Historia e panjohur e familjes se heroit te famshem Mehmet Shependi, e cila u masakrua nga regjimi komunist i Enver Hoxhes. Deshmia e mbeses se tij, 81-vjecares Syke Sadiku
Pas vrasjes se babes sone, Mark Sadikut, aty nga fillimi i vitit 1946, motra jeme, Prena, dy vellaznit, Sadiku me Gjeton, nipi i tyne, Kol Ndou se bashku dhe me kusheririn, Pjeter Mehmetin, (i biri i Mehmet Shpendit) dolen ne arrati, pasi u kerkojshin per t’u arrestu prej Sigurimit. Gjate kohes qe ata nejen neper male, Pjetri u vra ne perpjekje me forcat partizane te Ndjekjes, pasi u pat pre ne bese nga nje njeri prej Curraj te Eperm. Pas kesaj Sadiku me Gjeton e Kolen u dorzuen pas faljes se dhane nga komunistet dhe u burgosen te tre. Pas asaj dite te gjitha grate e familjes, duke filluar nga grueja e Markut, Mirja, (nana jone) e bija, Prena dhe nuset, Drage e Age, u internuen ne kampet e Beratit, Tepelenes dhe Elbasanit”.
Njeriu qe flet dhe deshmon per here te pare per “Gazeten”, eshte 81-vjecarja Syke Sadiku (Vojvoda) e bija e Mark Sadikut, Kryetarit te Djelmnise se Shales, te cilet rrjedhin prej familjes se heroit te famshem, Mehmet Shependit, i cili pati rene ne lufte kunder serbo-malazezeve. Pinjollja e ketij fisi te famshem, Syke Sadiku, rrefen te gjithe historine e dhimbeshme te familjes se saj, ku nje pjese e tyre u detyruan te arratiseshin nga Shqiperia qe ne vitin 1948 dhe te tjeret qe mbeten ketu, u persekutuan ne menyren me barbare nga regjimi komunist i Enver Hoxhes. Po kush ishte Mark Sadiku, cila ishte origjina dhe e kaluara e asaj familje dhe si u masakruan ata nga komunistet?
Marku, nipi i Mehmet Shpendit
Mark Sadiku u lind ne vitin 1889 ne fshatin Pecaj te Shoshit, prej nga ishte dhe origjina e asaj familje, dhe babai i tij, Sadik Mark Shendi, ishte i vellai i Mehmet Shpendit, heroit te famshem dhe prijsit te malesorve te Veriut, i cili u vra duke luftuar me arme ne dore kunder forcave serbo-malazeze. Qe kur ishte gjalle Mehmet Shpendi, shtepia e tij ne Pecaj te Shales, formoi per here te pare Djelmnine e Shales, e cila kishte per qellim qe te ruante zakonet e maleve, te ndante pleqnite ne kuvendet e burrave dhe te udhehiqte malsoret ne luftrat kunder te gjithe armiqeve. Formimi i Djelmnise se Shales, iu kerkua, Shpend Sadrise, (babait te Mehmet Shpendit) prej 90 malesoreve te asaj krahine, kur ai ishte ne moshen 84 vjecare. Pasi u konsultua me djalin e tij, Mehmet Shpendin, Shpend Sadria doli te nesermen ne kuvendin e burrave ku ne prani te Dom Pjeter dedes, u lidh besa mes gjithe atyre burrave qe ishin mbledhur ne ate kuvend. Qe nga ajo dite qe u krijua Djelmnia e Shales, ajo u kryesua prej shtepise se Mehmet Shpendit dhe pas vrasjes se tij, kryesine e saj e trashegoi i nipi, Mark Sadiku i Shales. Marku ishte nje njohes i thelle i kanunit te maleve dhe ai therritej e dergohej shpesh nder kuvendet e burrave, fiseve dhe pleqnive te bajrakeve, per pajtime gjaqesh, ndarje kufijsh e ngaterresash etj. Keshtu qe nga ajo kohe qe Mark Sadiku u vu ne krye te Djelmnise se Shales, e gjate gjithe periudhes se Monarkise, ai ishte nje nga burrat me te respektuar te asaj treve. Marku u martua me Mire Mushaken nga fisi Gjonpepaj i Nikajve, e cila ishte nje grua burrerore qe rridhte nga dera e Hajdar Mehmetit, e njohur ne te gjithe ate krahine per shtepi bujare dhe urti. Nga ajo martese, atyre u linden kater femije: Sadiku, Gjeta, Syka dhe Prena.
Internimi i Markut ne Itali
Ashtu si shume nacionaliste te tjere edhe Mark Sadiku e kundershtoi hapur pushtimin fashist te Shqiperise, gje e cila u be shkak qe ai te arrestohej e te internohej ne ishujt e Italise. Lidhur me kete, e bija e tij, 81-vjecarja Syka Sadiku (Vojvoda) deshmon: “Ne prillin e vitit 1939, pak dite pas pushtimit te Shqiperise nga Italia fashiste, babane tone Mark Sadikun, qe njihej e respektohej si Kryetar i Djelmnise se Shales, e lajmeruan qe te shkonte ne Tirane ku autoritetet e larta qeveritare do te benin nje mbledhje me parine dhe bajraktaret e Veriut. Sic u tha atehere, qellimi i organizimit te asaj mbledhje nga ana e autoriteteve shteterore te Tiranes, do te behej per te zgjedhur disa burra nga paria e bajraktaret e Veriut, per te shkuar ne Rome ku do t’i cohej Kurora e Skenderbeut, Mbretit Viktor Emanueli. Por per qellimin e vertete te atij takimi, si babes ashtu dhe burrave te tjere te cilet ishin thirrur ne ate mbledhje, nuk u kishin kallxuar gja, e te verteten rreth asaj ne e mesuam disa dite me vone. Pas marrjes se atij njoftimi, Marku u vesh me kostum kombetar dhe zbriti ne Shkoder ku ishte lene vend-takimi me burrat e tjere te parise dhe bajraqeve te malesise qe do te shkonin per ne Tirane. Por sapo baba shkoi ne afersi te Prefektures, ai u arrestua nga italianet dhe pas pak ditesh se bashku me shume nacionaliste te tjere qe kishin kundershtuar pushtimin fashit te vendit, i nisen per ne burgun e Tiranes dhe prej aty i internuen ne ishullin e Ventotenes ne Itali. Aty ne ate burg ku ishin te internuem dhe shume shqiptare te tjere, baba qendroi deri ne vitin 1943 kur ra Italia. Rrobat e kostumit kombetar qe baba i veshi ate dite qe u ba gati me ra ne Tirane, ai nuk i hoqi gjate gjithe kohes qe nejti i internuem ne ishujt e Italise. Kur shoket e tij i thojshin: “Po pse more Mark nuk i heq keto tesha e te veshesh te tjera keshtu si na?”, baba i pergjigjegj atyne duke u thane: “Keto jane rroba dasmet dhe i kam vesh qe ate dite qe me pat cue fjale Mreti i Italise dhe nuk munem me i heq pa lejen e tij”. Baba mundi me u lirue prej internimit vetem kur ra Italia, ne fillimin e vjeshtes se vitit 1943 dhe ne ate kohe ai erdhi ne Shqipni se bashku me shoket e tij qe kishte qene i internue”, kujton 81-vjecarja Syke Sadiku (Vojvoda), lidhur me te jatin e saj, Mark Sadikun e Shales, i cili u arrestua nga italianet dhe vuajti per me shume se kater vjet ne burgjet e Italise, per arsye se kishte kundershtuar hapur pushtimin e Shqiperise ne prillin e 1939.
Marku ne Plave
Pas lirimit nga internimi dhe ardhjes ne Shqiperi, Mark Sadiku i Shales shkoi ne vendlindjen e tij ne fshatin Pecaj te Dukagjinit, ku e priten me mjaft perzemersi, jo vetem familja e te afermit e tij, por edhe gjithe burrat e asaj krahine dhe paria e Shales. Lidhur me kete , e bija e tij Sykja, deshmon: “Ate kohe qe erdhi baba ne shtepi, nenprefekti i Plaves e i Gucise, Shem Seferi, u qiti kushtrim te gjithe burrave e fiseve te Malsise se Madhe, Dukagjinit e Malsise se Gjakoves, qe te mblidheshin ne nje kuvend te madh e per te rrokur armet ne mbrojtje te tokave shqiptare. Nga ai za qe u qiti nenprefkti, rane ne Plave e Guci ma se katerdhet e dy bajraktare, me ma shume se 10 mije burra te armatosun. Ne ate kuvendin qe u mbajt ne Plave, e moren fjalen perfaqesuesit me ne ze te bajrakeve te pare te Veriut, sic ishin: Dede Shabani per Malesine e Madhe, Shem Seferi per Plaven e Gucine, Dem Ali Pozhari per Malesine e Gjakoves e rrethet e Pejes dhe Mark Sadiku per Dukagjinin. Gjate atij kuvendi, Marku, bani propozimin qe u quejt ma me vend, duke thene se prej asaj dite duhej dhane besa e burrit prej te gjithe atyre personave dhe fiseve te cilet kishin ngaterresa te vjetra, ankime apo gjaqe pa marre, ne menyre qe t’i nderprisnin ato. Sepse prej asaj dite Malesise dhe gjithe Shqipnise i kercenohej nje anmik i madh e i perbashket qe ishin serbo-malazezet, te cilet nen masken e komunizmit kerkonin te siguronin rishtaz tokat shqiptare te shkeluna padrejtesisht gjate Luftes se Pare Boterore. Baba tha aty ne ate kuvend, se kufijte etnike nuk ishin te nje fisi apo te nje bajraku, por ato ishin te gjithe popullit mbare pa dallim feje ideje dhe krahine. Pas kesaj, Mark Sadiku u kerkoi te gjithe atyre burrave qe ishin mbledhe ne ate kuvend, qe te jepej besa aty ne shesh te burrave, qe ne rast nevoje kur te paraqitej rreziku, te gjithe ata t’i pergjigjeshin kushtrimit te dhene duke nxjerre vullnetare te armatosur per te shkuar ne ate pjese te kufirit qe rrezikohej prej anmikut. Pas ketyre fjaleve te thana prej babes, aty u lidh besa e burrave prej te gjithe bajraqeve dhe qe nga ajo dite u vune roje te armatosuna ne pikat ma delikate te kufinit dhe ata u porositen qe kurdohere qe te hetojshin levizjet e brigadave komuniste serbo-malazeze, te lajmerojshin menjehere kryetaret e asaj beslidhje. Dhe ajo qe ishte parashikue prej babes dhe prej te gjithe atyre burrave qe muern pjese ne ate kuvend, nuk vonoi me u be realitet. Keshtu vetem pas pak kohet ne nentor te vjetit 1944, brigadat komuniste serbo-malazeze mesyne kah toka jone duke kalue kufinin etnik. Pas kesaj u dha kushtrimi prej Guciet dhe Mark Sadiku, jo vetem si Kryetar i Djelmnise se Shales, por edhe si kryetar i forcave nacionaliste te Dukagjinit, mblodhi te gjithe pushkataret e asaj krahine dhe menjehere kaloi Qafen e Pejes e u bashkue me forcat e Prek Calit te Kelmendit e me ato te Xhem Sadrise qe erdhen nga Malsia e Gjakoves. Ate kohe pati ba dimen shume i forte dhe malet e Cecunit dhe te Nakutit qe ishin te mbulueme me bore, leshuen orteqe te medhenj te cilat zune nen vete dhe i lane te vorruem shume luftetare te malsise. Luftimet qe u zhvilluen ne Qafe te Previses dhe e ne Vasoviq, perfunduen me fitoren e luftetareve shqiptare. Pas kesaj Mark Sadiku me gjithe luftetaret qe kishte me veti, u kthyen ne vendin e vet”, deshmon 81-vjecarja Syke Sadiku (Vojvovda) lidhur me luftrat qe zhvilloi babai i saj, Mark Sadiku, ne nentorin e vitit 1944 kunder forcave serbo-malazeze.
Vrasja e Markut
Mbarimi i Luftes dhe ardhja e komunisteve ne pushtet ne dhjetorin e vitit 1944, e gjeti Mark Sadikun dhe dy djemte e tij, Sadikun e Gjeton, te arratisur nder male se bashku me shume burra te tjere te Shales e te Shoshit. Lidhur me kete dhe vrasjen e Mark Sadikut, e bija e tij, Sykja deshmon: “Menjehere sapo mbaroi Lufta dhe brigadat komuniste te partizaneve hyne edhe ne Shkoder, Marku se bashku me dy djemte, (vellezerit e mi) Sadikun e Gjeton, dolen neper male me qellim qe te ruheshin prej komunistave,te cilet po vritshin dhe po burgosshin shume njerez te pafaj. Baba e dinte se komunistat nuk do t’ia falnin atij dhe vellaut tim, Sadikut, te cilet paten luftue me forcat e nacionaliste te Ballit Kombetar, kunder brigadave komuniste serbo-malazeze. Ishte kjo arsyeja kryesore qe ata qendruen neper male deri ne ate kohe qe qeveria komuniste e Tiranes shpalli faljen e pare per te gjithe te arratisunit politik qe nuk kishin ba krime. Duke hjek keq ne jeten e malit dhe duke mos pas rruge tjeter kalimi pasi kufini me Jugosllavine ishte i myllun dhe ai jugor me Greqine ishte nen kontrollin e komunisteve greke te gjeneralit Markos, baba me dy velleznit e mi, Sadikun e Gjeton, vendosen me u dorzue. Mirpo pas dorzimit te tyne ne Koder te Shengjergjit, komunistat nuk e majten fjalen dhe i prene ata ne bese, duke i burgosun ne burgun e Shkodres ku ata i paten torturue rande. Ajo gja famtiresisht vazhdoi jo shume kohe, per arsye se qeveria komuniste e Tiranes nxorri nje falje tjeter dhe i liroi nga burgu baben dhe dy vellezerit e mi, pasi ata sipas tyne nuk i kishin lye duart me gjak. Mirpo edhe pas lirimit, baba me me gjithe Sadikun e Gjeton ishin vazhdimisht nen ndjekjen e forcave te Sigurimit dhe te gjithe ata qe e njihshin baben, thoshin se Mark Sadiku kishte per me ra perseri ne burg, pasi ai nuk rrite pa fol kunder komunizmit. Aty kah vjeti 1945, ne malsite e Shales e Shoshit u paten ba do mbledhje te shpeshta ku therritej i gjithe populli me detyrim dhe u bahej propagande komuniste. Nje nga keto mbledhje u ba edhe ne Bregun e Lumit ne Shale, e ne ate dite baba kishte shkue per mik te Bale Mark Milani. Megjithse Bala iu lut Markut qe te mos shkonte ne ate mbledhje se dicka i kishte ndje zemna, prej sedres, baba, nuk nejti dot pa shku. Ate dite teksa ishte duke fillue mbledhja, hasmi i babes qiti tre here ne pushke dhe e la ate te vdekun. Ndersa Marku akoma nuk kishte dhaee shpirt, Bale Mark Milani qe mbeti i premun ne bese, qiti ne pushke dhe e la te vdekun ne vend vrasesin e babes”, kujton, Syke Sadiku, lidhur me historine e babes se saj, Mark Sadikut, Kryetarit te Djelmnise se Shales, i cili u vra nga hasmi i tij ne vitin 1944.
Arratisja e familjes ne France
Po si rrodhi fati i familjes se Mark Sadikut, pas vrasjes se tij ne vitin 1945 dhe si u trajtuan ata nga regjimi komunist i Enver Hoxhes? Lidhur me kete e bija e tij, Sykja, deshmon: “Pas vrasjes se babes, aty nga fillimi i vitit 1946, motra jeme, Prena, dy vellaznit, Sadiku me Gjeton, nipi i tyne, Kol Ndou se bashku dhe me kusheririn, Pjeter Mehmetin, (i biri i Mehmet Shpendit) dolen ne arrati, pasi u kerkojshin per t’u arrestu prej Sigurimit. Gjate kohes qe ata te gjithe nejen neper male, Pjetri u vra ne perpjekje me forcat partizane te Ndjekjes pasi u pat pre ne bese nga nje njeri prej Curraj te Eperm. Pas kesaj Sadiku me Gjeton e Kolen u dorzuen pas faljes se dhane nga komunistet dhe u burgosen te tre. Pas asaj dite te gjitha grate e familjes, duke filluar nga grueja e Markut, Mirija, (nana jone) e bija, Prena dhe nuset, Drage e Age, u internuen ne kampet e Beratit, Tepelenes dhe Elbasanit. Por duke perfitue nga nje falje tjeter e komunistave, Marku, me Sadikun e Kolen dolen prej burgut dhe pas pak kohe ata iken perseri ne arrati nder male, pasi kerkoheshin per t’u arrestue prej Sigurimit. Kjo gje pat ndodhe, kur u arrestue bashkeshorti im, Leke Vojvoda, me gjithe bajraktarin e Shoshit. Bashke me Sadikun, Gjeten dhe Kolen, ishin ne mal dhe motra jeme, Prena, megjithe nusen e Gjetes, Agen. Ne vitin 1948 kur Shqiperia u prish me Jugosllavine, ata mujten per me e kalue kufinin dhe dolen ne Mal te Zi. Ne kete kohe nen shtepi pati mete vetem nana jone, Mirja, me nusen e Sadikut, Dragen, e cila kishte dy vajza te vogla dhe ishte perseri shtatezane. Kur ata dueln ne Jugosllavi, dhe serbet e kuptuen se ishin nipat e Mehmet Shpendit, i cilli pat ken vra me shkje, i mbyllen neper burgje e kampe perqendrimi duke i leviz here pas here sa ne Guci, Peje, Kotorr, Zete, Hercegnovi, Vucitern e deri ne Beligrad. Aty nga vjeti 1956, kur ata e humben shpresen per nje ndryshim te situates ne Shqipni, kerkuen prej Organizates Nderkombetare te Emigracionit per me dal ne Prendim. Pas kesaj atyne iu dha e drejta dhe te gjithe shkuen ne France ku jetuen te lire per vite me rradhe”, e perfundon rrefimin e saj 81-vjecarja Syke Sadiku, e bija e Mark Sadikut te Shales, lidhur me historine e dhimbshme te familjes se saj, ku nje pjese jetoi ne France dhe pjesa tjeter qe mbeti ne Shqiperi u persekutua ne menyren me barbare nga regjimi komunist i Enver Hoxhes. Dy vellezerit e Sykes, Gjeta me Markun qe jetuan ne France, vdiqen atje ne dhe te huaj duke i lene nje amanet motres, Prenes, qe eshtrat e tyne t’i sillte nje dite per t’u prehur ne vendlindjen e tyre. Ate amanet, Prena Sadiku mbajti si gjene me te shtrenjte dhe e beri realitet vetem ne 25 korrik te vitit 1999. Ate dite te nxete vere, kur me shume se 1500 burra te ardhur nga 11 bajraket e Veriut ishin mbledhur ne fshatin Pecaj, nje helikopter civil u ul ne nje livadh me dy arkivole te vegjel ku ndodheshin eshtrat e Sadikut dhe Gjetos, dy djemve te Mark Sadikut te famshem te Shales, te cileve ne perkujtim te babait te tyre, mbare malsia ate dite iu rezervoi nje varrim madheshtor.