2013-10-02

Elegji për Drita Pelingun




Nga Përparim Hysi




Lajmi i zi ! Sa shumë na piku:
Vdiq, or, vdiq Drita Pelingu!

Vdiq vlonjatja bukuroshe
Skenë, moj skenë,sa më je boshe!


Femrë e parë luajti në skenë
Kaq s'është pak, mos jetë legjendë.


Roleve seç u jepte jetë
Nëpër role: e vërtetë!


Nuk harrohet tek "Rrëshqitja"
E veçantë më ishte Drita.


Po tek "Zonja e Bujtinës"
Kush s'e kujton rolin e Dritës?


Vjen si sot, si atëhere:
"Ike... ike, plaku Mere!!!"

Një batutë që të lë top
Kush dëgjoi dhe vallë u "ngop?!"


Vetëm kaq a nuk qe mjaft
Për të thënë: është brilant!

Prapë e "ashpër" seç m'u duke
Kush si ti më loz një "Bude?!"


Të kam parë tek "Mbreti Lir"
Dhe, tek shkruaj, nuk ndihem mirë.


Ku të gjejmë prapë, moj Dritë?
Dritë në jetë. Në role dritë.


Po një rol nga Karaxhale
Kush të pa dhe nuk ndjen malle.


Dhe mundohem t'i kujtoj
Po a mund t'i numëroj?

Tek po mbushje 9 dekada
Prapë në skenë, me flokë të bardha.

Si e lindur qe për skenë
Atje mbete si legjendë.

Dhe legjendat, dihet: s'vdesin
Gjallë brezash ato mbesin.


Gjallë brezash do mbesë Drita
Vjershën shkrova,se u pika.

* në thonjëza disa nga rolet

2 tetor 2013


Nga Agjencioni Floripress
Drita Pelingu.jpg


Drita Pelingu njohur edhe si Drita Pelinku (3 dhjetor 1926, Vlorë - 2 tetor 2013, Tiranë) ishte një nga aktoret më të shquara të skenës shqiptare, regjizore dhe petagoge. Kreu shkollën e femrave Nana Mbretneshe në vitin 1944 dhe më pas vazhdoi shkollën e artit Jordan Misja për teatër ku ishte e vetmja femër. Filloi punën si aktore profesioniste në Teatrin Kombëtar në vitin 1946. Nga viti 1976 ka dhënë mësim mbi artin skenik në Akademinë e Arteve.

 Në vitin 1982 bëri debutimin në skenën e Teatrit Petro Marko të Vlorës si regjizore me dramën Pavdekësia.

Disa nga komeditë dhe dramat e para ku ajo ka interpretuar në teatrin shqiptar. "Rëshqitja", "Arturo Ui", "I çuditëshmi", "Zonja e Bujtinës", "Gratë gazmore të Uindsorit", "Artani", etj. Në kinematografi ajo u shfaq fillimisht me një rol të vogël tek "Tana" (1958), e më pas tek "Njeriu me top", "Kur hidheshin themelet", ku interpreton rolin e Budës, "Vajzat me kordele të kuqe", "Radiostacioni", "Përtej mureve të gurta", "Fjalë pa fund", "Shpresa", etj.

Si aktore e teatrit dhe kinematografisë numëron mbi 150 role, ndër të cilët më shumë se gjysma janë kryerole femërore të dramaturgjisë kombëtare dhe botërore. Si një nga themeluest e Teatrit Kombëtar ajo ka dhënë një kontribut të rëndësishëm është si autore e shumë botimeve biografike për artistë të skenës shqiptare. Për kontributet e saj të veçanta Drita Pelinkut iu akordua nga Presidenti i Republikës urdhëri “Mjeshtre e madhe”, “Çmimi i Karrierës” dhe gjithashtu titulli “Artiste e Merituar” (1986), çmimi “Ismail Qemali” (1996), ndërsa Bordi Drejtues i Institutit Amerikan të Biografive ka ka zgjedhur ndër 500 udhëheqësit më me influencë në botë. Së fundmi, qyteti i lindjes e ka çmuar si Qytetare Nderi të Vlorës dhe Presidenti i Republikës i ka akorduar titullin më të lartë “Nder i Kombit”.



Drita  Pelingu





Në atë tre dhjetor të 83 viteve të shkuara, në vilën e një familjeje të madhe vlonjate njerëzish të arsimuar jashtë, lindi një vajzë. Do ta pagëzonin Dritë foshnjën që ndriçoi kështjellën e shkëputur nga realiteti i asaj kohe, po askush nuk e dinte se sapo kishte lindur një princeshë për artin shqiptar". Kështu fillon rrëfimi për jetën e Drita Pelinkut, në një katalog plot fotografi që iu "dhurua" dje nga Arkivi Qendror Shtetëror i Filmit, në një aktivitet të mbajtur në Teatrin Kombëtar. është një rrugëtim imazhesh që nisin nga fëmijëria, rinia, hapat e parë në art, rolet më të spikatura në teatër dhe kinematografi. Miq, artistë, aktorë, studentë të saj, kolegë me të cilët ajo ka punuar për një jetë të tërë. Kjo qe dhurata për aktoren për 7-8 mars. Fotografitë që nga fëmijëria e deri më sot janë të një cilësie të lartë, e për këtë është kujdesur Flori Slatina, nëndrejtor i AQSHF-së, i cili e ka përgatitur për botim katalogun. Në këtë katalog, veç fotografive familjare të shkrepura në vogëli, ka rrëfime të sajat. Kësisoj, teksa shfletojmë këtë album të këndshëm, gjejmë një tjetër rrëfim të sajin, e pikërisht për familjen. "Isha e lumtur në një familje prej 20 vetash, ku babai ishte me arsim të lartë, i diplomuar në Selanik dhe në Turqi, dy gjyshërit po ashtu, ku lulëzonte tregtia e tyre, që sillte një gjendje shumë të mirë ekonomike dhe ne më të vegjëlve nuk na mungonte asgjë. As lodrat, as argëtimet, as verimet në vilën e bukur të plazhit të vjetër, apo në shtëpinë prej druri midis Llogarasë, as biçikleta ime e vogël që e pëlqeja aq shumë", - rrëfen ajo në këtë katalog. Më tej shprehet se "këto kujtime janë të hershme, sepse ato të kohës së diktaturës kur u rrëmbyen pasuritë, janë të dhimbshme e nuk dua t'i kujtoj".
DritaPelingu.jpg
Thirrjet e fëmijërisë

“Unë kam lindur në qytetin e bukur të Vlorës... Nëna ma vuri emrin Dritë, sepse shpresonte se kjo fjalë do t’i sillte mbarësi me lindjen e një djali, pas tre vajzave”. Kështu e nis rrëfimin për jetën e saj aktorja e magjishme e skenës dhe kinemasë, Drita Pelingu. Fëmijëria është një argument i pëlqyer për aktoren e cila e kujton këtë kohë me nostalgji. Ajo tregon se ishte e lumtur në një familje prej 20 vetash, ku babai ishte me arsim të lartë, i diplomuar në Turqi dhe Selanik, se ishin tregtarë të pasur dhe në shtëpi nuk mungonte asgjë, duke filluar nga lodrat e argëtimet, për të përfunduar tek verimet në vilën e bukur të plazhit të vjetër apo shtëpinë prej druri, midis pishave të Llogorasë. Asgjë nuk do ta ndalte rrjedhën e lumtur në familjen, sikur ajo të mos kishte marrë vendimin që në një ditë të bukur, të regjistrohej për t’u bërë aktore teatri. “Guxova dhe shkova duke mos pyetur për pasojën që do të më vinte nga familja dhe nga mentaliteti i kohës. Jam e vetmja vajzë që kam hyrë në shkollën e parë dramatike që u hap në Tiranë në janar të 45-ës. Kam qenë studente tek “Nëna Mbretëreshë” ku recitoja bukur. Të gjithë më thoshin “Drita, ti do të bëhesh artiste”. Në dhjetor të 1944 doli njoftimi në gazetë ku lajmërohej hapja e një shkolle e cila do të krijonte embrionin e një teatri të ardhshëm, sepse deri atëherë nuk kishte trupë teatrore profesioniste. Në këtë konkurs u paraqita dhe fitova, por isha e vetmja vajzë me djem të talentuar si Naim Frashëri, Kadri Roshi, Prokop Mima, Vaso Peci dhe Lazër Filipi. Shkolla u hap aty ku sot është hotel “Drini”. Pjesëmarrja e femrës në një shkollë arti konsiderohej si një thyerje e normave morale të shoqërisë. Opinioni shoqëror më dënoi, marrëdhëniet familjare u tronditën, por ëndrra ime po kthehej në realitet. Shkolla vazhdoi derisa u hap teatri, ndërsa unë u detyrova të largohem për pak muaj, sa për të mbaruar Institutin “Nëna Mbretëreshë”. Me mbarimin e shkollës së mesme hyra si profesioniste në Teatrin Kombëtar dhe kjo ndodhi në fillim të 46-ës. Prej atëherë bëjnë 64 e ca vite karrierë”.

Dashuria dhe familja


Jeta familjare dhe artistike për aktoren dhe regjisoren Drita Pelingu përbëjnë një binom, kanë të njëjtën ditëlindje, sepse në shkollën dramatike, vajza e re njohu atë që më vonë do të bëhej bashkëshorti i saj. Ndërsa karriera po niste rrugën e saj të gjatë, dashuria e parë turbullonte ndjenjat e 18-vjeçares. Përsëri luftë me familjen sepse “ishte shumë e re për t’u bërë nusja e djalit që donte”. Hyseni Pelingu, këngëtari i diplomuar në konservatorin e Pezaros, prishi planet e babait të aktores, i cili po planifikonte që sikundër ai vetë, edhe vajza e tij të studionte jashtë shteti. U desh të kalonin dy vjet dashuri që familja e saj të pranonte lidhjen dhe aktorja të krijonte familjen e re. “Muajin e mjaltit e kaluam në Pragë, pasi aty organizohej një festival ku merrte pjesë Ansambli i Këngëve dhe Valleve me solist Hysen Pelingun. Meqë kishim dy javë që ishim martuar kërkuam të mos na ndanin”.




 E tillë ka qenë gjithë jeta e tyre, bashkë. Kur në vitin 1997, Hysen Pelingu u nda nga jeta, aktorja kuptoi se humbi jo vetëm bashkëshortin, por edhe një shok e mik të pazëvendësueshëm. Jeta e përbashkët, përpjekjet për t’ia dalë mbanë çdo vështirësie, rritja e dy vajzave njëra violiniste, tjetra mjeke, sakrifica për të qenë jo vetëm prindër, por edhe artistë dhe njerëz dinjitozë, i kishte lidhur edhe më fort. “Hyseni ka qenë një njeri i mrekullueshëm. E them me plot gojë dhe jo nga nostalgjia se nuk është më. Gjatë gjithë jetës ai manifestoi dashurinë bashkëshortore, dashurinë prindërore, ishte zemërgjerë, njeri me vullnet dhe mbi të gjitha ishte një kollonë e rëndësishme ku unë mbështetesha për të bërë punën e vështirë të aktorit, për të thyer tabutë, por edhe për të përballuar vështirësitë e jetës”. “Nuk duhet harruar se përveç të tjerash duhet të përballoja detyrimet si nënë. Zgjohesha herët në mëngjes dhe zija radhët për të marrë ushqimet për fëmijët. Në orën tetë vrapoja për në teatër. Shfaqjet i kishim mbrëmjeve dhe vetëm mesnata më zinte në shtëpi. Kur ktheheshin i gjenim vajzat në gjumë. Nuk thoshim kurrë “u lodha” . Luftonim t’i vidhnim jetës çastin. Jo pak herë shkonim natën pas shfaqjes në tavernën e hotel Dajtit”.

Rolet

Nëse i duhet të zgjedhë mes teatrit dhe filmit, teatri është i pari, i pazëvendësueshmi. “Teatri u kthye në shtëpinë time të dytë, sepse repertori im ka qenë shumë i ngjeshur, nga fillimi deri në fund. Aty përfshihen kryerole dhe role kryesore. Fillova me dramën “Portreti” me rolin e piktores Ira, që pikturonte portretin e kunatës që interpretohej nga Liza Vorfi. Më tej pasuan role të tjera kryesore, si “Vajza nga veriu”, që fliste për dy dashnorë që kishin humbur njëri tjetrin në Luftën e Dytë Botërore dhe që e gjejnë. Vazhdova me pjesët e Gordonit “Shërbëtori i dy zotërinjve”, me rolin e vajzës, Klariçes, apo pjesë të Moljerit, ku kisha rolin e Marjanës me partner Naim Frashërin, e kështu me radhë. Çdo regjisor që vinte më besonte role kryesore. Rolet u pasuruan me Luiza Miler, që e ëndërron çdo aktore. Më vonë erdhën rolet e mëdha shekspiriane, si mbretëresha tek “Hamleti”, apo Kornelia tek “Mbreti Lir”. Kam interpretuar tek “Gratë gazmore të Windsorit”, me partnerë të jashtëzakonshëm, artistin e madh Mihal Popi, apo të madhen Violeta Manushi. Por roli më i dashur për mua mbetet roli i Zojcikës, shkruar nga klasiku i madh rumun, Karaxhale ku interpretoja e vetme mes 22 meshkujsh. Isha gruaja e Prefektit, në kohë zgjedhjeje, por dashuroja një tjetër. Aty kishin humbur ca letra të rëndësishme dhe kjo gjë krijonte vështirësi në familje, bëhej shkak për të mos fituar zgjedhjet. Të gjithë luftonin që të gjendeshin letrat dhe në pjesë tregohen manovrimet e kësaj gruaje, që vepronte herë me zgjuarsi dhe herë me dashuri, për t’i shpëtuar skandalit. Eshtë një nga rolet që e kam dashur më shumë nga të gjithë. Unë kam luajtur në të shumtën e rasteve rolin e dashnoreve dhe dekolteja nuk më është ndarë gjatë gjithë jetës në skenë” . Po të fillosh t’i numërosh, aktorja radhit më shumë se 130 role. Gjithë jetën ka qenë e angazhuar, si në role të dramaturgjisë botërore, ashtu edhe në rolet e dramaturgjisë apo kinematografisë kombëtare, por me pengun e vetëm që rinia e saj nuk u pasqyrua në kinematografi, kjo për shkak të biografisë. Madje ajo kujton se për rolin e hallës tek “Njeriu me top”, u desh të merrej leja në Komitetin e Partisë. Ndër rolet e bukura në kinema, aktorja veçon rolin e Budës tek filmi “Kur hidheshin themelet”, që më vonë u kthye në sinonim të emrit të saj. “Rolet kryesore më kanë ndjekur edhe në moshë të thyer”, tregon aktorja Drita Pelingu. Edhe para pesë vitesh kam patur rol kryesor tek “Mbretëresha e bukur”, me regjisor Kiço London. Aty kam interpretuar me artistë të brezit tjetër, por të mëdhenj të kohës si Yllka Mujo, Ndriçim Xhepa, apo aktori i ri, Arben Derhemi. Më vonë akoma kam interpretuar një rol kryesor tek “Profesioni i fundit”. Ndërsa tani unë po e mbyll karrierën time me një monodramë të Martin Sherman, ku interpretoj rolin e Rouze. Është një rol shumë i fuqishëm, me shumë ngjyra”.

Në teatër

Një ditë shtatori të vitit 1946, kolektivit të teatrit iu shtua edhe një aktore e re 20-vjeçare. Ajo hyri në portën e teatrit e ndrojtur, por e lumtur. Kjo lumturi shprehej në sytë e saj që shkëlqenin si emri i saj, plot dritë. Sa i takon kohës së shkollës, vetë Pelinku shprehet: "dhjetor i vitit 1944. Regjisori i asaj kohe Sokrat Mio, i diplomuar në Francë dhe asistenti i tij Andon Pano, kërkonin studentë për shkollën dramatike. Isha studente e shkollës pedagogjike e lajmi më tërhoqi vëmendjen. Me familjen nuk mund të bisedoja, u paraqita pa i thënë gjë dhe fitova. Isha e vetmja vajzë me djemtë e talentuar si Kadri Roshi, Naim Frashëri, Prokop Mima, Lazër Filipi. Për një kohë të gjatë i ndoqa mësimet duke u justifikuar se shkoja tek një shoqe. Sidoqoftë, Tirana ishte e vogël dhe kjo gjë u zbulua. Më 1946 u fejova, e qe burri ai që më dha lejen për të vazhduar shkollën dhe teatrin". Si një aktore me një sërë rolesh, ajo nuk ka harruar të thotë diçka edhe për natyrën e tyre, e mbi rëndësinë e ndikimin që kishin në të. "Që nga fillimi e deri në fund rolet e mia kanë qenë ose role vajzash dashnore, ose role grash me një botë të madhe të brendshme, me shpërthime të fuqishme dhe të gjitha këto kanë bërë që unë të kujdesem për trupin tim, për fizikun, flokët, gjithçka që kërkonin këto role". Një moment mjaft interesant i kujtimeve të saj është interpretimi i rolit të Zojcikës tek komedia rumune "Një letër e humbur". Siç rrëfen Pelinku, ajo ka interpretuar e vetme mes 22 meshkujve. Njëra prej shfaqjeve u ndoq edhe nga përfaqësuesit e ambasadës rumune dhe u vlerësua tepër. Një zonjë diplomate hoqi një trëndafil nga fustani i saj dhe ia vendosi Pelinkut në dekolte. Sa i takon kinematografisë, vetë ajo shprehet se ka hyrë vonë. "Pata disa probleme të kohës që nuk më lejuan. Luajta një rol të vogël në filmin 'Tana', pas tij lindën problemet që u thyen më vonë, kur dola në pension. Madje, ishin Viktor Gjika e Vladimir Prifti që më thirrën të parët.

Rolet



1958: Tana
1977: Njeriu me top në rolin e hallës
1978: Kur hidheshin themelet në rolin Budja
1978: Vajzat me kordele të kuqe në rolin zonja Cavallero
1979: Përtej mureve të gurta në rolin nëna e Ramizit
1979: Radiostacioni (film) në rolin e Mukadezit
1980: Nusja
1981: Shtëpia jonë e përbashkët në rolin e Vitës
1982: Era e ngrohtë e thellësive
1986: Fjalë pa fund në rolin nëna e Bardhylit
1987: Zëvendësi i grave
1988: Shpresa (film) në rolin nëna e Piros
2000: Efimeri poli
2008: Sekretet (film) në rolin nëna e Landit
2009: Rouz (Teatër)
2013: Përjetësisht dashuria (Teatër)


------------
“Përjetësisht dashuria...”në Teatrin Kombëtar
Gjinia: Dramë
Shkruar dhe vënë në skenë nga Mihal Luarasi (Artist i Popullit)
As/regjisore: Eftiola Laçka
Skenografia: Genc Shkodrani
Interpretojnë: Drita Pelingu dhe Vangjel Toçe

“Përjetësisht dashuria...” 

 Shkruar nga dramaturgu i njohur Mihal Luarasi, vepra të rikthejë në skenën teatrore aktoren e madhe Drita Pelinku në rolin e Zarinës si dhe aktorin Vangjel Toçe në rolin e Dionit. Pranë Teatrit Kombëtar bëjnë të ditur se shfaqja do të jetë këtë fundjavë në skenë, dhe përzgjedhja e saj për të çelur sezonin artistik të TK është bërë për arsye sepse është një dramë shqipe dhe është mirëpritur nga publiku, por dhe duhet të plotësojë vëniet e saj në teatër.

Energjia, pasioni dhe entuziazmi për skenën nuk iu mungon dhe në një moshë kaq të thyer. Ata janë një çift pleqsh, Zarina dhe Dioni, dy prindër, te cilët vuajnë vetminë për shkak të emigrimit të fëmijëve. “Përjetësisht dashuria” është një dramë që trajton një nga problemet më të mëdha sociale, arratinë e të rinjve dhe vetminë e pleqve. Vepra trajton një dramë të shoqërisë së sotme shqiptare, vetminë dhe dhembjen e tyre, por edhe dashurinë e dy njerëzve, të cilët kanë një jetë që jetojnë bashkë. Skenat zhvillohen në dhomën e ndenjes së një shtëpie ku dy bashkëshortët jetojnë vetëm. Regjisori Luarasi dhe Drita Pelingu punojnë përsëri bashkë pas 56 vitesh. Roli i parë në teatër i Drita Pelingut ishte në vitin 1956, kur Mihallaq Luarasi mbronte diplomën me dramën “Intrigë dashurie”.


Drama lirike këtë fundjavë në Teatrin Kombëtar. “Përjetësisht dashuria”, e shkruar 10 vjet më parë, mbi problemet e moshës së tretë. “Skena më ka shëruar dhimbjet”. Kështu do të shprehej në ditëlindjen e saj të 85-të aktorja Drita Pelinku. Kur bëri të 80-at tha se do të tërhiqej nga skena, pasi të interpretonte edhe në monodramën “Rouz”. Por jeta i kishte rezervuar edhe ca plagë të tjera dhe e vetmja që do ta bënte t’i harronte, ishte skena. I shërbeu si terapi me “Shtrigat e Salemit”, me regji të Spiro Dunit dhe këtë fundjavë vjen në skenën e Teatrit Kombëtar me një tjetër rol, krijuar posaçërisht për të. Bëhet fjalë për dramën lirike “Përjetësisht dashuria”, shkruar dhe vënë në skenë nga dramaturgu dhe regjisori Mihal Luarasi. Është një dramë me dy personazhe, interpretuar nga Drita Pelinku dhe Vangjel Toçe, me skenografi dhe kostumografi të Genc Shkodranit. Ashtu si edhe në vepra të tjera të tij, Luarasi nuk shkëputet dot nga temat e ditës. Nuk është i shqetësuar për zgjedhjen e Presidentit konsensual apo çështje politike që ziejnë tryezave partiake e të kafeneve. Por probleme që shqetësojnë atë vetë dhe gjithë bashkëmoshatarët e tij. Nuk do të jetë e thjeshtë për Pelinkun e Toçen, që do të duhet të mbajnë gjallë skenën vetëm të dy. Kjo është një gjetje e autorit, jo vetëm për të treguar jetët e këtyre dy personazheve, por edhe për të krijuar tensionin e nevojshëm dhe trysninë që krijon vetmia. Bashkëpunimi
Drita Pelinku dhe Vangjel Toçe në dramën “Përjetësisht dashuria”

Duhet të kalonin 56 vjet që Mihal Luarasi dhe aktorja Drita Pelinku të bashkëpunonin. Bashkëpunimi i parë ka qenë pikërisht në vitin 1956 në veprën “Intrigë dhe dashuri”, ku Pelinku luante rolin kryesor. Për këtë të fundit, ky rezultoi një rol me fat, ajo do të bëhej më pas një nga ikonat e skenës dhe kinematografisë shqiptare, çka nuk do të ishte e njëjtë për regjisorin e ri Luarasi, i cili duhet të vuante haraçet e regjimit. “Përjetësisht dashuria”, mësohet të jetë krijuar dhjetë vjet më parë dhe kur Luarasi ndërtoi personazhin kryesor, ndër mend kishte profilin e aktores Drita Pelinku. Por të vësh sot një pjesë në skenë, nuk është edhe aq e thjeshtë. Për një mori arsyesh personale apo financiare, vetëm tani u bë e mundur që kjo vepër të shohë dritat e skenës. Ky bashkëpunim ka qenë i shumëpritur si për regjisorin, ashtu edhe për aktoren, që dy skajet e karrierave të tyre i kanë të lidhura së bashku. Regjisori Luarasi ka luajtur një rol të rëndësishëm për ta bindur aktoren të kthehet në skenë edhe në rastin e dramës “Shtrigat e Salemit”. “Kam premtuar dy herë që do tërhiqem. Kur luajta monodramën “Rouz”, dola para publikut dhe i thashë se kjo do të ishte dalja ime e fundit. Publiku u ngrit i gjithi në këmbë dhe duartrokiste, kurse unë qaja. Nuk kaloi shumë kohë, m’u propozua roli i Rebekës. Nga njëra anë doja ta bëja rolin, nga ana tjetër ishte premtimi që kisha dhënë. Mediat që më kanë ndjekur kurdoherë, kishin folur për këtë. Por, ishte regjisori Mihallaq Luarasi, që ka luajtur një rol shumë të madh në karrierën time, që më tha: O Drita, kjo ndodh në të gjithë botën. Edhe aktorë të mëdhenj janë betuar e prapë janë kthyer të luajnë. Nuk është turp, merre dhe bëje rolin! E mora dhe kur u ktheva në teatër, e kuptova se sa më mungonte. Nuk mund të rrija dot larg skenës së teatrit”, është shprehur aktorja. Drama lirike Zarina dhe Dioni janë një çift pleqsh që ndajnë jetën bashkë prej një gjysmë shekulli. Kanë kaluar gjithçka bashkë, të mira e të këqija. Ishin të rinj, të fortë, ndërtuan familje së bashku. Jeta i gëzoi edhe me fëmijë, por sot, pas 50 vjetësh, ajo çka u ka mbetur është vetëm njëri-tjetri. E gjithë historia zhvillohet në dhomën e ndenjjes, mobiluar ashtu, si u përshtatet moshës së tyre dhe ku tashmë kalojnë pjesën më të madhe të ditës së tyre. Zarina dhe Dioni janë dy përfaqësues të brezit të tyre. Atyre tashmë u duhet të përballen me të gjitha problemet dhe vështirësitë që sjell mosha, por më shumë se ekonomike, brenga e tyre më e madhe është vetmia. Drama ngre problemin e emigracionit, që ka detyruar shumë të rinj të ndahen prej familjeve të tyre për një jetë më të mirë jashtë vendit. E tashmë ata, edhe pse herë pas here marrin ndonjë zarf nga fëmijët, duhet t’i ngrysin ditët vetëm. E në këtë pikë të jetës, nuk u mbetet gjë tjetër veçse t’i luten Zotit që edhe në botën tjetër të jenë sërish bashkë.
(Flori Bruqi)

2013-10-01

1 tetori i vitit 1997 ishte porta hyrëse e UÇK-së






Edhe pse kanë kaluar 16 vjet, Lëvizja Studentore e ’97-s vazhdon të vlerësohet si çasti më i rëndësishëm i kthesës së madhe historike që po vinte për Kosovën, kthesë e cila më vonë mori epitetin dhe vulën e UÇK-së.

Gjashtëmbëdhjetë vjet më parë Lëvizja Studentore, e udhëhequr nga Bujar Dugolli, Muhamet Mavraj, Driton Lajçi dhe Albin Kurti, e përkrahur edhe nga rektori historik i Universitetit të Prishtinës, Ejup Statovci, si dhe nga disa profesorë të tjerë, i patën dhënë fund politikës pacifiste të popullit shqiptar ndaj regjimit shtypës të Beogradit. 





Por, pavarësisht se kanë kaluar gjashtëmbëdhjetë vjet, kjo lëvizje vazhdon të vlerësohet si çasti më i rëndësishëm i kthesës së madhe historike që po vinte për Kosovën, kthesë e cila më vonë mori epitetin dhe vulën e UÇK-së. Sipas tyre, kjo lëvizje kishte thyer status quon dhe të gjitha tabutë e deriatëhershme. Ata kanë thënë se Lëvizja Studentore e ’97-s ishte kufiri kur filloi një fazë e re me lëvizjen e çlirimit dhe shtetndërtimit të Kosovës.

Dugolli: Kosova ishte pjesë e gjendjes ndërkombëtare falë Lëvizjes Studentore të ’97-s

Ish-lideri i Lëvizjes Studentore, Bujar Dugolli, ka thënë për “Epokën e re” se Lëvizja Studentore e ’97-s kishte shënuar një epokë të re drejt avancimit dhe ndërkombëtarizimit të çështjes së Kosovës. “1 tetori i vitit 1997 është vlerësuar dhe vlerësohet nga të gjithë se ka qenë një datë e kthesës historike të lëvizjes politike shqiptare për aktivitete dinamizmi të vjetër dhe të rezistencës në Kosovë. 




Me Lëvizjen Studentore të ’97-s filloi një epokë e re drejt avancimit të çështjes shqiptare në Kosovë. Rezistenca e Lëvizjes Studentore e vitit 1997 bëri jehonë të madhe edhe te faktori shqiptar, por edhe tek ai ndërkombëtar”, ka thënë Dugolli. Sipas tij, kjo lëvizje kishte trokitur fort në ndërgjegjen dhe harresën e bashkësisë ndërkombëtare karshi Kosovës. “Jehona që bëri kjo lëvizje ndikoi që Kosova të futet në agjendat e faktorit ndërkombëtar, pas asaj harrese që kishte ndodhur me Konferencën e Dejtonit. Pas kësaj Kosova filloi të lëvizë drejt një fillimi të ri, drejt aktivizimit të luftës çlirimtare për lirinë e Kosovës”, ka deklaruar Dugolli.



E ish-prijësi tjetër i kësaj lëvizje, Driton Lajçi, ka vlerësuar se Lëvizja Studentore e ’97-s ka shënuar kthesë të madhe për Kosovën. “Nëse i shikojmë gjërat në retrospektivë, Lëvizja Studentore ka shënuar vitet e kthesës së madhe dhe kthesës së rrezikshme për Kosovën. Të bësh një kthesë të madhe duhet të përballesh me shumë rreziqe të mëdha. Në atë kohë studentët, universiteti dhe Kosova ballafaqoheshin me një regjim, historia e të cilit është duke u shkruar me shkronja të zeza në bankën e të akuzuarave në Gjykatën Ndërkombëtare të Drejtësisë”, ka deklaruar Lajçi për “Epokën e re”. Ai ka thënë se gjatë protestave të ’97-s në asnjë çast nuk janë frikësuar nga rreziku që u kanosej nga forcat policore serbe. “Në asnjë sekondë nuk e kemi parë rrezikun. I kemi parë vetëm ditën dhe diellin. Kemi pasur vizion se si duhej të dukej Kosova dhe se si duhej të pengohej regjimi serb. Qëllimi kryesor dhe thelbësor i yni ishte largimi i forcave ushtarake policore serbe në mënyrë që ai diell t’i ngrohë qytetarët e Kosovës dhe të jetojnë të lirë, përfshirë edhe kthimin e studentëve në objektet universitare”, është shprehur Lajçi, i cili ka treguar një detaj të pathënë ndonjëherë për ish-rektorin historik të UP-së, Ejup Statovcin. “Ishte duke rënë shi. Një gazetar e pyeti z. Statovci, se çfarë është duke e shqetësuar në ato çaste ku qëndronim përballë kordonit të hekurt të policisë? Ai iu përgjigj: ‘Këto riga shiu’. Pra, edhe pse përballë kishim artileri të rëndë policore, atij nuk i trembej syri. Ky ishte motivim për ne, se na jepte energji dhe zëmër për ta realizuar misionin tonë”, ka deklaruar Lajçi.

Luma: 1 tetori i vitit 1997 ishte porta hyrëse e UÇK-së

Ndërkaq ish-zëdhënësi i UPS-së të UP-së, Ernest Luma, ka kujtuar me nostalgji të madhe tetorin e vitit 1997. Ai ka thënë për “Epokën e re” se Lëvizja Studentore e ’97-s është një ndër momentet më të lavdishme të shqiptarëve pasi, sipas tij, kjo lëvizje kishte thyer status quon e deriatëhershme. “Përkrahësja e vetme e hapur e projektit më të madh të vendit dhe të historisë sonë - Ushtrisë Çlirimtare të Kosovës. 1 tetori 1997 nisi më herët si projekt dhe u bashkërendua me rënien e studentit Armend Daci (që ishte pjesë e kësaj e rruge, patjetërsueshëm), studentit dhe heroit të UÇK-së, Adrian Krasniqi, ishte bashkatmosfera dhe bashkërenditja e zhvillimeve të rënda të janarit 1997, burgosja e Nait Hasanit dhe mbi 20 bashkëprojektuesve të luftës për çlirimin e Kosovës, nga LPK e LKÇK; ishte ngjarja në frymën e plotë të rënies së heronjve të orëve të para të UÇK-së, Zahir Pajazitit (31 janar 1997) dhe Luan Haradinajt (6 maj 1997)... 1 tetori 1997, pavarësisht vjeshtës së mëvonshme, ishte kjo rrugë dhe kjo frymë, ishte pararendësi i padilemë përkrah projektit më të madh të historisë dhe shekullit tonë, UÇK-së”, është shprehur Luma, duke kujtuar thënien antologjike të njeriut emblemë të kësaj ngjarje, rektorit historik të Universitetit të Prishtinës, Ejup Statovcit: “Universiteti është me studentët, dhe studentët janë të Universitetit”. Ishte kjo përgjigjja e prof. dr. Ejup Statovcit kur u pyet se a e përkrahni protestën e 1 tetorit 1997? Ishte ky momenti dhe hera e parë që Rektorati dhe rektori ishin për herë të parë në anën a studentëve, që në këtë mënyrë nuk kishte ndodhur as në vitin 1981, as në vitin 1990. 



1 tetori 1997 ishte porta hyrëse e UÇK-së në procesin dhe në kapitullin e saj në Kosovë. UÇK-ja mbetet projekti dhe vula e shekullit XX jo vetëm për Kosovën, por për shqiptarët kudo që janë. Ajo e rrumbullakoi shekullin. Ndërsa 1 tetori ishte porta e parë e saj... Shansi i fundit i paqes, për projektin e ri që ishte në sfond... Kishte të tjerë që nuk donin të dinin për këtë situatë dhe këtë projekt, dhe që përfaqësonin status quon dhe amullinë e atëhershme politike. Ata përfaqësonin moçalin politik të kohës që kundërmonte në Kosovë”, ka thënë Luma.

Gashi: Lëvizja Studentore e vitit ’97 nisi shkëndijat e luftës çlirimtare

Edhe rektori i Universitetit të Prishtinës “Hasan Prishtina”, Ibrahim Gashi, ka folur për Lëvizjen Studentore të ’97-s. Ai ka thënë për “Epokën e re” se 1 tetori i vitit 1997 kishte paralajmëruar fillimin e një rezistence të armatosur në Kosovë. “Padyshim në periudhën e jetës paralele që ka filluar në Kosovë nga fillimi i viteve ’90-ta, kur institucionet e arsimit, por edhe institucionet e tjera të Kosovës së atëhershme u nxorën si të jashtëligjshme, kur edhe filloi një jetë e institucioneve paralele, demonstratat studentore të 1 tetorit të vitit 97 shënojnë fundin e rezistencës joviolente dhe paralajmërojnë fillimin e një rezistence aktive, pra një rezistence të armatosur”, ka deklaruar Gashi. Ai ka thënë se viti 1997 ishte përpjekja e fundit që i është bërë me dije botës demokratike se ndjenja paqedashëse e shqiptarëve nuk është duke funksionuar. “Me këtë protestë u tregua se janë shteruar mjetet që në mënyrë joviolente të arrihet çlirimi i Kosovës, të arrihet te liria, të arrihet rikthimi i institucioneve arsimore. Në këto rrethana rinia studentore, si pjesa më avangarde e shoqërisë, pjesa më revolucionare, tregoi një pjekuri të lartë politike me këtë akt, në të njëjtën kohë tregoi një vendosmëri sepse, pas mospërmbushjes së kërkesave të demonstratave, një pjesë e madhe e rinisë studentore filloi të mendojë për forma të tjera të veprimit për ta arritur lirinë. Në fund të ’97-s kemi paraqitjen e parë të Ushtrisë Çlirimtare të Kosovës dhe menjëherë në fillim të ’98-s shumë nga ushtarët e ardhshëm të UÇK-së ishin studentë të UP-së”, ka deklaruar Gashi, duke shtuar se ngjarjet studentore të 1 tetorit ’97 janë çaste të kthesës historike për Kosovën. “Për ne si universitet 1 tetori ’97 përbën histori dhe aktualitet. Histori sepse i takon një periudhe 16 vjet më parë, e cila lidhet me një periudhë të vështirë në të cilën ka kaluar populli i Kosovës”, ka deklaruar Gashi.

A janë boshnjakët, ilirë të sllavizuar?

Boshnjakët, ilirë të sllavizuar?
Sa e lidhur është Bosnje-Herzegovina me rrënjët ilire? A kanë boshnjakët një të shkuar të tillë apo thjesht kanë zbritur në këto troje? A ka fakte ku mund të mbështetet kjo tezë? Në fakt zbulimet arkeologjike, por edhe studiuesit e ndryshëm përpiqen të hedhin dritë mbi të vërtetën e kësaj toke dikur pjesë e Ilirisë dhe banorëve të sotëm të saj. Por cilat janë këto fakte dhe çfarë në të vërtetë ofrojnë deri sot?
Hartat e shtrirjes së territorit të dikurshëm të Ilirisë e përfshijnë në tërësi mes të tjerash edhe Bosnje-Herzegovinën e sotme. Pushtimet e vazhdueshme nga kohët më të hershme e deri tek zbritja e sllavëve në shekullin e 6 e të 7 në Ballkan rritën presionin, sidomos e këtyre të fundit për shuarjen e lidhjes së kësaj zone me rrënjët e vërteta të saj. Ky presion kalonte nga terreni në libra ku gjithcka manipulohej, ndryshohej e merrte të vërteta të tjera. E megjithatë jo gjithçka ka humbur në Bosnjen e sotme, përkundrazi fijet janë ende aty.
Historiani dhe anëtari i akademisë hungareze të shkencave Lajos Thalloczsy para viteve 1900 artikulonte qartazi se edhe vetë emri Bosnje vjen nga shqipja. Kështu sipas tij quhej një vazo e veçantë ku qëndronte kripa dhe përdorej në Shqipërinë e Veriut. Në fakt teza e prejardhjes ilire të boshnjakëve është edhe sot heretike dhe atë e artikulojnë vetëm pak njerëz, ndër ta profesor doktor Ibrahim Pashiç që kur pyetet për të është i qartë dhe i prerë.
“Lidhja është arkeologjike, linguistike, onomastike. Edhe në kohën më të re instituti i ADN në Zvicër ka treguar që banorët e Bosnje-Herzegovinës kanë 40 përqind ADN ilire, pjesa tjetër e ADN rezulton gote, kelte, hune, trake , sllave”, thotë profesor Ibrahim Pashiç.
Kjo zonë quhet Butmir dhe është pjesa më pjellore sa i takon tokave në të gjithë kryeqytetin e Bosnje-Herzegovinës , në Sarajevë. Në fakt nëse kërkohet të gjehet një kuptim për këtë fjalë nga gjuha sllave nuk do të marrësh asgjë. Ndërkohë që sipas ekspertëve, sipas studiuesve nëse kërkohet të merret një kuptim nga gjuha ilire atëherë do të dalë fjala “botë e mirë”, “tokë e mirë”, sic edhe në fakt është pjesa më pjellore e qytetit të Sarajevës.
Për profesor Pashiç lidhjet i gjen kudo në Bosnje-Herzegovinë edhe pse ndikimet e jashtme etno-kulturore sipas tij kanë patur ndikimin e tyre.
“Ka shumë toponime që kanë mbijetuar, bjeshka “Di kali”… dy kuajt, aty ka kaluar rruga romake dhe aty duheshin dy kuaj që të tërhiqnin qerren. Kemi dy male që quhen Malush…varg-vargu, Lun nga Luan. Kemi me dhjetra shembuj të tjerë, shumë, shumë shembuj të lidhjes”, thotë Pashiç.
50 kilometra në lindje të Sarajavës në pjesën që sot i takon Republika Serbskas, austro-hungarezët rreth viteve 1880 kanë bërë zbulimin më të madh arkeologjik, që njihet si kultura e Glasinacit. Në këtë luginë janë zbuluar mijëra varre ilire e brenda tyre sende të shumta të popullatës së kohës . Punimet kanë vite të gjata që janë ndërprerë për shkak të pamundësisë financiare dhe më së shumti për mungesë vullneti politik.
Edhe gjetjet në këtë zonë e kemi të pamundur t’i shohim. Muzeu Komëetar është mbyllur prej disa kohësh si pasojë e krizës ekonomike. E vetmja mundësi janë gurët e ekspozuar jashtë godinës që ngrihet diku jo larg qendrës së Sarajevës. Shumica janë ilire të gjetura në zona të ndryshme të vendit.
Ndër ata që mbështesin tezën ilire, jo sllave është edhe Myftiu i Bashkësisë Islame në Serbi, Muamer Zukurliç i cili njihet si udhëheqës dhe mbrojtës i fortë i të drejtave të boshnjakëve në disa vende.
“Boshnjakët janë popull i lashtë parasllav. Faktet i lidhin pashmangshmërisht me origjinën ilire. Në Ballkan vështirë mund të thuhet se ekziston një grup i pastër etnik, dhe kjo pa dyshim paraqet një pasuri kulturore, dhe nuk paraqet ndonjë pengesë. Por ama përfundimisht vërtetohet se boshnjakët janë popull parasllav. Së bashku me shqiptarët dhe me popuj të tjerë të cilet nuk kanë mbijetuar dhe se ne nuk jemi ardhacakë, por jemi vendas”, thotë Myftiu Zukurliç.
Rreth 30 km nga qyteti i Sarajevës ngrihet Visoko. Ky qytet që prej vitit 2006 është kthyer në një kryeqendër të gërmimeve arkeologjike.
Të ashtuquajturat piramida ilire janë ndoshta objektet më të përfolura që prej disa vitesh kur boshnjaku Osmanagiç tha se i kishte zbuluar këtu në zonën e Visokos. Ekspertët, studiuesit në fakt janë dyshues, janë të shumtë pra ata që nuk i besojnë këtij zbulimi. Megjithatë ky debat në nivele të larta sjell çdo ditë këtu turistë nga të gjitha vendet e botës.
Për zbuluesin, arkeologun Samir Osmanagiç dhe njerëzit rreth tij këto piramida janë ndërtuar me një lloj të veçantë betoni me një madhësi më të madhe dhe më të lashta se ato të Egjiptit. Zbulimi i plotë i tyre sipas Osmanagiç do të bëhet pas pastrimit të plotë të trupit të mbuluar nga bimësia e dendur.
Sot për sot Visoko qyteti më rreth 50 mijë banorë është kthyer në një kryeqendër . Turistët dynden këtu për të prekur nga afër piramidat ilire kaq shumë të reklamuara kohët e fundit edhe në mediat ndërkombëtare.
Bosnje-Herzegovina në të gjithë trupin e saj përshkohet nga gjurmët ilire, nga gjurmët e civilizimit ilir. A janë boshnjakët ilirë apo sllavë? Faktet flasin se një pjesë e popullatës pavarësisht ndërhyrjeve dhe ndikimeve etnokulturore të ardhura si pasojë e pushtimeve të njëpasnjëshme të këtyre trojeve, kanë lidhje me Ilirinë dhe ilirët. Por edhe në këtë pikë përgjigjen më të drejtepërdrejtë e jep profesor Ibrahim Pashiç.
“Me ilirët na lidhin rrënjët, me sllavët thjesht gjuha”, thotë ai.
Sigurisht fjala e fundit i takon ekspertëve të fushës , akademikëve, studiuesve , atyre që për nga detyra u takon të merren me këtë punë...sigurisht nëse duan vërtetë të zbulojnë rrënjët tona e jo ato të dikujt tjetër.

Për zhdukjen e asaj « Jugoslalvie » nuk kishin punuar vetëm shqiptarët, por edhe komuniteti nderkombëtare, sepse ai shtet me gjitha ato të zeza prishte edhe imazhin e Evropës…»


Veprimtari i shquar i çështjes kombëtare Adem Demaci nuk është i shqetësuar me iniciativën e Malit të Zi për planin e quajtur West Balkan Six – G6 apo e ashtuqujatura « Gjashtëshja e Ballkanit Perëndimor » pjesë e së cilës do të jenë: Shqipëria, Bosnja e Hercegovina, Mali i Zi, Kosova, Maqedonia dhe Serbia, iniciativë kjo përmes së cilës gjoja « synohet integrimi i përbashkët në Bashkimin Evropian »

Per mendimin e Demacit, Jugosllavia qe nga vitet 1945 e deri me 1990, per shqiptaret ka qene njera nder regjimet shtypese dhe me te egra.

«Neve nuk na intereson cfarë plane bëjnë të huajt, të tjerët. Ata kanë planet e veta, ne tonat. Puna e Jugosllavisë njëherë e përgjithmonë ka mbaruar dhe ne shqiptarët kemi derdhur gjakë e më vonë kemi festuar që kemi dalur nga ajo. Madje jo vetëm shqiptarët, por edhe të tjerët kanë festuar që ishin viktimë e krimeve, masakrave persekutimev, burgosjeve në atë « Jugsllavi » dhe mezi kanë pritur të dalin nga ajo. Për zhdukjen e asaj « Jugoslalvie » nuk kishin punuar vetëm shqiptarët, por edhe komuniteti nderkombëtare, sepse ai shtet me gjitha ato të zeza prishte edhe imazhin e Evropës…» ka deklaruar sot për agjencinë e lajmeve « Presheva jonë » Adem Demaci , simboli i rezistencës kombëtare në kohën e «Jugosllavisë » i cili kaloi në burgjet e saja plot tri decenie-

Demaçi duke folur për (mos) ri-kthimin e shqiptarëve në ket «Jugosllavi» “Preshva jonë” ka thn¨nës e «Ne nuk jemi sllav, kush të dojë le të shkojnë me at far «Jugosllvie». Ne shqiparët hyjmë në at Jugosllavi, vetëm atëherë kur qarri do të bëjë dardha »

Do theksua se Adem Demaçi ishte veprimtar për kauzën kombëtare në kohën e Jugosllavisë dhe luftonte për barazinë e Kosovës me Republikat e tjera të Jugosllavisë. Për angazhimin e tij politik, Adem Demaçi vuajti 28 vjet me radhë në burgjet e Jugosllavisë.



-------------------------


Ministri i Jashtëm i Kosovës, Enver Hoxhaj, është shqetësuar me iniciativën e Malit të Zi për planin e quajtur West Balkan Six - G6 (Gjashtëshja e Ballkanit Perëndimor), pjesë e së cilës janë: Shqipëria, Bosnja e Hercegovina, Mali i Zi, Kosova, Maqedonia dhe Serbia, iniciativë kjo përmes së cilës synohet integrimi i përbashkët në Bashkimin Evropian.

Hoxhaj ka përfaqësuar Qeverinë e Kosovës në takimin e mbajtur në Nju-Jork, ku me homologët e tij nga vendet e Ballkanit Perëndimor, është diskutuar rreth qëllimit dhe misionit të kësaj nisme.

Megjithatë, Hoxhaj nuk ka dhënë përgjigje definitive nëse Kosova do të pranojë apo jo këtë plan, ndryshe i quajtur si plan për krijimin e një “Jugosllavie të re”, e cila parasheh që këto gjashtë shtete të kenë një asamble parlamentare të përbashkët, një treg të përbashkët ekonomik, një sistem të edukimit dhe arsimimit, bashkëpunime në shumë fusha tjera, përfshirë edhe luftën kundër korrupsionit dhe krimit të organizuar.

Hoxhaj ka bërë të ditur për gazetën “Zëri”, se në takimin në Nju-Jork, ku përveç ministrave të jashtëm të rajonit kanë qenë edhe ambasadorët e Sllovenisë dhe të Kroacisë, si dhe Komisionari Evropian për Zgjerim, Shtefan Fyle, është rënë dakord që të mbahet edhe një takim për t’u qartësuar se çfarë realisht është një iniciativë e tillë.

Hoxhaj tregon se shqetësimi i palës kosovare, fillimisht ka hasur në çështjen gjeografike, të cilën e përfaqëson kjo iniciativë, e që janë shtete ish-jugosllave dhe të cilat si grup krijojnë perceptimin e një lloj krijese post-jugosllave. Po ashtu ai thotë se dyshime ka edhe për natyrën dhe vetë karakterin e kësaj nisme. “Ne kemi mbajtur qëndrimin se kjo nismë të mos jetë vendimmarrëse dhe të mos ketë institucione që do të linin përshtypjen e një integrim koheziv të këtyre shteteve të Ballkanit Perëndimor. Të gjitha këto shtete duhet të integrohen në BE si adresë e vetme”, thotë ai.

Ai shton se ka shqetësime edhe lidhur me draft-dokumentin e kësaj iniciative, projektet e propozuara, qendrat e ndryshme institucionale, prej bashkëpunimit parlamentar, policisë dhe sundimit të ligjit e deri te bashkëpunimi kulturor dhe arsimor, ku, sipas ministrit Hoxhaj, po krijohet përshtypja e një përqendrimi dhe shpërndarje jo të balancuar në mes të shteteve. “Konkretisht të gjitha projektet janë të koncentruara kryesisht në Mal të Zi, Bosnjë e Hercegovinë dhe në Serbi”, thotë ai.


--------------------