2022-04-07

Eruditizmi Galician , apo Shyqri Galica ndryshe

 







Prof. dr. Shyqri Galica (1951) është studiues i letërsisë, publicist  dhe ish  pedagog në Universitetin publik Hasan Prishtina, në Prishtinë.Tash është pensioner i Republikës së Kosovës . 

Ka të botuara studime letrare, vështrime kritike, eseistike, publicistike, si dhe poezi e prozë në gazeta , libra dhe  revista të ndryshme në Kosovë, Shqipëri,DIasporë.


Ka botuar edhe këto vepra: 

Koha flet me brezni, poezi, 1979;
 Poezia e Fatos Arapit, studim monografik, 1990;
 Amësia, tregime, 1991; 
Simbolika e sundimit, kritikë dhe ese, 1995; 
Konica – moderniteti, eseistika, kritika, studim monografik, 1997; 
Mesazhi kritik, ese dhe kritika, 1999; 
Dashuria vdekërisht, roman, 2003 ,
Identiteti artistik, kumtesa shkencore dhe vështrime kritike, 2005.


Ishte mësimdhënës i historisë së letërsisë në Fakultetin e Arteve të Universitetit të Prishtinës, kurse lëndët bazat e gazetarisë, mediet dhe komunikimi publik, si dhe shkrim akademik dhe kulturë gjuhe i ligjërojë në Fakultetin e Edukimit të Universitetit të Prishtinës, Kosovë.

Mbi 40 vjet e njof zotit Shyqri Galica, atëherë kur ishte folës në Radio Televizionin e Prishtinës(RTP) në Prishtinë si dhe gazetar në "Rilindja" Prishtinë e deri në ditët e sotme.


1.

Kur arti nuk është shkollë…



Sipas Shyqri Galicës,ish  profesor në Fakultetin e Arteve, arsye pse sot fakultetet private nuk marrin akreditime dhe nuk dëshirojnë të kenë drejtime artistike, është kuadri dhe levërdia materiale.



Arti para së gjithash është shumë i kushtueshëm. Kemi problem edhe me kuadro, sepse nuk është adekuat, e sidomos për artistët që është edhe më problem. Më pas e kemi edhe levërdinë materiale e cila lidhet me numrin e studentëve që pranohen në këto drejtime, por që gjithashtu nevojitet hapësirë, investime në laboratore e shumë gjëra tjera”, shton Galica. Sipas tij, ekziston një arsye e mirë që ka një vakuum drejtimesh të tilla në institucionet tona private.

Nëse do të hapeshin degë të artit në fakultetet private ekzistuese, aktualisht nuk mendoj se do të kishte cilësi. Ky është rreziku, sepse realisht njerëz të interesuar për këto drejtime ka dhe mesiguri do të ketë edhe në të ardhmen. E kemi edhe dukurinë e profesorëve, ku shpesh këto drejtime në fakultetet private mbushen me profesorë që nuk i përkasin një niveli të lartë akademik...

Mendoj se ata do të duhej të merrnin profesorë adekuatë, të gjenin një hapësirë dhe të punonin me më shumë studentë... Fakulteti i Arteve në Prishtinë nxjerr kuadro të cilat, edhe pse në kushte të vështira, janë të mjaftueshme për të mbuluar nevojat.

Kemi kuadro sa për të mbuluar nevojat tona, por që natyrisht interesimi është i madh dhe pjesa tjetër e mbetur shkon në universitetet private, natyrisht në ato pak që kanë këso drejtimesh...



2.

IMAZHI I KRIJUESIT DHE INTELEKTUALIT




Dorëshkrimi i Profesor Shyqri Galicës me titull “Mesazhi intelektual” është përmbledhje studimesh, vlerësimesh e recensionesh të shkruara në rrethana dhe në kontekst të zhvillimeve të ndryshme kulturore dhe shkencore të dekadës së fundit.
Sigurisht kjo është arsyeja pse tekstet e këtij vëllimi janë ndarë në tre kapituj që nuk janë as vetëm tematik, as vetëm gjinor dhe më në fund as vetëm kodues. Sigurisht për shkak se tekstet e këtij vëllimi janë shkruar në kohë dhe rrethana të ndryshme, apo për aktivitete dhe paraqitje të cilat kushtëzohen përtej konferencave, diskutimeve letrare e shkencore, përurimeve dhe pse jo prej leximeve miqësore. Nuk ka dyshim, kjo është edhe arsyeja që titulli i këtij libri del nga mesazhi i atyre ideve që reflektojnë tekstet, autorët dhe mendimi a vlerësimi i kritikës së kohës.
Kapitulli i parë merret me qasje të mëdha të letërsisë shqipe, të para gjithashtu nga aspekti historik dhe metodologjikisht krahasues. Fjala është për motive të mëdha: liria, kulti i Skënderbeut, poetika moderne e poezisë së Fatos Arapit, konteksti europian i poezisë së Fatos Arapit, raportet historike, letrare dhe shpirtërore të Dritëro Agollit me Kosovën, gjendja dhe përfaqësimi i letërsisë në librin shkollor, të cilat në këtë vëllim paraqesin vlerat më përfaqësuese dhe më cilësore. Fjala është për tema dhe objekte studimi, një pjesë të të cilave madje Profesor Galica i ka trajtuar edhe më parë në projektet e tij shkencore, prandaj kjo është arsyeja që këto tekste jo njëherë paraqesin sinteza serioze edhe përtej aspekteve metodologjike të kërkimit dhe mesazhe përmbajtësore e intelektuale njëkohësisht.
Kapitulli i dytë merret me vepra, autorë dhe kërkime tematike të tyre. Fjala është për tekstet recensionale, vlerësuese dhe aktualizuese të kohëpaskohshme për vepra letrare dhe historiko-letrare me dimensione te veçanta në jetën tonë shkencore, si: përmasa teoriko-letrare e tekstit të romanit të Adem Demaçit “Dashuria e Filanit”, përmasa aktuale e dramës së Gjergj Fishtës “Juda Makabe”, tema e madhe e dramës së lirisë në romanin e Ramadan Rexhepit, përmasa e kërkimit dhe e sintezës së biografisë së Elena Gjikës në monografinë e Vehbi Balës, fati jetësor i shkrimtarit Kasem Trebeshina, si fat i një shekulli në jetën e një populli në veprën e Nuri Dragoit. Fjala është për tema të mëdha dhe të veçanta që dalin në vepra me karakter historik dhe letrar njëkohësisht, të cilat përfaqësojnë vlera të një kohe dhe të një hapësire, që përtej vlerave teoriko-letrare, estetike e historike përfaqësojnë edhe një zë dhe një mesazh intelektual.
Kapitulli i tretë përfshinë tekste, të cilat trajtojnë tema me mbizotërim kur autorët e kur veprat e tyre, për t’iu lënë hapësirë, shpesh, më parë autorëve se sa veprave. Fjala është për autorë të caktuar jeta e të cilëve shpesh na ka bërë të mendojmë, të lexojmë dhe të flasim për veprën e tyre. Në historinë tonë, janë disa individualitete të cilët me jetën e tyre kanë bërë që të ndryshojë për shumë dekada fati ynë historik, prandaj mu për këtë ndjejmë nevojë të lexojmë jo vetëm bëmat e tyre historike po edhe ato intelektuale dhe krijuese estetike njëkohësisht. Në këtë seri tekstesh hyjnë vlerësimet dhe kërkimet për veprën poetike të atdhetarit Azem Beqiri, poezia e studiuesit Ali Ahmeti, poezia e historianes Sabile Keçmezi-Basha, krijimet e eseistit dhe prozatorit të temës së madhe të mërgimit shqiptar Shpend Osmani, kujtimet e dhembshme për vdekjen e hershme të poetit, prozatorit e mikut Iljaz Prokshi, përvjetorët e shumëmotshëm të bardit të prozës shqipe Ramiz Kelmendi, qasja e studiuesit të përkushtuar në fushë të historisë së letërsisë Isak Ahemti etj.
Kjo është arsyeja pse tekstet e Profesor Shyqri Galicës për disa shkrimtarë i lexojmë jo vetëm si kërkime teoriko-letare a estetike, po më shumë si mesazhe të dala nga krijues që përtej përimtimit poetik të vargut kanë synuar esencat e mesazhit liridashës,thotë mes tjerash  Prof. asc. dr. Myrvete Dreshaj – Baliu




3.


Anembanë ushton jehona


Janë të shumtë sot adhuruesit e interpretimeve të amatorit të talentuar Shaqir Cërvadiku, anëtar i shoqërisë kulturore-artistike "Shota Galica" të Gllogocit. Kudo që u prezantua para publikut u duartrokit dhe krijoi atmosferë joshëse dhe mbeti kurdoherë në kujtesën e spektatorëve.

Zëri i tij i bukur dhe karakteristik sot dëgjohet edhe nëpërmjet radios e televizionit dhe ndiqet me dashuri nga dashamirët e këngës. Emri i këtij amatori me perspektivë të mirë është bërë sinonim i interpretimeve tona të bukura, i këngës që vetëm ai di ta krijojë. Ngjyrimet e vecanta dhe qasje vetjake kanë bërë që interpretimet e Shaqirit të dallohen edhe nga ato të shumë interpretuesve tanë të njohur. Dashamirët e këngës së tij kanë dëshirë të dinë më shumë për këtë këngëtarë të talentuar.

Mbase shumë nga ta dinë se Shaqiri është nga Pokleku i Drenicës, ku kënga e ciftelija janë përcjellë gjysh pas gjyshi e dorë pas dore. Ky djalosh është arsimtar i BAT-it që qendrën e arsimit të mesëm të orientuar "M. Tito" të Gllogovcit, kurse një pjesë të mirë të kohës e kalon në mesin e shokëve e të shoqeve të SHKA "Shota Galica" të Gllogovcit. Atmosfera e krijuar në ndejat e shpeshta nëpër odat e Drenicës te ky i ri ka mbjellë në shpirt dashurinë e zjarrtë për këngën e ciftelinë. Shaqiri tregon për takimet e ndryshme në oda e ndeja me rapsodë. Këto takime, thot ai, më kanë mundësuar që të mishërohem me këngën, me ciftelinë, por edhe me instrumentet tjera. Meqë edhe babai im e donte këngën si edhe të parët e tjerë, organizonim ndeja ku kënga skishte të sosur.

Njohja me këngëtarët e afirmuar, sic janë Tahir Drenica, Qamili i vogël, Ibrahim Krasniqi etj, drejtpërsëdrejti te unë kanë bërë një ndikim shumë të madh. Kështu edhe nisa prezantimet e mia, rrëfeu ai. Por në ndeja nuk më bënte gjithaq përshtypje paraqitja. Tek më 1977 pata rastin të dal para një publiku më të gjerë në Komaran. Aty interpretova këngën që pata krijuar vetë, titulluar "Anembanë ushton jehona" dhe ky ishte mbase casti vendimtarqë fitova njëfar besimi në vete.

Duartrokitjet e shumta të shikuesve te unë ngjallën dashurinë edhe më shumë për ta kultivuar e interpretuar këngën. Nga kjo kohë jam marrë vazhdimisht me interpretime, por edhe kam krijuar vetë këngë. Pos këngëve që janë të njohura, sipas teksteve të mia deri më tash kam bërë edhe meloditë e pesëmbëdhjetë interpretimeve, të cilat opinioni i ka pritur mirë. Këto janë disa nga këngët që i kam interpretuar në koncertet e SHKA "Shota Galica" nëpër Kosovë e më gjerë, e disa prej tyre edhe i kam incizuar në Radio televizionin e Prishtinës. Për krijimin e këngëve më kanë ndihmuar shumë librat që i kam lexuar...

Na thot ai pastaj se ka incizuar rreth njëzet këngë për radio televizionin, ndërsa tash, së bashku me shokët e tjerë, përgaditen për koncerte të reja. Edhe këngët me të cilat do të paraqitem para publikut do të jenë të reja, vazhdon ai. Ndër ato këngë do të jenë edhe: Këndo bylbyl, Zanin lart për ju trima, pastaj Moj e mira nga Gjakova, etj. Thot se ka marrë disa tekste të mira nga një shok dhe ndonjë nga ato do ta përgadisë për interpretim. Mu këto, thotë ai, i ka preokupim.

Ndahemi nga ky këngëtar duke i uruar suksese, të cilat, pa dyshim, nuk do të mungojnë. Talenti i tij i rrallë dhe dashuria për këngën e ciftelinë janë mishëruar thellë në shpirtin e tij. Këto do të bëjnë që kënga e tij të përjetohet edhe më shumë nga dashamirët e këtij arti kudo që do të ketë rast të prezantohet,thekson Shyqri Galica në shkrimin e tij në Rilindja.


4.




Vetëdija kritike dhe estetike e Konicës



Pos me zhvillimin e epokave stilistike të romantizmit, të realizmit e të natyralizmit, shekulli XIX karakterizohet edhe me zhvillimin e kritikës letrare. Në rrjedhë të ndryshimeve të sistemeve shoqërore do të ndryshojnë gjithsesi edhe orientimet krijuese letrare, duke sjellë zhvillime të reja në historinë e letërsisë botërore. Do të dalë në këtë periudhë një figurë e shquar letrare, që me penën e tij do të bëjë emër. Është ky Sharl Ogisten Sent-Bëvi (1804-1869), me të cilin kritika letrare do të zbresë nga katedra në shtyllat e gazetave1 dhe do të bëhet faktor në zhvillimin e jetës letrare franceze, madje në një periudhë të bujshme të krijimtarisë letrare, i cili do të quhet me të drejtë ”mbreti i kritikës”. Në shkrimet e tij kritike ai para së gjithash do të kërkojë artistin, cilësitë që portretizojnë më së miri figurën e tij. Diskursi i tij kritik përfshin fenomene e probleme të ndryshme letrare. Portretet letrare ai do t’i skalisë mjeshtërisht, duke i quajtur madje ”portrete eseistiko-psikologjike”. Sent-Bëvi, siç dihet, është themelues i shkollës kritike biografiko-psikologjike. Ai është pasardhës i drejtpërdrejtë i Montenjit të njohur, eseist francez, i cili me veprën e tij është shquar dhe ka bërë jehonë në mjediset letrare e intelektuale. Sent-Bëvi konsiderohet edhe themelues i historisë së letërsisë franceze.2 Ai me metodën historike shqyrtoi sidomos aspekte të poezisë dhe të teatrit të shekullit gjashtëmbëdhjetë dhe hapi shtigje në fushën e kërkimeve të ndërsjella dhe të analizave të autorëve e të veprave të ndryshme. Më pas Sent-Bëvin do ta vazhdojë e do ta plotësojë themeluesi i ”kritikës shkencore” Hypolit Teni, kurse kjo disiplinë e historisë së letërsisë do të pasurohet me metoda të reja hulumtuese shkencore.

Nga fundi i shekullit nëntëmbëdhjetë në Francë lind kritika impresioniste, e cila kriter bazë kishte mbresën, impresionin që lë vepra letrare. Këtë emërtim kritika impresioniste do ta marrë sipas veprës së Zh. Lëmetrit, ”Impresione teatrore” (”Impressions de theatre”, 1898).3

Në rrjedhë të këtyre proceseve letrare, do të kultivohet e artikulohet vetëdija krijuese kritike e Faik Konicës, sidomos në kontaktet e vazhdueshme me qendra universitare e kulturore franceze, si dhe me mjetet e informacionit, që do të kenë ndikim në formimin e tij letrar dhe intelektual. Në këtë kontekst, ndikimi i Sent-Bëvit, i Tenit, i Lëmetrit etj. në krijimtarinë e tij kritike e letrare është i pranishëm. Epoka stilistike e romantizmit shqiptar do të kultivojë zhanre e forma të llojllojshme për të shprehur mendimin filozofik, shkencor e letrar për çështje të ndryshme të realitetit historik e aktual. Eseja, si një lloj i veçantë i krijimtarisë sintetike letrare-shkencore e publicistike, zë fillet mu në këtë periudhë, kur krijuesit shqiptarë priren t’i shprehin pikëpamjet e tyre për një varg çështjesh historike, filozofike, fetare, morale, kulturore, letrare e kombëtare. Kështu do të shkruajnë ese e fragmente eseistike De Rada, Dara i Ri, Z. Jubani, P. Vasa, J. Vreto, N. Frashëri, S. Frashëri, L. Gurakuqi, Z. Skiroi etj. dhe krijimet e tyre do të anojnë herë nga ana imagjinare, herë nga ajo shkencore. Këto trajtime eseistike u përkasin më shumë fushave filozofike dhe etike, siç janë, p. sh., esetë e Jani Vretos ”Për të vërtetënë edhe për shkronjënë e së vërtetësë”,4 ”Mirëvetija” dhe ”Për gjithëçishtënë dhe për Zon’ e jetesë dhe për Njerinë, botën’ e vogëlë”. Pavarësisht sa këto ese janë origjinale, në ndonjë rast edhe përshtatje, ato afirmojnë sidomos mendimin filozofik në romantizmin shqiptar.5 Esetë e Naimit ngërthejnë një gjuhë më poetike. Eseja ”Mësime”6 është cilësuar ese etiko-fetare, ndërsa pjesë të prozës ”Fletore e Bektashinjët”7 konsiderohen ese fetare. Edhe në kuadër të këtij zhanri letrar, krijuesit shqiptarë bëjnë përpjekje të shprehin çështje universale, madje edhe filozofike, duke u përqendruar gjithsesi në çështjet kombëtare. Epoka e romantizmit është periudhë e Rilindjes Kombëtare, kur shprehjet zhanrore shpërthejnë nga erudicioni krijues i artistëve tanë, të cilët janë të detyruar të bëjnë njëkohësisht dy veprime: atdhetare dhe krijuese.

Diskursi kritiko-letrar (Diskursi estetiko-kritik)



Nga fundi i shekullit nëntëmbëdhjetë shpeshtohet dalja e gazetave, e revistave dhe e botimeve të ndryshme, ku gjejnë shprehje edhe shkrime kritike. Mendimet kritike të Jeronim de Radës për letërsinë popullore dhe të Naim Frashërit, që shoqëron përkthimin e tij të këngës së parë të ”Iliadës” së Homerit,8 shënojnë fillimet e kritikës letrare shqipe.9 Mendime kritike rreth problemeve të ndryshme letrare janë shprehur edhe përmes letrave, si formë e komunikimit letrar. Një kritikë e tillë epistolare shprehet në letrat e Vretos dërguar Sotir Koleas në Manastir, letrat dërguar Kristo Shulit në Shkodër, letrat dërguar Sotir Koleas në Ohër etj. Kritika në këtë formë do të shndërrohet në gjykim për çështje të ndryshme të jetës historike, mendore, shoqërore, politike dhe morale të kombit.10 Kritika letrare shqiptare nis e zhvillohet së pari nëpër gazeta e revista të ndryshme të arbëreshëve, në formë të recensionit, të vështrimit dhe të esesë letrare. Revista ”Albania” dhe veçanërisht Faik Konica me krijimet e tij kritike e eseistike, do t’i vërë bazat e kritikës letrare dhe të teorisë së kritikës me shkrimet e tij, duke përmbushur kërkesën dhe vetëdijen për një zhanër aq të domosdoshëm të letërsisë e të kulturës kombëtare. Duke qenë i shkolluar në Francë, Konica do t’i formësojë njohuritë për kritikën nga krijuesit e shquar francezë Sharl Bodler, Zhyl Lëmetër, Pol Valer, Remi dë Gurmon e sidomos nga Sent-Bëvi etj. Te Faik Konica do të ndikojë gjithsesi fryma e kritikës impresioniste, përfaqësuesit e së cilës vlerësonin se kritika objektive nuk ekziston, siç nuk ekziston as arti objektiv…, se secili kritik shpreh temperamentin vetjak, sensibilitetin, qasjen e tij dhe ndjesinë e jetës. Mirëpo, si erudit, Konica do të nënkuptojë pa dyshim se ”edhe kritika impresioniste gjithnjë niset, qoftë edhe jo zëshëm, nga qëndrime teorike të caktuara, nga estetika e caktuar.”11 Si kritik impresionist në kuptimin e mirëfilltë të fjalës, Konica shpreh përshtypjet e tij, përjetimet, kënaqësitë e pakënaqësitë për veprat dhe fenomenet letrare e kulturore. Ai sugjeron veprimtari në fushën e letërsisë, të artit dhe të kulturës, që do të ndikonin në zhvillimin kulturor dhe emancipimin kombëtar. Në veprimtarinë e gjerë e të shumanshme të Konicës, një vend të veçantë zënë kritika letrare dhe eseistika, të cilave u vë themelet me shkrime, që shquhen për përmbajtjen e tyre serioze, për saktësinë shkencore dhe për kulturën e trajtimit artistik. Krijues erudit, me një diapazon të jashtëzakonshëm, Konica do të shtrojë çështje e probleme në gjerësi e në thellësi, do t’i trajtojë ato me ndërgjegje të një shqiptari të kultivuar, gjithsesi me qëllim të informimit më të gjerë në suaza kombëtare e jashtëkombëtare. Botimi i shkrimeve dhe i informacioneve jo vetëm në gjuhën shqipe, por sidomos në atë frënge e më pas edhe në gjuhën angleze, janë dëshmi e vetëdijes kombëtare e kulturore të tij për ta shtrirë çështjen kombëtare në shkallë ndërkombëtare. Edhe pse në disa situata do të manifestojë karakterin e tij kontradiktor në politikë, në fushën e krijimtarisë e të shkencës do të jetë pak a shumë më konsekuent, me ndonjë përjashtim, sidomos në raportin art – ideologji. Ai shquhet më shumë si estet se esteticien, më shumë si teoricien se kritik dhe më shumë e ndiente artin se ç’e komentonte, sepse veten e kishte vënë në rolin e intelektualit në kuptimin e plotë të fjalës.12 Konica, i cili është njëri nga ndërlidhësit e letërsisë së Rilindjes me atë të Pavarësisë, me pikëpamjet e tij themeloi teorinë e kritikës letrare shqiptare, që do të shpihet më tej me Nolin, Malokin, Çabejn, Kutelin, Koçën, Shuteriqin, Pipën etj. Faik Konica, duke qenë në kontakt me letërsitë më të njohura të botës, do t’i shijojë vlerat e tyre, do t’i konceptojë nivelet artistike dhe do të kërkojë të kultivohet arti i bukur edhe në krijimtarinë tonë letrare-artistike. Është Oksidenti ai që do ta ngrejë shijen e tij kulturore, do ta kultivojë atë shije nëpër universitetet më të shquara, duke marrë edhe grada e lavdërime për erudicionin e kulturën e tij. Mbamendja dhe leximi, puna e pareshtur e përkushtimi do të jenë ndër faktorët thelbësorë që do të ndikojnë në ngritjen e tij intelektuale, kulturore e kombëtare. Në revistën e tij ”Albania” ai do t’i botojë njoftimet për librat shqip dhe për ata që kishin të bënin me shqiptarët, që do të thotë se ”ai kishte vetëdije të formuar për vështrimin, për studimin dhe për informimin letrar, e edhe për kritikën letrare.”13 Në epokën stilistike të romantizmit shqiptar, nëpër gazeta e revista shqipe fillojnë të botohen edhe shkrime për librat, ku në rubrika të veçanta jepen informacione dhe bëhen recensione e vështrime për ta. Bëhet kjo sidomos me botimin e revistës ”Albania”, në të cilën drejtori i saj Faik Konica sheh nevojën e paraqitjes së veprave dhe të krijimtarisë letrare e kulturore. Vetë ai në rubrikën ”Bibliographie”, në gjuhën shqipe e atë frënge, të revistës ”Albania”, do të paraqesë mendimet e pikëpamjet për vepra të veçanta dhe informacione për krijimtarinë e përgjithshme, do të shprehë nevojën e ngritjes së vlerave letrare dhe shqyrtimin analitik të tyre. Me penën e tij do të fillojë teoria dhe praktika kritike dhe kështu do të formohet vetëdija për kritikën letrare. Faik Konica është ”i pari që mendimin kritik e bën përcjellës të letërsisë dhe i pari që kritikën letrare e bën institucion të opinionit letrar dhe kulturor.”14 Faik Konica, në artikujt e tij kritikë, teorikë, eseistikë, shqyrtues dhe informativë, do t’i shprehë pikëpamjet dhe mendimet e tij rreth disa problemeve të përgjithshme teoriko-letrare e kritike, për autorë shqiptarë e të huaj, për çështje aktuale e historike. Ai do të botojë edhe shkrime të karakterit të përgjithshëm kulturor, etnologjiko-etnografik, si dhe do të bëjë portretizime të figurave atdhetare, kulturore e letrare dhe shkrime të tjera me interes historik, shkencor e kulturor. Stili i tij karakteristik, shprehja e qartë e plot mendime dhe fryma e krijimeve letrare e kritike integrohen në temperamentin e veçantë të Konicës dhe në qëndrimin e tij kritik ndaj dukurive të kohës.

Forma eseistike (Shqyrtimi fiksional e diskursisv)



Esetë dhe kritikat letrare, natyrisht, sa dihet deri tash, nuk qenë të shumta në krijimtarinë e Faik Konicës, por ato janë të veçanta, me një origjinalitet dhe me një spektër karakteristik trajtimi. Eseja dhe fryma eseistike, e pranishme tejetej krijimtarisë së tij, një zhanër i mësuar në Francë nga penat më të mprehta si Montenji, Volteri, Rusoi etj., do t’i përgjigjet flakë për flakë temperamentit dhe karakterit të Faik Konicës, figurës së tij të veçantë krijuese, që jo vetëm do të lërë gjurmë në shumë fusha, por edhe do të vërë shumë themele. Në shkrimet kritike e eseistike, shkencore e publicistike, ai do të shtrojë shumë çështje në mënyrë sinkretike, me mjeshtërinë e tij letrare, informuese e shkencore. E kësaj natyre është eseja, zhanër që provokon posaçërisht Konicën. Nëpërmjet esesë, shqyrtimit fiksional e diskursiv, ai zbërthen imagjinatën e tij krijuese dhe prirjet e afinitetet për shumë fusha të artit e të jetës. Stili eseistik i Konicës përshkon tërë krijimtarinë e tij, kurse elemente eseistike pleksen veçanërisht në shkrimet portretizuese. Në ato krijime gjen shprehje shpirti i tij specifik, elokuenca, ngrohtësia e poetit, argumenti i shkencëtarit dhe informimi i publicistit. Në këto portretizime shkrihen kufijtë ndërmjet portretit dhe esesë, duke shkrirë fizionominë e tyre me elemente plastike. Në krijimtarinë e tij janë edhe dy vepra eseistike, që jo vetëm e shquajnë Konicën sa i përket këtij zhanri sinkretik shkencor-letrar e publicistik, por e veçojnë si erudit, gjeni të kohës dhe figurë poliedrike, që ka mbetur vërtet i veçantë në botën tonë letrare e kombëtare. Vepra ”Shqipëria si m’u duk”,15 që është një kompleks esesh, dëshmon njohësin e thellë të Shqipërisë në aspektin historik, kulturor e etnopsikologjik: ”Ai ka logjikën e Montenjit, por edhe forcën apologjike të Marin Barletit.”16 Një vepër, që do të cilësohet e pakryer, ”Shqipëria si m’u duk”, si shumë krijime të tjera të Konicës, do të shprehë aktualitetin shqiptar të viteve 1928-1929, me ngjyra karakteristike, një realitet shqetësues, që edhe vetë autorin do ta lërë të shqetësuar. Që në konceptimin e parë të shkrimit receptuesi njihet me origjinalitetin e Konicës, i cili priret në mënyrë të brendshme, gati intuitive ndaj trajtimit pothuajse poetik të një subjekti të caktuar. Stili thuajse letrar, me prirje poetike, përfytyrimet dhe iluzionet e natyrës artistike i japin këtij shkrimi (jo fort të shkurtër) pamje interesante, tërheqëse për të gjitha kategoritë e lexuesve. Ishte ndoshta një ”dredhi krijuese” e autorit për të tërhequr lexuesin me nisjen e esesë në mënyrë sa poetike, aq dhe origjinale: ”Njeriu që e shkon kohën me ëndrra të pëlqyera ka frikë të zgjohet. Dëshira që vendi të lulëzojë të bën pak të ëndërrosh se lulëzon edhe largimi i gjatë të këllet ca më thellë në gjurmë dhe ta shpie shpirtin dhe mendjen në një botë të bukur, e cila s’ka turp dhe s’ndodhet gjëkundi, sepse në tru të ëndërronjësit… po më kot! Një ëndërr e zhdukur nuk përsëritet.” Stili i Konicës si eseist shpaloset gjithnjë e më i pasur, duke u kombinuar në mënyrë të natyrshme elemente publicistike, të kronikës, përshtypje udhëtimi, kujtime, specifika të reportazhit, të dhëna e fakte historike. Të gjitha këto, në vështrim të parë, duket sikur e largojnë paksa nga lloji letrar, po, në të vërtetë, poeti dhe prozatori lë gjurmët edhe në këtë shkrim. Përfytyrimet poetike janë të pranishme në forma më të larmishme: ”po si një ëndërr e bukur”, ”posi një vend i bukur në mes shkretëtirës” ose ”Afër Shijakut, e çuditi një pyll i vogël plot me zogj, plot me popull zogjsh, këngët e të cilëve bashkohen dhe trazohen aq bukur dhe aq ëmbël, sa të duken si një simfoni e krijuar prej ndonjë muzikanti të natyrës që rron në shelgjet dhe bën shoqëri me shpesët”!Elementet e prozës poetike bëhen shpesh pothuajse mbizotëruese, ndërsa forma letrare plekset me trajtimin publicistik, të tipit të reportazhit, për të krijuar kështu përfytyrime sa më tërheqëse e interesante për receptuesin. Kombinimi i metaforave ”forcova zemrën”, ”filizi i fundmë i lisit të madh ilirian” me ironinë: Shqiptarë dhe ”ekspertë”, që shkon deri në sarkazëm të mprehtë: ”robotët e zyrave të Shqipërisë”, si dhe shfrytëzimi i elementeve të prozës artistike, si dialogu midis figurave reale, që marrin pamjen e personazhit artistik, krijimi i një rrëfimi mbi bazën e pyetjeve dhe përgjigjeve, gjithnjë të imagjinuara nga autori dhe shfrytëzimi i trajtave kohore të ndryshme janë të gjitha elemente të prozës artistike, që Konica i përdor dhe i kombinon me mjeshtëri të rrallë. Krahas tyre në konceptimin eseistik të tij gjejmë edhe mënyra të tjera, si krijimi i portretit të një figure historike, elementet e vizatimit të peizazhit (”me një ngjyrë vjollce, si themë të përgjithshme që i bashkonte e i lidhte të gjitha ngjyrat”). Me gjithë kombinimet e këtyre elementeve, të marra nga publicistika, nga historia a letërsia, Faik Konica strukturon një shkrim, që në formën më të qartë shpreh veçoritë e esesë, specifikën e këtij lloji tepër tekanjoz, që herë duket si trajtesë objektive, herë si trajtesë subjektive, me elemente të theksuara poetike.

Vepra tjetër eseistike ”Shqipëria – Kopshti Shkëmbor i Evropës Juglindore”, që Konica e shkruan sipas porosisë për lexuesit amerikanë në vitet 1935-1939, botohet pas vdekjes së autorit, më 1957, kurse shqip do ta shohë dritën së pari më 1991.17 ”Libri përfaqësoi mirë Shqipërinë në botën amerikane, që nuk e njihte sa duhet vendin tonë, – thekson prof. dr. Jup Kastrati. Vepra ishte një manifest i kulturës kombëtare shqiptare, i qytetërimit të Shqipërisë gjatë shekujsh. Ishte një afirmim i plotë i cilësive, i karakteristikave dhe i virtyteve më pozitive të shqiptarëve përmes gojës së autoriteteve shkencore botërore: angleze, franceze, gjermane, austriake, italiane, amerikane etj. Me këtë libër autori i solli një dobi të madhe çështjes shqiptare, njohjes dhe popullarizimit të Atdheut tonë.”18 Problemet që shtrohen janë të shumta e interesante dhe kjo është vërtet një histori kritike.19

Pa dyshim, vepra ”Shqipëria – Kopshti Shkëmbor i Evropës Juglindore” është krijimi më i ndërlikuar i Konicës sa i përket karakterizimit dhe tipologjisë së llojit. Ndërthurja e elementeve të publicistikës, të shqyrtimit shkencor dhe të përfytyrimit e figuracionit letrar i japin veprës më shumë formë eseistike. Këtu është shprehur raporti midis objektives dhe subjektives, ndërthurja e stilit gazetar me atë shkencor e letrar, si dhe vetë temperamenti i Konicës. Që në fillim autori premton se do të përpiqet të jetë sa më ”objektiv dhe i paanshëm”, por nuk mund t’i qëndrojë besnik deri në fund këtij parimi. Së pari, është vetë forma e esesë që e ”detyron” autorin të jetë më i lirë në shprehjen e mendimeve, të emocioneve e të shqetësimeve të tij. Si eseist, Konicën e cyt gjithherë një dëshirë e brendshme dhe një pasion i fuqishëm për të arsyetuar, gjykuar, pohuar ose mohuar diçka. Ky pasion i brendshëm nuk mund ta lejojë të jetë ”objektiv” në atë shkallë që e kërkon logjika shkencore. Mbase, duke mos iu drejtuar një auditori të kualifikuar, shkencor, ai e ndien veten krejt të lirë të shprehë atë që ndien, përfytyrimet dhe bindjet e veta. Së dyti, objektivizmi i veprës cenohet në një masë edhe nga vetë temperamenti i autorit. I ashpër deri në cinizëm ndaj dukurive që s’i pëlqejnë Konicës, s’ka forcë të ruajë ekuilibrin midis objektives dhe subjektives. Kështu, jo rastësisht eseja, si lloj i veçantë, bëhet e preferueshme prej tij, sepse ajo ngërthen një shenjë të theksuar të temperamentit krijues të autorit. Në këtë cikël esesh bie në sy synimi i autorit për të hedhur teza për studiuesit e historisë dhe prirja për të shfrytëzuar të dhëna e interpretime shkencore të studiuesve e të historianëve të huaj. Autori shfrytëzon përcaktime fjalësh, të dhëna gjeografike, etnografike, etimologjike, fetare etj. Stili shkencor kthehet shpesh në stil publicistik, kur autori sjell kujtime personale dhe në stilin letrar, poetik kur krijon përfytyrime, i jep veprës një atmosferë të këndshme dhe komunikuese për receptuesin e huaj. Duke respektuar specifikën e esesë, që nuk mbështetet në të dhëna të sakta shkencore, autori priret në mënyrë të dukshme nga stili letrar. Ai shfrytëzon vargje poetike (p. sh., nga Bajroni) për të mbështetur teza të ndryshme, që kanë të bëjnë me problemet e lashtësisë së Shqipërisë, të historisë dhe të kulturës së saj, të pozicionit gjeografik, të prejardhjes racore, të virtyteve etj. Nga ana tjetër, janë edhe përshkrimet e tij letrare me elemente poetike e fantazi të bujshme. Në përkufizimet teorike është thënë se ”eseja është një lloj i veçantë letrar”, që dallon me stilin e saj nga publicistika shkencore e gazetare. Eseja ”Shqipëria – Kopshti Shkëmbor i Evropës Juglindore” ngërthen elemente të stilit letrar. Autori i largohet së tepërmi stilit shkencor e publicistik, duke përdorur me shumë sukses stilin bisedor të drejtpërdrejtë. Si në një krijim letrar, ndihet uni i rrëfimtarit, i cili herë rrëfen, herë bën pyetje dhe përgjigjet po vetë, herë zemërohet e bëhet ironik deri sarkastik, herë është aq i sinqertë me receptuesin, duke pohuar se ”zakonisht unë mbaj një heshtje mirësjelljeje, por më ndodh nganjëherë të mos jem me të mira dhe në raste të tilla nuk mund ta mbaj një të qeshur të fortë”. Mënyra e rrëfimit në vetën e parë krijon një komunikim më të drejtpërdrejtë me receptuesin, të cilin autori e përfytyron sikur e ka aty pranë vetes dhe me të cilin qan hallet! Nga ana tjetër, përfytyrimi i peizazhit, shënimet e komentet subjektive, duke iu referuar pohimeve të autorëve të huaj (gjithnjë jo në formë faktesh, por më shumë në formë përshtypjesh e kujtimesh) dhe prirja e herëpashershme për arsyetime edhe të karakterit filozofiko-shoqëror krijojnë një stil tejet të larmishëm, të rrjedhshëm e joshës. Duke pasur parasysh veçoritë specifike të esesë, sa i përket stilit të saj, temës së shtjelluar dhe destinimit, vepra ”Shqipëria – Kopshti Shkëmbor i Evropës Juglindore” është një ese e gjatë. Sa i përket stilit mbizotërues në këtë vepër është vështirë të veçosh njërin apo stilin tjetër, sepse Faik Konica ka ditur të kombinojë stilin letrar me stilin publicistik dhe atë shkencor, në përputhje me problemin që trajton, momentin emocional dhe bashkëbiseduesin imagjinar. Kjo ndërthurje mjeshtërore i jep forcë dhe peshë të veçantë stilit të përgjithshëm eseistik të Faik Konicës.




[1] Frida Filipovic, “O piscu” (pasthënie), te Sent Bev, ”Knjizevni portreti”, ”Kultura”, Beograd, 1960, f. 341.
[2] Larousse, “Opšta enciklopedija”, ”Vuk Karadzic”, Beograd, 1971, f. 46.
[3] “Recnik knjizevnih termina”, ”Nolit”, Beograd, 1986, f. 264.
[4] Jani Vreto, “Vepra të zgjedhura”, Shtëpia Botuese e Librit Politik, Tiranë, 1973, f. 67.
[5] Rexhep Qosja, “Historia e letërsisë shqipe – Romantizmi I”, ”Rilindja”, Prishtinë, 1984, f. 246.
6 Naim Frashëri, “Vepra 6”, ”Rilindja”, Prishtinë, 1986, f. 157.
[7] Naim Frashëri, “Vepra 2”, ”Rilindja”, Prishtinë, 1986, f. 153.
[8] Naim Frashëri, “Vepra 6”, f. 281.
[9] Rexhep Qosja, vep. e cit., f. 248.
[10] “Recnik knjizevnih termina”, f. 338.
[11] Aty.
[12] Ibrahim Rugova, “Kah teoria”, ”Rilindja”, Prishtinë, 1978, f. 80.
[13] Aty.
[14] Rexhep Qosja, “Faik Konica – kthimi i tij” (parathënie), te: Prof. Dr. Jup Kastrati, ”Faik Konica” (monografi), ”Gjonlekaj Publishing Company”, New York, 1995, f. 11.
[15] U botua në vazhdime në ”Dielli” më 1929.
[16] Moikom Zeqo, cituar sipas: Prof. Dr. Jup Kastrati, “Faik Konica” (monografi), ”Gjonlekaj Publishing Company”, New York, 1995, f. 397.
[17] Faik Konica, “Shqipëria – Kopshti Shkëmbor i Evropës Juglindore” (përkthyer nga dr. Abdullah Karjagdiu), ”Buzuku”, Prishtinë, 1991.
[18] Prof. Dr. Jup Kastrati, “Faik Konica” (monografi), f. 476.
[19] Aty, f. 447.


Përgatiti:Flori Bruqi


https://floripress.blogspot.com/2013/04/kryetare-e-lidhjes-se-shkrimtarcve-te.html

2022-04-06

Fadil Muçolli: Masakra në Paklek të Drenicës, për nga mizoria si vepruan serbët, ka elemente të Holokaustit

 Fadil Muçolli: Masakra në Paklek të Drenicës, për nga mizoria si vepruan serbët, ka elemente të Holokaustit


E largët është koha biblike, kur Hyji në luftë me djallin e djallëzorët, kishte sprovuar të zgjedhurin e tij, Jobin, sipas  Biblës,  Ejubin sipas  Kuranit. 

Duke pasur në mendje legjendën biblike, i kthehemi kohës sonë, epokës së luftës së Ushtrisë Çlirimtare të Kosovës dhe fatin e njerëzve të veçantë, të cilët nuk i kishte kursyer barbaria djallëzore, nuk i kishte kursyer  pjella e satanait, sllobodan të Serbisë së fundit të shekullit 20-të, të cilëve as sot, koha dhe njerëzit,  nuk ua kanë shëruar sadopak plagët… 

Shembujt e barbarisë e djallëzisë serbe gjatë luftës në Kosovë janë të shumtë. Në fshatin Studime të komunës së Vushtrrisë, më 31 maj të vitit 1999, forcat okupatore serbe kishin kryer një masakër mizore, duke vrarë e masakruar fëmijë, gra e pleq. Në mesin e familjeve të shuara nga barbaria sodomiste serbe kishte pësuar edhe familja me shumë anëtarë e Ymer Elshanit nga fshati Paklek, familja  nëntëanëtarëshe e dëshmorit të kombit,  Selatin Gërxhaliu, shtatë fëmijët, bashkëshortja dhe vetë Selatini. Atë ditë të kobshme bandat serbe kishin vrarë e masakruar, përveç të tjerëve, edhe 31 anëtarë të tjerë të familjes së gjerë, Gërxhaliu. Në Fshatin Tern të Therandës, serbët kanë vrarë mizorisht 23 anëtarë të familjes Gashi.  Në fshatin Rancë të Shtimes tetë fëmijë  dhe dy gra të së njëjtës familje, pesë bijtë dëshmorë e martirë të Idriz Dvoranit nga Tersteniku dhe shumë e shumë raste të tjera, që nuk i përmendim dot të gjitha…

Ka edhe sa e sa shembuj të tjerë, por Masakra në Paklek  të Drenicës ka dimensionin e holokaustit ka diçka më shumë, më të rëndë, më të pikëlluar  dhe më të veçantë…

Në mesin e shqiptarëve liridashës, që rrokën armët për ta luftuar regjimin gjakatar serb në vitin 1998  ishte edhe luftëtari i lirisë, Fadil Muçolli nga fshati Paklek i Drenasit me vëllanë e tij, Qamilin.

Më 17 prill të vitit 1999, derisa Fadili ndodhej në pikat e luftës në pozicionin e fshatit Paklek , barbaria sodomiste serbe i kishte ndërhyrë në familjen e ngushtë e të gjerë dhe kishte kryer, njërën ndër masakrat më të rënda e më të çmeritura gjatë luftës në Kosovë.  Satanët, djallëzorët serbë kishin vrarë e më pas u kishin djegur dy herë  edhe kufomat 53 anëtarëve të familjes së ngushtë e të gjerë,babanë e Fadilit, Sinanin dhe shkrimtarin, Ymer Elshani. Atë fillimisht e kishin ekzekutuar pastaj trupin ia kishin djegur, më pas e kishin hedhur  në një bunar.

14 anëtarët e masakruar  të familjes së  ngushtë të Fadil Muçollit janë:

Babai, Sinan Rexhep Muçolli 1945-1999.

Nëna Elheme Hasi Muçolli 1945-1999.

Motrat:

Emine Sinan Muçolli 1975 -1999,

Elifja 1978-1999,

Sherifja 1981-1999,

Hafija 1989-1999,

Bashkëshortja:

Feride Osmani Muçolli 1965-1999,

Bija Shehide Fadil Muçolli 1985-1999.

Bijtë:

Naser Fadil Muçolli 1986 -1999,

Ylber Fadil Muçolli 1989-1999,

Egzon Fadil Muçolli 1995 -1999.

 

Bashkëshortja e vëllait të tij, Qamilit,

Hylije Osmani Muqolli 1975-1999,

Bijat e tij:

Florentina Qamil Muçolli 1996-1999, dhe

LIRIJA 1999 që ishte vetëm 6 muajshe.

 

Janë  në mesin e të gjallëve vëllezërit e Fadilit, Qamili, Habibi dhe Hakifi në  Gjermani,  

Skënderi dhe motra Zelihja. 

Nga 53 të vrarë, 23 prej tyre kanë qenë të mitur, në mesin e tyre edhe foshnja e pagëzuar me emrin Lirie, e lindur në kohën e luftës, pa arritur ta shijojë as një vit lirinë, Liria  foshnje tani Sinonim i Lirisë së Kosovës

Fadil Muçolli ka përjetuar tmerret, pikëllimin dhe tragjedinë më të pashembullt gjatë luftës së UÇK-së. Luftëtarit të  lirisë, derisa luftonte në istikamet e luftës çlirimtare, në përballje me forcat okupatore serbe, djallëzorët serbë i kishin depërtuar tinëzisht e djallëzisht në familje, në Paklek dhe kishin kryer krimin ndër më  monstruozin e kohës së tyre sterrë e të zezë, të pakrahasueshëm në historinë njerëzore, njëjtë sikur krimet e spanjollit Pizzaro në Amerikën Latine, në shekujt e mesjetës, njëjtë sikur krimet e Françisko Frankos, Musolinit e të Hitlerit e sa e sa të tjerëve.

Ai ishte njoftuar për tragjedinë të nesërmen pasi që familjen e kishte nisur për Drenas, por pa dijen e Fadilit forcat serbe i kishin kthyer dhunshëm në shtëpi dhe ishte goditur në përballje me  plojën e katrahurën mizore që e kishin shkaktuar djallëzorët e regjimit të Millosheviqit, të cilët asokohe kishte filluar t’ i bombardonte fuqia më e madhe e botës, NATO-ja.

Kur ishte kthyer në Familje, Fadili për dy orë kishte stepur i bërë akull, ashtu si në shkallën kalvin, gjallë por i ngurosur, me mendje të trazuar por me durimin më të lartë njerëzor, duke mos harruar krijuesin dhe prore duke i thirrur mendjes. Mbase në ato raste ishte kujtuar  për Demë Ahmetin, të cilit kur i kishin treguar se serbët ia kishin shfarosur tërë familjen dhe njëri syresh e kishte pyetur se ka çka bahet më keq në jetën e tij, ai kishte thënë:

  – Po, më keq është me ma marrë Zoti mendjen e m’ u gërvallë si shtazë. Po Zoti  nuk t i merr të gjitha. Mua ma ka lënë mendjen, Andaj durim, durim..

  Njëjtë kishte vepruar Fadil Muçolli. Nuk kishte lejuar që ndjenjat e zemërimi i ngritur  peshë t’ ia shemb arsyen dhe e kishte mbajtur thellë në zemër, pikëllimin. Ishte përmbajtur si bir, i prindërve që nuk i kishte më, si vëlla i katër motrave  si prind i katër fëmijëve të vrarë mizorisht, si bashkëshort e mbi të gjitha si luftëtar i lirisë, si Ademjasharian i kohës. 

  Andaj pas dy orë ngurtësimi, iu kishte kthyer realitetit hijerëndë, të mundimshëm, të pikëlluar por njerëzor, sepse nuk thuhet kot, se njeriu është më i fortë se guri, pikërisht sikur është Fadil Muçolli, dhe jo vetëm ai, por edhe shumë e shumë të tjerë, secili veç e veç, me tragjedinë e tij.

Masakra e Poklekut ende nuk është trajtuar me vërtetësi, realizëm dhe seriozitetin e duhur, pasi edhe kjo masakër, si ajo e Reçakut, e Burimit disa  e të tjera dallohet  për shkallën ekstreme të mizorisë, vrasjen e 53 shqiptarëve në mesin e tyre 23 të mitur, fillimisht likuidimin me bomba dore brenda shtëpisë, pastaj  ekzekutimin një për një  të atyre që kishin mbetur gjallë  nga bombat, pastaj djegien  e kufomave në një shkallë të lartë të temperaturave, nga ku janë dëmtuar  edhe eshtrat e të martirizuarve, me qëllim për të humbur të gjitha gjurmët.

  Fadil Muçolli, është heroi i gjallë i kohës sonë, është sinonimi i vuajtjes më të rëndë, që mund të përjetojë një njeri, të cilin e mban gjallë motivi për të zbardhur të vërtetën e masakrës, për ta kthyer shtëpinë në Muze Holokausti, të pajisur  me kujtime dhe me gjësende të mbetura të familjes, i ndërgjegjësuar se koha nuk kthehet prapa, por edhe i motivuar me fitoren, të cilën e ka arritur vendi, në krye me Ushtrinë Çlirimtare të Kosovës, pjesëtar i së cilës ishte  dhe me ndihmën e NATO-s nga ajri, me dëbimin përgjithmonë të kriminelëve serbë, çlirimin e Kosovës si rezultat e gjakut të derdhur rrëke për liri, nga ai mes edhe i 53 familjarëve dhe të afërmve të tij dhe shpalljen e Pavarësisë së Kosovës, më 17 shkurt të vitit 2008.

Prej momentit të njoftimit për tragjedinë, prej kohës kur ishte kthyer dhe kishte gjetur shtëpinë në atë gjendje të rëndë e të tmerrshme, nga e cila kanë kaluar 23 vjet, ai rron me kujtimin për ata që nuk janë më, kujton secilin veç e veç dhe me pastaj i kujton të gjithë tok, rron me kujtimet për ta dhe përpjekjet për ta zbardhur të vërtetën e masakrës, e cila për fatin tonë të keq dhe indolent, është anashkaluar nga ata që nuk ka qenë dashur të anashkalohet, madje edhe sot kur po mbretëron një gjendje e rezignatës, Fadili  nuk pajtohet me të, por pret përditë, kthjellimin e mendjeve, për të parë të vërtetën në sy dhe për t u ballafaquar me të, në mënyrë të domosdoshme.

Fadili pret, sepse beson se Shteti duhet ta bëjë të vetën pasi ka obligim, sepse është ndërtuar pikërisht mbi këtë gjak të derdhur të familjarëve të tij dhe të mijëra familjeve të tjerë në Kosovë.

  Andaj pret, që Shteti ta vë dorën aty ku duhet, ta ndërtojë Muzeun, ta marrë nën mbrojtje e nën përkujdesje institucionale, ashtu sikur duhet, ashtu sikur e ka për detyrë. Ai nuk lejon të dalë mbi Shtetin, për bërjen e së cilit ka luftuar tok me vëllanë dhe me bashkëluftëtarët e tij dhe për të cilin ka dhënë aq shumë gjak, i cili ende vërehet në vende të caktuara të ambienteve që presin dorën e Shtetit.

Fadili nuk e ka humbur durimin, as do ta humb arsyen, sepse jeta, vuajtjet, pësimet familjar, tragjedia, fataliteti e kanë kalitur, e kanë kthyer në një burrë-çelik nga çeliku i markës: UÇK.

Andaj rron, si jetojnë njerëzit e përjetimeve si ato të tijat, jeton, ashtu sikur sa e sa të tjerë, që ende ka me shumicë në Kosovë. Jeton për të treguar tragjedinë, jeton për të mos lejuar që ajo të nëpërkëmbët e të harrohet, jeton ashtu sikur edhe jo pak të tjerë si ai vetë. Po Fadili jeton për ta matur  edhe pulsin e shoqërisë, për të parë e për t’ u bindur se sa po e nderon gjakun e derdhur për lirinë, të cilën kjo shoqëri po e gëzon, bazuar mbi këtë gjak.

  Andaj edhe është i zhgënjyer, andaj edhe kërkon, jo më shumë se sa i takon por as më pak sesa duhet, dhe jo vetëm për vete dhe rastin e tij tragjik, por edhe për sa e sa raste të tjera, për sa e sa dhembje e pikëllime,  që kurrë nuk harrohen.

  Kërkon nga ata që marrin mundin për të shkruar, për Masakrën e Paklekut së pari të konsultohen me të, kërkon nga persona të caktuar të  gjenden incizimet që i kanë bërë me kamerë disa ditë pas kryerje së krimit, në mënyrë që krimi të ndriçohet me të dhëna faktike të dorës së parë, kërkon nga organet e drejtësisë ta bëjnë punën e tyre, kërkon kompletimin sa më parë të Shtëpisë-Muze dhe marrjen nën mbrojtje institucionale.

Ahmet Qeriqi

Haki Taha (1913 – 1945), atdhetari nga Gjakova që goditi tradhtinë komuniste jugosllave



Haki Taha ishte nacionalist nga Gjakova, i brumosur me atdhetari në Gjimnazin Jeziut të Shkodrës, i frymëzuar nga Lazgush Poradeci e Gjergj Fishta.

Enver Hoxhën e akuzoi për nxitje të luftë civile. Miladinin, mikun më të mirë të Nexhmies dhe të Enverit, e dënoi për mashtrim e vrasje të nacionalistëve. 

Kush nga gjakovarët mori pjesë në ndjekjen dhe në vrasjen e tij në Prishtinë?

kYEKRIMINELET Vladimir Putin zhvillon bisedë telefonike me a Vuçiqin, zbulohen detajet se çfarë biseduan

 






Presidenti Vuçiq e informoi Presidentin Putin për vështirësitë me të cilat po përballet Serbia gjatë importit të naftës bruto dhe shprehu besimin se udhëheqja e Gazpromneft dhe Republikës së Serbisë, si dhe partnerët nga BE-ja, do të gjejnë një rrugëdalje nga një situatë e tillë.

Në të njëjtën kohë, presidentët Vuçiq dhe Putin deklaruan se kontrata afatgjatë për gazin, të cilën e kishte Serbia, skadon më 31 maj të këtij viti dhe se është e nevojshme të fillojnë bisedimet për çmimin, sasinë dhe kushtet e tjera të prokurimit për Serbinë, sa më shpejt të jetë e mundur, burim i rëndësishëm energjie.

Së fundi, presidenti Putin e informoi Presidentin Vuçiq për ngjarjet në Ukrainë dhe arsyet pse Rusia u orientua në kryerjen, siç tha Presidenti Putin, operacionet në Ukrainë dhe Presidenti Vuçiç iu referua qëndrimeve dhe konkluzioneve tashmë të njohura të Këshillit të Presidentit Putin, sigurinë kombëtare, duke shprehur shpresën se konflikti në Ukrainë do të përfundojë sa më shpejt të jetë e mundur.

Presidentët kanë biseduar sot në telefon për çështjet më të rëndësishme dhe siç thuhet, ka qenë një bisedë e mirë dhe kuptimplotë.

Presidenti i Serbisë dhe ai rus janë takuar 19 herë në tetë vjet, kujton Sputnik. Takimi i parë ishte në vitin 2014. Vuçiq dhe Putin u takuan për herë të parë më 7 korrik në Moskë, ku biseduan për “Rrjedhën e Jugut” dhe bashkëpunimin mes dy vendeve. Takimi i fundit ishte më 25 nëntor 2021.



Forcat ruse janë kafshë, perëndimi t’i trajtojë si kriminelë/ Analisti britanik tregon si duhet ta paguajë Putini për krimet në Ukrainë

 

NGA: G.B 


Vladimir Putin - Douglas Murray

Autori britanik dhe analisti politik Douglas Murray, ka bërë një shkrim për luftën në Ukrainë, ku forcat ruse I ka quajtur kafshë dhe se perëndimi duhet t’i trajtojë ata si kriminelë që janë.

Në shkrimin e tij për The Sun, ai ka përmendur përdhunimet që forcat e Putinit kanë bërë dhe vrasjet ndaj të pafajshmëve, përcjell Bota sot.

Shkrimi i tij i plotë:

Forcat e Vladimir Putinit janë tërhequr në Ukrainë.

Ata nuk ishin në gjendje të pushtonin vendin ku i dërgoi udhëheqësi i tyre.

Tani ata po tërhiqen në dështim.

Por çdo gëzim për këtë ka qenë jetëshkurtër. Sepse ndërsa forcat ruse janë tërhequr, bota ka parë se çfarë i kanë bërë vendit që pushtuan.

Është e qartë se ushtria ruse u befasua nga shpejtësia me të cilën ata duhej të iknin. Sepse nuk kishin kohë të mbulonin gjurmët. Tani bota i ka parë krimet që ata kanë kryer.

Image
Bota është dëshmitare e asaj që forcat ruse i kanë bërë Ukrainës ndërsa trupat tërhiqen - një grua mban zi për burrin e saj në Bucha Foto: AP
FOTO GALERI

Në qytetin Bucha, pak jashtë kryeqytetit të Kievit, forcat e para ukrainase që u kthyen në qytet arritën të regjistronin tmerret.

Trupat e civilëve shtriheshin në rrugë jashtë shumë shtëpive. Të gjithë ata ishin pushkatuar. Disa ishin lidhur edhe më parë.

Forcat ruse kishin shkuar shtëpi më shtëpi duke ekzekutuar të gjithë ata që shihnin. Diku tjetër, trupat thjesht kanë mbetur buzë rrugës.

Disa nga imazhet më tragjike që janë shfaqur kanë qenë të njerëzve të vrarë nga rusët ndërsa përpiqeshin të bënin detyrat më elementare.

Burri i ekzekutuar nga rusët teksa po përpiqej të kthehej në shtëpinë e tij me patate për të ushqyer familjen.

Qindra njerëz të pafajshëm u masakruan pikërisht në këto qytete.

Image
Trupat e Putinit kanë përdhunuar dhe masakruar ukrainas të pafajshëm Foto: AP
FOTO GALERI

Është e qartë se kudo që ushtria ruse pushtoi ata kryen krime lufte. Ata vranë jo vetëm burra të paarmatosur, por edhe gra dhe fëmijë.

Po shfaqen histori të tmerrshme. Si diçka nga ditët më të errëta të shekullit të 20-të.

Në një autostradë jashtë Kievit u gjetën trupa femrash të zhveshura, pjesërisht të djegura.

TRUPAT RUSE JANË 'KAFSHË'

Dëshmitarët okularë në qytetin Irpin, në veri të kryeqytetit, treguan se si panë trupat ruse të dehur duke shkelmuar dyert e shtëpive, duke i plaçkitur dhe duke i tërhequr gratë për t'i përdhunuar.

Një gjyshe në qytet përshkroi se kishte parë trupat ruse të përdhunonin një nënë dhe vajzën e saj 15-vjeçare.

Ushtarët rusë nuk ishin burra, tha ajo, por "kafshë".

Dje, një deputete ukrainase, Lesia Vasylenko, ndau një imazh në internet të një gruaje që u gjet se ishte përdhunuar dhe vrarë nga trupat ruse.

Gruaja, trupi i së cilës u gjet pranë Mariupolit, gjithashtu ishte torturuar.

Ndër të tjera, vrasësit e saj dogjën dhe skalitën një svastikë në shpinën e saj.

Me shumë mundësi, një referencë për gënjeshtrën e madhe të Putinit se trupat e tij kishin nevojë të hynin në Ukrainë, sepse ajo drejtohet nga nazistët.

Pavarësisht nëse Vladimir Putin e beson këtë gënjeshtër, shumë nga qytetarët dhe ushtarët e tij e beson.

Dhe mënyra se si trupat ruse u sollën ndaj ukrainasve të zakonshëm tregon disa nga rezultatet e kësaj.

Pra, çfarë duhet të bëjë bota tani?

Kemi parë skena që shpresonim të mos i shihnim më.

E gjithë bota e pas vitit 1945 ishte menduar të bazohej në krime të tilla që nuk lejoheshin më të ndodhnin.

Image
Trupat e civilëve të vrarë në Bucha të vendosura në çanta Foto: REUTERS
FOTO GALERI

GENJESHTRAT E PUTINIT

Ata kanë, sigurisht.

Në Ruandë në vitet 1990. Në Bosnje dhe pjesë të tjera të ish-Jugosllavisë në të njëjtën dekadë.

Por ajo që ka ndodhur në Ukrainë është në disa mënyra edhe më e vështirë për t'u pranuar.

Jo vetëm sepse ky pushtim ndodhi pikërisht në pragun e Evropës, por sepse ndodhi në mënyrën më të hapur.

Putin nuk i maskoi veprimet e tij.

Ai mblodhi trupat e tij në kufirin e një vendi sovran dhe më pas dërgoi qindra tanke, avionë luftarakë dhe dhjetëra mijëra trupa.

Ky ishte një pushtim i një lloji që Evropa nuk e ka parë në dekada. E megjithatë ndodhi.

Duket e pamundur që ky të jetë fundi i konfliktit.

Por edhe nëse është, do të shtrohen pyetjet se çfarë duhet bërë më shumë. Dhe çfarë duhet bërë tani.

Ky vend ishte ndër të parët që kuptoi se çfarë po bënte Putin.

Më shumë se pothuajse çdo tjetër, ne ndihmuam Ukrainën gjatë dekadës së fundit, duke i furnizuar me stërvitje dhe armë për t'i rezistuar një sulmi rus.

Sapo filloi ai sulm, ne i shtuam ato përpjekje.

Image
Presidenti Zelensky viziton qytetin e Bucha ku trupat e civilëve u gjetën të shtrirë në rrugë Foto: AFP
FOTO GALERI

VARREZA E PUTINIZMIT

Dhe presidenti i Ukrainës Volodymr Zelensky ka falënderuar vazhdimisht këtë vend dhe qeverinë tonë për përgjigjen tonë.

Të tjerë u bashkuan, ndonëse shumë më vonë. Por siç ka thënë Zelensky, vendet e tjera duhet të emërtohen dhe të turpërohen.

Kur vendet e G7 të takohen tjetër, ata duhet të konsiderojnë se si ka ndodhur kjo ndonjëherë. Por para kësaj ata duhet të planifikojnë se çfarë të bëjnë.

Presidenti amerikan Joe Biden ka folur tashmë për një gjyq për krimet e luftës ndaj Putinit.

Por këto janë kërcënime boshe.

Putini nuk do të dorëzohet në Hagë dhe Rusia nuk do ta dorëzojë atë.

Gjithçka që mund të bëhet tani është që Rusia të paguajë.

Për t'i bërë ata një paria ndërkombëtare. Për ta bërë qeverinë të vuajë për krimet e tyre. Për të sekuestruar pasuritë që kanë vjedhur. Për t'i ndalur më plaçkitjet. Dhe për të përgjakur forcën e tyre ushtarake edhe më tej.

Nëse Ukraina mund të jetë varreza e Putinit dhe Putinizmit, atëherë ne duhet ta bëjmë atë.

Do të ishte një hakmarrje për njerëzit që ai vrau në Ukrainë dhe as që u mundua t'i fuste në varret e tyre.

Biznismeni dhe investitori Elon Musk parsheh reduktimin e rrezikut të zhdukjeve të njerëzimit duke bërë jetën multi-planetare" duke i vendosur -koloni njerëzore në planetin Mars.

    Kërko brenda në imazh                                                           Nga Flori Bruqi ,PHD Elon Reeve Musk ( 28 qershor, 1971)...