje gote uski dhe mendoj
per nje titull te ri te librit
me poezi
mbase do te jete DJALLI I VERDHE
apo Engjelli vrau djallin
Mos u bezdisni per mua
edhe pse e ndiej veten te vetmuar
gezohem qe e kane liruar
Fatmirin ne Gjyqin e Hages
dhe do i lirojne edhe te tjeret
sepse ata qe luftuan me djaj
burgu nuk i mban dot brenda
Ja ta ngrisim nga nje gote
ne shenje dashurie o miq
dimri s'mund ta ndale dot
pavaresine e Kosoves
as dashurine e perjetshme
per te Oh ky qiell kjo toke
Arberore sa shume e duam
dhe s'di a dime ta duam njesoj
nese jo
mos harroni permbi krye
na rri shqiponja
kurre s'kam besuar
qe Ju dua kaq shume

Prishtine,05.12.2005

Të mos merremi me veten tonë

Shkruan:Nepe Binakaj-PERAJ

Vdekja është “shah në vete”- thotë populli. Këtë akt e respekton çdo qenie njerëzore, çdo popull.

Ky akt është respektuar edhe nga popujt e lashtë: grekët (rasti i Akilit kur përulet para figurës së babait të Hektorit dhe ia dorëzon kufomën e tij për ta varrosur siç ishte në traditën greke).

Poashtu, edhe te ne shqiptarët, kur ndodhte ky akt “ edhe hasmi”, (lejohej të shumtën e herave) të marrë pjesë në ceremoninë e varrimit.

Ajo që prekë në shpirt për mosrespektim të këtij akti ishte një reagim i një shoqate të dalë nga lufta dhe të një të ashtuquajturi “prift”, që në këto ditë të vështira për popullin e Kosovës, por edhe për të gjithë shqiptarët, pas një humbje kaq të madhe, Presidentit të parë shqiptar në historinë e Kosovës, kësaj figure mos t’i lejohet varrimi në “Varrezat e dëshmorëve” se kinse ato qenkan vetëm për “dëshmorët në varret e dëshmorëve”.

Kujt i duhen këto reagime të pamatura në këto çaste? A thua vallë për këtë “shoqatë” luftarë janë vetëm ata që luftojnë me pushkë? A thua në mesin e tyre ka luftarë të penës, ku duhet të varrosen ata sipas tyre, mos vallë kontributi i tyre është më i vogël ?!

E dimë se gjatë Rilindjes kombëtare vitaliteti i kombit tonë është manifestuar me pushkë e pendë e poetët tanë të njohur: Naimi, Samiu, Vaso Pasha, Fishta etj nuk kanë qenë luftarë të pushkës po të penës dhe me mendjen e tyre të ndritur ngritën popullin në luftë kundër të huajve me moton: “Ja vdekje, ja liri”.

Apo çfarë na duhet që në këto ditë vendimtare për ardhmërinë e Kosovës, një i ashtuquajtur “prift” të trumbetojë në një gazetë sllave se z. Rugova “na paskësh qenë i krishterë dhe vdiq i tillë”?!

Vallë nuk kemi njohuri sa duhet për figurën e Vaso Pashës i cili thoshte: “Feja e shqiptarit është shqiptaria”?!
Çdo respekt për punën vetëmohuese dhe sakrificat e luftarëve dhe të rënëve në luftë kundër soldateskës pushtuese sllave, por nuk është njerëzore që në këto ditë kaq të turbullta t’i humbni vlerat ushtarake dhe mburrjen për emrin e shoqatës suaj duke i bërë qefin “kasapit të Ballkanit”.

Apo çfarë na duhet të trumbetojmë para të tjerëve çfarë jemi, kur të gjithë e dimë “se gjaku ynë ka të njëjtën ngjyrë dhe s’e ka ndërruar ç’ prej tre mijë e më shumë vjetësh”- thotë një krijues i yni. Ç’na duhet të merremi me vetën tonë,kur kemi punë më të mençura për të bërë.?

Apo vallë në tërë atë terren që kishin “Varret e dëshmorëve”, nuk mund të ketë vend edhe për një njeri, që shkriu mendjen dhe jetën për Kosovë, e sot kur i duhet një “copë tokë” për të pushuar trupin, hamendeni a e meriton apo nuk e meriton atë copë tokë.

Lufta në Kosovë, nuk duhej të ishte luftë interesash individësh, por luftë që ne të çlirohemi dhe të bashkohemi edhe më shumë dhe me mburrje ta këndojmë Himnin e Flamurit, por nga reagimet e tyre po ndodh e kundërta.

Kosovës së pasluftës i duhen të dy krahët; edhe ai i luftës (që bëtë ju), edhe ai i paqes që bëri z. Rugova, sepse shqiponja me krahë të thyer nuk mund të fluturojë. Andaj “përshpejtimi i mendimeve jo të matura” në këto momente të rënda për ne, por edhe për botën demokratike që këtë “Gand të Ballkanit” e çmuan dhe nderuan e këtë e dëshmoi edhe ai lumë i pandalur i atyre që prisnin në acar për t’i dhënë lamtumirën e fundit këtij biri të Kosovës. Nuk mirrej vesh se çfarë janë “myslimanë apo të krishterë”, por rrëke lotësh u rridhnin faqeve dhe me përulje i shprehnin respektin.

Është e udhës, kur mendimet dalin të “papjekura dhe të pamatura”, të kërkohet falje publikisht se ia kemi borxh njëri-tjetrit dhe është njerëzore e të mos “çojmë ujë në mullirin e huaj”.

Mos të nëpërkëmbet ky popull i lodhur dhe i cfilitur se mjaft ka vuajtur, që bijtë e bijat e rënë të kësaj toke, së bashku me fanarin e fundit, Ibrahim Rugova, të pushojnë të qetë në token e Kosovës se ajo është e jona dhe ka vend për të gjithë. Lavdi ju qoftë!

(Nepe Binakaj-Peraj ,u lind në Carrabreg të Deçanit.Shkollën fillore e kreu në Isniq të Deçanit,kurse Gjimnazin në Deçan.Ka të kryer Fakultetin Filozofik-Dega Gjuhë dhe letërsi shqipe në Prishtinë.Jeton dhe vepron- punon si profesoreshë në gjimnazin e Ulqinit.)

http://flori-press.blogspot.com/2006/02/t-mos-merremi-me-veten-ton-shkruannepe.html

Psikologjia andragogjike dhe zbatimi i saj ne ushtrine shqiptare



Nga Flori Bruqi

http://flori-press.blogspot.com/2006/03/psikologjia-andragogjike-dhe-zbatimi-i.html

Gjatë dy dekadave, midis viteve 60-të dhe 80-të, të shekullit që sapo lamë pas, u përfituan dhe u arrit në formimin e dijeve se si mësojnë të rriturit, proceset e tyre të të mësuarit dhe eksperienca e grumbulluar në vite. Studimi i Houlit i vitit 1961, kishte nxitur një valë kërkimesh nga profesorët që kishin për objekt mësimdhënien me të rriturit (Knowles 1998). Dijet po buronin edhe nga disiplina të tjera të shkencave shoqërore. Psikologët dhe psikiatërit në klinikat e tyre, bënin përpjekje të mësonin se si të ndihmonin njerëzit të ndryshonin sjelljen e tyre (Bandura 1969). Zbulimet e tyre ishin pothuajse të njëjta me filozofinë e mësimit të të rriturve, që nga momenti që arsimimi filloi të merrej me ndryshimin e të sjellurit. Psikologët që merreshin me zhvillimin, patën zbuluar se zhvillimi i të rriturve kalon në disa faza. Këto janë të parashikueshme edhe gjatë viteve të periudhës së adoleshencës. Periudha e tranzicionit nga njëra fazë në tjetrën është një ndër motivet nxitëse për të mësuar (Baltes 1978).
Psikologët po zbulonin rolin që ushtronin në këtë drejtim faktorë të tillë si: mjedisi, ngjyra, shkalla e popullimit, stresi, normat shoqërore, kategoritë e ndryshme të popullsisë, ndikimi në procesin e të mësuarit, mësimi në grup dhe çfarë ndikimi mund të ketë ndryshimi që kryhet në kuadër te reformimit në këtë mjedis (Arends 1977). Sociologët i shtuan njohurive tona edhe ndikimin që kanë procedurat dhe politikat institucionale rreth procesit të të mësuarit (Barret 1970). Gjatë viteve 70-të dhe 80-të, ekzistonin njohuri mbi arsimimin e të rriturve dhe përpjekjeve për ta shndërruar atë në sistem me kuadër të përgjithshëm, me parime dhe strategji. Kjo është ajo çka andragogjia do të bëjë të njohur. Termi andragogji është relativisht një koncept i ri, është një ripërcaktim i procesit të arsimimit të të rriturve. Andragogjia është një neologjizëm që rrjedh nga fjala greke "Andros" (burrë) dhe "agein" (të drejtosh, të udhëheqësh). Ky term doli si një nevojë e përpjekjeve për të zëvendësuar fjalën pedagogji, e cila ka si mision të drejtpërdrejtë fëmijët. Koncepti i pedagogjisë dhe andragogjisë do të trajtohen në këtë artikull, por duke e trajtuar secilin model në mënyrë të veçantë.
Mësimi tradicional-modeli pedagogjik. Ky është modeli për të cilin kemi më shumë eksperiencë dhe të dhëna. Në fakt, është e vetmja mënyrë që arsimohemi, pasi ka dominuar mësimdhënien që nga formimi i shkollës së parë të organizuar sipas këtij modeli në shek VII. Karakteristikat e modelit pedagogjik jepen në vijim: Koncepti i të mësuarit. Nxënës, sipas përkufizimit, është një personalitet i varur nga mësuesi, i cili vendos për mënyrën dhe atë që duhet të mësojë nxënësi, dhe nëse është mësuar siç duhet. Roli i vetëm i nxënësit është të mbartë dhe të zbatojë direktivat e mësuesit. Eksperienca e nxënësit. Nxënësit, futen në një aktivitet mësimor me pak eksperiencë, që vlerësohet më së shumti si një burim i pakët për mësimin. Eksperienca e mësuesit, hartuesit të tekstit dhe ndihma e shembujve praktikë që jepen nëpërmjet teorisë, vlejnë më tepër. Në bazë të termave të mësipërme, thelbi i metodologjisë pedagogjike, është teknika e komunikimit nëpërmjet leksioneve, detyrave të shtëpisë dhe prezantimit audioviziv. Vullneti për të mësuar. Studentët dhe nxënësit janë të gatshëm për të mësuar kur u thuhet se, duhet të mësojnë në mëyrë që të kalojnë klasën.Vullneti për të mësuar lidhet më së shumti me faktorë si mosha, rrethanat ekonomike e shoqërore etj. Orientimi për të mësuar. Studentët dhe nxënësit, futen në një aktivitet arsimor me një subjekt të paracaktuar për të mësuar. Lënda shikohet si një proces për të kuptuar përmbjatjen e saj. Si pasojë, kurrikulumi është i organizuar në bazë të përmbajtjes dhe është i radhitur sipas logjikës së lëndës. Motivimi për të mësuar. Studentët dhe nxënësit janë të motivuar nga presione të jashtme si prindërit e mësuesit, konkurrenca për notën, pasojat e dështimit etj. Kjo mund të duket si karikaturë, por le të kujtojmë mësuesit që kemi patur. A nuk vepronin në bazë të kësaj logjike?
Modeli andragogjik. Në kontrast me të parën, karakteristikat e modelit andragogjik janë:
-Koncepti i të mësuarit. I rrituri e drejton vetveten. A nuk po ndodh kështu me ushtarakët e niveleve të ndryshme? Veçanërisht, pas vendosjes se sistemit të ri të menaxhimit të burimeve njerëzore, secili kërkon që të ndjekë kurse të ndryshme për të bërë progres në karrierë. Jo më pak të interesuar janë edhe për kurse e seminare jashtë vendit. Pra, dinë se ku ta drejtojnë veten. Në fakt, përkufizimi për të rriturin është "dikush që ka arritur në një vetëkonceptim, për të qenë i përgjegjshëm për jetën e vet dhe vetëdrejtues i saj". Kur jemi në këtë pikë, zhvillojmë një nevojë të thellë psikologjike për t'u perceptuar nga të tjerët, për t'u trajtuar si të aftë; për të marrë përgjegjësi për vetveten. Kur e ndiejmë se të tjerët na imponojnë dëshirat e tyre mbi ne pa vullnetin tonë, secili prej nesh, shpesh në mënyrë të pandërgjegjshme, ndjen inat dhe kërkon të këmbëngulë në të tijën. Ky fakt rreth arsimimit të të rriturve, bënë që mësimdhënësit e tyre të përballen me një problem të veçantë. Megjithëse të rriturit mund të vetëdrejtohen totalisht në çdo aspekt të jetës, si në familje e punë, në momentin që ata gjenden në një ambjent për të mësuar ose trajnuar, do t'u spjegohet me metodat pedagogjike. Kjo mund të shtyjë në konflikte të brendshme në ndërgjegje. Duke e parë këtë problem, mësimdhënësit hartojnë strategji për të ndihmuar të rriturit, të kalojnë nga gjendja e varësisë në të qenit student vetëdrejtues. Tashmë, në universitete prestigjioze është një praktikë e njohur dhënia e leksioneve vetëdrejtuese përpara një aktiviteti mësimor.
-Eksperienca e të rriturit. Modeli andragogjik pranon se të rriturit hyjnë në një aktivitet mësimor me një volum dhe cilësi dijesh krejt ndryshe nga të rinjtë. Ky volum bëhet më i madh e i dukshëm sa më gjatë të jetojmë, pasi grumbullojmë më shumë eksperiencë, të paktën në jetën e përditshmë. Ndryshimi në cilësi del për shkak të roleve të ndryshme që kanë të rriturit në profesionin e tyre në krahasim me të rinjtë. Ky ndryshim në eksperiencë ndikon edhe në arsimim. Si fillim, vetë të rriturit janë burim për njëri-tjetrin, kështu që teknikat që përdoren më tepër janë diskutimet në grup, ushtrimet stimuluese, eksperienca laboratorike, eksperienca e profesionit, projekte mbi zgjidhjen e problemeve etj. Janë të shumtë shëmbujt që mund të jepen. Kështu, nëse i referohemi paradës, më të vjetërit e kanë më të lehtë ecjen me bandën muzikore, pasi kanë marrë pjesë në disa të tilla. Nëse i referohemi një situate operacionale, e kanë më të lehtë vendimmarrjen pasi, eksperienca e grumbulluar i ndihmon në analizën e faktorëve të jashtëm e të brëndshëm, dinë të analizojnë më shpejt anët e forta e të dobëta, risqet e mundshme e kështu me radhë. Kjo eksperiencë ka nevojë të përvetësohet nga më të rinjtë. Për më tepër, eksperiencat e ndryshme sigurojnë përbërje heterogjene brënda klasës në rast të një aktiviteti të caktuar. Vitet e eksperiencës të një grupi të rriturish, janë më të shumta sesa ato të një grupi 20 vjeçarësh. Si pasojë, në arsimimin e të rriturve u kushtohet më shumë rëndësi planeve vetjake mësimore (Allman 1983). Këto planë kanë nevojë të rifreskohen e të bëhen udhërrëfyes për zhvillim të mëtejshëm. Megjithë pozitivitetitn e saj, ekziston gjithashtu dhe negativiteti. Për shkak të eksperiencës së tyre, të rriturit kanë zhvilluar mendësi dhe veprime karakteristike. Për të kapërcyer këtë, mësimdhënësit e të rriturve po këshillojnë strategji për të ndihmuar njerëzit që të jenë më të hapur (Reay 1994). Si shkak i eksperincës, ekziston dhe një problem më konkret dhe më kompleks. Eksperienca bëhet burimi i identitetit të të rriturit. Le ta ilustrojmë me një shembull. Nëse pyesni një fëmijë 10 vjeç "Kush je?", ai do t'ju thotë emër, mbiemër, adresën, klasën dhe shkollën. Ndërsa një i rritur 40 vjeç mund të përgjigjet me emrin, vendin e punës dhe shkollat që ka kryer. Pra, nëse eksperienca e të rriturit injorohet e refuzohet nuk mohohet vetëm ajo por personaliteti i të rriturit. Si rrjedhim, del mëse e nevojshme vlerësimi i saj. Ky parim vlen më tepër për të rriturit të cilët mund të mos jenë të arsimuar në nivelin e kolegëve si dhe pa shume eksperiencë.
-Vullneti për të mësuar. Modeli andragogjik, merr në konsideratë faktin se të rriturit janë të gatshëm të mësojnë kur shikojnë diçka më të mirë e që i lehtëson në punën e tyre. Vëmendja dhe vullneti për të mësuar, janë rrjedhojë e detyrave që kryhen dhe levizja që i shoqëron ato nga një fazë në tjetrën. Sigurisht, nuk mund të pritet që vullneti të vijë natyrshëm, por ka plot mënyra që mësimdhënësit mund ta injektojnë atë. P.sh: ekspozimi ndaj një modeli të efektshëm në planifikimin e karrierës; duke u siguruar një eksperiencë analitike ku secili të vlerësoj boshllëqet midis gjëndjes aktuale, ku duhej të ishte dhe si duhej të ishte. A nuk është treguesi më i mirë mësimi i gjuhës angleze edhe për ata ushtarakë që janë mbi 40 vjeç? Atë që nuk mundën ta bënin në vitet e shkollës së mesmë, po e arrijnë tani në moshë madhore dhe me sukses.
-Orientimi për të mësuar. Për shkak të motivimit për të mësuar atë që nevojitet për jetën, të rriturit hyjnë në një aktivitet arsimor me orientimin për të mësuar se si të zgjidhin problemet konkrete të jetës. Ata mësojnë si të jenë të aftë të kryejnë një detyrë, ose të jetojnë në mënyrë sa më të kënaqshme. Qëllimi i këtij perfundimi është rëndësia e organizimit të të mësuarit rreth situatave jetësore, sesa rëndësia e lëndës që mësohet. P.sh. "si të shkruajmë një plan apo program për zhvillimin personal" apo çështje të tjera për të rriturit. Ajo që sot nuk mësojnë dot të rriturit me lehtësi është kompjuteri. Në shumë kurse nuk mësohet se si të përdoret sa më mirë kompjuteri dhe programet e tij por ndërtimi dhe komanda të panevojshme. Pra, ajo çka duhet të bëjnë mësimdhënësit është thjeshtimi i mësimit, të mësohet më e vlefshmja dhe e dobishmja. Thënia më e mirë është: "mësojuni atë që është më e nevojshme".
-Motivimi për të mësuar. Megjithëse dihet se të rriturit i përgjigjen mjaft mirë nxitësve të jashtëm si rritja e rrogës, vend pune i mirë etj, modeli andragogjik rekomandon nxitësa shpirtëror si vetëvlerësimi, vetëbesimi, jetë më të mirë. (Mazlou 1954). Shëmbulli më i mirë janë përpjekjet e gjithanëshme që bëhen për vazhdimin e kurseve të ndryshëm, arritjen e rezultateve maksimale etj. Shpjegimi është i qartë pasi, vlerësimi maksimal në kurs krijon kushte për të vazhduar më tej. Pse jo, të qenit ndër më të mirët krijon ndjenjën e të qenit i vlerësuar. Jo më kot thuhet se dija është pasuri dhe forcë.
Cilin model të përdorim? Siç u tha më sipër, të dy modelet shihen si bashkëkzistuese dhe jo të kundërta. Për shekuj me radhë mësimdhënësit kanë mësuar vetëm me një model, atë pedagogjik. Tashmë janë dy alternativa. Në disa situata, p.sh. kur jemi përballë diçkaje të re e të panjohur, mund të varemi nga instruksionet didaktike; përpara se të fillojmë të marrin iniciativën për të mësuar vetë. Në situata të tilla, alternativa dhe strategjia pedagogjike do të ishin më të vlefshme e realiste. Në rrethana të tjera (veçanërisht me të rriturit) alternativa andragogjike është më realiste, nëse njërëzit kanë pasur orientime për mësime vetëdrejtuese. Treguesit e fundit në njësi dhe reparte, tregojnë se modelet andragogjike janë më realiste në shumë situata krahasuar me ato të mësuar në shkolla. Në vijim të kësaj ideje vërehet se fëmijët janë më tepër vetëdrejtues jashtë sesa brenda shkollës. Ata sjellin eksperiencat e jashtme në aktivitetet arsimore dhe kjo mund të përdoret si burim për disa lloj mësimesh. Fëmijët dhe të rinjtë janë gjithashtu më të gatshëm të mësojnë kur u jepet ajo që atyre u nevojitet, sesa ajo që thuhet për të mësuar,të cilën do ta mësojnë në vitet e mëvonshme.
Përfshirjet në program. Modeli pedagogjik dhe andragogjik rezulton në dy përafrime të ndryshme; përsa i përket hartimit dhe zbatimit të programeve arsimore. Formati bazë i modelit pedagogjik është një plan përbërës; i cili i kërkon mësuesit t'u përgjigjet pyetjeve të mëposhtme: Cila pjesë e përmbajtjes së lëndës duhet të spjegohet? Ajo që duhet bërë është përgjegjësi e mësuesit në klasë, pra caktimi nga ana e mësuesit të asaj që është e nevojshme për të mësuar. Në këtë mënyrë, ndërtohet një listë e gjatë e mësimeve. Kjo kërkesë, duket se i ndrydh të dyja palët duke i lënë nxënësit vetëm me një burim të kufizuar, pra mësuesin. Si mundet që kjo përmbajtje të organizohet në njësi të matshme si 50 min, 3 orë apo një herë në javë? Kështu që mësimdhënësit i duhet të organizojë mësimet në njësi të matshme. Cila do të ishte rrjedha logjike në prezantimin e mësimeve? Për këtë vendos logjika e lëndës dhe jo vullneti i nxënësve. Si rrjedhim, në lëndët ekzakte ose atyre me përmbajtje shkencore, rrjedha logjike vjen nga problemi më i thjeshtë tek ai më i vështirë, në histori ndjek rendin kronologjik etj. Cilat do të ishin mjetet më të dobishme të transmetimit të kësaj përmbatje? Me lëndët të cilat kanë informacion të shumtë,mjeti më i mirë do të ishtë leksioni ose prezantimi audiovizual si dhe pjesë nga libra në lidhje me lëndën. Nëse përmbajtja përfshin punën praktike, do të ishte më mirë demonstrimi nga mësimdhënësi dhe zbatimi nga nxënësi. Në kontrast me të parin, modeli andragogjik është një hartim procesi. Modeli andragogjik jep një rol të dyfishtë të thjeshtuesit të mësimit (titull më i mirë sesa mësues). Mësimdhënësi merr rolin e hartuesit dhe menaxherit të procesit, duke thjeshtuar kuptimin e përmbajtjes për atë që është duke mësuar.
Mësimdhënësi merr rolin e burimit të përmbajtjes. Andragogjia thekson se ka edhe burime të tjera për të mësuar përveç mësimdhënësve. Këtu, përfshihen individë me dije të specializuara dhe që kanë aftësi për të punuar me njerëzit, materiale të ndryshme, burime mediatike si dhe eksperienca pune. Një nga përgjegjësitë e andragogut, është të dijë burimet dhe t'i lidhë ata që mësojnë me to. Procesi andragogjik përbëhet nga disa elementë: Vendosja e klimës. Çfarë procedurash do të vendosim për të patur klimë të favorshme për orën e mësimit? Ajo (klima) është një nga faktorët më prodhimtarë në mësim, sa që 10% e kohës në dispozicion të një aktiviteti mësimor i kushtohet këtij elementi. Klima ndahet në dy aspekte: mjedis fizik dhe atmosferë psikologjike. Në lidhje me të parin, ndërtimi i klasës së përshtatshme me karriget në radhë dhe mësimdhënësin në krye. Kjo është ideja më pak e dobishme që mund të kishte nxjerrë truri njerëzor. Klasa të jep idenë e komunikimit vetëm nëpërmjet një kanali, nga mësimdhënësi tek nxënësi dhe jo anasjelltas. Sugjerimi më i mirë, është vendosja e 5-6 vetëve në një tavolinë, të vendosur në mënyrë rrethore në klasë, ku hyn drita dhe ka ngjyra të ndezura. Njëlloj si e para, klima psikologjike është akoma më e rëndësishme. Në vijim janë karakteristikat se si mund të jetë klima psikologjike. Respekti reciprok. Njerëzit janë më të hapur ndaj mësimit kur ata ndihen të respektuar. Nëse ata injorohen, shikohen si të vështirë, eksperienca e tyre shihet si e pavlerë etj, energjia e tyre do të harxhohet më tepër në debate të kota sesa në marrjen e mësimit. Klimë bashkëpunimi. Për shkak të kushteve në shkollat e mëparshme, të rriturit tentojnë të hyjnë në çdo aktivitet arsimor; me një qëndrim prej rivali kundrejt pjesëmarrësve të tjerë.Për këtë arsye, vendosja e pjesëmarrësve bëhet në mënyrë të tillë që të japin e marrin me njëri-tjetrin. Klimë mirëbesimi. Njerëzit mësojnë më shumë nga ata mësimdhënës që ata i besojnë, sesa nga ata që nuk u besojnë. Pikërisht, këtu qëndron vështirësia e mësimdhënësit me klasën e vet. Ai/ajo është autoritet mbi pjesëmarrësit pasi ka pushtetin dhe vendos se kush kalon, kush merr notën më të mirë,apo të japë dënime nëse është e nevojshme. Mirëpo, si në shumë shoqëri demokratike, figurat autoritare mund të mos jenë të besueshme, derisa të provohen se nuk janë të tillë. Ndaj dhe mësimdhënësit duhet t'u besojnë pjesëmarrësvë në mësim në mënyrë që të besohen. Klimë mbështetëse. Njerëzit mësojnë më mirë kur ndihen të mbështetur sesa të paragjykuar apo të kërcënuar. Roli i mësimdhënësit në këtë rast nuk duhet të jetë i kritizerit, por i personit ndihmës, i cili ndjen shqetësimet dhe kërkon të ndihmojë. Një mënyrë e mirë është nëse mësimdhënësi i organizon në grupe dhe i trajnon në mënyrë që të kenë besim tek njëri-tjetri. Klimë e hapët. Kur njerëzit e ndiejnë veten të lirë dhe në mënyrë të natyrshme e thonë atë që mendojnë e ndiejnë, janë më të gatshëm të japin ide të reja dhe të provojnë ndjesi të reja. Në të kundërt, do të jenë të mbyllur. Në shkolla, për shkak të rivalitetit apo edhe faktorë të tjerë, pjesëmarrësit pretendojnë të dinë diçka që nuk e dinë, të ndiejnë diçka që nuk arrijnë ta ndiejnë dhe kjo bëhet motiv nxitës në procesin e të nxënit. Nëse mësimdhënësi ose trajnuesi qëndron i hapur dhe komunikon si i barabartë, ky do të jetë dhe modeli që pjesëmarrësit do të perpiqen ta bëjnë të vetin e tua transmetojnë të tjerëve. Klimë kënaqësie. Mësimi duhet të jetë një nga eksperiencat më të kënaqshme në jetë. Në këtë mënyrë, njerëzit mund të bëhen të aftë të jenë ajo çka ata janë, me potencialet e tyre më të mira. Njerëzit janë kurdoherë në kërkim, e kanë vështirësitë e tyre të zhvillimit. Kurdoherë duhet pasion dhe vullnet. Sigurisht, është mëkat të mendosh se eksperiencat e mëparshme kanë qenë të mërzitshme nga disa trajnues. Klimë humaniste. Gjithçka që u tha më lart mund të përmblidhet me fjalën "humanizëm". Mësimi është një aktivitet human. Sa më shumë të trajtohen njerëzit si të tillë, aq më shumë do të mësojnë. Ndërmjet të tjerash, vend të rëndësishëm zë ambjenti mësimor me të gjitha parametrat e kërkuar. Kjo ndihmon në sigurimin e kujdesit të domosdoshëm, të vëndit mikpritës, respektues e shoqëror.
Përfshirja e njerëzve në planifikimin e përbashkët. Çfarë veprimesh mund të përdoren për të bërë planifikimin për ata që trajnohen? Një ide do të ishte zgjedhja e përfaqsuesve nga radhët e atyre që trajnohen, me të cilët trainuesi mund të planifikojë hapat e ardhshmëm për leksionet. Trajnuesi, u shpërndan shpesh planin e aktiviteteve dhe përfaqësuesit paraqesin parapëlqimet e tyre. Ekziston një ligj mbi punën; njerëzit e ndiejnë veten të përfshirë në vendimmarrje në raport me sasinë e punës që ata ndiejnë se jane përfshirë për kryerjen e saj. E kundërta ndodh kur u imponohesh. Përfshirja e pjesëmarrësve në analizën e nevojave të tyre për të mësuar. Çfarë mund të bëhet për të ndihmuar ata që trainohen në mënyrë të përgjegjshme, në njohjen e nevojave të tyre reale për të mësuar? Një drejtim do të ishte shkalla e mospërputhjes së nevojave të tyre me ato të njësisë/repartit. Një zgjidhje strategjike mund të ndihmojë duke filluar nga interesimet e thjeshta, në përpunimin sistematik të vlerësimeve të punës, me një ekuilibër mes asaj që kërkohet dhe asaj që disponohet midis trainuesit dhe atij që trainohet.
Përdorimi i kontratave mësimore. Kontratat mësimore janë një mënyrë efektive për të ndihmuar atë që trainohet. Për disa mund të jetë i pakuptueshëm termi "kontratë", por do të ishte njësoj sikur të thonim "plan mësimor". Hapi i parë i ndihmon ata që trajnohen të hartojnë dhe zbatojnë kontratat si më poshtë. Çdo njeri që trajnohet trajton një çështje mësimore, të cilën e ka të nevojshme dhe që e ka kthyer në një objektiv mësimor, përshkruan se si mund ta arrij ose si i përdor aftësitë e tij. Ai që trajnohet më pas identifikon, me ndihmën e trajnuesit, burimet më të efektshme dhe strategjitë për përmbushjen e çdo objektivi.
Specifikon se çfarë duhet për të treguar se si u arrit çdo objektiv. Në fund, ai që trajnohet, specifikon se si ky përfundim do të gjykohet apo vlerësohet. Pasi plotëson draftin e parë të kontratës, ajo rishikohet në grupe të vogla dhe merr reagimet dhe sugjerimet e tyre. Kjo kontratë me sugjerime rishikohet me trajnuesin, në mënyrë që të jetë në vijimësi të programit mësimor apo për të sugjeruar burime të tjera. Me aprovimin e kontratës, ai qe trajnohet vazhdon ta përmbushë atë duke përfshirë aktivitete grupi, informacione të dhëna nga trajnuesi ose specialistë të tjerë. Trajnuesi gjithmonë e ndjek punën si "dhënës" i informacionit dhe konsulent. Kur përmbushet kontrata, ai që trainohet paraqet punimet e tij në "Dosje", e cila përmban shkrime, kaseta, vlerësime nga vëzhgues e gjykues të ndryshëm dhe prezantime. Trajnuesi e pranon atë kur është i bindur se mund ta pranojë si "dosje". Përdorimi i këtyre kontratave ndihmon jo vetëm trajnuesin por edhe atë që trajnohet që të zhvillojë punime individuale.
Modeli andragogjik është pranuar gjerësisht në programe të ndryshme, duke filluar nga kurset individuale në programe të mëdha në universitete, trajnime profesionale, në zhvillimin e burimeve njerëzore e deri në arsimimin fetar. Megjithë përdorimin e saj, ende nuk ka marrë shtrirjen e duhur në njësi dhe reparte. Kjo për shkaqe të ndryshme. E rëndësishme është që ajo të kuptohet, vlerësohet e zbatohet në praktikën e përditshme. Megjithatë, sikundër theksojnë shumë studiues "Ende nuk dihet nëse andragogjia shërben si një teori unike dhe vetëm për të rriturit. Si teori ka provuar që të ketë sukses në disa aspekte të arsimimit. (Carmmen, 2000). Megjithatë, kemi nevojë t'u përgjigjemi pyetjeve: A është e nevojshme të dallojmë nevojat për arsimimin e të rriturve nga ato të fëmijëve? A do të përparojë arsimimi i të rriturve në bazë të kësaj teorie?
Shumë kërkime bëhen për të matur suksesin e kësaj teorie, ku deri tani ndikimi i saj më i madh ka qënë në praktikë se sa në teori. Sikundër u përpoqëm të spjegonim më lartë, edhe në Forcat e Armatosura, aplikimi i saj do të ndihmojë në zhvillimin e mëtejshëm të përgatitjes së ushtarakëve.

Literatura
Allman, P. and Mackie, K. "Toëards a Development Theory of Andragogy", The Nottingham Andragogy Group. 1983.
Arends, R.I., and Arends, J.H. Systems Changes Strategies in Educational Settings, New York: Human Science Press. 1997.
Bandura, A. Principles of Behaviour Modification. New York; Holt, Rinehard and Winston, 1969.
Baltes, P.H. (Ed). Life-Span Development and Behaviour, Vol.1. New York: Academic Press, 1978.
Barret, J.H. Individual Goals and Organisational Behaviour. Amm. Arbor: Institute for Social Research, University of Mishigan, 1970.
Carmmen, R. (2000). Adult Education and Learning, Manchester University.
Malcolm S.Knowles, Elëood F. Holton III, Richard A. Swanson, The Adult Learner, 1998, Gulf Publishing Company, Houston, Texas.
Maslow, A.(1954), Motivation and Personality, Harper and Row, New York.
Reay,D.G. (1994), Undersanding How People Learn, Kogan Page, London.
Carmmen, R. (2000). Adult Education and Learning, Manchester University.

Dikush mund të mos ta pëlqejë luftën sikurse një tjetër nuk pëlqen sëmundjen e rëndë

Mendimtaret ushtarake gjate historise

Nga Flori Bruqi

http://flori-press.blogspot.com/2006/03/mendimtaret-ushtarake-gjate-historise.html

Edhe pse lufta ka përcjellë tek njerëzit agresivitetin, vuajtjet dhe humbjet e mëdha, njeriu ka ndjerë nevojën për ta studiuar atë. Charles Oman, një studiues i luftërave të Napoleonit, ka thënë: "Dikush mund të mos ta pëlqejë luftën sikurse një tjetër nuk pëlqen sëmundjen e rëndë; por t'i përulesh nevojës për ta studiuar atë ... Nuk është aspak dobësi, që për shkak të mospëlqimit të së keqes të nënvleftësosh nevojat për të zbuluar dhe luftuar të keqen".1 Me këtë Charles Oman lë të kuptojë se lufta, si pjesë e historisë së shoqërisë njerëzore duhet studiuar, vlerësuar dhe prej saj duhen nxjerrë mësime.
Me të njëjtën mënyrë Cyril FALLS duke këmbëngulur në domosdoshmërinë dhe rolin që ka studimi i historisë ushtarake thekson: "Çfarë unë dëshiroj të them është se të gjithë njerëzit së bashku ose individualisht, të mëdhenj apo të vegjël ... kanë qenë thellësisht dhe vazhdimisht të influencuar nga lufta. Letërsia, arti dhe arkitektura jonë janë krijuar me gjurmët e luftës. Gjuhët tona kanë mijëra e mijëra fjalë dhe fraza që e kanë burimin nga lufta. Fati ynë, jeta sociale, zakonet, industria dhe tregtia kanë pasur ndikim dhe kane shprehur karakteristikat e detyruara nga rezultatet e luftës".
Mbi 2400 vjet më parë historiani grek Herodoti shkroi Historinë e Luftës Perse (rreth vitit 444 para Krishtit.), kjo bëri që për herë të parë "veprimet dhe ngjarjet njerëzore nuk mund të fshiheshin nga kujtesa dhe koha, dhe në të njëjtën kohë njerëzimi të kuptonte arësyet e vërteta se cfarë i shpuri në luftë përballë njeri-tjetrit grekët dhe persët".2 Një shekull më vonë nga Herodoti dhe mijëra milje larg prej vendit të tij filozofi kinez Sun Xu shkruajti që: "lufta është ngjarje me rëndësi jetike i një shteti; është vendi ku përballet jeta dhe vdekja ... Është kjo arsyeja pse ajo duhet studiuar detyrimisht".3
Qysh nga kjo kohë njeriu ka shkruar gjerësisht mbi luftërat e mëdha, betejat dhe udhëheqësit e tyre dhe ka arritur me sukses të tregojë se të gjitha ato kanë qënë të lidhura me politikën, shoqërinë, ekonominë dhe zhvillimin teknologjik në të cilën ato janë zhvilluar. Ja pse Historia Ushtarake jo vetëm është pjesë e pandarë e historisë si shkencë e veçantë, por ajo zë një vend të rëndësishëm në të.
Në fushën e historisë ushtarake, libri I-rë i Hans Delbruck, "Historia e Artit të Luftës" (1900-1920) mbetet vepër e dorës së parë. Vëllimi i parë i Delbruck ,i botuar në vitin 1900, është njëkohësisht një sintezë e literaturës më të mirë të historisë ushtarake të shekullit të nëntëmbëdhjetë si dhe një hap i guximshëm në drejtim të një lloji më të sofistikuar dhe më akademik të historisë ushtarake. Mesazhi më domethënës i Delbruck-ut i cili ishte i pari që krijoi lëndën e historisë ushtarake si një disiplinë akademike e respektueshme ,është se "historia e luftës s'është gjë tjetër veçse një degë e historisë; ajo ka të njëjtat vlera të njëjtat mangësi dhe që të kuptohet drejtë ajo duhët të studiohet pak a shumë në të njëjtën mënyrë". Historia Ushtarake Shqiptare ka fillimet e saj në mesjetë. Informacionet e ardhura deri në këtë kohë mbi historitë ë luftravë të popullit shqiptar vinë nga autorë të huaj dhe vecanërisht nga ata grekë e romakë prej të cilëve më të cituarit janë Herodoti, Polibi, Livi, Plini, Straboni etj.
Dëshmia dhe trashëgimia e parë që shënon zanafillën e Historisë Ushtarake Shqiptare janë shkrimet për jetën dhe veprën e heroit tonë kombëtar Gjergj Kastrioti Skënderbeu të përmbledhura në librin "Historia e Skëndërbeut" nga historiani Marlin Barleti, një bashkëkohës i tij. Ai në veprën e tij na ka dhënë në mënyrë brilante historinë e jetës dhe veprave luftarake të Skëndërbeut. Marlin Barleti tregohet një mjeshtër i vërtetë i përshkrimit të betejave luftarake dhe të artit të luftimit të përdorur nga populli shqiptar. Ai di shumë bukur të evidentojë vlerat udhëheqëse e komanduese të Skëndërbeut dhe aftësitë luftarake të luftëtarëve të thjeshtë shqiptarë. Libri i Marlin Barletit ndihmoi në përhapjen e vlerave dhe të kontibutit që populli shqiptar dha në pengimin e invazionit turk në drejtim të Evropës. Ai tregoi se Skënderbeu ishte një komandant dhe strateg i madh ushtarak i cili për 25 vjet rrjesht megjithëse me një ushtri të vogël luftoi kundër superfuqisë së kohës Turqisë dhe kurdohërë doli fitimtar.
Në mënyrë të padiskutueshme Historia Ushtarake është një nga disiplinat më të shquara dhe më të vjetra të fushës së historisë, pasi për herë të parë, historia filloi të shkruhet si histori ushtarake për arësye se ishin luftërat në kohët klasike të cilat ju jepnin lëndën, si historianëve ashtu dhe poetëve të lashtësisë.
Leximi i veprave të tilla si, "Historia e Luftës Perse" të Herodotit, "Arti i Luftës" i Sun Xu-së, "Anabasis" të Ksenofonit, "Tregimet" mbi Cezarin, shkrimet e historianëve romakë Polibit dhe Livit të bëjnë të kuptosh plotësisht vlerën që ka historia e luftërave të lashtësisë. Tek shumë nga këto vepra mund të mungojë stili letrar i historianëve modernë, por mendimet dhe pikpamjet e autorëve të këtyre kryeveprave historike tingëllojnë moderne edhe sot e kësaj dite. Le të kujtojmë disa nga më të mëdhenjtë e veprave rreth luftërave dhe historisë së artit ushtarak.
Herodoti, është poeti dhe historiani ka përshkruar për luftërat e grekëve më persët. Ai ka meritën se ju dha luftërave greke vlerat epike dhe tregoi arësyet e vërteta se përse grekët dhe persët u vunë përballë njëri-tjetrit në luftë. Thucididis është një historian i madh historisë së luftërave. Ai ka shkruar mbi luftërat e Peloponezit. Në veprën e tij nxirren shumë mësime rreth problemeve me të cilat ndeshet edhe në ditët e sotme një vend i cili është në gjëndje lufte. Por si Herodoti ashtu dhe Thuqididi ishin përfaqësues të ndryshëm të koncepteve se si duhet përdorur historia e luftërave. Nëse Herodoti ishte pjesërisht i interesuar në shkaqet, Thucydidis ishte veçanërisht i interesuar më mësimet e nxjerra nga ngjarjet. Historiani amerikan Koloneli Oliver Spolding shkruan "Një luftëtar i kohës së lashtë nuk e konsideronte veten ushtarak i lashtë, por si një luftëtar modern dhe si i tillë ne kemi shumë ç'të mësojmë nga ai".4
Një gjë e tillë mund të thuhet plotësisht për Thuqididis. Historia e luftërave të Peloponezit e shkruar prej tij mbetet si një nga veprat më të mëdha, si të historisë njerëzore në përgjithësi, ashtu dhe asaj ushtarake në veçanti. Si një gjeneral Athinas që ishte, Thuqididis ishte personi ideal për të përshkruar taktikat greke të luftës, operacionet e rrethimit, ndërtimin e anijeve, madje edhe të shigjetave me zjarr në majë. Trajtimi që ai i bën strategjisë së Pericleanit, ka thënë një ushtarak i shekullit XVIII, është "aq i hollësishëm e i qartë" saqë një gjeneral i kohës së sotme mund të mësojë prej saj si të ndërtojë planin e tij të luftës. Veç dhënies së hollësive të armëve dhe taktikës së luftës, Thuqididis përshkruan shumë mirë natyrën psikologjike të njeriut. Duke përshkruar mynxyrën e luftës ai jep jo vetëm plagët fizike të betejës, por edhe brengën apo vuajtjet psikologjike të popullsisë së Athinës. Në situata të tilla qytetarët shkonin deri në humbjen e respektit për perënditë e tyre dhe ligjeve në fuqi, të cilat përbënin dy kolonat bazë të civilizimit të lashtë grek.
Thuqididis si historian ushtarak njihte thellë dhe në detaje shoqërinë e kohës. Janë monumente të mendimit filozofik ushtarak aforizmat e tij të famshme si: "Zelli arrin kulmin e tij në momentin e fillimit të një aventure"; "Është zakon i njerëzimit të mbajë edhe shpresën më të vogël për atë që dëshiron dhe të lerë mënjanë lehtësisht çfarë nuk i pëlqen"; "Forca e një ushtrie varet nga shkalla e disiplinës dhe zbatimit të urdhrit"; "Vetëkontrolli është element kryesor i respektit për veten, dhe respekti për veten është elementi kryesor i kurajos dhe trimërisë"; "Paqja sigurohet më mirë nga ata që e përdorin forcën (pushtetin) me drëjtësi".5
Ksenofoni është historiani ushtarak që u bë i njohur për shkrimet e tij për taktikën dhe lidershipin e ushtrive greke. Vepra e tij "Anabasis" (shkruar në vitin 375, para Krishtit,) përshkruan historinë e fushatës ushtarake greke në Persi. Libri është më shumë se një histori e një fushate luftarake. Ai është një studim i shkëlqyer mbi komandimin. Paraqitja e karakterit të Sajrusit (Cyrus) përbën një leksion me vlera për çdo qendër akademike që merret me studimin e udhëheqësit. Mënyrat dhe taktikat e panumërta të treguara nga Ksenofoni për komandantët grekë, të cilat bënë të mundur ta kthenin ushtrinë të pacënuar, duke marshuar 1700 milje nëpër territorin armik, ka frymëzuar gjeneralët për shekuj me radhë. Mareshal de Puysegur, në kryeveprën e tij "Arti i Luftës" i botuar në shek. XVIII, përmend mësimet praktike që përmban libri i Ksenofonit. Disa vite më pas gjenerali James Ëolfe pranon se frymëzimi për një manovër të këmbësorisë së tij të lehtë i erdhi nga përshkrimi që Ksenofoni i kish bërë betejës së grekëve me Kurdët në vitin 401 para Krishtit.
Ksenofoni ishte i pari historian ushtarak që trajtoi, shkroj dhe hodhi bazat e teorisë dhe praktikës të mënyrës së luftimit duke u bërë teoricieni i parë i artit ushtarak. Në veprën e tij enciklopedia përshkroi një luftë imagjinare në të cilën ai shpreh idetë e tij mbi organizimin, administrimin, taktikat, stërvitjet dhe armëve të luftimit. Nëpërmjet leximeve të veprave të Ksenofonit ne jemi në gjëndje të kuptojmë edhe mangësitë dhe kufizimet e kohës që kishte sistemi ushtarak grek, i cili nuk arriti të zhvillojë një sistem mbështetës furnizimi në nivel strategjik etj.
Vlera të jashtëzakonshme ka Ksenofoni në përshkrimin psikologjik dhe vlerësimin e rolit udhëheqës të komandantëve në luftë. Ai shkruan se: në betejë gjenerali Spartan zakonisht i mbante pranë vetes oficerët e tij kryesor, në mënyrë që të konsultohej me ta dhe të jepte drejtpërsëdrejti urdhërat për luftim. Me të përcaktuar idenë më të përshtatshme të luftimeve ata ktheheshin tek trupat dhe transmetonin idetë dhe urdhërat për veprim tek vartësit. Në falangat greke çdo resht ishte një njësi më vete luftimi i cili komandohej nga një oficër, i cili ishte i vendosur në vijën e parë. Çdo oficer njihte me emër njerëzit e tij. Me këto të dhëna Ksenofoni na transmeton mesazhin e rëndësishëm të motivimit të ushtarit të thjeshtë kur thekson se: "Njerëzit të cilët mendojnë që komandanti i tyre i njeh ata, kanë tendencën dhe dëshirën të evidentojnë se bëjnë diçka për nderin apo në emrin e komandantit. Çdo oficer i cili i njeh mirë vartësit e tij nuk mund të dështojë kurrë". Vlerat e mësimeve të Ksenofonit janë tepër rëndësishme edhe për ditët e sotme. Çdo oficer i ri mund ta ndjejë veten nxënës të drejtpërdrejtë të Ksenofonit kur ai thekson se: "Askush nuk mund të bëhet oficer i mirë në qoftë se nuk bën vartësit të aftë t'i binden atij". I frymëzuar nga thëniet e Ksenofonit, Baron Von Steuben shkruajti: Të bindesh me dëshirë është gjithmonë më e mirë se të bindesh nëpërmjet forcës.
Polibi historian ushtarak romak i shek. II para Krishtit, është ndër historianët më të mëdhenj të lashtësisë. Ndër veprat më me vlerë të tij janë shkrimet për luftërat Punike. Bindja e tij ishte: Nuk ka zgjidhje të gatshme për njerëzimin veç të kuptuarit të së kaluarës. Ky i burgosur lufte grek, kombinoi studimet për historinë me përvojën e tij individuale në politikë dhe në luftë. Janë të rallë ato libra që kanë kontribuar aq shumë në kuptimin e së kaluarës se sa shkrimet e Polibit. Përshkrimi i tij për kushtetutën e republikës Romake pati një ndikim të drejtpërdrejtë në hartimin e parimeve themelore të kushtetutës Amerikane dhe trajtimi që ai i bënte sistemit ushtarak Romak influencoi mbi strategët ushtarakë të asaj kohe. Shumë nga ata, si Skipio Afrikanus dhe Hanibali vinë nga Polibi dhe trajtimi i tij i organizimit dhe taktikave ishte plotësisht i detajuar për të inkurajuar teoricienin e shquar frances Folard të shek. XVIII në shkrimin e 6 vëllimeve të tij "Historia e Polibit". Kjo vepër përshkruan debatin e përfaqësuesve të kolonës në thellësi dhe përfaqësuesve të rreshtimit në vijë. A ishte thellësia ajo që duhej të ishte prioritare, siç ishte për romakët, apo vija e cila sillte avantazhin e përdorimit masiv të zjarrit. Përgjigjen e këtyre pyetjeve ushtarakët e shek. XVII e XVIII e gjenin tek koncepti romak. Polibi i përshkruante operacionet ushtarake me një hollësi të tillë sa që u jepte mundësi historianëve të mëvonshëm të rindërtonin në mënyrë logjike betejat e zhvilluara dhe ndonjëherë edhe me qëllime dhe zbatime praktike. Megjithëse ne nuk e dimë me saktësi se nga i kaluan Alpet elefantët e Hanibalit prapëseprapë detajet gjeografike që ai kishte përshkruar tek beteja e Kanës ishin mëse të mjaftueshme për të frymëzuar gjeneralin gjerman në fillim të shekullit XX, kontin Alfred Von Schlifen. Në nivel strategjik Konti Alfred Von Schlifen hartoi një plan për rrethimin e ushtrisë franceze duke përdorur të njëjtat parime me ato të Hanibalit në rrethimin dhe asgjësimin e legjioneve të romakut Varro. Duke pasur bindjen se Gjermania duhej të arrinte fitoren mbi Francën më përpara se Rusët të kishin kohë të përqëndronin trupa të shumta për invandimin e Prusisë Lindore, Schlifen e gjeti frymëzimin e tij tek volumi I i Historisë së Artit të Luftimit të autorit Hans Del Bruck (1900). Përshkrimi i Del Bruck mbi luftën e Kanës i sugjeroi Schlifenit imagjinatën e frytshme të idesë së një beteje të asgjësimit nëpërmjet rrethimit. Më vonë ai e zhvilloi doktrinën e tij në një seri artikujsh shumë prej të cilave më vonë u përkthyen në një libër të quajtur "Kana 1913". Gjëja më e rëndësishme që duhet evidentuar tek Schlifeni është se ai është një shembull i qartë i strategut, që zbuloi se klasikët stratregë të lashtësisë mbeten gjithmonë me vlera edhe në kohët moderne.
Përdorimi i shkrimit të historisë së luftës për interesa politike të momentit është përdorur edhe në lashtësi. Historianët Thuqididis dhe Polibi shkruajtën për të hapur horizontin e brezave të ardhshëm. Por, Jul Çezari, tek "Tregimet e Jul Çezarit" është zhgënjyes në këtë aspekt. Çezari donte ta përdorte librin e tij për qëllime të ngutshme. Ai shpresonte që të bindte bashkëqytetarët e tij romakë se ai ishte jo vetëm një gjeneral i madh por se, luftrat e tij në Gali (Franca e sotme) nuk ishin të dhunshme dhe çnjerzore. Por Frederiku i Madh një nga gjenitë e artit të komandimit thekson se: "nga ana profesionale ushtarake Jul Çezari nuk ka asgjë të veçantë për të mësuar".
Një burim i frytshëm për të mësuar në çështjet e komandimit në kohët romake është Monografia e Onasandërit, e quajtur "The General" (Strategicius) shkruar në shek. I pas Krishtit. Në këtë kryevepër të lashtësisë romake gjenden konceptet e strategjisë në të gjitha fazat e zhvillimit të një operacioni luftarak. Përzgjedhja e komandantëve dhe e stafit, përcaktimi i formacioneve ushtarake për marshim si dhe atyre njësive që do të merrnin pjesë në luftim përbëjnë elemente thelbësorë të strategjisë së kohës. Në të njëjtën kohë Onasandër na jep mendime të vlefshme në lidhje me përdorimin e terrenit, çështjeve të higjienës në kamping, rëndësisë së stërvitjes, dhe mënyrës së shpërblimit. Një element tjetër për të cilin është i famshëm Onasandër, është përshkrimi që i bën ai ushtarakut. Studimi i tij mbi karakterin, temperamentin dhe përgatitjen e një komandanti të zot janë kaq filozofike sa shumë nga ato janë të vlefshme edhe në ditët tona. Mareshali francez, Moris de Saks, një nga komandantët më të shquar te shek. XVIII dëshmonte se: "ai ia dedikonte atij, (pra Onasandrit) formimin e tij dhe rolin që luajti si Kryekomandant".
Çështjet e komandimit të kontrollit nuk kishin ndryshuar shumë midis kohës së Onasandër-it (Shek. I dhe kohës së Frederikut të Madh (shek. XVIII), gjë e cila na ndihmon të kuptojmë se pse Kulti i Antikitetit ishte shumë i përhapur midis ushtarakëve në periudhën e Rilindjes Evropiane. Madje,në prag të Luftës Dytë Botërore, Oliver Spaulding, (profesor i Universitetit Princëtoën SHBA) nënvizonte: "Ne e shohim Onasandër-in në rregulloret e shumë vendeve, dhe e vemë re atë në leksionet e shumë komandantëve të shkollave ushtarake".6
Por vepra më e madhe e antikitetit është pa dyshim vepra e shkruar nga Vegetius "Institucionet Ushtarake Romake". Gjatë gjithë historisë shekullore, kjo vepër ka qenë dokumenti antik, i cili ka influencuar më shumë në tërë historinë e luftës së të gjitha kohërave. Kjo vepër gjëndej e përkthyer në bibliotekat e mbretërve të famshëm të Anglisë, Henri II dhe Rikard Zemërluani, si dhe ishte e botuar në Këln, Paris, Romë etj. Historiani Vegetius frymëzoi figura të famshme të kësaj fushe, si Makiaveli dhe Saxë e më pas kjo vepër u bë një element i rëndësishëm në edukimin teorik të shumë komandantëve ushtarakë. Një gjeneral i famshëm austriak, Princi de Ligne, në librin etij Lufta Shtatëvjeçare, shkruante: "Zoti nuk i kishte frymëzuar legjionet, siç pretendonte Vegetius, por ai (Zoti) ndoshta kishte frymëzuar Vegetius-in". Përshkrimet e metodave Romake të Vegetiusit, mbi rekrutimin, stërvitjen dhe forcimin e disiplinës u reflektuan në praktikat e përdorura shekuj me radhë pas tij. Një lexues i ditëve të sotme do të shikojë se sentencat e tij nuk janë të kufizuara në kohë. Ato janë monumente për politikën dhe strategët ushtarakë. Ai ka shkruar se: "Ai që dëshiron paqen, lë të përgatitet për mbrojtje" ... "Ajo që është më shumë e nevojshme të bëhet në kulmin e luftës, duhet të praktikohet vazhdimisht në paqe" ... "Pak njerëz lindin trima, por shumë bëhen të tillë nga stërvitja dhe disiplina" ... "Vlerat janë superiore karshi numrave" etj".7
Mënçuria e mendimtarëve të lashtë të luftës, gjithsesi e gjen shprehjen e vet kulminante tek gjeniu i madh kinez, Sun Xu, tek kryevepra e tij Arti i Luftës. Sun Xu është krejt bashkëkohor në botkuptim, i pasur në thellësinë e mendimit dhe tejet i goditur në aforizma. Ka po aq shumë gjëra , në kuptimin e përgjithshëm, që mund të mësohen prej tij sot, sa ç'kishte pesë shekuj më parë, kur ky libër u shkrua. Aq gjeniale ishin studimet mbi Luftën të Vegetius-it, të mjeshtrave të tjerë grekë e romakë, si edhe ato të kinezit Sun Xu, saqë në tërë periudhën e Mesjetës nuk doli askush që t'i rivalizonte. "S'ka asgjë për të mësuar" nga kronikat e luftës së Mesjetës, nënvizontë Frederiku i Madh, duke pasur parasysh pikërisht këto mësime.
Klasiku i parë modern ushtarak ishte Nicolo Machiaveli (1469-1527). Kontributi i tij unik është përcaktimi se lufta është konkretisht pjesë e politikës dhe ushtria normalisht pasqyron cilësitë e shoqërisë që i takon. Makiaveli ishte i pari që hodhi konceptin e ushtrisë popullore, e cila zëvendësoi atë mercenare. Ai e konsideronte qytetarin më të besueshëm politikisht se sa mercenarin dhe ushqente shpresën se ushtria e dalë nga populli, do të shndërrohej në një instrument për të rindërtuar vlerat civile të shoqërisë, që në kohën e tij konsiderohej në dekadencë. Ushtaraku i dalë nga radhët e shoqërisë që konceptoi Makiaveli, që do t'i imponohej edhe shoqërisë, do të kishte karakteristika të tilla si kurajo, disiplina, besnikëria, bindja dhe vetësakrifica. Makiaveli ishte ndër të parët që e pa luftën si një nga veprimtaritë kolektive të njerëzimit.
Mendimtarët e luftës të shek. XVIII, Vauban dhe Frederiku i Madh, na mësojnë mbi arritjet praktike të tyre. Vauban projektoi mbi 100 fortesa të mëdha dhe instalime portuale si dhe kreu afro pesëdhjetë rrethime. Ai krijoi rregullat bazë që zotëronin mbi strategjinë tek e ashtuquajtura "Luftë e Pozicioneve". Po kështu edhe Frederiku përfaqëson apogjeun e artit ushtarak që u praktikua përpara epokës së Napoleonit, i cili i dha fund dominimit të tyre. Njëqind vjet pas vdekjes së Vauban-it, rrethimet që u kryen në gadishullin Iberik u bënë saktësisht siç përshkruheshin nga ai. Njëkohësisht, tek hartat e operacioneve ushtarake në rrethimin e Sevastopolit,1854-1855, afrimi i Baterisë Ëagner në Charleston Harbour më 1863 në ShBA, apo ndërtimet e bëra nga Japonezët në Port Artur më 1904, nxjerrin në dritë faktin se parimet e Vaubani-it janë praktike edhe në epokën moderne. Ndërsa për Frederikun, mbi të cilin ndikimi i Vaubanit ishtë i dukshëm, sulmi në një betejë i ngjante sulmit kundër një fortese moderne: "Secili në rrethim e mendon fillimin e betejës jo në rrjeshtin e tretë, por në të parin. Po ashtu në betejë, të vetmet mjete të vlefshme janë ato që sigurojnë dhe japin mbështetje të njëkohshme, ku një njësi e trupave asnjëherë nuk rrezikon të mbetet e vetme, por mbështetet vazhdimisht nga të tjerët".
Një vend të padiskutueshëm në historinë e luftës zë padyshim epoka e Napoleonit. Parimet ushtarake të Napoleonit lejuan formimin ushtarak të shumicës dërrmuese të ushtarakëve të shek. XIX. Historiani i shquar i luftës Baron Henri Jomini e ka përshkruar kështu gjenialitetin e një figure kaq të madhe si Napoleoni: "Madhështia e Napoleonit si komandant qëndron para së gjithash te epërsia dhe mbizotërimi në fushën e strategjisë dhe vetëm në epokën e tij historianët e luftës filluan të mendojnë në mënyrë strategjike". Jomini ishte i pari që kuptoi domethënien e metodave të reja të Napoleonit dhe parimeve ku mbështeteshin veprimet e tij. Ishte pikërisht Jomini i cili dha në shek. XIX një përkufizim funksional të strategjisë si "arti i përqëndrimit të pjesës më të madhe të forcave të një ushtrie në pikën më të rëndësishme të teatrit të luftës , apo të zonës së operacioneve". Dhe si e tillë ajo u kuptua nga gjeneralët që drejtuan në Luftën Civile në SHBA dhe luftërat për unifikimin e Gjermanisë. Në fakt Jomini komandoi fushën e teorisë ushtarake në një shkallë të tillë që asnje student ushtarak në shek. XIX nuk mund të mos ndikohej nga idetë dhe influenca e tij. Leksionet zyrtare mbi shkencën dhe artin ushtarak në Akademinë ushtarake Ëest Point të SHBA janë bazuar gjerësisht mbi studimet e epokës së luftërave Napoliniane sipas analizave të bëra në shkrimet e Jominit.
Për Jominin arti i luftës është një trajtim sistematik mbi strategjinë, për Klauzeviçin, në vëprën e tij "Për Luftën", është esencialisht një kërkim filozofik brënda fenomenit të ndeshjes masive. Jomini kërkon të shpjegojë, ndërsa nga ana tjetër Klauzeviçi kërkon të eksplorojë. Jomini është një lektor qëllimi i të cilit është që të shpjegojë materialin e tij të mirëorganizuar si leksione praktike, Klauzeviçi është një studiues gjithmonë në kërkim, vazhdimisht në kërkim dhe në ndeshje me sfida të ndryshme, ndoshta edhe me probleme që nuk kanë zgjidhje, si në klasë, ashtu edhe në biblioteke. Jomini është popullor për leksionet e tij metodike e të sakta, të cilat ai i jep vit pas viti. Klauzeviçi asnjëherë nuk duket i mirëorganizuar dhe rrallë e përfundon kursin e tij por, ai vazhdimisht shton ide dhe materiale të reja. Klauzeviçi nuk e neglizhoi dhe la pas dore sistemin racional të zhvilluar nga Jomini, por duke penetruar thellë në natyrën e luftës moderne, ai ndihmoi në krijimin e gjykimit të Moltkes dhe të dishepujve të tjerë. Idetë e Klauzeviçit , edhe në sferën ushtarake të mirëfilltë kanë shërbyer dhe kanë qenë me interes shumë të madh gjatë gjithë historisë.Një nga elementët kryesorë të bindjeve të tij shprehet qartë në koceptin se: "Beteja është i vetmi argument në luftë, prandaj ajo duhet të jetë qëllimi i vetëm i operacioneve strategjike". Ndërsa në aspektin parashikues se në çfarë niveli apo shkalle do ta çonte fenomenin luftë mosmarrëveshjet politike midis shteteve të ndryshme në shek. XIX dhe XX, Klauzeviçi u paraqit si një profet duke deklaruar se "Lufta totale do të jetë përfundimi". Dhe për të gjithë analistët dhe studiuesit e sotëm do të ishte çudi nëse Klauzeviçi nuk do të kishte dhënë këtë përgjigje brutale. Historia dhe Lufta Parë dhe Dytë Botërore, vërtetuan këtë parashikim gjenial të tij.
Eksperienca e SHBA në Vietnam nuk kishte së si të mos i bënte studiuesit e luftës në SHBA të kthenin kokën nga konstatimet gjeniale të Klauzeviçit se: "Karakteri i mundshëm dhe forma e përgjithshme e çdo lufte duhet të vlerësohet kryesisht nën dritën e faktorëve dhe rrethanave politike". Njëkohësisht ai jep dallimet domethënëse midis luftërave të ndryshme: "Çdo brez ka llojin e vet të luftës, kushtet e rrethanat e veta të kufizuara dhe paragjykimet e veçanta të tij".
Historia ushtarake e njerëzimit nuk është zhvilluar vetëm në tokë por edhe në hapësirat e deteve dhe oqeaneve. Admiralit amerikan Alfred Thayër Mahan e trajton historinë e fuqisë detare si "Historia ushtarake me gjerësi të pafund" Parimet e Mahan-it mbi strategjinë detare janë të krahasueshme me ato të Jominit, duke deklaruar: "Forcat e organizuara të armikut janë gjithmonë objektivi kryesor". Mahan besonte në vlefshmërinë e pandrysheshme të parimeve. Për këtë ai theksonte: "Betejat e së shkuarës kanë qenë të suksesshme apo të dështuara në varësi të faktit në se ato janë zhvilluar apo jo në përshtatje me parimet e luftës".
Asnjë mendimtar amerikan i luftës nuk e kishte madhështinë e tij ndërkombëtar. Ai e shndërroi historinë ushtarke detare "nga një kronologji betejash, në një subjekt të lidhur ngushtë me politikën e jashtme dhe historinë e përgjthshme të shtetit komb". Historia ushtarake, qoftë e kaluar apo sidomos ajo e shek. XX, ka në përmbajtjen e saj edhe elementin psikologjik dmth të mënyrës së reagimit të njeriut në luftë. P.sh. Sjellja e njeriut në betejë tek "The Face of the Battle" shkruar nga John Kigan (1976), ka rikrijuar luftimin në betejat e famshme në Agincourt (1415), Vaterloo (1815) dhe Somme (1916), për të demonstruar se si ushtarët kanë reaguar ndaj tre llojeve të armëve, shpatës, shigjetës, pushkës, mitralozit e gazit helmues. Si arrijnë njerëzit që në këto rrethana të ndryshme "të mposhtin frikën, të durojnë plagët dhe shkojnë drejt vdekjes së sigurt". Një këndvështrim i tillë do të ndikojë me siguri në mendimin e çdo studenti ushtarak i interesuar për të njohur jetën në fushën e betejës. Çdo ushtarak, i cili i përkushtohet profesionit të tij duhet të përfitojë nga këto studime, pasi ashtu siç na kujton Napoleoni i madh: "Morali përcakton tre të katërtat e fitores në betejë". "Mbaj gjithmonë parasysh këshillonte admirali i shquar Farragut djalin e tij se një nga studimet e duhura për një oficer është njeriu". Ndërsa gjenerali George S. Paton shkruante se "Luftërat mund të zhvillohen me armë, por ato fitohen nga njerëzit".


1 The place of Ëar in History, London,1947, f. 7.
2 A Guide to the study of Military History, f. 89.
3 Arti i luftës, f. 63.
4 A Guide to the Study of Military History, f. 59.
5 A Guide to the study of Military History, f. 61.
6 Pen and Sëord in Greece and Rome, f. 90, 1937.
7 A Guide to the study of the Military History, f. 65.

Gjëegjëza shqiptare


Ose të quajtura ndryshe "kash e lashë", "ojza" etj. Këto janë krijime të vogla, që kërkojnë përgjigje për një pyejte të bërë në mënyrë të terthortë. Shumica e gjëegjëzave krijohen në bazë të një figure qe quhet perifrazë: emërtimi i një sendi, a i njëdukurie jo me fjalën e vet përkatëse, por me një shprehje të zgjeruar.

Ja disa prej tyre

1. Rrumbullak, strumbullak.ka shtatë vrima rreth e qark (Koka)

2. Hiq dhjetë mbeten dhjetë(Dorashkat)

3. Asht një kullë e bardhë pa dritare pa shkallë(Veza)

4. I jati me rroba të gjelbra i biri jelekun me sumbulla(Hardhia dhe rrushi)

5. Një patë qafëgjatë duke ikur bën shamatë(Aeroplani)

6. Mal me mal gjesdis opingat s'i gris(Lepuri)

7. Hap e mbyll ndrit si yll(Sytë)

8. Mulliri bluan dëllinja luan(Goja dhe mustaqet)



2014-05-08

Në vend të përkujtimit :Amik Kasoruho (1932-2014)

Nga Flori Bruqi

Prezantim---Kasoruho---Pa-meri-(2)-1

Amik Kasoruho (lindur më 1932) në Tiranë. Është autor i disa librave: "Një ankth gjysmëshekullor" (1997), "Çmimi i një ëndrre" botuar në Itali (2000), "Midis qiellit dhe burgut" dhe romanin autobiografik "Ikje nga trilli i perëndive". Amik Kasoruho ka përkthyer në shqip vepra nga Pirandello, Isabel Allende, Harold Robbins, Patrick O'Brian, John Selby etj. Është fitues i çmimit special të jurisë në konkursin Eks & Tra për shkrimtaret emigrantë në vitin 1999. Në 2000 ka marrë çmimin "Civitas - Arberia 2000 Calabria" për mirëmbajtjen e revistës italo-shqiptare të arbëresheve "Katundi Ynë".
U nda nga jeta në Tiranë më 5 maj 2014.
Amik Kasoruho, shkrimtari që “përktheu” jetën e tij

I njohur si përkthyes i veprave të njohura botërore (“Kodi i Da Vinçit” të Dan Brown, seria e sagave për magjistarin Harry Potter të J. K. Rowling, janë vetëm disa prej tyre) Kasoruho kësaj radhe ka vendosur të “përkthejë” jetën e vet në romanin e fundit.
Amik Kasoruho, shkrimtari që “përktheu” jetën e tij


Amik Kasoruho.jpg
Romani i tij i fundit, “Ikje nga trilli i perëndive” është bërë sebep që autori i tij, Amik Kasoruho, publicist dhe njëri ndër përkthyesit më të mirë shqiptarë – të shkelë në Kosovë. Ai ka qenë mysafir në ditën e fundit të panairit të librit “Prishtina 2010”, me ftesë të shtëpisë botuese “Buzuku”, që ka sjellë në shqip romanin e tij.
Në një bisedë për “Koha Ditore”, Kasoruho zbulon rrëfimin prapa “Ikje nga trilli i perëndive”, të botuar fillimisht në italisht. Thotë se me të, ka dashur t’i tregojë botës, e në mënyrë të veçantë vendit ku jeton tash gati tri dekada, Italisë, se si ka qenë historia e shqiptarëve. Përderisa atë e ka sjellë në shqip për një arsye të fortë: gjenerata e re të mos e harrojë historinë që fshihet prapa këtij romani.
I njohur si përkthyes i veprave të njohura botërore (“Kodi i Da Vinçit” të Dan Brown, seria e sagave për magjistarin Harry Potter të J. K. Rowling, janë vetëm disa prej tyre) Kasoruho kësaj radhe ka vendosur të “përkthejë” jetën e vet në romanin e fundit.
“Ikje nga trilli i perëndive”, mban peshën e fatit të një njeriu, të cilin e burgosin në moshën 17-vjeçare, duke i mohuar rininë. Ky është vetëm një detaj autobiografik i Kasoruhos që ka zënë vend në “Ikje...”. Kasoruho (78) do të arrestohej në vitin 1949 kur ishte vetëm 17 vjeç, bashkë me një grup të rinjsh adoleshentë, mes të cilëve edhe një vajzë dhe e dënuan me 10 vjet burg me akuzën “se ka dashur të përmbysë me dhunë pushtetin popullor”.
Kur e arrestuan dhe i pushkatuan babanë e tij, në shkurt të vitit 1951, së bashku me 22 intelektualë dhe njerëz të shkolluar për të ashtuquajturën “bombë në ambasadën sovjetike”, Amik Kasoruho ishte vetëm 20 vjeç. Pas tre vjetësh, ia pushkatuan edhe nënën. Më pas do të internohej në rrethinat e Leshnjës ku familjen që krijoi pas daljes nga burgu, ia dëbojnë për 25 vjet të mundimshëm në Gosë të Kavajës. Dhe në fund, ikja nga Shqipëria.
Të gjitha këto ai i ka hedhur në letër. “Ikje nga trilli i perëndive” ai thotë se është “përkthim i jetës së vet”. Por jo vetëm kaq.
“Çdo njeri që ka jetuar në ato kohë në Shqipëri ka një tregim të tij në këtë roman. Është jeta dhe historia e secilit shqiptar që ka jetuar kohën e asaj periudhe të tmerrshme për shqiptarët”, thotë Kasoruho. “Është një përkthim i vetvetes”, shton ai duke mos dashur që ta kujtojë aq shumë këtë periudhë.
Njeriu që solli në shqip veprat e Franc Kafkës, Luigi Pirandellos, Vicente Blasco Ibanez, Tracy Chevalier, Isabelle Allendes si dhe ia ofroi lexuesit italian veprat e Fatos Kongolit, Azem Shkrelit, Pirro Mishës – thotë se përkthimi dhe shkrimi nga uni i tij nuk dallojnë shumë.
“Edhe kur përkthej, edhe kur shkruaj, punoj me të njëjtën ndjejnë. Kur përkthen edhe ti je një autor, apo ndryshe, një lloj autori i atij libri për popullin tënd”, thotë Kasoruho. Ai ndalet tek përkthimi i “Harry Potterit”. Dhe për këtë ai ka një arsye.
“E veçanta e këtyre librave ka qenë se shumica e lexuesve kanë qenë fëmijë ose adoleshentë, dhe është shumë e zorshme, por edhe kënaqësi që t’u japësh atyre më të mirën, më të thjeshtën, por me imagjinatë të bukur që ato romane kanë”, thotë ai.
Por ka diçka që autorit te “Çmimi i një ëndrre”, “Ankthi gjysmë shekullor - Shqipëria e Enver Hoxhës”, “Një fluturim tepër i gjatë në një orë udhëtimi”....nuk mund t’ia falë përkthimi i një vepre – rrëfimi në veten e parë. Për këtë ai thotë se me romanin e tij të fundit “Ikje nga trilli i perëndive” nuk i ka thënë të gjitha.
“Do të rikthehem përsëri. Ne kemi histori të cilat duhen treguar. Duhet ta përkthejmë secili veten”, thotë Amik Kasoruho.

2014-05-04

Fondi Humanitar nga Kosova Lindore vë gurëthemelet e dy shtëpive në Komunën e Medvegjës

xhuliNë fshatin Siarinë dhe Verbac të Komunës së Medvegjës janë vënë gurthemelet për ndërtimin e dy shtëpive të reja, falë Fondit Humanitar të Kosovës Lindore. Në këtë ngjarje kanë marrë pjesë kryesia e Fondit Humanitar të Kosovës Lindore nga Zvicra, deputeti popullor, Riza Halimi, zëvëndës kryetari i Komunës së Mevegjës, Fehmi Baja, deputeti i Republikës së Kosovës, Jeton Sfirca, sekretarja e përgjithshme e IGFM-SHNDNJ, Xhylfera (Xhuli) Spahiu, në përcjellje të anëtarit, Asllan Spahiu, koordinatori për Ballkan të IGFM, Idriz Sinani, kryetarit të Shoqatës Vatra, Sejdullah Kadriu etj. Arif Pajaziti, kryefamiljar i njërës nga familjet e cila aktualisht jeton nën kulmin e një shtëpie të vjetër, me vetëm dy dhoma, pa siguri dhe kushte të mira socio ekonomike është falenderur për vënjën e gurthemelit të shtëpisë së tij, duke u shprehur i kënaqur se familja e tij, do të bëhet me shtëpi të re.” Jetojmë një një shtëpi të vjetër, e të papërshtatshme për banim “, ka thënë ai. Pajaziti ka pohuar se dita-ditës të ketë menduar për ta braktisur vendbanimin e tij, duke theksuar se këtë tashmë nuk do ta bëjë, pasiqë më vënjen e gurthemelit të ndërtimit të shtëpisë së re, nuk ka arsye që ta bëjë këtë.



 Anëtari i kryesisë së Fondit Humanitar, Dul Krasniqi ka thënë se Fondi në fjalë ka për synim ndërtimin edhe të disa shtëpive të familjeve me nevoja, për të parandaluar largimin e këtyre pak familjeve të mbetura fshtrave të kësaj komuneje.” Në Komunën e Medvegjës do të ndërtojmë 12 deri në 14 shtëpi, aq sa ka parashikuar Fondi Humanitar nga Kosova Lindore, gjatë dy-tri viteve të ardhshme”, ka thënë ai. Kurse, Fehmi Beja, zëvëndës kryetar i Komunës së Medvegjës ka shprehur besimin se ndërtimi i shtëpive të reja do të ndikojë në ndalimin e shpërngulljeve të familjeve të këtushme, dhe kthimin e ndonjërës që është larguar nga këtu. 



Ai ka përmendur problemin e mungesës së infrastrukturës rrugore, duke theksuar se në të ardhmen do të punohet edhe në këtë aspekt. Ndërsa, deputeti popullor, Riza Halimi, aktin e vënjës së gurthemelit të shtëve në fjalë dhe projektin e ndërtimin të 100 shtëpive nga Fondi Humanitar i Kosovës Lindore e ka cilësuar të një rëndësie të jashtëzakonshme. Sipas tij, ndërtimi i këtyre shtëpive ka rëndësi për shqiptarët e Preshevës e Bujanocit, në këtë situatë të rëndë ekonomike.

http://gjilani.info/?p=18950

Vdiç shkrimtari dhe avokati i njohur dardan Zeqir Berdynaj (1934-2025)

Zeqir A. Berdynaj, u lind më 6 qershor 1934, në Firzë, ish katundi i Ri i komunës së Pejës.  Shkollën fillore dhe të mesmen e kreu në vendli...