Për më tepër sipas hulumtimit të publikuar në faqen e Koalicionit për Mbrojtjen e Sinjalizuesve në Evropën Juglindore, thuhet se Simmons nuk ka qenë kurrë i regjistruar as si avokat. Të dhëna të tilla i ka pohuar Bordi i Standardeve të Barit në Mbretërinë e Bashkuar dhe Këshilli i Avokatëve.
Ai u certifikua si avokat praktikant në nëntor të vitit 1992, por ky certifikim i tij u mbyll në vitin 2000. Brenda sistemit të Mbretërisë së Bashkuar, avokatët në praktikë zakonisht shpenzojnë pak kohë në sallën e gjyqit dhe janë më pak të kualifikuar sesa avokatët normal, të cilët kanë privilegjin për të argumentuar çështjet në gjykatë.
Dyshimet për biografinë e Gjyqtarit që akuzon për korrupsion në EULEX
Për dallim nga Simmons që nuk kishte asnjë përvojë gjyqësore në vendin e tij, gjyqtarë të tjerë aktual në EULEX kanë punuar për Gjykatën Supreme në Itali, Gjykatën Supreme në Gjermani e deri në Bullgari e Turqi.
Simoons nuk i është përgjigjur thirrjes së autores së tekstit për të dhënë sqarime sesi ka arritur të zgjidhet në krye të trupit gjykues në EULEX pa pasur asnjë ditë përvojë në vendin e tij. Përgjigje të tillë nuk kanë dhënë as vet EULEX e as BE-ja.
Macolm Simmons është një zyrtar i lartë publik me përgjegjësi të mëdha në katër institucione: gjyqësori i Kosovës, EULEX-i, Zyra e Punëve të Jashtme në Britani të Madhe dhe vet BE.
Ashtu sikurse për të gjithë individët me pozita të larta, edhe biografia e Simmons do të duhej të ishte në dispozicion. Megjithatë një e tillë nuk gjendet. Ka pak informacione mbi përvojën e tij profesionale, trajnime dhe sfondi akademik.
Ajo që dihet për Simmons është miratuar pa ndonjë certifikim për përvojën dhe kredencialet e tij.
Sipas një artikulli të publikuar në janar të vitit 2004 në “Gazetën e Ligjeve” në Britani, Simmons la një post të avokatit në një firmë ligjore të vdekur në Londër, në vitin 2001 për t’iu bashkuar një misioni ndërkombëtarë të sundimit të ligjit në Sarajevë.
Simmons në këtë artikull thuhet se ka qenë një nga tetë gjykatësit dhe avokatët ndërkombëtarë që u dërguan në Këshillin e Lartë të Prokurorisë dhe Gjyqësorit që sapo ishte formuar për të reformuar sistemin e drejtësisë në Bosnje. Edhe pse mungonte përvoja si gjyqtar në Britani të Madhe, ai u zgjodh gjykatës i Apelit në sistemin e drejtësisë në Bosnje.
Në vitin 2006, Simmons u emërua gjyqtarë në një gjykatë të Krimeve të Luftës në Bosnje dhe në një Gjykatë për Krime dhe Korrupsion. Megjithëse nuk kishte përvojë paraprake si gjyqtarë në Britani të Madhe, Simmons u quajt “gjykatës ndërkombëtar” në dokumentin e emërimit të nënshkruar me 5 maj 2006 nga Përfaqësuesi i Lartë i atëhershëm për Bosnje dhe Hercegovinë, Christian Schvarz-Schilling.
Pas përfundimit të mandatit të tij në Bosnje në vitin 2008, Zyra e Jashtme e Britanisë e dërgoi Simmons në EULEX, ku u promovua si President i Gjyqtarëve në vitin 2014.
Të dhënat e gjykatës boshnjake tregojnë se Simmons e identifikoi vetëm me titullin akademik “DR” të cilin ai e hoqi pas shkuarjes në Kosovë. As EULEX e as Zyra e Jashtme nuk kanë mundur të konfirmojnë nëse Simmons mori një diplomë të tillë dhe nëse po, në cilin Universitet.
Roli i Simmons në disa raste të profilit të lartë ka ngjallë reagime dhe kritika. Këtu përfshihen rastet sikurse ai i Hasan Çengiq, ish-zëvendës ministër i Mbrojtjes në Federatën e Bosnjës dhe Hercegovinës, i cili u lirua nga të gjitha akuzat për shpërdorim të detyrës në vitin 2005.
Simmons gjithashtu kryesoi në Bosnje, rastin e Ziajd Poljo i cilli u akuzua për shmangien e taksave për 800 milion euro. Edhe pse një nga të akuzuarit në këtë rast u shpall fajtor, Poljo nuk u gjykua pasi gjykimi u shty për shkak të pengesave administrative.
Në vitin 2005, Simmons shërbeu si kryetar i një kolegji prej tre gjyqtarësh që dënuan Ante Jelaviç, ish-kryetaren e Presidencës së Bosnje dhe Herzegovinës. Jelaviq u shpall fajtor për shpërdorimin e detyrës dhe u dënua me 10 vjet burg. Dënimi u hodh poshtë një vit më vonë për shkak të shkeljeve të procedurave penale në shkallën e parë.
Performanca e Simmonsit u kritikua nga Meddzida Kreso, atëherë kryetare e Gjykatës së Bosnjës e cila kundërshtoi haptas zgjatjen e mandatit të Simmons në vitin 2006.
“Kemi dëgjuar se një nga gjyqtarët nuk ka qenë kurrë gjykatës në vendin e tij. Ai nuk e din as Ligjin e vendit të tij e lërë më të Bosnjës”, ka thënë ajo.
*****
COALITION EXCLUSIVE: Top EU ‘Judge’ Lacked Credentials to Serve on Kosovo’s Bench
NOVEMBER 16, 2017
by Natalia Żaba
https://see-whistleblowing.org/out-of-order-high-ranking-eu-judge-lacked-credentials-to-serve-on-kosovos-bench/
A little-known British lawyer rose to become one of Kosovo’s most powerful judges despite lacking the credentials to serve as an international judge and following controversies stemming from his previous posts in the Western Balkans.
Malcolm Howard Simmons has ruled on many critical cases in Kosovo and Bosnia and Herzegovina during a span of at least 11 years, even though he never sat on the bench in his home country of the UK. Substantial experience and training typically is a prerequisite for such international judges.
Despite lacking this background, Simmons has served on many courts in Kosovo, including the Supreme Court, as well as a Bosnian war crimes tribunal, according to court records and media reports. Perhaps most notably, he was the presiding judge in the 2013 acquittal of Fatmir “Commander Steel” Limaj and nine other former members of the Kosovo Liberation Army. The so-called “Klecka” case is considered by the Humanitarian Law Center to be among the most important war crimes trial in post-war Kosovo.
Simmons also sat as the presiding judge at the Kosovo Supreme Court during a 2015 war crimes case, and issued rulings on criminal cases in 2013 and 2014 involving the illegal smuggling of migrants in and out of Kosovo.
In 2014 Simmons was appointed President of Judges at the EU’s rule-of-law mission in Kosovo, EULEX. He had been seconded to EULEX in 2008 by the UK’s Foreign and Commonwealth Office (FCO). He resigned this past Thursday after making unspecified allegations of misconduct within EULEX, as first reported in Le Monde. In a statement released later in the day and reported by various outlets, EULEX said Simmons himself has been under “a series of independent investigations into serious allegations against him” during the past year.
Headquartered in Kosovo’s capital of Prishtina, EULEX was established in 2008 to help the newly independent country set up courts, prosecutors’ offices and police departments that meet European standards, free from political and criminal influences. It is EU’s largest foreign mission with 800 staffers and an annual budget of €63 million.
EULEX has been the source of several scandals in recent years, including allegations of bribery, corruption, cover-ups and whistleblower retaliation. The Simmons revelation is the latest controversy that raises questions about the agency’s operations.
Though the most powerful judge at EULEX, Simmons never served as a judge in England or Wales, according to the UK’s Royal Courts of Justice. Under a 2000 UN regulation, international judges are required to have at least five years of experience as a judge in their home country before being stationed in Kosovo.
Moreover, Simmons has never been registered as a barrister, according to the UK’s Bar Standards Board and The Bar Council. He was registered as a solicitor in November 1992, but his practicing certificate lapsed in 2000, according to The Law Society. Within the UK system, solicitors typically spend little time in the courtroom and are less qualified than white-wigged barristers, who are endowed with the privilege of arguing cases in court.
While Simmons had no judicial experience in his home country, other current and former EULEX judges include those who worked for Italy’s Supreme Court, the Supreme Court of the German state of Thuringia, regional appeals courts in Bulgaria, and criminal courts in Turkey.
Simmons did not respond to requests for an interview. EULEX officials would not explain how and why he was selected to be a judge in Kosovo, or whether they were aware he lacked prior experience in the UK. EULEX referred questions to the FCO, which in turn referred questions to the EU. Neither EULEX nor FCO officials would not comment on Simmons’ background, experience or training, and would only say that the situation is under investigation.
A Mysterious Biography
Malcolm Simmons is a high-ranking public official with significant responsibilities to four institutions: Kosovo’s judiciary, EULEX, the UK’s FCO, and the EU itself. Like all individuals in such prominent positions, his biography should be readily available. Yet, very little information on his professional experience, training and educational background has come to light.
What is known about Simmons has been compiled without input from EULEX or the FCO, which would not provide information on his experience or credentials.
According to a January 2004 article in Law Gazette, Simmons left a solicitor’s post at a now-defunct London law firm in 2001 to join the international rule-of-law mission in Sarajevo. Simmons told the publication he was one of eight international judges and lawyers dispatched to the newly formed High Judicial and Prosecutorial Councils to help reform Bosnia’s judiciary system. Though lacking any experience as a judge in the UK, he also was selected as an appeal judge for the councils, the article said.
In 2006 Simmons was appointed as a judge on a Bosnian War Crimes Court and a Crime and Corruption Court. Despite having no prior experience as a judge in the UK, Simmons was called an “international judge” in the appointment document signed on 5 May 2006 by then-High Representative for Bosnia and Herzegovina, Christian Schwarz-Schilling.
After finishing his mandate in Bosnia in 2008, FCO seconded Simmons to EULEX, where he was promoted to President of Judges in 2014.
Bosnian court records show Simmons identified himself with the academic title “Dr.”, which he dropped after moving to Kosovo. Neither EULEX nor FCO would not confirm whether Simmons received such a degree and, if so, where.
Questionable Performance
Simmons’ role in several high-profile cases has drawn public criticism. These include the case of Hasan Čengić, former deputy defense minister of the Federation of Bosnia and Herzegovina who was acquitted on all charges of abuse of office in 2005.
Simmons also presided in Bosnia over the case of Zijad Poljo, who was accused of evading €800 million in taxes. Even though another accused person in the case admitted to guilt, the trial was postponed due to administrative obstacles.
In 2005 Simmons served as president of a three-judge panel that convicted Ante Jelavić, former Chair of the Presidency of Bosnia and Herzegovina. Jelavić was found guilty of abuse of office and sentenced to 10 years in prison, though he was large at the time. The conviction was overturned a year later due to violations of criminal procedures at the first trial.
Simmons’ performance drew criticism from Meddzida Kreso, then-President of the Court of Bosnia and Herzegovina. Kreso publicly opposed extending his mandate in May 2006, expressing dissatisfaction with his work and calling for the protection of an independent judiciary.
“We heard that one of the judges had never been a judge (in his home country),” Kreso said. “He wasn’t acquainted with Bosnian law, nor was he willing to become acquainted with it. He was even unwilling to consult domestic law. I learned this from local judges he worked with.”
Kreso’s opposition to Simmons led to a major dispute with then-UK Ambassador Matthew Rycroft, currently the UK’s Permanent Representative to the UN. Rycroft prevailed in the standoff and Simmons was appointed as an international judge that same month.
“When his mandate expired, I was against extending it because of certain omissions he had made,” she added. “Despite this fact, he was appointed further and continued to work at the court.”