Nga Flori Bruqi
Isa Boletini (1864- 1916), atdhetar i shquar, strateg popullor, organizator e udhëheqës i lëvizjeve për çlirim e bashkim kombëtar ku bashkë me Idriz Seferin përbënin një kombinim që u shndërrua në mit ndër bjeshkët e Kosovës, Hero i Popullit. Lindi në fshatin Boletin, Mitrovicë. Ai ishte i pashkolluar, me një nam të madh për guximin dhe arritjet.
Mbiemri origjinal i familjes Boletini ashtë Maksutaj nga fisi Shalë i vendosur ne Isniq pranë Deçanit, dhe me vonë migruan drejt fshatit Boletin në Kosoven veriore, prej nga mueren dhe mbiemrin. Bëmat e tij u bënë legjenda, dhe arratisjet e tij nga turqit e serbët përralla. Në moshën 17 vjeçare mori pjesë si luftëtar i Lidhjes Shqiptare të Prizrenit në betejën e Slivovës (22 prill 1881) kundër forcave osmane. Përkrahu Haxhi Zekën dhe atdhetarët e tjerë në themelimin e Lidhjes Shqiptare të Pejës (1899-1900) dhe në qëndresën e saj kundër sunduesve osmanë dhe qarqeve shoviniste fqinjë. Ai mori pjesë në atë kuvend në krye të delegatëve të Mitrovicës ku u mori përsipër që vendimet e Kuvendit do t'i zbatonte me përpikmëri. Por armiqtë shekullor të Shqipërisë si gjithmonë, sa e panë se shqiptarët filluan të organizohen, gjetën një kalë troje që e futën në mes për të perçarë shqiptarët. Pikërisht kur Lidhja e Pejës po merrte po atë shtrirje e atë karakter Kombëtar si të Lidhjes së Prizrenit, me dorën tradhtare të shqiptarit Mahmut Zajmi të shitur te osmanlia e te Serbia, më 1901 e vrau kryetarin e Lidhjes së Pejës, të madhin Haxhi Zeka. Betejën e parë me ushtrinë osmane Isa Boletini e ka bërë në vitin 1895. Valiu i Kosovës Hafiz Pasha i dha urdhër majorit Mehmet Efendiut që ta sulmonte në befasi Isa Boletinin ditën e Bajramit. Por Isai ishte mësuar me pabesitë e osmanlijve dhe rrinte gjithmonë në pritje për çdo të papritur. Në atë kohë majori turk në krye të një taborri ushtarësh u nis për Boletin. Ndërkohë Isai i kishte zënë pusi atje ku ai nuk e priste dhe jo vetëm që e shpartalloi ushtrinë osmane po vrau shumë prej tyre dhe vetë majorin që e la kokën në luftë. Ndërsa Isai me forcat e tij i shkoi në fshatin Banjë dhe i çoi fjalë Veliut: "Shnosh e mirë arrita në Banjë, ndërsa majorin Mehmet Efendiun e lash në Boletin. Po të doni urdhnoni edhe ju se po ju pres si majorin". Kjo fitore u përhap si rrufe në tërë Kosovën dhe autoriteti i Isait urrit shumë sidomos në Kosovën Veriore. Në atë kohë Kulla e Boletinëve u bë një vend peligrinazhi ku shkonin shumë vizitor jo vetëm shqiptar, po edhe gazetarë e korrespondent të huaj gjë e cila i ra në sy qeverisë osmane. Mbështeti rilindësit shqiptarë, veçanërisht për shkollat, madje ndërtoi shkollën e parë në gjuhën shqipe për Boletinin e Shalës.
Në vitin 1902 u hap lajmi në të gjithë Kosovën se së shpejti në Mitrovicë Rusia do të hapte një konsullatë. Qëllimi i saj ishte për t'i shkuar në ndihmë Serbisë. Në atë kohë Isa Boletini, sa e mësoi atë lajm, i çoi fjalë Valiut duke i thënë se ai nuk do ta lejonte që të hapej konsullatë ruse në Mitrovicë. "Na nuk do të lejojmë kurrë që të vijë kangjalloz të Miskokit në Mitrovicë", i tha Isa atij. Ky ultimatum e shqetësoi shumë qeverië osmane sepse ajo e kishte pranuar me protokoll qeveritar hapjen e konsullatës dhe ajo vendosi që me çdo kusht ta largonte nga Kosova Isa Boletinin. Por ajo e kishte shumë të vështirë ta bënte atë veprim se me Isain nuk ishte më vetëm Shala, por Mitrovica me Vushtëri e Llap. E ndodhur para këtij fakti, ajo vendosi që ta bindë me të mirë Isa Boletinin.
Mbas shumë përpjekjesh ajo ia arriti qëllimit që ta bind Isain që ai të shkonte në Stamboll, por Isai iu vuri këto kushte:
1) Konsullit rus t'i ndalohej ardhja në Mitrovicë
2) Të lihem i armatosun e me shokë
3) Të banojë vetëm në Stamboll
Mirëpo në pikën e parë qeveria e tradhtoi, sepse konsulli rus shkoi në Mitrovicë. Por populli që ishte lidhur me besë se nuk do ta lejonte të hapej konsullata ruse në Mitrovicë, u çua në këmbë dhe filoi luftën. Në atë kohë Konsulli rus që ishte artilier, doli vetë të komandonte topçijt kundra shqiptarëve. Një rezervist shqiptar në ushtrinë osmane pyeti: "Po kush asht ai që po komandon topçijt? Dhe kur i thonë se ishte kangjalozi rus, ai menjëherë ia ktheu pushkën dhe e vrau. Në Stamboll Isai mbajti një qëndrim të papërfillshëm ndaj pashallarëve e qeveritarëve dhe shtëpia e tij ishte kthyer në një vend strehimi për patriotët dhe shtëpi bamirësie për hallexhinjtë që shkonin nga Kosova. Nga Stambolli Isa Boletini u lirua të kthehej në Kosovë pas katër vitesh, më 1906 kur Rusia u mund në luftë nga Japonia se përndryshe s'kishte për t'u liruar kurrë. Kur ia komunikuan lrimin ai tha: "Ma çoi Zoti Zhapanin (Japonezin) në ndihmë e ia theu kryet Muskovit (Rusisë) e mue m'u dha mundësia të kthehem në Kosovë". Sulltani i dha titullin Bej, (pasha) e çifliqe në Stamboll, vetëm të rrinte atje, por ai iu përgjigj: "Ma i mirë asht Boletini, se Stambolli". Mbas kthimit në Kosovë Isai priti e përcolli miq e dashamirë dhe merrte informata nga ata që e vizitonin se si i kishin punët me qeverinë në vendet e tyre. Me këtë ai ia blente mendjen seicilit e duke pa se pothuaj të gjithë ishin të pakënaqur e të gatshëm për veprim, ai me shaka u thoshte: "Po sikur të fillonim ndonjë kryengritje për të fituar të drejtat tona, a jini të gatshëm të baheni fidakqor? (flijuar)", dhe të gjithë iu përgjigjën se ishin gati. Më 1901-1902, Boletini u caktua si koka e "Rojeve shqiptare" të Sulltan Abdul Hamid II (1876-1909) në Stamboll, ku kaloi 4 vitet e ardhshme. Ai qëndroi në këtë pozitë deri më 1908, kur në nëntor ai i dhá përkrahjen Revolucionit Xhonturk. Ishte një nga organizatorët e Kuvendit të Ferizajt (1908) që luajti rol të rëndësishëm në shpalljen e Kushtetutës. Iu kundërvu politikës reaksionare e antishqiptare të xhonturqëve. Kur Xhavid Pasha dërgoi 7,000 burra me në krye Dervish pashën drejt Shqipërisë që të nënshtronte Kosovën, Isa Boletini me një grusht burrash shtjelluan një mbrojtje të guximshme. Gjatë dëbimit trupat osmane dogjën kullën e familjes së tij në shenjë hakmarrje. Armiqësia ndaj serbëve nisi po më 1908, kur Isa me njerëzit e vet çarmatos bandat serbe të komanduara nga konsulli rus i asaj kohe, të furnizuara me armë po nga Rusia. Në 1909 Boletini udhëhiqte betejat nga Prishtina në Prizren e më tej edhe më gjërë, Burri i Kosovës luajti rolin qendror si kryetar i kryengritjes të përgjithshme në pranverë të 1910 kur udhëhoqi luftëtarët në betejat e zhvilluara me ushtrinë turke në zonat Shtimlje-Carralevë më 1910 ku turqit thyhen keqas e më pas ndërton edhe njëherë shkollën shqipe dhe kullën që edhe sot qëndrojnë, e më tej kundër ndërhyrjeve të Serbisë, Malit të Zi, Rusisë e Austro-Hungarisë (kjo e fundit u përball me aneksimin e synyar të Sanxhakut) në Shqipëri. U dallua si udhëheqës e organizator i kryengritjeve të mëdha popullore antiosmane të viteve 1910-1912. Mbështeti kryengritjen antiosmane të v. 1911, udhëhoqi forcat kryengritëse në zonën Drenicë-Mitrovicë dhe Podujevë-Prishtinë më 1912. Gjatë Luftës Ballkanike në tetor 1912, u vu në krye të çetave të armatosura vullnetare për mbrojtjen e trojeve shqiptare kundër pushtuesve serbë. Në këtë periudhë emri i tij u lakua e komentua shumë në shtypin e kohës i lidhur me betejat e Cernalevës, Kaçanikut, Shkupit dhe të Kalasë së Mitrovicës, ku gjeti vdekjen edhe konsulli rus që ndihmonte serbët në operacionet kundër shqiptarëve.
Në ditët e pavarësisë, në krye të përfaqësuesve të Kosovës, u ndodh përkrah Ismail Qemalit në Vlorë dhe mori pjesë aktive në organizimin e forcave të armatosura për mbrojtjen e Qeverisë së Përkohshme të Vlorës,- ku tregohet se Ismail Qemali i ofroi një post ministri, e Isa ìa ktheu "Jo Ismail, se duhen njerëz të shkolluar", dhe i rekomandoi M. Derallen. Këtu ngarkohet dhe krijon Gardën e parë të Ushtrisë shqiptare duke vendosur rregull në disa zona të jugut e duke mbrojtur zonat e bregdetit nga forcat greke. Më 1913, si anëtar i delegacionit shqiptar e përfaqsues i Ushtrisë Shqiptare, së bashku me Ismail Qemalin shkoi në Londër, ku protestoi me forcë kundër vendimit të Fuqive të Mëdha për copëtimin e Shqipërisë. Historiani Edwin Jacques tregon një anekdotë që trajton sa vijon: “Sa hyri në godinën e Ministrisë së jashtme britanike që të mbronte çështjen e kombit të tij, polici i sigurisë i kërkoj të hiqte revolen nga brezi dhe t'a linte në vendin e posaçëm ngaqë duhet të hynte i paarmatosur. Ai e dorzoi pa u ankuar. Gjatë takimit, ministri i jashtëm, Sir Edward Grey, e shoqëroi Boletinin drejt vendit për të rimarrë revolen e tij. Ku ministri qeshi, ‘Gjeneral, gazetat mund të shkruajnë nesër se Isa Boletini, që as Mahmut Shefqet Pasha s'mund t'a çarmatoste, sapo u çarmatos në Londër.’ Boletini ia ktheu me një përqeshje të butë, ‘Jo, jo, as në Londër!,’ dhe nxori nga prapa një revole të dytë.”[1]
Shqiptarët që shkuan në Londër lanë përshtypje të mira (edhe pse në rrezerva i vetmi që përballonte nivelin e homologëve ishte Luigj Gurakuqi,- sipas At Gjergj Fishtës). Në një rast kur Aubrey Herbert si kryetar i komitetit bashkë me Tonin Prekên shërbyen si përkthyes mes Isa Boletinit e z. Lloyd George ku u tha sa vijon,
"Thuaji atij,” tha Isa, "që unë jam malësor, ashtu si është ai, dhe që unë e di që zemra e tij është e sjellshme karshi atyre që vuajnë.” E tha me shumë shprehi, ”E thuaji që kur të vij pranvera, do të plehërojmë Fushë Kosovën me eshtrat e serbëve, sepse ne Shqipëtarët kemi vuajtur shumë për të harruar."
Në takimet e shpeshta Gjenerali me qeleshe të bardhë la një mbresë të fortë të zakoneve shqiptare, ku askush nuk mund ta shihte pa e admiruar atë. Ai zuri shumë miq, që i treguan lavdinë e Londrës. "Por prapë,” ai i thoshte mikut të tij Aubrey Herbert, "madhështore siç është, e të sjellshëm siç jeni ju Anglezët, Unë nuk do ta ndërroja këtë me shkëmbijtë dhe lumejt e mi.” Ai u kthye në Shqipëri, ku trupat e tij mbrojtën Princ Wilhelm zu Wied deri në nisjen e tij nga Shqipëria, dhe me mbështetjen e kolonelit holandez Thomson, krijon xhandarmërinë e parë shqiptare. Më vonë Isa Boletini kaloi përsëri në Kosovë, ku organizoi qëndresën popullore kundër pushtuesve të rinj serbo-malazezë. Duke e kaluar jetën në luftë e përpjekje dhe me urtësinë e tij, fitoi autoritet të madh si udhëheqës popullor. Isa Boletini e lidhi jetën e tij e të familjes me fatin e atdheut, dashurinë e besnikërinë ndaj të cilit e shprehu me fjalët "Unë kam ngrit krye për hakin e Shqipnis. Nuk lypi shpërblime për vete. Unë jam mirë kur asht mirë Shqypnia!" kur Ibrahim Pasha u kërkoj shaljanëve me Isën në krye të mos niseshin për në Shkup e u premtoi poste. Më 1916 gjendet në Shkodër për të organizuar mbrojtjen nga malazezët. Më 23 janar 1916 u vra pabesisht nga shovinistët malazezë në Podgoricë, së bashku me të bijtë Halilin dhe Zahidin, nipërit Jonuzin dhe Halitin dhe tre luftëtarë të tjerë.
Bëhet fjalë mbase për një sekuencë, së cilës fare pak i afrohen versione të ngjashme të historisë botërore, qofshin të hiperbolizuara nga fantazistë. Ja skena e papërsëritshme: "I futur në kurth, Isa Boletini qëllohet nga të gjitha anët me plumba, por nuk bie teksa arrin të qëllojë deri në fund mbi ekzekutorët e vet. I bërë sallatë nga predhat, ai nuk shtrihet, nuk nxjerr zë, nuk dridhet, nuk bën asnjë hap pas, si të ishte prej shkëmbi. Dikur plagët e rrëzojnë në gjunjë, por sërish ai arrin të mbajë armën në duar duke qëlluar... Dhe në momentin që dora e djathtë i copëtohet, e kalon revolen në të majtën...".
Prologu i vrasjes
Vrasësit e njeriut më të fortë në krah të Ismail Qemalit, njeriut që shpalli Shqipërinë të pavarur, ishin xhandarët malazezë të urdhëruar nga qeveria e këtij vendi, kurse ata që e prenë në besë ishin disa diplomatë francezë. Ishte janar i vitit 1916, pikërisht koha kur trupat austriake pushtonin Malin e Zi, pothuaj pa hasur në asnjë rezistencë. Porse qeveritarët e Malit të Zi, pa u turpëruar nga ky pushtim, pa u turpëruar prej faktit se nuk rezistuan deri në fund, u kujdesën gjithsesi të hiqnin qafe armikun e hershëm, shqiptarin e tmerrshëm, Isa Boletinin, të cilin e mbanin prej disa kohësh të izoluar. Sipas rrëfimeve të një të afërmi të Isa Boletinit, të pasqyruara në librin e Skënder Luarasit "Isa Boletini", botim i vitit 1971, kthesa përfundimtare e jetës së shqiptarit të madh nis me përfshirjen e Kosovës nën Jugosllavinë, sipas vendimeve të fuqive më të mëdha të Evropës në takimin e Londrës më 1913. Në vitin 1915, malazezët pushtojnë Shkodrën dhe legjendës së rezistencës për bashkim kombëtar i mbetet të kërkojë ndihmën e ndërkombëtarëve. Francezët afrohen dhe konsulli i tyre në Shkodër, Bikok, i thotë Isa Boletinit dhe njerëzve të tij që të shkojnë në Ambasadën Franceze në Cetinë, asokohe kryeqytet i Malit të Zi, nga ku do të merrnin vizë për të shkuar në ndonjë vend neutral. Pikërisht këtu nis edhe plani për ekzekutimin e shqiptarit të madh. Njerëz të Boletinit kishin vënë re një lidhje të çuditshme të diplomatëve francezë me ata malazezë në Shkodër, por kjo do u vinte në mendje më pas. Gjithsesi Isa Boletini dhe shpura e tij mbërrijnë në Cetinë dhe më tej bëjnë një vizitë në ambasadën franceze, ku u tregohet një telegram i paraqitur si urdhër i ministrit të Jashtëm francez për t'i nxjerrë në një vend neutral. Ndërkohë, anglezët, më bujarë, e ftojnë Boletinin ta marrin nën mbrojtje, por nisur nga ligjet e maleve, ai preferon "mikun që i hapi derën i pari". Pak orë më pas, në mëngjes, Isa Boletini sheh se shtëpia ku bujte ishte rrethuar me xhandarë malazezë. Shqiptarët merren dhe dërgohen në Nikshiq, duke u mbajtur gjatë gjithë kohës nën survejim.
Ekzekutimi
Thyerja e frontit malazez nga austriakët në të njëjtën periudhë kohe dënon me vdekje përfundimisht Isa Boletinin. Ushtarët malazezë e shoqërojnë atë bashkë me njerëzit më të afërt në Danilograd dhe më pas në Podgoricë. Më 23 janar 1916, në ditën kur malazezët po u dorëzonin kryeqytetin pa luftë austriakëve, duket urdhri për vrasjen e Boletinit dhe njerëzve të tij nuk mund të shtyhej më tej. Ekzekutimi i besohet një njësie ushtarake që kishte për qëllim mbajtjen e rregullit në qytet, deri në dorëzimin e tij trupave austriake. Ja rrëfimi i Tafilit, nipit të Isa Boletinit, që i mbijetoi ngjarjes, sipas librit të Skënder Luarasit: "Nja 80 xhandarë kishin zënë pritë në të dyja anët e urës së Ribnicës, karshi prefekturës, afër kishës katolike. Unë me dy vëllezërit, sipas lajmërimit të kasnecit, po ktheheshim për në shtëpi, te axha (Isa), patrulla në krye të urës, që po priste ardhjen e axhës, na ndali. Kur oficeri urdhëron ndalimin, xhandarët me pushkët gati të qëllojnë pyesin: Kush asht Isa Boletini?! Por oficeri ndërhyn duke u thënë: Mos shtini, nuk është asnjë nga këta!". Por që tre vëllezërit nuk kanë mundësi të lajmërojnë Boletinin për vendimin e malazezëve, pasi me përdhunë, nën kërcënimin e armëve mbyllen në një shtëpi dhe mbahen të bllokuar. Në këtë kohë Isa Boletini, vet i tetë, kishte hedhur hapat e parë në dërrasat e urës së Ribnicës pa e dalluar se edhe nga pas krahëve xhandarët e mbyllën udhën që të mos kishte asnjë mundësi daljeje. "Një oficer komandues u kërkon shqiptarëve të dorëzojnë armët, por Isa Boletini kundërshton: Jo besa!
S'ja kam dorëzue, as Krajlit, as Mbretit. Dhe nxjerr armën. I pari që shtie ishte njëfarë Pero Buriqi nga Vasoviçi. Menjëherë flakë për flakë përgjigjet edhe Isa Boletini dhe të tijtë me nga dy revolverë në duar. Brenda disa minutave, të rrethuar nga të gjitha anët nga dhjetëra xhandarë, vriten të gjithë, Isa Boletini dhe dy të bijtë, Halili dhe Zahidi, që ishte student në Vjenë, dy nipërit, Jonuzi dhe Halili, Hajdar Selim Radisheva, kunati i Isait, djali i vëllait të Hajdarit, Idriz Bilimi dhe Misin Bala nga Isniqi. Nga ana tjetër mbetën të vrarë tetë xhandarë dhe plagosen dyfishi. Shfaqja u sodit nga disa ministra malazezë të strehuar në prefekturën e qytetit", rrëfen i mbijetuari.
Sipas Gjillasit
Nuk ka ndodhur shpesh që sllavët të shkruajnë me respekt për shqiptarët, aq më pak ata të jugut. Por duket madhështia e Isa Boletinit i ka kaluar caqet. Millovan Gjillas, shkrimtari i njohur disident, në veprën e tij "Toka pa Drejtësi", botuar në versionin anglisht në Nju Jork, në vitin 1958, shkruan me respekt për shqiptarin në këtë vepër të tijën, që shumë e kanë krahasuar të barasvlershme me "Donin e Qetë" të Shollohovit. Ja si e sjell ai momentin e vrasjes së Boletinit: "Beteja e Isës me ushtarët e tij vullnetarë nuk kishte vazhduar shumë, pavarësisht heroizmit të rreptë të shqiptarëve. Nga kjo goditje kishte rënë udhëheqësi i tyre dhe besnikët e tij të devotshëm. Njerëzit më të afërt të Isës ishin likuiduar dhe të tjerët ishin shpërndarë në katër anë. Isa Boletini ishte vrarë, por kishte luftuar trimërisht, madje për një kohë të gjatë, pavarësisht se kishte mbetur i vetëm në rrugë të madhe. Ashtu, i plagosur, ishte ngritur në gjunjë dhe sado që nuk kishte fuqi për të mbajtur pushkën, qëllonte me revole që të paktën të vriste ndonjë prej armiqve para se të jepte shpirt. Babai im ishte turrur me vrap drejt tij dhe shqiptari i pamposhtur e kishte kaluar revolen në dorën e majtë, por nuk kishte pasur kohë të hapte zjarr. Një ushtar e kishte vënë në shenjë dhe Isa kishte rënë përdhe. Babai ishte afruar me vrap dhe Isa e kishte vështruar me sytë e mëdhenj dhe të përgjakur, kishte thënë çka në gjuhën e tij amtare dhe në atë çast kishte dhënë shpirt. Babai e kishte marrë mauzerin e tij të gjatë me dorezë të stolisur argjendi dhe e kishte ruajtur si kujtimin më të shtrenjtë. Për çudi edhe ne fëmijëve na vinte keq dhe ndienim hidhërim dhe kishim mbajtur zi për Isa Boletinin. Edhe babait i vinte keq, megji-thëse ai ishte krenar që ishte vrarë prej grupit të tij. Ky ishte një pikëllim i veçantë, ishte më tepër një admirim për një hero sypatrembur të Shqipërisë, që kishte luftuar deri në fund në një fushë të zhveshur, në mes të rrugës së madhe, pa iu lutur kërkujt dhe pa falur askënd, ashtu drejt në këmbë, i pambrojtur. Admirimi për të bënte pjesë gjithashtu në pikëllimin tonë. Në qoftë se një njeri duhet të vdesë, do të ishte mirë të binte ashtu siç kishte rënë Isa Boletini. U kujtoftë për jetë nga ata që e panë dhe nga ata që kanë dëgjuar për të! Shumë më vonë ne i patëm treguar babait dhe e ngacmonim për këtë, se kishim lexuar që Isa Boletini kishte vdekur në Shkodër. Babai nuk e pranonte një gjë të tillë. Por për të nuk kishte aq rëndësi nëse ky kishte qenë Isa Boletini vetë, apo ndonjë nga oficerët e tij, kryesorja ishte se shqiptarët që kishin luftuar në atë betejë dhe, sidomos prijësi i tyre, që nuk mund të ishte njeri tjetër veç Isa Boletini, ishte vrarë. Babait i kishin thënë se ky ishte Isa. Dhe kjo mjaftonte për të, fakti i rënies së tij ishte provuar për jetë të jetëve me zjarrin e pushkëve".
Varrimi
Të marrë në pyetje nga autoritetet austriake, ministrat malazezë u justifikuan se kishin pasur informata se Isa Boletini do të provokonte ngjarje për të djegur dhe plaçkitur qytetin. Sipas tyre, ai ishte vrarë duke sulmuar prefekturën në përpjekje me patrullat e ushtrisë. Organizatorë të drejtpërdrejtë të vrasjes ishin ministri i Luftës, gjenerali Veshoviq, i kunati i Krajl Nikollës, komandanti i Përgjithshëm, gjeneral Janko Vukotiqi, ministri i Punëve të Brendshme, Plamenac, prefekti i Podgoricës, Ramadanoviçi e të tjerë. Trupat e Isa Boletinit dhe njerëzve të tij u vendosën fillimisht në një dhomë të prefekturës, ku u bë edhe identifikimi. Varrimi u bë në Podgoricë dy ditë më pas me pjesëmarrjen e mijëra shqiptarëve banorë të zonës. Nasuf Dizdari nga Shkodra mbajti një fjalim para se arkivoli i Boletinit të futej nën dhe. Gjithsesi askush nuk besonte për vrasjen e Boletinit, pasi nuk ishte hera e parë që lajmet e bënin të vrarë. Po kështu nuk u besua dhe një komunikatë zyrtare e ushtrisë austriake, që jepte lajmin e vrasjes së tij "gjatë një përpjekjeje me malazezët". Eshtrat e tij u transportuan në Boletin me 25 shtator 2004[2]
Vepra e Isa Boletinit është nderuar në çdo kohë në gjithë Shqipërinë etnike. Emrin e tij e mbajnë shkolla, rrugë, lagje e sheshe. Gjithashtu ka një batalion special të ushtrisë shqiptare, që u instalua në Irak, që mban emrin e Isa Boletinit.[3]
Vasil Shanto lindi në Shkodër më 17 gusht të vitit 1913, ishte një nga drejtuesit kryesorë të P.K.SH-së, u vra më 1 shkurt të vitit 1944, në Shkodër. Shanto ishte themelues i Partise Komuniste te Shqiperise. Ai ishte hero i Luftes se Dyte Boterore. Shok i ngushtë me Qemal Stafa në disa filma shqiptarë figura e tij lartësohet siç është filmi artistik Ilegalët, gjatë luftës njhej me pseudonimin Visar Shundo. Aktivitetin e tij përpara se të dilte në ilegalitet e kryente në furrën e bukës ku punonte. Në nder të tij shumë shkolla edhë rrugë mbajnë emrin e tij.
Vrasja e Vasil Shantos
"Hera e fundit qe do te bashkepunoja ne Korçe me Vasil Shanton per çeshtje lufte, me ka lene nje brenge te madhe. Perse do te thoni ju? Ja se si qendron e verteta. Ai, si shume here me pare, ishte caktuar te shoqeronte Tempon apo udheheqes te tjere jugosllave per ne Mal te Zi apo vise te tjera. Pra, as me shume e as me pak, ai ishte caktuar si nje korrier i thjeshte i S. V. Tempos apo te tjereve. Keto raste, une i kam quajtur shperdorimin me te madh qe i behej ketij personaliteti te fuqishem te LANç-it ne Shqiperi dhe kesaj figure qendrore te levizjes. Ende sot, pyes e indinjuar:
Valle ky qendrim duhej mbajtur me nje anetar te Komitetit Qendror si Vasili? Ky hero, atentator i persosur, mjeshter i madh i luftes guerile ne qytete, sidomos ne Shkoder e ne Tirane, klandestin i paperseritshem e qe ishte aq i vyer per Shqiperine, duhej keqperdorur si shoqerues-korrier i nje udheheqesi 30-vjeçar jugosllav, qofte ai dhe anetar i Byrose Politike?! A thua nuk kishte sa te duash te tjere partizane trima qe mund ta shoqeronin Tempon?! Aq me teper qe Vasil Shanto e kishte bere disa here kete rruge te rrezikshme dhe ishte ekspozuar. Une them jo, nuk duhej vepruar keshtu! Ky ishte nje gabim i madh fatal. I nisa Vasilin dhe Tempon me nje automjet qe e drejtonte nje njeriu yne i besuar.
Aq e vertete eshte kjo sa une ju dhashe me vete nenen time, per ta lehtesuar kalimin e tyre neper postblloqet e armikut, te cilet ishin bere thuajse te pakalueshem si rezultat i kontrolleve te shpeshta dhe te imtesishme. Vasili, Tempoja dhe nena kaluan pa probleme. Mberriten ne Tirane dhe u vendosen ne bazen tone te sigurt, qe ishte shtepia e familjes se Zeqi Agollit. Prej andej, te dy shoket udhetuan per ne Shkoder e Mal te Zi. Para se te largohej nga Korça, Vasili me tha: "Naxhije, mendoj se ky do te jete udhetimi im i fundit". Ne fakt ashtu ndodhi. Vasil Shantoja u vra ne rrethana enigmatike, ne breg te Liqenit te Shkodres, duke u kthyer nga misioni i tij i fundit luftarak. Kesisoj, me vrasjen e Vasilit, lufta jone humbi nje nga heronjte e saj te pazevendesueshem", eshte shprehur Naxhije Dume.
Me Vasil Shanton apo Isa Boletinin?
Kryeministri Berisha ka ripërsëritur idenë e rishkrimit të historisë, të manipuluar e falsifikuar nga diktatura komuniste, duke e cilësuar atë si një problem madhor, që duhet zgjidhur. Pa dyshim që deklarata e zotit Berisha përbën një shpresë të fortë për zgjidhjen e njërit prej problemeve parësore, që natyrshëm shkon përtej historisë si shkencë, kulturë apo mësimdhënie, por si element thelbësor i ndërgjegjes sonë kombëtare. Rishkrimi i historisë, asaj të ngjarë, por të shkruar keq gjatë periudhës së diktaturës komuniste, duket një misionin i pamundur në kushtet aktuale të Shqipërisë politike, zyrtare e intelektuale. Rishkrimi i historisë duket i pa mundur nëse konceptohet vetëm si detyrë teknike e historianëve, pa vullnetin politik, ndihmën dhe angazhimin tërësor të politikës dhe krejt shtetit shqiptar. Realizimi i rishikimit të historisë përtej entuziazmit nga deklarimet publike të zotit Kryeministër ka përballë disa pengesa tejet serioze sa teknike aq dhe politike, sa të lehta aq dhe të vështira për t’u kapërcyer, si e vetmja mundësi për të shkuar në finalizimin e aksionit të rishkrimit korrekt të historisë së popullit dhe kombit tonë.
Pyetja lind vetiu: kush dhe si do ta rishkruajë historinë? Duket qartë se zbatimi në praktikë apo konkretizimi i kësaj ideje në kushtet aktuale është i pamundur. Kur flasim për rishkrimin e historisë, bëhet fjalë për atë historinë zyrtare të diktaturës komuniste të shkruar, manipuluar e falsifikuar prej politikes dhe institucioneve të saj të politizuara.
Dy duken se janë sfidat kryesore në këtë aksion me rëndësi jetike: kush do ta rishkruajë historinë dhe mbi çfarë bazash, provash, dokumentesh dhe argumentesh do të shkruhet e rishkruhet kjo histori? Sigurisht që historinë zyrtare e shkruajnë historianët e inkuadruar apo ata nën kujdesin e institucioneve akademike e shkencore zyrtare, si Akademia e Shkencave, Instituti i Historisë, katedrat universitare e institucione të tjera të kësaj natyre. Mund ta shkruajnë edhe individë në mënyrë të pavarur, por në këtë shkrim e kemi fjalën për historinë zyrtare, serioziteti dhe autoriteti i së cilës duhet të jetë pothuaj i padiskutueshëm. Po flasim për një histori që do të mësohet në shkolla nga fëmijët tanë, do t’i referohen të huajt, shtetet, institucionet shkencore dhe natyrisht do të orientohet edhe shteti në veprimtarinë e tij të nderimit dhe kujtesës së historisë kombëtare, që besoj se ka shtyrë zotin Berisha të ringrejë edhe një herë si çështje rishkrimin apo shkrimin korrekt të historisë. Të dyja pengesat e kanë zanafillën dhe lidhen fort me njëra-tjetrën te mungesa e vullnetit për të parë të zbardhur të kaluarën kriminale komuniste të vendit, por dhe për të rrëzuar historiografinë komuniste, një falsifikim nga më kriminalët i historisë së kombit e popullit tonë. Por jo vetëm kaq. Falsifikimi dhe manipulimi i historisë zyrtare nga institucionet shtetërore të Shqipërisë, fatkeqësisht, ka vazhduar edhe në vitet e demokracisë, madje edhe gjatë qeverisjes së zotit Berisha. Fjalori enciklopedik i vitit 2010, një botim i Akademisë së Shkencave, është pa asnjë mëdyshje një maskarallëk akademik, që për faqen e zezë të autorëve, botuesit dhe shtetit ka pak apo aspak ndryshime nga historia e Enver Hoxhës. Nëse i hedh vetëm një vështrim të shpejtë, arrin të gjesh gabime, shtrembërime e falsifikime nga më flagrantet e më skandalozet. Mungojnë emrat e të paktën 20 firmëtarëve të pavarësisë, ndërkohë që vazhdon të paraqitet si firmëtar Hysen Hoxha, xhaxhai i Enver Hoxhës, edhe kjo një nga sajesat e turpshme të asaj kohe. Ndërkohë që Muzeu Historik Kombëtar me një vendim diabolik ka hequr nga pavijoni i historisë së diktaturës vrasjet pa gjyq të dhjetëra intelektualëve antikomunistë pas të ashtuquajturit “çlirimi i Tiranës” nga data 17-28 nëntor 1944. Sipas drejtorit Malltezi, ka një vendim të Ministrisë së Kulturës që kjo periudhë të fillojë nga data 29 nëntor 1944, gjë që mund të konsiderohet si një skandal më vete, pasi ajo që ka bërë diktatura nuk është gjë tjetër veçse shkrimi me vendime politike i historisë. Fakti që Muzeu Historik Kombëtar është ndërtuar pikërisht në vendin ku u pushkatuan intelektualët antikomunistë, tek ish-hoteli “Bristol”, e bën edhe më të ndyrë vendimin për ta hequr kujtimin e tyre nga stendat e muzeut. Nga ana tjetër, nuk ka asnjë pllakë apo tabelë që të tregoje se atje është kryer një nga masakrat më te mëdha të komunizmit, një detyrim jo vetëm historik, por edhe komercial për Muzeun, që për fatin tonë të zi, ndoshta është i vetmi në botë i ngritur mbi kockat e dhjetëra intelektualëve të vlerësuar si “Nderi i Kombit”. Shpresoj që pas reagimit të zotit Berisha edhe zoti Maltezi ta kuptojë se ajo që ka ndodhur në muzeun e drejtuar prej tij është sa e padrejtë aq edhe një zgjatim i falsifikimit dhe manipulimit komunist të historisë.
Një tjetër skandal i historiografisë shqiptare është rasti i Vasil Shantos, një atentator komunist me origjinë serbe, një nga heronjtë e komunizmit, status që vazhdon ta ruajë zyrtarisht edhe sot. “Vepra” më e madhe e Shantos ka qenë vrasja mbas shpine e djalit të një prej heronjve tanë kombëtarë, Isa Boletinit, Adem Boletinit, një nacionalist i shquar edhe ky. Sot ka shkolla e rrugë në mes të Tiranës me emrin “Vasil Shanto”, ndërkohë që Adem Boletinin nuk e di ndonjë, por edhe Isa Boletinin janë shumë të rralla. Duket se ky 100-vjetor i pavarësisë është një kufi limit në dispozicion të historiografisë shqiptare për të vendosur nëse do të rrijë me Vasil Shanton apo do të kthehet me Isa Boletinin, ndërkohë që besoj se këtë synonte edhe mesazhi i djeshëm i zotit Berisha
Janë këto dhe fakte të tjera që e radhitin si problem parësor faktin se kush do ta shkruaj historinë, pasi shkrimi apo rishkrimi i një historie të pastër kërkon pa tjetër edhe shkrues apo të pastër. Sa e mundur është kjo sot në institucionet zyrtare e akademike historiografike të Shqipërisë? Është i verifikueshëm fakti që shumica e shkruesve aktualë zyrtarë të historisë janë individë të implikuar në falsifikimin e historisë komuniste, që pretendojmë të rishkruajmë. Të gjithë janë të paverifikuar nëse janë apo jo autorë apo bashkëpunëtorë në krimet e diktaturës dhe natyrshëm për shkak të konfliktit të interesit nuk mund t’u besohet edhe rishkrimi i historisë.
Si të gjithë: politikanët, zyrtarët, intelektualët, personat publikë, edhe historianët i kanë shpëtuar një procesi pastrimi, gjë që e bën të pamundur përzgjedhjen e shkruesve apo rishkruesve të pastër te historisë.
Problemi i dytë është pa dyshim baza dokumentare dhe argumentuese aq e domosdoshme për shkrimin dhe sidomos rishkrimin e historisë. Pjesa më e madhe e historisë se Shqipërisë gjatë periudhës së diktaturës është e mbyllur me ligj në arkiva sekrete të shtetit. Hapja e këtyre arkivave, e thënë ndryshe, e dosjeve kriminale të komunizmit, është trajtuar dhe vazhdon të trajtohet si një tabu nga politika postkomuniste shqiptare, gjë që e bën katërçipërisht të pamundur realizimin e idesë apo vendimit të bërë publik dje nga zotit Berisha. Me pak fjalë, hapja e dosjeve dhe zbardhja pa kompromis e krimeve të diktaturës komuniste përbën të vetmen zgjidhje për realizimin e projektit të Kryeministrit Berisha për rishkrimin e historisë. Me ligjin e lustracionit do të mund të sigurojmë njëherazi edhe shkrues të pastër të historisë dhe sidomos dokumentet, provat dhe faktet e shkrimit apo rishkrimit realist të saj,thote Nebil Çika.
Lexoni:http://www.albanianhistory.net/texts20_1/AH1912_3.html
- ^ a b c d e f g h Robert Elsie. "Historical dictionary of Albania". Retrieved 3 August 2012.
- ^ a b c d e f g h i j k l m n o p Owen Pearson. "Albania in the Twentieth Century, A History: Volume I: Albania and King Zog". Retrieved 3 August 2012.
- ^ Blumi, Isa (2003) Rethinking the late Ottoman Empire: a comparative social and political history of Albania and Yemen, 1878-1918 Istanbul: The Isis Press, 2003 p. 182 ISBN 975-428-242-0 . Retrieved March 9, 2011 "Ismail Kemal Bey hastily made the famous declaration of independence in late November of 1912, refusing to wait for Boletini and "the Kosovars" to reach Vlora."
- ^ Blumi, Isa (2003) Rethinking the late Ottoman Empire: a comparative social and political history of Albania and Yemen, 1878-1918 Istanbul: The Isis Press, 2003 p. 182 ISBN 975-428-242-0 . Retrieved March 9, 2011 "While Boletini had plans to assert himself as a key political figure in this Albanian state building project, the Southern elite made certain that he would be reigned in to suite their military needs and not hijack a political process over which they wanted full control."
- ^ Elsie, Robert. "Albania under prince Wied". Archived from the original on January 25, 2011. Retrieved January 25, 2011. "... mostly volunteers from Kosova under their leader Isa Boletini"
- ^ Paulin Kola: The search for Greater Albania. Hurst, London 2003, ISBN 1-85065-664-9, S. 4. Page 1
- Bahlov, Dr. Hans, Deutschlands geographische Namenvett Baden: Suhrkamp. 1985, cited of Abdullah Konushevci, Toponomia e Mitrovicës, “Word”, nr. 6-7, July 2001, p. 19
- Fehmi Pushkolli, Ukshin Kovaçica-Bajgora, Horizontet e historisë, Prishtinë, 1997, p. 18
- Fehrni Pushkolli, Po aty, p. 20
- Ahdullah Konushevci, Po aty, p. 19
- Mitrovica dhe rrethina, Mitrovicë, 1979, p. 69
- Tafil Boletini, vepër e cituar, p. 153
^ Kosovo is the subject of a territorial dispute between the Republic of Serbia and the self-proclaimed Republic of Kosovo. The latter declared independence on 17 February 2008, while Serbia claims it as part of its own sovereign territory. Its independence is recognised by 91 out of 193 UN member states.