2019-08-31

Prof.dr.Resmi Osmani : TEUTA E ILIRISË NË KATËR ROMANE HISTORIKË



Ka vite që i jam përkushtuar romanit historik me subjekte nga lashtësia e Ilirisë. Fryt i kësaj pune janë romanet”Mbretërimi i Pirros së Epirit”,Kristalin KH,2010, eseja historike “Aleksandri i Madh i Maqedonisë”Luma Grafik,Tetovë 2010, “Mbretëresha Olimpia”, kristalina KH,2011. Kjo trilogji me një synim të vetëm: për të risjellë me mjetet e artit, në dijeninë dhe vëmëndjen e lexuesit të sotëm, veçanërisht brezit të ri, një epokë të lashtë historike, të vërtetë e të lavdishme të Ilirëve, që janë paraardhësit tanë, që të dimë nga vijmë, kush jemi, ku shkojmë, ku janë rrënjët tona historike dhe, për t’i rikthyer vendit dhe popullit tonë heronjtë e vet, që të tjerët, fqinjë tanë ballkanas, përpiqen ti bejnë të vetët, te shpallen trashëgimtarë dhe të krenohen me lavdinë e tyre. Sa ja kam arritur? Nuk mund ta them. Autori nuk mund të japë vlerësime për librat e veta. Kjo i takon lexuesit dhe kritikës. Fjalë të mira janë thënë.
Në vitet që pasuan, në vijim të kësaj kolane, shkrova edhe novelën”Ditët e sprapsme të mbretit gent”(për Luftën e Tretë Iliro Romake), botimet Vllamasi, 2014, romanin “Andrea Topia dhe princesha Helena”, botimet”Enja”2019 dhe romanin “Pas trojës”, 2019. Kolana “Libri I Mbretërve” ka tashmë shtatë libra.
Përse një roman për mbretëreshën Teuta?Pas këtyre sprovave,figura e mbretëreshës Teuta, e kthyer gati në legjendë, u bë subjekt i dëshiruar për një roman kushtuar figurës së saj, si një vijim që do të plotësonte atë periudhë të lavdishme të Ilirisë, nga trualli i së cilës, në periudhën e shtetformimeve dhe qytetrimit, kanë dalë në krye figura të shquara, bëmat e të cilëve, historia i përcjell deri në ditët tona: Glauku, Bardhyli, Pirrua,Pleurati, Agroni, Longari,Monuni, Genti ,Batua, etj. Për të vijuar më vonë me Gjin Bua Shpatën,Depe Zenebishin, Skënderbeun e lavdishëm e deri te Ismail Qemali.
Vlen të vihet në dukje, se midis tyre, në lashtësi në vitet 360-228 para erës së re, shquhen edhe tre personazhe femërore: mbretëreshat Olimpia që mbretëroi në Epir dhe Maqedoni, Daidamea, në Epir dhe Teuta në mbretërinë ilire. Gra luftëtare , mentare e humaniste të shquara nga trungu arbëroro-shqiptar, pati në vazhdimësi edhe më vonë: Bubulina, Elena Gjika, Nora, Shote Galica , Zonja Çurre e deri te shenjtorja Nënë Tereza(Gonxhe Bojaxhiu). Kjo vazhdimësi nuk është pa domethënie.
Duhet të shënohet, një fakt i veçantë: paraardhësit tanë Ilirët, ndryshe nga popujt e tyre fqinjë: grekët, maqedonasit, trakasit apo romakët, që mbanin qëndrim përbuzës ndaj gruas dhe nuk lejonin që në fronin mbretëror të kurorëzohej një grua, Ilirët e kishin të lejuar këtë të drejtë në kodin e tyre zakonor e trashëgimor. Është kjo një shenjë qytetarie dhe nderimi e vlerësimi për gruan Ilire, për vendin e saj në familje e shoqëri, e cila kulmon me mbretërimin e Teutës. Ajo mbretëroi tre vjet(230-228 p.e.r.), në një kohë kur mbretëria Ilire ishte në kulmin e fuqisë së saj. Qenë vite të ngjeshura me ngjarje, me përpjekje dhe luftëra për njësimin e ilirisë dhe ilirëve në një shtet të vetëm. Në krye, zemra dhe truri i kësaj ëndrre, që e kishte fillesën te mbreti Agron, ishte Teuta. Këtu e ka nisjen fillesa e krijimit të një shteti të vetëm të Ilirëve, e më pas të Arbërorëve e Shqiptarëve, që është evidente dhe e papërbushur edhe sot. Pavarësimi i Kosovës dhe ruajtja e ngjallja e shqiptarizmit në trojet ku jetojnë shqiptarët, e lenë të hapur këtë mundësi. Lumë kush të rrojë! Ishte ky këndvështrim, shtysa dhe motivi nxitës për të shkruar romanin.
Figura e Teutës është trajtuar edhe nga autorë të tjerë me emër. Xh.Qosja, i ka kushtuar monodramën “Vdekja e Mbretëreshës”, E.Kryeziu, i jep shumë vend në dramën”Komploti ilir”Më pas, me dijen time,janë shkruar katër romane:
TEUTA ,autor Mirash Martinoviq, më 2004.
MALLKIMI I PRIFTËRESHAVE TË ILIRISË, autore Mira Meksi,2014
KLITHMA E MBRETËRESHËS TEUTË,autore Ajmone Sumaj Salihu,2015
TEUTA E ILIRISË, autor Resmi Osmani, 2014
Të katër këta romane i kam në bibliotekën time dhe u kthehem kohë pas kohe, jo vetëm për krahasime, kendveshtrimet historike, por kryesisht trajtimin e personalitetit të kësaj mbretëreshe te lashtesisë sonë.Mendimet që do të shpreh për ta(romanet) më poshtë, nuk dua të merren si konflikt interesi, apo gjykim subjektiv, por thjesht si mendime, koncepte dhe gjykime të miat për Teutën dhe Ilirinë, mbështetur në të dhënat historike dhe pervojën time letrare.
Pas një pune të gjatë përgatitore, që mu desh për grumbullimin e të dhënave historike të asaj kohe dhe për vetë Teutën, që çështë e vërteta janë të pakta, mësova se shkrimtari malazez Mirash Martinoviq, kishte shkruar një roman për Teutën, që ishte përkthyer dhe botuar edhe në Kosovë. Ani, për një figurë historike si e Teutës, mund të shkruhen disa libra, ngaqë çdo autor e sheh atë nga pikpamja dhe këndvështrimi i tij historik, ideo artistik dhe konceptet per vlerësimin e figurave të shquara historike,si figura njerëzore komplekse, emri dhe bëmat e të cilave u kanë qëndruar kohërave. Prandaj, ky fakt nuk më shkurajoi. Martinoviq, në një deklarim,thotë se iu desh të zbriste në njëzet e tre qindvjeçarë që të gjente Teutën. Për mua, ishte më e thjeshtë:Teuta ishte midis nesh, më familjare, në historinë tonë, vjen si një jehonë, është pjesë e kujtesën historike, në gojdhanat dhe legjendat dhe në qindra, apo në mos mijëra vajza e gra që mbajnë emrin e saj. Kësisoj ajo u vendos natyrshëm në faqet e romanit, që e shkrova, me një këndvështrim, vlerësim dhe synim që mund ta kemi vetëm ne, pasardhësit e saj për Të.
Librin e Martinoviqit e gjeta te një bukinist ne Tiranë, por kur isha duke shkruar romanin per Teutën, nuk e lexova se nuk desha sadopak, të ndikohesha prej tij.
Veprën e Martinoviqit, perkthyer nga Zenun Rexhepi-Kabashi dhe publikuar nga “ Koha “, në Prishtinë, pata rast ta lexoj më vonë. Romani është voluminoz, me 380 faqe. E lexova me interes, për të njohur jo vetëm vlerat artistike të një vepre letrare, por edhe paraqitjen e personalitetit dhe veprës së Mbretëreshës Teuta dhe mesazhin që i përcillet lexuesit. Per mua qe një çgënjim.Tjetër gjë prisja. Pyeta veten: Përse “Koha” duhet ta përkthente dhe hidhte në qarkullim këtë roman të Martinoviqit? Sido që autori, në dukje, bëhët anë dhe trajton me simpati Ilirinë dhe ilirët dhe paraqet romakët si pushtues të egër e rrënimtarë, nuk mjafton as baraspeshon vlerësimin dhe paraqitjen e Teutës si mbretëreshë në vitet para dhe gjatë mbretërimit të saj.
Ne pjesën e parë të romanit, ajo paraqitet, në një mbledhje të senatit romak, si nje grua me bukuri të rrallë, shume sensuale, me aventura dashurie, që ndrron dashnorët dhe fut në shtrat ushtarët e gardës së saj(një përngjasim me Katerinën e Rusisë). Këtë akuzë, e gjejmë më von si një pohim, nga vetë Teuta, në një letër, në roman, ajo pranon se ka patur shumë dashnorë: Dhimitër Farin, të kunatin Skerdilajdin, dhe për dëshira të saj erotike, ushtarë e oficerë të panumurt të gardës. Një lakmi dhe uri seksuale e shfrenuar. Një mbretëreshë kuçkë, bushtër! Dhe kjo, se ashtu ka dashur dhe e ka supozuar autori Martinoviq, për ta bërë romanin tërheqës për atë pjesë lexuesish, te dhëne pas skenave të tilla. Por, për mua, nenteksti është tjeter: te tilla ishin femrat ilire, te shthurura dhe te dhena pas lakmive epshore. Këtë e thotë në roman edhe një oficer romak. Për mua, romani përfundon në fundin e pjesës së parë. Pjesa e dytë, pas humbjes së luftës me Romën,është ndertuar me tregime të veçanta, që u përngjajnë reportazheve, pa kujdesin artistik, me stil gazetaresk, një rrugëtim imagjinar që i kushtohet miteve legjendave, mbrtetërve ilirë parardhës, besimeve dhe gojdhanave dhe Teuta e shfronëzuar,bëhet pjesë e tyre. Ajo shëtit si pelegrine e leckosur dhe varfanjake nëpër malësitë, e asaj që ishte mbretëria e saj, bashkë me të ëmën për të mbledhur bimë mjekësore, me kurorën mbretërore të futur në gji! Ndërkohë që romakët e kërkojnë që ta gjejnë dhe ta nisin në një kafaz si egërsirë në Romë, si trofe të triumfit të tyre. Kjo nuk është Teuta,e vërteta, sfiduesja e Romës, luftëtarja, por një krijesë e shkrimtarit malazez , që gjoja bën se e vlerëson atë dhe Ilirinë, por me atë që shkruan, për mua bën të kundërtën. Të këtij mendimi nuk janë botuesit, që, në qershor 2019 i bënë një botim të dytë(këtë herë luksoz), me tirazh të konsiderueshëm, të cilin pati rastin të ma dërgonte Florim Zeqaj nga Prishtina.Gjej rastin ta falnderoj.
Ky roman, për sllavët malazez, që s’I lidh asgjë me Ilirinë dhe Teuten mbretëreshë, ndofta është interesant dhe zbavitës. Por për ne që jemi iloro-shqipëtarë, ajo është e shtëpisë sonë dhe ne jemi shtëpia e saj. Këtu gjërat ndryshojnë. Hyn në mes kodi i nderit, I cili vjen që nga lashtësia dhe është bërë pjesë e kanunit të maleve.
Do të ishte interesante, që shtëpia botuese “Koha” te botonte dhe hidhte ne qarkullim te kater romanet e shkruar per mbretëreshen Teuta, që lexuesit të njiheshin me ta dhe t’i linin vend ngjalljes së debatit për figurën e kësaj mbretëreshe dhe trojet e popullin Ilir të asj epoke.
Me romanin“Klithma e Mbretëreshës Teutë”, botimet “Toena”Tiranë, 2015 Ajmone Sumaj Salihu , vjen pas nje përvoje se cilës i perkasin tre romane në harkun e viteve 2004-2007. Duke iu përgjigjur interesit tim, autorja ma dhuroi me autograf në panairin e librit, 2015.Nga ana ime i dhurova”Teutën e Ilirisë”.E kam lexuar dhe rilexuar romanin.Është i ndarë në 31 kapituj dhe lënda përfshin 380 faqe. Është një botim me paraqitje luksoze. Autorja, mbi bazën e koncepteve të saj artistike dhe te vlerësimeve e interpretimeve historike, ka synuar t’i japë lexuësit portretin shumëplanësh të mbretëreshës Teuta, duke nisur nga vajzëria e saj e në vijim. Në afro 100 faqet e para, paraqiten vitet e rinisë, bukuria e saj dhe një etje e dëshirë për dashuri e lumturi. Në vijim,njohja rastësore me mbretin Agron, dashuria e ndërsjelltë, fejesa e martesa, lumturia e pafund e të qënit grua mbreti, vdekja e mbretit, hipja në fronin e Ilirisë,tre vitet e mbretërimit, Lufta Iliro-Romake, humbja dhe abdikimi nga froni.
Duket që në shumë aspekte, me gjithë përpjekjet, autorja nuk i ka shpëtuar ndikimit të Martinoviqit, të cilin me siguri e ka lexuar.E them këte se ka disa piktakime. Për ngjyrën e jashtzalonshme e magjepsëse të syve të Teutës, ngjyrë deti, si lulja e irisit me blu të bukur, mitizimi i lules së Irisit të Ilirisë, si simbol e metaforë, skenat te varret e mbretërve, apo grumbujt e njerëzve në breglumë që presin të shfaqen sytë e mbretëreshës,bredhjet nëpër malet e Ilirisë si pelegrine që mbledhin lule e bimë mjekësore etj. Gjenden në të dy këta romane.
Romancierja, I njeh faktet dhe zhvillimet historike, por i ka interpretuar ashtu si ja ka dashur menyra dhe ideja e paraqitjes së figurës së mbretëreshës dhe metoda artistike e të shkruarit.(Kuptohet është e drejta e saj) Por duhet vënë në dukje se në një roman historik, faktet dhe ngjarjet, nuk duhen shtrembëruar, apo impostuar, ato janë gurthemeli dhe skeleti i veprës. Zotësia e autorit ështe paraqitja e tyre me artin e fjalës për të krijuar te lexuesi gjendje emocionale të tilla që ai ti përjetojë si të qënsishme gjithë sa lexon. Si shembull këtu mund të sjellim romanet historike të Sabri Godos, “Skënderbeu” dhe “Ali pashë Tepelena”
Së pari: ngjarjet zhvillohen në Naronë dhe Risan, kur e vërteta është ndryshe. Agroni ishte mbret i Ardianeve, kryeqyteti ishte Shkodra, me një kështjellë të fortë,thuajse e papushtueshme, e rrethuar nga tre lumenj Drini, Buna dhe Kiri, te cilen Ardianët ua kishin rrëmbyer Labeateve. Në det dilej nga lumi Buna(Barbana) që ishte e lundrueshme. Më tej ishte liqeni Labeat dhe fushat e pasura. Asnjeherë Risani, qytezë e vogël në gjirin e Kotorrit, që nuk i plotësonte kushtet hapsinore per të qëne kryeqytet i mbreterisë, nuk ka qënë i tillë .
Së dyti: mbreti Agron vdiq në fushimin e ushtarëve, pranë Shkodrës, kur ishin duke festuar fitoren e arritur në Medion. Historianët dëshmojnë se shkak u bë një ftohme(pleurit) që I bllokoi mushkritë dhe nga të pirët e tëpërt etj. Autorja e lë të jetojë Agronin shumë kohë pas betejës së Medionit, i vesh vesin e të pirit dhe bjerrjes së detyrave të tij sovrane. Më pas thur një intrigë oborri dhe e helmon mbretin me dorën e Dhimitër Farit, te nxitur nga ish gruaja Triteuta, dhe mbretëresha Teuta, ende pa u ftohur shtrati, i pergjigjet “dashurisë” dhe bie në krahët e Dhimitër Farit. Gjithsa tham, janë interesante për atë lexues që nuk e njeh historinë, krijojnë një imazh romantik, por që nuk I përgjigjet realiteteve historike të asaj kohe, si i tilë është i pa përligjur.
Në vend të një romani heroik, në rastin e dhënë, kemi nje roman sentimental. Fundekrye, një Teutë narcisiste, e dehur dhe dashuruar me bukurinë e saj,që nuk lodhet për ta bërë publike, që e dëshiron me patjetër të jetë dhe të duket e bukur për sytë e popullit dhe ushtarëve të saj, si një far magjie që ata ta duan dhe t’i besojnë. Aq sa kjo kthehet si një mani dhe fiksim i saj i përhershëm deri në çastet e fundit. Fort e ndjeshme, tërë kohën është e etur per dashuri, së pari me një bashkvendës, në Naronë, Gramosin , Bardhylin, me mbretin Agron dhe pastaj flirtimi me Dhimiter Farin, që në gjallje të mbretit Agron.Janë të rralla faqet ku lexuesi të mos gjejë përsiatje nostalgji dashurore dhe narcisiste. Retorikat e vëna në gojë të saj, në këtë sfond, për lavdinë e Ilirisë dhe amanetin e mbretit Agron, janë të zbehta dhe nuk e bindin lexuesin se kjo është ajo Teuta, mbretëresha, trime, e vendosur, shtetare që merr në sy rrezikun dhe lufton për Ilirinë, ashtu si na e përcjell historia.
Autorja nuk i hyn mundimit të paraqitjes së betejave, ndofta nga njohja e pamjaftueshme e formacioneve, teknikave dhe përballjes, të luftërave të asaj kohe, perveç rastit te Korkyrës, por na i sjell ato si jehonë nëpërmjet lajmetarëve apo letrave nga fronti I luftimeve. Pergjithësisht, në roman, mungon veprimi, lëvizja, aksioni. I jepet shumë vend sentimenteve dashurore dhe ndijimeve e perjetimeve spirituale që gjejnë vend në çdo kapitull. Klithja e mbretëreshës Teutë eshtë klithje dashurie!
Mendoj se në roman Dhimitër Farit, i është dhënë më tepër vend ngasa i takon, princi Skerdilaid del i paplotë kurse Triteuta jepet gati si karikaturë, intrigante, ambicioze, xheloze, perverse, që përdor trupin e saj për të arritur qëllimet.
Kazus beli I Luftë së Parë Iloro-romake ishte vrasja e ambasadorëve romakë, në det, kur ishin duke u kthyer ne Romë.Burimet historike, thonë se njeri prej tyre arrogant dhe mendjemadh e fyeu mbretëreshën në nderin dhe dinjitetin e saj.Një situatë dramatike. Ajo u fye rëndë dhe urdheroi të vriteshin. Ky ishte shkaku. Por sido qoftë, kjo luftë do të shpërthente , ishte synimi romak per ekspansionin në lindje, kryeura ishte Iliria. Autorja e ka dhënë përciptazi takimin dhe jep një alternativë tjetër, gjithsesi të pranueshme, qe Roma, vuri vetë njerëz për t’i vrarë.
Së treti: fati i Teutës, që pas humbjes së luftës me romakët dhe dorëheqjes nga froni, kur nga frika se mund të binte Shkodra në dorë të romakëve, mori arratinë me pak oborrtarë e u transferua nga Shkodra në Risan. Pas pushtimit të Risanit nga legjionet romake, nuk dihet ç’u bë. Historia hesht. Për autoren , ashtu si edhe te Martinoviqi, ajo merr malet si pelegrine. Si të tillë e paraqet autorja në hapje të romanit duke kundruar nga larg qytetin e Risanit, tashmë nën sundimin romak dhe ashtu në mbyllje të romanit, fillikate, me metaforën e shqiponjës që merr fluturimin drejt qiellit.
Autores së romanit i duhet t’i japim vlerësimin që i takon për gjuhën e pasur dhe të pastër, figuracionin, metaforat e simbolet, analizat dhe paraqitjen e gjendjeve shpirtërore të personazheve, por me parapëlqimin për disa ksilema, shpesh arrin në inflacionin e përdorimit të tyre.
Romancierja Mira Meksi, e ka trajtuarTeutën në një këndvështrim të saj, ku thuren legjendat, besimet, totemet dhe spiritizmi me historinë, por ku legjendat dhe kujtesa prevalon mbi historinë. Një analizë te plote ketij romani ia ka bërë në pasthënie Shpëtim Doda dhe unë nuk dua të ndalem në të.Për mua si lexues, pavarësisht nga stili dhe mjeshtëria shkrimore, për të cilën kjo autore është e afirmuar, atje nuk gjejme Teuten që presim të gjejmë.
Të vijmë te rrëfimi vetjak. Romanin me titull “Teuta e Ilirisë”, e publikova (si një roman në proces krijimi) disa krerë te “Fjala e Lire” të F.Terziut, por lexuesi mund ta gjejë të plotë në portalin elektronik te “Kosovari media”(gjej rastin të falnderoj zotrinjtë Fatmir Terziu dhe Muhamet Hoxhaj), që i dhanë hapsirë mediatike. Libri u publikua dhe ribotua me tirazh modest, nga shtëpia botuese “Vllamasi” më 2015 dhe u shpërnda në libraritë e Tiranës, Prishtinës dhe Tetovës. Tashme ai nuk gjendet më në treg.
Katër romane për një personazh historik, nuk janë pak. Në të katra, lexuesi do të gjejë një Teutë relativisht të ndryshme nga ajo e romanit tjetër, por gjithsesi, ajo është teuta me lavdinë dhe mjerimin e saj, Teutën njerëzore me vetitë dhe veset, ëndërrat dhe zhgjëndrrat, arritjet dhe zhgënjimet, synimet dhe dështimet, me një fund në dukje të palavdishëm por që e bëri pjesë të historisë dhe kujtesës iliro-shqiptare.
Pyetja shtrohet: pas leximit, si pasardhës të Ilirëve a na bën të ndjehemi krenarë paraqitja romanore e mbretëreshës Teuta? Këtë duhet ta thotë lexuesi.
Është rasti që këtu të parashtroj me objektivitet, pa e vënë veten në pozitën e historianit, disa interpretime, tregues e të dhëna historike për figurën dhe personalitetin e Teutës mbështetur në burimet e shkruara të historianëve të lashtësisë. Që janë disi ndryshe nga vlerësime shpesh subjektive e dashakeqëse si ato të historianit grek filoromak Polibit, apo sipërore, idealizuese dhe romantike, që i bëhen në shumë shkrime kushtuar figurës së saj.
Kush ishte Teuta? Në mungesë të të dhënave të mjaftueshme historike, apo të dhënave të pjesëshme, për t’iu përgjigjur kësaj pyetjeje, do të mbështetemi te arsyetimi deduktiv,mbi bazën e ngjarjeve,zhvillimeve historike dhe formacionin shoqëroro-historik të asaj kohe të largët, me synim që për të arritur te personaliteti i saj, nga e pjesëshmja të arrijmë te e tëra. Emri i saj ishte Teuta por edhe një motërzim tjetërTefta. Janë përdorur edhe njeri edhe tjetri. le të kujtojmë Tefta Tashko-Koçon, por më së shumti është parapëlqyer Teuta, që është edhe mbizotërues. Mund të përllogaritet përafërsisht që ajo ka lindur rreth vitit 268-267 para erës së re. Për nga përkatësia fisnore, duhet të jetë nga fisi ilir i ardianëve ose daorsëve, ngaqë kështjella dhe qyteti i Rizonit,(në lindje të pjesës fundore të gjirit të Kotorrit të sotëm në Mal të Zi) ku ajo kishte selinë prindërore, gjendej në tokat e këtyre fiseve. Është e kuptueshme që ajo i përkiste njerës prej familjeve më të shquara të aristokracisë fisnore, me pasuri, prona, gjë e kamje. Kjo, ngaqë martesat e asaj kohe, veç pëlqimeve dhe zgjedhjeve vetjake, kishin edhe karakter politik për të lidhur miqësi dhe aleanca. Nusja shpinte pajë edhe troje apo krahina të tëra, që i bashkoheshin mbretërisë, por që të ardhurat administroheshin prej saj, për të patur njëfar pavarësie ekonomike. Nuk bën përjashtim këtu as martesa e Agronit. Thuhet se ishte me bukuri të rrallë. Duhet ta besojmë, përderisa ajo u zgjodh për bashkëshorte nga princi trashëgimtar i mbretit Pleurat, Agroni. Si vajza e madhe e një familje pa djem,(mund të supozohet se ishin tri motra:Teuta, Diteuta dhe Triteuta) ajo u ushtrua si të ishte djalë, kalëronte, delte në gjueti dhe përdorte harkun dhe shpatën, duke formuar një trup prej atleteje. Ajo ishte fatlume, përveçse e bukur, dallohej për zgjuarësi, ishte femër krenare, dinjitoze, e vendosur dhe trime.Si bijë e një dere të fisme, ajo kishte marrë arsimin e kohës.Historianët thonë se ajo dërgonte dhe merrte letra. Këto veti bënë që, ajo të ishte idealiste dhe me synime në jetë. Me Agronin, ajo jetoi pak a shumë rreth 18-19 vite, në kohën që ai ishte mbret i Ilirisë, me kryeqendër Shkodrën.
Me natyrën e saj kurajoze dhe të mençur, Teuta, me siguri përzihej dhe merrte pjesë qoftë edhe jo drejtpërdrejt në qeverisjen dhe drejtimin e shtetit, duke qënë këshilltare e të shoqit për politikat dhe synimet e tij për një Iliri të madhe. Kjo kohë ishte e mjaftueshme për të që të njihte mekanizmin e ngatërruar të drejtimit të mbretërisë, interesat, politikat, dredhitë , intrigat dhe forcat mbështetëse e kundërshtuese, që të krijonte bindjen se ajo mund të mbretëronte e të drejtonte njësoj si burrat. Ishte grua ambicioze, që e dëshironte pushtetin dhe luftonte për ta zotëruar atë.
Nga martesa Teuta nuk pati fëmijë. Si gjithë mbretërit e kohës, Agroni që të kishte trshëgimtar të fronit, u martua së dyti, me motrën e Teutës, që quhej Triteuta. Na lejohet të hamendësojmë se Agroni e ka bërë këtë zgjedhje për të ruajtur e forcuar raportet miqësore, me fiset e ilirisë veriore, ose për të patur mirkuptimin e Teutës dhe për të shmangur xhelozitë dhe zënkat që janë të zakonshme midis shemrave. Po të nisemi nga zhvillimi i ngjarjeve pasardhëse, Triteuta, ngjante me të motrën nga bukuria, por ndryshe nga e motra kishte tjetër natyrë, më e qetë, e përmbajtur, pa prirje për tu përzier në politikë dhe punët e shtetit. Kjo natyrë e saj, ndofta u bë shkak që pas vdekjes së Agronit, të bjerë pre e intrigave të gjeneralit Dhimitër Fari dhe të martohet me të.Me Agronin, ajo lindi një djalë që e quajtën Pin(ose Pineus) dhe iu përkushtua familjes dhe rritjes së të birit, që ishte princi trashëgimtar. Ajo kënaqej me të qënit e saj”Nënë mbretëreshë”.
Teuta mbretëreshë. Mbreti Agron, për të arritur synimet e tij politike,që të zgjeronte më në jugë shtetin e vet(përtej lumit Vjosë) krijoi një flotë të fuqishme me mbi njëqind anije të tipit të famshëm liburn dhe ushtri që i kapërcente dhjetë mijë ushtarë. Flota ilire u bë sunduese në Adriatik. Për të patur shpinën të sigurtë në lindje, bëri aleancë me mbretin Dhimitër II të Maqedonisë, i cili në këmbim të veprimeve ushtarake për çlirimin e qytetit Medion të Akarnanisë nga Etolianët, i linte Ilirisë dorë të lirë në Adriatik dhe Jon. Agroni e sulmoi dhe e nxori Medionin nga rrethimi duke arritur një fitore të bujshme në tokat greke. Pak dit pas kësaj fitoreje, pasi ishin kthyer nga lufta në Shkodër Agroni që ishte duke festuar fitoren në lëmin posht Shkodrës, u sëmur nga pleuriti dhe vdiq papritur. Pas vdekjes së Pirros së Epirit, kjo ishte humbja më e madhe e Ilirisë.
Froni mbeti bosh. Në oborrin mbretëror u krijua pështjellim. Trashëgimtari, Pini, ishte fëmijë, një mbret që nuk mund të mbretëronte. Në linjë mashkullore mtonjësi i dytë ishte princi Skerdilaid, vëllai i Agronit, por sipas së drejtës së trashëgimisë ai nuk mund të shpallej mbret, sepse Agroni kishte lënë trashëgimtar. Mbetej që të caktohej një mëkëmbës deri sa mbreti të rritej. Nënës së mbretit, Triteutës, i mungonin vetitë qeverisëse, prandaj edhe po ta dëshironte, ajo nuk do të pranohej që të ishte mëkëmbëse. Teuta e shfrytëzoi gjendjen e krijuar, që si gruaja e parë e mbretit të vdekur, të shpallej mëkëmbëse e thjeshtrit. E drejta e trashëgimit dhe ajo zakonore e lejonin që një grua të shpallej mekëmbëse apo qoftë edhe mbretëreshë. Teuta ndërkohë përdori gjithë ndikimin e saj, që të bindte pleqësinë për aftësitë e saj qeverisëse, dha e mori premtime në antarët e pleqësisë të quajtur “Miqtë e Mbretit” dhe siguroi përkrahjen e Skerdilaidit, i cili kishte ndikim në parinë Ardiane dhe pronarët e mëdhenj të tokave. Ajo i bindi ata se do të ruante dhe forconte shtetin e trashëguar, por do të luftonte për arritjen e ëndrrës së Agronit, për Ilirinë e madhe e të njësuar. Kjo do të thoshte më shumë hapësira,më shumë prona e skllevër, më shumë pasuri e pushtet. Kshilli familjar dhe i miqve, e shpalli Teutën mëkëmbëse të mbretit Pin. Ajo tashmë ishte mbretëreshë e Ilirisë.
Veprimtaritë dhe arritjet e mbretëreshës Teuta. Për të qeverisur,Teuta krijoi këshillin e të urtëve, që ndryshe quhej “Miqtë e mbretit”, prej tyre u caktuan dinjitarët e lartë të shtetit, në ngjashmëri me ministrat në qeveritë e ditëve tona. Në krye të ushtrisë vendosi Skerdilaidin, por duke ruajtur për vete të drejtën e komandantes së përgjithshme, që shpallte luftën dhe miratonte paqen. Një e drejtë mbretërore e kohës.
Në politikën e brendshme dhe të jashtme, iu përmbajt asaj të paracaktuar nga mbreti Agron: aleancë me Maqedoninë, (që ishte mbretëria më e fuqishme e kohës në siujdhesën ilirike), qëndrim të kujdesëshëm ndaj Romës, fuqizim të ushtrisë dhe flotës, çlirim nga sundimi grek dhe vënie nën kontroll e bashkimin me mbretërinë e qyteteve bregdetare të Dyrrahut, Apollonisë dhe ujdhesës strategjike veriperndimore të Isës dalmate ,që ishte koloni greke, por kontrollonte Adriatikun verior kundruall brigjeve italike. Qëllimi ishte që Adriatiku të kontrollohej dhe të mbetej thjesht një det i brendshëm ilir. Synimi tjetër strategjik ishte zgjerimi në jugë,duke dalë jashtë kufijve të shtetit, shkëputjen e Epirit nga aleanca Etolo-Ahejase (Greke) detyrimi i Epirit për tu lidhur në aleancë me mbretërinë ilire dhe vendosjen e kufirit të ilirisë drejtpërsëdrejti me tokat greke deri në gjirin e Ambrakisë. Marrja e ujdhesës së Korkyrës, shihej si një mundësi strategjike për sigurinë e jugut të Ilirisë. Siç shihet ishin synime ambicioze, të cilit iu përkushtua tërësisht dhe e bëri qëllim të jetës së saj. Arritja e tij do të krijonte kushtet e krijimit të Ilirisë së Madhe dhe do ta bënte Ilirinë fuqinë më të madhe e më të fuqishme të rajonit.
Për të arritur këto synime, Teuta u tregua një mbretëreshë jo vetëm autoritare por edhe reformatore. Forcoi pushtetin qendror dhe u pakësoi të drejtat vendimmarrëse krerëve të fiseve të mëdhenj që ishin pjesë e mbretërisë duke i bërë ata më të varur, vuri nën kontroll prerjen dhe qarkullimin e monedhave në sasi të mjaftueshme e metale me vlerë për të siguruar tregëtinë dhe qarkullimin e mallrave, shpalli monopolin mbretëror mbi prodhimin dhe shpërndarjen e kripës dhe shfrytëzimin e minierave të arit, argjendit, hekurit dhe bakrit, ku angazhoi një numër të madh skllevërish. Për nevojat e luftës, ngriti puntoritë për prodhimin e anijeve të famshme“Liburne”, nxiti prodhimin e armëve dhe pajisjeve për ushtrinë, zejtarinë dhe manifakturën dhe gjallëroi jetën ekonomike të qyteteve, vuri kontrollin mbi eksportin e drithrave, siguroi rrugët e brendshme për të mbrojtur tregtarët nga kusaria etj.
Në respekt të një tradite të vjetër,Teuta lejoi dhe nuk e ndaloi veprimtarinë e piratëve ilirë në detin Adriatik. Anijet pirate të ilirëve, sidomos ato të liburnëve dhe labeatëve, bënin zullume jo vetëm në Adriatik por edhe thellë në jon në brigjet greke, bile edhe në detin e Libisë. Pre e tyre ishin kryesisht anije tregtare të popujve fqinjë, përfshi edhe ato romake. Siç do ta shohim ,kjo nuk mbeti pa pasoja.
Për të krijuar një ide për gjithësa u tha më sipër, na ndihmon kronika e shkurtër e veprimtarisë së Teutës gjatë tre viteve të mbretërimit të saj:
Viti 231 p.e.r. Aleanca me Maqedoninë,qëllimi: të siguronte krahun lindor nga rreziku maqedonas dhe të zbriste në jugë të Ilirisë, në Epir,për të krijuar një shtet të madh që të përfshinte dhe Epirin.
-Lufta kundër Etolisë dhe Akaisë që kishin rrethuar qytetin Medion të Akarnanisë, aleate e Maqedonisë. Sulmi nën drejtimin e Agronit, me 100 anije dhe 5000 luftëtarë. Fitorja në Medion.Fitorja pati jehonë të madhe pasi etolët kishin ushtrinë më të fortë të greqisë. Qëllimi ishte ndarja dhe izolimi i Epirit nga bota greke.
-Vdekja e Agronit disa ditë pas fitores nga pleuriti.
Viti 230 p.e.r. Teuta u shpall mbretëreshë.
-U ruajt aleanca me Maqedoninë. Qëllimi:krijimi i një shteti të fuqishëm ilir nga Narona në veri deri në gjirin e Ambrakisë në jugë. Pengesa ishte Epiri. Teuta urdhëroi luftën kundër Epirit si aleat i Etolëve dhe Ahejve. Angazhimi I flotës dhe këmbësorisë tokësore nën komandën e Skerdilaidit. Pushtimi I Foenikes, kryeqytet i Epirit. U nënshkrua paqja me Epirin dhe ai, së toku me Akarnaninë u bënë aleatë të mbretërisë ilire.
-U arrit shkëputja e Epirit nga Etolët, aleanca me akarnanët bëri të mundur krijimin e një kufiri të largët midis Lidhjes Greke dhe shtetit Ilir.
Viti 229 p.e.r. Roma sheh me shqetsim fuqizimin e Ilirisë dhe aktet e piraterisë së saj në Adriatik. Dërgon ambasadorë te Teuta. Ajo nuk duroi arrogancën si u sollën me të, duke e fyer si grua dhe kushtin që vunë. Njeri prej tyre (Gai) që e fyeu, me urdhër të Teutës u vra në det në anijen që e shpinte në romë. Ky u bë shkak që Roma të përgatitej për luftë.
-Në pranverë:Teuta u përgatit për luftën e pritshme: qetësoi fiset që ishin shkëputur pas një sulmi të dardanëve; e shpalli anëdetin “Tokë armike” dha urdhër që të goditej çdo anije e huaj ose përpjekje për zbarkim. U përcaktuan pozicionet e rëndësishme ku mund të drejtoheshin romakët: Isa në veri, dy qytete bregdetare Dyrrahu e Apollonia dhe Korkyra në jug. Përpjekjet për pushtimin e Dyrrahut Apolonisë dhe Korkyrës dështuan, por u vunë nën rrethim dhe bllokadë.
-Lufta në Korkyrë, fitorja kundër flotës Etolo-Ahejase, pushtimi I ujdhesës së Paksosit dhe Korkyrës. Vendosja e garnizoneve ilire dhe flotës nën komandën e Dhimitër farit.
-Adriatiku u kthye në det I “Mbyllur” dalja në Mesdhe u bllokua nga flota ilire.
-Në vjeshtë: Lufta e parë Iliro-Romake. Roma sulmoi me 200 anije dhe 20 mijë legjionarë, që ishin sa dyfishi i ushtrisë dhe flotës ilire. Flota dhe ushtria drejtoheshin nga dy konsujt Albino dhe Centumalo. Në fillim flota sulmoi Korkyrën. Dhimitër Fari e tradhëtoi mbretëreshën. Dorëzoi flotën dhe ishullin,pa luftë. Forcat e këmbësorisë dhe flota romake u bashkuan në anëdetin e Apollonisë,e morën atë,pastaj në Dyrrah dhe në anëdetin verior të Dalmacisë,ku i hoqën rrethimin Isës. Me romakët, për interesat e tyre, u bashkuan edhe krerët e fiseve ilire të ultësirës bregdetare dhe prapatokave të Dyrrahut dhe Apollonisë.
-Flota e Ilirisë,e tradhëtuar dhe e shpërndarë qëllimisht nën këshillat e Dh.Farit nuk mundi të bënte qëndresë frontale. Megjithatë ushtria dhe flota bënë beteja të veçuara kundër romakëve dhe u shkaktuan humbje, më e madhja e të cilave ishte ajo e qytetit Nutria në Dalmaci.
-Teuta duke dyshuar se Shkodra mund të binte në duart e romakëve, me gardën dhe besnikët e saj, mori detin në Ulqin dhe u strehua në qytetin e Rizonit ku ishte më e sigurtë. Shkodra bëri qëndresë dhe nuk u pushtua nga romakët.
-Lufta vazhdoi gjashtë muaj. Me gjithë forcat e shumta,romakët nuk rrezikuan të hynin në rajonet e brendshme te ilirise,por pushtuan dhe vunë garnizone në bregdet dhe morën në “Mbrojte” disa fise duke krijuar një protektorat. Dhimitër Farit si shpërblim për tradhëtinë dhe shërbimet iu dhanë në qeverisje ishujt Isa, Fari, Bregu Dalmat deri në gjirin e Rizonit(sot Kotorrit)
Viti 228 p.e.r. Në pamundësi për të vazhduar luftën,pasi kishin shterrur burimet ekonomike dhe njerzore, u pranua kërkesa e Romës për paqe dhe u nis atje një dërgesë e ambasadorëve. Paqja që u arrit nën diktatin e Romës ishte nënshtruese. Nga mbretëria Ilire,mbeti pjesa nga veriu i Lezhës deri në gjirin e Rizonit, që iu la për mbretërim Pinit, u detyrua të derdhte tribute në të holla dhe të mos lundronte në jug të Lezhës me më tepër se dy anije të armatosura.
-Teuta dha dorëheqjen nga mëkëmbësia(mbretërimi), mëkëmbës i mbretit u bë Dhimitër Fari që ishte njerku i Pinit, pas martesës me Triteutën.
Pas kësaj, historia hesht dhe nuk thotë se çfar ndodhi me Teutën. Këtu mbaron edhe historia e saj, por jo e Ilirisë, që u pasua edhe nga dy luftera të tjera dhe kryengritje kundër sundimit romak.
A gaboj dhe ku gaboi Teuta? Natyrisht,në tërë këtë veprimtari të dendur, të pasur me ngjarje dhe vendimmarrje, Teuta beri edhe gabime, ndër to duhen shënuar: në fushën diplomatike, mbeti pa aleatë kur I duheshin.Kur sulmoi Roma, Maqedonia dhe Epiri nuk e ndihmuan, mbeti e vetme. Nuk qe në gjendje të tërhiqte në anën e saj Dardaninë. Bëri të pakënaqur disa nga prijsit e fiseve të mëdhenj me politikat për qëndërzimin e pushtetit dhe taksat; gaboi kur dha urdhër të vritej ambasadori romak; i dha besim dhe pushtet një ambiciozi e tradhëtari si Dhimitër Fari, gaboi kur dëgjoi këshillat e tij për copëzimin dhe ndarjen në shumë fronte të flotës dhe ushtrisë etj.
Në analizë të fundit,nuk ishin këto gabime që shkaktuan luftën me Romën dhe disfatën në këtë luftë. Roma, pas zotrimit të perëndimit dhe fitores mbi Kartagjenën kishte kohë që i kishte hedhur sytë në lindje dhe do ta bënte luftën edhe pa ato gjoja shkaqe. Pozita gjeo-politike e Ilirisë si urë midis lindjes e perëndimit, bëri që ajo të ishte objektivi strategjik i Romës si kryeurë për siujdhesën ballkanike: pushtimin e Maqedonisë,Greqisë,Trakisë,Dakisë,Bizantit dhe kalimin në Azinë e Vogël. Me gjithë qëndresën,fuqia romake ishte e papërballueshme. Ajo i arriti synimet e saj perandorake. Megjithatë iliria qëndroi, Romës iu deshën tre luftra për afro dyzet vjet që ta nënshtronte, deri sa konsulli Paul Emili, rrënoi,vidhisi e dogji shtatdhjet qytete. Edhe më pas shpirti liridashës ilir nuk u mposht dhe vijuan kryengritjet e njëpasnjëshme.
Teuta u dha emrin e saj viteve që sundoi dhe drejtoi, ajo bëri histori dhe mbeti në histori.
Gjithsa përmenda, janë bërë pjesë e rrëfimit romanor ne librin e shkruar prej meje me titullin “Teuta e Ilirise”, lexuesi do t’i gjejë aty të shprehura me mjetet e artit.
Një analizë të plotë dhe profesionale, romanit “Teuta e Ilirisë” ia ka bërë shkrimtari dhe kritku I njohur Vladimir Muça në studimin”Deheroizmi letrar dhe kujtesat historike( një esse në vend të një përshëndetje për romanin “Teuta e Ilirisë” të prof. dr. Resmi Osmanit), perfshirë ne librin “Unë mendoj”, Tiranë 2017.
Po jap një fragment nga ky shkrim:”Për të dhënë përmasat e duhura të ngjarjeve dhe fenomeeve,Resmi Osmani eksploron mistere të kujtesës njerëzore, duke I mbarsur në një univers letrar lakmueshëm. Ky univers na shfaqet në individualitete në formatin e një arti gjithpërfshirës, me një dramacitet, befasi, denduri mendimesh, qëllimesh, që reflektohen në çdo kapitull të këtij romani të llojit historik. Çdo gjë, dramatikisht zhvillohet në tri linja:idilike-shoqërore-tragjike.
Ai me skrupulozitet, këto tri linja I ka zhvilluar në lidhje të ngushtë me njëra-tjetrën, si apoteoza, që e kanë ndjekur popullin shekull pas shekulli.
Alkimia letrao-artistike e lëtij romani, në këto zhvillime, prodhon risi dhe zgjidh mjaft enigma të mbuluara qëlimisht me pluhurin e harresës.
Narracioni letrar I Osmanit, ngulmon në shpërbërjen e këtij pluhuri dhe ndryshku historik, duke na dhënë ravgimet shoqërore të vizioneve shtetformuese që në lashtësi, lakmuar sot nga shtete që atëhere vegjetonin ne kasolle, “majë pemëve “,apo në guva.
Në fund të kësaj trajtese, lexuesit, me të drejtë mund t’I lindë pyetja: Përse Resmi Osmani duhet te beje vlerësime për romanet e shkruar per mbretëreshë Teuten nga tre autorë të tjerë, nderkohë që edhe ai vetë është autor i një romani të tillë? Kam pritur katër vjet, që ndonjë kritik ta ndermerrte këtë studim Kjo nuk ndodhi. Kritikut i duhet të lexojë e shqyrtojë afro 1500 faqe, gjë që me gjendjen e letrave në ditët tona, është gati një pamundësi, zor të ndodhë, ndërsa unë për interesa letrare e realizova, pa pretenduar se në gjithçka që parashtrova kam të drejtë. Thjesht, është ashtu siç unë e mendoj.


Tiranë, 2017-2019.

Largoni klounët nga politika shqiptare



From: Aurel Dasareti
Sent: Thursday, August 29, 2019 10:26 AM
To: Sabahate Byci ; Bejtula Sadiki ; Federik RADOVANI ; Perparim Hysi ; Vilhelme Haxhiraj ; Xheladin Mjeku ; Prien ; Rrustem Geci ; Shqiperia Etnike Natyrale Kosova Historike ; Mujo Bucpapaj ; Xhafer Shatri ; Murat Gecaj ; Adrian Thano ; Albaniapress Info ; Pashtriku Info ; Tetovasot Info ; Xhafer Leci ; Fokusi Info ; Xh. Arifi ; Esat Loshaj ; Skifter Kellici ; Skender Kodra ; Isak Shema ; Musa Jupolli ; Ekoliqi ; Lindita Bushgjokaj ; Silvana Berki ; Li Bri ; Bajram Kabashi ; kurbinalbania@hotmail.com ; FLORA BROVINA ; Naxhije Doci ; Vullnet Mato ; Thani Naqo ; Ligor Shyti ; Sokol Demaku ; Zef Ndrecaj ; Halit Elshani ; Kozeta Zylo ; Kadri Tarelli ; Bedri Zyberaj ; Arben Llalla ; arturllana@hotmail.com ; Drenusha Zajmi Hoxha ; Hajdin Abazi ; Bedri Tahiri ; Pellumb Kulla ; Vedat Shehu ; Rajmonda Maleçka ; zeqirlushaj@msn.com ; Vlera Ejupi ; Entela Binjaku ; Lutfi Alia ; Adem Zejnullahu ; Nebih Bunjaku ; Kohanews Info ; Flori Bruqi ; Zemra Shqiptare ; Bahri Ramadani ; Zenun Pajaziti ; Adem Avdia ; Eshref Ymeri ; Lajm Info ; Dom Nike Ukgjini ; Nexhat Rexha ; Dr Jusuf Ulaj ; Agim Binaku ; Albert Abazi ; Nait Hasani ; Frrok Kristaj ; Mimoza Dajci ; Rexhep Shahu ; Adem Harxhi ; rbesnik@web.de ; Jorgo Telo ; Liri Lushi ; Trojetshqiptare Info ; Selatin Kaçaniku ; Alma Lama ; Sotir Athanasiou ; Fatos Aliu ; Radio Kosovas Stemme ; Gentjan Banaj ; jgalata@aol.com ; Fatmir Terziu ; Gëzim Ajgeraj ; Shqiptari Eu ; Atdhe Kosova ; Lejla Gorishti ; Botapress Info ; Fadil Maloku ; Fjala Info ; Agron Shele ; Uran Butka ; FJALA E. LIRE FREE SPEECH ; Fol Info ; Haki Abazi ; Post Info ; Gjiganti Info ; Gazetainfopress Info


I dashur dhe i nderuar mik, Autel Dasareti, 
I pranoj idet tuaja si pasqyrim te realitetit te destabilizuar ne vendet tona, por ne keto ide une nuk shoh ndonj propozim te realizueshem per te ndalur dhe te ndruar drejtimin e rrjedhjes qe per Shqiprine filloi ne vitin 1990, Sigurisht edhe une nuk jam i predispozuar se po te arsyetoje e te gjej ndonje meyrezbatimi do te dale dikush dhe ta zbatoj. Rrjedhja do ndalet dhe do te ndroje drejtim, ne atemenyre sic u ktijuan kushtet qenisen rrjedhjen. Rrjedhja nisi kur gardhi i hekurte u ca dhe te papronet vrapuan qe jashte gardhit te punonin te jetonin mire me mundediper te vene prone se te papronet,dihet, jane pa atdhe. Edhe ligji me termin “ish pronare” e ka kuptimin “ish me atdhe”’
Me nderime
Vedat Shehu


Përshëndetje z Bejta, miku im shumë i ndershëm e zemërgjerë, shqiptar i devotshëm,

Kontaktojmë rregullisht prej vitit 2001 kur vullnetarisht vite me radhë isha moderatori i gazetës (portalit) së dikurshme shqiptaro-amerikane, "Liria Kombëtare", dhe gjithë asaj kohe ke shprehur fisnikëri. 

Unë i takoj gjeneratës së fëmijëve tuaj, prandaj kjo më ka ndihmuar të mësoj më tepër për atdheun e gjysheve të mi prej atyre që kanë më tepër përvojë jetësore.

 Fakti, se në Tetovë, qytetin e vendlindjes ke punuar si edukator, dhe se me emigrimin tënd në Gjermani që nga mosha shumë e re punove si mësues i shkollës shqipe, duke kontribuar shumë që vogëlushët e gjuhës dhe të gjakut tonë të mos harrojnë MëmëAtdheun e tregon qartas karakterin tënd, personalitetin tënd atdhedashës.  

Unë në intervistën me atdhetarin dhe intelektualin prej më fisnikëve që ka Shqipëria, Zeqir Lushaj, e kam shpalosur prejardhjen e familjes time por duke mos hy shumë thellë, akoma nuk është koha, sepse përveç tjerash nuk dua të vlerësohem nga lexuesit (opinioni) vetëm për shkak të prejardhjes time (trashëgim biologjik) por nga ajo sa vlej vet, si individ.
Nga Aurel Dasareti, USA, ekspert i shkencave ushtarake-psikologjike (dasaretiaurel@yahoo.com.au)


Një politik-bërës tipik shqipfolës gjysmë-analfabet, hajdut dhe tradhtar është një zagar me një lëkurë kaq të trashë, saqë vetëm për shkak të indiferencës dhe mentalitetit tënd prej provincialisti mund të qëndroj ngritur në këmbë edhe pse nuk ka shtyllë kurrizore.

***
Përçmimi/përbuzje për politik-bërësit
Votuesit presin që politikanët të kenë njohuri të shkëlqyeshme rreth çështjeve për të cilat duhet të vendosin. Nëse ky nuk është rasti - ose njohuria është shtypur (nuk është përdorur) - atëherë ajo kultivon (pjellë) përbuzjen ndaj politikanëve. Gjithashtu kultivohet kur politikanët lejojnë që mendimet e tyre të drejtohen/udhëhiqen nga forcat komerciale.
***
Për çfarë do të votosh?
Para se të vendosësh se për kë do të votosh në zgjedhjet parlamentare etj, mund të kontrollosh se me cilën parti je më dakord në disa raste të zgjedhura. Programet e partive janë të gjata dhe pak votues i lexojnë ato. Prandaj, ekspertët e zgjedhjeve duhet të zgjedhin për ju një përzgjedhje të çështjeve që i ndajnë partitë dhe i peshojnë ato kundër njëra-tjetrës. Kështu, ju merrni të dhëna se me kë keni më së shumti të përbashkët me disa nga çështjet në fjalë.Ata mund ta kishin adresuar këtë disa vite më parë. Por sigurisht që mund të thuash më mirë vonë se kurrë, por meqenëse së shpejti do të ketë zgjedhje, dështakët e deritanishëm kanë filluar qartë të punojnë për peshkimin me votues.
***
Përgjegjësia morale e votuesve
Nëse nuk jemi të interesuar apo të gatshëm të fitojmë njohuri për pasojat e zgjedhjeve tona, atëherë duhet të heqim dorë nga votimi.
Qytetarët me njohuritë më të mira nuk kanë të drejtë të posaçme për të qeverisur. Por qytetarët pa dijeninë e politikës dhe pasojat e zgjedhjeve të tyre politike nuk duhet të qeverisin.
Megjithëse të gjithë qytetarët e rritur të demokracive moderne kanë të drejtën ligjore për të votuar, kjo nuk do të thotë se ka arsye të mira përse të gjithë kanë një të drejtë morale për të votuar, dhe në këtë mënyrë të qeverisin jetët e njerëzve të tjerë.Individët kanë të drejtën e lirisë ose të vetëvendosjes, që nënkupton se ata kanë të drejtë të vendosin për veten dhe jetën e tyre, me kusht që të mos shkelin të drejtat themelore qytetare apo politike të të tjerëve.
***
Si zgjedhja midis SIDA-s (aids) dhe kancerit
Ne shqiptarët duhet të jemi në gjendje të votojmë për politikanët që nuk ishin të korruptuar dhe për partitë me të cilat mund të identifikoheshim. Nëse fare kemi të tillë. Kam shumë respekt për punën politike dhe proceset politike, me kusht që të jenë normale. Por ne duhet të jemi të kujdesshëm që logjika e politikës - dhe loja politike - të mos hedh hije mbi idealet dhe etikën tonë.
***
Shqipëri-të tona si kurrë më parë janë kapur nga kriminelët psikopat analfabetë të cilët assesi nuk ikin nga karrigia nëse popullata nuk ngrihet bashkarish, t`i kape për zverku dhe nga Kuvendi t`i nxjerrë në rrugë, dhe t`i hedhë në koshat e plehrave, sepse gjithsesi ata veç janë të kalbur. Kriminelët e dinë se nuk rrezikohen, prandaj do të vazhdojnë vallen e filluar para 30 vitesh deri sa të vdesin, nëse të shtypurit mbeten indiferent. 
Shqiptarët sundohen nga krijesa të pamoralshme dhe të çmendura, ata qëakoma besojnë se mund t'i shërojnë janë më të çmendurit.
Shqiptari është me mentalitet provincialisti të tejskajshëm, kjo na pengon të jemi shtet-formues. Ajo që kurrë s`do të dëshiroja, as edhe në çaste ngushtimi, është gjendja ndërmjet të mirës dhe të keqes, ndërmjet amullisë dhe mediokritetit. Jo, preferoj një kurbë më të theksuar (një vijë apo rrugë e lakuar, në krahasim me një vijë të drejtë), më mirë një vuajtje më të rëndë dhe nga ana tjetër çaste të lumtura, të pasura e plotë shkëlqim!

Vendi duhet të qeveriset prej mendjeve të ndritura të trojeve dhe diasporës, që përveç atdhedashurisë së jashtëzakonshme për Atdheun e Përbashkët dhe Kombin, nuk kanë asnjë konflikt interesi personal në sjelljet dhe letrat e tyre. Të veshur me një karakter të fortë si shkëmbi dhe moral të pastër të palëkundshëm, as nuk blihen dhe as nuk shiten. 

***

Kur kujtojmë fillimet e demokracisë, njerëzit dolën në rrugë me ideale, bartën flamuj, transparenca, klithmat e lirisë, brohoritnin për udhëheqësit (për të cilët nuk e dinin se janë skandaloz) duke mbajtur fotografitë e tyre. Nuk ka gjë të tillë sot. Votuesit janë të heshtur dhe të venitur. Me zë të lartë ka mbetur vetëm pakica që me mjetet manipuluese (mediat e shitura antikombëtare) e dominojnë (nënshtrojnë) këtë shumicë të heshtur. Kjo është një e vërtetë e egër. Si të shërohemi?
Gjegjësisht, dihet se konflikti i interesit trajtohet si një akt i paligjshëm dhe imoral. Dhe kjo është kështu. Por ku fillon konflikti i interesit?
Ajo fillon në vetë zgjedhjet. Zgjedhjet janë forma më e dukshme e konfliktit të interesit. Njerëzit që janë anëtarë të partive të caktuara, apo familjarë të politikë-bërësve të caktuar, shkojnë në votime dhe votojnë për të vetët, për vete, për interes. Gjithashtu, nëpunësit publikë, me dashje apo pa dashje, nën ndikimin e presionit dhe punëdhënësit të tyre - që politika i ka caktuar për shërbimin e  menaxhimit - shkojnë në votime dhe votojnë sipas udhëzimeve partiake apo detyrave zyrtare.
***
Kur burrat e vërtetë veniten (rraskapiten), shoqëria prishet. Kjo është treguar gjatë gjithë historisë, sepse askush nuk mund ta mbrojë atë, është shumë më lehtë të pushtosh një komb të meshkujve të feminizuar. A reflektoni?
E ardhmja e Shqipërisë, Kosovës, Maqedonisë Veriore etj., nuk mund të zgjidhet më pas dyerve të mbyllura dhe përmes komploteve sekrete të tradhtarëve-servilëve të pushtuesve sllavo ortodoks dhe grek. Lëvizja e rezistencës mbarë-shqiptare anembanë botës, do t'i privojë nga pushteti këta morra të gërditshëm dhe do ta çojë Atdheun në vendin që i përket.
Kur këndojmë për vendin tonë të copëtuar, dhe  heronjtë që gjatë historisë e mbrojtën me dinjitet duke sakrifikuar veten, mos harroni se ne këndojmë edhe për njëri-tjetrin. Sepse ne jemi vendi. Heronjtë janë shëmbëlltyrë e pavdekshme e gjeneratave të reja...

Zeqir Lushaj: Intervistë ekskluzive me ekspertin Aurel Dasareti



Intervistë ekskluzive
SHKODRANI I TRE KONTINENTEVE
-Bisedë (intime dhe publike, prezantuese dhe perfaqësuese), e bashkpunëtorit të revistës ZemraShqiptare, ekspertit të shkencave ushtarake dhe psikologjike zotit Aurel Dasareti, (ose shkodrani i tre kontinenteve), me redaktorin tonë në NJ, USA Zeqir Lushaj-
 
Rozafa castle (Albanian: Kalaja e Rozafës/Kalaja e Rozafatit) is a castle near the city of Shkodër, in northwestern Albania
-...I gjunjëzohem Zotit të luftërave - shqiponjës dykrerëshe të varur në qafë, (dhuruar nga gjyshi)  por vetëm njërin gju e mbështesë në tokë. Në shuplakën e dorës së  majtë e shtrëngojë shqiponjën dykrerëshe, me dorën e djathtë shtrëngoj fortë pushkën, dhe symbyllazi, disa minuta pëshpëriti tekstin luftarak që gjyshi im ma mësoi në fëmijërinë e hershme:
“Moj shqiponja me dy krena,
ta ndijë zanin nëpër breza.
O kur të kujtoj ty në luftime,
bahet pushkë kjo zemra ime”...-

l.  AUREL DASARETI ËSHTË AUSTRALIAN
1. A e ke pyetur nënën tënde ndonjëherë: -Pse më ke lindur në Australi?
Pergjigje: -
”Nënë, pse kam lindur në Australi, pse jo në Shqipëri?”-  e pyeta kur isha 7 vjeç.
”O, vogëlushi im”, më tha ajo, ”kjo është pyetja më kryesore që ma ke parashtruar deri tani, sepse një kuptim i përgjigjes është pafundësisht shumë për jetën tënde.”
Kur dikush vendos t`i bëjë portretin vetvetes publikisht, është si të tregojë një anekdotë apo të shkruaj "nekrologjinë”. Për shkaqe parimore, edhe në këtë intervistë do të mbajë një profil të ulët. Me arsye, postoj disa fotografi private prej më të thjeshtave, pa vezullime. Herët tjera...
Nuk është me rëndësi kush jam unë si individ por idetë e mia.
Aurel Dasareti, lindur Nëntor 1976, Sydney, Australi. Prej moshës 8 vjeçare kryesisht jetojë në USA (Kaliforni, Arizona), 2-3 muaj në vit në Australi. Dy nënshtetësi. I martuar, gruaja ekonomiste, 31 vjeçare (udhëheqë biznesin e përbashkët familjar prej afër 2500 të punësuarve), dy fëmijë (vajzën 9 muajsh, djalin 2 vjet e gjysmë). Pëlqej shahun, notin, vrapimin, mjeshtër në aftësitë luftarake, parashutizmin. Motra antropologe, vëllai inxhinier i elektroteknikës. Nëna, psikiatër (arbëreshë) ka lindur në Australi, stërgjyshërit e saj, për shkak të dhunës, terrorit dhe masakrave të osmanlinjve barbar aziatik kanë ikur prej Shqipërie në Itali (Venedik) nëse nuk gaboj midis viteve 1500-1512. Babai (psikolog), ka lindur në Amerikë, ndërsa gjyshi im me prejardhje nga Shkodra ka emigruar në vitin 1943. Katolik. Në moshën e fëmijërisë, gjithë familja ime më e afërt, me bindje e arsye e kanë ndryshuar (amerikanizuar) identitetin.
Çdo individ mban në vetvete gjëra që i përkasin, që i bëjnë mirë, që janë të veçanta për të, por që s`mund të dalin tërësisht në dritë.
Kam bindjen se shpirti im përfaqëson një pjesë të vogël të zhvillimit njerëzor dhe që në fund të fundit përshpirtja më e vogël e Unit tonë të brendshëm është jo më pak e rëndësishme se lufta dhe paqja e botës së jashtme.
Gruaja ime 31 vjeçare në fermë - prill 2013
 
Vajza ime, shumë e bukur dhe luftarake. Te tezja në bun, natën, New Zealand, mars 2013. Është e ulët në endacak (stroller) në të cilën gjyshja ime më ka fotografuar dhe shëtitur edhe mua një kohë...
2. Në cilën moshë ke patur në dorë per herë të parë një liber shqip?
Pergjigje: -
Prindërit e mi i ndihmuan të emigrojë në Amerikë (1982) një vajzës së re nga Kosova. Nuk kishte prindër, shumë e varfër. Në vitet e para të jetës së saj këtu u ndihmua ekonomikisht dhe banoi falas në shtëpinë tonë. Nga mosha 8 vjeçare zonjusha Teuta filloi të ma mëson abetaren shqipe.
3. A e sheh vendlindjen si atdhe? Nese “Jo” –pse?
Pergjigje: -
Po. Por si atdhe e shoh edhe Amerikën, Shqipërinë. Janë këto ndjenja shpirtërore të pa përshkruara.
Bondi Beach, Sydney, Australia – pranë këtij plazhi gjendet shtëpia ime e lindjes
Shtëpia ime e lindjes fshehu një thesar thellë në zemrën e saj...thesarin e zemrës time. Në kopshtin e saj, para plazhit, nga nostalgjia, akoma gjendet trampolina në të cilën tani kërcen djali im, dhe fëmijët e vëllait, çdo herë kur kthehemi atje për pushim. Kuptohet se një burrë i moshës dhe përmasave të mia, mbi 190 cm104 kg as që guxon t` i afrohet trampolinës e ku më të kërceje mbi te.
4. Pse te quhet Australia Kontinent kur nuk ka me shumë se 25 miljon banorë , pra sa një shtet i vogël i Europës?
Pergjigje: -
Sepse ka një popullatë përgjithësisht kompakte evropiane që dallon nga rrethi, historinë e saj speciale.  Anglezi i parë që shkeli vendin ishte një aventurier dhe pirat William Dampier që hulumtoi brigjet e Australisë në 1699. 71 vjet pas, James Cook deklaroi se vendi i ri i takonte Anglisë dhe se ajo duhet të quhet New South Wales.
Kolonizimi evropian filloi seriozisht më 1787, kur 11 anije plot me të burgosur u larguan nga Anglia dhe u drejtuan në jug. Pas kolonizimit të parë të detyrueshëm, erdhën gjithnjë e më shumë njerëz të lirë në Australi, por vetëm pas zbulimit të arit në 1850 fluksi i emigrantëve u rrit hovshëm. Importi i deleve nga Anglia dhe Afrika e Jugut lejojë një themel më të fortë për zhvillimin e ekonomisë, dhe Australia ka evoluar për t'u bërë një komb.
 
5. Motivet e largimet nga “vendi i krokodilëve” dhe ç’farë i kujton më shumë atij?
Pergjigje: -
Nuk jam larguar përgjithmonë nga Australia, kam edhe pasaportë australiane, disa muaj në vit, bashkë me familjen, i kaloj atje, në shtëpinë e lindjes.
II. AUREL DASARETI ËSHTË AMERIKAN
1. Besoj se per Ty Amerika eshte sëpari vendi i arsimimit, apo jo?
Pergjigje: -
Klasën e parë dhe të dytë të shkollës fillore, në Australi. Ndërsa këtu në Amerikë, vazhdova. Kam ndjekur studimet në një shkollë legjendare të themeluar në vitin 1802. Titujt më të lartë në shkencat psikologjike-ushtarake. Zotëroj në nivelin më të lartë gjuhën: anglishte, shqipe, italishte, latinishte, frëngjishte, gjermane. Kam botuar 2 doktrina (në gjuhën anglishte), ndërsa Ditari im luftarak: "Dera e pestë e ferritderi tani është vetëm për mua, por brenda një kohe të shkurtër do ta botoj edhe për opinionin shqiptar e më gjerë. Planifikoj të shkruaj edhe 2 -3 libra, të bëhen 5-6 e jo më shumë, përndryshe do të rrezikoja të bëhem një matuf.
2. A. Dasareti dhe “Liria Kombetare Shqiptare”.
Pergjigje: -
Kur një rreze dielli, nga qielli i zymtë bie mbi një rrugicë qorre, nuk interesohet në çka prek: copërina shisheje, shpalljen e grisur në mur apo pëlhurën në kokën e një fëmije. Ajo sjellë dritë, sjellë magji, shndërron dhe shpërfytyron.
Faqja Liria Kombëtare www.liriakombtare.com e themeluar në 2001 nga shqiptaro-amerikani FF...ish i burgosur politik në “Jugosllavi”, ishte mundësia që të kontaktoj shqiptarët (2002). Disa vite isha moderatori i forumit prej afër 900 anëtarëve; letrat botoheshin automatikisht pas postimit dhe secili shkrues kishte mundësi të botoj edhe fotografi. Postoheshin përafërsisht 30-40 komente brenda 24 orësh. E kontrolloja një herë në ditë dhe kur takoja shkrime që nuk i përmbaheshin rregullores, i fshija. Në vitet para se me marr angazhimin vullnetar të moderatorit, më ofendonin dhe i ofendoja vrazhdë të gjithë ata individ komentet e të cilëve nuk më pëlqenin, ose që më ofendonin personalisht, prandaj themeluesi i faqes m`i fshinte shkarravinat, përkundër faktit se ishte dhe mbetet miku im i madh. Me kohën, të gjithë ne mësuam të respektojmë tërësisht njëri-tjetrin përkundër opinioneve të kundërta në mendime-shkrime; dhe, përqendroheshim në letrat,  brendinë e tyre e jo autorin. Si rrjedhojë, edhe pas diskutimeve shumë të rrepta për temën, toleronim të jemi të ndryshëm dhe akoma kontaktojmë. Faqja ka luajtur rolin e saj historik deri para 3 vjetësh. Kryeredaktori u demoralizua nga vendnumërimi i shqiptarëve...Përveç tjerash kemi ndikuar të reduktojmë grindjet midis partive politike shqipfolëse të FYROM-it, sidomos BDI dhe PDSH.  Ishim pionierët e internetit shqiptar.
Qëllimi kryesor i paraqitjes time ishte luftimi i fundamentalizmit-radikalizmit islam në trojet tona. E shkrova dhe botova letrën me titull ”SHQIPTARËT  janë EVROPIANË e jo AZIATIKË ” e pastaj “SHQIPËRIA është GJAKU im që nuk falet” të cilat brenda 7-8 vitesh u komentuan mesatarisht 10-15 herë në ditë dhe secila prej tyre u shfletua mbi 140.000 herë. Dhe, unë krijova paradokse që shkaktonin zemërimin e atyre (numër i papërfillshëm) që nuk i kuptonin brenditë e letrave të mia.
3. A jemi ne shqipot kombi më proamerikan i botes, siç po thuhet rendomë, apo është politikë se “ashtu e don puna?”.
Pergjigje: -
Njohja prej nesh e realitetit ku jetojmë është në thelb e mangët. Këtë mangësi e pa-përsosmëri e shoh të lidhur me faktin se ne jemi pjesë e atij realiteti që përpiqemi të njohim dhe marrim pjesë në krijimin e tij.
4. Në doktrinen amerikane, liria fetare shihet si e drejte e besimit por edhe e mosbesimit fetar. Nga anon Aurel Dasareti dhe pse?
Pergjigje: -
Unë jam pluralistë i balancuar, si në mendime ashtu edhe në format e besimit. As që dua të kontribuoj në përçarjet fetare midis shqiptarëve. Kjo, ndër të tjera, më pengon të jem një i krishterë/katolik fanatik, pasi as nuk besoj që Zoti të ketë patur një bir të vetëm, as që e vetmja rrugë drejtë Zotit dhe lumturisë është besimi te ai.
5. Kush e ka demtuar me shume Shqiperinë: -Islamizmi apo Komunizmi?
Pergjigje: -
Përvoja më ka mësuar se vetëm ato ndërgjegje që janë të zgjuara lejojnë t`i thërrasësh dhe t`i mprehësh.
Një Komb që ka si prirje parësore zhdukjen e individualitetit të qytetarëve të tij nuk mund të arrijë te shteti ligjor. Gjithçka e huaj, gjithçka që ka hyrë pa ndonjë arsye të thellë në jetën e një populli, bëhet shkak sëmundjeje për të dhe duhet të hiqet qafenëse ai dëshiron të mbetet i shëndetshëm.
Asnjë fe dhe asnjë profet nuk lindi në Shqipëri, as në Evropë.
Evropa Perëndimore ka pranuar një numër shumë të madh emigrantësh mysliman nga Azia dhe Afrika, përafërsisht 22 milion (2004). Tash, ata janë shumë më tepër.  Në Evropën Perëndimore të gjitha drejtimet dhe shkollat teologjike brenda Islamit janë të përfaqësuara, nga më të moderuar dhe reformator e deri te grupet minoritare ekstremiste, shumë të rrezikshme, që për Evropën e vogël mund të nxjerrin telashe të mëdha.
Shqiptari në vend që të merret me diçka të mençme dhe konstruktive, gjatë historisë, ka përvetësuar do prirje primitive për shkatërrimin e vetvetes. Humbas gjakftohtësinë kur shqiptari kot së koti, pa e detyruar kush, ndërron emrin, ndërron gjuhën, ndërron kombësinë, ndërron kulturën, ndërron fenë, ndërron shtetësinë, ndërron heronjtë, ndërron flamurin, ndërron himnin,ndërzehet.
Kur të dëmton i yti, ndjehesh më keq ndonëse dëmtimi është shumë më i vogël. Duke u marrë me Enverin e djeshëm i harrojmë pisllëqet e hajnave, mashtruesve të sotëm.
III. MBI TE GJITHA, AUREL DASARETI ËSHTË SHQIPËTAR
1. Jeni shqiptar me gjak e shpirt por…pa pasaportë.
Pergjigje: -
 
Unë kam rrënjët e mia, kam një gjenealogji, një kujtesë etnike, ose, me një fjalë, nuk jam i përcaktuar vetëm nga shpresat dhe nga interesat e mia.
2. Ç’farë është atdhedashuria per ju  (si psikolog), dhe ku i ka rrenjet ajo?
Pergjigje: -
Atdhetarët e mirëfilltë lypset të mbështeten në aftësitë e veta për t`i parë punët me sy kritik dhe në vullnetin e tyre për të pasur rreth vetes njerëz që nuk ngurrojnë të shprehin kundërshtimet e tyre.
Për dashurinë ndaj atdheut nuk është e nevojshme reklama. Mjerisht, në supermarket-in e patriotizmit, dashuria për atdheun është artikulli më i shitur te shqiptarët.
Rrënjët? Mbi një fëmijë ndikimin më të rëndësishëm nuk e ushtron kjo apo ajo ndodhi e veçuar, por karakteri i prindërve.
3. Mund të na pershkruash shkurt, kontaktin e parë me atdheun?
Pergjigje: -
Mesditë me diell. Maj 1994. Akoma nuk kisha mbushur 18 vjet. Aeroplani Alitalia ulet në aeroportin e Rinasit (Tiranë). Kontrollori doganor më tha se si i “huaj” që jam patjetër të paguaj një tatim prej disa dhjetëra dollarëve nëse dua të vizitoj Shqipërinë. U ndjeva shumë keq, jo për dollarët...Policia dhe doganorët e aeroportit vetëm zbatonin  urdhrat e qeverisë të sistemit “pluralist/patriotik”.
Me taksi, deri në qendrën e Tiranës. U ula para një kuzhine rruge për ushqim të shpejtë. Në tavolinën  fqinje ishin ulur dy djem të moshave 20 vjeçare. Dëgjoja se si bisedonin për do plane të ikjes në Itali, për shkaqe varfërie të skajshme. Porosita pije dhe diçka për të ngrënë. Djemtë e lutën shitësin për 2 gota uji rubinet. Përgjigja ishte e vrazhdë, ata patjetër të blejnë ndonjë pije, ose të largohen prej aty. U thash se kam dëshirë t`i qerasë. Refuzuan: “Jemi shumë të etshëm dhe të unët, faleminderit për gjestin por pasi ne nuk do të takohemi më, nuk do të kishim rastin të ta kthejmë nderin, prandaj nuk mund ta pranojmë këtë”. Dhe, para se me u larguar, më paralajmëruan që të kem kujdes për kuletën nga ato 4-5 cigane që erdhën drejtë mua për të lexuar fatin nga duart e mia.
4. Nese do ishe  i detyruar të ktheheshe e të jetoje në Shqiperi, cilen do e mendoja si veshtërësinë kryesore?
Pergjigje: -
Nuk do ta kisha aspak lehtë të adoptohem në rrethanat tërësisht të reja për mua dhe familjen në Shqipërinë e sotme “demokratike”, qeveria e së cilës është kujdesur të funksionon si duhet vetëm  ligji për martesat e homoseksualëve, hajnia, dhe për perversët -“Big Brother Albania”.
Është e domosdoshme  që edhe në trojet e arbrit të sundojë ligji, i njëjtë për të gjithë, askush para ligjit.
Ideologji të skajshme, të djathta - të majta, shkatërrojnë Shqipërinë.
5. A mendon se do te arrish të edukosh tek feminjtë e tu e brezat që vijnë at’ që edukuan prinderit tu tek ti, pra patriotizmin?
Pergjigje: -
Jam i bindur dhe përgatitem në këtë aspekt. Eci në gjurmët e prindërve, por është vështirë të mbushi  këpucët e tyre, janë pak si të mëdha për mua. E nesërmja është vetëm një ëndërr.
Për të qenë patriot, por edhe qytetar i vyeshëm i shoqërisë, individi lypset domosdoshmërish të posedon edukimin normal, vlerat e mirëfillta etike dhe morale të “trashëguara” sidomos nga familja dhe prindërit. Shqiptarët kanë ikur në gjithë rruzullin tokësor, por nuk duhet qorras të imitojnë të huajt; lypset të mos harrojnë se nuk kanë lindur në luks, por nëpër ferra dhe midis baltës, prandaj çdo “modernizim” i tepruar i shndërron në turp të botës dhe shakaxhi të mjerë. Duhet të ruajnë me xhelozi dhe krenari vlerat fisnike shqiptare dhe të braktisin kundërvlerat, nga të huajt të përvetësojnë vetëm gjëra pozitive e jo pisllëqet, përndryshe tjetërsohen në plehra biologjik - si individ, si familje, si fqinjë, si shoqëri e si Shqipëri.
IV. E VEÇANTA E TË TRE KONTINENTEVE
1. Jeni një bashkpunëtor i veçantë (në kuptimin qe shkruani ndryshe), i ZemraShqiptare. Si u njohet e u lidhet me këtë revistë?
Pergjigje: -
Rastësisht, duke “hulumtuar pas diturive”.
Çështja më themelore gjatë shkrimit të letrave të mia është të zgjedh stilin përkatës se si duhet përshkruar, parashikuar dhe ndryshuar mendimet, ndjenjat dhe veprimet e grupeve dhe individëve në temën që parashtroj.
2. A mund të na dallosh ndonjë veçanti te shqiptareve neper kontinentet ku ke jetuar?
Pergjigje: -
Ai që udhëton më gjatë, din më shumë. Sa më afër Shqipërisë që gjenden aq më të shkapërderdhur janë.
Shqiptarët, historikisht, kanë një prirje të grinden midis tyre, janë në një pozitë të vazhdueshme "ndërmjet dy zjarreve".
3. Shumë bashkvendes tanë kanë ecur para e janë berë të njohur neper bote. Shqipëria është “tokë e mallkuar”, apo pse keshtu more Aurel Djali?
Pergjigje: -
Ju mund të provoni për të bindur veten se pasuria dhe suksesi nëpër botën e huaj mund të krijojë lumturinë, por gëzimi që ato krijojnë është vetëm një reagim psikologjik jetëshkurtër, jo një lumturi e vërtetë.
Shqipëria nuk është një vend i keq - është ajo që ne bëjmë me të dhe në të që shkakton problemet.
4. Si e ndieve veten kur i nderuari Kadri Mani, ju futi ne listen per kandidat per President?
Pergjigje: -
Kadri Mani
[ Monday, 29.10.2012, 01:21 AM ]
Zotni Nikollë Lesi ikni nga bota e vjetër, e konsumuar!
Propozimi im është për: Aurel Dasareti (35-vjeçar), (ekspert i shkencave psikologjike dhe atyre ushtarake): me tekste brilane! Me traditë familjare! Me gjuhë të huaja krahas shqipes amtare! I vetmi që do ta bëjë KTHESËN, i cili do të na prijë në përmirësimin e imazhit të shqiptarit në botë!
***
Ma kujtoi se:  “Është një sezon për gjithçka”. Baca Kadri ishte një vizionar, largpamës i kalibrit të madh, ndër më inteligjentët që kam takuar ndonjëherë. Kadri Mani ishte hero pasi tërë jetën kishte kurajën të ecë përpara drejtë kufirit pa iu dorëzuar frikës apo dyshimit.
5. Megjithese jeni akoma i ri, duke te uruar jete shumë të gjatë, e duke të kerkuar falje per këtë pyetje, guxoj të të them: -Ku e mendon banesen e fundit në boten e pasosur?
Pergjigje: -
Në at moment që ti do ta pranosh pashmangshmërinë me vdekjen tënde, do të jesh i lirë për të jetuar.  Si çdo gjë në natyrë, ne rritemi, lulëzojmë dhe thahemi. Kjo është lavdia dhe tragjedia jonë.
Ku do ta kemi banesën e fundit? Jeta është një udhëtim ku destinacioni është i panjohur.
Gjatë përvojës sime luftarake 6-7 vjeçare (prej vitit 1994), çdo sekondë kam qenë i ekspozuar rrezikut të vdekjes. Kur luftëtari i hyn një beteje, duhet të pajtohet me faktin se shansi që të dalësh gjallë prej saj është vetëm 1% por edhe ajo 1% nuk është e sigurt. Dhe, vetëm me këtë psikologji mundet të mbijetosh. Luftëtarë të ndryshëm kanë mënyrat e tyre specifike/origjinale të përgatitjes psikologjike para fillimit të betejës. Unë jam shumë i mërzitur. Që të trimëroj veten, meditoj. I gjunjëzohem Zotit të luftërave (“hajmalisë” dhuruar nga gjyshi) - shqiponjës dykrerëshe të varur në qafë, por vetëm njërin gjunjë e mbështesë në tokë, në shuplakën e dorës së  majtë e shtrëngojë shqiponjën dykrerëshe, me dorën e djathtë shtrëngoj fortë pushkën, dhe symbyllazi, disa minuta pëshpëriti tekstin luftarak që gjyshi im ma mësoi në fëmijërinë e hershme:
“Moj shqiponja me dy krena,
ta ndijë zanin nëpër breza.
O kur të kujtoj ty në luftime,
bahet pushkë kjo zemra ime”.
Pastaj, brofi në këmbë fuqishëm. Meditimi më qetëson dhe motivon, në mua zgjohet instinkti i malësorit/për fitore (i trashëguar nga familja), frika zhduket tërësisht, gjakftohtësia mbërrin nivelin më të lartë, mendja më kthjellohet. Jepet urdhri për aksion...para meje lëvizin siluetat e luftëtarëve të mi, u bashkohem...
“Hajmalia” ime luftarake, që gjatë betejave më ka mbrojtur nga rreziqet
V. DASARETI = NJË QYTETAR I BOTËS
1. A është kjo botë e njeriut apo thjeshtë, ne si qenie i perkasin asaj?
Pergjigje: -
Kjo botë assesi nuk është e njeriut. Kemi fatin që jemi lindur si specia njerëzore, bukur mirë kemi mund të lindim edhe si kafshë, prandaj ne, s`bashku me qeniet tjera i përkasim asaj. Njeriu është i afërt me specie të ndryshme kafshësh ngaqë lufton të ngjashmit e tij. Por, megjithatë ai, mes mijëra speciesh në luftë, është i vetmi që lufton për të shkatërruar.
2. Ke një privilegj që e kan pak njerëz; -jeni shkodrani i tre kontinenteve? Ndihesh i tillë?
Pergjigje: -
Po. Nuk ka asgjë ideologjike në dashurinë patriotike. Unë kam bërë përpjekjen time të ndershme për të kuptuar atë, por nuk pata sukses. Një këmbë e kujdesshme mund të ecën kudo.
3. A mos ne shqiptareve, patriotizmi, ndoshta jo rralle edhe i tepruar, na ben ta shohim boten me syze të errëta?
Pergjigje: -
Mungesa e patriotizmit elementar te shumica e shqiptarëve ndikon që jo vetëm botën por edhe vetveten ta shikojmë me syza të errëta. Patriotizmi identifikohet me sakrificat që një popull është në gjendje me i bërë për të fituar Lirinë.
4. Si ekspert ushtarak, ështe e gëzueshme perfshirja e një vendi të vogel si Albania jonë, në NATO dhe pse?
Pergjigje: -
Për mua Shqipëria në NATO është sigurim relativ, kryesisht ndaj paktit sllavo/ortodoks dhe grek.
Pse është Shqipëria pjesë e aleancës së NATO-s? Çfarë do të thotë kjo për sigurinë Shqipërisë? Si funksionon Shqipëria në NATO dhe operacionet e NATO-s jashtë zonës së NATO-s? A i ofron NATO Shqipërisë diçka që organizata të tjera ndërkombëtare në fushën e politikës së sigurisë nuk e bëjnë? Si bashkëpunon NATO me ish armiqtë?
Si ushtarakisht ashtu dhe politikisht pjesëmarrja e bashkëpunimit në NATO-s, përbën thelbin e politikës së sigurisë shqiptare. Për Shqipërinë është e rëndësishme që NATO-ja mban qëndrimin e saj qendror në sigurinë evropiane, sepse shtetasit e saj, si një anëtar i plotë mund të marrin pjesë plotësisht në bashkëpunim.
Bashkëpunimi në mes të shteteve anëtare është i dyfishtë - politikisht dhe ushtarakisht. Politikisht, NATO është një forum për shkëmbimin e informatave dhe analizave si dhe për krijimin e qëndrimet e përbashkëta në një numër të fushave të politikës së jashtme dhe të sigurisë. Bashkëpunimi më i madh i aleancës në politikën e mbrojtjes, masat për bashkëpunim të mbrojtjes përfshijnë një doktrinë të përbashkët të mbrojtjes, strukturën komanduese të përbashkët dhe ushtrime, trajnime të përbashkëta.
Nga ana shqiptare është thelbësore që NATO-ja ruan aftësinë e sajë për mbrojtjen e përbashkët kolektive dhe që shoqërimi i ngushtë me SHBA mirëmbahet.
Nëpërmes NATOS, Shqipërisë i mundësohet edhe bashkëpunimi me ish-armiqtë, gjë që mund të reflekton në afrimin e vendeve.
5. A ecën bota drejtë luftës apo paqes?
Pergjigje: -
Pas shpërbërjes së Bashkimit Sovjetik, Rusia nuk është më ajo e dikurshmja. Vakumin përpiqet ta mbulon Kina  (kryesisht në aspektin ekonomik, por edhe në at ideor, ushtarak).
Ka mundësi që Kina brenda dhjetë vjetëve ta ritë prodhimin kombëtar bruto. Megjithatë, Kina në mënyrë të konsiderueshme ende do të kishte më pak pushtet se Shtetet e Bashkuara të Amerikës. Edhe sikur Kina të përparonte ekonomikisht ashtu siç parashikojnë disa ekspert, sërish vendi do të mbeteshe relativisht i varfër.
USA dhe Kina u takojnë dy botëve të ndryshme.
Së pari, Kina është edhe më tej shumë larg pas SHBA në fushën ushtarake se sa në ekonomi. Buxheti i mbrojtjes i SHBA është gjashtë deri në shtatë herë më i madh se ai kinez, edhe pse norma e rritjes edhe në këtë aspekt, në Kinë, është më e lartë se në Shtetet e Bashkuara, këtu thjesht bëhet fjalë rreth dy botëve krejtësisht të ndryshme. Shtetet e Bashkuara posedojnë plotësisht 11 grupe të aeroplanmbajtëseve, ndërsa Kina përpiqet shumë për të zhvilluar transportuesin e saj të parë të avionit.
Së dyti, është e rëndësishme ajo me aleatë. Shtetet e Bashkuara kanë një rrjet prej aleatëve në mbarë botën. Kina asnjë aleatë të vërtetë, edhe pse ata punojnë ngushtë sidomos me Korenë e Veriut dhe Burma-n. Aleatët e tillë vështirë se mund të thuhet të jenë një përparësi.
Ne gjithashtu shohim se rritja ekonomike dhe ushtarake e Kinës çon në reagimet e fqinjëve. Shtohet numri i vendeve që e orientojnë veten më ngushtë nga Shtetet e Bashkuara të Amerikës.
Në qoftë se Kina do të fitonte Japoninë si aleat, situata do të dukeshe krejt ndryshe. Por, deri sa Japonia është e lidhur ngushtë me Shtetet e Bashkuara, SHBA do të vazhdojë të jetë forca udhëheqëse, jo vetëm përgjithësisht në botë, por në shumë mënyra edhe në Azi.
Presidenti amerikan  duket se është i dobët në Lindjen e Mesme. Kështu që, është e rëndësishme të paraqitet si energjik dhe i fortë gjetkë. Këtë mund të bëjë në Azinë Lindore, pa shumë rrezik të një lufte. Pasojat e një lufte do të ishin të mëdha, prandaj të gjitha palët janë të interesuar në shmangien e saj.
Për USA është e rëndësishme të duket si dinamik dhe i fuqishëm. SHBA ka prirje që të shfaqet si një aleat i besueshëm për të gjithë aleatët e saj në rajon dhe gjetkë. USA patjetër ta ruaje besueshmërinë e saj si fuqia më e madhe ushtarake. Bombardimet e NATO-s, të udhëhequra do të thosha tërësisht nga USA, ”zbutën” serbo-çetnikët. Pa SHBA-në shqiptarët e Kosovës do të zhdukeshin në vitin1999. A thua vallë vetëm ata?
Përvoja historike ka treguar se çdo vendi, rreziku i konfliktit ushtarak, më së pari, i vjen nga vendet kufitare. Kjo vlen sidomos për Shqipërinë. Është e vërtetë se faktori ushtarak nuk do të na paraqitet më në formën klasike, me veprime frontale ushtarake, me njësi e formacione masive. Më shumë do të ndeshemi me veprime ushtarake asimetrike, çka do të thotë që, me forca e teknikë speciale do të goditen objekte të rëndësishme strategjike që rezultojnë me pasoja fatale për qëndrueshmërinë e stabilitetit tonë politik, ekonomik e ushtarak.
Urrejtja patetike ndaj shqiptarëve fle në qoshet e thella të mendjes së pushtuesve dhe kolonizatorëve të trojeve tona etnike dhe zgjohet e shpërthen në kohë vështirësish, turbullirash, trazirash e rrëmujash.
Pasi Shqipëria është e rrethuar nga armiqtë të cilët akoma kanë nën okupim më tepër se gjysmën e tokave tona, mund të vjen deri te një konflikt me fqinjët të cilët s`bashku e shikojnë Shqipërinë si inferiore. Për t`i ikur luftës - një sulmi nga jashtë - duhet të barazohen potencialet ushtarake ashtu që edhe sikur lufta të ishte e pashmangshme ajo do të ishte kalimtare, nuk do të zgjaste shumë (nëse Shqipëria nuk do të kishte konflikt të brendshëm). Prandaj domosdo të ndërtohet balancë në fuqi ushtarake ndaj fqinjëve grabitqar. Ky lloj balancimi do të ndikonte që të shmanget një konflikt i madh.
Sikur në ish Jugosllavinë, vendet e sulmuara nga Serbia fashiste/naziste/terroriste: Sllovenia, Kroacia, Bosnja dhe Kosova të ishin të balancuara me agresorin në armatime, lufta do të shmangeshe. Në terrenin e ish Jugosllavisë lufta assesi nuk mundeshe të shmanget me vendosjen e balancës politike apo presionin e fuqive të mëdha. Erdh në shprehje vetëm balancim i armatosur, dhe pastaj bisedimet me rebelët serb të Kroacisë etj.
Nga doktrina luftarake e kam të njohur se nuk ka luftë, kur dy palët njësoj i frikohen njëra-tjetrës, dhe kjo nuk është strategjia ime, por fakt i njohur gjerësisht në strategjinë ushtarake. Megjithatë, në aspektin e krijimit të balancës, gjëja më e rëndësishme është organizimi i ushtrisë, sepse në një luftë mbrojtëse më e rëndësishme është motivimi dhe organizimi i ushtrisë se sa sasia dhe lloji i armëve që ka. Armët në rrethana të tilla kurrë nuk janë problem. Gjatë përvojës sime luftarake zbulova se fitoren në luftë nuk e ofron as numri i ushtarëve e as sasia e armëve, fiton ajo ushtri e cila i hyn betejës me zemrën më të fortë.
Unë nuk jam në gjendje të ndryshoj botën vetëm, por unë  mund të luaj një rol të rëndësishëm në ndryshimin e mënyrës se si ne e trajtojmë atë.