Nga Nest Zefi
Implodimi i sistemit komunist në vitet ‘90 dhe tentativa e dëshpërueme me ruejt pozicionet e akumulueme me çdo kusht nga elita e asja kohe, prodhoi nji situatë kaotike të randueme edhe ma tepër nga arnimet e vazhdueshme të rendit të vjetër me nji paketë të vakët reformash të ngadalshme, të cilat përveçse nji koje risiet iluzore, shmangën nji mundësi potenciale me rinegociu me sens drejtësiet e paqtimit mbarëpopullor, themelet e ndërtimit të nji shoqnie vërtetë demokratike me pjesmarrjen efektive, in primis të pjesës së margjinalizueme e të persekutueme historikisht. Rendja me demokratizue me retorike “hungruese” e procedurë të thatë, monizmin komunist shqiptar, i hap rrugë zëvendësimit gradual të udhëheqjes së plakun komuniste, me “çunakët” e përpunuem në laboratorin e partisë dhe ndryshimi konsistoi mà shumë në kritere “anagrafike” se sa në modifikimin e strukturave të kalbuna institucionale e shoqnore apo afirmimin e nji elite të shkëputun prej lidhjeve me ideologjinë komuniste. Pjesa e vuejtun dhe vërtetë e persekutueme për arsye parimore prej sistemit komunist, përfshi edhe ajo e regjimeve pararendëse, mbasi nji fill i kuq i lidh komunizmin e otomanizmin, megjithë kontributin thelbësor në katalizimin e ramjes së komunizmit, u mënjanue komplet qysh në fillesat e ndërrimit të sistemit, jo vetëm prej regjisë komuniste që përpiqej me kontrollue evoluimin e ndryshimit por edhe prej valës masive të konvertimit të ish-masave të shumta komuniste oportuniste.
Fatkeqësisht i njajti fat mizor ka shoqnue edhe në vitet ‘90 njerëzit që ishin shpirti i ndryshimit në analogji të plotë me çka u ndodhi patriotëve të vërtetë që donin me shpallë pavarsinë, apo ma vonë me rastin e Princ Vidit, të Fan Nolit, të Luftës së Dyte Botnore e kështu me radhë. Kjo vijimësi fatkeqe e ka bazën në mungesën e nji kulturë të vërtetë liriet në psikologjinë e masave të gjana popullore, të cilat kanë mbetë të dorzueme në fatalitetin e imponuem prej historisë së tyne të dhimbshme dhe si rezultat të paafta me shprehë nji elitë të përgjegjshme për me i dalë zot vendit, tue përqafue vlerat ma të mira të kontigjencës historike. Mungesa e nji përqasje kritike dhe injorimi i të dhanave faktike të realitetit me iluzionin se pastërtia e mirësia e idealeve do të triumfojë me çdo kusht, mendoj se ka kenë gabimi dramatik i elitave tona vërtet të iluminueme, tue fillue me At Gjergj Fishtën, Luigj Gurakuqin, At Anton Harapin, Mons. Luigj Bumçin e shumë të tjerë që për ekonomi hapësinore s’po mundem me i përmendë. Bashkëpunimi me modelin e të konvertuemit të rremë e të pasinqertë àsht bà mëkati gati i dytë i rrjedhshëm (origjinal) i patriotëve shqiptarë dhe ky modus operandi ka favorizue përjetësimin e të njàjtit model të të mbijetuemit instrumetal që nuk njeh rregulla e parime të bashkëndame, përveç interesin e vet meskin, me dàm të pallogaritshëm për të mirën e përbashkët dhe paqen sociale të bashkësisë shqiptare.
Sigurisht nuk jam kundër konceptit të konvertimit mbasi ai i konceptuem si proces e motivim orientues drejt së mirës autentike, àsht pjesë konstitutive e çdo përvoje njerëzore të shëndoshë, me kusht që mos të mbesë nji akt i vetëm në tentativë, siç na ka dëshmue realiteti i historisë shqiptare me donkishotizmin e saj patetik, të lshuem me koleksionue fitore të “Pirros”. Ky kuadër jo fort optimist që deri tash kam përshkrue, rrjedhimisht ka prodhue nji situatë kaotike në të gjitha rrafshet e realitetit tonë, sa me e bà fort të zorshme inkuadrimin e tij me kategoritë tradicionale sociologjike të shpjegimit të fenomenve shoqnore, përfshi edhe ato të përpunume me shumë meditim e zell në vendet ma të përparueme perëndimore. Në këtë drejtim, mendoj se nji kontribut cilësor jep edhe turbullimi me papërgjegjshmënì i ujnave të së kaluemes tonë nga ana e nji morie kaotike aktivistësh anonimë e në zà të establishmentit kulturor, shoqnor, fetar e institucional shqiptar, tue injorue me vullnet të hekurt njohjen e saj me qëllim shpjegim e të tashmes dhe përgatitjen e së ardhmes. Autoevidenca e nji situate problematike që sfidon edhe “radarët” e përshkrimit në të vërtetën e saj efektive, në vend që me nxitë nji meditim të paktën kulturor per me krijue nji masë kritike për ndryshime potenciale përmirësuese, i ka “anestizue” edhe ma tepër “shqisat” analizuese, shpjeguese vepruese.
Mbrojtja e statuskuo-së në të cilën vegjetohet bash prej atyne që mëtojnë më kënë koshienca civile e kulturore e komunitetit, tregon nji të vërtet të shimbshme, d.m.th, faktin se koncepti për njeriun dhe dinjitetin e tij ontologjik aàht i shpjeguem dhe përmbrendsuem me kategoritë e pragmatizmit mbijetues e mjeran. Tue lexue median online shqiptare, asht vërtet e çuditshme dhe njikohësisht dëshpëruese fakti që shumica e analizave përshkruesë të realitetit shqiptar i ngjajnë proces-verbaleve të rëndomta konstatuese të nji polici rrugor dhe kompromentimi me rrokopujën àsht në nivele të tilla sa me anullue mundësinë e nji distance minimale kritike mbi çka ndodhë ndër ne, pse ndodh e a ka mundësi me ndodh ndryshe. Per me ilustrue çka kam ndërmend me thanë në këtë paragraf, më rastisi para disa ditësh me lexue nji shkrim të publicistit Fatos Lubonja me temë skizofreninë e shqiptarëve. Sqaroj se e njoh pak Fatos Lubonjën edhe pse asht gjithkund i pranishëm nëpër media të shkrueme e vizive dhe si gazetar ia ka mbrrì me kenë i perceptuem si antikonformist në publikun shqiptar. Tue iu kthy artikullit në fjalë mbi situatën skizofrenike të shqiptarëve, Fatosi parashtronte idenë se shqiptarët jetojnë në dy botë të kundërta njikohësisht dhe analiza e matejshme e kësaj situate kontradiktore të shqiptarëve, dukej se e habiste Lubonjën se si pre e kësaj kondite kanë ra edhe personalitete të nalta të kulturës, përfshi edhe shtetarët tonë, të shqetsuem me e eksportue veçantinë shqiptare në botën ku aspirojmë me u integrue.
Përtej mesazhit e pasazheve me sens që përmban artikulli i Fatos Lubonjës, tue e zgjanue gamen e arsyetimit dhe qëllimit të këtij shkrim, mendoj se vetë Fatosi në premisat e analizavë të veta, edhe pse àsht ma i miri ndër shumë publicistë e analistë “bubrrues”, àsht i infektuem randë prej modelit të mendimit “skizofrenik”, të cilin ai kritikon në shkrimin e cituem. Koncepti dizarmonik që Fatosi ka mbi njeriun dhe raportin e tij me komunitetin, tue ekzaltue vetëm dinamikën fiziologjike àsht kulmi i skizofrenise e cila në kushtet e nji përjetësimi teorik, ideologjik e praktik, prodhon nji mutacion antropologjik me kahje regresionin në përmasën faktike sensitive kanibaliste. Konvertimi i rremë, instrumental, i zhveshun prej idealeve dhe evitimi i ndërveprimit me vlerat e realitetit në të cilin aspirohet me u realizue procesi i konvertimit, përveçse skizofreni fillestare, àsht nji frankestein kulturor.
Pikërisht injorimi i qëllimshëm i historisë dhe rendja patetike me rithemelue vedin apo “shqiptarinë”, në rastin shqiptar, bash në baltën e autoreferencialitetit narcist e mjeran personal e komunitar, prodhon nji mendim skizofrenik, i cili tue mos u përballë me dialektiken e shëndoshë të realitetit për ta “performue” atë me vlerat e dinjitetit të patjetërsueshëm njerëzor që e ka bazën në nji instancë metafizike e jo konvencionale sikurse mendon Fatosi, tregon se dàmi mà i madh që i ka ardhë apo vjen Shqipnisë àsht edhe mungesa e nji klase intelektuale në sensin fisnik të termit, pra nji klase intelektuale e aftë me dëshmue e predikue të vërtetën mbi njeriun në përgjithsi, atë shqiptar ne veçanti, lirinë e përgjegjshmëninë e tij.
Kriza ciklike shqiptare, mendoj se nuk àsht vetëm ajo që na prekim me shqisat “epidermike” në përditshmëninë tonë, sigurisht të mbushun me situate varfniet ekstreme, polarizim social të trupshëm në aksin e të mirave të përbashkëta, zaptim institucionesh, pasunish e tokash prej nji grushti feudalësh të ri, krim, pasiguri, dhunë sistematike e mungesë perspektivet në të ardhmen, por ajo àsht ma e thellë, tue kene se i referohet krizës apo përçudnimit të konceptit tonë mbi njeriun. Qëndrimi evaziv edhe teorik mbi pyetjen se cili asht koncepti jonë mbi njeriun, i ka hapë rrugë avancimit të patrazuem të teorive shkatërruese pikërisht mbi njeriun dhe konvertimit tonë akritik në konformizëm të skajshëm në shumë rrafshe të jetës. Periudha kohore në të cilën jetojmë àsht konsiderue konvencionalisht prej teoricienëve të rrymave të ndryshme të mendimit si post-modernitet për shkak të faktit se falimentimi i ideologjive të forta që jane alternue deri në rrëzimin e murit të Berlinit, ka pru nji mendimi të ri, i cili në inkonsistencën e vet, karakterizohet prej nji dobësie fiziologjike, predikon skepticizëm mbi njeriun, ofron si ngushëllim konsumimin makiavelik të çdo gjàje të mundshme teknikisht dhe në fund inkurajon me “përkund” egoizmin individual të njeriut pa u shqetësue aspakt për limitet logjike që personi hasë tue jetue në komunitet.
Europa e sotme në të cilën Shqipnia don me u integrue, asht prej disa vitesh e përshkume prej mendimit relativist e skeptik kulturor, ndoshta si shfrymje fiziologjike provizore, për shkak të disa segmeteve kohore historiknë të cilat kane dominue rryma mendimit totalizueze dhe hapja akritike e vendit tonë ndaj këtyne rrymave, sigurisht e ka kompromentue në gjenezë mundësinë e nji raportimi në frekuencën e vlerave autentike njerzore me Europën dhe historinë e saj qytetnuese për mbarë njerëzimin. Në fakt, mbas viteve ‘90 u përftue nji aleancë taktike e tribalizmit tonë historike, tashma të sherbetisun sikurse e lypte estetika e re, me instancat rudimentale të mendimit e veprimit skeptik europian, i cili gjeti terren pjellor në Shqipninë e sakatueme prej falimentimit të ideologjive e regjimeve që e kishin qeverisë. Shqipnia përveç se depozitë e përpunimit të mbetjeve inerte europiane e në këtë drejtim tradita e keqe rrezikoi me u imponnue edhe me pritjen e mbetjeve kimike të Asadit, iu nanshtrue nji bombardimi “kulturor” me matricë relativizmin e veseve europiane, ndoshta po aq i randë sa lavazhi ideologjik, i realizuem në laboratorin e njeriut të ri komunist. Modeli i intelektualit tonë, me analistë, gazetarë, politikanë, njerëz të artit e kulturës që llomotit me “narko-retorikën” e vet trendy në studiot e shumta të rrjeteve mediatike shqiptare, mitingje apo në auditoret e multiversiteteve alla shqiptarçe, àsht nji shartim pikërisht mes mbetjeve të dobta kulturore europiane dhe humusit tonë mazhoritar otomano-komunist. Përdorimi i termit “multiversitet” referue Universiteteve të shumta ka natyrë “ezorcizuese” dhe àsht i lidhun me faktin se këto ente jane ba nji ektoplazmë e vërtet e realitetit Shqiptar dhe meritojnë me u konsiderue “universe” në vedi edhe pse fatkqësisht impakti i tyne në përhapjen e kulturës së injorancës ndikon shumë “universin” tonë shqiptar.
Tue u kthye arsyetimit të zhvilluem deri tash, shtoj se mendimi i dobet dhe pa konsistencë, kjoftë me matricë europiane, shqiptare apo shartimi sinkretik i tyne, àsht i finalizuem me prodhue fanatizëm dhe me prishë rendin shpirtnor e fiziologjik të njeriut në përmasën e vet personale e komunitare dhe nji të vërtet të tillë, historia e ka konfirmue bindshëm si në botë ashtu edhe ne vendin tonë. Ideja storiciste e ndryshimit permanent, pjelle e së cilës asht ideologjia marksiste e derivatet e saja në histori, me mpleksjen e vet diabolike në të gjitha kohnat e situatat kontingjente, ka korruptue randë konceptin klasik e kristian mbi njeriun, damet e të cilit janë aty pàri ndër ne. Megjithatë, revolucioni i përvujtë kristian me bazë dashninë, që pruni Krishti para dymijë vjetëve, àsht e vetmja barrierë e burim i sigurt me gjetë konceptin mà të naltë e dinjitoz të fisnikërimit të konceptit të njeriut. Damtimi dhe kriza e konceptit mbi njeriun mbas ardhjes së Krishtit ka fillue me afirmimin e religjoneve të tjera si dhe me rebelimet e màvonshme kapricoze mbrenda vetë Kristianizmit, të cilat kanë coptue dinamikën unike të njeriut si kenie në përngjasim dhe shembëlltyrën e Zotit Krijues, tue i dhanë mundësi krijesës me manipulue vetvedin simbas orekseve të momentit. Edhe ne Shqipninë tonë, pa dashtë me skomodue idhtarët e tolerancës dhe bashkëjetesës “shembullore”, kriza e njeriut dhe mbi njeriun shqiptar ka ardhë kur ai àsht kenë i detyruem me dhunë më thy besën me kulturën e vet të krishtenë, tue u konvertue për leverdi në diçka jo fort të natyrshme për humusin kulturor shqiptar, të përformuem prej mesazhit kristian qysh në fillimet e para të përhapjes së fesë kristiane.
Ideologjite me matricë mendimin e dobët relativist në themel të tyne kanë mohimin apo perçudnimin e konceptit të Krijuesit dhe nji botë dhe pa dashninë vertikale ndaj Zotit, àsht e pamundun me realizue dashninë horizontale me të ngjashmit e vet sepse bash në mungesën e dashnisë, të empatisë e simpatisë, gjen terren dizartikulimi i kohezionit të çdo shoqnie njerzore me entet e veta rregulluese e drejtuese. Depërtimi i mendimit relativist skeptik në shumë displina të dijes përfshi edhe shkencën e Zotit, pra, teologjinë, àsht ftesë konstante me pasunue me vlera atë common sens, tonë si produktin esencial të vlerave gjenuine njerëzore të çdo njeriut vullnetmirë dhe për besimtarët katolikë, me të cilët personalisht jam idealisht në frekuencën sakramentale e identitare, nevojitet një sensus fidei për me e jetue fenë e Krishtit në raport të gjallë me traditën tonë martire shqiptare, përtej akrobacinave të ndonji rryme apo kleriku avanguardist.
Mendoj se àsht kurioze me konstatue emnuesin e përbashkët antikatolik, edhe pse me histori e sfumatura te ndryshme, ndërmjet mendimit relativist europian dhe atij shqiptar, të përftuem në laboratorin otoman, zogist, komunist, post-komunist. Pikërisht katolicizmi në rrjedhën e historisë ka kenë barriera e të gjitha rrymave antinjeri e vazhdon edhe sot si i vetmi realitet kundërshtues ndaj çdo mode kulturore me program të hapun apo të kamufluem që ka në themel, korrUptimin e vlerave autentike njerzore në emën të nji lirie individualiste pa cak. Urrejtja ndaj fesë së Krishtit në Shqipni ka dhanë dëshminë unike për dimensionin e barbarisë me të cilin àsht implementue dhe kamuflimi i kësaj urretje, e cila ishte përballue falë qëndresës stoike e koshiencës të besimtarëvë katolikë me klerin e tyne, po përkthehet në ditët e sodit në nji strategji të re me synimin e relativizimit ose mà mirë me thanë të mohimit të kontributit vendimtar e bile eskluziv të kulturës katolike. Nji “shqiptari” anonime e dalun bojet ku janë kapë të mbytunit e ideologjive të falimentueme, pretendon me fanatizmin e saj, me iu imponue pluralizmit potencial të shëndetshëm që dinamika e pastër shoqnore prodhon në të gjitha rrafshet.
Feja në pergjithsi e sidomos ajo katolike në veçanti, vazhdojnë me pasë statusin e nji zakoni “prapanik” edhe pse ekzaltohet me nji gjuhë nikiliste të butë tolerimi i saj në skutat e intimitetit individualist. Misteri i të keqes nuk ka kufi mbasi këtij avazi diabolik të reduktimit të shprehive fetare në perimetrin e ngushtë privat, i janë bashkue edhe shumë intelektualë nominalë katolikë, të cilët këndojnë dhe celebrojnë me zell “laicitetin e shqiptarisë” nàn siglën e saj të veçantisë, bile me u eksportue edhe në botën e qytetnueme europiane këto qëndrime të tyne dëshmojnë se janë edhe ata produkte të sistemit ateist dhe të minuem në dritaren biologjike të mendimit me arsyetue me njerzi e sens realitetit. Bashkëjetesa me nji kuadër të tillë kaotik e dizorientues në vend të nxitjes së nji analize kritike të sinqertë, àsht bà tabuja e madhe dhe dogma e pranueme gjanësisht, tue i mbyll gojën çdo zàni ndryshe jashtë këtij kori të autosugjestionuem të “iluminuemish” të shqiptarisë. Çdo shprehi që ka lidhje me kulturën katolike, përfshi edhe gjuha e saj, e dhunueme me urdhën partiet, shihet si “zakon prapanik” edhe pse frika e kompleksimi ndaj saj àsht evident por ezorcizohet me sofizmat e gatshme të instinktit të vetmbrojtjes mjerane.
Megjithatë në pamundësi me shkulë rràjët e fshi gjurmët e kulturës katolike dhe tue adaptue parimin “transgender” të vetëpërcaktimit individualist në çdo gjà sensitive të lidhun me identitetin e njeriut apo parimin agjenturor të shërbimeve sekrete të depërtimit mimetizues në fushën e “armikut”, vërejmë nji orvatje patetike “pronësimit” me identitetin e historinë katolike prej disa individëve të cilët edhe pse orbitonin me tradita të konsolidueme familjare në rangjet e nalta të establishmentit komunist me identitet islam, në emën të konvertimit, sigurisht në parim i ligjshëm, po kontribuojne me farezeizmin e tyne militant në margjinalizimin e màtejshëm të komunitetit katolik shqiptar.
Vizita e Papës Francesku dëshmoi bollshëm nji numër të madh farizejsh të këtij modeli që kishin xanë vendet e para në Meshën Shejte të kremtueme në sheshin “Nanë Tereza” dhe kontrasti me fytyrat plot gëzim e hare kristiane të besimtarëve të vërtetë katolik që kishin ardhë nji natë para prej zonave tipike katolike, tue sfidue edhe shiun, ishte përgjigja mà e bukur e lirisë së krishtenë e cila e ka shpirtin e vet në autokoshiencën e përkatësisë dhe jo në ekzbicionizmin narcist. Kohët e fundit me rastin e historisë së emnimit të ambasadorit shqiptar në Vatikan, patëm rastin me ndigjue historianë edhe për konvertime të fshehta në katolicizëm edhe pse nji logjikë e tillë àsht kontradiktore në esencë, sepse nji konvertim i fshehte në kohë lirie àsht thjesht konvertim masonik. Gjithsesi, shqiptarët janë bà “mjeshtra” konvertimesh gjysmake gjatë historisë së tyne dhe të shtyem nga kjo logjikë, e cila sigurisht prodhon nji situatë me ngarkesa kompleksesh të mëdha kulturore e pse jo edhe psikologjike, janë mundue mà fort me konvertue biografinë e së shkuemes se sa të tashmen apo të ardhmen, me idenë iluzore të ezorcizimit të së shkuemes jo fort ekzaltuese. Nji fjalë e urtë thote se askush nuk àsht aq i pasun sa me ble të shkuemen e vet dhe meditimi mbi te, mendoj se àsht me fort dobì. Na duhet t’i lutemi Zotit përditë të na pshtojë prej këtij modeli të konvertuemish dhe të na konvertojë drejt së mirës tonë, tash e në fill të mortes sonë. Amen.