Agjencioni floripress.blogspot.com

2012/10/13

Eliza Dushku: Shqiperine e kam ne gjak dhe temperament


Nuk ka lindur ne Shqiperi, gjyshi i saj ka shkuar ne Amerike kur ishte 12 vjec dhe per here te pare ketu erdhi ne moshen 25-vjecare. Por lidhja e saj me Shqiperine duket se eshte me e madhe. Aktorja e Hollivudit, Eliza Dushku, prej kohesh eshte bere nje imazh i vendit tone ne bote dhe nje krenari e shqiptareve. Ne nje interviste dhene per gazetarin Blendi Fevziu ne emisionin "Opinion", aktorja rrefen historine e origjines se saj shqiptare dhe lidhjet me Shqiperine. Dushku flet per dokumentarin e realizuar ne Shqiperi dhe emocionet e njohjes se vendit te te pareve te saj.

Mire se vini ne studion e "Opinion"-it. Eshte kenaqesia ime t'ju kem ketu.

Faleminderit shume.

Jam dakord per cdo gje cdo gje qe ju thate.

Jeni permiresuar akoma me shume ne gjuhen shqipe ne krahasim me heren e pare qe keni qene ketu ne Shqiperi.

Faleminderit. Po, paksa.

Kjo eshte vizita juaj e trete ne Shqiperi?

Ne fakt, eshte vizita ime e 5 ose e 6. Por per dokumentarin kjo eshte hera jone e trete.

Kur keni qene per here te pare ketu?

Hera e pare besoj se ka qene ne 2005-n - 2006-n, kur jemi takuar nje here, sigurisht.

Jemi takuar ne Dhermi.

Kisha ardhur me Fadil Berishen. Ai me gjeti ne Nju Jork dhe me tha: "Ju duhet te vini ne Shqiperi, vendi juaj po ju therret". Une nuk kisha qene kurre ketu. Im ate eshte shqiptar, por ne kryesisht na ka rritur nena. Prinderit tane ishin te ndare. Kishim shume te perbashketa dhe ishim shume te afruar me babin, por nuk dinim shume gjera per Shqiperine. Keshtu heren e pare kemi ardhur me babin dhe me vone pastaj jemi shoqeruar edhe nga mami. Dhe atehere jemi takuar edhe me ju.

Eshte shume interesante, sepse ne SHBA ka komunitete te medha shqiptaresh. Komuniteti me i madh para Luftes se Dyte Boterore dhe me pas komuniteti i ri pas 1990-s. Kam degjuar se babai juaj eshte nga Korca.

Po, gjysherit e mi. Im ate ka lindur ne Boston.

Si shkoi familja e babait tend nga Shqiperia ne Shtetet e Bashkuara?

Gjyshi im ishte rreth 12 -13 vjec kur erdhi me anije ne Boston.

Nga qyteti i Korces...

Po, nga Korca. Ai nisi te punoje ne Boston per njefare kohe, hapi nje biznes dhe me pas eshte kthyer perseri ne Korce per te gjetur nje grua. Aty ai takoi gjyshen time Velarminin.

Sic benin zakonisht te gjithe imigrantet shqiptare ne ate kohe. Ata ktheheshin ne vendin e tyre per te gjetur nje grua.

Po, nje grua te bukur, gjyshen time Velarmini.

E keni takuar ju gjyshin dhe gjyshen tuaj?

S'e kam pasur mundesine te njihja gjyshin dhe gjyshen time se ata kane nderruar jete para se te lindja une. Dhe kjo eshte nje tjeter arsye se pse ky dokumentar eshte kaq i vecante dhe kaq i fuqishem per ne. Sepse ne nuk i kemi njohur ata, nuk dinim shume per vendin nga i cili ata kishin ardhur dhe kurre s'na u dha mundesia te degjonim historite e tyre, qe ata t'i ndanin ato me ne.

As nga babai juaj?

Nga im ate i kemi mesuar pak gjera, sigurisht. Por eshte ndryshe t'i degjoje nga goja e tyre. Dhe tani qe na jepet mundesia te shetisim ne Korce, te vizitojme vendet ku ata linden dhe kane jetuar dhe kane ecur, eshte nje ndjesi vertet e fuqishme.

Babai juaj ka lindur ne Boston, por a ka qene ai pjese e komunitetit shqiptar atje, apo jo?

Besoj se ka qene. Ata jane rritur ne nje zone te Bostonit, ne Sauthend ku ka pasur shume imigrante nga e gjithe bota. Gjyshi im kishte nje dyqan me artikujt te ndryshem. Dhe kjo eshte nje nga gjerat, per te cilat im ate eshte ndjere krenar per babane e tij. Ne shume vend ne Boston italianet benin pazar vetem ne dyqanet italiane, irlandezet vetem ne dyqanet irlandeze. Ishin ndare sipas kombesive. Por gjyshi yne thoshte: "Dyqani im eshte i hapur per te gjithe. Te gjithe mund te vijne te bejne pazar ketu.

Per te gjitha kombesite...

Po, jo vetem per shqiptaret, por per te gjithe. Dhe mesa kam degjuar, ai nuk ka bere kurre nje dite pushim ne jeten e tij. Ai punonte cdo dite edhe ne ditet e festave. Im ate, vellezerit dhe motrat e tij e ndihmonin gjyshin ne dyqan. Ata ishin 5 femije.

Gjysherit e tu nuk u kthyen kurre ne Shqiperi, as per vizite?

Jo, mesa di une.

Dhe babai juaj ka ardhur per here te pare ne Shqiperi me ju apo...?

Ai ka ardhur nje here i vetem, ne fillimet e viteve '90 dhe ishte nje vizite shume e vecante per te. Ai erdhi te takonte xhaxhain i cili quhej Enesti. Ai jetonte ketu.

Ishte akoma gjalle atehere?

Po, ai ishte akoma gjalle dhe im ate shkoi drejt e tek shtepia e tij. Edhe ne ne kete dokumentar kemi shkuar tek e njejta adrese. Ne kishim vetem nje adrese qe nga vitit 1991. Im vella dhe une bashke me grupin e xhirimit shkuam te kerkonim pjesetaret e mbetur te kesaj familje. Kishim nje numer telefoni qe nuk punonte dhe po ashtu edhe kete adrese te vjeter. Keshtu ne shkuam dhe i trokitem ne dere. Ai kishte nderruar jete.

Po familja e tij jetonte akoma atje?

Po, vajza e tij, Elvira, kusherira jone dhe dy femijet e saj, Neli dhe Florian, gruaja e tij dhe femijet e tyre. Ata u bene pjese e dokumentarit tone. Ata na cuan te benim pazar ne dyqanet e tyre. Kemi shtruar nje darke ne shtepine e tyre. Ishte dicka e mrekullueshme.

Ju keni lindur ne 1980. A ka qene e pranishme Shqiperia gjate femijerise suaj?

Ishte, duke e lidhur me ato gjera qe nena jone kishte mesuar nga gjyshja. Ato gjera qe ajo mendoi dhe e ndjeu se ishin te rendesishme t'i kalonte tek ne gjate mungeses se gjyshes sone. Ishin gjera te tilla si "byreku". Ne e quanim byrek me spinaq. Per Vit te Ri, ne pergatisnim nje byrek me spinaq, mbeshtillnim nje monedhe aty dhe e fusnim brenda tek mbushja.

Po, tradite shqiptare kjo....

Po dhe kjo gje na pelqente shume. Une kam tri vellezer me te medhenj dhe te gjitheve na pelqente shume kjo gje. Pra, ishin tradita te ndryshme per te cilat kemi mesuar se gjyshja jone i ndiqte me shume rreptesi.

A ju ka rene juve ndonjehere monedha?

Po, sepse une haja sa me shume qe te mundja vetem qe te me qellonte monedha ne te.

Sepse kjo do te thote qe ju ate vit jeni me fat....

Po.

Po a kishit ju ndonje informacion per Shqiperine ne ate kohe. Akoma ne ate kohe, kur ju mund te keni qene 10 apo 12 vjece, Shqiperia ishte nje vend i mbyllur. A kishit ju ndonje informacion per Shqiperine, se cfare po ndodhte ketu?

Nena jone eshte pedagoge e politikes krahasuese nderkombetare ne Universitetin e Bostonit. Nena jone tregonte per ngjarjet qe ndodhnin ne vendet e ndryshme. Keshtu ajo do te na tregonte edhe per Shqiperine. Sic e thate edhe ju, ishte nje vend i izoluar. Ishte gjithmone interesante sepse ne jemi rritur ne Uotertaun, sic e permendet edhe ju, dhe atje ishte nje komunitet shume i madh me armene, shume i madh. Ai eshte komuniteti i dyte me i madh ne vend. Ne kishim shume shoke armene. Por kur ishim ne shkolle, mesuesit na thoshin: "C'kombesi jeni ju"?

"Jemi shqiptare, thoshim ne. Jo, jo, thoshin ata. Ju doni te thoni se jeni armene?

Ne thoshim jo, jemi shqiptare. Ekziston nje vend qe quhet Shqiperi, nje vend i vogel.

Perseritet e njejta histori me shqiptaret ne te gjithe boten. Disa here ata ngaterrohen me armenet. Po atehere, kur niset te merrnin me shume informacione per vendin?

Po si cdo femije, kur fillon te rritet, edhe ne filluam t'i benim babait pyetje te ndryshme dhe ishim afruar shume me vellezerit dhe motrat e tij. Me vellain e tij me te madh, Nikolas. Ky kishte dy femije. Djali i tij erdhi me nje mision ne Shqiperi dhe vajza e tij erdhi te kryente disa pune ne Bullgari. Ata u perpoqen te krijonin lidhje me familjen ne Tirane. Nuk ishte dicka sekrete, por ne te njejten kohe gjerat nuk ishin edhe aq te hapura sa c'i kishim nga ana e nenes sime. Prandaj ishte i rendesishem fakti... se une jam nje person qe hyj drejt e ne teme. Keshtu sapo me rane ne dore burimet, krijova disa lidhje. Po ashtu edhe miqesine me Fadilin e shfrytezova dhe si perfundim zbarkuam ne Shqiperi.

Keni pasur ju kontakte me anetare te komunitetit shqiptar ne Boston kur ishit femije?

Jo edhe aq shume. Sic e thashe, ne jemi rritur ne familjen e nenes sime. Edhe im ate kishte nje lidhje siperfaqesore, te vogel, por nuk ishte dicka e thelle me komunitetin shqiptar.

Une per shembull kam me shume lidhje se ai tani. Me kalimin e viteve... Me kujtohet kur halla nderroi jete, funerali i saj u be ne Kishen Ortodokse Shqiptare ne Sauthend te Bostonit. Dhe ne kemi shkuar atje. Para se te niste funerali, dukej si nje dasme e madhe. Aty perreth kishte shume shqiptare dhe ne takuam njerez te ndryshem. Prifti sapo kishte ardhur nga Kosova. Une e ndiej se me kalimin e kohes po krijoj akoma me shume lidhje me shqiptaret.

Po, kjo eshte shume interesante. Kam degjuar se ... nuk jam i sigurt nese kjo histori eshte e vertete apo jo, por kam degjuar se...

Thashethemet kane marre dhene....

Kam degjuar se kur i jeni futur kinematografise, ju keni pyetur Arnold Shvarzenegerin, nese duhet ta ndryshonit emrin tuaj ne nje emer arti, apo jo.

Eshte e vertete kjo gje apo jo?

Me duket se ka qene nena ime. Meqe ajo eshte profesore dhe nuk ia ka idene biznesit te artit. Sepse ne filmin tim te pare une kam qene rreth 10 a 11 vjece.

Profesore dhe biznesi i artit, dy gjera te ndryshme...

Po, tamam. Ajo as Arnold Shvarzenegerin nuk e njihte, por kur shkuam atje te gjithe hasnin veshtiresi me emrin tim. Gjate gjithe jetes me thoshin, "Dushku, Dushka'. Nuk ma shqiptonin sic duhet mbiemrin. Keshtu nje dite mami i tha Arnoldit. "Arnold, njerezit po me thone se kemi nje mbiemer shume te cuditshem. Mos duhet ta ndryshojme kete mbiemer? Ai thote: 'Me beso mua, kane per ta mesuar". Kur mesuan "Shvarzenerger, ve doren ne zjarr se kane per ta mesuar edhe kete".

Mendoj se ishte nje ide shume e mire qe nuk e ndryshuat emrin?

Jo, une s'do ta kisha ndryshuar kurre. Dhe mendoj se as ajo nuk e kishte seriozisht ate qe tha.

Si e niset jeten tuaj ne kinematografi?

Sinqerisht, ishte thjesht pune fati. Im vella, ortaku im producent, kur isha 9 vjece, im vella ishte nje aktor, luante gjithmone role kryesore ne shfaqjet e shkolles . Ai kishte gjetur nje agjent tregtar. Kemi shkuar ne disa prova bashke dhe une si moter e shoqeroja. Gjate provave une pengohesha dhe rrezohesha. Drejtori i trupes me pa dhe me pyeti nese do te vija ne provat e filmit te tij qe ka qene edhe filmi im i pare. Ishin marre ne prova nja 8 mije vajza ne te gjithe vendin. Te gjitha vajzat ishin te veshura me fustane dhe une isha si djale. Isha pis ne fytyre, kisha veshur pantallona te shkurta. Isha si nje trazovac i vogel. Ata kete kerkonin. Roli ishte per nje femije te prape dhe harrakat. Duhet te shkonim ne Kaliforni per provat e filmit. I telefonuan nenes sime dhe i thane se duam ta marrim ne prova vajzen tuaj per filmin dhe ajo u tha: "Nuk e dua nje jete te tille per vajzen time. Faleminderit Mirupafshim.

Keshtu ajo e mbylli telefonin. Im vella, tha; "Mami, eshte nje udhetim falas per ne Hollivud. Coje ne Hollivud falas.

Dhe e keshtu ju shkoni ne Kaliforni. Ishte filmi i pare qe keni marre pjese. "That Night"...

Po ishte i vellezerve "Uorner", me Xhulia Luis, C Thomas. Ishte nje film i shkurter, por une isha personazhi kryesor....

Dhe pas atij filmi ju jeni shperngulur nga Bostoni ne Kaliforni?

Jo, kam jetuar ne Boston derisa mbarova shkollen e mesme. Pas atij filmi jam kthyer ne Boston, por e njejta zyre xhirimi me kishte regjistruar ne kasete per nje film te Robert De Niros. Leonardo di Caprio dhe Robert De Niro me titull "This boy's life". Aty me caktuan te luaja rolin e vajzes se De Niros. Ata thoshin meqe je shqiptare...

Tani edhe De Niro po thote se eshte shqiptar....

Po, ne Uikipedia thuhet se nenen ose babain e ka shqiptar, por shqiptar te Italise se Jugut, ata quhen arbereshe. Po, cfare ka thene De Niroja?

Po ne ate kohe ai nuk ka thene gje se ishte shqiptar. Vetem kohet e fundi tani i ka dhene ze ketij informacioni. Ne ate kohe ata thane: Ky eshte Italian, por edhe ti dukesh e tille. Shqiptar, Italian sikur jeni njelloj. Prape ti mund te luash rolin e femijes se tij. Keshtu une kam luajtur rolin si vajza e tij.

Filmi tjeter i im ka qene "True Lies" ku kam luajtur rolin e vajzes se Arnold Shvarcenerit dhe Xhemi Li Kertisit. Por gjithmone pasi ka mbaruar filmi une kthehesha ne Boston, vazhdoja shkollen., Nena me ka mesuar te beja nje jete shume normale.

Por ne ate kohe ne nje fare menyre ju ishit e famshme....

Po, ne nje fare menyre.

A ishte e veshtire te vazhdoje shkollen e mesme dhe ne te njeten kohe te ishe nje adoleshente e famshme?

Po, me raste. Ndonjehere femijet e tjere ishin disi te ashper. Por gjithsesi, familja ime, e cila ishte nje familje fantastike me mesoi te jetoja me kembet ne toke. Une isha motra e vogel dhe pritej qe une te beja pjesen time te puneve te shtepise, te respektoja prinderit. Pra, nuk sillesha si nje yll kinemaje. Keshtu nena ime me lejoi ta vazhdoja kete karriere.

Po, por ju thate ne fillim se nena juaj sikur nuk ishte dakord qe ju te nisnit karrieren si artiste. A eshte ajo e kenaqur tani me karrieren tuaj?

Mendoj se ajo eshte e kenaqur tani pas atyre gjerave te tjera qe kam arritur te bej ne karrieren time dhe ato qe po i arrij duke pasur nje farq fame. Nena ime eshte presidente e nje organizate jofitimprurese ne veri te Ugandes, per ish-ushtaret femije. Kjo organizate quhet "ThriveGulu". Kam shkuar atje me te dhe... Kam degjuar se ajo ndonjehere punon edhe ne Senegal, ne Dakar.

Tashme ajo punon ne universitetin Safic, nje kampus satelit ne Dakar. Por ajo jep mesim "African Politics" dhe "Eomen studies" (studime gjinore per femrat) Por kete organizate jofitimprurese ajo e ka nisur ne Ugande. Ajo eshte 70 vjece dhe ka nisur nje Organizate jofitimprurese dhe une jam pjese e bordit te saj. Pikerisht tani i jam kthyer shkolles dhe studioj menaxhim e organizatave jofitmprurese, aktivizmin social. Nena ime s'e ve ne dyshim qe s'i ka pare te gjithe filmat e mi. Ndoshta ka pare 4 a 5 nga 20 prej tyre, por e vlereson shume faktin qe une po arrij gjera te mira. Ajo mezi po e pret kete dokumentar, sepse i pelqejne shume gjerat qe jane autentike dhe qe i sherbejne dhe ndihmojne te tjeret.

E ka pare ajo dokumentarin?

Jo, nuk e ka pare akoma. Ndoshta do ta shohe ne Nju Jork ne nentor. Per here te pare do ta transmetojme ketu neser ne darke. Kjo eshte shfaqja jone e pare. Dhe me pas do ta transmetojme ne Nju Jork, ne nentor.

Kam pershtypjen pas atij takimi te fundit qe patem ne 2006, se ajo e njeh Shqiperine dhe di me shume per te sesa babi juaj. Kjo ndoshta sepse ajo eshte profesoreshe, di per historine e Shqiperise.

Sigurisht, ajo eshte shume e dhene pas historive te vendeve te ndryshme te botes.

Cila ka qene preferenca e nenes suaj per te ardhmen tuaj kur ishit femije?

Mendoj se ajo shpresonte qe une do t'i futesha shkences politike.

Mos me thuaj doktor apo arkitekt, sepse shumica e prinderve e kerkojne nje gje te tille....

Jo, une mendoj shkenca politike dhe aktivizimi social. M'u desh te beja nje rruge me kthesa per te arritur atje, por e gjeta rrugen. Gjithashtu, tani une studioj edhe disa ore shkence politike. Pa dyshim qe une jam nje kombinim i te dy prinderve te mi.

Po babai, eshte i kenaqur me karrieren tuaj?

Po, ai eshte mahnites. Edhe im ate ka qene mesues.

Ka qene qe ne fillim?

Im ate ka dhene mesim ne klasen e 3-te dhe te 4-tert ne Boston. Per nje fare kohe kam menduar edhe te behesha mesuese. Me pelqente shume kur e shihja babain te jepte mesim. Shkoja ndonjehere ne klasat ku ai jepte mesim. Ai kishte nje aftesi te pazakonte per te krijuar nje lidhje me femijet. Ai kishte te bente me femije qe vinin nga lagje vertete te veshtira dhe ishte i jashtezakonshem per t'u pershtatur me ta. Keshtu, une kam menduar gjithmone se ndoshta me vone ne jeten time une mund te behesha mesuese si im ate. Por ai ka qene gjithmone shume mbeshtetes dhe krenar per karrieren time.

Cilat kane qene kontaktet tuaja te para me shqiptaret ne SHBA? Ju me pare permendet Fadil Berishen. Cilat kane qene lidhjet e para qe keni pasur ju me shqiptaret apo me komunitetin shqiptar atje?

Ndoshta ne vitin 2001 kam realizuar nje film me titullin "Wrong Turn". Ishte nje film horror. Gjate gjithe filmit ne kishim vetem nje veshje, sepse ne kishim humbur ne pyll. Donin qe une te vishja nje bluze te bardhe. Kerkuan qe te vendosja dicka ne bluze, por nuk e dinin se cfare. Nje embleme, nje simbol. Dhe une u thashe se mund te ofroja nje simbol shume te lezetshem. U thashe per flamurin shqiptar. Ishte shqiponja me dy koke. Ua tregova regjisoreve dhe ata thane: "Shkelqyeshem, na pelqen shume. Keshtu, gjate gjithe filmit kam mbajtur ne kraharor shqiponjen me dy koke. Pas kesaj, pati nje vershim reagimesh nga shqiptaret kudo ne bote.

Ne ate kohe keni dale ne te gjithe gazetat shqiptare...

Kjo gje me preku vertete dhe me beri te vetedijshme per te qene krenare qe isha shqiptare. Ishte si nje fare zgjimi. Edhe im ate e thoshte shpesh, se ndonjehere krijohej nje fare ndjesie turpi te ishte shqiptar.

Sidomos gjate regjimit komunist....

Absolutisht. Dhe kjo gje sikur ma theu zemren dhe e ndjeva sikur gjithmone kam pasur deshiren t'u dal ne krahe njerezve per te mbrojtur identitetin e tyre, te jeni krenar dhe ta shprehin ate me ze te larte. Jo te thone se ata jane me te miret, por: "Ky jam une dhe jam shume krenar per kete dhe nuk me vjen turp". Kur e mbajta ate, pati nje reagim te tille dhe shume te rinj filluan te thoshin "tani qe ju jeni kaq krenare qe jeni shqiptare, edhe une ndihem krenar qe jam shqiptar. Kjo me krijoi nje fare deshire per ta eksploruar me tej kete gje. Pothuajse disa vite me vone, Fadil Berisha erdhi ne Nju Jork, ne nje shfaqje. Me takoi dhe me tha: "Une nuk jam i cmendur, por dua qe ti te vish ne studion time te te bej fotografi dhe me pas t'i coj ato ne Shqiperi. Une I thashe: Prit t'u telefonoj vellezerve. Dhe me pas ata dolen dhe biseduan. Pastaj u prezantua ky...

Ky ishte takimi juaj i pare me Fadil Berishen? Shkuat ne studion e tij?

Ne fillim, nisa vellezerit te shihnin. Ata me thane se cdo gje ishte ne rregull. Ai fotografonte Halley Berry dhe shume te famshem te tjere keshtu qe mund t'i besonim. Keshtu shkuam dhe ai me ka bere disa fotografi fantastike. Menaxheret dhe agjentet e mi thane se ato ishin fotografite me te bukura qe kisha bere ndonjehere ato 15 vite. Ky ishte nje goxha bonus. Por kur ai tha se donte t'i conte ato ne Shqiperi, te lutem, merr edhe familjen tende. Keshtu ne erdhem dhe ishte dicka e jashtezakonshme.

Cila ishte pershtypja juaj e pare kur ai ju tha se donte t'ju sillte ketu ne Shqiperi?

Isha shume e emocionuar. Une gjate gjithe jetes sime kisha udhetuar neper bote me nenen time. Kishim shkuar ne Afrike, Kine, etj.

Por s'e kishit menduar ju me pare te vizitonit Shqiperine?

Po, por ne nje moshe me te hershme nuk ishte aq e lehte te udhetoje ketu dhe Shqiperia nuk ishte nje vend aq i hapur. Ishin krijuar disa ide negative per Shqiptaret, prandaj me vjen mire qe m'u dha mundesia te njihja Fadilin dhe qe me solli ketu.

Cila ishte pershtypja e babait tuaj pas vizites se tij te pare ne Shqiperi ne fillimet e viteve '90?

Im ate ishte shume sentimental, shume pozitiv. Kishin ndodhur shume ndryshime. Sigurisht, nuk ishin aq moderne sa c'jane tani. Eshte dicka qe s'mund ta pershkruash kur vjen ne nje vend dhe sheh rrotull, ke ndjesine se dicka te lidh me keta njerez. E ke vertete ate ndjesine se je mes njerezve, mes popullit tend, gjakut tend. Keshtu une mendoj se ai e ka pasur ate ndjesi ne nje menyre shume te thelle. Mbaj mend qe ai u kthye me nje pershtypje vertete shume pozitive.

Ju thate se keni marre shume mesazhe nga Shqiptaret pas filmit "Wrong Turn". Por a eshte i njejti reagimi ndaj jush tani kur te gjithe shqiptaret ju njohin qe ju jeni nga Shqiperia dhe ju shohin tatuazhin me shqiponje?

Tani behet fjale per dicka akoma me te gjere. Kur erdhem ketu une bera tatuazh ne shpine shqiponjen, im vella e beri tatuazhin ne krahe dhe po ashtu edhe im ate ne kycin e kembes. Ishte organike, por ndodhi shume shpejt. Por tani me duket shume sureale. Une ndihem si nje heroine e ketij vendi dhe nuk e di se c'kam bere per te qene keshtu vecse te ndihem krenare qe jam nga ky vend dhe perpiqem te jem nje shembull i mire per te rinjte dhe te perkrah faktin se njerezit duhet te ndihen krenar per vendlindjen e tyre. Sigurisht duhet ta pranojne te gjithe te tjeret, por une besoj tek kultura, besoj se ne keto dite bashke me globalizimin, sikur po humbet kultura dhe te gjithe sikur po bejne te njejten gje. Mua me pelqen te mesoj per historine e nje vendi dhe ne pikerisht kete gje mund tua kalojme brezave te ardhshem. Muzika, ushqimi, gjuha, letersia. Eshte kaq bukur dhe ne kemi nevoje per kete gje.

Emigrantet tane, sidomos emigrantet e brezit te pare ndihen krenar per karrieren tuaj dhe identitetin tuaj. A luani ju ndonje rol ne komunitetin shqiptar tani? A keni ne plan ndonje gje tjeter pervec ketij dokumentari, paraqitjes se tij ne fund te nentorit ne Nju Jork?

Ne udhetimin tim te fundit une kam marre nenshtetesine shqiptare. Keshtu kam pasaporten shqiptare dhe kryetari i bashkime, Basha me ka caktuar ambasadore per Tiranen per artet edhe per vendet e ndryshme. Keshtu me uronin mireseardhjen si ambasadore per Tropojen, Korcen. Kemi harxhuar shume kohe per pergatitjen e ketij dokumentari, sepse vertete eshte shume i rendesishem. Ky eshte vertete letra dashurie qe ia nisim ketij vendi. Tani qe ky dokumentar perfundoi, duhet te gjej hapesira te tjera ku e ndiej se duhet te perfshihem dhe ndoshta te tjera gjera per te cilat duhet te punojme.

Ne fakt, dua te bisedojme dicka ne lidhje me dokumentarin tuaj i cili eshte shume interesant. Si ju lindi ideja qe te xhironit nje dokumentar per Shqiperine?

Ne dy vizitat e para, nje njerin me babain dhe ne tjetrin me nenen time, ne u mahnitem me bukurite. S'e kishim idene per gjithe kete diversitet, larmi gjeografike, bregdeti, plazhet. Askush s'dinte gje per Rivieren Shqiptare, vecse nese ishte nga ketu apo e kishte vizituar. Keshtu qe Fadili na tha "Po sikur te benit nje dokumentar?!" Te bejme dicka te vecante ndersa vizitojme vendin. Tashme keni vizituar shume qytete. Le ta realizojme, ndersa vizitojme vendin. Le ta filmojme. I kam rene botes kryq e terthor dhe me pelqen shume te udhetoj. Brenda vetes gjithmone e kam dashur nje dicka te tille. Kam shume fansa ne cdo vend, nga media sociale.

Fillova te mendoj qe s'i kisha me vete njerezit ne udhetimet e mia. Gjithcka u perputh the ndodhi ne cast dhe te gjithe thame se duhet ta realizojme. Fadil Berisha, miku yne i ngushte, Blerim Destani, vellai im Neiv, i dashuri im Rik Foks, ne te gjithe vendosem te vinim ketu. Na u deshen 15 dite dhe vizituam 15 qytete ne te gjithe Shqiperine.

15 dite ne 15 qytete? Udhetim shume i ngarkuar, shume intensiv...

Shume i ngarkuar. Nuk kaluam me shume se nje nate ne secilin qytet

Cilat ishin pershtypjet pas dy javesh?

Isha shume mallengjyer. U emocionova gjithe ato here, pata nje mori emocionesh. U kenaqa shume, nje fare dobesie te brendshme. Kudo qe shkonim kishte dicka te vecante, dicka magjike, dicka misterioze, dicka te re. U perqendruam ne disa vende historike, ishim ne Butrint, Apolloni,

dhe patjeter shkuam ne Korce. Kudo qe shkonim pershendeteshim nga njerez aq mireprites

patem aq shume afrimitet dhe mikpritje ne aq shume vende, qe jo cdokush tjeter ndoshta mund t'i kishte pasur domosdoshmerish. Kjo me beri perseri te mendoj se kjo ishte nje thirrje per dicka qe duhet ta beja patjeter.

Keni vizituar disa vende ne Shqiperi, cili ishte me interesanti sipas mendimit tuaj?

E di qe jane shume per t'i mbajtur mend. Vecanerisht nga stergjysherit tane Korca ishte shume speciale per ne.

A ishte i shijshem byreku i Korces?

Byreku i Korces ishte shume i shijshem. Kur ishim atje ishte edhe festa e birres, qyteti ishte aq i gjalle. Qytet shume i bukur. Ne Shqiperi me pelqen kombinimi i te vjetres me te rene, te lashtes me modernen. Me pelqen shume ta shoh nje kombinim te tille ne Korce. Gjithashtu me pelqyen plazhet, Dhermiu, Durresi, etj. Ne gjithashtu ishim ne malesi. Malet ishin mbreselenese

Pritja ishte shume e mire. Njerezit me mesuan te kercej, u binin daulleve.

Madje as shqiptaret nuk i njohin malet tona aq mire. A ishin te bukura?

Mahnitese! Iu ngjitem lumit te Valbones. gjithcka e kemi regjistruar ne dokumentarin tone. Me mahnitesja qe mund te kem pare ndonjehere.

Si ishte mikpritja e njerezve? A ishin miqesor?

Pertej kufijve te mikpritjes. Bujaria e tyre si askund tjeter ne bote. Kur isha ne malesi me shkruan nje kenge. Nje kenge mireseardhje per Eliza Dushkun. Poqen nje dash ne ferlik dhe na e vune para. Pertej bollekut material ishte ngrohtesia, bujaria e dale nga shpirti qe te bente kaq shume per vete. Kaq shume emocionuese. Kam nje kujtim te vecante kur sapo kisha vene tatuazh shqiponjen. Shkova tek nje dyqan i vogel ne cep te rruges per te marre ca gjera te vogla.

Ishim ne udhetim dhe u ndala per te marre nje Tylenol apo ndonje aspirine te ngjashme

Ishte nje plak u ulur ne nje karrige dhe gruaja nga banaku me tha: "Ju jeni Eliza Dushku, une te njoh". Dhe plaku qe dukej sikur kishte 20 vite pa levizur nga karrigia, erdhi ngadale dhe me kapi nga shpatullat dhe ktheu me kurriz dhe puthi shqiponjen ne mes shpatullave te mia. Dhe me ngjethet mishi sa here e kujtoj dhe pati nje ndikim te thelle brenda meje.

A jeni e kenaqur me dokumentarin e perfunduar?

A jam e kenaqur?!

Po?

Teper e kenaqur. Ndiej qe kemi xhiruar ato qe kishim planifikuar te xhironim. Ne fakt, u kthyem dhe beme edhe disa xhirime te tjera te vendlindjes dhe shkurtuam disa te bere na Mal te zi dhe ne Maqedoni. Sepse ne viziten e pare patem vizituar Maqedonine dhe Kosoven por s'kishim vizituar Malin e Zi. Dhe ne ishim per ta plotesuar para nje muaji e gjysem. Erdhen pa buje dhe ishim ne Ulqin dhe gjithashtu kaluam me shume kohe me familjen. Dhe kjo ishte permbyllja e komplet dokumentarit. Jam ne ankth dhe shume e emocionuar sepse tashme eshte momenti i madh per t'ua treguar shqiptareve, miqve dhe personaliteteve dhe ne shpresojme qe do t'u pelqeje.

Do te jete absolutisht i suksesshem....

Faleminderit shume dhe ne ashtu shpresojme.

Po personat e tjeret amerikane qe te shoqeronin, duke perfshire edhe te dashurin tend cfare pershtypjesh paten per viziten ne Shqiperi apo per dokumentarin?

Stafi qe punoi dhe xhiroi per dokumentarin, shume njerez u befasuan.

Pse u befasuan?

Sepse Shqiperia kishte qene nje vend i izoluar dhe misterioz. Nje vend i rrethuar nga Greqia, Italia, Kroacia, vende shume te njohura dhe shume te vizituara nga mbare bota per shume vite me radhe. Si per cdo gje qe se njohim ishim disi te distancuar. Mund te kishte stereotipa dhe stigmatizues ne Amerike qe thoshin "je si shqiptar i cmendur". Kurre se mora vesh se cfare kuptimi kishte. Ishin gjithe ata stereotipa qe se kishin idene fare dhe kur shikuan filmimet tona thoshin "dua te shkoj atje", "do ta vizitoj veres qe vjen". Donin te perjetonin ato qe une kisha perjetuar. Nuk e imagjinonin qe Shqiperia kishte kaq shume per te ofruar. Shqiptaret jane shume mikprites, jane te dashur, jane shume te bukur. Nuk jane as te cmendur dhe as te frikshem.

Kane nje kulture mjaft te bukur dhe te pasur.

A eshte e vertete qe filmi eshte arritur ne saje te mbeshtetjes se medias sociale shqiptare?

Po, une Fadili Berisha dhe Blerim Destani themeluam produksionin fillestar te filmit dhe me pas na u desh ta editonim te gjithe kete projekt. Keshtu qe ne mblodhem fonde, rreth 70 mije dollare per 30 dite nepermjet twitter dhe facebook dhe kam shume te rinj shqiptare ne twitter, rreth 1 milion e 3 miq ne llogarine time ne twitter. Beme nje fushate per mbledhjen e fondeve te perbashketa. Ne donin qe ata te ndiheshin pjese e kontributit per xhirimin e ketij dokumentari.

Duke dhuruar 1 dollar apo 5 dollare, per te arritur dicka kolektive. Per te arritur dicka me kontributet e njerezve te ndryshem. Dhe ia dolem te mblidhnim fondet.

Sa ishte shuma perfundimtare?

72 mije apo 73 mije dollare ne 30 dite. Shume shqiptare deshen ta mbeshtesnin kete dokumentar.

72 - 73 dollare ne 30 dite?! Paska qene mbeshtetja e shume personave. Dhe te gjitheve do ju pelqeje ta shikojne dokumentarin....

Po te gjithe ne ate shpresojme. Mezi po presim.

A do te jete ne media, televizionet shqiptare apo ato amerikane?

Do te shfaqet tek te dyja. Ne Amerike po punojme me televizionin Pbs dhe ata jane shume te interesuar per te. Ndersa ketu kemi takuar disa persona kete jave dhe po bejme disa marreveshje mbi distribucionin ketu si dhe ne vendet e tjera. Duam qe ta shohin sa me shume njerez qe te jete e mundur. Te jete kudo, te shihet edhe ne avion. Sapo ta shohin kete dokumentar njerezit do bien ne dashuri me kete vend njesoj si une.

Thate se e e keni vizituar Shqiperine 4 - 5 here deri tani. A planifikoni te vini perseri ne te ardhmen?

Patjeter! Tashme jane shtetase shqiptare. Do vi shume here te tjera. Kam kaq shume miq ketu.

Pse te duhet pasaporta shqiptare? Shtetesia Shqiptare?

Sepse do kem kam caste dhe lehtesira. Nuk do kem nevoje per vize per te shkuar ne Stamboll. Sapo e mesova edhe kete. Jam shume nikoqire, jam korcare. Jam e kujdesshme me parate dhe me pelqen te bej pazar te leverdisshem. Gjithashtu i kam rrenjet tek ky vend. Eshte plotesisht nje ndjesi tjeter te jesh shtetase shqiptare krahasuar me nje vizitore. Ku i dihet, shume shpejt Shqiperia mund te jete anetare e Bashkimit Evropian. Me ben te ndihem me nderkombetare. Gjithashtu me ben te leshoj rrenje ne atdheun tim.

Si po ju ecen karriera ne Shtetet e Bashkuara?

Po ecen shume mire. Ka qene me ndryshe keto vite sepse kam filluar me produksion krahas aktrimit. Dhe kur je ne shfaqje televizive nuk ke shume kohe te merresh me gjera te tjera. Por pasi pata nje periudhe 22-vjecare ne aktrim, filluam te kishim shume ide e me pas te merreshim edhe me produksion. Tashme kemi nje kompani produksioni, vellai im Neit dhe kemi dy filma me metrazh te plote. Po punojme me skriptet, ne njerin luaj edhe une dhe tek tjetri jepi pas kamerave. Me pelqen ta mbikeqyr procesin si regjisor.

A keni diten e ngarkuar?

Po, shume e ngarkuar, kemi dy projekte televizive, zhvillojme dy programe televizive, dokumentarin, si dhe kaloj kohe ne pune jofitimprurese. Mami ka nje organizate jofitimprurese dhe nje te tille ka edhe babai ne Nju Inglend, per femije qe shkojne ne kampe femijesh. Ka qene kamp per djemte per 112 vjet. Babi im dhe te gjithe vellezerit e mi kane shkuar ne kete kamp dhe quhet kampi "HALE" (heil). Veren e kaluar hapem programin e pare per vajza. Qe kur isha e vogel doja te shkoja dhe une si babai dhe vellezerit e mi.

Ju jetoni ne Kaliforni. A kaloni kohe edhe ne Boston apo ne Nju Jork?

Po shume kohe, me pelqen Bostoni. Ne menyre te ngjashme Bostoni me duket si vendi im. Shkoj ne Boston sa here qe mundem. Familjen e kam atje, nipat dhe mbesat.

Si po te ecen marredhenia me basketbollistin Rik Foks?

Po me ecen mire. Eshte ulur ketu ne studio. Ai eshte mbeshtetes i mahnitshem. Ne e mbeshtesim njeri-tjetrin, jemi miq per koke dhe mendoj se kjo eshte gjeja me e rendesishme. Ai me jep nje mbeshtetje vertet te madhe.

A i pelqen edhe atij Shqiperia?

Po i pelqen dhe ben ate shenjen e shqiponjes me duar. I pelqen ushqimi. Te dyve na pelqen gatimi shqiptar. I pelqen te takoje njerezit dhe shpesh thote tani e kuptoj se nga e ke marre vitalitetin qe ke. Tani ta kuptoj ate pjesen tjeter te karakterit tend. Mendoj se Shqiperine e kam shume ne gjak dhe ne temperament.

Ndonjehere bej pyetje te cmendura. Cili eshte filmi qe te pelqen me shume?

Qe kam pare apo qe kam luajtur?

Filmi qe ke luajtur...

Jane shume filma. Mendoj se filma te ndryshem me kane perfaqesuar sic kam qene ne kohe te ndryshme. Ne njefare menyre ngjan me nje kronike jete. Jam argetuar shume kur kam luajtur tek "True Lies". Cdo femije do kishte qene i lumtur. Isha vetem 12 vjece dhe luaja me Jim Cammeron. Arnold Zchvartzenegger ishte babi im ne rol dhe une kacavirresha ne vinca 30-katesh te larte duke bere gjitha ato veprime te guximshme. Me pas edhe filmi "Bring it on" ku une luaja njefare anti-nxitese tifozash. Ishte nje film-komedi mjaft argetuese. Me pelqente shume qe luaja me Josh Suedden, nje nga regjisoret me te mire ne bote. Kam luajtur edhe tek "Vampire Salyer" dhe tek "Doll House" . Me pelqente shume aktrimi per te sepse kishte role femrash te forta. Mendoj se ka kontribuar shume per te arritur ketu ku jam sot. Te shpalos kete ate pjese te brendise sime.

Cilet jane regjisoret e tjere te preferuar?

O Zot! Jam fanse e Martin Scocezze, fanse e Ann Le dhe e nje regjisori tjeter me te cilin kam punuar dhe qe konsiderohet komplet i cmendur dhe cuditshem, Kevin Smith por jam fanse e tij. Zot! jane te shumte regjisoret qe me pelqejne.

A eshte e vertete qe u bete vegjetariane pasi pate nje dokumentar?

Po, ne fakt po, u bera rreptesisht vegjetariane per rreth nje vit. Pasi pash nje dokumentar qe duhej "Forks over Knives" dhe fliste kryesisht per nje diete te bazuar ne perime. Dhe kthehet prapa ne qyteterimin e hershem kur njerezit hanin perime. Vecanerisht ne periudhat kur mishin nuk perpunohej. E pranoj qe kur vij ne Shqiperi mishi dhe djathi jane aq te fresket saqe ndihem me komod te ha sesa ne Amerike, ku ushqimi perpunohet aq shume saqe mund te krijoje probleme shendetesore. Kaq rreth nje vit qe jam vegjetariane dhe vetem tani ha ndonjehere peshk. Tani qe jam ne Shqiperi ha peshk.

Ky eshte problemi, te jesh ne Shqiperi dhe te jesh vegjetarian eshte paksa e veshtire...

Po, e di tashme.

Ju falenderoj qe ishit ketu sonte me ne. Faleminderit per intervisten dhe shpresoj se heres tjeter kur te jesh ne Shqiperi do kemi me shume kohe per bashkebisedim me te gjate.

Absolutisht po. Kisha kenaqesine e madhe qe isha e pranishme dhe bisedova me ju. Sic e thash ne fillim jam shume e emocionuar qe jam ketu. Dua te falenderoj te gjithe Shqiptaret. Te gjithe ata te cilet i takuam gjate udhetimit tone. Te gjithe ata qe na ndihmuan dhe qe pa ndihmen dhe dashamiresine e tyre s'do ia kishim dale. Shpresoj qe gjithsecili te jete krenar per kontributin ne realizimin e tij. Faleminderit shume.

"100 vjet me Himnin e flamurit", fakte dhe histori ne Jubile


Izaura Ndoj

"100 vjet me Himnin e Flamurit" eshte dokumentari qe se shpejti do te preke ekranin shqiptar ne kuader te 100-vjetorit te Pavaresise. Nje shekull histori e himnit kombetar ka bere bashke dy nga emrat me te njohur te kinematografise shqiptare, Piro Milkanin dhe Petrit Ruken. Per producentin Piro Milkani, "Historia e himnit kombetar te Shqiperise eshte shume interesante, eshte nje kenge patriotike qe e sollen patriotet shqiptare nga Rumania ne qytetin e Korces. Permes kesaj historie tregohen edhe ngjarjet historike qe ka kaluar Shqiperia keto 100 vjet", - pohon Milkani. Realizimi i dokumentarit ne kuader te 100-vjetorit te Pavaresise ka perfunduar xhirimet qe kane nisur nga Tirana ne Vlore, Himare, Permet e Gjirokaster e deri ne SHBA. Por, ne kete histori nje shekullore te himnit kombetar nuk kane munguar as xhirimet ne Rumani, aty ku u ngjiz himni yne kombetar nga kompozitori Cipriam Porumbesku. Skenari i dokumentarit prej 50 minutash eshte shkruar nga Ruka, sipas te cilit ai trajton 100 vjet histori duke sjelle fakte mjaft interesante dhe disa prej tyre te panjohura deri me sot mbi historine e vertete te himnit shqiptar, i cili u soll ne Shqiperi per te paren here nga emigrante, te cilet e paten mesuar permendesh ne Bukuresht, per ta kenduar ne Shqiperi.

Projekti

Ky projekt eshte miratuar qe ne 2011 nga Qendra Kombetare Kinematografike me nje fond prej 20 milione lek te vjetra, si projekti i pare qe realizohet nga QKK per 100-vjetorin e Pavaresise. Dokumentari per flamurin u perzgjodh nga QKK pas nje konkursi me teme Pavaresine e Shqiperise. Me heret drejtori i QKK-se, Artan Minarolli, ka pohuar se ajo qe ka befasuar bordin ka qene historia njerezore e pese burrave qe rrugen nga Bukureshti ne Shqiperi e pershkuan duke kenduar nen ze himnin kombetar. "Ata e kendonin gjate gjithe rruges himnin, sepse nuk mund ta shkruanin me nota dhe kishin frike mos e harronin dhe kendonin motivin ne menyre qe t'u fiksohej derisa motivi te hidhej ne nota per te marre formen e vet qe kendojme dhe njohim dhe ne sot", - theksoi Minarolli".

Premiera

Filmi eshte programuar te shfaqet ne edicionin e 13-te te Festivalit te Filmit Shqiptar. Filmi ne qender te tij ka figurat e dy patrioteve, Hile Mosi dhe Tashko Ilo dhe kaluarin e gjate qe ato ndoqen per te sjelle nga Rumania ne Shqiperi kete kenge pa nota duke ua mesuar shqiptareve. Interesante eshte se ne kete dokumentar rolet kryesore iu jane besuar dy aktoreve te rinj te kinematografise shqiptare, Lulezim Zeqja dhe Albano Bogdo.

Qeni i braktisur dhe deshira per te qene qen


Nga Frrok Cupi

Thuajse te gjithe fqinjet e mi mbajne qen; madje shume prej tyre i mbaj mend per shkak te qenit. Emrat personale nuk ua di, por kam gjetur menyren si t'i njoh qe nga larg: "Mamaja e qenit te bardhe", "babai i qenit qe noton", etj. Ndersa fqinji qe leshoi qenin kesaj te diele eshte shume i afert dhe kam miqesi para se ta kisha me qenin. Por ka bere nje gabim tragjik gjate pranveres: E kane zene punet ne Tirane dhe e ka lene qenin mbyllur ne shtepi. Qeni, sa here jam shfaqur ne ate oborr, dilte ne ballkon dhe therriste (d.m.th. ulerinte), nuk e kuptoja ne c'kuptim, a si thirrje per ta liruar, a si urrejtje qe edhe une si i zoti isha njeri. Kur e liroi i zoti kesaj te diele, atehere kuptova sa shume urrejtje kishte mbledhur qeni kunder njeriut. Sapo doli ne rruge, te parin kafshoi nje grua qe kalonte aty. Pastaj iu versul nje punetori qe shtynte karrocen e tullave per nje shtepi qe po zgjerohej aty prane. Edhe me mua qe kishte pasur "shume muhabet", nuk tregoi as me te voglen shenje miqesie. Qeni i bardhe, ne kompozimin e nje lemshi peri qe duket se rreshqet me ze rruges, qe kishte miqesi me te gjithe fqinjet, tani eshte kthyer ne nje egersire te vogel. Qeni i braktisur keshtu behet...

Me qente jane luajtur dramat me te medha te njerezimit. Aq te fuqishme jane dramat njerezore, saqe njeri nga protagonistet sikur te mos jete "nje qen", atehere nuk mund te kuptohet deri ne fund dramaciteti. Asgje tjeter si qeni nuk mund te deshmoje dramacitetin e ardhjes se vrasesve rreth keshtjelles apo rreth shtepise; asgje si qeni nuk mund ta deshmonte mbytjen e Raspudinit te oborrit te madh te Carit te Rusise; asgje si qeni nuk mund ta deshmonte tradhtine e zonjes me kordele... Ne Tirane shikoj perdite qen me tre kembe, dhe, kjo me deshmon dramen e qytetit tim. Kush zgjohet i pari ne kete qytet, mbush xhepat me gure dhe ndjek qente; te njejten gje bejne shoferet me Mercedeset e sapo ardhur nga Perendimi, keshtu bejne zonjat me taka te larta dhe me parfum te shtrenjte. Qente me tre kembe me deshmojne se akoma jetojme ne nje shoqeri te ashper, ku nuk te vijne ne dore pellumbat, ku te kthejne shpinen femijet dhe ku behen greva urie per te fituar pushtet. U dashka braktisur qeni, ose u dashkan sakatuar qente qe te kuptohet se edhe "greva e urise" eshte nje arme per te gjetur lumturine e pushtetit.

C'pune kishte qeni i fqinjit tim te "shtepia e detit" me greven e Partise Socialiste apo ne grevat qe behen nen udheheqjen e ish- komunisteve te cilet nuk pranojne asnje qen rreth e rrotull?!. Aty, ne sheshin historik para selise se Qeverise, tashme ka shume minj, minj te medhenj sa nje mace, qe shkojne e vijne qe nga grevat dhe ngjarjet e tjera politike te Mjaft apo 99, apo Kqezi.. Shkojne e vijne ne kerkim te ushqimit qe nga tribuna e fjalimit te udheheqesit deri ne cader ku vuan tjetri, pastaj te te zgavra ne cep te rruges; por nuk ka qen. Qeni eshte alegoria, ose mesatarja alegorike qe lidh njeriun me urrejtjen, ose edhe njeriun me humanizmin- ne qofte se e ka. Nje nga deputetet e Partise Socialiste (ish-komuniste) ne tribunen e fjalimeve politike me vuajtje, kishte treguar nje histori personale me qenin:

Kam takuar nje femije 12 vjecar- tha. - E kam takuar dhe i thashe se jam i Partise Socialiste; pastaj e pyeta "cfare do te behej". "Do te behem qen"- me tha femija. "Si?"... "Qen, po, po qen- tha- qe te ruaj voten e babait nga grabitqari". Deputeti i Partise Socialiste, i panjohur qe ka qene roje trupore e kryeministrit demokrat, e tregoi historine si "Lavdi Socialiste". Partia Komuniste, tani e quajtur "Socialiste" si simboli me antihuman i krijeses politike, e kishte degraduar personalitetin njerezor deri ne piken e qenit. Jo te qenit te fqinjit tim qe derisa u braktis ushqej me qumesht dhe me biskota, por te qenit me tre kembe. Deputeti i tanishem i Partise ish- Komuniste, nga perbrenda gezohet se ka mundur te krijoje nje qenie aq te bindur sa c'eshte vete qeni; ne rastin konkret femija qe ka deshire te behet qen.

Valle, keta udheheqes te idese "te te qenit sa me keq", e dashurojne qenin apo e urrejne? Ideja komuniste eshte ndodhur gjithmone ne mes. Ideja komuniste edhe krijesen e vet e kishte frike; me ne fund e vrau edhe krijesen e vet: Socializmi hengri vetveten. Tani udheheqesit e Partise Socialiste kane frike nga "qeni" i tyre. Kishin futur ne nje greve urie 200 vete, iu kishin premtuar pushtetin, iu kishin premtuar se do te dilnin ministra dhe ose drejtore, pastaj iu premtuan per te bllokuar vizat, per te bllokuar rruget, per te bllokuar vizat, per te bllokuar statusin, ... po tani cfare te bejne!? Gjate kohes qe deputetet dhe militantet socialiste (ish- komuniste) jane izoluar ose braktisur si qeni i fqinjit,,,, taqni shiko si jane egersuar. A nuk i keni degjuar duke thene se "nuk pyes per femijen 2 vjecar", se "nuk dua t'ia di per gruan shtatzene"? Keshtu shfaqin heroizem. Por nderkohe jane egersuar. Neser kur te mös e gjejne pushtetin ne tepsi, do t'i sulen te zotit. I zoti prandaj vertitet andej kendej sa ne Fier aq edhe ne Bruksel me nje ekspozite alias "harta", si ne "fermen e qenve", dhe tani ka tmerresisht frike nga te vetet.

Kjo eshte ceshtja. Qeni i fqinjit tim ne Durres eshte kavja e kavjeve te politikes.

Sali Berisha: Demshperblimi sipas radhes, PS te mos coje benzine


Debate te ashpra ne Kuvend per pershkallezimin e greves se ish te perndjekurve dhe djegien me benzine te tyre. Qe ne fillim te seances plenare, Kryeministri Sali Berisha tha se grupi qe ben greven politike ka marre leke privatizimi dhe leke ne dore, rreth 256 mije dollare dhe nuk jane llogaritur ketu 4 apartamente qe, sipas Berishes, me keto apartamente vlera shkon ne 400 mije dollare. "Nuk kam llogaritur ketu cfare kane perfituar ata, me leket e privatizimit nga te gjitha sipermarrjet 2763 sipermarrje. Dhe i gezojne te gjitha dhe i meritojne plotesisht. Por atij, te cilit iu vu flaka, ai zoteria i nderuar me parate qe mori, me leket e privatizimit privatizoi fabriken e miellit ne qytetin e Lacit dhe kjo nuk i mjaftoi. Ju dha nje kredi e bute nga qeveria per te blere fermen e mbareshtimit te derrit, por nuk i mjaftoi as kjo. U prish me ortakun, mori kredi dhe ndertoi fabrike te re mielli. Ai falimentoi se nuk e menaxhoi dot dhe ia konfiskoi banka", - tha Berisha, duke sqaruar se kjo eshte historia e zoterise qe i vune zjarrin ne shtepine e vet. Nga ana tjeter, Kryeministri akuzoi opoziten se dergon shishe benzine tek grevistet dhe merr pjese ne ekzekutimin e tyre. "Ju qe me deputetet tuaj ndergoni shishe benzine atyre, ju vete merrni pjese ne ekzekutimin e tyre, por ju paralajmeroj ketu se shishe benzine mos nisni me. Ndaj dhe jam ketu per t'u bere thirrje familjareve te tyre, i terhiqni njerezit tuaj nga greva. Qe te gjithe do te trajtohen njelloj. Une ju them atyre, se pavaresisht se ju mbeshtet PS, jashte radhe ju nuk mund te kaloni kurre", - beri te qarte Berisha. Kreu i qeverise tha se ky eshte qendrimi i qeverise dhe PS qe i futi ne greve, le t'u jape gjysmen e rroges e t'i nxjerre nga greva. "Une ligjin nuk e thyej dot, do te zbatoj ligjin dhe qytetaret jane te barabarte para tij. Ua dhame leket dhe do vazhdojme t'i japim, por gjithmone sipas rendit qe parashikon ligji dhe jo sipas asaj qe parashikon greva e manipuluar e urise", - theksoi Kryeministri. Por ne replike me te, kreu i grupit parlamentar Socialist, Gramoz Ruci, tha se grevistet nuk duan meshire, por reflektim. "PS nuk kerkon kredo politike. Mungesa e maturise suaj i coi ata njerez ne veteflijim. Ata nuk digjen per lemoshe, ata duan te vleresohen, jo t'i zhvleresoni, kjo qe beni eshte turpi juaj", - tha Ruci, duke kerkuar reflektim nga qeveria per kete ceshtje. Duke ju pergjigjur akuzave te kryeministrit, Ruci tha se edhe sikur opozita te kishte dore ata nuk pyeten as PS dhe as PD per greven. "Po pate argumente shko e thuaja ne sy, mos u fshi. Nuk duan meshiren tone, ata po djegin veten, meshiren e neveritin, nuk kane nevoje per rrogen tone, duan te negociojne me ju", - iu pergjigj Ruci, Berishes. Sipas tij, grevistet e futur ne greve nuk kerkojne meshire dhe as gjysmen e rroges, por qe qeveria te dialogoje me ta.

Bujar Nishani me grevistet: Do te ndjek zbatimin e ligjit per demshperblimin



Presidenti i Republikes, Bujar Nishani, ka garantuar dje ish te perndjekurit e futur ne greve urie se trajtimi i kerkesave te tyre per demshperblim do te behet sipas ligjit. Deklarata e kreut te shtetit eshte bere gjate nje takimi te zhvilluar paraditen e djeshme me nje perfaqesi te grevisteve ish te perndjekur politike. Kreu i shtetit shprehu bindjen se cdo zgjidhje duhet te kaloje permes zbatimit te legjislacionit per kompensimin financiar te kesaj shtrese. Duke folur per ceshtjen e demshperblimit, kreu i shtetit ka theksuar se "do te ndermarre nismen per ndjekjen ne vijimesi te procesit te zbatimit te ligjit per kompensimin financiar te ish te perndjekurve politike dhe per kete do te kerkoje informacion te vazhdueshem nga Ministria e Financave dhe e Drejtesise per zbatimin e ketij ligji".Ai ka theksuar se duhet shmangur perdorimi politik i greves. "Presidenti i Republikes shprehu bindjen se cdo zgjidhje duhet te kaloje permes zbatimit te legjislacionit per kompensimin financiar te ish te perndjekurve politike si nje mundesi rehabilitimi social per kete shtrese dhe jo thjesht si demshperblim monetar", - ben te ditur zyra e shtypit te Presidences ne lidhje me takimin. Nga ana tjeter, Presidenti Nishani shprehu respektin ndaj institucionit te greves si institucion i se drejtes se fjales, ndersa shprehu vleresimin per kontributin e pazevendesueshem qe shtresa e ish te perndjekurve politike ka dhene ne historine e Shqiperise dhe ne ardhjen e demokracise. Nishani ka theksuar se kjo shtrese me guxim, atdhedashuri dhe kuraje eshte ngritur per idealet dhe bindjet e saj kunder regjimit komunist dhe eshte perballur me pasoja te renda per jeten e tyre. Ai ka shprehur shqetesimin e thelle per pasojat fizike dhe psikologjike te grevisteve dhe familjareve te tyre. "Rrezikimi i jetes, jo vetem i dy pjesetareve te greves, por edhe i gjithe grupit te grevisteve dhe dhimbjes qe shkakton, duhet te shmanget ne respekt te vleres qe jeta ka. Presidenti Nishani u beri thirrje perfaqesise se grevisteve qe te kontribuojne ne shmangien e akteve ekstreme qe demtojne shendetin fizik dhe psikologjik te grevisteve dhe familjareve te tyre", - ben te ditur zyra e shtypit e Presidentit. Pas takimit me kreun e shtetit, ne emer te grevisteve foli ish i perndjekuri Fatmir Lamaj. Ai u shpreh per mediat se takimin me presidentin ishte "shkrirje e akujve me institucionet e shtetit". Ndersa shtoi se greva e urise do te vazhdoje deri ne plotesimin e kerkesave te grevisteve. "Nuk mberritem ne nje perfundim. Presidenti i mbajti shenim kerkesat tona dhe la te hapur shtegun e bisedimeve. Ne nuk heqim dore nga kerkesat tona", - tha Fatmir Lamaj. 

Qamil Xhani

Ish te perndjekurit: Rama-Topi, perdorje politike greves se urise



Ish te perndjekurit politike i bejne thirrje Partise Socialiste te mos e perdore per qellime politike greven e te perndjekurve. Sipas tyre, selia roze duhet te kete kuraje per te kerkuar ndjese publike, per gjenocidin komunist. "Partia Socialiste nuk u ka kerkuar ndjese publike shqiptareve, pra qe eshte nje detyrim moral. E dyta, nuk ka thene nje fjale te vetme per te perndjekurit. Ajo qe vret me shume, eshte se 8 vite ne pushet, PS nuk ka dhene nje qindarke leke per te perndjekurit dhe sot bejne demagogun. Nuk ka denuar diktatorin", - tha Ilir Vata, perfaqesues i te perndjekurve politike. Ne nje konference per mediat, ata deklarojne se nuk do te pranojne te mashtrohen nga asnje force politike dhe aq me teper nga Partia Socialiste dhe kryetari i saj qe nuk kane kerkuar ndjese per krimet e komunizmit. "Ne nuk manipulohemi nga asnje lloj partie. Ne vecanti, Partia Socialiste nuk ka shanse qe te beje politike me te denuarit nga regjimi. Une jam i denuar me vdekje dhe shokeve te mi nuk u dihen varret", - u shpreh dje perfaqesuesi i ish-te perndjekurve politike, Adem Allci. Gjithashtu, te denuarit politike i kane cilesuar si farse edhe deklaratat e drejtuesve te partise se re Fryma e Re Demokratike. Sipas tyre, kreu i kesaj force politike, Bamir Topi, ne kohen kur mbante postin e Presidentit te Republikes, refuzoi kerkesen e tyre per hapjen e dosjeve. Ndersa dekoroi vrasesin e Xhelal Koprenckes. "Ish-presidenti dekoroi vrasesin e Xhelal Koprenckes. Ish-presidenti nuk dekretoi ligjin per lustracionin, nuk priti te perndjekurit ne fund te mandatit per hapjen e dosjeve", - u shprehen te perndjekurit. Nderkohe, ish te perndjekurit politike kerkojne hapjen e dosjeve per te vendosur drejtesi dhe propozojne dhenien e kesteve te demshperblimit, per te burgosurit qe jane gjalle, brenda nje viti. Deklaratat e ish te perndjekurve u bene dje pas qendrimeve te mbajtura nga Partia Socialiste, kunder mazhorances per mosdemshperblimin e ish te perndjekurve. Kreu i PS-se dhe drejtues te tjere te opozites kane deklaruar se mazhoranca aktuale nuk ka zbatuar asnje detyrim ndaj kesaj kategorie shoqerore. Ata kane shfrytezuar greven e urise qe po mban nje grup te perndjekurish, duke deklaruar se PS do te mundesoje demshperblimin e ish te perndjekurve.



Akuzat

Perfaqesuesit e ish te perndjekurve e kane cilesuar si demagogji qendrimin e PS-se ne favor te tyre. Sipas drejtuesve te Liges se Djathte, Adem Allci dhe Ilir Vata, PS-ja duhet me pare te kerkoje falje per krimet e komunizmit. Nderkohe, ish-presidentit Topi i kane kujtuar se nuk miratoi ligjin per hapjen e dosjeve dhe dekoroi persona qe kane qene ekzekutues gjate komunizmit.

KUR PS FLET PËR ISH TË DËNUARIT POLITIK

mujo-bucpapaj

Mujë BUÇPAPAJ

Partia Socialiste ka përshtatur këto ditë një retorikë që nxit viktimat e regjimit të saj 50-vjeçar për t’iu kundërvënë egërsisht qeverisë së Partisë Demokratike, biles ajo ka filluar të flasë edhe për gjoja vonesat në likujdimin e kësteve të dëmshpërblimeve, ndërsa ka punuar egërsisht për t’ua vështirësuar edhe më shumë jetën çdo ish-të dënuari politik gjatë këtyre 20 vjetëve të fundit.
Historia shpeshherë ka shumë paradokse. Dhe një nga këto është mënyra se si një grup ish-të dënuarish politikë, i kanë lejuar vetes të keqpërdoren nga ata që nuk kanë kërkuar kurrë, qoftë edhe një falje formale për ato çfarë u kanë krijuar këtyre bashkëkombasve dhe familjeve të tyre të nderuara, pa u ndalur, pa u frikësuar dhe pa u penduar.
Nuk besoj se një falje e çfarëdo natyre qoftë të ketë patur ndonjë faturë financiare, por është e qartë se kjo parti nuk mund të dalë mbi trashëgiminë e saj idelogjike dhe nxitja e ish-të dënuarve apo të një grupi të tyre për të ndërmarrë shfaqje publike që prishin imazhin e PD-së, bëhet për të krijuar mosbesim ndaj saj, bëhet thjesht për të dëmtuar qeverisjen e saj. Për të krijuar idenë se PD-ja nuk është më e para, sido që faktet flasin vetëm në favor të PD-së, sido që në arkivin e Kuvendit të Shqipërisë janë regjistruar votimet e panumërta të deputetëve socialistë kundër çdo vendimi për dëmshpërblimin e ish-të dënuarve politikë, ish-pronarëve etj. Është krejt e qartë se Shqipëria nuk ka mundur që të rehabilitojë si duhet viktimat e regjimit komunist, qoftë edhe për faktin se çështja e dëmshpërblimeve nuk u shndërrua në një problem të të gjithë shoqërisë shqiptare. Pavarësisht përpjekjeve të vazhdueshme të Grupit parlamentar të PD-së, Partia Socialiste gjatë këtyre 22 vjetëve ka bllokuar disa herë Parlamentin apo bojkotuar atë, kur është bërë fjalë për ligjin e ish-të dënuarve politikë, për faturat e dëmshpërblimeve dhe sidomos për dënimin e krimeve të komunizmit.
Socialistët në mënyrë të egër dhe hakmarrëse u janë kundërvënë nismave ligjore të PD-së, me pretendimin se, “dëmshpërblimi ndaj ish-të dënuarve politikë krijon pabarazi sociale”, se, “shoqëria shqiptare nuk mban përgjegjësi për atë faturë të krijuar nga regjimi i kaluar” dhe akoma më tej, duke përkufizuar vendimet për dëmshpërblime si “luftë e re klasash”, si “faturë financiare për fushatën elektorale të demokratëve” etj.
Nuk do të pyesje se PS nuk ka dashur kurrë që ish-të dënuarit politikë të rehabilitoheshin politikisht dhe financiarisht, që ata të ishin një komunitet me përfaqësues në vendimmarrje dhe me ndikim në jetën politike të vendit.
Të gjithë e dimë se ligji i vitit 1995 u siguronte një fitore të fortë morale ish-të dënuarve politikë, për shkak se dënonte krimet e komunizmit, ndalonte kastën e vjetër, që të zgjidheshin në poste publike deri në vitin 2002. Ligji hodhi bazat për hapjen e dosjeve të sigurimit, por çdo gjë mori fund me rikthimin me luftë të ish-komunistëve në pushtet në mars të vitit 1997. Konkretisht në shtator të vitit 1995, Parlamenti pati miratuar Ligjin “Mbi genocidin dhe krimet e tjera kundër njerëzimit të kryera në Shqipëri gjatë sundimit komunist për arsye politike, ideologjike, fetare” “që përjashtonte ish-komunistët dhe ish-bashkëpunëtorët e sigurimit nga funksionet publike deri në vitin 2002″. Sipas këtij ligji, anëtarët e Byrosë Politike, anëtarët e KQ të PPSH-së, ministra, deputetë, prokurorë të Përgjithshëm, si dhe ish-agjentë të Sigurimit të Shtetit dhe informatorë të sigurimit, përjashtoheshin nga Parlamenti, qeveria, organet gjyqësore dhe mediat.
Është për t’u diskutuar gjithmonë nëse qeveritë e Partisë Demokratike mund të kishin bërë më shumë përsa i përket rehabilitimit të ish-të dënuarve dhe ish-persekutuarve politikë, lëvrimi në kohë i fondeve apo përfshirja më shumë në administratën aktuale, por një gjë është tashmë e provuar. Largimi i Partisë Demokratike nga pushteti nuk i lehtëson vuajtjet e tyre, nuk u jep zgjidhje atyre problemeve ekzistenciale me të cilat përballen sot ish-të dënuarit politikë, përfshirë edhe një pjesë të familjes time dhe kjo është provuar shumë qartë më 1997. Disa ish-të dënuar politikë u vunë në krye të Forumit për Demokracinë që udhëhoqi rebelimin neokomunist, por në fund ata e panë veten shumë më të përqeshur, të bojkotuar dhe të përjashtuar nga pushteti që erdhi siç thoshin ata “me grykën e pushkës”. Socialistët që erdhën në fuqi në korrik 1997 gjënë e parë që bënë ishte anulimi i Ligjit “Mbi genocidin dhe krimet e tjera kundër njerëzimit të kryera në Shqipëri gjatë sundimit komunist për arsye politike, ideologjike, fetare”, duke i hapur rrugë me triumfalizëm rikthimit në jetën politike të njerëzve të ish-nomenklaturës.
Akti i dytë ishte anulimi dhe mosnjohja e asnjë vendimi të qeverisë demokratike për dëmshpërblimet dhe të tjera favore që u krijonte ligji shqiptar ish-të dënuarve politikë si të drejta studimi, përfshirja pa konkurs në administratë, si dhe prioritete të tjera në privatizimet e objekteve publike etj. Nuk është se edhe me këto masa të Partisë Demokratike, çështja e ish-të dënuarve politikë u zgjidh, sepse gjendja e trashëguar ishte një katastrofë e vërtetë, por duhet thënë se vetëm në tre vitet e para të qeverisjes së PD-së, 1992-1993-1994 nga ish-të dënuarit politikë shkuan me listë në shkollat e mesme dhe të larta 16 mijë vetë. U bë punësimi i rreth 4000 personave. Përfituan rreth 23% të vlerës së privatizimeve në nivel kombëtar. Iu dhanë gratis 400 apartamente banimi. U dhanë rreth 1.5 miliardë lekë pagesë për përmbushjen e statusit të të përndjekurve politikë. Pagesa me letra me vlerë për vitet e vuajtjes në rreth 14.2 miliardë lekë. Dhënia e rreth 1.5 miliardë lekëve në formën e pensioneve dhe në zbatim të ligjit të pafajësisë. Ky proces filloi në vitin 1994 dhe vazhdoi deri në fillim të vitit 1997.
Me t’u rikthyer në pushtet ish-komunistët ndërmorën aktin e tretë. Anuluan dëmshpërblimet për ish-të dënuarit politikë dhe vendosën dëmshpërblimet për ish-byroistët e PPSH-së, dhanë pensione të larta për oficerët e Sigurimit të Shtetit dhe të tjerë persekutorë. Për ish-të dënuarit politikë rifilloi kalvari i vuajtjeve të reja të paparashikuara. Me mijëra ish-të dënuar politikë që kishin hyrë në administratë edhe si rezultat i Ligjit 24/1 të vitit 1992 dolën të papunë me qindra drejtues të lartë të strukturave shtetërore që kishin marrë me të drejtë postet që mbanin në sistemin e administratës publike, gjyqësorit dhe diplomacisë, një pjesë edhe me shkolla dhe kualifikime në Perëndim, u përjashtuan në mënyrë demonstrative, si të padëshirueshëm. Në disa sektorë si gjyqësori u përjashtuan rreth 70 gjyqtarë të rinj të shkolluar në Universitetin e Tiranës në vitet 1992-1996, për t’u zëvendësuar me ish-prokurorë të regjimit komunist. Kjo bëri që disa institucione kushtetuese si në SHIK, të riktheheshin gati 80% e ish-oficerëve të Sigurimit të Shtetit, duke lënë të papunë oficerë të rinj, të këtij shërbimi që vinin kryesisht nga Lëvizja Antikomuniste e Dhjetorit apo ish-të dënuarit politikë.
Më e keqja është se pas largimit të PD-së nga pushteti, jeta e ish-të dënuarve politikë jo vetëm që u bë më e vështirë, por edhe u rivu në shënjestër të strukturave kriminale shtetërore. Lekë Çokaj, Besnik Hidri, Rasim Lumeshi, Ilir Gosturani, Skënder Kalenja, Adem Shehu, Sylë Lusha, Avdyl Matoshi, Skënder Frangaj, Besim Çerja, Bashkim Shkurti etj., qenë viktima të kësaj politike. Pavarësisht se kush dhe me ç’motive organizon një grevë në emër të ish-të dënuarve politikë, çdo anëtar i kësaj shoqërie ndihet fajtor për mosintegrimin si duhet të ish-të dënuarve politikë. Por lotët e krokodilit të PS-së, janë të tepërt në këtë peizazh parazgjedhor. Ato nuk u japin zgjidhje problemeve të grumbulluara prej 70 vjetësh me këtë pjesë të shoqërisë tonë, por vetëm mbështetja e programeve të qeverisë demokratike për zbutjen e problemeve të tyre. Kërkesat e ish-të dënuarve politikë në parim janë të drejta dhe vetë fakti që qeveria e PD pas vitit 2005 ka caktuar një faturë financiare për këtë qëllim e reflekton drejtësinë e kërkesave të këtyre njerëzve, pavarësisht nëse janë në çadrën e PS-së apo të PK-së. Pas vitit 2005, qeveria e Partisë Demokratike riktheu në programin e saj praktika që reflektonin politikat e saj të integrimit dhe rehabilitimit të ish-të dënuarve politikë, që ishin edhe janë votuesit e saj më të vendosur.
Vetëm në tre vjetët e fundit janë dhënë për këtë grupim shoqëror nga qeveria shqiptare mbi 6.5 miliardë lekë. Siç deklaroi ministri i Financave, “fondi për këtë kategori nuk është zeruar asnjëherë në fund të vitit, përkundrazi depozitat normale të buxhetit kanë lejuar që ky fond të jetë i trashëgueshëm. Sipas statistikave të Institutit Kombëtar të Integrimit kanë marrë këstin e parë të dëmshpërblimeve 10.500 vetë nga 18.00 mijë persona që kanë aplikuar në total, ndërsa kanë marrë këstin e dytë 1600 vetë. Në fund të vitit 2012 pritet të shpërndahet kësti i plotë për ish-të dënuarit mbi 85 vjeç. Fondi që do të akordohet deri në fund të vitit është 1.8 miliardë lekë, ndërkohë sektori i pagesave të ish-të dënuarve politikë pranë Ministrisë së Financave dy herë në muaj miraton listat me emrat e përfituesve apo të trashëgimtarëve të tjerë, që vjen nga Ministria e Drejtësisë.
Ish-të dënuarit politikë pas vitit 2005 kanë fituar të drejtën e studimit me kohë të plotë 200 maturantë. Pesë vitet e fundit janë dhënë të drejta studimi me kohë të pjesshme nga 150 kuota, po kaq edhe për vitin 2012. Për vitin 2011 kanë përfituar të drejtën e studimit të nivelit master 50 kandidatë. Nga heqja e tarifës së studimit me kohë të plotë dhe me kohë të pjesshme kanë përfituar 2500-3000 studentë. Sipas Institutit Kombëtar të Integrimit kanë përfituar kredi strehimi të butë ata persona që kanë aplikuar. Po kështu janë në pritje të banesave sociale që do të ndërtohen nga Bashkia e Tiranës.
Mendoj se ish-të dënuarit politikë duhet të kërkojnë të drejtat e tyre me këmbëngulje, por pa etiketuar shtresat e tjera, grupet e tjera politike apo shoqërore. Ata i kanë shërbyer vendit me dinjitet të pashembullt me punën e tyre të papaguar përgjatë 50 vjetëve të regjimit stalinist dhe kërkesat për t’u shpërblyer të paktën financiarisht është mëse e drejtë. Por nuk duhet harruar se Shqipëria pluraliste është edhe e ish-të dënuarve politikë, edhe ish-komunistëve, e ish-ballistëve, e ish-monarkistëve, e ish-pronarëve dhe punistëve. Kërkesa për të larguar njërin grupim nga skena për t’ia zënë vendin apo për të ricikuar revanshin është e padrejtë.
Prirja për të gjetur komunistë në çdo parti të djathtë, në çdo qelizë të strukturave shtetërore etj., deri edhe duke vënë barazinë mes së majtës dhe të djathtës, apo PD-së dhe PS-së, nuk i shërben zgjidhjes së halleve të ish-të dënuarve politikë. Kjo vetëm i bën më të paragjykueshme kërkesat e njerëzve tanë që kanë vuajtur burgjeve, kampeve të punëve të rënda, fushave të internimit, përfshirë edhe vëllain e nënës time me 25 vjet burg politik dhe vëllain e babës tim me 12 vjet heqje lirie. Kjo është një ditëshkurtësi dhe mungesë realizmi e theksuar. Vuajtjet e papërshkueshme dhe dëshpërimi në tranzicionin e gjatë dhe të pamerituar, nuk mund t’i japin të drejtë askujt të kryejë veprime të gabuara, aq më tepër ekstremiste, siç pamë këto ditë. Ekuilibri kombëtar bazuar në dënimin e së kaluarës kriminale, por edhe në respektimin e ligjit, rendit dhe rregullit, mund të jetë i vetmi shans për të lënë pas të kaluarën dhe ecur përpara.
Natyrisht që regjimi komunist ka lënë shumë plagë në trupin e shoqërisë tonë dhe më e madhja prej tyre, është plaga e të dënuarve politikë. Partia Demokratike është e vetmja forcë politike që ka bërë gjithë çka mundur për ish-të dënuarit politikë, por kufizimi financiar dhe kundërvënia e egër e socialistëve, kanë qenë pengesa serioze për rehabilitimin më të plotë dhe më të gjithanshëm të ish-të dënuarve politikë. Qeveria kaq ka mundur, por shoqëria mund të bëjë shumë më tepër. Mendoj se duhet të heqim të gjithë diçka nga vetja jonë për të përmirësuar jetën e mijëra ish-të dënuarve të regjimit totalitar që janë duke vuajtur pleqërinë në mjerim dhe varfëri, ndoshta edhe përmes një huaje popullore që të dedikohet për dëmshpërblimin e ish-të dënuarve politikë.

Freud, Sigmund (1856-1939)dhe luftërat e tij të brendshme


 Nga Flori Bruqi


Ka një pikë në të cilën të gjithë bien dakord: Qoftë mirë apo i sëmurë, Sigmund Frojdi, më shumë se çdo eksplorues tjetër i psiqikës njerëzore, ka hartuar mendjen e shekullit XX




Sigmund Freud (Zigmund Frojd 1856 - 1939) lindi më 6 maj të vitit 1856 në Freiberg, një qytet në Mähren (Çekia e sotme).

Sigmund freud um 1905.jpg
Familja e tij i takonte kulturës hebraike në ketë qytet dhe ky ishte një nga 130 judenj në një qytet të banuar nga 4500 banorë. Frojdi filloi universitetin në moshën 17 vjeçare, por nuk u promovua si mjek pas provimeve derisa i plotësoi 25 vjet. Por kur u promovua, ai u punësua menjëherë në spitalin e Vjenës. Në vitin 1903 Frojdin e takojmë si profesor, pas 17 vitesh përvoje pune në profesion (koha normale ishte tetë vjet), ndërsa në vitin 1886 u martua dhe kishte gjithsejt gjashtë fëmijë.

Teoria Froidiane.

Puna e parë e Frojdit në teorinë e psikoanalizes ishte ”Studie über Hysterie” të cilën e shkroi së bashku me kolegun e tij të punës Joseph Breuer (Jozef Brojer). Ky libër u botua në vitin 1895, pra nëntë vite, pas hapjes së klinikës së tij private. Libri i parë të cilin ai e shkroi vetë ishte ”Traumdeutung” - "Ëndërrshpjegim" që doli në qarkullim në vitin 1899.

Në fillim më 1902 një grup studjuesish u interesua aq shumë rreth këtij libri saqë filluan të takohen me Freudin çdo javë në shtëpinë e tij për të diskutuar idenë e librit të ëndrrave dhe shkrimet e tjera në të.



Frojdi shkroi edhe një sasi të madhe librash dhe artikujsh mbi psikoanalizën në fillim të vitit 1900. Në këtë kohë, ai ishte 40 vjeç, që zakonisht mendohej si një moshë produktive në bazat shoqërore.


Në vitin 1908 u formua shoqata e psikoanalistëve, ku në fakt, shumë studius të jashtëm udhëtonin shpesh në Vjenë për të studjuar tek Frojdi dhe për ketë edhe mori edhe shumë urime dhe premtime dhe komplimente.



Në vitin 1909 Frojdi u bë mjek nderi në Clark University në Amerikë dhe po në të njëjtin vit u mbajt edhe kongresi i parë mbi psikoanalizën në Salzburg të Austrisë. Frojdi u propozua edhe për marrjen e çmimit Nobel, por edhe pse zbuloi shumë, kontribuoi shumë dhe dha teori të rëndesishme, ai nuk e mori kurrë ketë çmim.

E bija e tij Anna Freud filloj që të shkojë së bashku me të nëpër seminare të ndryshme dhe e zëvendësonte edhe atë nganjëherë.



Anna e cila shkoj për analiza tek babai i saj dhe e studijoi psikoanalizen tek ai, ishte edhe si sekretare e tij, infermiere por edhe si kolege më e besuara e tij.

Skeda:Freud Sofa.JPG
Divani i Freudit

Përforcimi i nazistëve në Gjermani dhe përndjekja e judenjve krijoi një pasiguri tek Frojdi.



Në një bashkpunim të hershëm në lidhje me një libër Woodrow Wilson (kryetar i Amerikës) Frojd e njihte ambasadorin amerikan në Francë William Bullin dhe kishte marrëdhënje të mira me të, ky e ndihmoi Frojdin që të dalë në Angli për shkak të pasigurisë së tij në Gjermani, e gjithë kjo ndodhi në vitin 1938, kur ai kaloi në Angli.

Në vitin 1923 Frojdi u diagnostikua me kancer në gojë dhe për këtë shkak ai bëri me dhjetera operacione që në fillimet e para të sëmundjes në Austri.


 Pak pasiqë ai mbërriti në Angli, dhimbjet e tij u rritën aq shumë saqë ndikuan që ai edhe e kërkoi nga mjeku që ti japë një sasi morfine vdekjeprurëse më 23 shtator të vitit 1939.

Kronologjia jetësore.

1860 - Vendosja e familes në Vjenë
1865 - Fillimi i Liceut
1873 - Fillimi i Universitetit
1873 - Udhëtim në Angli
1877 - Publikimi i parë shkencor
1878 - Sigismund ndryshon emrin në Sigmund
1876 - 1882 Punë kërkimore në laboratorin Brücke
1881 - Doktoratura në mjekësi


Nuk ka neutralë në luftën e Frojdit. Admirimi dhe lajkat në njërën anë; skepticizmi dhe përçmimi në anën tjetër. Nuk ka asnjë hiperbolë. Një psikoanalist që aktualisht po mundohet ta mbajë Frojdin në panteonin e heronjve kulturorë mund të kënaqet vetëm me kritika të pamëshirshme kundër atyre që e kalojnë jetën, duke e shfaqur Frojdin si një sharlatan.


Por, ka një pikë, në të cilën të dyja palët bien dakord: Qoftë mirë apo i sëmurë, Sigmund Frojdi, më shumë se çdo eksplorues tjetër i psiqikës njerëzore, ka hartuar mendjen e shekullit XX. Vetë egërsia dhe qëndrueshmëria e diktatorëve të tij ishte një atribut i dhunshëm i faktit që idetë e Frojdit vazhdojnë të jenë në fuqi.


Nuk ka asgjë të re rreth këtyre konfrontimeve të acaruara; ata kanë ndjekur një pas një hapat e Frojdit, që kur zhvilloi vargun e tij të teorive, të cilat i quajti psikoanalizë.




Ideja e tij thelbësore, që të gjitha qeniet njerëzore janë të pajisura me të pavetëdijshmen ku potenca seksuale dhe agresive dhe mbrojtja kundër tyre ndeshen me njëri-tjetrin për epërsi sikur të jetonin pas shpinës së një personi, është parë nga disa njerëz si një nocion romantik i paprovuar shkencërisht.




Kundërshtimi i tij se, katalogu i sëmundjeve neurotike prej së cilave njerëzit janë shumë të prekshëm, është gati gjithmonë i lidhur me çrregullimet seksuale dhe se dëshira erotike nuk fillon në pubertet, por që në foshnjëri, është komentuar nga të respektueshmit si asgjë më shumë se një paturpësi.


Evokimi i tij dramatik i kompleksit universal të Edipit, në të cilin një djalë i vogël dashuron të ëmën dhe urren të atin, duket më shumë si një mendjemadhësi e thjeshtë se sa një tezë që ia vlen të studiohet shkencërisht nga psikologët.


Frojdi e përdori për herë të parë termin psikoanalizë në vitin 1896, kur kishte mbushur të dyzetat. Ai ishte drejtuar nga ambicia në fillim të karrierës së tij dhe ishte nxitur nga prindërit e tij të marrosur që ta mbivlerëzonte veten.


Web faqja “Zemra shqiptare.net” është një blog antishqiptar

Web faqja “Zemra shqiptare.net” është një blog antishqiptar që editohet nga njëfarë ekstremisti dhe terroristi antishqiptar nga Shkodra, m...