2011-03-11

FATI HISTORIK I ETNISË SHQIPTARE

na

(Sadri A. Kelmendi: "NUSJA E APOLONIT", novelë për fëmijë, NGB "GUTENBERG", Prishtinë, 2005)
Proza për të vegjlit "NUSJA E APOLONIT" pa dyshim është njëra nga rrëfimet moderne më të tërheqëse për fëmijë. Këtu autori, duke u veshur peshqve pasionet, veset e dashuritë e njeriut, krijon karaktere shumë të veçanta e shumë interesante, që do të mbesin përgjithmonë në kujtesën tuaj. Udha e peshqve nga Drini i Bardhë në Liqenin e Fierzës, në Koman e në detin Adriatik, s'është thjesht një aventurë fiktive për të përmbushur lojën e ëndrrës suaj, por vetë fati historik i etnisë shqiptare. Pra, me këtë zhvendosje të përhershme të heronjve peshq, S. A. Kelmendi krijon metaforën e kërkimit të fatit në atdheun gjithnjë të kërcënuar të shqiptarëve.
Një refleks tjetër metaforik, që pasqyrohet nga thelbi fabulativ i novelës, është fati i dashurive të ndaluara, që shplekset mjeshtërisht përmes dramës dashurore të peshkut Apolon me peshkushen Ëmbëlsore. Këtu kodi i dashurive të ndaluara formulohet si dimension filozofik i fatit të paracaktuar për të ruajtur harmoninë universale të dhembjes, të jetës e të vdekjes, pa të cilat gjallimi s'do të kishte asnjë kuptim.
Marrë në tërësi, novela "NUSJA E APOLONIT", me rrafshin e veçantë fabulativ, me shumësinë e mendimit, me tipizimin e natyrës njerëzore përmes peshqve etj.,shënon një shkallë avancuese të autorit në planin krijues në veçanti dhe e bën më të begatë prozën tonë për fëmijë - në përgjithësi.

VIKTIMIZIMI I MËSUESVE

mes
(Sadri A. KELMENDI: “MËSUESI”, dramë për fëmijë, “Gutenberg”, Prishtinë, 2004)
Në dramën për fëmijë të Sadri A. KELMENDI “MËSUESI”, peripecit e mësuesve për të gjallur, të pleksura me paradoksin e pashpirtësisë së kohës, tingëllon, mbi të gjitha, si akuzë ndaj shoqërisë, përkatësisht ndaj degradimit tërësor të vlerave morale e humane të një etnie, që, ndonëse s’ka shumë që ka dalë nga munzgu i aparteidit serb, ende nuk e di caktuan ku do të mbërrijë dhe aq më pak si të rigjejë rendin e sheshimit të qytetërimit të vet. Në këtë pështjellim të paparë viktimizohen pikërisht ata që kanë për mision të mbrujnë thelbin e dijes së këtij populli – mësuesit. Ata, në këtë dramë, të tipizuar veçmas në figurat e Dritonit, Djalin I, Djalin II, etje., nga një akt në tjetrin thurin natyrisht dramën sociale të kësaj kategorie shoqërore, që kulmon me mjerim të vërtetë. Detyrimi i mësuesit që të merret me profesione të tjera, për të gjalluar, është akti më akuzues që i bëhet tëhuajësimit të shoqërisë sonë të sotme, pikërisht shthurjes së saj. Prandaj, “MËSUESI” do të ketë shikues dhe do të bëjë jehonë sot e nesër.

Sadri A. KELMENDI: “A ËSHTË GJYSHI KALUSH”, Gutenberg”, Prishtinë, 2006


aegk
Tregimet e shkurtra për fëmijë “A ËSHTË GJYSHI KALUSH”të Sadri A. KELMENDI ( Një emër tashmë me univers të formësuarr artistik) u përkasin kryesisht tre rrafsheve motivore: ato të rrëfanës së raporteve gjysh- nip ( ku kryeheronjët Gjyshi dhe Lali, duke përfaqësuar dy botë e dy breza, lojën gjithmonë e çojnë përtej pasurisë së jetës), rrëfanës së tregimeve – kujtime (ku rrëfimtari herë është fëmijë bonjak, që dëshiron të flejë në gjirin e gjyshes, herë nxënës e herë mësuese në fshatrat e ndryshme të Kosovës) dhe rrëfanës së fabulave ( ku kafshët marrin mbi supe misionin e bartjes së pasioneve, veseve e bëmave gjithfarëshe të njerëzve).
Derisa rrafshi i parë motivor shquhet me humorin e lehtë e spontan, tregimet e rrafshit të dytë i rëndon një çikë nostalgjia duhe i bërë të duken pakëz më të zymta e më serioze, ndërkaq rrëfenjat fabulative aktualizojnë mjeshtërisht satirën ezopiane dhe i bëjnë ato të flasin me gjuhën e kohëve moderne.
Në universin e librit “A ËSHTË GJYSHI KALUSH”, lëvizin heronjtë të vegjël e të mëdhenj, nipër që kërkojnë fundin e magjisë së lojës me gjyshër, jetimë që në fytyrat e gjyshërve kërkojnë ringjallje e nënave të vdekura, nxënës që monumentalizojnë në imagjinatë fytyrat e mësuesve, që përjetojnë tragjiken shqiptare të antropologjisë serbe dhe ujqër, gomarë, arinj e derra, që çojnë një hap më tej paradokset pasiononte të njerëzve.
Autori, në këtë libër më të ri, si gjetkë në veprat e tij të deritashme, me spontanitet të habitshëm kërkon të jashtëzakonshmen pikërisht në gjerat e motivet më të rëndomta duke e bërë lexuesin, në radhë të parë, të njohë vetveten, kohën e tij dhe vulën e historisë në brezat njerëzor.

FYTYRA E KOHËS SË MJERIMIT

(Millosh Gjergj Nikolla - MIGJENI: "LULI I VOCËRR", "Gutenberg", Prishtinë, 2006)

Emri i vërtetë i MIGJENIT, poetit të mjerimit, siç e njohin gjithë brezat e lexuesve dhe siç ka hyrë tashmë në historinë e letërsisë shqipe, është Millosh Gjergj Nikolla. Pra, ai e sajoi pseudonimin duke marrë nga dy shkronjat e para të emrit e të mbiemrit.
Migjeni u lind në Shkodër më 1911. Mësimet e para i mori në qytetin e lindjes, ndërsa shkollën e mesme teologjike e mbaroi në Manastir. Pastaj punoi mësues në katundet Pukë e Vrrakë. Më 1938 u sëmur nga tuberkulozi dhe po këtë vit shkoi për shërim në Torre Peliçe afër Torinos në Itali. Këtu, i mundur nga sëmundja, mbylli sytë përgjithmonë kur s'kish më shumë se 27 vjet.
Sa qe gjallë, Migjeni botoi vetëm vëllimin me poezi "Vargjet e lira" (1936), të cilin menjëherë ia ndaloi censura e atëhershme e mbretërisë shqiptare. Megjithatë, ai vazhdoi të shkruante poezi, skica e tregime gjithnjë derisa vdiq larg atdheut. Pas Luftës së Dytë Botërore, nën përkujdesjen e Skënder Luarasit, krijimet e tij u botuan të plota.
Vëllimi "LULI I VOCËRR" është një përzgjedhje poezish, novelëzash, skicash e tregimesh, që janë më të kapshme për moshën tuaj.
Në hapje të librit është vënë shkrimi përkujtues i Ollgës, motrës së Migjenit, për të vëllanë, ku me një ngjyrim mjaft emocional janë monumentalizuar çastet më shënjuese të jetës së poetit, veçan të fëmijërisë. Ndërkaq, në ciklin "Vjersha", poeti përpush anët më të mugëta të varfërisë e të mjerimit shqiptar në vitet tridhjetë. Në vjershat "TË BIRT E SHEKULLIT TË RI", "ZGJIMI", "SHKËNDIJA", "KANGËT E PAKËNDUEME", "RECITALI MALCORIT", "EKSTAZA PRANVERORE" etj., buçet tërë drama e njeriut shqiptar të asaj kohe duke vulosur epokën me tragjiken e papërsëritshme. Megjithatë, përtej zezonës, poeti vizaton shkulmet e dritës së shpresës për kohën e begatë e të lumtur që do të vijë.
Po kështu në ciklin përmbyllës "Novelëza, skica dhe tregime" ("BUKËN TONË TË PËRDITSHME FALNA SOT", "LULI I VOCËRR", "ZOTI TË DHASHTË", "LEGJENDA E MISRIT" e "BUKURIA QË VRET"), shkrimtari, ndonëse në moshë aq të re, ia doli t'i portretizojë me ngjyra më reale e me gjenialitet të paparë skenat e dhimbjes e të skamjes, përkatësisht fytyrën e një kohe plot klithma e plagë.
Qyshdo që të jetë, ju, mbi të gjitha, në "LULIN E VOCËRR" do të zbuloni të veçantën e kohës së Migjenit, që mbante vulën më të theksuar të mjerimit.

Rushit RAMABAJA

Nga Roland Gjoza :Deshtimet e Migjenit

Roland Gjozi ka lindur ne tirane me 29 Korrik 1950. Ka kryer studimet e larta per Gjuhe Letersi Shqipe. Ne moshen 18 vjeçare botoi vellimin e pare poetik "Mozaik" qe u prit mjaft mire nga kritika dhe lexuesi. Ka botuar rreth 20 libra me poezi, tregime, romane etj., si dhe eshte autor i shume skenareve per filma artistik dhe dokumentar. Krijimet me poshte jane shkeputur nga "Buke dhe vere".(Flori Bruqi)






Nga Roland Gjoza :Deshtimet e Migjenit


Per Migjenin eshte shkruar shume. Mendoj se do te shkruhet gjithmone shume. Ai eshte poeti me i madh shqiptar, qe duket sikur shkruan ende. Ai shkruan. Nuk eshte paradoks. Ai lexohet gjithmone. Kush poet lexohet gjithmone? Poezite e Migjenit sikur sapo jane shkruar dhe shperndahen dora dores si doreshkrime. Me vjen keq qe ai se di kete gje. Ai vdiq pa e shijuar lavdine. Ai vdiq pa e ditur se c'do te ndodhte me te dhe poezine e tij. Pak vjet pas vdekjes, atij i sajuan lavdine, dhunshem, me detyrim, komunistet e quajten poetin e tyre dhe e himnizuan. Ai u zbulua. Me pare ishte censuruar dhe ndaluar. Migjeni i ka perjetuar me dhimbje te dy censurimet e medha; nga shendeti, se ai vuante, sic e dime, nga tuberkulozi dhe ndalimi i librit " Vargjet e lira " nga mbreti. Ai iku si i debuar nga kjo bote. Si i perjashtuar. Dy tre javet e fundit ne spital thone se nuk fliste me. E dinte se po ikte. 27 vjec. Ndoshta ne ato dite te trishtimit te thelle ka menduar per deshtimet. Kishte deshtuar perfundimisht. 27 vjec, mosha e dashurise, e fejesave e martesave, e gezimeve dalldisese, e seksit te bujshem, e aventures, po ai s'kishte c'te kujtonte me, pervec ndonje flirti romantik fluturues. Poezia, kush fliste per te, asnje shkrim, asgje, pastaj kishte ardhur ndalimi i librit ne shtypshkronje. Ai qe eshte marre me kete zeje filigrani, me kete mallkim te embel, e di c'do te thote te te japin lajmin monstruoz te bllokimit te librit dhe berjen e tij karton. Proza,thuajse e pabotuar, ai autor, ai lexues, ai kritik, asgje. Tri javet e fundit ne Tore Pelice, nuk fliste, s'nxirrte ze. Kishte marre disa konsiderata, Ernest Koliqi e kishte quajtur talent te vecante, qe duhej ndihmuar. Miqte, po miqte, dihet..


Ai po shtegtonte si nje i deshperuar i shtepise se te deshperuarve, sic e quante ai spitalin. Ai po humbiste, po shuhej pergjithmone pa lene asgje te rendesishme nga pas. Me vetedijen e humbesit ka nxjerre hjeken e fundit, se ai ishte njeriu me me sqime te perkore, me kerkuesi dhe me i pagenjyeri nga shkrimet e veta. Nje pjese e madhe e krijuesve vdesin me ndjenjen e madheshtise se kombit qe derdh lot per ta dhe s'shohin pas vetes asnje zevendesues. Ky eshte pengu.
Migjeni tallej. Se pari me vetveten. Asnje nga korifejte e kohes nuk e pranonte, madje e quanin blasfem metaforen e tij moderne ala futuriste, vargun e tij te lire, qe s'perfill strofe dhe rime, stigmen morbite per mjerimin e botes. Jo, s'kishin si ta pranonin, sepse ai e perbuzte traditen. E shkaterronte fund e maje, pa fare dhimbje. Keshtu erdhi Migjeni, si prishes i poezise se tradites, i poezise idilike te zanave dhe oreve te maleve, i patriotizmit primitiv e arkaik, si mosmirenjohes dhe plangprishes i shtepise aterore te poezise shqiptare. Ai u anatemua. Nuk u pranua. Te rinj qe mbaronin jashte dhe ndonje shkrimtar i madh si Koliqi, me kulture te gjere oksidentale, paralajmeruan per nje talent te ri te vecante, po vetem kaq. Nuk u tha me shume, sepse ai sapo kishte filluar te botonte dhe ishte fare i ri.
Lavdia, per fatin e tij te keq, i erdhi nga komunizmi, qe e quajti birin e vet me talent te jashtezakonshem. Kuptohet, per c'talent behej fjale; u shtremberua brendia e poezise se Migjenit qe t'i pershtatej ideologjise komuniste. Lavdia,per fatin e tij te mire,i erdhi perseri nga komunizmi, idete komuniste qe s'ishin ne vepren e tij, u shpiken, sepse duhej nxjerre nje poet i madh revolucionar. Kjo ishte parodia. Kjo ishte gjithashtu dhe Simfonia e Nente e Bethovenit. Migjeni ishte poet gjenial qe pranonte dy lexime. Leximi i pare, ajo qe impononte partia do te kishte rene, po te mos funksiononte leximi i dyte, vlera e vertete e poezise se Migjenit. Poezia e tij qendron perkrah poezise me te mire boterore.
Ai nuk i di keto. Dhe s'ka si t'i dije. Korifenjte qe nuk e pranuan,u permbysen. Ai,i panjohuri, prishesi i idilit, paralajmeruesi i kaosit, tradhtari i tradites, u ngrit lart, aq lart sa nuk ra me, sic ndodh rendom me poetet kur bien sistemet. Ai i ka provuar te gjitha, po eshte atje, i palekundur, mbi kullen e Babilonit, bashke me zotat.
Ai u be i lavdishem ne kohen e komunizmit,po edhe ne nje regjim tjeter,po te jetonte,ai do te shfaqej perseri, po kaq i madh. Per kete jam i sigurte. Gjithmone me ka ngacmuar ideja te arsyetoj pse ndodh kjo mrekulli e rralle. Mos eshte shenje nga lart dhe mbaron kjo pune? Mos eshte rastesi,se di as vete Migjeni, as une, as ti? Di, bie fjala, bilbili qe kendon me mire se zogjte e tjere, se zeri i tij eshte i arte? Jo, s'di asgje, ai kendon se duhet te kendoje.
Po nga i del gjithe ai ze? Ne kohen tone degjojme shpesh te flitet per energjine, per naften, gazin, ai qe i zoteron ato, i ka me te tepert, luan rol vendimtar ne fatet e botes. Kjo fjale kaq e perfolur sot me tone dramaciteti, energjia, ne nje sens krahasues, ka te beje me fatin e artistit. Ai eshte krejt i pavetedijshem, sic eshte frymezimi qe vjen kur se pret, s'di c'ka bere, dridhet nga frika dhe emocioni, eshte gati te pranoje deshtimin me lehte se suksesin. Ai zoteron energjine, po s'di gjer ne c'cak e mase, ajo i vjen nga misteri dhe shkon ne mister. Aty kur behet i sigurte, aty e lene forcat dhe pranon nga nje pandehme e intuites se ka deshtuar. Per te mbajtur nje fare ekuilibri ai ben gjestin, nis e le shenja si njeri ne raport me te tjeret. Dhembshuria e tij i drejtohet zakonisht nje objekti te zbrazur nga interesi. Migjeni shkroi per turmen e qytetit me energjine e dhimbjes. Ai e pa boten me syrin e nje te riu te deshtuar ne kotesite perplot pasqyrelira te jetes. Kete shtegtim neper skuta te erreta ia diktoi deshtimi i vet. Ne seminar ai mungonte shpesh here per shkak te shendetit. Paraqitja e tij linte per te deshiruar; nje djale i dobet, aspak terheqes, i ndrojtur, melankolik, here here me nje temperament kolerik, shperthyes, bente shaka, kendonte, rrefente bukur histori te shpikura qe i linte te tjeret gojehapur. Femra nuk ishte objekti i tij, jo se nuk i pelqente, perkundrazi, ajo e turbullonte, madje e bente fatkeq, po ai edhe ne kete fushe delikate e ndjente veten te deshtuar. Kjo ndjesi e deshtimit ndoshta eshte haraci qe paguan poeti i madh. Ne 1997 isha ne Manastir. Ne nje festival filmi. Pyeta per Migjenin, per anen e tij intime, marredheniet me femrat. Me folen per nje Milenka, nje studente e bukur, qe rrinte me Migjenin per t'i marre mendim per dashurickat e saj. Ne Manastir kishin nje zakon. Studentet dilnin naten ne rruge, pas ores 11, mbushnin kafet dhe baret, qe hapeshin enkas per ta, vallezonin, putheshin, ndiznin qirinj dhe barisnin rrugeve te vjetra me kalldrem dhe trendafile qe kundermonin bujshem mbi muret me gure. Milenka dhe Migjeni zinin nje qoshe dhe bisedonin koke me koke per gjera intime. Ai trillonte skeneza nga librat dhe arsyetonte per ndjenjat e holla te dashurise. Ajo e degjonte me faqet e skuqura, me pellembet e duarve qe i mbante nen mjeker. C'femer e bukur, po sa bosh ishte ai Jovanko, po sa i bukur dhe i natyrshem. Ata ishin ndare. Ajo ndjente ende per te me nje ndjenje te turbullt, rrinte me Migjenin, qe te bente xheloz dashnorin. Ai i sherbente si karikues, pastaj ajo zhdukej dhe ai mbetej vetem. Ai ishte shok i mire dhe dashnor i keq. Ai e dinte kete dhe vuante. Nuk eshte pak te duash dhe te mos dashurosh. Dhimbja e tij ishte dhimbja e tij, e mbyllur me kujdes ne nje kutize te shpirtit. Ai mesoi ne seminar, krahas gjuheve te huaja, letersise, shkrimeve, vetmise, se si te njihej me vetveten, se si te merzitej me vetveten. Kjo ndjesi e erret e dhimbjes percaktoi kahun e shtegtimit te tij. Ai shquhej per sjellje te holla aristokratike, per shije te larte tejet te perpunuar, per sensin tragjik te kohes. Ai, ne kundershtim me pergatitjen intelektuale dhe origjinen, ndoqi prirjen tragjike te shpirtit, e gjeti sivellaun e vet te turma e mjere e qytetit. Ku kishte deshtim dhe mjerim, ai ndjente furine hyjnore te shpirtit, rezonancen e perkryer te intelektualit melankolik ne nivelin me te larte te kohes dhe turmes fatkeqe te lene ne meshire te fatit.E para gje qe beri ishte gjesti njerezor, i imte, gati i paverejtshem, po gjithsesi nje gjest- drejtpeshimi me shkrimet e tij. Ai kerkonte te njehsonte me ndjesi te holle njeriun dhe krijuesin, gje qe u shnderrua ne nje parodi, ne nje tallje te vetvetes. Edhe ketu ai deshtoi. S'beri thuajse asgje, ndonese u nis te bente.
Ja, c'ndodhi ne Puke. Kishte dite qe rrinte i merzitur. Nuk jepte mesim. Donte te kthehej ne Shkoder. Nje nate e thirren te Hani i Groshit. Kishte ardhur karvani nga Gjakova. Femijet flinin ne kosha, grate kaleronin mbi kuaj, burrat tymosnin. Karvanin e ndiqte nje grua e huaj, nje bionde e gjate me tejqyre ne duar. Ai i foli ne gjuhen e saj. Ajo donte te degjonte tavanet. Groshi i Madh i shkeli syrin Migjenit. Aty ishin te gjithe, qene shtruar rreth oxhakut te bardhe, tymosnin dhe benin muhabet. Ne nje nderkohe rrapellyen tavanet prej druri te gdhendur, dukej sikur lart ecnin me rropame dreqerit. Groshi i Madh i tha Migjenit te perkthente. Ata ishin shpirtrat, qe dilnin sa here vinin miq. Shtepia ishte e zotit dhe e robit. Shqiptari s'linte asnje bujtes pa buke. Zonja shkruante. Migjenit i vinte per te qeshur. Nuk ishte hera e pare qe Groshi i Madh mahitej me te huajt. Lart do te ishte ndonje nga djerrakohet e qytetit, qe per nje gote e nje cope mish, ngarendete mbi tavane. Qeshnin me gaz te gjithe, po zonja bionde shkruante ne nje fletore te madhe gati e lumtur. Nga e qeshura Migjeni nxorri gjak. Nuk iu nda kolla. U be keq. E shtrine ne nje dhome me oxhak. Thirren mjekun. Ai erdhi ne mesnate. Migjenin e gjeti ne kembe. Kot u shqetesuat. Tani jam me mire. C'behet me zonjen bionde? E kane cuar ne varreza. Groshit te Madh i interesojne parate. Po ju c'keni, zoteri? Sa mire do te qe te isha si ajo zonja, t'i haja keto marrina. Po jam i vetedijshem, i vetedijshem me shume se c'duhet. Doktor, une s'duhet te punoj me femijet. Une jam i prekur. Dua te kthehem. Sonte qesha me mahine e Groshit te Madh, qesha aq fort sa nxorra gjak. Duhet me thane te verteten. Dua te kthehehem, s'duhet me i marre me qafe ata vogelushe te pafajshem. Ejani me mua, tha doktori, ejani mesues. E coi ne nje dhome te vogel ku mbante kartelat e nxenesve te shkolles. Shikoji, i tha, te gjithe jane te prekur, te gjithe pa perjashtim, i dashur, prandaj s'keni perse te ktheheni.
Dhe ky ishte nje deshtim tjeter. Gjesti s'kishte patur fare kuptim. Ai genjente veten. Biondia e huaj kishte shkuar ne varreze per te pare hijet dhe per te degjuar zerat. Ajo ishte mahnitur nga misteret ballkanike, nga ritet dhe zakonet pagane. Keto s'i interesonin Migjenit. Ja, c'ndodhi, ai s'duhej te ishte kaq i perkore, ai s'kish se perse te kthehej ne Shkoder.
Sa here nxirrte gjak, dilte nga klasa dhe shkonte te pema e tij e preferuar, nje vishnje delikate ngjitur me dhomen ku flinte, hapte nje gropeze dhe varroste shamine prej mendafshi. Kravaten e mbante te kuqe, nje kravate te gjere, me reflekse terratisese, qe te mos i dukej gjaku kur i dilte vetiu, pa e kuptuar. Serish bente gjestin. Po te gjitha keto ai i quante deshtime. Dhe ne krijime bente drejtpeshimin, i hapej vetvetes, i hapej botes, skutave te saj , katakombeve, labirintheve, qe rendom kinse nuk vihen re, po qe zene tre te katertat e saj, aty e gjente ate furine hyjnore te Simfonise se Nente, mjerimin, vellazerimin, protesten, gezimin. Ajo ngjyre e erret, ajo dhimbje e madhe, s'kishte te bente me pamjen e tij te jashtme prej aristokrati. Po ai zoteronte energjine morbite te kater te tretave te botes, qe i pat pllakosur mjerimi. Ai nuk degjonte per mrekullite e dokeve shqiptare, per patriotizmin mbreteror, per bukurite e maleve, per rruget me fenere veneciane ku shetisnin grate e bukura, qe fshiheshin pas velit prej mendafshi te kuq,per muret e larte prej guri te lumit te Kirit, per lisharset ku tundeshin ne muzg vajzat me gjinj te fryme, per luksin perplot parfume...
Ai nuk degjonte per ato pasqyrlira qe ishin fare te natyrshme per prejardhjen dhe kulturen e tij, ai ishte i prire nga mekati, ai ishte bir per shpirt i mekatit. Ketu nuk donte te deshtonte. E ndiente ashtu turbullt se ajo furi e frymezimit kishte brenda te ndryre krahet e dragoit, fuqine e dickaje mbinatyrore dhe vetem brenda asaj fryme, si te huajtur nga lart, ai ndjehej i qete, si ne shtepine e tij.
Nuk do ta harroj nje bisede te cuditshme me nje plake shkodrane. Ajo ruante tiparet e holla fine te nje konteshe te rene nga vakti. Migjeni? Migjenin e kam njoft, ai me ka pas propozuar, ai i paturpshemi, ai faqeziu, une isha e fejume atehere, me nji tregtar te njoftun, me nji burre zotni, zotni me te tana, ndersa ky Migjeni me thote pa iu skuq faqja; Maria, mue s'me merr gjumi pa te pa, une te kam idealizue, po ti qenke si te tjerat, pse u fejove me Luigjin, ai asht baba yt, tregtar nopran e i mbrapshte, lene Marie, lene, s'asht per ty Luigji, ai, qe i zahet fryma kur zbret nga karroca.. ti je e bukur Marie, tejet delikate, pse pranove moj Marie..e s'pushonte Migjeni. Une i thashe se s'ka c'i duhet, se e desha Luigjin, po zemra m'i jepte te drejte Migjenit. E shifsha me frike Luigjin, po s'kisha c'bajsha se isha vajze, qe bajsha cfare me thoshte nana e tata. Do te pysni se sa e dojsha Migjenin, jo, nuk e dojsha, po fjalet e tij, sa me frigoshin, aq me pelqejshin. Migjeni nuk ishte i bukur, vishej mire, me shije, mbahej paster, po ishte melankolik. Me zinte rrugen dhe psheretinte, i marri.
Migjeni kishte driten e inteligjences dhe te furise hyjnore ne ballin e tij te larte. Vajzat e bukura nuk e shikojne kete drite te rralle. Cudi, si kalon pa u vene re ky shkelqim prej aureole mistike qe s'ka te beje me vezullimin fluror e te perkohshem te nje dite me diell, te nje dite fizike. Madje ajo drite e pazakonshme i provokonte nje keqkuptim te cuditshem. Ajo merrej per krenari te tepruar, ose per mendjemadhesi fyese, krijonte irritim te njerezit,te cilet i largoheshin pa takt. Edhe kjo hynte te deshtimet e Migjenit. Ai ishte shenjuar per te vuajtur dhe per te humbur shanset. Po, pikerisht ky fatalitet deshtimesh u be minator i zellshem i nxjerrjes se mineralit te rralle te energjise infernale. Atehere kur mendohej se do ta mbyllte keshtu, ishte fjala, fjala dhe vetem fjala qe hodhi ne leter, shpetimi i tij vetjak, po vec me nje paradoks te hidhur, se ai vdiq duke pandehur se kishte deshtuar edhe ne kete sprove te shpirtit, qe ishte ne gjendje t'i jepte, krahas mundimit te madh dhe te vetmin gezim te vertete.
Jetes duhet t'i nenshtrohesh, thote Plutarku. Migjeni u ndesh me fatin dhe iu nenshtrua ne jete, pa nxjerre ze, po u ndesh me te dhe e mundi ne krijimet e tij gjeniale. Po ai la nje deshmi deshtimi edhe per kete fakt, sepse ai iku si njeri.
Nuk do ta kisha shkruar kete ese, po energjia e tij eshte kaq e madhe sa me duket se nganjehere ndjek imazhin e tij neper ere, me kujtohet kur ndizja qirinj ne pezulet e dritares te shkolles se tij ne Puke. Binte bore dhe une ndizja qirinj per shpirt te tij. Tete vjet ne Puke, une ndiqja imazhin e tij ne ere. Tani jam ne Nju Jork dhe ai vjen me furi dhe une e ndjek ne metropolin e madh. C'eshte kjo? Energjia e tij e perjetshme. Perpetum mobile e shpirtit te tij.

Cikël poetik nga Jorgo S. Telo ...dhe diç me tepër...






Duartrokitjet tona

Sa herë
Vezullantët trupa qiellorë
Bujarisht na dhuronin rreze drite,
Aq herë
Ne, xhaketëgrisurit tokësorë
Ushqenim nepsmëdhenjtë
Me frenetiket duartrokitje,
Me delirantet brohoritje…
2.
Sa herë
Të uritur nëpër dhjetëvjeçarë
Ëndrrat gëlltisnim nëpër dremitje…
Aq herë
Gjithmonë turreshim si të marrë,
Të kënaqnim Prijësit tanë
Me të nxehtat duartrokitje
Me të çmendurat brohoritje.
3.
Sa herë
Verbërisht ecnim këmbëzbathur
Rrugë e pa rrugë, të etur për jetëngjitje,
Aq herë
Ne zorrëthatët buzëplasur
Nuk reshtnim së faluri “Cimëdhenjve”
Nga më të kolmet duartrokitje,
Nga më të sojmet brohoritje.
4.
Sa herë
Nëpërkëmbeshim emër për emër
E në gjoks ndienim plasaritje,
Aq herë
Cipëplasurit pa shpirt e zemër
Tejnginjeshin prej turmës
Me të pasosurat duartrokitje,
Me të vrullshmet brohoritje.
5.
Sa herë
Si punëtorë, bujq e blegtorë
Rënkonim të kredhur në djersitje,
Aq herë
O, sa jemi shfaqur shembullorë,
T’i velnim partiako-pushtetarët mizorë
Me shpërthimtaret duartrokitje,
Me gjëmimtaret brohoritje.
6.
Sa herë
Si nxënës dhe ushtarë
Me drejtqëndrim ndër rreshtat klasike,
Aq herë
Degdisnim drejt madhorëve sharlatanë
Të pandalshmet duartrokitje,
Të hovshmet brohoritje.
7.
Sa herë
Ne, të shkelmuarit
prej shkelmëtarëve vrastarë
Zërin çonim mbi të egrat skërmitje…
Aq herë
Përballeshim me persekutorët barbarë,
Që na detyronin t’u falnim duartrokitje,
Që na nxisnin të lëshonim brohoritje.
8.
Sa herë
Në aksione rropateshim duke gulçuar
Me këngë në gojë…
edhe pse në sfilitje,
Aq herë
Jemi ndjerë poshtërsisht të dhunuar,
Pa guxuar më të voglën “pëshpëritje”.
Se lypseshin vetëm duartrokitje
Se pëlqeheshin vetëm brohoritje.
9.
Sa herë
Sajoheshin koncerte e festivale,
E “Profetët” tanë nuk lejonin”plasaritje”;
Aq herë
Eh, ç’diktat ndaj rapsodëve, këngëtarëve!
Veç hymne për Epokën
e të Parin e të Parëve…
Gjithçkaja të mbyllej me duartokitje,
Domosdo dhe me brohoritje…
10.
Sa herë
Kujtojmë të sertën Diktaturë,
Atë propagandë, ato dërdëllitje…
Aq herë
Kujtesën shtrydhim si moskurrë
(Sistemi s’rritej pa shushunja e spiunë)
Rregjimi s’mbahej dot pa duartrokitje,
Duartrokitjet
s’kishin kuptim pa brohoritje.
11.
Sa herë
Përdhuna nga lart e rriste trysninë,
E me zhvatje e skamje na shtonte drobitjet,
Aq herë
Me imagjinatë thyenim pranga, zinxhirë,
Ndiznim greva, protesta, kryengritje.
Sytë prej Lindjes i kthenim në Perëndim,
Për të shpëtuar shuplakat nga duartrokitjet,
Për të çliruar gurmazet nga brohoritjet.
12.
Kësohere
Gati menduan se ndryshoi “klima”
E se s’do nxirrnin më krye
veset patetike…
Si gjithherë
Iku mjegulla, por mbeti bryma.
Kemi mbushur sheshet me mitingje
Kur politiksit tanë
na kanë mbledhur veç e bashkë,
kur kemi pritur miq nga jashtë.
Dhe flamuj, o sa flamuj nëpër duar,
Veç më së shumti flamuj të huaj…
e shumëngjyrëshit flamujt partiakë,
Frymën po i marrin kombëtarit bajrak
E nën flamuj ende veç duartrokitje,
E nën flamuj ende veç brohoritje…
13.
Sa herë
Rrugët tokësore-ujore na ndëshkojnë…
na mungon uji i pijshshëm
e çmimet njohin veç ngjitje;
Aq herë,
Rendim pas liderëve të partive politike
Rendim me duartrokitje
Si dikur dhe me brohoritje.
14.
Sa herë
Shpirtin e xhepin na i grin çdo korrupsion,
Korenti dhe puna na mungon;
Aq herë
Shpërfillim vuajtjet, e… pa pyetur
për mungesat më jetike,
turremi si të çartur nëpër sheshe e salla,
ku degjojmë, mashtrime,
gënjeshtra e përralla
Dhe i shoqërojmë ato me duartrokitje
Doemos
dhe me të paharruarat brohoritje…
15.
Sa herë
Krimi e maskat na nxijnë jetën.
e mitmarrjet na përthajnë “kuletën”;
Aq herë
Përgëzojmë partiakë e pushtetarë,
Si të dehur nga pije magjike…
Të etur për duartrokitje
Të etur për brohoritje.
16.
Kësohere
Prisnim:duartrokitjebrohoritjet
të mbeteshin rudimente.
Mjaft më…ne dhe rregjimi
genjyem vetveten
Na mbetën nëpër këmbë…Po, pse, vallë?
E shpjegon një thënie mençurore:
“Nëse ngjyra e qimes ndërrohet shpejt,
Zakoni nuk harrohet krejt…”
Ndaj nuk reshtin durtrokitjet,
Ndaj nuk reshtin brohoritjet.
17.
Gjithëherë
Ne kryelartët e Shqiponjës zemërfurrë
kemi qenë të paepurit krenarë në rritje..
Por shpeshherë
S’merret vesh si tjetërsohemi si moskurrë
e rikthehemi si me joshje magjike
tek të fantaksurat duartrokitje,
tek të kotmëkotshmet brohoritje…
18.
Përfundherë
As duhet të shmangim veten
nga marrëritë?
As duhet të shohim përpara në liri e dritë?
Përgjithherë
Le t’i çlodhim te gjorat shuplaka,
Le t’i çlirojmë gurmazet e ngrata.
Pa rënë në “kurthin” e qetësisë Olimpike:
Mjaft më me bajatet duartrokitje!
Mjaft më me delirantet brohoritje!
Veç…atje e atëherë, kur duhet,
të qesim pasthirrma
e duartrokitje energjike!

Epilog.
E pse të mos i ruajmë emocionet
për të Shqiponjës fluturime jetike?
Veç, ama..
Vetëm kur të kemi shëndet, paqe, begati,
Veç, ama,
kur në të vuajturën Shqipëri
të shohim e njohim vetëm ngjitje
brenda të së pranishmes LIRI…
E boll më me kulte
E mjaft më me Tirani!




TEKANJOZE - HISTORIA


Hallemadhe - Shqipëria

Ja, ja, Shqipëria!

Tekanjoze - historia…



E di mbarë Gjithësia

Ja, ja, Shqipëria!

Tekanjoze - historia…



Na coptoi babëzia

Ja, ja, Shqipëria!

Tekanjoze - historia…





Na përndau ligësia.

Ja, ja, ja Shqipëria!

Tekanjoze - historia…



Kur do flasë drejtësia?

Ja, ja, Shqipëria!

Tekanjoze - historia…



Hapni,

moj hapni,

Hapni historinë!

Shihni,

moj shihni,

Shihni ligësinë!

Deshëm,

moj deshëm

Evropn’ e Bashkuar.

Mbetëm,

moj mbetëm

Me opingat n’duar…!

Shpresën,

moj shpresën

Mbajmë të ndriçuar.


FLAKË E ËMA, PRUSH TË BIJAT!

I.


Le ta dijë Njerëzia:


Ja, ja, ja,


ja të
tria!


Refreni:



Nëna, Kosova, Çamria!


Flak’e
ëma, prush të bijat!





Tekanjoze – historia…


Ja, ja, ja,


ja të
tria!


Refreni:



Nëna, Kosova, Çamria!


Flak’e
ëma, prush të bijat!





Nënën e ndau nga Bijat;


Ja, ja, ja,


ja të
tria!


Refreni:



Nëna, Kosova, Çamria!


Flak’e
ëma, prush të bijat!





Na bashkoftë Ardhmëria!


Ja, ja, ja,


ja të
tria!


Refreni:



Nëna, Kosova, Çamria!


Flak’e
ëma, prush të bijat!





II.


Shihni,


moj, shihni


Udhët e afrimit!





Çelur,


Moj çelur


Shtigjet e BASHKIMIT…!




MJAFT MË PA ATDHE!


Them të flas, po më djeg fjala,


Ç’ke, moj zemër, ç’ke?


Jo, moj, jo, nuk të qesh buza,


oh, prej brengave!


Folna pak, siç u flet Nëna


Bijve, bijave!...





Djemve, nuseve që ikën,


Zagori, ç’u dhe?


U dhash’ plot aromë shpirti


Trëndafilave…


Të më kthehen shëndetmirë


Brenda trojeve.


Të më zbardhet jet’ e nxirë


Përgjat kohrave.





S’ka më lindje, s’ka më dasma,


Ç’qe kjo gjëmë, ç’qe?


Zhurit malli pleq e plaka


Vendi – azile.


Qajnë gjyshet shamizeza:


“Korba, sterrat ne!


Kthehuni, o bij te vatra,


Mjaft më pa atdhe!


ANDON ZAKO ÇAJUPIT


Rëzës së Dhëmbelit, te lisat bleruar


Këndoni, bilbila – këngët pashteruar!


Shkoni te shtëpia tjegullambuluar.


Merrni Andon Zakon ju në krahët tuaj.


Ja grabiti malit emrin e bekuar.


Këndoi Zagorinë…zemëpikëlluar…


E kaloi jetën me shpirt të malluar.


Dhe “Baba Tomorin” na e dha në duar.


E mban Zagoria bir të paharruar.


E ka Shqipëria poetin e shquar.


Këndoni, bilbila – këngët pashteruar!


ILIA DILO SHEPERIT





Zagori, o vend i rrallë,


o lezet i kohrave!


Sa bij ke përkundur, vallë,


në djepin mes maleve?





Lum ato nëna që rritën


ajkën e pishtarëve!


Zemra sot do të këndojë


një prej gjuhëetarëve.





Për Ilia Sheperiotin,


njohësin e gjuhëve.


Për Ilia Dilon kënga


na kullon prej vbuzëve.





Ishte dritë jasht’ e brenda,


Atdhetar i shquar qe.


Gramatika që punoi –


baza e të gjithave.





Këndojm’ dijetarin tonë


mësuesin e brezave.


Kush mbi të lëshoi mjegull,


për vete mbeti përdhe…


Dijetari veç me dije


u dha dritë ëndrrave…




Poezi urimore për Shen Valentinin:

LIRISHPALLJE


Të martuar, të porsa dashuruar
E presin si me ngut nje ditë…
Një ditë dashurilakmuar,
Që mposht urrejtjen dhe mëritë.

Kam respektuar, respektoj nepër vite
Përherë çdo dashuri…
Respekt për lidhje zemrash fisnike.
Si Valentini kam shpallur LIRI.

Le të vrapojnë dashuritë.
Revanin Askush mos ua presë.
Të ndizen "oxhaqet" në shtëpitë.
Mbretëroft' dashuri e vërtetë!

KAM HYRË DHE ECUR NATYRSHËM ATY KU JAM GJENDUR MË MIRË

JORGO S. TELO


(INTERVISTË ME SHKRIMTARIN NGA GJIROKASTRA, JORGO S. TELO)

Djepi i vendlindjes së tij është Gjirokastra. Aty në qytetin e gurtë të trimërisë, diturisë, urtësisë, kulturës do të kishte fatin të lindte, tw rritej dhe tw edukohej , aty ”hodhi zaret” e thurrjes të ëndrrave të tij, prej shkrimtari e poeti. Shumë nga shkrimet studimore, shkencore dhe historike, punimeve monografike, vëllime me poezi, artikuj të shumtë të disa punimeve teoriko-sociologjikë, vepra kushtuar erdutitit Ilia Dilo Sheperi, do të mbajnë firmën e tij. I gjithë ky aktivitet krijues në gjini të ndryshme kanë realizuar katalogun interesant, profesional, të promovimit të vlerave letrare, artistike e historike, të cilat përbëjnë një domosdoshmëri për t’i rijetëzuar dhe për t’ua lënë brezave të ardhshme. Në këtë intervistë do të zbulojmë një retrospektivë të krijimtarisë së shkrimtarit të mirënjohur nga Gjirokastra, Jorgo Telo. Nëpërmjet saj, ai do të na përcjellë momente, personazhe, protagonistë, vende që ai me penën e tij i ka përjetësuar në libra, pra në krijimtarinë e tij mbresëlënëse.

Bisedoi: Raimonda Moisiu

Nje kënaqësi e vecantë të bëj këtë intervistë me Ju. Kush është Jorgo Telo dhe diçka nga fëmijëria Juaj?
Nuk jam marrë shumë me intervista. Kam preferuar t’i jap inervistuesit sasinë e duhur të rrushit, që verën e rakinë t’i nxjerrë vetë…
Jam bir i një fshatari të mesmë, që merrej edhe me punë artizane e tregti në qytet edhe me punë bujqësore në fshat. E kalova fëmijërinë deri në mbarimin e shtatëvjeçares në fshat e krahinën time, Zagori. Një fëmijëri me etje për dije, për të përthithur sa më etshëm nga kultura shpirtërore e popullit. Një fëmijëri e kaluar edhe me shqetësime ekonomike e shëndetësore.Natyrshëm kam pasur fatin të isha i pajisur me disa dhunti që i përkisnin sferës artistike në gjininë e pikturës e të muzikës, po ashtu edhe të krijimtarisë letrare, më së shumti në fushën e vargëzimit poetik, fillimisht brenda qerthullit të botës fëminore, më pas asaj rinore e… me një rendje të ndjeshme drejt pjekurisë së dëshiruar prej shumëkujt në jetë. Nuk mund të bëhet fjalë për një fëmijëri të pekulepsur, që të arrihej të më plotësoheshin krejt tekat e asaj moshe; përkundër u mësova dhe u përshtatata herët me skamjen, pse jo dhe me urinë, pse jo dhe me veshjen e rëndomtë, aq sa për herë të parë këmishë me jakë e këpucë pata veshur, kur zbrita në qytetin e Gjirokastrës, për të filluar arsimimin tim të mesmë profesional, pedagogjiken; kësisoj po hidheshin hapat e para në viset e arta të rinisë, ku shumëçka do pësonte zhvillim cilësor e sasior brenda kornizës së qenies sime shpirtërore dhe fizike. Në shkollën e mesme morën hov dhuntitë dhe hobitë më të spikatura, veçanërisht në fushën e kriijimtarisë letrare, individualisht dhe në gjirin e rrethit letrar të shkollës, ku për drejtues kishim të talentuarin pedagog të letërsisë, Bekim Harxhin, kurse si miq e shokë të botës shkrimore përmend Spiro Deden, Abdulla Kënaçin, Skënder Korkutin, Izmini Kutrën (Pesha) ,Themistokli Ndreun e të tjerë.Nuk i lashë pasdore dhuntitë e tjera, sidomos vizatimin; madje pata arritje edhe në muzikë, aq sa kjo më shërbeu tepërisht kur dola në jetë në punën me nxënësit e me rininë e fshatrave ku punoja. Megjithëse mundësitë fizike për t’u marrë cilësisht me sport nuk i kisha, veprimtarive sportive me shoqërinë time nuk i shqitesha asnjë çast të mundshëm. Kështu kam lojtur futboll me bashkënxënësit e të tjerë gjer në moshën 47 vjeçare, kur sëmundja më shkëputi si me buton duke më privuar nga çdo argëtim sportive e veprimtari fizike.

- Kini mbaruar, siç na thatë shkollën e mesme pedagogjike.Ç'ju shtyu të studionit në këtë degë?
Pas tetëvjeçares vijova këtë shkollë në Gjirokastër, duke gjykuar si familje, se do ishte profesioni më i përshtatshëm për mua, meqë kisha disa probleme shëndetësore që më pengonin të merresha me profesione që kërkonin shkathtësi dhe energji fizike të plota. Mandej dihet që i pari nëpunës shteti me të cilin kontakton fëmija në jetë përgjatë arsimimit të vet është mësuesi dhe kërkon që atë të imitojë së pari…
Pas pedagogjikes vijova Institutin e lartë Pedagogjik”Aleksandër Xhuvani” në Tiranë në degën “Gjuhë – letërsi – histori” me programe të ngjeshura intensive (kështu ishte asokohe, pra në vitet 1963 – 1965, ku u pajisa me diplomën e mësuesisë.)



Kujtim nga martesa e JORGO S. TELO

Fill pasë arsimimit fillova veprimtarinë si dijedhënës e më pas edhe drejtues shkolle në Erind të Gjirokastrës e më pas në krahinën time e në shkollat tetëvjeçare Hoshtevë, Sheper, Ndëran edhe në shkollën e mesme të Nivanit. Studimi i përhershëm autodidakt i literaturës bashkëkohore profesionale dhe letrare ka qenë prirja e motivuar dhe përkushtimi im parësor vit pas viti…Njëkohshëm për shkak të prirjeve, jam marrë dhe me veprimtaritë kulturore-artistike ne shkollë dhe jashtë sa, dersa në vitin 1978 m’u ngarkua detyra e përgjegjësit të kulturës për krahinën
Si në të mesmen dhe në të lartën kam botuar edhe në organet periodike të vendit. Pas emrimit tim në punë u shtua intensiteti dhe cilësia e krijimtarisë, porse mundësia e botimit ishte e vështirë, mbasi edhe kohën e kisha të mbushur me veprimtari arsimore e kulturore – artistike , që i kryeja brenda e jashtë mureve të shkollave ku kam punuar edhe për shkak të largësisë nga Tirana, ku ishin përqëndruar institucionet botuese.
Asokohe mund të çaje “shtigje”për të botuar më së shumti nëpërmjet njohjeve personale me redaktorë, apo përmes ndërmjetësisë së “Vitaminës “M” (mikut).Në vitin 1973, sapo arriti të mbarohej procedura për botimin e një libri me tregime humoristike dhe një tjetri me poezi për fëmijë, u pezullua gjithçka nga moshedhja e firmës prej një Kryeredaktori, i cili bënte ca vërejtje të përgjithshme, duke orientuar temat për të cilat duhet të shkruaja…!
U desh të përjetonim transformimet rrënjësore në vend që të shkëputeshim dhe nga qëndrimet burokratike monstruoze…njeëri thoshte duhet të shtosh motive nga lufta kundër shfaqjeve liberale, tjetri ngulte këmbë të mos rendja pas dukurive negative , por të evidentoja arritjet e mjaftoheshin me vërejtje të përgjithshme, sa dekurajimi merrte përmassa serooze… dekurajuese… e megjithatë unë nuk hoqa dorë, por shtoja gjithçka të mundshme në fletoret e mia që i ruaj ende dhe sot, kur sundon tejet epoka e kompjuterit dhe internetit.
- Ç'kuptim ka për Ju, fjala "MËSUES"
Bëhet fjalë për profesionin më të dashur e të dëshiruar për natyrën time fiziko – shpirtërore, si të ishte i krijuar posaçërisht për mua… Ku ka më bukur, se sa kur arrin të përgatisësh breza të tërë njerëzish, duke i paisur ata me dijet e kulturën më të domosdoshme për jetën… Pas shkollimit të mesmë e të lartë profesional dy përqendrimet e mia më të motivuara kanë qenë arsimi dhe kultura. Në të dy këto fusha të rëndësishme veprimtarie kam ecur paralel, gati njëkohshëm dhe me përkushtim të plotë tok me ndjenjën e përgjegjësisë shtetërore e shoqërore… Porse instancat, çuditërisht, kanë harruar apo bëjnë sikur s’të njohin jo rrallë, kur organizohen veprimtari përkujtimore të shkollës. Ndoshta do kujtohen kur të kaloj jo me këmbët e mia në amshim…
- Dëshiroj që bashkëkombasit tanë lexues t'ju njihnin më mirë . Do doja t'ju pyesja mbi c'ka keni shkruar ndër vite . Cila është gjinia e Juaj , më e preferuar?
Kam merak, se mos, në përgjigje të disa pyetje rutinë, merzisim lexuesit e nderuar dhe dashamrësit…Shkurt po i bie: Ruaj me fanatizëm ende disa fletore që nga vitet, kur isha nxënës në shtatëvjeçare, ku me skrimin e atëhershëm, të pastërvitur e jo të shkathët, janë të hedhura me penë apo stilograf poezitë e mia të hershme që i takojnë periudhës kur isha pionier. As letër për të shkruar nuk kishim , sa na nevojitej. Nëpër ëndrra shihja vetëm sikur më dhuronin stilografë e kur zgjohesha e kërkoja nëpër dyshek apo ndën nënkresë…Ssprovë të pare ruaj ende një vjershë të rëndomtë për Një Majin, që merrte shkas nga ato cka na thoshnin në klasë ose para shkollës dijedhënësit tanë…Në të mesmen fletoret e vogla u pasuan me fletore më të mëdha e mandej më të bollshme ato në periudhën studentore. Të gjitha dorëshkrimet individuale (gati muzeale), mbeten të paharrueshme për mua, edhe pse nuk dallohen për nivel cilësor, parë me optikën e mëvonshme. Në fillim të viteve ’70, pasi isha stabilizuar me punë në vendlindjen time, në Zagori, isha i rrekur për një makinë shkrimi dhe nuk iu ndava, sa e shtiva në dorë. Prej atëherë e më pas të gjitha dorëshkrimet i daktilografoja me merak, duke krijuar shumë dosje me to. Ato u bënë bazë e përmbledhjes me përzgjedhje në vëllimet e mia të para poetike e të mëtejshme, duke veçuar vlerat nga antivlerat , me synimin e jetëgjatësaisë së çdo shkrimi veçmas e brenda të së tërës…
Prej një kohe të gjatë, ju jeni autor i disa punimeve monografike, studimeve shkencore e historike, i vëllimeve me poezi, i artikujve të shumtë teoriko-sociologjikë të botuar në shtypin shqiptar dhe në vende të tjera. A ndiheni ju sot i vlerësuar për gjithë këtë punë të mundimshme që keni bërë dhe cili është mesazhi që ju transmetoni nëpërmjet tyre?
Punimet e shumta të këtij soji, që po pyesni, janë kumtuar nëpër konferenca e simpoziume e meqë ishin voluminoze dhe pa logjistikën e duhur, i shkruaja vetëm në një kopje.eDomosdo as vetë s’di ku gjendet një pjesë e konsiderueshme e tyre. Një pjesë e kam dhe e mbaj të sistemuar në kompjuter tok me krijesat e ndryshme letrare që presin ditën fatbardhë të konvertimit në libra…Realisht më tepër krijimtarinë e kam të përqendruar në 14 titujt e librave të botuar, se sa në shtypin periodik që del në Shqipëri. Ka treva si Gjirokastra, ku nuk dalin organe shtypi. Shumica janë përqendruar në Kryeqytet, ku ne që banojmë larg tij , nuk mundemi të krijojmë lidhje të tilla, për të publikuar krijimet tona… (këtë e theksoj më tepër per vete, se ka dhe asish të shkathët që ia dalin, të shprehen ku të mundin.) Vetë kuptohet që më tepër veten e kam gjetur te poezia, përderisa dhe me poezi e kam hedhur hapin e parë krijues në jetë, ytjetër se hartimet ishin në prozë dhe unë në to ndihesha shumë mirë dhe i vlerësuar. Më fartlume ishte dhe është poezia lirike edhe e mirëfilltë edhe ajo me ngjyrim popullor… E ndiej veten të përhapur pothuajse në krejt gjinitë e llojet e letrave shqip, rast pas rasti sipas gjendjes emocionale, kushteve te të shkruarit… Teksa shoh që interesi për librin kë rënë ndjeshënm e dukshëm, u detyrova në moshë pleqërie t’i falesha internetit, mundësive të pamasa që ai jep për cilindo që lidh e forcon miqësinë me të…Kam hedhur vetë me durim shumëçkakam pare të arsyeshme nëpër shumicen e forumeve te mirënjohur shqip; madje kam dhe dy Ëebsaite të miat. Të shumtë kanë qene lexuesit e mi në të gjithë kontinenet e këte e kam arëme komentet e sidomos tregues statistikorë që më kanë ardhur me e-mail periodikisht çdo fundjavë… Vetëkuptohet që permes kesaj mënyre të reklamimit te krijimtarisë, më kanë trokitur dhe me dhjetra miq e mikesha internetike, aq sa lidhjet kanë kaluar dhe më miqësi familjare brenda interesave të ndërsjellta, apo jahtë çdo interesi.
- . Kur një poet apo profesionist shkruan bukur, kur është i dashuruar apo kjo nuk varet nga dashuria?
Po qe se e keni fjalët për shkrimet që kanë si temë dashurinë, atëherë mund të them me bindje, se çdo krijues me një ndjeshmëri normale e shpirt të pasur e fisnik, nuk e ka si kusht të domosdoshëm përjetimin e dashurisë në funksion të krijimtarisë, mbasi atij/asaj edhe kur u mungon dashuria reale, e imagjinojne atë gati parajsore, ndoshta dhe më bukur se realiteti… Përvoja ka treguar se pena të shquara botërore i kanë kënduar dashurisë edhe kur s’kanë mundur ta provojnë atë natyrshëm, apo kur kanë qenë jo në moshën e kulmeve jetësore, por në moshën e bardhë, si i madhi Lazgush Poradeci, Ali Asllani etj. Lëre pastaj të permend poetët e Risorxhimentos” italiane, apo “Strum und drangut” gjerman…!Po Leopardi, Saadiu, Omar Khajami e shumë të tjerë a nuk kanë rrëfyer pëerms lirikave të veta, se ç’fuqi të natyrshe e të mbinatyrshmë ka Kryendjenja njerëzore e dashurisë?
- Po citoj titulllin e një libri, ku ju jeni bashkëautor me Z.Eduart Dilo, poemë- baladën:"Diloiada" Çfarë keni bërë Ju për të marrë kaq shumë dashuri nga jeta? Ju keni shkruar një kryevepër, për një familje të vlerësuar kombëtarisht nga historia dhe deri te lexuesi më i thjeshtë? Ç'mund të na thoni për këtë?Si ju lindi ideja për ta shkruar?
Libri që sapo përmendët, nuk mund të pranoj që është kryevepër, por është diçka. Është konstruktuar në dy pjesë Pjesa e parë është poema - baladë e ndarë në 12 akte me prolog dhe epilog dhe pjesa e dytë, ku më së shumti jepet informacion më i shtjelluar për Familjen e Ilia Dilo Sheperit… Ka një histori të lezeçme fillimi, përkushtimi dhe realizimi i këtij libri: Unë për vlerat e Ilia Dilos nga fillorja gjer me mbarimin e studimeve të larta nuk kisha dëgjuar e lexuar, pothuajse asgjë. Edhe pjesëtarë nga kjo familje që i njihja, nuk dija se kishin për baba e gjysh këtë persoonalitet të gjuhës e të shkollës shqipe. Vetëm Andon Zako Çajupnin njihnim dhe ia mësonim vjershat përmendësh. Për herë të parë jam kontaktuar me emrin e Ilia Dilos në shkollën tetëvjeçare të Erindit (Lunxhëri) nëpërmjet gojës së kolegut Mitro Qendri, i cili kish mbaruar Normalen e Elbasanit dhe Ilia Dilon e kishte pedagog. Mitroja fliste me respekt e dashuri për Ilian në gjysmën e dytë të viteve ’60, edhe pse emri i tij nuk figuronte askund gjer asokohe, së paku për kufinjtë e njohjes sime. “Ishte i qetë, i përkushtuar dhe mjaft bindës dhe kërkues në dhënien e njohurive…”- më thoshte kolegu për tëparin e familjes së madhe sheperiote, Dilo… Ma zuri syri në vitet e mepastajme këtë emër në njërin nga librat e Enver Hoxhës me kujtime për Gjirokastrës, por gjithçka sipërfaqshëm. U deshën ndryshimet e ndjeshme të domosdoshme rrënjësore në Shqipër që të ringjalleshin një pas një vlerat e supervlerat e mohuara apo të lëna në mjegull fare padrejtësisht e mizorisht… Mund të ketë qenë mbarimi i vitit 2008 kur vlerësova një shkrim të z. Eduard M. Dilo në një temë të hapur enkas për Zagorinë tonë. Nipi shkruante me mall e dashuri pëgjyshin e tij, Ilia Dilo Sheperin. Dhe une që tashmë kisha goxha njhuri për mësuesin e gramatikanin e shquar democrat, nuk kish se sit ë qëndroja indifferent ndaj shkrimit te “Forumi shqiptar”. Mendimet e mia i kapi Eduardi me banim në New York. Ndërkohë në dy nga botimet e mia poetke ë mëparshme kisha nga një dedikim për gjuhëtarin. Nuk vonoi dhe me Edin biseduam me shkoqur permes messengerit e ramë që njëri nga përtej oqeanit e tjetri nga Ballkani të ndertonim diçka më dinjitoze për erudition Ilia Dilo e për familjen e madhe të Tij, që perjetoi skajshëm persekucionin komunist…Kisha nevojë pë me tepër material jetësor nga ç’kisha fjetur vetë dhe Eduardi nuk m’u kursye. E kështu Brenda tre katër muajsh poema hodhi shtat, si produkt in ë bashkepunimi të ngushtë nëpërmjet internetit, deri sa pa dritën e botimit.
- Fjala dashuri është aq e bukur aq edhe e përgjithshme . Ku qëndron forca e dashurisë që ju frymëzon më shumë, të jetoni apo të shkruani?
Jam i mendimit se kam jetuar e jetoj për të qenë dikush në jetë, duke respektuar jetën, duke e mbrojtur atë në emër të njerëzores së vërtetë, për mirësinë e përgjithshme, për dashurinë e përjetuar e të fantazuar,për gjithçka që përmban të bukurën në çdo pikëmamje… Tshmë jetoj për të kujtuar, për të medituar e për të shkruar brenda devizës sime: “Dua shpirtit t’i bëj qefin, të mos thotë: ‘Eja, të vdesim!”
- Duket sikur gjinia e Juaj e preferuar është poezia, proza, tregimi. A keni shkruar, roman, reportazhe, publicistikë?
Një pjesë të mirë të poezive, si për të rritur edhe për fëmijë, i kam të botuara. Ka shumë ende të pabotuara. Kam shkruar në prozë mjaft tregime, kryesisht humoristike, por s’i kam permbledhur ende. I vetmi roman që kam botuar titullohet “HEDHJA E ZAREVE”i cili ka brenda vete edhe një dozë jo të paktë autobiografie të letrarizuar. Fati (përcaktues ose jo i jetës sonë përshkon tej per tej subjektin e ketij romani gati 300 faqesh. Publicistikën e kam ende të pabotuar. Brenda një fantareportazhi të titulluar “Mysafirët e rinj të Çajupit”, kam synuar të mëshoj te figura e Poetit shpirtlirë kombëtar, A. Z. Çajupit, ku publicistika gjen shprehjen e vet e ngjizur me reportazhin, porse përmes një fantazie që përbën katalizatorin e të dyjave: tokësores e qiellores…
Publicistikëm e gjejmë jo pak edhe te “DILOIADA”. Tregime, novela e skica kam dhe në librin më të ri, dalë nga shtypshkronja në janar të këtij viti, me titull “FIKSIMET E PAQME TË MOSHËS”.
-Si ju duket kritika letrare sot? A ka kritikë të mirëfilltë letrare? A mund të na thoni dicka për këtë temë që shqetëson njerëzit e letrave shqipe?
E mbisunduar nga interest e çastit vetiake të ndërsljellta dhe jo nga intresat e masës së lexuesve… Atë që komplimenton njëri e nxin tjetri e kështu ngrihet kështjella prej rëre e kritikës. Duhet të merret më sëriozisht e jo me njëanshmëri; as nën frymën e nihilizmit klasik…
-Kanë thënë për Jorgo Telon...
Janë shprehur të njohur e të panjohur, por them se nuk para merrem me statistika.
- A ka ndonjë ngjarje në jetën tënde që ja sheh gjurmët edhe sot?
Dhimbjet shpirtërore nuk shërohen kollaj. Ato gjejnë më lehtë rrugën e pasqyrimit në krijimtari… Edhe privimet fizike i krijojnë mjaft dhimbje shpirtit i rrekur për të qenë shpirt i lirë me kuptimësinë më të vërtetë e më direkte të kësaj fjale.

- Cili autor ju inspiron më shumë?
I kam çikur diku më lart:thesaret e popullit,Lasgushi, Migjeni,Ali Asllani e mjaft zëmëdhenj të botës së madhe letrare…

- Cilat janë marrdhëniet me fëmijët Tuaj? Sa ju mbështet bashkëshortja dhe fëmijët në aktivitetin Tuaj , krijues letraro-artistik?
Tepër të ngrohta brenda mirëkuptimit të ndërsjelltë e mjaft inkurajuese e kuruese për mua… një terapi e dëshiruar familjare,q ë buron prej një investimi të parapëlqyer prindëror…
- Jetoni në Gjirokaster, c'ju lidh me Sheperin?
Me fshatin tim të lindjes, Konckën, Sheperin e krejt Zagorinë më lidh fëmijëria, rinia dhe burrëria, gëzimet dhe trishtimet, humbjet dhe arritjet…
- Dicka që doni të shtoni, për krijimet Tuaja në të ardhmen?
Mund të kem dorëshkrime te mbaruara ose që presin të mbarohen pothuaj edhe kaq sa kam mundur të botoj gjer tani.

Cili është mesazhi që ju keni për talentet e reja?
Të jenë vetvetja e sa më larg sajesave të sforcuara letrare

-Zotëroni ndonjë gjuhë të huaj? Sa ka ndikuar në krijimtarinë dhe jetën Tuaj?
Fatkeqësisht u mora me njëgjuhë që mbeti mënjanë (rusishten)Dhe dihet, po e le, të lë dhe ajo. Shumë dëshira kasha në rini, por dëshirat me venitshin për mungesë tyë litera\tures që nuk asrrinte gjer te dora ime edhe pse isha i abonuar te “Libri Ndërkombëtar”Autodidakt eca goxha te italishtja e greqishtja. Në rusisht arritja të jepja dhe mësim në shkollën e mesme të krahinës e gjith\ka mw pas e ndwrpreu disi shpejt swmundja , duke mw

- Keni vizituar vende me një demokraci të mirëfilltë. Cfarë do të dëshironit të kishte Shqipëria jonë nga këto vënde demokratike?

- Si një historian, si ju duket termi:"Shqiperi e madhe"?
Kam shkruar dhe tekste këngësh me këtë temë qe është e dëshiruar për gjithë shqiptarët…

Ju faleminderit! Suksese dhe jete te gjate!
Mirënjohje për mundësinë që më dhatë! Urime! Qofshi e nderuar!
Intervistoi : Raimonda Moisiu

Përgatiti:Flori Bruqi

Cikël me poezi nga Sami Velçani/HAPAT E NDJENJËS PËR POEZINË

Promovimi i vëllimit poetik “Regëtima e gjethes” i Sami Velçanit ishte një festë e bukur ku nuk munguan vështrimet poetike rreth risisë së autorit, urimet, por edhe kënga, vallja, bisedat, humori që i bëjnë këto takime interesante. Përshtypjet dhe mbresat janë të shumta sa është e vështirë t’’i përmbledhësh në pak radhë. Do të përshkruajmë çastet më kulmore, duke shprehur edhe njëherësh kënaqësinë mes miqsh të penës e fjalës. Ndihesh tejet i ngazëllyer e i mbushur me emocione në kësi takimesh e mjedise të ngrohta, sa që s’ka se si të përshkruhet sidomos kur njihemi fizikisht me të tjerë krijues, botues, kur mësojmë për pasionet e tyre, shkëmbejmë libra, mendime për poezinë e artin në përgjithësi
Poetë, shkrimtarë e studiues shfaqën mendimet e tyre për stilin dhe rrafshet gjuhësore të vëllimit poetik “Regëtima e gjethes” të Sami Velçanit. Thuajse të gjithë, në fjalët e tyre, vlerësuan, përgëzuan autorin, por edhe recituan poezi nga krijimtaria e tij. Ata nuk ngurruan që të shprehin edhe ndjesitë që kishin marrë për secilën poezi të këtij vëllimi, duke vlerësuar shpirtin poetik të autorit dhe forcën shprehëse të metaforave. Por shfaqën edhe kritika të natyrshme, të cilat ishin të pakta në krahasim me vlerën e librit. Kryesorja çmuan pasionin e Samiut me fjalë zemre, se fjalët asnjëherë nuk duhet të mungojnë dhe se zakonisht ato janë interesante edhe duke e uruar për suksese të mëtejshme në rrugën e vështirë e të bukur të artit.
Vëllimi poetik “Regëtima e gjethes” i poetit Sami Velçanit vjen pas vëllimit me poezi “Kënga e Arabasë së vjetër” dhe është një prurje tjetër e këndshme e tij me vargje prekëse e plot me ndjenja. Profili i poetit bëhet më i plotë në tematike, në stil dhe në rritjen artistike edhe me botime të tjera dhe vëllimi i ri i gërshetuar artistikisht me një larmi, shpreh emocione të tjera poetike të autorit. Vëllimi është shkruar me vargje të bukura, të strukturuara me ndjeshmëri të lartë, të rrjedhshme dhe me ëmbëlsi shpirtërore. Poezi me intensitet mendimi, ngjyrime, ndjenja, reflektime jetësore dhe unike. Me ngarkesën emocionale dhe pasionin për të vargëzuar mrekullisht, poezitë e Samiut, të japin me të vërtetë kënaqësi kur i lexon, por sigurisht edhe të nguliten në mendje për të mos i harruar. Është pasqyruar ajo ç’farë e ka trazuar botën e poetit.
E veçanta e këtij vëllimi është se poeti me vargje prekëse e qartëson dhe e bën më të ndjeshme dhimbjen në shpirt.
“Nëse vërtet ka një jetë pas kësaj, unë do të gjej aty në parajsë. S’besoj të lodhem shumë sepse do të gjej menjëherë nga sytë e tu të bukur që harkonin ylbere”.
Me këto fjalë nis autori vëllimin poetik “Regëtima e gjethes”. Dhe dhimbja e poetit është po aq e madhe sa ç’është dhe dashuria për njerëzit që kemi dashur e janë ndarë nga ne.
Një vështrim stilistike të vëllimit poetik “Regëtima gjethese” të Sami Velçanit e paraqiti Agim Bajrami, i cili shpalosi aftësinë artistike e poetike të autorit. Janë poezi të mrekullueshme me figura, simbole, krahasime e ngarkesa të veçanta lirike. Ai ndalet gjatë edhe në vlerat e librit dhe i uron që ai të njohë vlera të reja të krijimtarisë së tij letrare. Duke mbyllur fjalën ai recitoi një nga poezitë e këtij vëllimi që i kishte lënë më shumë mbresa.
Poetesha Beatriçe Balliçi me fjalë të zgjedhura, i bën një vlerësim të veçantë librit. Ajo theksoi se poezia e poetit Sami Velçani është një prurje me vlera të mëdha estetike dhe stilistike. Nuk mund t’i qasesh poezisë pa pasur aftësi për të vargëzuar dhe Samiu është një poet që imazhet e ngulitura në mendje i ka sjellë në format e dëshiruara.
Si përherë në takime të tilla poetike, shkrimtari Kujtim Agalliu shpërfaqi edhe këtu tërësi mendimesh për mesazhet që japin librat dhe organizimi i promovimeve të tilla mes krijuesve. Në endjet e tyre, duke lëmuar ndjenjat, poetët gërmojnë në labirinthet e shpirtit të tyre. Çdo poezi Samiu e ka veshur me ndjenja ku depërton mendimi i thellë, ngrohtësia e zjarrit të shpirtit.
Fatmir Musaj vlerëson prirjen e autorit drejt fabulës poetike, mesazhin, deduksionin, ritmin, që sipas tij diku le edhe për të dëshiruar. Vëllimi poetik ka detaj motivin e gjethes e që është konkretizuar me titullin “Regëtima e gjethes”. Po ashtu ai vlerëson ndijimin poetik, brendinë e metaforave të shumta të këtij vëllimi poetik si: “brenda vetes ngre stuhi”, “qeshja e tyre si pasqyrë e thyer”, “me mushkërinë e gjetheve do marr frymë”, ’ky fllad që vdes”, “edhe në ëndërr je mbret”etj.
- Janë bashkuar njerëz të mençur e po flasin për poezinë. - Kështu e nisi fjalën e tij poeti e studiuesi Namik Selmani. Më pas me një analizës së hollësishme përmblodhi vlera të tjera të këtij botimi. Samiu është një poet që di të qëmtoj të bukurën. Një detaj që bën ta vlerësosh është se poezitë kanë gjeografi. Aty është Kumanova, Ohri, Tetova, Berati, Durrësi, Lezha, Korça, Sharri… Ai veçoi krijimet që ja kushton Çamërisë si poezitë më të bukura të këtij vëllimi dhe si një lidhje shpirtërore e autorit me këtë dhimbje. Në fund të fjalës për kënaqësi i dhuroi autorit librin e tij “Pesha e qiellit të vendlindjes”
Shkrimtari pogradecar Istref Haxhillari, ndër të tjera, tha se krijimtaria e Samiut ka një lirshmëri befasuese. Poezitë e Samiut të emocionojnë. Janë të ngrohta, mbresëlënëse.
Studiusi dhe shkrimtari Daut Hoxha në fjalën e tij të thjeshtë e të bukur radhiti përkushtimin, vlerat e poetit edhe si qytetar. Pastaj siç e ka zakon me tonin e tij plot inteligjence e finesë shprehu një lum fjalësh përgëzuese për librin. Veçoi poezinë “Varrezë mjerane”. -Pavarësisht nga nota e dhimbjes,- theksoi ai - poezia është realizuar me gjetje.
Kanë evidentuar më tej vlerat e poezisë së Sami Velçanit dhe vëllimit të tij poetik studiusi Ilir Mborja, poetët Eduart Sulollari, Alfred Molloholli, miqtë e poetit Murat Protoduari, Naim Kërçuku. Në çdo fjalë të tyre me pasion dhe konsideratë u shprehën mendime, vlera, përgëzime, ndjenja dhe emocione nga leximi i librit. Recitimet e poezive nga Alfredi i japin freski ambientit dhe fitojnë duartrokitje të tjera.
Autori me fjalët e tij të thjeshta e emocionale flet shkurt. Falënderon miqtë krijues, mendimet e tyre për librin e tij, kënaqësinë e takimeve të tilla, që janë një shprehje e mirëkuptimit, dashurisë, respektit dhe tolerancës, mesazhe këto që japin njerëzit e penës dhe u premton se së shpejti do të jetë përsëri pranë tyre me krijime të tjera.
Këngëtari Naim Kërçuku nis e këndon. E shoqërojnë e Nikolla, Joani, Beatriçja e me respektin që të imponon interpretimi i këngëve ndjen emocione të tjera. Një moment tjetër i bukur i takimit është kur nën ritmin e muzikës u ngritën të vallëzojnë në ambientin e lokalit.
Koha kalon gëzueshëm dhe pasditja na largon me urimin për t’u mbledhur në takime të tjera të gëzueshme me sa më shumë promovime librash.
Mbyllet sipari i kësaj feste me foto në mjediset e lokalit, që i shtojnë të tjera vlera promovimit. Ato janë kujtime të vyera. Mbresa të paharruara....:



Vetmi ...bregdet.

Të egërsuar detin, si sot s'e kam parë
Ka marrë nje si tjetër fytyrë
I zuri me dallgë ca të rinj kureshtarë
Dhe qiellin e theu si pasqyrë

Peshkarexhat e vogla i shtrydhi me duar
Nga larg duket se një acar i ka ngrirë
I mori përpara me furi të tërrbuar
I zhyti në hone e rrëpira.

Veç mua ca dallge më vuri në duar
I heshtur furia i"u tret
E di , që si ai jam bohem i vetmuar
Dhe jemi vëllam njëmijë vjet.


Mulliri i vjetër

Një strehëz të vjetër që shpesh mbulon mjegulla
Ndanë një dhiare që rrezikohet në harrim
Hepohen petavrat e vjetra nën tjegulla,
Teksa një motiv mer udhë në shpirtin tim.

Merr udhë në zemër si ninullë ndajnate,
Mbi gur të mullirit thyhet me rropamë
Perëndimet ndizen mbi të, ngjyrë flake.
Ndërsa larg... dëgjohet një zë, si ofshamë

Në mustaqe të mullisit tymi si borë,
Një brez i tërë shpirt bohem,
Kënga millonait i praron si kurorë
Zbardh kaçurrelat e tij me ujem...

Djej urimesh i ulen të vjetrit burre
Dhe ninullë e rremës sythëzon dashuri
Bashkë me grurin që bluhet nën gur
Stërkala e ujit e shndërron në djalë të ri.

Mposht përgjumet syri i pafjetur
Avazi i vjetër nuk i sjell bezdi,
Tek kjo ngrehinë e vjetër veten kam gjetur
Në këtë ujem, njëmijë dashuri!!


Tropikal

(Plepa Durrës)

Dy të rinj po puthen në shezlon
Për praninë time s'duan t'ia dinë,
Ndërsa mua më çahet kraharori që gufon
Këtë vakt që dielli shuhet në perëndim

I mungon diçka Tropikalit këtë të dielë
Dhe dy strucët që sikur e kuptojnë
Lakojnë qafët si një lutje në qiell
Ndoshta vështrimet kureshtare i hutojnë.

Pishina, si det i vogël thyen vështrimet
Për dy të rinjtë më s'jam kureshtar,
Veshi im kap drithje e rënkimet
Të qejfit të rinjve e vrullit djaloshar.

Çadrat thurur si kapele vietnameze,
Rëra me rreze margaritari si orizore në Azi
Ti Tropikal mrekullisht fantazinë time ndeze,
Më shumë se seksi që bëjnë këta dy të rinj!


Vizitë në biblotekë

(Ontario, Canada 2003)


Në Ontario, atje larg në Paqësor,
Më sythëzuan në dorë mijëra tulipanë,
Qeshej pranver' e Arktikut e ma bën me dor',
Kur hyra në biblotekën rrethuar me jargavanë.


Mes librash të ndritshëm, me lëkurlëmuar
Mu beh një plak i thinjur përballë
Çuditërisht me një kobure nëntëshe në duar
Dhe një qese me eshkë, uror e strall'.

Seç kishte dava me një perandor,
Biblioteka erë të mirë të eshkës mori
Kur mëshoi masati mbi urorë
Krenaria formë mali, mu bë si Tomorri.

Të tërin më pushtoi një mall
Kur masati i Mekës ndezi ylberë,
E ndjeva veten si nje copëz strall,
Që po ndizem si kjo eshkë, që zjarr po mer.

Atje larg në Kanada në Paqësor,
Hyra në biblotekën rrethuar me jargavanë,
Pranverë e Arktikut, qeshet , e ma bën me dorë
Në shpirt më sythëzuan mijëra tulipanë...

FRENGJIA E SHANISHASË

Si hije në trotuar rrëshqet mesjeta
Nga një frengji e fshehtë më sheh Shanishaja
Kalldrëmet e gurt´ po zbresin të tatëpjeta
Vargmalet me bore u zbardhën në maja

Historitë kryqëzohen tek sokaku i të Marrëve
Gurëve ku cmilari ka rrahur pambarim
Heronjtë po zgjohen nga thellësia e varreve
Dhe ditëve të zymta u ndezin një agim

Bora ka mbyllur gurët e përrenjve
Që si nëpërka tinzare i bëjnë sfidë këtij qyteti
Ca gjurmë dëshiroj si alfabeti hebrenjve
Drejt reve që nguten vështrimi më mbeti

Mëngjesi ka humbur në një skutë këtu pranë
Ndaj hapat drejt tij rrëshqasin me droj´
Më lini o njerëz, të shoh Shanishanë,
Dhe puthjet me të t´i këmbej gojë më gojë

BORË NË DET

U puth deti me borën e parë
Teksa qëmton metafora në flokët e saj
(Se deti gjithmonë dashuron si i marr´)
Dhe në gjoksin e tij dashuritë di t´i mbaj !

U zbardhën pemët, kurorat ulën
Si ca gjimnaziste pas puthjes së parë
Ca shtiza acari në trungje u ngulën
Dhjetori ka ardhur me këmbë të mbarë

Trishtimet e mia të shkuara mbetën
Sa vite e prisja këtë orë !
Po nisem drejt qiellit me zotat t´endem
Të tretem tek keto luleborë !


GRAVURE STRALLI

Dallgët kaluan mbi këtë copë stralli
E gdhendën në të një gravurë të vjetër
Koha përlotet nën jargavan´malli
E shekujt vetvehten e masin në çdo metër


DET´I TURBULLT´

Vetëveten e turbullon deti
Në dallgë gjithë hakërrim
Ashtu siç i ndodh çdo poeti
Kur vargjet ndërmend i vijnë...!

I penduar duket për ca ditë më pare
Kur si i tërbuar u sul ngareve
Sot po më duket zemërvrarë
Se...vërshoi mbi djersën e fshatarve

Në një monolog të heshtur të dy
Shkëmbehemi n´udhë vështrim ftohtë
Unë diç dua t´i them me sy
Por edhe ai diç do t´më thot...

Ecën i heshtur, sikur hapat numëron
(Se edhe nota nuk e pengon t´ec)
Veç kur oborret e fshatit sulmon
Unë e shaj:"O plak mistrec"

Përgatiti Flori Bruqi

Pas Covid-19, liderët botërorë ranë dakord të punojnë së bashku për të forcuar sistemet globale shëndetësore, por negociatat për një marrëveshje të re kanë ngecur.

Nga Flori Bruqi Është folur shumë në internet se Kina po lufton me një tjetër epidemi pas shumë postimesh në mediat sociale ku supozohet se ...