Shpirti i shqiptarit, me gjithë besimet e ndryshme, e ndien fuqishëm se nji i njejti Zot i vërtetë asht, Zoti i muhamedanëve, Zoti i ortodoksëve e Zoti i katolikëve. Në sajë të nji Zoti, Babë i mirë, i drejtë për të gjithë, na jemi vllazën, pse jemi të gjithë bijt e nji Zoti qi na ka falë. Pra Zoti i të gjithë neve, e na të gjithë të Zotit. Në themel të këtij imperativi na jemi nji.
Ja, pra, se kurgja nuk na vllaznon ma fort se Zoti. Zoti asht visari i përbashkët i të gjithë shqiptarëve pa ndryshim.
Atë Anton Harapi (Vlerë shpirtërore, Shkodër 1936)
Poezitë kushtuar Zotit dhe Mbretërisë hyjnore bëjnë një pjesë të rëndësishme të zhvillimit dhe të qenësisë së poezisë shqipe në rrjedhë të qindvjetshave. Mirëpo, përkundër kësaj të dhëne, as sot e kësaj dite s’kemi një përmbledhje të zgjedhur me poezi të këtilla e as një studim të mirëfilltë kushtuar atyre. Për këtë arsye, në këtë kumtesë po hedh vetëm disa mendime e po theksoj vetëm disa cilësi dhe tipare të poezisë së përshpirtshme shqipe, të një periudhe kohore prej katër shekujve – 1618–1998 -, që janë fryt i studimit të qindra teksteve me këtë përmbajtje, e sidomos i qasjes dhe i analizimit të 223 krijesave të zgjedhura nga krijimtaria e 70 poetëve tanë.
Poetët shqiptarë, qoftë të traditës gojore, qoftë të traditës së shkruar, pos dukurive të shumta të jetës së përditshme, të natyrës dhe të botës së brendshme, bënë objekt trajtimi artistik Zotin dhe Mbretërinë hyjnore. Vepruan në këtë mënyrë për arsye se Hyu dhe besimi në hirin e Tij qe dhe mbeti pjesë e pandashme e gjallimit të poetëve tanë dhe e njerëzve tanë në përgjithësi, e veprimit dhe e mendimit të tyre. Ky besim shprehet nga parimi i qenësishëm: afrimi dhe njësimi me Hyun shenjëzon në qenësi dashurinë, mirësinë, mirëkuptimin dhe pasurinë shpirtërore. Kjo përligjet dhe nga mendimi “Ji i përsosur siç është i përsosur Ati yt”, parim ku mbështetën dhe poetët shqiptarë të këtyre poezive dhe mbi bazën e të cilit ato u përftuan.
Trajtimi artistik i botës dhe i fatit të njeriut përballë mëshirësisë dhe dashurisë së Hyut, përpjekja për ngritjen e mirëqenies dhe të fisnikërimit sa më të plotë, gjakimi për pasurimin e pareshtur shpirtëror e artistik, nënkupton me një anë shpalimin dhe shqiptimin e ndjesive më të qenësishme dhe më të fshehta të njeriut, dhe më anë tjetër, dosmosdonë që ai ta kuptojë më mirë vetveten, të përsoset vijimisht, po njëherit të aftësohet për ta kuptuar, për ta ndjerë, për ta nderuar e për ta çmuar edhe tjetrin. Së këndejmi, duke bërë objekt trajtimi artistik Zotin dhe hyjnitë e tjerë, dritësinë, fuqinë dhe ngushëllimin që jep besimi në Hyun për përballimin e vështirësive të jetës së përditshme, poetët shqiptarë dëshmuan, veç tjerash, aftësinë, shkathtësinë dhe guximin e tyre, të merrën me çështje sa thelbësore aq edhe të ndërliqshme të botës e të njeriut tonë.
Në këto krijime të përshpirtshme shqiptohet qenësia e së vërtetës, e drejtësisë dhe e dashurisë; ndriçohet rëndësia e mbajtjes gjallë të parimit se kush i shërben mirësisë dhe të vërtetës, në qenësi, i shërben dhe e do Perëndinë. Pra, ai që e dashuron Hyun, në të vërtetë, e dashuron dhe e çmon, së pari veten, njeriun e vet, atdheun dhe kombin që i përket e pastaj edhe të tjerët, njeriun kudo dhe kushdo qoftë ai. Pikërisht besimi në Hyun dhe dashuria për Të dhe nevoja që kjo dashuri të zbatohet e të mbretërojë midis njerëzve, shpreh një nga qenësitë kryesore të mesazheve të këtyre poezive. Në to del ajo që e thekson me të drejtë Branko Merxhani “Dhe para se të mësojmë të mendohemi, duhet të mësojmë të dashurohemi. Duhet të mësojmë të besojmë.”
Nevoja e besimit në Zotin, në të vërtetë, nënkupton kërkesën e ndërgjegjësimit të individit për veprimet që bën ai në jetën e përditshme, pikërisht atë që vë në dukje Nietsche (Niçe): “Çdo njeri, çdo popull, që të jetojë dhe të tregojë (dëshmojë) vetveten, para së gjithash, duhet të rregullojë kaosin, që gjindet brenda unit të tij.”
Në qenësinë e këtyre krijesave e të mesazheve poetike të tyre, shprehet në mënyrë të qartë dhe të thellë bashkimi dhe njësimi shpirtëror dhe mendor me Hyun, me dashurinë, me mirësinë, me mirëqenien, me përvujtninë – dëshmohet se “…kurgja nuk na vllaznon ma fort se Zoti. Zoti asht visari i përbashkët i të gjithë shqiptarëve pa ndryshim.” (Anton Harapi). Në to përligjet pandërmjetësisht ajo që ndjejnë dhe mendojnë poetët tanë e që është pjesë e shpirtit, e mendimit dhe e veprimit të tyre konkret jetësor; ata nuk dalin ligjërues dhe mësues, po dëshmitarë të hirit të Zotit dhe të bashkimit me Zotin (Shën Pali thotë: “Kemi më shumë nevojë për dëshmitarë sesa për mësues.”- Pali IV). Në qoftë se këtë dëshirojmë ta shprehim me gjuhën e artit të fjalës, atëherë themi se këto poezi janë shqiptim dhe dëshmi e besëlidhjes shpirtërore e artistike e poetëve tanë me dritën dhe dashurinë e hirit të Zotit, besëlidhje me frymëzimin hyjnor dhe me të vërtetën hyjnore, që kanë një kuptimësi dhe një rëndësi të pazëvendësueshme për jetën e njeriut. Së këndejmi, nëpërmjet trajtimit të së vërtetës e të dashurisë së Hyut e të shenjtërive të tjerë, nëpërmjet theksimit të bukurisë së Shën Mërisë ose të Krishtit fëmijë, në të vërtetë shprehet qenësia e jetës, e besimit, gjakohet dhe njëherit përligjet në artin e fjalës e madhërishmja dhe e bukura shpirtërore – metafizike. Përshpirtshmëria në këto poezi shprehet si qenësi gjallimi, si gjakim për vetëpasurim dhe vetënjohje, si përtrirje, po edhe si mundësi njohjeje thellësore e fshehtësisë (misterit) shpirtërore, të botës dhe të natyrës; ajo shenjëzon frymëmarrjen shpirtërore të njeriut, thënë poetikisht, në shtegtimin e shkurtër të jetës tokësore. Njëherit përshpirtshmëria perceptohet e shqiptohet si shpërndërrim i jetës së përditshme (si vrazhdësi e ashpërsi) me ëndrrën e saj, me atë që gjakohet e përfytyrohet.
Nevojën e përshpirtshmërisë – të besimit në Hyun – poetët tanë e vëzhgojnë sidomos në rrafshin shpirtëror dhe konkret. Me një anë, krijesat e tyre artistike shprehin nevojën e afrimit dhe të njësimit me hirin e Zotit, me ngritjen dhe pasurimin e botës shpirtërore, e cila ndërlidhet ngushtë me jetën qiellore, me qetësinë dhe përjetësinë e shpirtit: Atjé shpirti s’ká të ngí mun, / âsht nji dét gjith núr lulzimesh (Leonardo De Martino) dhe, më anë tjetër, shenjëzojnë qenësinë e shëlbimit dhe të mëshirës së Perëndisë në jetën e përditshme, në jetën e mbidheshme të njeriut vdekatar.
Qenësia e mesazheve poetike të këtyre krijesave niset kryesisht nga gjallimi konkret, nga vehtja (individi), për të marrë pastaj përmasa kombëtare dhe gjithënjerëzore. Pra, afrimi dhe njësimi me Zotin, me dritën dhe ngrohtësinë e tij, me të vërtetën hyjnore dhe me shëlbimin hyjnor, fillon nga vetvetja dhe nga mjedisi përkatës shoqëror e kulturor ku jetohet e veprohet. Kjo gjë mundëson, para së gjithash, krijimin në të njëjtën kohë të ndërgjegjes individuale dhe të ndërgjegjes kolektive, si bosht i vetëqenies shoqërore dhe shpirtërore. Pikërisht në gjallimin e përditshëm provohet se feja e thellon njeriun në fatin e tij, në rëndësinë e mirësisë e të mirëqenies, e bën të kuptojë mundësinë e kufizuar të veprimit, po edhe në të keqen që ai ka brenda vetes dhe luftën e pareshtur që duhet të bëjë për të ngadhnjyer mbi atë të keqe, gjetjen e fuqisë shpirtërore për të kërkuar falje nga Hyu e për t’u penduar për fajin e bërë. Së këndejmi, thuhet me të drejtë: “Jeta (e njeriut – v. ime) është luftë në shërbim të Zotit” (Nikos Kazantzakis).
Pjesa dërmuese e poezive të përfshira në këtë vëllim i kushtohen Hyut – krijues i çdo gjëje. Të gjitha ato që ka krijuar Ai janë vepra mjeshtërore dhe të vlefshme. Hyu u dha dhe u jep atyre jetë dhe dritë. Ai ka krijuar edhe njeriun, i cili, falë vetëdijes që ka, është në gjendje ta njohë dhe ta kuptojë më së miri qenësinë dhe madhështinë e veprës së Zotit dhe rëndësinë e besimit në Të.
O Zot i math i vërtetë
dhe bërës i gjithësisë,
që jep dritë që jep jetë
natyrës dhe njerëzisë.
Ti ke tërë fuqinë
se ti botën e urdhëron,
sa lëvizin dhe sa rinë
ti i këmben dhe ti i ndron!
Ti bën detet të valojnë
errat të fryjnë me nxitim,
edhe rehtë të gjëmojnë
botën ta tundin pa pushim.
Ti bëre diell edhe hënë
yjtë dhe hapësirë
që të gjitha i ke vënë
me mjeshtëri dhe me hirë.
Ja njeriu sa i çquar!
Gjithë ç’ke bërë si i sheh,
tynë duke të lëvduar
për Zot të vërtetë të njeh.
(Asdreni, Perëndija)
Hyu është i pranishëm në natyrë dhe në çdo krijesë dhe plotfuqishmëria e tij dëshmohet kudo dhe përherë. Çdo gjë që e vëren njeriu, që e rrethon dhe që e dëgjon, si thotë poeti Naim Frashëri, është vepër e Perëndisë, është vetë Zoti. Ai është edhe në vetë njeriun. Kjo përligjet sidomos nëpërmjet dashurisë, mëshirës, drejtësisë dhe flijimit që tregon secili ndaj Tij, po dhe ndaj njeriut. Së këndejmi, si thekson me të drejtë Nikos Kazantzakis, “Detyra jonë e thellë, njerëzore, nuk është të kthjellojmë dhe të ndriçojmë ritmin e marshimit të Zotit, por sa të mundemi t’ia përshtasim këtij ritmi ritmin e jetës sonë të shkurtër dhe të shpejtë.” Pra, Hyu është brenda secilit dhe secili duhet ta zbulojë Atë në vetvete, t’i besojë, ta nderojë e t’i nënshtrohet mëshirësisë së Tij.
Ç’sheh, është Zot’ i vërtetë,
ç’dëgjon, është zër’ i tija,
gjithë ç’ka e s’ka në jetë,
është vetë Perëndija.
*
Kërkonja gjetkë ta gjeje
Zotn’ e math e të vërtetë,
ajy qënkej ndaj meje,
e paskësha unë vetë! (…)
(N. Frashëri, Perëndija)
Vepra e mrekullueshme e Hyut ka kushtëzuar që gjërat e krijuara, si dëshmi mirënjohje, të flasin për madhështinë e Krijuesit të tyre, për fuqinë dhe për fjalën e tij të hyjnueshme e ngushëlluese, për mëshirën dhe për drejtësinë që Zoti zbaton barabar për të gjitha qeniet; Ai i del në ndihmë, i jep guxim dhe shpresë sidomos njeriut për t’i përballuar vështirësitë në jetë dhe në botën e brendshme: E i ndezet mbrendë uzdaja. Pra, për Hyun dhe për hyjnitë e krijuar prej Tij flasin e këndojnë vetë krijesat.
Per tý flet nata e dita
e dimni acarr e zhegu
e vala e argjantë e bregu,
e voesa kúr çilë drita:
flet per tý flladi i eres,
per tý flet zogu i veres.
(Fishta, Fjala e Zotit)
ose
Tij dheu e déti e ilëzit
e sa ndën qiell gjëllín
këndojin e të falëjin
si lefterori jín.
(F. A. Santori, Prë të lërën e Krishtit)
Vepër e Zotit janë dhe shqiptarët dhe Shqipëria (për të cilën poeti thotë Perendija t’fali i Amshueshem), gjuha shqipe, flamuri shqiptar dhe çdo gjë tjetër që u përket atyre, prandaj poetët tanë i bënë këto objekt trajtimi artistik, duke i ndërlidhur e njësuar në mënyrë mjeshtërore me hirin, me dashurinë dhe me dritën hyjnore. Kujdesi dhe flijimi për atdheun, për gjuhën, për kulturën, për mendësinë shqiptare – të gjitha krijesa të Hyut – duhet të jenë të përhershme; ato duhet të ruhen e të mbrohen si gjëra të shenjta; kujdesi dhe dashuria ndaj tyre nënkupton dashurinë dhe kujdesin ndaj vetë Zotit. Së këndejmi, konceptet Fé e Atdhé
Per Atme e Fé na dona
vehten gjithmonë me e shkrí
(V. Prennushi, Të falem, o Krygjë!)
bëhen pjesë e rëndësishme e mesazhit poetik dhe njësohen me qenësinë e hirit e të besimit në Hyun.
Ndërlidhja thellësore e Atdheut dhe e fesë provohet, jo vetëm kur merret në shqyrtim shqipja, si gjuhë e Perëndisë dhe si gjuhë hyjnore, po edhe kur trajtohet flamuri, si simbol kombëtar, i cili për shqiptarët ka një rëndësi të veçantë. Pelhura kuq e zi me shqiponjën dykrenare në mes, e endur, si thotë poeti Fishta, nga engjujt e vetë parrajsës, është krijesë e vetë Hyut të plotfuqishëm. Zoti vetë përligji kërkesën e shqiptarëve ta krijojë atë për ta – si shenjë të mëvetësisë së tyre – që ata ta përdorin, nën udhëheqjen e Gjergj Kastriotit Skënderbeut, për t’u liruar nga pushtuesi aziatik. Ky flamur është i bekuar nga vetë Hyu si simbol i bashkimit dhe i ngadhnjimit të shqiptarëve kundër pushtuesve si dhe i gjallimit të pavarur, të lirë e të denjë të tyre.
I Amshueshmi, atëhera, prej visarit t’qiellvet
xjerrë nji pëlhurë të njyme “kuq e zi”,
qi Engjujt vetë n’Parriz endun e kishin:
e mbasi e puthi i Lumi e vęn në báll,
nji Kerubini t’lehtë i urdhnon tu’ i thânun,
“Na, e kët Flamur Skanderbegut çoja
atje poshtë n’Krue, e thuej prej ane s’ęme,
se dersá t’rrije tok fisi i Shqyptarit
nen hije t’ktij emblemi t’ęm t’bekuem,
zot m’vedi e i lirë gjithmonë ai ka me kęnun”.
Poeti e përforcon dhe e thellon këtë qëndrim me të dhënën se mbi flamurin shqiptar Perendia e shkroi me dorën e vet: Per Shqyptar do t’jét Shqypnija: / Kush u a prekë, ai kjoftë mallkue!
Meqenëse çdo gjë shqiptare është krijesë e Zotit, kërkohet prej Tij e prej hyjnive të tjerë të përkujdesen e ta ruajnë atdheun, popullin, gjuhën, – gjithçka që u përket atyre. Vetëm Zoti është ai që u jep shqiptarëve lumturi; shpresë, gëzim – një shpirt të ri, që do t’i sigurojë Shqipërisë dhe njerëzve të saj mirëqenie, mbarësi dhe një të ardhme të ndritshme.
O Zot i math i jetës
atdhenë n’a shpëto,
o drit’ e së vërtetës
e mbro nga cilido.
Prej teje Shqipërija,
pret drit’ e lulëzim,
prej teje vjen lumrija,
jé shpresë, jé gëzim.
Flaműrin Ti bekona,
të shęjtin Arbëror,
fatbardhësí dhurona,
t’a shohim madhështor.
Një shpirt të rí Shqiprisë
o Perëndi i fal,
prej xgjedhës e robrisë
e përsërit e gjall.
(K. Floqi, Lavdi e Zotit)
Në shumë poezi shprehet besimi i madh se Zoti dhe shenjtëritë e tjerë do të kujdesën dhe do ta ruajnë Shqipërinë e shqiptarët nga çdo rrezik dhe e papritur. Ky besim mbështetet në të dhënën se në rrjedhë të qindvjetshave kjo ndihmë nuk mungoi nga Hyu dhe shenjtërit e tjerë dhe se ajo do të dëshmohet vijimisht. Të bindur për këtë kujdes, ndihmë e mirësi, poetët i lutën dhe i përkushtohen denjësisht Zotit dhe Mbretërisë hyjnore. Kështu, fjala vjen, përkujdes të madh e të përhershëm ka treguar Shën Mëria ndaj shqiptarëve dhe Shqipërisë. Ajo, siç del në mesazhin poetik të Fishtës, është dëftuar gjithmonë shqiptare. Pikërisht për këtë arsye, Asaj duhet t’i përkushtohen përherë shqiptarët dhe Shqipëria.
Ajo po nder halle t’ona
tash na njet doren ndimtare,
pse, si heret si ne e vona,
âsht diftue njimend Shqyptare,
vetë perherë ka’ i ka bâ hije
ksajë së hijshmes tokë Shqypnije.
Prá ksajë Virgjen fatamire,
qi â’ e kulluet si rrezja e diellit,
të tânë gaz e të tânë hire,
Nânë e Hy’it e Nânë e kshillit,
ti kushtohet p’rherë Shqypnija
si nder t’mira ashtű nder t’kqija.
(Fishta, Të grishunit…)
Zoti krijoi edhe Ditën e lirimit të Shqipërisë nga sunduesit e huaj – 28 nëntorin 1912 – ku u shpall pavarësia e shtetit shqiptar. Kjo është Ditë e shenjtëruar, e krijuar nga vetë Hyu, prandaj, thotë poeti, Atij, në shenjë nderimi e përkushtimi, do t’i falemi papushuar.
Ardhi dit’ e shentëruar,
Dita e njëzetetetës
me flamur të kuq në duar.
Se kështu pat urdhëruar
goj’e artë-e Zotit-vetës:
do t’i falem pa pushuar.
(Poradeci, Dita e Njëzetetetës)
Njësimi me hirin dhe me mëshirën e Zotit, me atdheun, me vende të shenjta, si është Mali i Tomorit, shndërruar edhe në mit, merr në mesazhin poetik një kuptimësi shumësore shprehëse. Nga teksti i poezisë, “Mali i Shenjtë”, shtjelluar mjeshtërisht, del se poeti e do deri në dhembje atdheun dhe (meqenëse nuk mund të shkojë atje dhe ta shohë atë), e sheh në ëndërr, gjë që nënkupton një lidhje shpirtërore të ngushtë dhe thellësore me të. Dhe këtë ëndërr për atdheun ia sjell pikërisht Hyu krijues:
Po është
vendi i im që e dua aq shumë,
deri në dhëmbje
sa s’guxoj të shkoj, por e shoh në ëndërr.
Në ëndrrën që më sjell Zoti. E ne, të gjithë,
bëmat e trojet jemi ëndërr e Zotit. Shoh
veten që shkon krua më krua e i përulet ujit
plagëshërues.
Gjithë fytyrat e mia të hershme dhe ato
që do të vijnë
lëkundën, lëkundën në kujtesën e kaltër
dhe kur të qetësohen,
unë do të jem zgjuar
në një vilë rrushi yjore. Është
buzëqeshja e birit në emër të të jatit
në ëndrrën e ëndrrës
nëpër Malin e Shenjtë.
(V. Zhiti, Mali i Shenjtë)
Poetët tanë, jo rrallë, bënë objekt trajtimi edhe marrëdhënien e pandërmjeme të tyre me hirin, me mëshirën, me ngrohtësinë dhe me dritën e Hyut, ku shprehen ndjesi dhe fshehtësi më të thella shpirtërore individuale. Ata kërkojnë nga Perëdia mëshirë, mirëkuptim, pëkujdesje e ndihmë të vijueshme, jo vetëm për zgjidhjen e vështirësive të ndryshme të jetës, po edhe lehtësimin e shqetësimeve dhe vuajtjeve të tyre konkrete shpirtërore.
Kështu, fjala vjen, Pjetër Budi i lutet Hyut krijues që t’ia ndrisë atij mendjen me rreze të dritës së Tij, t’i japë fuqi e aftësi të mund të këndojë (lexo: vjershojë) në gjuhën shqipe një këngë të re, që do të pëlqehet dhe nga Mbretëria qiellore.
Sqip të mundënj me rrëfyem
ndónjë kankë të ré,
qi mbë qiellt t’ish pëlqyem
përpara tý ke jé.
(P. Budi, O, ij madhi Zot fatmiri)
Marrëdhënia e poetëve me Zotin shprehet në mënyra të ndryshme dhe thellësore dhe nëpërmjet një arti të madh. Hyu shenjëzon qenësinë e gjallimit të përditshëm të secilit, po njëherit dhe pavdekësimin e shpirtit të njeriut. Ai është burim i dritës dhe i dëshirave, ku secili merr fuqinë, mirësinë dhe përvujtninë, prandaj poetja E. Skutari, me një përkushtim e përshpirtje të veçantë, i drejtohet Atij:
Ti je jeta ime
udha e gjerë
prej qielles.
Te fjala jote
u’ nëng birem,
te drita jote
u’ marr fuqi
Ti je lumi
çë banë deshiret e mi
Ti je deti mbrënda detit
Shpirti pa vdekur
mbrënda shpirtit tim.
(E. Skutari, Ti je jeta ime)
Ndonjëherë ndodh që poeti t’i drejtohet Hyut për zgjidhjen edhe të ndonjë halli konkret në jetën e tij të përditshme, si dëshmohet në poezinë “Lutje” të Pashko Vasës, ku i riu, “zemra e dashuruar”, kërkon drejtpëdrejt prej Krijuesit ta shpëtojë virgjireshën e zemrës së tij, që lëngon, e cila shëmbëllen në bukurinë e engjujve.
Ajo ësht’ shëmbëlltyra
e bukuris’ së engjujve
që jan’ n’oborrin tënd,
pra t’lutem, Zot, shpëtoje!
(Pashko Vasa, Lutje)
ose që t’i japë paqe dhe t’i sigurojë atij vetë një vdekje të butë, si del sheshazi në poezinë “Lutje” të Arshi Pipës: Kërkoj prej Teje / Zot, nji vdekje të butë!
Një vend të qenësishëm në këto poezi zënë edhe Shën Mëria, Krishti, Muhameti, pastaj shenjtër të tjerë si dhe dukuri që heqin peshë në qenësinë e besimit e të përshpirtshmërisë së shqiptarit dhe të botës së tij. Këto krijesa të Hyut, secili në mënyrën e vet dhe të gjithë së bashku, shenjëzojnë konkretizimin e hirit dhe të dëshirës së Tij, në shërbim të njeriut e të lehtësimit të vështirësive të jetës konkrete.
Në mesazhin e këtyre poezive Krishti shëlbues – ndërmjetës i Krijuesit dhe i krijesës – zë një vend të rëndësishëm. Simbolika e përvujtnisë dhe e flijimit-e kryqzimit, që Ai e bëri si akt të dashurisë e të mirëqenies ndaj njeriut, si shembull i denjë që duhet të ndiqet nga secili, pra dhe nga çdo shqiptar, merr një përmasë të gjerë e qenësore. Meqenëse Dashtynia atę e kryqzoi, poeti Fishta e ndërlidhi veprimin e Krishtit me objektet kryesore të trajtimit artistik të krijimeve të tij, që janë bota shqiptare, atdhedashuria dhe vetëdijesimi për ruajtjen e gjithë asaj që i përket kësaj bote dhe pasurimit shpirtëror të shqiptarit. Pra, nëpërmjet trajtimit artistik të figurave të Mbretërisë hyjnore, poeti gjakon t’i zgjojë, t’i shartojë dhe t’i bartë te bashkëkombësit e tij cilësitë dhe virtytet më të larta: besimin, të vërtetën, mirësinë, përvujtninë, flijimin.
Përnjësimi me hirin dhe dritësinë e Krishtit dhe të Nënës së tij, Mërisë, siç ngjet në poezinë e A. Pipës “Për shenjtën dhimbë të nanës, për lavdín e martyrit”, merr një përmasë të thellë simbolike dhe shënjezon rëndësinë në jetën e përditshme; nëna e pikëlluar për vdekjen e djalit luftëtar, në një pëfytyrim tejet të veçantë, përnjëson vdekjen dhe martirizimin e tij me atë të Krishtit, ndërsa veten e sheh në detyrën e Shën Mërisë së pëvuajtur. Një njëjtësim dhe shpërndërrim i përftuar sa me një natyrshmëri të veçantë, po aq i shprehur me një mjeshtëri të rrallë artistike.
Vrente të birin, ndryshe!
Te bukur mrekullisht!…
E njifte nën tiparet
e tija Zotin Krisht!
E veten shifte, t’amën,
përmbys te kamb’t e tija,
me lotë tu’ i njomun plagët…
E ajo ishte Marija!…
(A. Pipa, Për shenjtën dhimbë…)
Një kujdes të shtuar poetët tanë i kushtuan figurës së Shën Mërisë, Nënës që lindi Krishtin – njeriun Zot. Pikërisht Biri i saj i përcolli njeriut vdekatar urdhërat dhe porosinë e Zotit, me anën e të cilave u përligj mëshira, rëndësia dhe plotfuqishmëria e Tij në jetën konkrete. Për të shqiptuar qenësinë dhe bukurinë e Shën Mërisë ata përdorën disa nga metaforat, krahasimet dhe epitetet më të zgjedhura; shprehen ndjesitë më të fshehta e më të thella të botës së tyre të brendshme, përballë vetvetes dhe përballë kuptimësisë që ngërthen figura e saj. E zbritur nga qielli, ajo është më e bardhë se drita, më e bukur se hëna, është në të njëjtën kohë si drita e agimit dhe si vesa e mëngjesit të ri, është një pranverë në blerim.
E qe, se n’kohë të vűme n’shęj prej qiellit,
po del Ajo, qi e priten motet t’tâna,
e bardhë si drita, veshë me rreze diellit,
e bukur mâ se hâna.
Hyjzit mâ t’bukurt per rreth krés i shndrisin,
e hâna i rrin shkamb nen kambë t’pushtueshme;
prej trollit t’lartë t’nji regji ka Ajo fisin,
n’popull t’vet e madhnueshme.
(Fishta, Të xanunt e pafaj…)
ose
Po thonë Anës e Joakimit
se ‘i hyll vajze u paske lé,
si ajo drita prej agimit,
si ajo voesa e nadjes s’ré:
Sýni i sajë, nji rreze di’llit,
shtati i sajë gjeth drandofillit:
nji Prendverë n’blerim të vet!
Kúr po qeshka sýni e ftyra
neper rreze të bindueshme,
thue po u ndęka atë herë pasqyra,
m’t’cillen prirun Mendja e amshueshme,
t’natyrës s’vet sheh t’kthelltat hije,
edhe gjallë t’hyjnueshmen Dije
m’nja si vedin e perfton.
(Fishta, Te lémt e Zojës)
Shën Mëria virgjër është nënë e thjeshtë, e denjë dhe madhështore në pëvujtninë e saj; Ajo është perëndeshë e jetës dhe e qiellit, simbol i hirit dhe i dlirësisë, i mirësisë dhe i flijimit. Në figurën e saj janë brumosur virtytet më të larta e më fisnike, të cilat duhet t’i shërbejnë si shembull secilit njeri në veprimin e përditshëm të përvujtshëm, për t’i siguruar shpirtit prehje në qiell.
Ó virgjërë e fjeshtë, më e bardhë se bora,
ó vashë e dëlír, si një pëllumbeshë,
rreth ballit të bukur të shkrepën kurora,
së e jetës e e qiellit ti jé perëndeshë.
(Z. Skiro, Këndojem, këndojem…)
Në poezitë e këtij vëllimi trajtohen dhe shumë çështje të tjera, që dëshmojnë për qenësitë, për kuptimësitë dhe për mesazhet e shumta të teksteve të tyre, të cilat këtu nuk po i shqyrtojmë.
Këtë shkrim hyrës po e mbyllim me një mendim të Papës Gjon Palit II, i cili, mbas vizitës që bëri në Shqipëri më 25 prill 1993, theksoi: “Popullit shqiptar asnjëherë nuk i është këputur filli i artë i fesë.” Në qoftë se këtë mendim të Shenjtërisë së tij dëshirojmë ta përligjim me një formë të rëndësishme të krijimtarisë shpirtërore të shqiptarëve, me poezi, atëherë krijimet e pëfshira këtu, të shkruara e të botuara në një periudhë prej rreth katërqindvjetshave, janë një dëshmi njëmend e fuqishme. Ato, të përftuara nëpërmjet – fjalës, para së gjithash fjalës poetike -, ripërligjin qenësinë e asaj që thuhet në Ungjillin sipas Gjonit: “Në fillim ishte Fjala / e Fjala ishte në Hyjin / e Fjala ishte Hyj (…) Prej saj u bë çdo gjë…