Ky botim ka për qëllim të shërbejë si një udhërrëfyes
për temat kryesore që lidhen me mbrojtjen e fëmijëve
në media, përfshirë mediat tradicionale, por edhe ato
online dhe rrjetet sociale e praninë në internet. Duke
pasur parasysh rëndësinë gjithnë e më të madhe të
medias online dhe internetit në përgjithësi për jetën e
fëmijëve, është e pamundur të shpërfillet kjo temë.
Temat kryesore të shtjelluara në botim përfshijnë
parimet ndërkombëtare për të drejtat e fëmijëve në
media dhe mënyra si përkthehen ato në legjislaconin
vendas si dhe rregullat e hartuara për profesionalizmin
e medias kundrejt fëmijëve. Një kapitull i veçantë i
kushtohet edukimit për median dhe informacionin
për fëmijët, duke përmbledhur situatën e politikave në
vend, por edhe rekomandime për rëndësinë që ka ky
edukim për fëmijët dhe qasjet e ndryshme që mund të
përfshihen.
Po kështu, një pjesë e rëndësishme e botimit
janë dhe çështjet që prekin fëmijët dhe sigurinë
online, pornografia, bullizmi, etj. Një tjetër aspekt i
rëndësishëm është përdorimi i rrjeteve sociale, anët
pozitive dhe negative të përfshirjes së fëmijëve në
botën online, si dhe rëndësia e aksesit dhe përdorimit
të drejtë të mundësive që ofron bota online.Botimi u bazua dhe te materialet e hartuara gjatë
konferencës me temë “Media dhe Fëmijët,” e organizuar
me rastin e 20-vjetorit të autoritetit rregullator të
medias elektronike. Botimi, i mbështetur financiarisht
nga Autoriteti i Mediave Audiovizive, ka për qëllim
t’u shërbejë një game të gjerë aktorësh, si gazetarëve,
eskpertëve të medias, organizatave të të drejtave të
fëmijëve, etj.
Legjislacioni për mbrojtjen dhe
të drejtat e fëmijëve në media
Shqipëria ka ratifikuar një sërë konventash
ndërkombëtare në lidhje me të drejtat e fëmijëve. Një
nga më të rëndësishmet përsa i përket të drejtave të
të miturve, përfshirë edhe mënyrën se si ata mbulohen
në media, është Konventa e Kombeve të Bashkuara për
Të Drejtat e Fëmijëve (KKBDF.) Ajo përcakton se çfarë
duhet të bëjnë qeveritë dhe individët për të promovuar
dhe mbrojtur të drejtat njerëzore të pandashme të
të gjithë fëmijëve. Ratifikimi i Konventës i angazhon
qeveritë të sigurojnë që fëmijët mund të rriten në
kushte të sigurta dhe mbështetëse, me akses ndaj
arsimit dhe kujdesit shëndetësor me cilësi të lartë, si
edhe ndaj një standardi të mirë jetese. Duke nënshkruar
KKBDF, qeveritë bien dakort të mbrojnë fëmijët nga
diskriminimi, shfrytëzimi seksual dhe tregtar dhe
dhuna, si dhe të tregojnë kujdes të posaçëm për jetimët
dhe refugjatët e rinj. Ato gjithashtu pranojnë që fëmijët
kanë të drejtën:
• të shprehin opinione, sidomos mbi vendime që
ndikojnë tek ata;
• e lirisë së mendimit, shprehjes, ndërgjegjes dhe
fesë;
• për një jetë private dhe të drejtën për të luajtur;• të formojnë klubet dhe organizatat e tyre;
• të kenë akses ndaj informacionit – sidomos atij
nga shteti dhe media;
• t’i bëjnë vetë të ditura idetë dhe informacionet.
KKBDF ofron një piketë me të cilën mund të maten
përpjekjet e secilës qeveri për të përmirësuar jetët e
fëmijëve. Çdo pesë vjet, qeveritë duhet të raportojnë
mbi përparimin e bërë pranë Komitetit të OKB-së për
Të Drejtat e Fëmijëve. Komiteti takohet me përfaqësues
të qeverive dhe dëgjon pikëpamjet e organizatave
joqeveritare (OJQ) përpara se të bëjë rekomandime
mbi hapa të mëtejshme që duhet të ndërmarrë çdo
vend për të përmbushur detyrimet e veta.
Përsa i përket legjislacionit vendas për pasqyrimin
e fëmijëve në media, rregullimi kryesor bëhet
nëpërmjet Ligjit Nr. 97/2013 Për Mediat Audiovizive1
në Republikën e Shqipërisë, si dhe Kodit të
Transmetimit të Autoritetit të Mediave Audiovizive,
të miratuar nga Autoriteti i Mediave Audiovizive.
Ligji për mediat audiovizive i klasifikon të miturit te
grupet që duhen mbrojtur nga efekte të dëmshme që
mund të vijnë nga përmbajtja mediatike, por edhe si
një grup i cili duhet të ketë programacion të posaçëm,
edukues, zbavitës, dhe të përshtatshëm për moshën.
Në veçanti ligji vendos rregulla për reklamat që mund
të konsiderohen të dëmshme për të miturit, ndalimin apo kufizimin e reklamave për alkool,
ushqime të dëmshme, apo përmbajtje që mund të
konsiderohet se ndikon negativisht te mbarëvajtja
e fëmijëve. Po kështu, ligji kërkon që mediat të
përfshijnë në strukturën programore të tyre edhe
parashikimet se sa hapësirë do u lihet programeve për
fëmijë dhe llojet e tyre, si dhe në përgjithësi të ruajnë
një standard moral dhe mbrojtje të përshtatshme për
këtë grupmoshë të brishtë.
Për të plotësuar legjislacionin, Kodi i Transmetimit për
Mediat Audiovizive2
i kushton një sektor të posaçëm
mënyrës se si mediat duhet të trajtojnë fëmijët. Ky kod
thekson se parimet bazë në këtë aspekt janë “garantimi
i mbrojtjes së fëmijëve, e drejta absolute e fëmijës
për privatësi, luftimi i paragjykimeve, diskriminimit
dhe stereotipeve në shoqëri, vërtetësia dhe saktësia
e konfirmuar e raportimit të ngjarjeve që lidhen me
fëmijët, e drejta e pjesëmarrjes së fëmijëve, si dhe
parimi shumë i rëndësishëm që e vendos median në
shërbim të fëmijëve.”
Më konkretisht, Kodi vendos rregulla të
mirëpërcaktuara për mënyrën se si media duhet të
kontaktojë dhe pasqyrojë fëmijët gjatë punës, por
edhe për përmbajtjen që duhet të ketë parasysh për
këtë grupmoshë. Kodi përcakton rregulla në lidhje me
identifikimin e fëmijës, me modalitetin e intervistimit,
si dhe i përmbahet dhe zgjeron rregullat e reklamës të
përcaktuara në ligj. Për më tepër, Kodi udhëzon për emisionet e përshtatshme për këtë grupmoshë,
duke pasur parasysh oraret, përmbajtjen, anën etike,
dhe në përgjithësi mbarëvajtjen fizike dhe mendore
të fëmijëve në kontekstin e ndikimit të këtij grupi nga
përmbajtja mediatike. Po kështu, Kodi përcakton dhe
detyrime për media në lidhje me vendosjen e shenjave
paralajmëruese për emisionet me fëmijë.
Në respektimin e këtij Kodi, përveç rolit monitorues të
AMA, një përgjegjësi po aq e madhe është ajo e Këshillit
të Ankesave, i cili funksionon pranë AMA, duke reaguar
ndaj kërkesave, pyetjeve, apo ankesave të publikut.
Këshilli i Ankesave pranë AMA-së shqyrton çdo ankesë,
lidhur me transmetimin e lajmeve, respektimin e të
drejtave të njeriut, rregullat e etikës, fshehtësinë e
jetës private dhe mostransmetimin e programeve
pornografike pa siguruar mbrojtjen e fëmijëve.
Megjithatë, nuk duket se publiku ka një rol aktiv në
këtë aspekt: sipas të dhënave të buletinit të fundit,
Buletini Nr.53
i Këshillit të Ankesave, gjatë vitit 2018
kishte patur katër ankesa në lidhje me pasqyrimin e
të miturve në televizion. Këshilli kishte vendosur të
tërhiqte vëmendjen e televizioneve në të gjitha rastet.
Po kështu, ankesat vinin nga Këshilli i Ankesave dhe
nga Agjensia Shtetërore për Mbrojtjen e Të Drejtave
të Fëmijëve, pra nga organizata dhe institucione, dhe
në këtë rast qytetarët vetë nuk kishin përfshirje të
drejtpërdrejtë.RREGULLA PROFESIONALE BAZË4
“PËR NJË PASQYRIM ETIK
TË FËMIJËVE NË MEDIA”
Fëmijët në Shqipëri përbëjnë mbi 40 përqind të
popullsisë dhe ata përfaqësojnë një nga grupet më
të mëdha shoqërore në vend. Sipas Konventës për
të Drejtat e Fëmijës të OKB-së (të ratifikuar nga
Shqipëria në Shkurt 1992), çdo fëmijë gëzon të drejtën
e marrjes së një informacioni të përshtatshëm, si dhe
të drejtën e fjalës, të shprehjes së mendimit dhe të
marrjes në konsideratë si një individ me të drejta të
patjetërsueshme.
Mass-media në të gjitha shoqëritë luan një rol të
rëndësishëm në informimin e publikut si dhe në
krijimin dhe respektimin e një imazhi pozitiv të qenies
njerëzore, përfshirë edhe fëmijët. Duke patur parasysh
këtë rol, mass-medias i del për detyrë, që jo vetëm
të pasqyrojë me vërtetësi dhe paanshmëri çështjet
që shqetësojnë fëmijët, por njëkohësisht të marrë në
4
Këto rregulla u hartuan nga një grup pune i ngritur nga Instituti
Shqiptar i Medias, me mbështetjen e UNICEF, duke u mbështetur
te përvoja e BBC dhe kodeve të sjelljes së medias në lidhje me
fëmijët në vende të ndryshme.
12 Manual për gazetarët: Media dhe fëmijët
konsideratë edhe respektimin e të drejtave të fëmijëve,
nëpërmjet zbatimit të një etike dhe rregullash që
vendosin në qendër fëmijën.
3.1 PARIMET BAZË
Fëmijë konsiderohet çdo person nën 18 vjeç.
Interesi më i lartë i fëmijës! Gazetarët duhet të kenë
parasysh që kur raportojnë për çështje që kanë të bëjnë
me fëmijët dhe të drejtat e tyre, në çdo rast interesat
e fëmijës, janë mbi çdo interes tjetër. Fëmijët shpesh
gjenden në situata të vështira në jetën e tyre dhe
raportim ose/dhe bërja publike e identitetit të tyre,
ose raportimi i padrejtë ose i gabuar mund ta vendosë
në rrezik apo të ndikojë negativisht në të ardhmen e
fëmijës. Në rastet kur botimi dhe transmetimi i lajmit
shfaq një rrezikshmëri të tillë, lajmi të mos botohet, ose
të ndryshohet paraqitja dhe formulimi i tij (psh të mos
flitet për një rast fëmije konkret por të parashtrohet
si problem i përgjithshëm i situatës së të drejtave të
fëmijëve ne vend).
Fëmijët kanë të drejtë absolute për privatësi.
Ndërhyrjet në këtë të drejtë, si nga media ashtu edhe
nga institucione të tjera lejohen vetëm në rastet kur ato
i shërbejnë mbrojtjes dhe interesit më të lartë të fëmijës
në situatën konkrete. Ndërhyrje të tilla nuk mund të
justifikohen mbi të drejtën e informimit të publikut të
gjerë. Për çdo ndërhyrje të tillë duhet të informohet dhe
merret pëlqimi i fëmijës si dhe kujdestarit të tij ligjor
Luftimi i paragjykimeve. Media ka një rol të
rëndësishëm dhe në parandalimin e luftimin e
paragjykimeve dhe steriotipeve në shoqëri. Në asnjë
rast, raportimi i ngjarjeve ku përfshihen fëmijët nuk
duhet të transmetojë një mesazh diskriminues për
fëmijët dhe familjet e tyre që i përkasin grupeve të
ndryshme etnike, gjuhësore, kulturore apo shoqërore.
Gjithashtu, raportimi i medias nuk duhet të çojë në
krijimin e steriotipeve për fëmijëve. Kujdes i veçante
duhet pasur për të evituar krijimin e steriotipeve për
fëmijët që i përkasin pakicave (raportimi i ngjarjes
sikur këta fëmijë të jenë viktima të komunitetit që i
përkasin).
Raportimi profesional, i plotë dhe i saktë i ngjarjes.
Ndërkohë që mbrohet identiteti dhe interesi i fëmijës,
ngjarjet ku përfshihen fëmijët duhet të raportohet në
kontekstin real ku ato kanë ndodhur, duke i kushtuar
rëndësi analizës së plotë të shkaqeve dhe vërtetësisë
së çdo elementi të tyre. Gazetari duhet të mbështetet
në të paktën 2 burime të ndryshme informacioni,
për profesionalitetin e te cilave gazetari ka marrë
garanci. Megjithatë kontrolli i informacionit nëpërmjet
burimeve te ndryshme nuk duhet të rrezikojë fëmijën
e përfshirë në ngjarje.
Media në shërbim të fëmijëve. Media me produktet
e saj duhet t’i shërbejë mirëqenies dhe zhvillimit te
fëmijëve si aktorë të përgjegjshëm në një shoqëri
demokratike. Në botimin dhe transmetimin e çdo
materiali, media përkatëse duhet të ketë parasysh nëse
materiali mundet dhe duhet të aksesohet nga fëmijët dhe ç’pasoja mund të ketë ky material në zhvillim e
fëmijëve.
Të mbështetet botimi dhe transmetimi ne media i
materialeve që përcjellin shembuj pozitive te fëmijët,
ndërsa raportimi i veprave penale të pasqyrohet
duke i shërbyer një interesi publik dhe jo për hir te
sensacionalizmit.
Mediat shqiptare duhet te shikojnë mundësitë për
realizimin e emisioneve dhe programe si dhe botimin
e rubrikave për fëmijë në gjuhët e minoriteteve etnike
dhe kulturore që jetojnë në Shqipëri. TVSH duhet të
ketë gjatë javës çdo ditë nga një emision për fëmijë ne
gjuhët e këtyre minoriteteve.
Pjesëmarrja e fëmijës është një tjetër parim i
rëndësishëm. Media duhet t’i krijojë fëmijëve hapësirën
e duhur dhe të përshtatshme që ata të shprehin lirisht
mendimin e tyre, pa e deformuar atë.
Media duhet të reflektojë mendimet dhe opinionet e
fëmijëve lidhur me zhvillimet në vend që ndikojnë në
rritjen, mirëqenien dhe zhvillimin e tyre. Nëpërmjet
medias, fëmijët duhet të bëhen pjesë e debatit publik
mbi çështje te tilla si arsimi, shëndetësia, mjedisi,
zhvillimet urbane, etj.
Në të njëjtën kohë media duhet të shikojë me prioritet
që programet apo rubrikat për fëmijët, të përgatiten
nga vetë fëmijët ose në bashkëpunim me ta. Mediat
shqiptare duhet të punojnë në drejtim të rritjes së
sasisë dhe cilësisë së programeve për fëmijë.
3.2 IDENTIFIKIMI I FËMIJËS
a) Duhet shmangur çdo raportim, botim,
transmetim, apo fotografim që çon direkt apo
indirekt në identifikimin me pamje dhe zë,
me gjeneralitete, adresë apo përshkrues të
çdo fëmije që mund të jetë ose është viktimë,
dëshmitar, i hetuar, akuzuar apo cilësuar fajtor
për kryerjen e një vepre penale.
b) Duhet shmangur çdo raportim, botim,
transmetim, apo fotografim që çon direkt apo
indirekt në identifikimin me gjeneralitete,
pamor, vizual, fonik, adrese apo përshkrues të
çdo fëmije që mund të jetë ose është përfshirë
në një ngjarje të rëndë familjare.
c) Në të dyja rastet e mësipërme duhen përdorur
teknologji që mundësojnë fshehjen e identitetit
me pamje ose zë te fëmijës.
d) Kujdes duhet treguar edhe me raportimin,
botimin, transmetimin, apo fotografimin e
palëve të treta jo-fëmijë, kur kjo mund te çojë ne
identifikimin direkt ose indirekt te fëmijës sipas
rasteve a dhe b te sipër-përmendura.
e) Fotot apo imazhet e fëmijëve duhen marrë
në mënyrë të ndershme dhe të sinqertë dhe
kurdo që është e mundur, ato duhen marrë me
dijeninë dhe pëlqimin e vetë fëmijës, prindërve
të tij ose kujdestarit ligjor të fëmijës, pasi t’ju
jete shpjeguar qëllimi.f) Duhet shmangur botimi dhe transmetimi i fotove
dhe imazheve degraduese të fëmijëve dhe në vend
të tyre duhet stimuluar botimi dhe transmetimi i
fotove dhe imazheve pozitive të fëmijëve.
g) Duhet shmangur botimi dhe transmetimi i çdo
fotoje dhe imazhi fëmijë me nuance seksuale
apo që paraqet fëmijën në pozicione të
papërshtatshme.
h) Fotografimi dhe filmimi i fëmijëve duhet
kryer ne ambiente publike ose ne prezencën e
përfaqësuesit ligjor të fëmijës ose një personi të
ngarkuar prej tij.
i) Duhen evituar seancat e gjata të fotografimit
dhe filmimit të fëmijëve dhe duhen marrë masa
që ambienti të jetë i përshtatshëm për fëmijën
(për çdo seancë që zgjat në kohë, fëmija të ketë
ujë dhe ushqim në dispozicion).
j) Mediat duhet të kenë rregulla të forta për
arkivimin dhe shpërndarjen e fotografive dhe
filmave me fëmijë duke kufizuar dhe parandaluar
mundësitë e abuzimit me këto materiale.
3.3 INTERVISTIMI
Intervistimi i fëmijëve duhet të bëhet me praninë ose të
paktën me dijeninë e përfaqësuesit te tij ligjor ose një
personi të caktuar prej tij;Fëmijës si dhe përfaqësuesit ligjor duhet t’i shpjegohet
paraprakisht qëllimi i intervistës, si dhe përdorimi i
mundshëm i saj. Si fëmijës ashtu edhe përfaqësuesit
ligjor duhet t’i respektohet e drejta për të mos pranuar
të intervistohet.
Në rast se përfaqësuesi ligjor refuzon intervistimin e
fëmijës, intervistimi mund të kryhet vetëm nëse fëmija
insiston të intervistohet dhe gazetari ka një arsye
konkrete të mendojë që intervistimi i shërben interesit
te fëmijës.
Në asnjë rast gazetari nuk ushtron presion, bën
premtime apo jep dhurata fëmijës apo përfaqësuesit të
tij ligjor me qëllim mundësimin e intervistimit.
Në rast se gjatë dëshmisë së fëmijës mbi një ngjarje a
fakt që ai ka dijeni fëmija emocionohet ose shfaqet i
ngarkuar psikologjikisht, intervista duhet të ndërpritet
deri sa kjo situate të kapërcehet. Kur shikon se situata
vazhdon të jetë e njëjtë, ose mund të rishfaqet, gazetari
heq dorë nga realizimi i intervistës.
Në të dyja rastet e sipër-përmendura (c dhe e) gazetari
mund të kërkojë asistencën e një psikologu apo
punonjësi social të specializuar gjatë intervistimit të
fëmijës.
Intervista duhet të zhvillohet në një ambient të
përshtatshëm ku fëmija të ndihet i lirë dhe jo nën
presion.Duhen të shmangen intervistimet dhe filmimet
e gjata që lodhin dhe ndikojnë negativisht te fëmijët,
si dhe përsëritja pa arsye të forta e intervistimit dhe
filmimit të të njëjtit fëmijë.Ambienti dhe kohëzgjatja e intervistimit si dhe pyetjet
e drejtuara fëmijës duhet të jenë në përputhje me
moshën dhe nivelin e pjekurisë së fëmijës. Për të
mundësuar këtë duhet jo vetëm trajnim i gazetarëve që
punojnë me fëmijët, por duhet edhe që këta gazetarë,
para intervistimit të investojnë në vlerësimin dhe
kuptimin e fëmijës.
Pyetjet duhet të jenë të qarta dhe të drejtpërdrejta
dhe nuk duhet t’i sugjerojnë përgjigjen fëmijës (Mos
përdor pyetje sugjestionuese ose pyetje që e drejtojnë
fëmijën drejt atij fakti apo fenomeni mbi të cilin jeni të
interesuar).
Shmang pyetjet ose komentet paragjykuese, të
rrezikshme për fëmijën, ose ato që i sjellin ndërmend
ngjarje traumatike.
Fëmijët nuk duhet të detyrohen të sillen sipas
udhëzimeve të dhëna nga gazetari ose media, ata duhen
nxitur vetëm të jenë vetvetja.
Nëse gjatë intervistimit gazetari vihet në dijeni për
një vepër penale të kryer ndaj fëmijës apo që rrezikon
fëmijën, gazetari duhet të njoftojë menjëherë organet
përkatëse.
Në rast se gjatë intervistimit gazetari vihet në dijeni
për fakte, bërja publike e të cilave mund të rrezikojnë
jetën, shëndetin apo mirëqenien e fëmijës, intervista
apo kjo pjesë e saj duhet të mos botohet/transmetohet.
Fëmijët dhe media:
Disa këshilla për gazetarët
që pasqyrojnë problematikat
e fëmijëve në media
Vizitoni shkolla / klube rinore për të folur me fëmijët
mbi punën tuaj.
Pyesni nëse ata kanë të njëjtat mendime si fëmijët
anembanë botës që nuk u pëlqen mënyra si paraqiten
në media dhe prej medias:
Flisni me fëmijë nga grupe të ndryshme shoqërore
dhe etnike. Mund të jenë burime të shkëlqyera për
raportime dhe ofrojnë vështrime të freskëta mbi
tema që i prekin ata drejtpërdrejt: arsimi, shëndeti,
loja, kultura, politika, rënia në qafë dhe forma të tjera
abuzimi.
Monitoroni veprimtaritë e Ministrisë/Avokatit
të Fëmijëve që merren me çështje të fëmijëve. A
ndjejnë fëmijët se këta i përfaqësojnë në mënyrë të
mjaftueshme? Kontaktoni organizata joqeveritare që
mund të jenë në gjendje t’ju vënë në kontakt me të rinj
që kanë histori interesante për të treguar – por kujtoni
që të gjitha këto lloj organizatash kanë axhendat e tyre
që duan të promovojnë.
20 Manual për gazetarët: Media dhe fëmijët
Investigoni përdorimin nga fëmijët të fotografive dhe
teknologjisë së informacionit, internetit, dhomave
chat, celularëve, etj. A e dinë si ta mbrojnë veten nga
materialet e dëmshme? A kanë përjetuar ndonjëherë
përqasje të papërshtatshme prej të rriturve apo
organizatave komerciale.
¬ Profesionistët e medias kanë një detyrim për
të respektuar të drejtat e njeriut të fëmijëve, në
mënyrën se si punojnë dhe se si përfaqësojnë
fëmijët. A i qëndron kontrollit puna juaj e
përfunduar, si dhe mënyra se si e keni mbledhur
informacionin
¬ A iu përqasët raportit tuaj me një pikëpamje të
përcaktuar se si donit që fëmijët të përgjigjeshin?
A jeni treguar të drejtë ndaj asaj që fëmijët kanë
thënë në fakt – do ta njohin veten në atë që keni
botuar, apo mos idetë e tyre janë riinterpretuar
nga këndvështrimi i një të rrituri?
Disa pyetje që gazetarët duhet t’i bëjnë vetes para
trajtimit të problematikës së fëmijëve:
Kur kryet intervista me fëmijë:
¬ a u siguruat që ata të ishin të lirshëm dhe jo nën
trysni?
¬ a lejuat kohë të mjaftueshme për të shpjeguar
qëllimet tuaja?
¬ a morët pëlqimin e tyre për të përdorur emrat
e tyre dhe për të nxjerrë dhe botuar imazhin e
tyre?a u siguruat që ata të dinë si t’ju kontaktojnë dhe
të marrin një kopje të materialit të përfunduar?
¬ a e keni vlerësuar rrezikun që ka për fëmijën
përdorimi i emrit apo imazhit të tij/saj dhe
a e keni diskutuar këtë me fëmijën, prindërit
apo kujdestarin e fëmijës, si dhe me kolegë të
redaksisë?
¬ a keni aplikuar të njëjtat procedura kontrolli si
ç’do bënit me informuesit e rritur, përpara se të
botoni pretendime apo pohime që ju janë bërë
nga fëmijët?
¬ a është marrë botimi/programi juaj me
ofrimin e mbështetjes apo këshillave të
besueshme/konfidenciale për fëmijët që
iu përgjigjen çështjeve që kanë të bëjnë me
shëndetin personal, abuzimin fizik apo seksual,
shfrytëzimin komercial, apo forma të tjera
veprimtarie kriminale?