Agjencioni floripress.blogspot.com

2012/12/08

Një natë e frikshme hallouini





                                                                   






    



 Nga Elisa Bruçi

1       Në shtëpinë e frikshme

Xheku dhe Ejmi kishin dalur të merrnin karamele për ditën e hallouinit. Ata ishin duke u kënaqur shumë! 

Ejmi ishte veshur si mace kurse Xheku ishte veshur sikur një vampire. Xheku donte që çudira të ndodhin në jetën e tij, edhe Ejmi po ashtu.




Papritur ata ndodheshin para një shtëpi të frikshme, por Xheku dhe Ejmi menduan se njerzit që banojnë aty e kishin zbukuruar shtëpinë për ditën e hallouinit, por jo, ata e kishin gabim. 

Dera u hap vetë ,dhe në shtëpine e frikshme kishte merimanga, kishte skeleta, kishte gjithçka të friksme. Ejmi u dridh nga frika.    
                                                                                                            

“Xhek, eja të dalim nuk qenka njeri këtu,Xhek, Xheeeeek?”   
                                              

   Xheku nuk shihej gjë kundi.  Ejmi filloi të ecte   e friksuar.   
         
                                          

  Ajo pa pritur pa një vajzë në moshën e Ejmit ( 8 vjeç )e cila quhej Rinesa. Ajo u drejtua nga Ejmi dhe i tha : “Ke ardhur të jetosh me mua apo jo?”        
                                                                                                                                       “E-e-e-epo unë jetoj…”-filloi Ejmi, dhe Rinesa e ndërpreu : “Ti jeton këtu tani?” –tha Rinesa -“Eja t’i tregoi dhomat.”-vazhdoi .

Ndërkohë Xheku po kërkonte Ejmin. Ecte duke thirrur : “Eeeeeeeeeejmiiiii, ku je?”. 

Papritur ran ë një grope të stër madhe. Rinesa me Ejmin po ecnin dhe e panë Xhekun. 

Ejmi sa e pa zgjati dorën duke u mu nduar ta kapte. Rinesa  i tha : “ Lëre aty atë hajdut, ai është munduar të më marr krtistalet e mia me vite të tëra”.  “Si? Unë, unë, unë jo”-tha Xheku i çuditur.          

                                               
 “Hahahahahahahahahah!!”-filloi të qeshte vajza- “Mos gënje moj djalosh” ....                        

 “ Gënjeshtare je vetë moj vazë e çuditshme!” –tha Ejmi e zemëruar – “Ai është vëllau im!” –vazhdoi ajo. 

Rinesa nuk kishte faj, ajo ishte e sigurtë që e kishte parë Xhekun por ajo e lëshoi atë. Rinesa nuk ishte e keqe, papritur iu kujtua se në atë shtëpi gjithmonë sheh visione. 

Rinesa iu tregoi Ejmit dhe Xhekut se shtëpia e saj ishte aq e madhe sa as ajo nuke njeh mire shtëpinë e saj, shtëpia ishte si labirint.

Rinesa deshi që t’i çonte tek dhoma e fjetjes, por  ajo pa dashje i çoj  në një vend që as vetë nuk e kishte parë kurrë. Aty jetonte një shrigë .

 Ajo shtrigë ishte një vajzë a zakoshme e cila hyri në atë shtëpi dhe mbeti aty për gjithmonë. Ajo i pyeti “Pse keni ardhur këtu?”                         

 “Unë jetoj këtu…”-tha Rinesa,-“por ne humbëm rrugën.”    

 “Hahahahaha! Ti jeton këtu dhe humbe rrugë? 

Kjo më pëlqen.”-tha shtriga.

Ejmi e pyeti e zemëruar: “Përse të pëlqen moj buda . . . . .” Shshshshshshshshshshshs tha Xheku...

“Si më quajte mua? Për këtë që bëre ju duhet të gjeni 3 gjëra që më duhen dhe nuk kam mundur t’i gjejë, ato janë: kokën prej kungulli të njeriut pa kokë, shpatën në gurë dhe lakuriqin më të madh në botë.”-tha shtriga.   
                                       
“Çfarë, ato as në filma nuk kanë mundur t’i gjejnë dhe ti pret që ne tre fëmijë mund t’i gjejmë?”-tha Rinesa “Ti po bën shaka apo jo”-përfundoi Xheku.

“Ju duhet t’i gjeni dhe pikë ose prindërit ,motrat dhe vëllezërit e juaj do të jenë zbukurime të vdekura në këtë shtëpi.”-tha shtriga...                                 

  Fëmijët nuk mund të lëviznin. Ejmi tha “Kur do të nisemi”.                                  “Tani”-tha shtriga. Fëmijët nisën të ecin shpejt ….

Vazhdon....



-------------------------




Elisa Bruqi është nxënëse e shkelqyeshme e shkollës fillore “Iliria” ne Prishtinë(klasa IV-të).
E lindur në Kanada, por jeton dhe shkollohet ne Prishtinë.

 Përpos suksesit të saj në shkollë, ajo  ka vijuar edhe kursin e baletit ku çdo herë na befason me shfaqjet e mrekullueshme.

 E mos ta harrojmë talentin e saj në letërsi, ku qysh ne ditët e para të klasës se parë ajo ia filloi me thurrjen e poezive të saja të para.

 Ajo është shumë e talentuar në të dy gjuhet, shqipe dhe angleze. Është imitatore dhe manekene, 
fotogjenike...

Elisës i deshirojmë sukses të madh në artin letrarë dhe shpresojmë se do të kemi kënaqësinë të lexojmë  në vazhdime  punimet e saja të rradhës...në romanin e sajë në vazhdime...i cili do të botohet së shpejti si libër në edicionin  tonë.

Prishtinë,7.12.2012


Leter per Elisen e vogel ,nga xhaxhi Luigji qe jeton ne Danimarke.
 
Pershendetje Elisa e vogel !
 
Xhaxhi Luigji te uron jete e shendet se bashku me prinderit tuaj dhe me gjyshin tuaj shume te dashur Floirin,qe ne miqte e tij e duam dhe   e respektojme shume.
 
E dashur Elisa te  falenderoj shume qe kete krijimtarine tuaj  e  ndave me te gjithe ne.  Eshte nje tregim i shkruar shume bukur nga dora jote  e vogel. Te lumte dora dhe mendja jote.
 
Ti do behesh nje shkrimtare e poete shume e talentuar ne te ardhen ku do shkruash shume libra ,ashtu sic ka shkruar e kontribuar Gjyshi juaj Flori.
 
Te uroj cdo te mire ne  jeten tuaj dhe tu realizofshin te gjitha enderrat dhe deshirat tuaja.
 
Me respekt
 
Xhaxhi Luigji ,Danimarke
 

 


Elisa e vogël,sa bukur që rritet
Shkruan si e rritur,edhe kur zbavitet
Unë e njoh poete (tash edhe shkrimtare )
Çfarë të uroj gjyshI? Të bëhesh famëmadhe,


Si nxënëse e shkëlqyer dhe do letërsinë
Poete-shkrimtare,por dhe balerinë.
Je gocë e zgjuar,por dhe poliglote
Sa e talentuar ! Me gen prej Kosove.

Të përqaf fort gjyshi Përparim Hysi që i ka tri mbesa.


----------------

Urimeeee dhe pergezime
vertet flm Elises per embelsine - por dhe juve per afersine, per qasjen tuaj inkurajuese me gjuhen e dashurise per te bukuren, per filizat e artit qe premtojne
s'ka se si me bukur per nisma te mbara engjellore, eshte dic qe ngrohe zemrat

gjithe te mirat Senad Guraziu 



---------------------

........ Këtë serial mos e ndal....

http://www.kosovarimedia.com/index.php/fragmente-tregime/14392-nje-nate-e-frikshme-hallouini.html

të fala nga

Muhamet Hoxhaj




------------------


Te fala
Pauli

-----------------


2012/12/06

MBI ETIKËN

Shkruan: Bujar PLLOSHTANI
       Për hir të mendimit tim bazuar nga pikëpamjet e fundit të natyrës njerëzore, konsideroj se, sot nderi dhe etika janë jo reale, dhe realja nuk është e arsyeshme; sepse mungon ndërgjegja dhe gjykimi kritik. Edhe mendimi kritik nuk ka më sens, as politika nuk ka etikë, as dashuria nuk ka nder (ndërgjegje të jashtme).



“Çdo gjë reale është e arsyeshme, çdo gjë e arsyeshme është reale”, shprehet Hegeli.

            Mirëpo, sot asgjë nuk ec drejt reales dhe të arsyeshmes. Secili individ tenton ta zë parakushtin e tij të çështjes, e jo fenomenet e mundshme që përkojnë me nderin dhe etikën e vërtetë. Nderi është karakteri ose principi i jashtëm që mbart njeriu për hir të vërtetës së brendshme. Në këtë kohë të neveritshme me plot shije meskine, nderi mund të vërehet rrallëherë si vullnet i ndërgjegjshëm, por më tepër si një shprehje e zakonshme që solidarizohet me rutinën e përditshme. Nderi, sot është vetëm një shprehje e zakonshme, që masa e përgjithshme e lakmon në pozita të nevojshme duke përfituar. Nisur nga pikëpamja e tezës së famshme të Hegelit, unë vlerësoj se, sot asgjë nuk është reale dhe e arsyeshme, për faktin se gjithkush mendon të imponojë ose përfitojë mendimin e njëjtë me pa të drejtë tek tjetri. Nuk ka një tolerancë që mund të shpresosh apo guxosh! Ose, kjo do të thotë se mendimi nuk hulumtohet, çdo gjë reale është e arsyeshme, por, sot realiteti njerëzor është i padrejtë dhe non sens duke lënë pezull mëkatet vetjake tek enden nëpër qiejt e gjithkujt. Prandaj, kohëve të fundit çdo gjë ka humbur ndriçimin e meritueshëm duke u marrë me çështjen, dhe duke e konsideruar mendimin e pazakontë si një gjykim jo kritik. Këtu është drita në fund të këtij tuneli që na verbon. As politika dhe as dashuria nuk kanë nder dhe etikë, por kanë një vullnet për të jetuar mbi etikën dhe nderin e rremë duke përfituar hipokrizisht!

            Për hir të mendimit tim bazuar nga pikëpamjet e fundit të natyrës njerëzore, konsideroj se, sot nderi dhe etika janë jo reale, dhe realja nuk është e arsyeshme; sepse mungon ndërgjegja dhe gjykimi kritik. Edhe mendimi kritik nuk ka më sens, as politika nuk ka etikë, as dashuria nuk ka nder (ndërgjegje të jashtme). Por, ka një histeri të zakonshme të infiltruar nga koha e fundit, që për masën dhe intelektualët partiak, koha mbetet sot e kësaj dite diçka e frikshme dhe e neveritshme që duhet me çdo kusht jetuar. Gjithkush, sot është i prirur pas kohës, pas të zakonshmes, pas një dukurie që ngrihet në bazë të etikës moderne për të përfituar në kohë reale, pavarësisht se kthehen në eautontimoroumenoi, dënues të vetvetes, pa e ditur e ndier thelbësisht.


            Përfitimi vetjak në kohë reale është dhe mbetet dukuri negative; konceptuar nga mendimi se kënaqësia e prodhuar nga ky përfitim është një ide fikse që të përmbys unin dhe veten. Nisur nga ky mendim, duke e shtrirë këtë gjendje reale edhe në politikë, edhe në dashuri, askush që vepron nën këtë trajtim nuk konsiderohet i përfillshëm. Ai që e konsideron veten të mençur, (që shumë pak ka të mençur) nuk përfiton në kohë jo të arsyeshme, dhe u shmanget përfundimisht të këqijave. Realisht, marrë këtë vështrim të sipërfaqshëm, duket qartë se secili që merret me politikë ose veprimtari të tjera nuk janë të arsyeshëm me shoqërinë dhe veten. Fakte ka plotë, dhe se askush që bën politikë zyrtare nuk ndodhet pranë reales, por bindjes vetjake të tij. Megjithëkëtë, ky grup njerëzish, qoftë elita politike apo ushtrues të ndryshëm nuk janë të drejtë aspak me realitetin dhe etikën që premtojnë, por janë në kontradiktë. Këta njerëz janë të lajthitur, dhe bredhin pas kënaqësive të kësaj jete duke përfituar në kohë, dhe fundja zakonshmërisht përballen me mashtrimin, dhe përfundojnë në humnerë.

            Së fundi, që të kemi një etikë apo një nder kudoqoftë, në radhë të parë, siç thoshte Goethe “Përfito nga gjendja e mirë shpirtërore, sepse vjen rrallëherë”, duhet të sillemi në lëvizje të mirë me të gjitha prirjet e fshehura të natyrës sonë. “Vita motu constat” ka thënë Aristoteli, që jetën ta lëvizim si pasojë e rregullit të arsyeshëm, dhe të shmangemi nga mendime katekizmi.

http://www.sa-kra.ch/mbietiken.htm

MARIGO POZIO DHE FLAMURI HISTORIK I ISMAIL QEMALIT



Rrugëtimi i Flamurit historik të Vlorës

     Për shumë vjet në historiografinë shqiptare ka dominuar versioni zyrtar se, flamuri që Ismail Qemali ngriti më 28 Nëntor 1912 në Vlorë, u qëndis nga  korçarja Marigo Pozio, e cila atëkohë jetonte në Vlorë, dhe është thënë se ajo flamurin e qëndisi brenda natës. Ky version shpërfaqet edhe në filmin "Nëntori i dytë" i xhiruar në vitin 1982 nga regjisori Viktor Gjika.



Nga Sheradin Berisha


            Për shumë vjet në historiografinë shqiptare ka dominuar versioni zyrtar se, flamuri që Ismail Qemali ngriti më 28 Nëntor 1912 në Vlorë, u qëndis nga  korçarja Marigo Pozio, e cila atëkohë jetonte në Vlorë, dhe është thënë se ajo flamurin e qëndisi brenda natës. Ky version shpërfaqet edhe në filmin "Nëntori i dytë" i xhiruar në vitin 1982 nga regjisori Viktor Gjika. Për më tepër historiani Ilirian Gjika thekson që flamurin kombëtar e qëndisi Marigoja e ndihmuar nga dy vajzat e saj. Përtej këtij vështrimi, shkon historiani Kristo Frashëri, i cili në një studim të tij, shkruan se, "…me sa dimë, modelin e shqiponjës e dha Luigj Gurakuqi, në vigjilje të festës dhe gjatë natës e qëndisi Marigoja".
            Por, si duket ky version i shndërruar në mit, tashmë nuk i kënaq të gjitha interpretimet tjera që bëhen nga historianët tanë. Eqrem bej Vlorës (kushëri i Ismail Qemalit) në kujtimet e tij shkruan se, Marigo Pozio Flamurin e ka qëndisur disa ditë pas mbajtjes së Kuvendit të Vlorës, duke u bazuar në flamurin e tij personal, të cilin e kishte ngritur Ismail Qemali - më 28 nëntor 1912 në Vlorë. Madje një version tjetër shpjegon se Marigoja (e arsimuar në Shkollën e Vashave të Korçës) flamurin e kishte qëndisur që kur ishte vajzë dhe e kish pjesë të pajës së saj, sipas modelit të dhënë nga kleriku katolik, Dom Mark Vasa.


 

Flamuri i qëndisur nga Marigo Pozio


            * * *
            Një version tjetër që spikatet në kujtimet e pjesëmarrësve të Kuvendit të Vlorës është, se flamuri që u ngrit në 28 nëtor 1912 në  Vlorë ishte po ai flamur, që e zbukuronte podiumin e Hotelit „Kontinental“ në Bukuresht, në mbrëmjen e 5 nëntorit 1912, gjatë takimit që mbajti Ismail Qemali me komunitetin shqiptar në Rumani, ku morën pjesë: Asdreni, Spiridon Ilo, Vasil Zografi, Pandeli Evangjeli, Luigj Gurakuqi, Dhimitër Berati, Dhame Kume etj. Në këtë takim realisht u vendos që Shqipëria të shpallë Pavarësinë e plotë nga Perandoria Osmane, e cila pas kryengritjes së përgjithshme shqiptare të verës 1912 në Kosovë, po i numronte ditët e fundit në Ballkan. Dhe, kjo do të ndodhë 23 ditë më vonë, saktësisht më 28 Nëntor 1912 në Kuvendin e Vlorës. Sipas këtij versioni, të gjitha burimet përmblidhen në një pikë, se  Spiridon Ilo nga Korça (përfaqësues i komunitetit shqiptar në Bukuresht) e kishte marrë Flamurin nga kryeqyteti rumun dhe gjatë udhëtimit me delegacionin e Ismail Qemalit për në Shqipëri, do ta mbante tërë kohën me vete, në gji.
            Spiridon Ilo, në kujtimet e tij shkruan: “Flamurin që përgatitëm në Bukuresht unë e kam mbajtur në gji, që nga Bukureshti deri në Vlorë dhe pastaj, pasi e valëviti Ismail Qemali, unë e mbërtheva me sqepar në parmak”.
            Në këto zhvillime, ndonëse Spiridon Ilo ishte djal i tezes së Marigo Pozios, ai më 27 nëntor 1912, (kur karvani i Ismail Qemalit erdhi në Vlorë), natën do ta kalonte në shtëpinë e saj në Vlorë. Dhe thuhet se, Marigo Pozio brenda natës i ka qëndisur vetëm theket e flamurit (por jo krejt flamurin), që e kishte sjellur Spiridon Ilo nga Bukureshti.



Spirodon Ilo (1878 - 1950)


 

Flamuri i Spiridon Ilos, që e solli nga Bukureshti.


            Ndërkaq, Vangjo Ilo (djali i Spiridon Ilos) në kujtimet e tij, thotë, se: flamuri që ka sjellë i ati i tij nga Bukureshti në Vlorë, ishte i stampuar, jo i qëndisur dhe përmasa ka qenë një metër me 80 cm. Ky flamur nuk ishte i qëndisur me fije ari siç është pohuar deri më tani, por ka pasur thekë të verdha, të cilat i ka qëndisur Marigo Pozio.


            * * *
            Ekziston edhe një version tjetër për sjelljen e flamurit në Vlorë, e, që lidhet me emrin e Marigo Pozios. Shpeshherë në mesin e komunitetit shqiptarë që jetonë në SHBA, është përfolur se, flamuri që u ngrit në Vlorë është qëndisur në Boston të Masacusets. Për këtë çështje madje ka shkruar edhe gazeta „Dielli“ që botohet në Amerikë.
            Në një shkrim të Qerim Panaritit thuhet, si vijon:
            “Ne e dërguam flamurin nga Bostoni në Korfuz, një vit para se të ngrihej në Vlorë nga z. Ismail Qemali (në vitin 1911). Të gjitha shpenzimet për qëndisjen, paketimin dhe dërgimin e flamurit u bënë nga shoqëria jonë Besa-Besë.“ Në vijim z.Panariti thotë se: “Detyra e mbajtësit të flamurit ju ngarkua z. Naçi Nuçi, ish mësues i gjuhës sonë shqipe në Korçë dhe më pas, pas ndalimit të shkollës, ai punoi si instruktor në një shkollë tregëtare në Korfuz dhe ndihmonte tregëtarët shqiptarë." Z. Naçi ishte një mik i çiftit tregëtar Pozio nga Vlora të cilëve ua besoi flamurin që ta shpinin në Vlorë dhe ta mbanin fshehur derisa t'ju kërkohej nga patriotët, të cilët kishin vendosur që Shqipërinë ta ndanin nga Turqia. Flamuri ishte i tëri mëndafsh i kuq rrethuar me thekë ari dhe në mes kishte shqiponjën me dy krerë në ngjyrë të zezë. Shtiza mbajtëse qe prej bambuje dhe i lyer me ar në majën e së cilës gjendej një shqiponjë me dy koka prej fildishi…“
            Për hollësi të tjera, se si Marigoja e solli flamurin në Vlorë, ka shkruar edhe shtypi në Tiranë, bazuar në rrëfimin e kryetarit të shoqërisë shqiptaro-amerikane Koli Rodhe. Aty vihet në pah se, Marigo Pozio nga Oçishti i Korçës (grua e një tregëtari vlonjat), ndonëse ato ditë ndodhej në Korfuz, në pamundësi që ta fuste një mashkull flamurin në Shqipëri (për shkak të pengesave të mëdha doganore nga autoritetet turke), këtë gjë e bëri Marigo Pozio, e cila e mbështolli brenda veshjeve të sipërme dhe e solli në Vlorë.

            Si u dogjë Flamuri historik i Ismail Qemalit?
            Përveç versioneve, të shpërfaqur më lartë, ekzistojnë tashmë edhe argumente tjera për flamurin historik të Vlorës. Eqrem bej Vlora, në kujtimet e tij, thotë se, flamuri që u ngrit më 28 Nëntor 1912 në Vlorë nga Ismail Qemali, ishte një flamur personal, pronë private e tij, që e mbante në shtëpi si kujtim, të dhuruar solemnisht në vitin 1909 në Paris, nga një prej mëtuesve të fronit mbretëror të shqipërisë, Juan Pedro Aladro Kastrioti, i cili konsideronte veten si pinjoll i familjes Kastrioti.
            Pra, ky flamur u përdor, sipas Eqrem bje Vlorës, në ditën e shpalljes së Pavarësisë, më 28 nëntor 1912 në Vlorë.
            Kësaj historie i hedhin dritë tashmë disa dokumente - letërkëmbime të vitit 1930, në mes Eqrem bej Vlorës, prefekturës së Vlorës dhe ministrisë së jashtme e të brendshme të Shqipërisë, të cilat në maj 2004 janë gjetur, në arkivin e Ministrisë së Punëve të Jashtme të Shqipërisë.



 

Eqrem bej Vlora (1885 - 1964)


 

Flamuri i Eqrem Bje Vlorës , që ia kishte dhuruar
Juan Pedro Aladro Kastrioti, më vitin 1909 në Paris.



Juan Pedro de Aladro Kastrioti (1845-1914) dhe flamuri.
Ky dokument ëshët gjetur në arkivin e Stambollit.


            1. Në dokumentin e parë thuhet se, në vitin 1930 qeveria shqiptare ka marrë një vendim të rëndësishëm, që flamurin e ngritur në Vlorë (më 28. XI. 1912) ta kthente në një material muzeal dhe për këtë qëllim, prefekturës së Vlorës i drejtohet me një letër zyrtare, ku i kërkohej ta gjejë atë flamur dhe ta sjellin në Tiranë për ta vendosur në Muzeun Kombëtar. Në vitin 1930 pothuaj se të gjithë protagonistët ishin gjallë, përfshirë këtu edhe Marigo Pozion.
            2. Për këtë qëlllim, Prefektura e Vlorës i dërgon një letër zyrtare ministrisë së brendshme të Shqipërisë (ministër i brendshëm ishte Musa Juka) në të cilën sqaron se flamuri, që Ismail Qamali e ka ngritur në Vlorë ishte pronë private e Eqrem bej Vlorës, ashtu siç thotë edhe vet z.Vlora në kujtimet e tij. Prandaj, kjo prfekturë kërkonë nga ministria, që t'i drejtohet zyrtarisht Eqrem bej Vlorës, i cili atëkohë ishte zyrtarë i qeverisë shqiptare (mbretërisë zogiste) në Athinë.
            3. Zoti Rauf Fico, ministër i jashtëm i Shqipërisë, i dërgon një letër Eqrem bej Vlorës në Athinë, ku kërkon prej tij dorëzimin e flamurit, për ta vendosur në muzeun kombëtar në Tiranë.
            4. Ndërkohë, Eqrem bej Vlora, organit zyrtarë ia kthen një letërpërgjigje prej tri faqesh. Ai pasi e falënderon ministrinë e jashtme, që më në fund është kujtuar për ta kthyer flamurin historik të Vlorës, në material muzeal, me keqardhje shkruan, se ky flamur nuk ekziston më!
            Në letër, z.Vlora shkruan se flamuri i ngritur në Vlorë, pas përfundimit të Kuvendit të Vlorës - më 28 Nëntor 1912, u rikthye në shtëpinë e tij dhe ka vazhduar ta mbajë atë si të shenjtë. Kur në vitin 1914 në Vlorë hynë forcat rebele të Shqipërisë së Mesme, nga frika se do ta gjenin flamurin (sepse shtëpitë e bejlerëve shqiptar që kishin orientime perëndimore u dogjën tërësisht), zonja Delvina, një grua patriote që kishte qëndruar në shtëpinë e tij, gjatë largimit nga Vlora për në Delvinë e merrë me vete edhe flamurin historik të Vlorës. Znj.Delvina gjatë tërë kohës këtë flamur e ruante me kujdes të veçantë (si sytë e ballit) së bashku me gjësendet e saja pesonale.
            Në këto zhvillime dramatike, në vitin 1914, në jug të Shqipërisë, hynë forcat greke „vorio - epirote“, të cilat pretendonin bashkimin e kësaj pjese shqiptare me Greqinë. Me këtë rast sulmojnë edhe qytetin e Delvinës, dhe familja Delvina ndonëse ishte në shënjestër për t'u persekutuar, detyrohet të shpërngulet në Korfuz, duke lënë gjithçka kishin në shtëpinë e tyre. Gjatë operacioneve pushtuese, ushtria greke, pasi kishte plaçkitur, djegur e shkretuar pothuajse tërësisht Delvinën, ia vunë flakën edhe shtëpisë së delvinajve, dhe me këtë rast, së bashku me gjësendet e mbetura brenda në shtëpi u dogjë edhe flamuri historik i Ismail Qemalit.

            Si përfundim
            Këto dokumente arkivore, zbehin të gjitha versionet tjera që kanë të bëjnë me flamurin historik të Ismail Qemalit.


     Një Flamur që është përdorur nga qeveria e Vlorës gjatë vitit 1913. Flamuri u identifikua vitin e kaluar, në bazë të raportit gjatësi e gjerësi tek flamuri objekt dhe të po këtij raporti tek flamuri që paraqitet në dy fotografi të kohës. Flamuri është realizuar në pëlhurë të leshtë, në të cilën është qëndisur nga të dyja anët shqiponja e zezë. Përqark konturohet nga një shirit me thekë bronzi. Identifikimi i këtij flamuri u realizua nga Prof.As.Dr. Frederik Stamati dhe u certifikua nga konsulta e specialistëve, e thirrur nga QSA më datë 6 janar 2012.

SHQIPERIA ETNIKE





 
Vullnet Mato
 
SHQIPËRIA ETNIKE
 
Dëgjojmë të lakohet fjala “Shqipëri e Madhe”,
epiteti keqdashës kundër dëshirës për bashkim,
që na kanë ngjitur gojët e liga të grabitqarëve,
nga koha kur ata shqyen trojet tona me tërbim. 
 
Dhe u ranë daulleve me gjëmime të frikshme, 
duke shpërthyer nga armët flakë dhe tym të zi, 
për t’i mbyllur gojën klithmës sonë të ligjshme, 
sa herë padrejtësive të mëdha u kërkuam liri.
 
Nuk ka dhe nuk ekziston “Shqipëria e madhe”,
por në hapësirën e lashtë të shtrirjes ballkanike,
mbijeton në mijëravjeçarë atdheu i shqiptarëve,
kombi me rrënjë natyrale, Shqipëria jonë etnike.   
 
Ashtu siç nuk ka në Evropë, Gjermani të madhe,
Vietnam të madh, e Kore që kërkon rritje në Azi,
nuk ka e s’mund të ketë pretendime territoriale, 
aty ku kombi me gjuhë dhe troje quhet Shqipëri.
 
Jo më kot në ndarjen kufitare, i mençuri Telini,
hidhte mbi turma fëmijësh monedhat e argjendit,
të vërtetonte te britmat e tyre gjuhën që flisnin,
deri sa e vranë pabesisht, trojet të na rrëmbenin. 
 
Kudo ku flitet shqip dhe buka s’ka emra të tjerë,  
nuk quhet “hleb” as “leba” as “psomi” nuk i thonë, 
ku nusen e prin flamuri që ka shqipen me dy krerë,
gjendet përjetësisht e patjetërsuara Shqipëria jonë. 
 
Pavarësisht nga piramidat dhe tabelat orientuese,
që vunë zhvatësit në trojet e të parëve të këtij vëndi, 
nuk mund t’i mohohet shqiptarit gjeneza ekzistuese,    
aty ku bën hije mbi shkëmb, qëkur u krijua shkëmbi.     

UNE I KAM SHUME BORXH SHQIPERISE


Mirdash Shehu
      Mirdash Sehu

Kohët e fundit u njoha me Mirdash Shehun, të birin e shumë të njohurit Mirdash Shehu, studjues dibran i zellshëm, autor i dhjetra vëllimeve që pritet të botohen, i dënuar me 10 vite burg, autor i Këngës së Burgut, që shumë të burgosur shqiptarë në diktaturë e patën himn lirie.

Përveç të tjerave, mësova se Mirdash Shehu, njohës shumë i mirë i frengjishtes, të cilën ia ka mësuar i ati në fëmijëri, ka përkthyer një libër të veçantë, “Shqipëria në 1921”, të francezit të shquar, mik i paqes dhe lirisë, adhurues i shqiptarëve, Justin Godart.

Mësova gjithashtu se parathënien këtij libri ia ka shkruar senatori i shquar francez, nobelisti i paqes i vitit 1909, D’estournelles De Constant. Dhe sa lexova fjalinë e parë të kësaj parathënie, u mrekullova. Sepse ai në fjalinë e parë përcjell gjithë dashurinë, mirënjohjen dhe drejtësinë për ne shqiptarët dhe atdheun tonë, gjithë detyrimin që Europa dhe më gjërë i kanë Shqipërisë dhe shqiptarëve.

Bashkë me përkthyesin e librit “Shqipëria në 1921”, Mirdash Shehun dhe mikun tim Izet Duraku vendosëm që këtë libër ta fusim në proces botimi, që lexuesi shqiptar të mësojë për ndarjen e coptimin e Shqipërisë, për caktimin e kufinjve të saj para 100 vitesh, për kurthet dhe ligësitë e fqinjëve, për punën e dashurinë e miqve dhe adhuruesve të saj francezë. (Rexhep Shahu)


D’ESTOURNELLES DE CONSTANT
(Nobelist i paqes me 1909, senator)

UNË I KAM SHUMË BORXH SHQIPËRISË

(Parathënie e librit “Shqipëria në 1921” të Justin Godart, që është në proces botimi, përkthyer nga Mirdash SHEHU)

Unë i kam borxh shumë Shqipërisë; unë do t’a paguaj këtë borxh të rinisë.
Në çastin kur isha në fillimet e mia diplomatike, kur zelli më ishte ndaluar, Shqipëria e mjerë më ka mallëngjyer. Ajo kontribuoi në ndriçimin e ndërgjegjes time të turbulluar nga skeptiçizmi profesional; ajo zgjoi prirjen time. Kam besuar gjithmonë në detyrën për t`i shërbyer drejtësisë dhe për të luftuar shtypjen. Por këtë detyrë, si e përmbushim? Nuk gjendet kurrë rasti? Mirëpo rastet nuk mungojnë; jemi ne që na mungojnë dëshirat. Na pëlqen të besojmë që është tashmë shumë bukur të jesh besnik në jetën private, për miqtë, të afërmit, bashkëqytetarët, vendin tënd. Kjo nuk mjafton. Të jesh besnik, apo të mos jesh. Egoizmi individual, familjar, lokal, nacional, është gjithmonë egoizmi, që çon në sakrifikimin e më të dobëtit prej më të fortit. Në Shqipëri, për herë të parë, kam ndjerë se aty kishte, jo vetëm njerëz, por popullsi që nuk mund të braktisej pa nder, në mjerimin e vet.
Pata fatin e madh të emërohem, në pranverë të 1879, sekretar i komisionit të ndarjes së kufijve të Shqipërisë dhe Malit të Zi. Erdha në Shkodër, pastaj u njoha atje, me kolegët, vendet, krenar për postin tim të parë, duke mos e marrë me mend, ç`është e vërteta, punën për të cilën ishte ngarkuar komisioni. Së fundmi, ne po e sakatonim, po e qethnim territorin e Shqipërisë në dobi të Malit të Zi. Dhe Shqipëria ishte pa mbrojtje. Vetëm kjo mjaftoi për të shfaqur gjithë magjinë e saj në sytë e më të rinjve mes nesh. Dhe banorët, për më tepër, ishin të qetë, çfarëdo që t’u thonë, duke dashur, vetëm të punojmë me krenari e dinjitet. Dhe duronin të gjithë, pa u ankuar, pa patur një avokat. Sepse Shqipëria nuk ekzistonte, dhe nuk duhej të ekzistonte për diplomacinë. Vetëm Turqia ishte në kontakt me Evropën. Dhe, kur Shqipëria shkaktonte vështirësi, ishte Turqia, e dobët, të cilën Europa e kërcënonte ose shtirej sikur e kërcënonte. Më kujtohet demostrimi detar, qesharak, i Ulqinit, të paprekshëm, mbi Adriatik, dhe ku skuadriljet tona të luftanijeve bënin, sa për sy e faqe, shfaqje bombardimi. M`u deshën disa vjet për t`i kuptuar këto komedi.
Nga larg, kuptoj sot, atë që nuk mund, veçse mezi ta dalloja, në 1879 dhe në 1880.
Ishte problemi, atëherë i ri për mua dhe i pazbërthyeshëm, komplikacionet e të cilit duhet të shpërthenin më vonë, luftërat ballkanike, pastaj luftën botërore, problemi i pa mbaruar i ndarjes së Turqisë. Ja si qëndronte ai atëherë, në Shqipëri dhe në Malin e Zi.
Rusia, e padurueshme për t`u zgjeruar në perëndim, e - tashmë - për të pushtuar Konstandinopolin, ose për të vendosur aty Bullgarinë për t`i përgatitur vendin, shpërtheu marrëzisht luftën e 1876, për pavarësinë e Hercegovinës dhe Bosnjës që mbaroi përveç kësaj edhe me dorëzimin e Austrisë. Ajo kishte rrezikuar shumë pranë shkatërrimit. Është Rumania që do t’a shpëtonte dhe shoqëronte në Shën Stefan, në portat e Konstandinopolit. Atje, qeveria ruse nënshkroi me sulltanin një traktat që lejonte si përhapjen ashtu edhe publikimin e përpiktë të ambicieve pansllaviste, ashtu siç ekzistonin në shpirtërat dhe qarqet zyrtare, të kohës. Traktati i Shën Stefanit, ishte akti i parafundit i ndarjes së Turqisë, në dobi të sllavëve. Mungon vetëm caktimi i rolit të Kostandinopolit, të rrethuar, të ruajtur, si dardha për etje. Rumania, natyrisht, kishte pjesën e saj, Dobrushën, në detin e Zi, por mjaft e ngushtë. Principata e Bullgarisë, nga ana tjetër - atëherë vegël e Rusisë - shtrihej deri në Selanik, e shumë përtej Vardarit, në perëndim të Ohrit, Korçës, jo larg Elbasanit e për rrjedhojë Durrësit mbi Adriatik. Serbia zbriste në jug deri në Mitrovicë, stacioni i fundit i përkohshëm i hekurudhës, fillimi në të ardhmen i linjës së madhe nga Athina, në Selanik, Sarajevë e në Europën qëndrore; Mali i Zi i zgjaste asaj dorën, në mënyrë të tillë që këto dy degë të familjes sllave të bashkoheshin së shpejti. Dhe nuk thuhej, nuk dihej, me çfarë kam kuptuar më vonë, cili ishte roli i Malit të Zi në intrigë; rol paralajmëruesi dhe zjarrvënësi, çdo herë, duke u përshtatur mirë dhe me shtatin e vogël dhe me punën me të cilën ngarkohej. Nuk dihet; sepse janë disa gjëra që nuk mund të dihen, veç me kalimin e kohës.
Fakti brutal, më kujtohet, është se paqja e Shën Stefanit ngriti një shqetësim të përgjithshëm në Angli, në Austri, në Gjermani dhe në Itali; dhe kjo është arsyeja që Kongresi i ri i Berlinit u mbodh disa muaj më vonë, me 1878 për të rishqyrtuar këtë traktat. Histori e njohur, do të më thonë. Nuk mjafton. Ajo duhet menduar thellë.
Traktati i Berlinit ishte vepër veçanërisht diplomatike, dhe i përgjigjej një rreziku shumë të qartë.
Fuqitë e Mëdha europiane dhe, aq më tepër, Turqia, kishin interes të madh të ndalonin marshimin e befasishëm të sllavëve drejt perëndimit. Në këtë kohë nuk kishte dallime ndërmjet sllavëve. Të gjithë sllavët hidheshin së bashku kundër turkut, të sëmurit, për t’a spastruar nga Europa. Për këtë arsye përpjekja dukej në të njëjtën kohë edhe në natyrën edhe kundër natyrës diplomatike. Shkohej me shpresë, prej një kohe të gjatë, për të kundërvënë me shumicë, masën e papërmbajtshme të një mase në lëvizje e plot besim, prej pergamenëve të ngatërruar. Besonin se mund të bllokonin si një liqen, me një Portë, që quhej e Lartë, detin e Zi, dhe të mbyllnin me të gjithë rusët Bosforin dhe Dardanelet. Dhe ja që, si një ushtri milingonash, masa sllave, duke hequr dorë nga shkallmimi i portës, i sillej rrotull dhe prekte, tinëzisht, detin Egje dhe Adriatik. Mbetej që diplomacia austro-gjermane të vriste mendjen për t`i mbyllur rrugën invazionit, dhe që në mungesë të forcës, të padobishme, donte të mbante për vete atë për të cilën foli, Sanxhakun ose koridorin e Novi Pazarit. Koridor me dy funde, kufiri përfundimtar, në hartë ?...dhe vendkalimi, lidhja e jugut të Austro-Hungarisë me Selanikun. Diplomacia europiane, në fakt nuk dinte ç`të bënte përpara të pamundurës; ajo neglizhoi forcën e gjërave për të provuar të pajtojë kërkesa të kundërta. Ajo nuk guxoi të vendosej përballë realitetit që vetëm mund t`a sqaronte.
Dy raca, të dyja pjellore, dhe njëra shumë e madhe, duke u mbështetur në Azi, shumë më e madhe akoma, dy raca që donin, duan, do të duan me gjithë zemër, gjithnjë e më tepër, me gjithë pengesat, luftrat, revolucionet, dhe gjakderdhjet për të cilat Orienti ka qenë teatri i të gjitha kohrave, - hyrje të lirë në Mesdhe - ; Mesdheu gjithashtu, vendkalimi, kryqëzim, që hap rrugët për në Afrikë, Azi, Lindje, Lindjen e Largët. Dy raca, gjermanike dhe sllave. Ndoshta mund të ishin marrë vesh paqësisht. Cilës luftë, në fakt, i kanë shërbyer? Për t’u hedhur me shkatërrime, gjakderdhje, brenga, pas gjëmave të tyre, në krah të njëri-tjetrit, kundër Francës, gjithashtu me shkatërrime e gjakderdhje kundër gjithë botës. Të dyja viktima të bllokadës, të dyja të uritura dhe përkohësisht të një mendjeje për të thënë, urrejtjen e zemrës: Jemi ne të humburit e luftës! Po për çfarë na ka shërbyer kjo luftë fitimtare? Dhe jemi vetëm në fillimet e zhgënjimeve financiare, sociale, ekonomike…Por vazhdojmë. Përpara kësaj lufte, Austria dhe Gjermania, nga kolonizimi dhe traktatet ndërmjet tyre mundën të zotëronin Triesten, Fiumen, Polën mbi Adriatik, dhe Selanikun mbi detin Egje. Por oreksi i tyre, ai i Gjermanisë sidomos, kërkonte me ngulm më shumë; kur sllavët, nga ana e tyre, mund të ishin ndarë shumë më keq akoma. Sllavët kishin vetëm dete të mbyllur për të eksportuar prodhimet e tyre tepër të shumta në perëndim. Gjermania, që ankohej se i mungonin portet mbi oqeanin Atlantik, e gjente të natyrshme që kontinenti i pamatë sllav të zvogëlohej nga Balltiku ose Pacifiku…Nuk është aq diplomatike që të ankohesh për historinë dhe natyrën. Europa u zhvillua në fillim në juglindje, me Antikitetin, Greqinë dhe Romën, pastaj në perëndim. Të vendosurit e parë ndër popujt modernë, Italianët, Spanjollët, Portugezët, Francezët, Hollandezët, Anglezët, Skandinavët, përvetësuan natyrisht të gjitha territoret në brigjet e Mesdheut dhe oqeanit. Gjermanët, erdhën më vonë, nuk mbeti më, me Balltikun, vetëm shtresa e llumit të detit të Veriut. Ata s’kanë për të rreshtur së kërkuari; dhe çuditen që rusët, me popullsitë, pasuritë dhe nevojat shumë më të rëndësishme, ndodhen të mbyllur në kështjellën e tyre! Të ardhurit e fundit duan të kenë vendin e tyre në breg të detit, me dashje ose padashje, të një mendimi ose jo me pushtuesit e parë. Ka qenë dhe do të jetë gjithmonë kështu për të ardhurit e rinj, në përgjithësi më aktivë, me stomakun bosh, me uri të madhe. Nuk është aq diplomacia sa aktiviteti i popujve që vendos, më në fund, të ardhmen e vet. Është ky aktivitet që qeveritë duhet të kenë parasysh, dhe jo vetëm ambiciet e tyre rivale për të bërë vepra të dobishme e afatgjata. D. Ka seicili vendin e vet në diell. Ky është ligji i popujve, ai i të gjitha qënieve të gjalla.
Sidoqoftë, ja Austria dhe Gjermania, të paisura nga traktati i Berlinit me një dalje të dyfishtë në Mesdhe, duke ushtruar këndej veprimtarinë e tyre, deri në Egjypt dhe në Mesopotami. Por çfarë do t’u duhet atyre korridori i Novi Pazarit? Ja çështja. Do t’i ndalojë sllavët? Aspak. Kësaj here milingonat nuk kalojnë anash, por përmes për të kapur Malin e Zi.
Mali i Zi, ai, prek Adriatikun; i varfër, shumë i keq, por ai i paraprin ushtrisë së madhe. Ja përse emisarëve të tij shumë të vegjël u jepen gjithmonë pritje të mëdha në Shën-Petërsburg ku ata pranohen deri në familjen mbretërore. Mali i Zi, ishte pika e avancuar e marshimit sllav. Dhe është kjo arsyeja që traktati i Shën Stefanit i dha atij pjesën më të madhe; është kjo arsyeja që nuk ra shumë në sy. Ai kishte dyfishuar, trefishuar sipërfaqen e tij, kishte kaluar, me një të rënë të lapsit nga 4.405 në 15.355 km, në dëm të Hercegovinës, e dorëzuar nga Austria për një kohë të shkurtër dhe Shqipërisë, duke mos lënë më në korridorin e Novi Pazarit vetëm një kalim të ngushtë, sa për të thënë, sa për t’u dukur. Traktati i Berlinit e rishikoi këtë privilegj vërtet të dyshimtë dhe rivendosi hapësirën e nevojshme në korridor. Ai i lëshoi megjithatë Podgoricën malazezëve me vetëm gjysmën e liqenit dhe Shkodrën shqiptarëve. Territori malazez i reduktuar kështu me një të tretën, me sipërfaqen prej 8.665 km, qe akoma dyfishi i asaj që ishte para traktatit të Shën Stefanit. Ai shtrihej, me qytetin më verior shqiptar, Tivarin, deri në det. Ka një port! Të mjerin Tivar, të bombarduar, të zbrazur nga artileria që e nënshtroi, unë e kam njohur vetëm të shkatërruar. Spektakli, atëherë i ri për mua, sot bëhet banal! Mora një akuarel të këtyre gërmadhave të ftohta,1) me një shtëpi të vetme të rikonstruktuar në plan të parë. Princi i Malit të Zi ishte shumë krenar për këtë blerje. I lodhur nga modestia e tepërt, nga vetëquajtja “i madhi” i Cetinjës aspironte në zgjerimin ose shpërnguljen gjetkë, dhe e gjitha për t’u kompletuar të paktën me një port! Ai i shumëfishoi zotimet, intrigat, vargjet vetëm për këtë qëllim; ai i thuri lavde me këngë e poema marshimit të tij drejt detit, marshimit me galopin e madh të kalit të tij…Shpesh më ka ardhur keq që ky kalë i bukur beteje i nxitur në mënyrë të pamjaftueshme kishte ndaluar galopin e tij vetëm në breg të detit…
Në fakt, kur komisioni ynë u mblodh, marshimi sllav e arriti qëllimin e tij drejt perëndimit, dhe princi i Malit të Zi shpresonte, me plot të drejtë, çmimin e përpjekjeve të para të tij. Kështu shpjegohet padurimi i delegatëve të tij fatkeqë, kur komisioni u rezistoi pretendimeve të tyre; dhe kështu shpjegohet gjithashtu izolimi i Shqipërisë.
Fat i çuditshëm dhe tragjik; shqiptarët, viktima shekullore dhe megjithatë të pazvogëluar nga Perandoria osmane, u trajtuan si subjekte turke nga fuqitë e Mëdha. Ata që i qëndruan fort sundimit, për të ruajtur zakonet, fenë, gjuhën, racën, së fundi personalitetin e tyre, të ndryshëm nga gjithë të tjerët, Fuqitë e Mëdha e gjenin komode t’i injoronin, qoftë për t’i braktisur, qoftë për t’i rrjepur, qoftë për t’ua shitur atyre që kërkojnë më fort, ose atyre që paguajnë më shtrenjt në pazarin ndërkombëtar.
Askush nuk u qante hallin shqiptarëve. Ata ishin vetëm. Voe soli! Ata nuk ekzistonin. - Më kot qëndruan me një burrëri të pamposhtur, në robërinë turke; aq sa Kostandinopoli nuk guxonte as t’u kërkonte taksa; më kot qeverisën veten, qëndruan të bashkuar, pa dallime fetare, katolikë, ortodoksë, muslimanë dhe formuan një bllok kombëtar kundër turkut. Nuk duhej t’u mbeteshin as turqve, për të mund t’u ndarë më vonë, me pjesën tjetër të perandorisë. Kjo është A.B.C. e diplomacisë që praktikohet dhe imponohet dhe do të imponohet akoma sot, ndofta, në qoftë se do të lejohet t’a bëjë…
Kështu shpjegohet padurimi dhe paturpësia e malazezëve, duke pritur që t’u dorëzohet pjesa e tyre e Shqipërisë, pjesa kryesore, që nuk duhet t’u humbte nga sytë. Sepse Mali i Zi, gurishtor, fole zogjsh të egër gjahu, ishte i varfër, por ai kishte për udhëheqës një mbret që nuk pranonte t’i falte shërbimet e tij. Ai priste mjaft çmime nga të gjitha anët, dhe nga Petërsburgu e nga Roma, dhe nga Vjena e Parisi, sipas rastit. Shtinte në dorë fushat më të pasura, malet dhe liqenet, rivierën e Shqipërisë, që kanë kuptim tjetër nga dekoratat; kanë kuptim dhënie konçesionesh, konçesione pyjesh, peshkimi, minierash, shërbimesh publike…
Traktati i Berlinit, duke rishikuar atë të Shën Stefanit, i kishte hequr pra Malit te Zi një pjesë nga përfitimet e tij të luftës. Komisioni i ngarkuar me ekzekutimin e traktatit të Berlinit do t’a lehtësonte apo rëndonte, në fakt, këtë dëm?
Të mjerët delegatë të Malit të Zi dridheshin. Paanësia jonë ishte për ta shëmti, konfiskim i pasurive të pakta, i lirisë, i jetës së tyre të rrezikuar…Delegatët e mjerë, kurrë nuk i kemi bërë përgjegjës, - as popullin malazez të shfrytëzuar në mënyrë të pamëshirshme, - nga lakmia e panginjur e sovranit të tyre.
E nga ana tjetër, turqit e mirë, që dorëzonin gjithmonë (edhe vetë atë që nuk mund të dorëzohej) kishin, edhe ata, për çfarë të trëmben. Ndërsa ne diskutonim mbi hartën, në Shkodër, apo midis shkatërrimeve të Podgoricës së djegur dhe të pushtuar nga trupat e princ Nikollës, kufijtë e territoreve të dhëna Malit të Zi, ja që shqiptarët refuzonin me këmbëngulje dhe sa fuqi që kishin të na binden. Dhe ne nuk kishim asnjë mënyrë, dhe askush nuk kishte asnjë mënyrë për t’i detyruar të shkojnë në strofën e vet. Lidhja shqiptare, lidhje kombëtare ndër të tjera, ishte formuar dhe ngritur. Ajo ishte e paarritshme, e paepur dhe e paprekshme, duke përfshirë edhe Prizrenin. Njëri prej ambasadorëve otomanë në kongresin e Berlinit, Mehmet Ali, pranoi misionin e pahijshëm për të shkuar në bisedime në krahinat e humbura të Gucisë dhe Plavës, në Ipek ose Gjakovë. E pësoi më vonë. Shtëpia e tij u rrethua, u mbyll gjatë 24 orëve, pastaj u dogj përfundimisht dhe ai me të.
Kurrë shqiptarët nuk kanë dashur të kalojnë nën sundimin e serbëve ose malazezëve, po aq sa të turqve ose grekëve. Nuk u prishte punë ndryshimi i sundimit; ata e duruan atë të turqve, sepse veproi me hope, - ata u masakruan dhe do të vazhdojnë të masakrohen, për aq kohë sa atyre do t’u mbetet edhe një luftëtar, burrë, plak ose fëmijë, apo grua për të rezistuar kundër serbëve dhe malazezëve në veri, kundër italianëve në perëndim, kundër grekëve në jug.
Çështja, ka dyzet vjet, prekëse për një ndërgjegje akoma të pavarur; sot bëhet mizore kur mendon se kundër këtij populli krimi i vetëm i të cilit është se kërkon të jetë i lirë, fqinjët e tij përdorën kuadrot e çmobilizuar e të papunë, “gjysmë - ushtarët” e tyre komandantë bandash të uritura, të pajisura me një armatim modern nga lufta dhe aq më tepër: nga stoku i armëve dhe municioneve që u lanë atyre Fuqitë e Mëdha dhe që u mbetën nga Lufta Botërore. Shtypja e një populli të vetmuar më të vogël në numër dhe epërsia e armëve të sulmuesve të tij, përbënte tashmë një spektakël të trishtuar - dhe ne e dimë që ato qenë mizoritë ballkanike; - por, kur këta sulmues mundën të pajisen me mitralozë, topa me qitje të largët, obuzë, automobilë-topash, tanke, avionë bombardimi me drejtues e ballona vëzhgimi, kjo bëhet e papërshkrueshme dhe, me një fjalë, e turpshme, e padurueshme.
Kur dëgjon të përkrahet për më tepër, nga njerëz “praktikë”, siç kam dëgjuar me qindra herë, se shqiptarët duhet të jetojnë në robëri, pikësëpari për të mësuar të duan të jenë të pavarur, dhe se do të duhet që ky të qe fati i gjithë këtyre njerëzve; pastaj sepse me mënyrat e sotme të shkatërrimit, asgjë nuk është më e lehtë se t’i heqësh qafe ata, duke i zhdukur, në rast nevoje, dhe pa asnjë rrezik; së fundi, sepse asgjë nuk mund të jetë më frytdhënëse se nënshtrimi i tyre; në të gjitha pikpamjet. Pikësëpari vendi i tyre është shumë i pasur dhe me shumë të ardhme; popullsia e tyre që merret me bujqësi dhe punëtorët industrialë, të zgjuar, të matur, të ndershëm, do të dhurojnë një krah pune të shkëlqyer. Por ja argumenti më modern: pikërisht sepse janë të shëndetshëm dhe të fortë, popullsitë shqiptare do t’u japin rekrute të shkëlqyer ushtrive të kundërshtarëve të tyre; ata do të përforcojnë, në rast nevoje kundër Shqipërisë, këto ushtri të dërrmuara nga lodhja për afro 10 vjet lufte… Kur dihet që ky arsyetim është ai i përdorimit të forcës, që është zbatuar rëndom në vendet e mëdha, ushtri të zeza apo të verdha, - dhe me çfarë përpjestimesh, me çfarë plëngprishje të tmerrshme të gjakut vendas! - kur do të thuash fort se këto vjedhje njerëzore asgjë më pak sesa hipokrizia më e madhe e vendosur, jo vetëm se i robëron, por i tregëton, dhe siç bëhet fjalë tani, për t’i pakësuar dhe rekrutuar me forcë, për luftë, gjithë popullsinë e bardhë vetë, vetë katolikët, që ngulin këmbë duke kërkuar drejtësi dhe paqe… kupton që unë i jam mirënjohës Shqipërisë që më hapi sytë për këtë operacion, sido që t’ia zbukurosh emrin.
Por, akoma edhe njëherë, më vonë, me kalimin e kohës, e gjithë e vërteta m’u shfaq plotësisht. Në 1879, fajtori më i madh në gadishullin e Ballkanit ishte turku, ose, e thënë më mirë, regjimi turk, sulltani. Serbët, Bullgarët, Grekët, Shqiptarët, Boshnjakët, Malazezët llogariteshin në anën e të shtypurve - me Armenët në Azinë e Vogël. Të gjithë përfitonin nga hovi i protestave që shpërthyen në Europë dhe në botën liberale, deri në Amerikë, nga mizoritë e regjimit të sulltanit të kuq, Abdul Aziz. Dhe këto mizori, kur kujtimi i vetë komisionit të 1879 dhe 1880 filloi të zbehej në kujtesën time, eklipsonin gjithë pjesën tjetër. Kur lashë ambasadën e Francës në Londër, në 1894, dhe po merrja pushimet, në Havard, zoti Gladstone fjalën e fundit më tha: “Mos harro Bullgarët!” Bullgarët dhe armenët simbolizonin atëherë gjithë urrejtjen ndaj despotizmit turk viktima të të cilit ishin me gjithë të tjerët. Për ta unë kryesova mitingun e famshëm të Chateau D’Eau, ku oratorë nga të gjitha anët: Jaures dhe Pressense, Denys Coshin, Victor Berard,
Lerolle dhe unë bëmë apel, për pasojat e çështjes Dreyfus, për drejtësinë e indinjuar nga
opinioni dhe ato mund të publikohen.
Problemi bëhet vërtet turbullues për ndërgjegjen time vetëm pas dy luftrave ballkanike, kur Bullgarët, Serbët dhe Grekët qenë fitues, Bullgarët do të vërsulen mbi të dy aleatët e tyre dhe do të vihen, në kështjellën e tyre, akuza që deri atëherë rëndonin vetëm mbi Turqit. Me këto akuza, Bullgarët do të padisnin të tjerët, në mënyrë të tillë që të hapet, jo proçesi i njërit apo tjetrit prej këtyre tre popujve, por ai i të gjithë ndërlufuesve ose, i thënë më mirë, ai i luftës vetë. Kjo është arsyeja që miqtë e mi të Dotation Carnegie në Nju Jork do të vendosin të sigurohen mirë, dhe, të dërgojnë një mision të paanshëm në Ballkan. Mua më ngarkuan me organizimin, duke zgjedhur njerëzit më të kualifikuar që më duheshin për ta kryer deri në fund atë, veçanërisht një njeri të mirë që qe Dutton, për Sh.B.A. dhe Justin Godart për Francën.
Ky komision do të hartojë raportin e madh që njihet, paanësia e të cilit bëri bujë. Ai nxirrte në pah që, pa dyshim, Bullgarët kishin kryer, si Turqit, krime të urryera, por që, nga ana e tyre, Grekët dhe Serbët kishin lejuar të njëjtat lëvizje të neveritshme, të njëjtat zakone. E atëherë këto krime, u cilësuan ballkanike; padrejtësisht, sepse dy vjet më vonë ushtria gjermane i tejkaloi ato, dhe në Belgjikën e pushtuar me turp, dhe në Francë, dhe kudo ku shkelën. Qenë thjesht, - me rafinimet e dhunës barbare dhe urdhrat pabesueshëm
për torturat e bëra nga vetë komanda gjermane, qenë krimet e luftës. Gjithashtu, kur burri i shquar i shtetit siç qe zoti Venizelos më kërkoi, në fund ose menjëherë pas Luftës Botërore, të ndryshojnë vlerësimet e raportit tonë, unë refuzova. Bashkëpunëtorët tanë qenë në vend, në kërkim vetëm të së vërtetës; kurrën e kurrës nuk mund të më detyrojnë t’i flak ata, siç kërkojnë aleatët tanë, grekët dhe serbët.
Do të më duket sidoqoftë, Lufta Botërore e mbaruar, se vendosi të plotësonte raportin tonë të 1913; ai nuk e kishte çështjen e Shqipërisë, për arsyen e fortë se, gjatë dy luftrave ballkanike, ajo ishte lënë mënjanë nga kujdesi për të mos forcuar armikun turk. Rezervimi im ishte i dukshëm. Por kur Lufta Botërore, në 1914, do të shpërthejë, kur Turqia u bë armikja e shpallur e Francës, Italisë e Anglisë a do të qëndronte ajo indiferente? Jo; sjellja e saj qe e bukur dhe e mirë në përshtatje me të kaluarën e vet. Në revoltë kundër Turqisë, pronarit të saj, do t’i refuzojë të gjithë ndihmën, “as njerëz as para”; përveç kësaj; ç’bëri ajo për ne? Vullnetarët e saj vinin duke u shtuar në ushtrinë tonë të Selanikut, dhe kur i mbijetuam shkatërrimit nga tërheqja e Beogradit, në mes të dimrit, çdokush e di që, pa ndihmën dashamirëse të popullsisë së saj trupat tona, ato serbe e refugjatët tanë, gra e fëmijë, nuk do të kishin mbërritur në Shkodër. Dotation Carnegie vendosi të rindërtojë, me shpenzimet e tij, bibliotekën e Beogradit, si atë Reims-it e të Louvain-it, për të protestuar kundër vandalizmit shkatërrues të ushtrisë gjermane. Pas shërbimeve që iu bënë Serbëve dhe Aleatëve nga Shqiptarët, kur të vijnë të nesërmen e luftës, zhgënjimet nga fitorja dhe traktatet a mund të lejojë ajo copëtimin e Shqipërisë? Unë e di mirë që nuk ndalen siç duam trupat, e sidomos bandat e popullsitë plaçkitëse, duke u munguar gjithçka, të lëshuara në ndjekje, jo më të armikut, por të plaçkës. Por në është kështu, detyra jonë ishte shumë e qartë.
Filohelen, gjithë jetën time, që prej qëndrimit tim të gjatë në Greqi,1) shumë më parë
se misioni im në Shqipëri, mësova atë që Europa liberale i detyrohet Greqisë. Në mes të
reaksionit, në mes të terrorit të bardhë të Europës, Greqia dha shembullin e paharrueshëm
të kryengritjes heroike të saj të 1821 kundër turqve. Ky qe një shpërthim i admirimit për Greqinë; ajo ndezi entusiazmin e gjithë zemrave fisnike kudo në botë; ajo nuk shpërtheu vetëm romantizmin e poetëve tanë, ajo restauroi, përballë Lidhjes së Shenjtë dhe restaurimit tonë monarkik, lirinë! Asgjë nuk do t’a fshijë kurrë një shërbim të tillë. Admiruesit e Greqisë nuk do të lejojnë të zbehet ai. Është në këtë frymë të respektit, të simpatisë për Greqinë, dhe brenda një ndjenje gjithashtu të madhe njohjeje për Serbët, që në rrezik të mospëlqimit, nuk desha të mbyll sytë mbi ata agjentë ose nacionalistë të tyre që, duke mos njohur apo tejkaluar sigurisht instruksionet, besuan se duhet të vazhdojnë luftën njëra në veri, tjetra në jug, kundër Shqipërisë së mjerë, të zënë tradhëtisht, pa armë, mes dy zjarresh.
Me një fjalë, kisha bërë, brenda intervalit të udhëtimeve dhe ndërhyrjeve të mia në Ballkan, eksperimente vendimtare. Unë kërkova me të gjitha forcat e mia, triumfin e Venizellosit mbi mbretin e tij të pabesë; nuk më vjen keq veç për një gjë, për përkujdesjet që do të përdorë tek ai për të ruajtur kurorën e tij. Kisha takuar, njohur, thellësisht, serbë të admirueshëm, Milovanovich, kolegu im në La Haye, Milovanovich, njeri i mirë që, vetëm ai, do t’a kishte shmangur luftën nëqoftëse do të ishte ndjekur përpjekja e tij e madhe nga këshilli serbo-bullgar, - Vesnitch, gjithashtu, miku i drejtësisë dhe paqes; por unë kisha parë në veprën e sovranit, ish-princin të bëhet mbret i Malit të Zi.
Dhe pak nga pak, nga një fenomen krejt i papritur, gjithë mizoria e intrigave dhe e zanatit të tij të matrapazit të luftës m’u shfaqën, kur unë vetëm kisha dyshuar për të, në rininë time. Mizoria ishte e tillë që ditën kur, i qëndrueshëm, i shtyrë nga ndikimet që u zhvilluan, qysh atëherë, shumë të tejdukshme, palë ushtarake me Shën -Petërsburgun, ditën kur ai guxoi të marrë mbi vete shpalljen, krejt i vetëm, të luftës Ballkanike, unë nuk mund t’a mbaja letrën time publike të njollosej.
Nuk jam veç një qytetar i thjeshtë, por më kujtohet, papritur, që ky qëndrim i ndyrë i kishte bërë keq vendit, fqinjëve, mbrojtësve, familjes së tij, duke ia shtuar më shumë hallet, nga forca e paturpësisë dhe guximit të tepruar. Dhe duke mos pasur ç’të bëjmë, do të më jepej, për të qetësuar ndërgjegjen time dhe të shumë të tjerëve që mendojnë si unë, kjo kënaqësi e shkruar për të që në substancë është kjo:
“Zotëri, industria juaj është lufta; ju i vini zjarrin botës për të pjekur vezën tuaj; dhe ju nuk rrezikoni asgjë në këtë lojë…vetëm popullin tuaj…”.
Madhëria e tij mbi këtë pikë qe gati të më ftonte në duel, ose, siç ka më shumë gjasë, të më ngrinte një kurth. Unë jetoj akoma, por kuptohet nuk desha të lejoj zakonet e tij të marrin rrugë të lirë dhe që, brenda vetë interesit të grekëve dhe të serbëve, dhe sidomos te malazezëve, kam marrë përsipër të kompletoj, me një mision në Shqipëri, anketën tonë Ballkanike. I jam mirënjohës Dotation Carnegie që pati kaq besim tek unë për të më lejuar të marr këtë iniciativë të cilën, përveç kësaj, e mbajta për të marrë mbi vete i vetëm gjithë përgjëgjesinë.
Do të kisha dashur, me një fjalë, të mund t’a bëja vetë këtë anketë; në Shqipëri më ftonin; kisha bërë në Paris konferenca, kisha shkruar artikuj1), kisha publikuar protesta që
kishin ngjallur dashurinë që ruante shumica e shqiptarëve për mua dhe më kishin bërë me miq të rinj. Më kërkonin, më prisnin, insistonin. Përfundimisht, nuk shkova. Kisha frikën
e të qenit tepër i njëanshëm. Dhe kërkova atë që mund shkonte atje, ndershmërisht, krejt
vetëm, me shikim shumë të çiltër, për të më zëvendësuar mua. Gjeta mikun tim Justin Godart.
Godart është pikërisht e kundërta e një arrivisti dhe e një matrapazi lufte; përpiqet të jetë i drejtë dhe i mirë me të gjitha mundësitë. Ai filloi, në një mendje me mua,me miqtë tanë italianë. Nuk e kam fshehur admirimin tim për iniciativën që mori, në Vlorë e Rapallo, konti Sforca, për njohjen e Shqipërisë, kur Europa e lëkundur, përfshi Francën, hezitonte për t’a njohur. Për asgjë në botë nuk do të kisha dashur që misioni im ose ai i mikut tim Godart të ketë një karakter dashakeq ndaj Italisë, po aq sa ndaj Greqisë, Serbisë, apo kujtdo prej aleatëve tanë. Natyrisht, Godart duke qenë vetë francez, u dërgua të thotë gjëra të pakëndëshme për disa; por ai do t’u shërbejë të gjithëve duke provuar që nuk shkonte për t’i shërbyer Shqipërisë, por të vërtetës.
Vetëm, ndodhi që, në gadishullin e Ballkanit, Shqipëria është i vetmi popull që, me të vërtetë, kishte gjithçka për të fituar paqen, gjithçka për të humbur luftën, si Franca; ndodhi pikërisht që Shqipëria është i vetmi nga të gjithë popujt që nuk kishte menduar kurrë të lakmonte Kostandinopolin…Kjo meriton vërtet një vlerësim që të shërbejë për të inkurajuar të tjerët.
Më në fund Godart u nis; bëri një udhëtim të plotë, mjaft të vështirë, në një kohë të papërshtatshme. Ai u shërbeu shqiptarëve, duke u dhënë, në mjerimin e tyre, një shenjë simpatie e respekti që nuk mund të kalojë pa u vënë re. Ai u shërbeu qeverive serbe, greke, italiane, duke çuar atje gjithë thjeshtësi, një vetëdije; atë të një burri politik absolutisht të pavarur. Besoj se e meriton mirënjohjen tonë. Libri i tij, që jam i lumtur t’ia rekomandoj publikut me mirëbesim, është vepra e sinqertë, serioze, pa interes, që pritej prej tij. Kjo është dëshmi. Është, pa dyshim, një rekomandim, një mbështetje.
Shqipëria është e re, megjithë plagët dhe kujtimet heroike të luftrave; ajo ka nevojë të madhe të mos e lenë në tërbimin ose dredhitë e shfrytëzuesve nga të gjitha vendet që po sulen mbi të. Ajo ka nevoje për miq besnikë. Ata nuk i mungojnë. Lordi Robert Cecil mori energjikisht anën e saj, me Italinë. Kombet e tjera i ndoqën; marrëveshja përfundimtare qe unanime.
Ajo arriti, këtë vit, një sukses shumë të madh; Lidhja e Kombeve e pranoi mes anëtarëve të saj. Duhet tani që ta përligjë këtë pagëzim zyrtar, këtë përfshirje në rregjistrin e gjendjes civile të popujve. Populli i saj i vrarë me shumicë qëndroi shumë fort kur u izolua, gjithë këmbëngulje për të jetuar i lirë dhe për të mbijetuar në sprovat e shekullit. Kurrë nuk pushoi së punuari. Përfiton nga pushimi më i vogël për të mësuar. Ka shkollat e saj, ku mblidhet, në një të vetëm dhe unik vullneti kombëtar, të gjitha fetë, të gjitha moshat, sepse burrat e pjekur që nuk kanë mundur t’i frekuentojnë ato në rininë e tyre vijnë aty në mbrëmje, për të provuar të arrijnë fëmijët e tyre. Ka kulturën, kopetë, industrinë, tokën e saj pjellore, lartësite e larmishme, me klimë të shëndetshme. Asgjë nuk i mungon përveç paqes dhe rendit.
Paqja varet nga fqinjët dhe Europa, por rregulli varet prej saj. Fqinjët, megjithë
vitet e tmerrshme që po kalojnë dhe për të cilën është e pamundur të kërkosh që t’i ndjekë një qetësi e plotë, brenda pak kohe, do të kuptojnë që ata kanë nevojë, si ajo, të jetojnë që sot e tutje, një jetë normale, dhe që lufta, duke vazhduar, do të mbarojë, për ata si për të gjithë botën dhe të gjitha kohët, me revolucion dhe anarshi.
Rregulli varet nga urtësia e shqiptarëve. Veçse nuk mund të zgjasë gjithë jetën
aktiviteti im për të shkuar tek ata për të vënë në shërbim të tyre një pjesë të vullnetit të mirë dhe të eksperiencës që më mbetet. Në rregullin e bashkimin, e ardhmja e Shqipërisë do të ketë kompesimin, shpërblimin për të gjitha vuajtjet e së kaluarës. Do të dijë të dallojë ndërmjet këshillave të mira e të këqia të të huajve. Ajo e ka kaluar vështirësinë më të madhe; i ka rezistuar dominimit turk; nuk do të lejojë të shfrytëzohet nga aventurierët europianë. Shumë prej banorëve të saj janë mësuar me të keqen, kanë udhëtuar; shumë janë detyruar të mërgojnë për të mësuar, në Francë, në Itali, Angli, Amerikë, përparimin bashkëkohor; ata do të inspirojnë për të futur në vendin e tyre në administratë të ndershme dhe të përtërirë, pa cënuar virtytet e saj tradicionale; ajo do të tërheqë udhëtarët, turistët, artistët e botës mbarë; miqtë e lirisë do të vinë tek ajo në pelegrinazh; vendi i trishtuar nga padrejtësia dhe dhimbja shekullore do të bëhet toka e premtuar e optimizmit, si Franca; vendi ekzemplar ku fati i keq nuk do të mund të fitojë dhe që nuk do të ketë kurrë dëshirë të humbë shpresën. Me fetë e saj të ndryshme, shumë zemërgjera, me fqinjët e saj për një kohë të gjatë shqetësues, më në fund të qetësuar, ajo do të jetë vendi model i pajtimit dhe i jetës së përbashkët, harmonike, idealiste e praktike, e shëndetshme, e kërcënuar për një kohë të gjatë, e lumtur më në fund, Zvicra e Ballkanit.

D’ESTOURNELLES DE CONSTANT



Falenderojmë z.Rexhep Shahu për dërgimin e materialit

Web faqja “Zemra shqiptare.net” është një blog antishqiptar

Web faqja “Zemra shqiptare.net” është një blog antishqiptar që editohet nga njëfarë ekstremisti dhe terroristi antishqiptar nga Shkodra, m...