Agjencioni floripress.blogspot.com

2016/12/28

Nga Dr. ANDON DEDE, Nju Jork ; A e meritojmë varfërinë!?

( Sipas optikës së Thomas Sowellit )



Duke kërkuar albanica në botimet amerikane




Nga Dr. ANDON DEDE, Nju Jork



Si zor të ketë njeri që, sapo vetëdijësohet për statusin social ku gjendet, të mos i ketë bërë vetes një sërë pyetjesh, si këto: “Pse kjo pabarazi kaq e madhe mes njërëzve? Pse unë/ne të jem/jemi ndër më të varfërit e jo si gjithë të tjerët, në mos edhe më i/të pasur? A është faji im/ynë për këtë gjendje që po përjetoj/më apo i dikujt tjetër? Ç’duhet bërë për të dalë nga kjo varfëri e skajshme e për të jetuar dhe unë/ne, si gjithë bota? … e një sërë pyetjesh të tjera të kësaj natyre.

Migjeni, agjë të mos kishte shkruar tjetër veç “Poemës së mjerimit” do të meritonte të ishte në piedestal: “Kafshatë që s’kapërdijhet asht or vlla, mjerimi, kafshatë që të ngec në fyt e të kap trishtimi…”

Pra, a e meritojnë popujt apo dhe individët varfërinë apo mjermin që përjetojnë? A është ai përherë i përligjur apo, në të kundërtën, ata që rropaten më shumë shpesh vuajnë më tepër dhe e anasjellta?!

Nuk është e vështirë për të gjetur përgjigjen e tërë këtyre pyetjeve, po qe se gërmon në literaturën e pasur social-politike që e gjen me bollëk jo vetëm në biblioteka e librari por dhe në Internet. Këtë u përpoqa të bëj dhe unë, sapo mora në dorë librin e fundit të autorit të njohur Dr. Thomas Sowell, i Institutit Huver, në Universitetin e Stanfordit: “Pasuria, Varfëria dhe Politika”. Kjo për dy arsye: së pari, se me këtë autor jam familjarizuar prej kohësh për shkrimet e herëpasherëshme që ka botuar në revistën periodike të Institutit në fjalë,” Huver Diggest”, ku jam pajtuar prej rreth njëzet vjetësh. E dyta dhe më kryesorja është se, siç e kam pohuar edhe në ndonjë shkrim të mëparshëm, sa herë që marr në dorë libra të kësaj natyre, gjë e parë që bëj, shkoj tek treguesi se mos ka ndonjë gjë për Shqipërinë. Edhe në këtë libër e gjeta emrin e vendit tim. Përmendej vetëm një herë, që në kapitullin e parë, si shembull i një shteti nga më të varfërit, i krahasueshëm me Ukrainën e Sërbinë e që ka GDP-në tre herë më të vogël se Gjermania, Svicra e Danimarka dhe pesë herë më të vogël se Norvegjia. (Libri në fjalë, botim anglisht, f.5).

Kjo më la një shije të keqe edhe pse e dija prej kohësh këtë diagnozë për vendin tim. Por, se si të vjen kur ta thonë të tjerët. (Sipas të dhënave zyrtare rezulton se rreth 14.3% e familjeve tek ne jetojnë në varfëri absolute, e përcaktuar në Shqipëri si numёri i personave me konsum mujor real nën 4891 lekë, ndёrsa, rreth 2.2% në varfëri ekstreme, ku pёrfshihen ata persona që kanë vështirësi në përmbushjen e nevojave bazë ushqimore).

Vendet e varfra, kudo në botë, dallohen edhe për shpenzimet e larta që bëjnë për ushqime. Shqiptarëve iu merrte ky zë në fillim të këtij shekulli rreth 70 përqind të të ardhurave, ndërkohë që në vendet e tjera të Europës qe tek 15 pëqindëshi. Me gjithë zhvillimet që kanë ndodhur dhe tek ne, si kudo në botë, akoma popullit tonë ushqimet iu marrin rreth gjysmën e të ardhurave, duke ulur ndjeshëm shpenzimet për arsim e shëndetësi, dy shtyllat bazë për një zhvillim normal të vendit.

Me që nuk përmendej më Shqipëria, sikur m’u ftoh pak dëshira për ta vazhduar më tej librin, por nuk ndodhi kështu. Dhe ja sepse: vërtet që vendi im nuk përmendej më me emër por, e them pa e tepëruar se gjithë përmbajtja e librit dukej sikur qe shkruar pikërisht për ne, për të na mbushur mendjen se kjo gjendje e vajtueshme që po përjeton populli ynë, ka arsye të thella e tepër komplekse, njohja e të cilave, në gjerësi e thellësi, sikur na e lehtëson deri diku ankthin që na rëndon për gjendjen ku jemi. (si ai nxënësi që revoltohet shumë për notën e keqe që ka marrë në provimin me shkrim por, më pas, e mbyll gojën e ndjehet edhe si i turpëruar kur mësuesi i tregon gabimet që ka bërë e që ai e pat akuzuar me pa të drejtë atë). Këtë po përpiqem të bëj dhe unë, aq sa më lejojnë caqet e këtij shkrimi.

E shoh të arsyeshme të kthehem pak mbrapa në kohë, për të kuptuar edhe më mirë, gjithënjë sipas optikës së Sowellit, se rrënjët e këtij realiteti janë më të thella nga sa na duken. Ja ç’shkruan Mehdi Frashëri në librin e tij “Problemet shqiptare”: “Një i huaj kur vjen nga Europa në Shqipëri, sheh një vend mjaft të bukur; me brigje deti, me limane të mira, me fusha pjellore, me ujëra të bulbërta e të shumta, me male te egra, por piktoreske, me liqene, me lumenj, në një kënd të Evropës që përbën bregun e detit perëndimor të Ballkanit. Me gjithë këtë, sheh njerëz të zbehur nga fytyra, të venitur nga sytë, të rreckosur nga rrobat, të palarë e të parruar, faqet të thelluara midis rreshtave të nofullave nga mungesa e ushqimit; qetë e lopët, kuajt e gjithë gjëja e trashë, të vegjël e të dobët. Nuk sheh asnjë vijë udhë të hekurt, as një liman të sistemuar, as fabrika, as pallate, as universitete, as spitale që të përfshijnë kushtet shëndetësore. Gjithashtu i huaji që na viziton nuk sheh as vepra arti, të vjetra ose të reja, me një fjalë, asgjë nga ato që shihen kudo në vende të qytetëruara. Vetvetiu këtij të huaji i vjen ndër mend pyetja: Pse ka mbetur kështu ky vend? (Antologjia e mendimit shqiptar 1870-1945, botimet “Toena”. Tiranë 2003, f. 396). Pra, mendjet tona të ndritura, që nuk i kanë munguar kurrë këtij vendi, e kanë shtruar me kohë pyetjen sowelliane, në se mund ta quajmë kështu: Pse kjo gjendje?

Kthehemi tek tema që nisëm. Së pari, dy fjalë për autorin e librit, Thomas Sowell. Aktualisht merret me studime në Institutin Huver, por ka dhënë leksione për Ekonominë në disa nga universitetet më të njohura të Amerikës, si Cornell, UCLA, Amberst etj.. Është autor i dhjetra publikimeve ekonomiko-politiko-sociale. “Skandal që ekonomisti Thomas Sowell nuk e ka marrë çmimin “Nobel”, – do të shkruante për të revista autoritare “Forbes”. – Askush nga ata që jetojnë nuk i ka trajtuar problemet ekonomike me kaq gjerësi e thellësi si ai, duke i parë ato në raport me faktorët gjeografikë, socialë e politikë…”.

* * *

Libri në fjalë përbëhet nga pesë pjesë. Le t’i shohim ato me radhë e, sipas këndvështrimit të autorit, le të hapim ndonjë parantezë për vendin tonë.

Në pjesën e parë autori analizon faktorët gjeografikë, ku përfshin reliefin, burimet ujore, klimën, botën bimore e shtazore etj. Siç shihet janë ata faktorë që nuk varen nga njeriu por që çdo popull i trashëgon, herë për mirë e herë për keq. Por, njeriu, nuk është indiferent ndaj tyre apo pasojave të tyre, faktorë këta që autori i shtjellon hollësisht e bindshëm.

Lind pyetja: a duhet të jemi të kënaqur ne me atë që na ka dhënë Natyra apo Zoti, për gjithësa evidentuam më sipër? Edhe po, edhe jo. Kemi një terren malor, por që në brendësi ka pasur e ka thesare, tjetër punë se sa i kemi zbuluar ato e se si i kemi shfrytëzuar e menaxhuar. Mos u habitni kur t’ju them se në vendin tonë të vogël gjenden pothuajse tërë elementët e tabelës së Mendeljevit? (Sigurisht, jo të gjithë në koncetrimin e duhur për t’u shfrytëzuar, por kjo nuk e zhvleftëson atë që thamë më lart për nëntokën tonë të pasur). Po flasim për vlera relative. Por, a ju shkon në mendje se ne, gjatë Diktaturës, kemi arritur të jemi të parët në botë për prodhimin absolut të kromit, kësaj pasurie të madhe që do të na e kishin zili të gjithë?! Por, si e menaxhoi shteti ynë i atyre viteve, i ashtuquajtur “popullor e socialist” këtë shans të jashtzakonshëm? A e vlen të zgjatemi për këtë kur dihet tashmë se ç’është bërë me valutën e përfituar: mjafton të kujtojmë 700 mijë bunkerët që nuk i hynë në punë askujt.

Mirë ajo kohë e ai sistem që shkuan e vanë por ne, dhe tani po i trajtojmë pasuritë nëntokësore sikur të ishin të hasmit e jo tonat. Media na ka njohur e vazhdon të na informojë përditë për milionat në mos edhe miliardat e dollareve që fitojnë shoqëritë e huaja me naftën tonë apo dhe me mineralet e tjera.

Po burimet ujore? A e dinë vallë të gjithe se jemi ndër vendet më hidrike të rajonit apo dhe më gjerë e, megjithatë, akoma nuk kemi ujë për të pirë gjatë gjithë kohës, fakt tjetër ky tepër domethënës për të kuptuar një nga shkaktarët kryesorë të mjerimit tonë.

Po klima jonë dhe bota bimore e shtazore që gjallon në të, a janë në favorin tonë?! Do të thosha po, me të madhe. Kujtoni Zvicrën malore, kurse ne, plus asaj, kemi dhe detin. Terreni ynë kodrinoro-malor është shumë i përshtatshëm për pemtari, vreshtari e një blegtori intensive. Por, të kap tmerri kur kujton se ç’u bë në to gjatë Diktaturës, për të siguruar gjoja bukën në vend, duke shkatërruar kullota, korije e pyje shekullorë. A ju kujtohet kontrasti që vihej re sa herë kalonim kufirin, kur na u dha mundësia të dalim jashtë shtetit?! Prapë, një parantezë të vogël lidhur me sa po diskutojmë. Ja se ç’shkruan Kadareja për sa më sipër:

“Fati, ndonëse na është bërë zakon ta mallkojmë, na ka caktuar ne shqiptarëve të jetojmë në një nga zonat më të bukura të Evropës. Ne harrojmë shpesh këtë, harrojmë që ky vend, sharjet ndaj të cilit i kemi në maj të gjuhës, ky vend pra, i vendosur midis Venedikut, Romës e Athinës ka një përbërje gjeografike të mrekullueshme, se ai ka një klimë të admirueshme, se ka pasuri natyrore të shumta, se ka ndoshta plazhet më të bukura të kontinentit. Ne harrojmë ç’do të thotë ankthi shekullor i vendeve që nuk kanë dalje në det, pa përmëndur vendet e izoluara në thellësi të kontinenteve, pa përmëndur trojet e gjëra të kësaj bote të mbushura me shkurre, shkretëtira e trishtim, e që mbulojnë tri të katërtat e rruzullit tokësor. Ne i harrojmë këto dhe, me qënëse jemi midis një kopshti plot me shtete pasanike, na pëlqen të qahemi që nuk jemi si ata”.

Në pjesën e dytë autori trajton faktorët kulturorë, përhapjen e Kulturës, raportet e saj me Ekonominë dhe Progresin. Siç shihet, nuk është fjala për kulturën në përgjithësi, siç jemi mësuar ta shohim ne, duke përmendur shifra e fakte se sa shkolla, universitete e institucione të tjera kemi në raport me popullsinë, por kryesisht se sa efektive është kultura që u japim të rinjve për të përballuar ekonominë e tregut ku kemi hyrë dhe morinë e problemeve që e shoqërojnë atë. Po tё shohim historinё e zhvillimit ekonomik, kudo në botë, thekson autori, vёrejmё se tё gjitha arritjet apo ndryshimet janё realizuar nё saje tё Kulturёs. Ai përmend gjermanët të cilët, kudo që kanë qënë, kanë dëshmuar aftësitë e tyre “thithëse”, kanë pasur sukses e janë bërë të pasur, jo vetëm në vendin e tyre por dhe në vende të tjera. Jo rastësisht shumë nga zbulimet në shkenccë e teknologji kanë për autorë gjermanët. Ai krahason Rusinë me Gjermaninë e Britaninë, ku mund të ketë më pak shkolla por janë më resultative në përgatitjen e kapitalit njerëzor. Pa nënvleftësar rolin e jashtzakonshëm e të pazevendësueshëm të arsimimit, ai vë në dukje se nuk është shkolla gjithçka por sa është kulturuar populli në tërësi, nga gjenerata në gjeneratë. Si shëmbull ai fillon me Edisonin e Fordin dhe përfundon me Majkëll Dellin e Bill Gejtin, shpikjet dhe zbulimet e të cilëve kanë shënuar epokë në historinë e njerëzimit, edhe pse ata nuk kishin mbaruar shkollat në ciklin e tyre të rregullt. Pra, kapitali njerëzor nuk është sinonim i shkollës por dhe i trashëgimisë dhe i aftësive që merren përmes shumë kanaleve të tjera, jashtë sistemit arsimor. Duke marrë përsëri si shembull Rusinë e cila, sipas disave, është shquar për nivelin e lartë të shkollimit, autori vë në dukje se ajo ka treguesit nga më të ultit përsa i përket kapitalit human. Ai citon autorin Nicholas Eberstadt, i cili, në një libër për Rusinë, pohon: “Edhe me kёtё nivel tё lartё shkollimi, rreth 6 pёrqind e popullsisё me kolegje, ajo, nё vitet 1995-2008, prodhoi vetёm 1.5 përqind tё patentave nё botё, ndёrsa Gjermania 60 herё mё shumё; Japonia 200 herё; SHBA-ja 500 herё. Madje dhe njё vend i vogёl si Singapori prodhoi shumё mё tepёr patenta se Rusia e madhe. Ai e pёrligj kёtё edhe me aftёsitё asimiluese tё vetё popujve, por pa rёnё nё pozitat e racizmit por nё kultivimin tek ata, brez pas brezi, tё shprehive dhe aftёsive. Madje ai, me këtë rast, vë theksin edhe tek dështimi i determinizmit gjenetik.

Edhe sot akoma Kultura, nё kuptimin e vlerave tё brendёshme dhe qёndrimeve qё prijnё njё popullsi, vazhdon tё luajё rolin kryesor nё zhvillimin ekonomik. Autori pёrmend si shembull Nigerinё qё ёshtё e pasur nё burime natyrore por ekonomikisht tepёr e varfёr. Problemi shtrohet pra se si dhe sa arrin t’i vësh pasuritë e trashëguara nё shёrbim tё popullit. Si për të mbështetur këtë mendim të Sowellit, po citoj një pohim të Bernie Sandersit, ish-kandidatit demokrat për president, në librin e tij të botuar kohët e fundit: “Revolucioni ynë”, f. 446: ”Transformimi i Amerikës, thekson ai, është diçka më shumë se thjesht zgjedhjet. Eshtë fjala për të ndryshuar kulturën tonë”.

Sowell ndalet dhe tek thithja e informacionit, pёrmes gjuhёve e mjeteve të tjera të komunikimit masiv. Anglishfolёsit, për shembull, kanё patur, (apo edhe e kanë), pёrparёsinё qё tё bien nё kontakt shumё shpejt me arritjet mё tё fundit tё shkencёs e të teknologjisё. Mjafton tё kujtojmё Indinë: sa përparësi iu ka dhёnё anglishtja, nga qё kanё qёnё koloni e Britanisё sё Madhe. (Jam vetë dëshmitar, këtu në Amerikë, se sa shumë indianë janë punёsuar nё administratё e degё tё tjera tё ekonomisё apo shёrbimeve sociale e ku, në shumë prej tyre, kanё kapur pozicione drejtuese, nga më kryesoret, si në administratat locale ashtu edhe nё qeverinё federale). Kurse ne, apo dhe çekët, hungarezët e të tjerë, na është dashur apo dhe na duhet t’i përkthejmë në gjuhën tonë burimet e informacionit. Kohët tashmë kanë ndryshuar, falë Internetit etj. por thithja e informacionit më të avancuar mbetet një nga rrugët kryesorë për progres.

Vlen të kujtojmë këtu, shembullin tonë, me izolimin e skajshёm gjatё Diktaturёs, që na ka dёmtuar aq shumё. Kёtё e kemi ndjerë dhe vazhdojmë ta ndjejmë të gjithë ne, sa herë që ballafaqohemi me botën.

Sowell flet jo vetёm pёr dallimet midis shteteve por dhe midis grupeve sociale. Tё rinjtё e sotёm, nёnvizon ai, paradoksalisht, edhe pse kanё dekada pёrpara pёr tё jetuar, fokusohen mё tepёr tek problemet e ditёs dhe fare pak merren me tё ardhmen qё i pret e qё ka tё bёjё jo vetёm me ata por dhe me shoqёrinё ku jetojnё, nё tёrёsi.

Në pjesën e tretë të librit në fjalë autori trajton faktorët socialë duke u ndalur tek popullsia dhe aftësitë apo mundësitë mendore të popujve të ndryshëm. “Nuk ka shoqёri, citon autori Fernand Braudel-in, qё tё ketё tё gjitha rajonet apo dhe pjesёt e popullsisё tё zhvilluara njёlloj”.

Shtjellimet që bën autori në këtë pjesë janë dhe si rrjedhime të faktorëve të mëparshëm, sidomos atyre kulturorë. Por jo vetëm i atyre, po dhe i traditave shekullore që ka çdo popull, duke nisur nga e kaluara e deri në ditët tona. Fati ynë qe i tillë që gjatë historisë, falë pozicionit tonë gjeografik, kemi qënë përherë nën kërcënimin e pushtimeve apo dhe të përdorurit të truallit tonë si fushë beteje për luftërat e të tjerëve. Kjo e ka minimizuar shumë kohën e vlefshme për t’u marrë me veten. Mjafton të kujtojmë këtu se vetëm nga fundi i shekullit të 19-të arritëm të hapim shkolla në gjuhën tonë e të botojmë gjithashtu librat e parë shqip.(mos pandehni se harrova që “Meshari” qe botuar shekuj më parë, por është fjala për botime masive e shkollore). Ne vërtet kishim të trashëguar vlera shpirtërore, si besa, mikpritja, respekti për besimet e të tjerëve etj. Por, pak jemi marrë për të kultivuar në brezat e rinj shpirtin e biznesit, përpjekjet për të fituar e mbrojtur të drejtat më elementare njerëzore etj.. Sistemi që lamë pas u përpoq të krijonte të ashtuquajturin “njeri i ri”, si në inkubator, që s’i duhej kërkujt, as vetvetes.

Në pjesën e katërt autori shtjellon faktorët politikë duke u ndalur tek roli i institucioneve politike, tek vetë politika e pluralizmi dhe tek shteti i mirëqënies. Në këtë pikë ne kemi aq shumë për të folur, por nuk na lejon koha e hapësira e këtij shkrimi. Nuk po flasim për shtetin e Diktaturës, megjithëse formalisht ai qe konsoliduar, ecte, si të thuash. Por, me pluralizmin, ne iu vumë dërrmën institucioneve sa që sot e kë vështirë të flasësh qoftë edhe një fjalë të mirë për to. Tek kjo pjesë e librit e gjen veten sidomos populli ynë me atë klasë të papërgjeshme që ka, me përdorimin e babëzitur që iu bëri institucioneve për tu vetëpasuruar, duke e katandisur shumicën e popullit në këtë gjendje të mjerueshme. Nëse ka një faktor që ne zëmë vendin e parë, në sensin negativ, janë pikërisht instutuciuonet, është politika dhe i shumëprituri pluralizëm që nuk e menaxhuam dot ashtu si të tjerët. Partitë tona politike krahasohen shpesh me grupe oligarqike apo dhe kriminale, për nga zullumet që kanë bërë e po bëjnë dhe kjo ka një kosto të madhe. Më duket kohë e humbur të zgjatem më shumë në këtë pikë, nga që lexuesi ballafaqohet me të përditë në media, ku gjallojnë tashmë jo më dhjetra por me qindra në mos mijëra burime informacioni si gazeta, radio, televizione e portale të lloj-llojshme, sa që e ke vështirë se ku të ndalesh. Por, nuk mund të rri pa theksuar se, për mendimin tim, politika dhe poltikanët kanë qënë e mbeten faktorët kryesorë të mjerimit tonë, që nga themelimi i shtetit e deri në ditët tona.

Shumë nga ata që janë shokuar, befasuar apo dhe hutuar nga pabarazitë e mëdha që ekzistojnë në mes individëve, grupeve sociale apo kombeve, janë përpjekur të gjejnë ndonjë faktor kyç, të vetëm, si ata gjenetikë, shfrytëzues etj. për të shpjeguar pse disa janë kaq të pasur e të tjerët shumë të varfër. Siç shtjellohen në libër, faktorët janë kompleksë. Shumë nga këta individë, grupe sociale e kombe që përballen tani me këtë gjendje dhe shohin të tjerët që janë tepër përpara, tërheq vëmendjen autori, duhet të kuptojnë se faktorët që i kanë çuar në këtë gjendje nuk janë të sotëm por i kanë rrënjët dhjetra apo dhe qindra vjet përpara. Mjafton të kujtojmë, shton ai, Skocinë e shekullit të 18-të apo Japoninë e shekullit 19-të, për t’u bindur për këtë.

Në pjesën e pestë autori jep përfundimet që dalin nga gjithë sa u tha në pjesët e mëparshme. Jo rastëisht, thekson ai, nё kohё tё caktuara kanё lulёzuar vende tё ndryshme si Singapori, Hong Kongu e Koreja e Jugut, nё shekullin e kaluar. Kjo ka të bëjë pikërisht me ata faktorë që përmëndëm më lart e që iu ka mundësuar këtyre popujve të realizojnë hope cilësore. Mbi të gjitha, kjo iu dedikohet liderve politikë të këtyre vëndeve që ditën të kuptojnë kohën e t’iu krijojnë mundësi të rinjve për të çarë me sukses në biznes, teknologji, shkencë, art e kudo. Ai nuk merret me politikat që propozohen për t’i dhënë fund varfërisë e për të zvogëluar hendeqet mes të pasurve e të varfërve, përmes thirrjeve humane e iniciativave bamirëse, që i gjen me bollëk në botimet që trajtojnë temat e mësipërme por, pasi tregon shkaqet e gjendjes aktuale hedh vështrimin tek rrugët që duhen ndjekur për të dalë nga kjo gjendje. Qëllimet humanitare të këtyre propozimeve politike, thotë autori, janë shumë të rëndësishme, por pikërisht se janë kaq të rëndësishme, është vendimtare që këto sugjerime të bazohen në të kuptuarit e fakteve aktuale lidhur me shkaqet dhe pasojat e kësaj pabarazije ekonomike. Ai edhe njëherë përsërit përgjegjësitë e politikanëve vendim-marrës.


76 VJET PA POETIN KOMBTAR

Autorë: Danil GAZULLI dhe Fritz RADOVANI

76 VJET  PA POETIN KOMBTAR



AT GJERGJ FISHTA O.F.M. (Grafikë nga F.Radovani)
23 TETOR 1870 - 30 DHJETOR 1940

Image result for fishta


Në çdo fushë ku veproi At Fishta, tregoi se ishte gjeniu i pakrahasueshëm, prandaj edhe mundi t’u dilte mbanë sa ndërmarrjeve nga ma të vështirat: prej artit, tek publiçistika, prej gjuhësisë, tek arkitektura, prej arësimit tek muzika, prej humorit tek politika...
Tashma në qytetin e lashtë të kontrasteve të thella, nga dita në ditë konturohej figura shumëplanëshe e fratit 30-vjeçar. Qysh në penelatat e para u duk qartë se veprat e Tij nuk do të ishin përvijime të lëmueta e aq ma pak laramanime orientale, por gjithçka do të ishte e ashpër, diçka dritë hije rembrandiane me tone të forta. Gëte dhe Manxoni, Shën Françesku dhe Da Vinçi, e kishin po fisniknue fytyrën e fratit të ri, por landa mbet ajo që ishte: Shkamb i gjallë hedhë prej vullkanit fuqishëm e të pashuem të shpirtit Shqiptar. Ishin nevojat historike të Atdheut që i diktuen At Fishtës drejtimin e gjithë veprimtarisë së Tij artistike, pedagogjike, publiçistike ashtu edhe në impenjimin e Tij politik.
Lahuta ka në themele shkambij ciklopikë, në dukje pak të pagdhenun, herë-herë arkaikë, por aq të harmonishëm e të natyrëshem, sa të duket se nuk patën nevojë për daltë, por arkitekti e hartoi drejtpërdrejt në masivet e Alpeve, sa të papërsëritshme, aq edhe brilante.
I gjithë universi intelektual i At Fishtës ka pasë si yll polar interesat e Atdheut dhe vetëm interesat e Atdheut, pse në shpirtin e Tij ideja Atdhe ishte ba ideal suprem.
“Petrarka, thotë Ai, …fshan e kjan bihude ndër kangë përnjimend të mrekullueshme, por për Italinë, pak e aspak, megjithëse do të kishte për çka me kja.”
            Ja pra, pse At Fishta nuk zgjodhi vargun e lëmuet, po ate të ashprin, vargun e lahutës,  që ata të shkonin drejtpërdrejt në zemrat e atdhetarëve të etun për liri e t’i ndezte flakë me guxim për luftën e këputjes së prangave shekullore, për luften për dije e përparim kombëtar. Kanga e Tij asht një britmë deri në dëshprim, e sa e sa Herojëve që nisen në luftë u thotë:
                        S’ kan shka bajn? Po a thue të desin?
                        T’desin pra, nuk kan shka presin!
Apo:
P’r ‘i grusht eshtna, pashi Zotin,
t’mos korisim Gjergj Kastriotin,
t’mos korisim na sot Hotin
E ban këte, jo për mëni ndaj sllavëve, por, sepse, siç e ka thanë në një intervistë, po të ndodhte e të rihumbëte lirinë Shqipnia, “kishin me plasë dhime sa janë bjeshkët tona.
Si mund të quhet shovenist Poeti i një kombi 12 shekuj nën robni sllave e osmane pse lëshon anatemën ndaj arijëve të bardhë të ardhun prej stepave ruse e që ende guxojnë e na e quejnë sot e kësaj dite Kosovën Martire Serbi e vjetër?!...
Atyne po, u thotë:

T’i mësojnë fëmijtë mbas sotit
mos t’ lakmojnë tokës s’ Kastriotit,
se u bjen shtrejt, qe besa e Zotit!

At Fishta nuk ngurron t’ i lëshojë namen as Europës në London, në Versajë, pse e la këte dhé të coptuem, prandaj:

Me gjith këta, por larg nuk shkon
e me i vra ka rr’feja e Zotit
t’ shtat  mbledhë si janë n’London.

Gjuha e Tij asht thellësisht popullore, pse ishte i vetëdijshëm se po shkruente një vepër që do të ishte universitet atdhetarie për Malet tona ku mungonin edhe shkollat fillore, sa me shumë vend thotë Profesor Zekiria Cana: “Shqiptarët në Jugosllavi, duke mësuar përmendsh “Lahuten e Malcisë”, përvetësuen arësimin kombëtar, kur ky mungonte.”
Por që të gjykosh Lahuten, duhet të rijetosh historinë me dhimbje, siç e jetoi Poeti.
Në këto rrethana, aty nga viti 1904, zu e lëshoi akordet e para Lahuta e Tij ngjethëse, tue u ngjeshë për parzem të malësorit.
At Fishta vetë ishte një shembull i shkëlqyeshëm i mbylljes së tragjedisë së gjakmarrjes, një vepër e pandërpreme e Françeskanëve Shqiptarë, sa kur i vranë të vëllanë, Çupin, jo vetëm e fali vrasësin, po edhe lëshoi thirrjen:

                        Ndalnju, burra! Ku veni!
                        Pashi Zotin, lëshoni hutat,
                        se mjaft gjak asht derdhë!…

Në prag të ditës së madhe të 28 Nandorit Ai tashma naltohej si lis vigan me rrajë thellë në truellin arbnor e degë që piqeshin me bjeshkët. Penës së Tij, veç kangëve të para të Lahutës, i përkisnin sa vepra të tjera, ato “Pika vese” që dridheshin mbi petale, “Anzat”, vepër satirike e pashoqe deri më sot në letërsinë shqipe, bash ato anza të lëshueme rrugëve të Shkodrës e të mbarë Shqipnisë, ku tue përqeshë me humorin e hollë shkodranë, here tue thumbue keq e jo rrallë tue fishkullue pa mëshirë. Penës së Tij i përkisnin veprat e para dramatike, origjinale, të përshtatuna a të përkthyeme, ndër të cilat “Shqiptari i qytetnuem”, vu në skenë prej Atij vetë më 1909, sidhe plot libra për shkollat tona Shqipe.
Por edhe 28 Nandori la shumë vepra mangut. Përgjysë andërrat, përgjysë shpresat, përgjysë vetë Atdheu e që Ai e vajtoi... me “LOT GJAKU”. E gati si tue lëshue piskamën, porositë:

                        Edhe me u thanë anmiqve e t’ tanë njerëzimit:
                        “Unë këtu sundoj! N’ këtë shkamb mue m’ vuni Zoti,
                        E këndej nuk luej, pa u shue stina e moti”!?

Fati i vendit do të vazhdonte të ishte i trazuem edhe pothuej për një 10 – vjeçar. Filloi me rrethimin malazez të Shkodrës, e vazhdoi me trazime të pafund deri në Korçë, Gjirokastër e ma përtej...
As në ato ditë të vështira At Fishta nuk u step. Ishte në ballë të luftës për mbrojtjen e Shkodrës prej knjazit të Cetinës, atëherë kur botoi të parën revistë shprese mbrenda Atdheut e që e quejti “Hylli i Dritës”, bashkë me Gurakuqin, Mjedjën, Logorecin, tue themelue “Komisinë letrare”, e në fund të Luftës së Madhe, që trandi botën, po bashkë me Gurakuqin e Bumçin shkuen t’i dilnin zot Atdheut coptuem në Versajën hijerandë. Ai kapërceu edhe Atllantikun, deri në Amerikë, për të shpëtue ç’mund të shpëtohej nga e shumëvuejtuna  dhe e nëpërkambuna Shqiptari.
Në proçesverbalin e mbledhjes të Komisisë thuhet: “U vendue me themelue një drejtshkrim sa ma tepër të përbashkët për të dy dialektet”, ishte ai parim mbi të cilin punohej për Bashkim, parim që u shkel me te dy kamët në Kongresin famëkeq të vitit 1972 e që nuk po ndreqet as sot!
Frati me zhgun nuk i la asgja mangut detyrës ndaj Atdheut, Nëse la mangut diku, i la pikërisht detyrës së Tij si “klerik”. Por, do të thotë ndokush, si arrijti atëherë aq nalt edhe në hierarkinë ekleziastike?
...Asht rast i rrallë, ndoshta i vetëm, që pikërisht vepra letrare dhe atdhetaria e ngritën edhe në hierarkinë fetare, që për nevoja të Atdheut i ishte dashtë ta linte shpesh mënjëanë. Sa Shqiptar ishte Ai dhe sa klerik, e shprehin qartë vargjet e maposhtëme, ku, mbasi andërron me çelë një shkollë të naltë në Shkodër, thotë:
                        Por n’Shqipni pse nji meshtar
                        Posë se prift do t’jetë Shqiptar,
                        Shqiptar, po pa dredha.
                        Unë rektor e profesorë
                        Sakristan e baçeva
                        T’gjithë shqiptarë i zgjodha.

Kur lufta mbaroi dhe paqa mirë a keq u vendos, punët sërishmi nuk shkuen dhe aq mbarë. Mehmurët që kishin heqë fesat dhe ishin veshë allafranga, mendonin si të banin zap popullin e jo si ta udhëhiqnin atë. Këta “batalla fytyrë-fudullë, batakçij e me nji lasker kulturë, sa me mzi me shkrue emnin e vet”, si i pikturon me mllef At Fishta, e ndjenin veten ma shumë turq se shqiptarë, të gatshëm të bashkëpunonin me sllavin e me djallin, mjaft qe të përmbushnin nepset e tyne prej lubishë të pangopuna. Shumë kohë ma parë Poeti i kishte jetue këto mënxyra dhe kishte parandje zvarritjen e tyne të lyrosun, sa kishte humbë durimin tue iu drejtue Zotit:
                        O perendi, a ndjeve?
                        Tradhëtarët na lan pa Atdhe
                        e ti rrin e gjuen n’errfe
                        lisat n’per male kot.

Ishin kohë të turbullta, kur, si thotë Poeti,
“tash qi u ba Shqipnia, duhen ba Shiptarët.”
E për me ba Shqiptarët Ai ishte që:
Në vitin 1913, thëmeloi dhe drejtoi deri sa vdiq revistën “Hylli i Dritës.”
Në vitin 1916, themeloi e drejtoi fletoren “Posta e Shqipnisë.”
Në vitin 1919 asht sekretar i delegacionit Shqiptar në Konferencën e Parisit.
Në vitin 1921 asht zgjedhë deputet i Shkodres në Parlamentin Shqiptar.
Në vitin 1921 asht edhe nënkryetar i Parlamentit tonë.
Në vitin 1930 asht në Athinë anëtar i delegacionit të Konferencës Ndërballkanike.
Në vitin 1931 asht ftue për mbrojtjen e të drejtave të Shqipnisë dhe të Shqiptarëve në disa shtete, ku ka spikatë fjala e Tij, në 1931 në Stamboll dhe 1932 në Bukuresht.
Në vitin 1931 asht ftue në New York me përfaqsuesit e 60 shteteve të Botës ku u zgjodh anëtar i Bashkimit Ndërkombëtar të Poetëve në Amerikë.
Me 6 qershor 1921, në zgjedhjet e para Parlamentare në historinë e Shqipnisë, Shkodra e dërgon At Fishten përfaqësues të vetin bashkë me miqtë e Tij Gurakuqin e Mjedën dhe Parlamenti e zgjedh Nënkryetar të Kuvendit Kombëtar. Ky polemist i shkelqyeshëm në lamen e gazetarisë, me prodhimtari ma të madhe se çdo gazetar profesionist, do të shfaqej në Parlament si një orator i pashoq, një atdhetar i flaktë në akuzën kundër Serbisë për masakrat mbi vëllaznit kosovarë; por edhe kompetent si ekonomist, gjeolog, pedagog e agronom, jurist e diplomat “sa me pasë nder me e pasë çdo parlament i Europës”, siç shkruente një gazetar i huej që ndiqte punimet.
Me fjalën e Tij të zjarrtë i tregoi mbarë Europës se At Fishta ishte dhe mbetet Tribun i Popullit Shqiptar, që luftoi pa i ba syni vek për të Drejtat e Shqiptarëve për vetvendosje, tue demaskue haptas qellimet e fqinjëve grabitqarë të Tokave tona përrreth, të cilët vepronin dhe mbroheshin nga Fuqitë  mëdha.
Polemikës së At Fishtës i jep shpirt satira, me ndihmën e së cilës realizoi pikturën estetike të së keqes. Ai godet me forcë të gjitha llojet e devijimeve morale, sidomos ato të zyrtarëve ma të naltë. Këte luftë e ban me guxim, pa pyetë se me cilin binte në kontraditë. Prandaj edhe asht quejtë mbreti i polemikës Shqiptare. Nuk trajtoi në to asnjëherë çashtje vetjake, pse si synim i polemikës së Tij të ashpër ishte lufta kundër pseodoatdhetarëve “me barkun kodër” dhe “xhepat e frymë”...
Shka ka me dijtë me folë mbi politikë e mbi organizmin e shtetit civil nji njeri malok, matrahul, qi me m’zi ndoshta ka krye dy a tri klasë fillore e qi djerset kur i duhet me shkrue emnin e vet. Pse asht edhe tradicjoni shpijak e edukata familjare, qi shumëkend ndër ta e ban krejt të neveritshëm e ekcentrik. Ky babën gjaks, gjyshin katil, stergjyshin mizuer, rritë me katila, me gjaksë, me mizorë, me intriganta, batakçij, vagabonda, rrugaça, me njerëz hasëm të kulturës e të gjytetnisë, kah mund të mendohet se ka me kenë i zoti me rregullue fatin e nji kombi ende primitiv? Pse me sundue nji shtet nuk asht mjaft dhelpnija, dredhija, intriga, batakçilleku, rrena, tradhëtija; duhet nder dhe urtì, burrnì: qe se shka duhet. Po, por dija, urtija, ndera, burrnija u nxejshin në shkollë e, madje, me shumë mund e djersë, e jo ndër kafeshantana t’Europës e mejhane paçaxhihane të Tiranës, tuj luejtë “tavell” e “bigjoz” e tuj pi “mastikë”.
Një portret i përkryem i “udhëheqësit” tonë të ardhshëm...

Shenim nga FR: Ky material asht një pjesë e shkëputun nga libri: “AT  GJERGJ  FISHTA  O.F.M. ASHT MENDJA, ZEMRA  E  SHPIRTI I POPULLIT  SHQIPTAR” 2010.
     Punue nga bashkautorët Danil GAZULLI dhe Fritz RADOVANI.
Melbourne, Dhjetor 2016.


ORA PËRKUTIMORE KUSHTUAR VEPRËS SË GJITHANSHME TË PROF. GJON SINISHTËS DHE 12 PRINCAVE TË FJALËS SË LIRË SHQIPE NË MËRGIM


           Ne sallen e kultures te kishes se Shen Palit me 11 dhjetor 2016 organizohet takimi perkujtimor kushtuar Prof. Gjon Sinishtes dhe 12 botuesve te revistave anti-komuniste ne boten e lire, te cilat paten ne bosht ceshtje kombetare, kulturen, tradite e vlerat e gjuhes letrare gege. 

Takimin e moderoi gazetarja Vera Ivanaj dhe e vetmja media e komunitetit qe mori pjese ishte ACTV me pronar Ndue Ftonin dhe drejtor Eduard Aliko. Ne fjalen e saj moderatorja nder te tjera tha:

           “Ju uroj mirë se ardhje në këtë tubim të veçantë kushtuar veprës së gjithanshme të Prof. Gjon Sinishtës, kësaj figure të shquar dhe malësori fisnik që bëri gjithçka të mundur, për çështjen tonë kombëtare. 

Bashkangjitur kësaj Ore është edhe vepra e botuesve të 12 revistave në diasporë kryesisht malësore në SHBA, të cilat me shkrimet e tyre ngritën platformën e vlerave të gjuhës letrare gegë, duke u bërë një pararojë luftarake me mjete demokratike, për t’i treguar civilizimit dhe demokracisë perëndimore, pasojat e rënda të diktaturës në Shqipëri, një makinë kjo ushtarake që me mjetet e sofistikuara të dhunës mohoi vlerat kombëtare dhe fetare, si dhe tendencat perëndimore për të përparuar, që me mund e sakrifica i kishte shpalosur populli shqiptar ndër shekuj.

Protogonistët, bashkëpunëtorët dhe bashkëudhëtarët e Prof. Gjon Sinishtës ishin:

* Ernest Koliqi, me revistën “Shejzat”.

* Dr. Zef Oroshi, me “Jeta Katolike”.

* Prof. Arshi Pipa, me “Albanika”.

* Lec Shllaku, me “Koha Jonë”.

* Prof. Zef Camaj, me “Ora shqiptare”.

* Prof. Gjon Kelmendi”, me “Ora”.

* Prof. Zef Mirakaj, me “Kolonia Shqiptare”,

* Antonio Beluscci, me “Lidhja”.

* Mark Prela Gjokaj, me “Arbëri”,

si dhe figura të tjera me emër të madh në kulturën tonë kombëtare, si Prof. Martin Camaj, Prof. Sami Repishti, Prof. Zef Nekaj, Prof. Karl Gurakuqi, Isa Ndreu dhe Buletini i kishës së Shën Palit që botohet për 19 vjet radhazi e që deri tani kanë dalë rreth njëmijë numra, “Zani i Shna Ndout”, etj.

Festat e bekuara sjellin edhe dhurata të bukura e, kjo Orë është një dhuratë e çmuar e kujtesës sonë kombëtare e cila sa vjen e ngulitet për të mos u harruar në librin e fundit “Vocacioni i premtuar”, i bashkatdhetarit tonë Zef Pergega, gjithnjë në kërkim të vlerave dhe kontributeve të këtyre ylberëve të fjalës, që kurrë nuk do të shuhen.Përgega ka treguar se ne jemi kallëzat e një fare të mbirë në një tokë që nuk do të shterrë, por edhe në kohë të ashpra do të nxjerrë figura të larta fisnike.Vepra e Gjon Sinishtës është në disa plane. 

Ai është poet dhe në pranga i burgosur dy herë në regjimin Jugosllav nuk rreshti së shkruari. Kishte mbaruar shkollën e mesme të françeskanëve në Shkodër dhe me ëndrrën për t’u bërë meshtar, kalon me shumë mundime në Amerikë.Punoi në punë të rënda në industrinë e makinave.

Në Ohajo njehsoi diplomën për gazetar dhe largohet nga Detroit për t’u vendosur në San -Francisko.Themelon Qendrën katolike Shqiptare. Boton për 15 vjet, 15 volume te “Buletinit katolik” dhe në fund themelon Institutin Katolik “Danjel Dajani” në Universitetin e San-Franciskos.Më parë se t’ia kaloj fjalën Z. Zef Sinishta, dua të shtoj edhe dy fjalë më tepër.

Me Z. Përgega njihem qysh në vitin 1991, pasi kemi punuar bashkë në gazetën “Koha Jonë”, e para gazetë e pavarur në Shqipëri. Të sapo dalë nga një sistem diktatorial 50 vjeçar, ku popullit tonë të shumëvuajtur i ishin mohuar në mënyrë absolute të gjitha të drejtat, fjala e lirë ishte si një ilaç i munguar për shërimin e shpirtit të tij të vrarë në format më të rënda, dhe Zefi, në këtë periudhë të fillimit të demokracisë, ka dhënë një kontribut vertetë të çmuar në këtë drejtim.

Sot pas 25 vitesh, e sjell fati që të prezantoj librin e tij, “Vokacioni i premtuar”, ç’ka më jep jo thjesht një kënaqësi, por edhe një respekt e vlerësim edhe më të madh për Z. Përgega, i cili në mënyrë të pandërprerë vazhdon të japë kontributin e tijnë ruajtjen e vlerave tona kombëtare dhe përcjelljen e tyre ndër breza.Për më shumë ftoj bashkatdhetarin tonë të nderuar Z. Zef Sinishta për të na folur diçka më tepër rreth figurës së Gjon Sinishtës, njohjet e tij si dhe hulumtimet e gazetarit Përgega.
Gjon Sinishta ka shkruar disa poezi si për vendlindjen, kthimin pas shumë vitesh në Shqipëri, vdekjen e babës kur ai ishte i prangosur etj.Ftoj Zonjën Marqe Domgjoni për të na recituar disa strofa nga poezitë e tij.Po ja japim fjalën diplomatit malësor Z. Nik Sinishta për të na sjellë disa impresione nga ky aktivitet.Veprimtari Luigj Gjokaj për figurën e Prof. Zef Camajt.Ftoj Z. Arian Rexha kryetar i shoqatës “Camëria” në Detroit, i cili do të përshëndesë këtë takim.Kush ka dëshirë të thotë fjalën e tij është i lirë të vijë.Tani i’a japim fjalën autorit të oraganizimit të kësaj Ore përkujtimore si dhe autor i librit po ashtu!”

      NE BREZI I RI KRENAR EDHE SI KOMB PER VEPREN E PROF. GJONIT

Nicholas Sinishta, diplomat

     “Ne emen te farefisit Sinishtaj dhe ne emnin tem personal ju baj mirseardhjen ne promovimin e Librit te autorit Zef Pergeges me titullin “Vokacioni i Premtuar” ku 250 faqe jane te dedikuame per veprimtarin e Gjon Sinishtes. Per te analizue titullin “Vokacioni i Premtuar” – ne gjuhen angleze Vokacioni asht nje thirrje hynore ne veti per nje sherbim me dedikim per nje cheshtje. Pra “Vokacioni i Premtuar” per Gjon Sinishten ishte cheshtja e Kishes Katolike ne Shqipni kunder regjimit Komunist. Mundesit e ti ishin te kufizuame per shkak te izolimit te Shqipnis se mbyllun. Por mes kolegeve te mbetun ne Shqipni pat mundesi ne menyr te fshehun dhe nxori fotografia dhe informacione per egersit komuniste. Aj bashk me intelektual te tjer si Ernest Koliqi, Martin Camaj, dhe Arshi Pipa jane aktivizua per tu sjell drit mizorive komuniste, per mos te harrohen martiret e liris, dhe te konservohet nje kultur e paster Shqiptare jo i ndotur nga partia. Kete e bani Gjon Sinishta ne chdo vend qe gjindej ne mergim – Vien, Milano, Detroit, dhe San Francisco.

       Gjon Sinishta lindi ne Malesi Madhe ne Mal te Zi me 1929. Rrjedh nga ni fis prej Grudet me virtytet Kombetare. I pari i ketij fisit i del balozit ne mejdan te Kisha e Shen Kollit dhe ia shpeton Grudes dhe krejt Malesis Dheun e Zi dhe fshatin Dinosh. Mandej ky fis lindi personalitete si Tom Kol Gjoni (Bashkluftar i Smajl Martinit), Nik Pretash Leci qe u ba deshmor ne sulmin e Kalas se Shipshanikut, Tur Gjeloshi me te bit qe ju dogj shpia tri here nga Turku per mardheniet e tyne me Dede Gjo Lulin dhe Kryngritsit e Hotit, Gjek dhe Pal Gjo Shyti qe qiten pushk per mos ti sherbejn ushtris Serbe, dhe Gjeto Sinishten aktivisti i pare i diaspores per levizjen Kosova Republik.

Ne moshen rinore Gjon Sinishta mbaron gjasht vjet ne seminarin Jesuit ne Shkoder dhe mandej mbaron Kolegjin Saveriane Jesuit te Shkodres (qe qysh me 1877 ishte i vetmi kolegj Shqip). Ne vitin 1946 komunistet mbyllin Seminarin, Shkollen Apostolike, dhe Kolegjin Saverian.Si deshmitar i tmerrit komunist Gjon Sinishta shperengulet ne Zagreb ku vazhdon Noviciatin Jesuit qe nderkohe ju nderpren studimet nga autoritetet komunist Jugosllav.Ne 1947 mbas nje konkurs prenohet spiker i programit Shqip ne Radio-Beograd dhe diplomohet ne Institutin e Radio-Difuzionit Jugosllav. Mbas sherbimit ushtarak punoi gazetar ne Radiot e Beogradit, Titogradit, Prishtines, dhe te gazetes “Rilindja.” Ne kete periudh perktheu ne Shqip dhe ne Serbo-Kroatisht shume libra.Si editor i gazetes Rilindja u njoftue me Adem Demachin dhe shume letrar Kosovar.Ne 1956 Jugosllavia e arreston nen akuzen per agjitacion e propogand antikomunist dhe si spiun i ShBA ku u denue me 5 vjet dhe 4 muaj burg.Mbas lirimit me 1961 u arrestue edhe tri here dhe u shpall nacionalist i rrezikshem.Ne 1964 u arratis nga Jugosllavia ku jetoj ne Austri dhe Itali derisa me 1965 emigroi ne ShBA ku punon ne fabrikat e automobilave dhe plotesoi studimet ne Clarkston College (Michigan) dhe John Carrol University (Cleveland Ohio).

Veprimtaria ne mergim e Gjon Sinishtes arriti ne nivele te larta te institucioneve arsimore dhe fetare. Kjo veprimtari u ba nen vezhgimin e sherbimeve te UDBeS Jugosllave dhe Sigurimit te Shqipnis ku disa here ju planifikue edhe vrasja e ti. Por aj shpeton dhe si drejtor i Kishes Misionare ne Universitetin Santa Klara ne California boton revisten “Bulletini Katolik,” boton librin “The Fulfilled Promise” ne gjuhen angleze ku dokumentohen krimet e regjimit komunist ndaj Fese Katolike, dhe themelon Qendren Informative Katolike Shqiptare qe ekziston edhe sote me emnin Instituti Katolik Shqiptar Danjel Dajani. Mes ketyne aktivete Gjon Sinishta e njofton publikun Amerikan dhe nderkombetar per krimet e regjimit komunist ne Shqipni dhe qe mos te harrohen kurr martirt e liris. Si koleg i ngushte i Papes Shejnt Gjon Palit II, Vatikani e kishte komunikimin dhe deren e hapun per takime te shumta me ta. Me kete mardhenie ishte i dobishem me Father Michael Walsh per viziten e Papes ne Shqipni me 1993. Dashuniae ti per atdheun u tregue edhe ne momentin e fundit te jetes se ti me amanitin qe i pjes e hinit te trupit tu varrosen ne Varrezat e Rrmajit ne Shkoder ku u pushkatuen prej partiet Eproret e ti (At. Danjel Dajani dhe At. Gjon Fausti) bashk me eliten e Shkodres dhe te Malesis.

Asht krenari per nje Komb me pas nje figure si Gjon Sinishten.Une si pjestar i familjes se ti jam krenar me veprat e ti. Kam pas raste mbas qe ju njoftuen te huajt se jam me mbiemen Sinishtaj me kan pyet per Gjon Sinishten. Ne simposiumin e Hotit Prof. Dr. Romeo Gurakuqi ka qaj me lot dhe me ka thane se studimet e tij ishin te mundura per shkak te Gjon Sinishtes dhe per chdo vjet aj me grua e nderojn vorrin e Gjon Sinishtes me nje kunor lulesh. Une si puntor i Ambasades Amerikane ne Tirane me ndoli nje rast qe nje nga stafi lokal ma dhuroi librin e Gjon Sinishtes. S’kish besue kurr si nje shqiptar me origjin nga Malesia nen Malin e Zi se ma njofin mbiemnin me fame dikush ne mese te Ambasades ne Tirane. Pra kete e kam nga Gjon Sinishta.Faleminderit autorit Zef Pergeges per kete projekt. Ke lan nje trashigimi per gjeneratat e ardhshme qe te gjejne ne veti nje “Vokacion te Premtuar” per ceshtjen Shqiptare dhe Fetare. Faleminderit te gjitheve qe merrni pjese sot. Rrnoft Kombi Shqiptar kudo qe gjindet! Lavdi ju kjoft gjaku i martirve! Ju faleminderit!”

FALIMINDERIT PER KUJTIMIN E KONTRIBUTIT TE BABAIT TIM

Hi Nicholas!
Thank you for the invite. Unfortunately, I will not be able to attend, but it is my sincere hope that The Promised Vocation book event at St. Paul’s Albanian Catholic Church is well received by the community.

Please extend my deepest gratitude to the author Mr. Pergega for writing this book. We are honored. 

Tell Mr. Pergega that putting out this work is very important in keeping my Father’s legacy alive, as well as bringing awareness to the public and future generations of Albanians to never forget what occurred to those martyrs that were tortured and murdered at the hands of the Communist dictatorship. 

It is my hope the book also illustrates my Father’s deep love for Albania and its people of all religious denominations, not only Catholics. 

I am humbled he will be putting aside a copy for me of his work. I look forward to reading it in the near future. Please let me know how I can obtain additional copies for family members and my Father’s colleagues at the University of San Francisco.

As for some words you can contribute on my behalf at the event, I want to thank the attendees for their interest in my Father’s legacy. I promise if they are not familiar with his work and life story, it is nothing short of inspiring. 

His journey was difficult with the odds never in his favor, but through the grace of God, he was given the strength. He was given the strength to not only go through his own suffering, but to return with a relentless voice that spoke on behalf of the martyrs and the oppressed Albanian population.

 His work brought a beaming spotlight for the world to see what was occurring to his beloved country and its beautiful people. Mr. Pergega’s work will help bring another outlet for informing us what my Father’s legacy meant to his family and many Albanians. Words could never express how proud our family is of him and his important work. We miss him every day.

        GJON SINISHTA ISHTE KUNDRA KRIMEVE TE KOMUNIZMIT
 
On Zef Pergega and His Book Vokacioni i Premtuar (The Promised Vocation)
       By Stephen Schwartz, gazetar, shkrimtar dhe analist amerikan

        Zef Pergega, an Albanian-born historian and defender of Northern Albania’s Gheg culture and Roman Catholic religious heritage, has produced an important and timely book, Vokacioni i Premtuar (The Promised Vocation). 

The volume recounts the terrible martyrdom of Catholic intellectuals and ordinary believers under the ultra-Stalinist regime of dictator Enver Hoxha, who misruled Albania from 1944 until his death in 1985.

     The author has commendably focused attention on Gjon Sinishta (1930-95), founder of the Daniel Dajani, S.J. Albanian Catholic Institute in San Francisco and author of The Fulfilled Promise, an earlier chronicle of Catholic suffering in Albania, published in English in 1976. 

Gjon was the Aleksandr Solzhenitsyn of the Albanian Catholics, an exiled man of letters who conceived his life’s mission as that of memorializing the victims of Communist tyranny among his compatriots.

 Much work for the recent beatification by the Vatican of 38 Albanian martyrs under Communism was based on the inexhaustible research accomplished by Gjon.

       Gjon was forced, like Solzhenitsyn, to leave his homeland and begin life anew, ultimately in the United States where he established the Albanian Catholic Bulletin/Buletini Katolik Shqiptar, issued from 1980 to 1994. 

His colleagues among Albanian anti-Communist advocates in the diaspora included literary giants of the national culture, such as Ernest Koliqi and Martin Camaj, the bold polemical enemy of Hoxha, Arshi Pipa (a Muslim), and the émigré leader of the Bektashi Sufis, Baba Rexheb Beqiri. 

Gjon additionally worked closely with outstanding foreign commentators like Robert Elsie. This network allowed him to report on the antireligious crimes of Hoxha and his followers, providing a valuable resource for interested scholars everywhere.

           Zef Pergega’s book epitomizes the most honorable ideal of a writer: to revive and foster memory. New studies of Gjon Sinishta, and republication of the considerable documentation he assembled, should establish his legacy as fundamental for the education of future Albanians and religious believers.

        Gjon Sinishta, Zef Pergega, and other exemplars of the Albanian Catholic tradition represent the great spiritual lesson Albanians offer the world: that a people of differing religious affiliations can remain undivided by religious pretexts and undefeated by ferocious irreligion. 

In a global crisis driven by extremism in the name of faith, nothing is more urgently relevant.


RESPEKT E MIRENJOHJE PER NJERIUN E CILESIVE TE LARTA NJEREZORE

           ZEF SINISHTA

            Ne perkujtojme sot njeren nga figurat me te njohura te diaspores shqiptare ne Amerike ne fushen religjioze, gazetareske, poetin, shkrimtarin, perkthyesin dhe publicistin Prof. Gjon Sinishta. Vepres se tij i bashkohen edhe 20 bashkepunetore te tjere njelloj te vlefshem ne kete fushe e ne fusha te tjera, te cilet ishin fatosa te nje ideali atij kombetar.

Ne kete ore perkujtimore te vecante per nga idea dhe organizimi me jep rasen te falenderoj Zef Pergegen per kete bashkim, si dhe per botimin e librit “Vokacioni i premtuar” nje botim ky shume cilesor dhe me te dhena te panjohura nga nje mase e madhe njerezish. Po fokusohem ne vepren e Gjoni sidomos neperiudhen 198-1995, ku ai si diplomat, gazetar dhe pedagog shpertheu fuqishem me te drejten e autoit duke u bere protagonist i botimeve te shume shkrimeve, delketatave, deshmive, letrave, libra e informacione te ndryshme te cilat booheshin ne gazeta e mjte informacinit public duke kthyer ne vemendje te ceshtjes kombetare shqiptare personalitete te larta boterore te te gjitha fushave.
   Gjoni bashkepunoi shume edhe me figura te diaspores pjese e katerdrave te universiteteve Amerikane si Elez Biberaj nga Universiteti i New-Yorkut, Peter Prifi, Universiteti i Californise, Mons. Dr. Zef Oroshin kisha “Zoja Shkodres” New-York, Josef Dio Guardin, Lidhja Qytetare Shqiptare, Dom Lazer Sheldija, Prof. Ernest Koliqi, Rome, At Jak gardin, italin qe kishte bere 10 vjet burg komunist ne Shqiperi etj. 

Nga Universiteti i Santa Clares ne Kaliforni Gjoni demaskoi boterisht politiken e krimit komunist ndaj klerit dhe ndaj popullit shqiptar, duke e bere prezent ate ne meyre te vazhdueshme ne Shtepine e Bardhe, OKB dhe Seline e Shenjte.

 Ai njekohesisht iu pergjigj bindshem klaneve dhe lobeve te caktuara qe hidhnin balte mbi kete te vertete te madhe historike. Per kete kontribut Gjoni u dekorue nga Presidenti i SHBA Rolant Regan.
Jasi e portretizojne Prof. Gjonin dia nga bashkepunetoret e tij dhe disa qe e kane njohur nga afer.
     Prof. Ernest Koliqi: “Nuk eshte i pasur po na jep nje pasuri letrare e fetare te pazevendesueshme!”
   Adem Demaci: “Shpirti i tij kristian me beri me teper tolerant!”
  Ardian Klosi: “Tre personazhe e kthyen me koke poshte Europen Lindore: Vaslav Havel, Martin Camaj dhe Gjon Sinishta!”
     Zef Pergega: “Shkallen me te eger te persekucionit komunist ndaj kulteve fetare dhe klerit te te gjitha feve ne Shqiperi, Amerika dhe Selia e Shenjte me ane ten =je dokumeti te detajuar ne shifra dhe persona e ka patur te njohur nga Prof. Gjon Sinishta. Ndaj keto dy institucione e dekoruan me medajle te vecanta!”
      Papa Gjon Pali I dyte gjate vizites se Tij ne Shqiperi Prill 2003 e fton Gjon Sinishten te jete pjestar i delegacinot te Selise se Shenjte. Ne nje moment Ati i Shenjte I drejtohet me keto fjale: “Punove shme. I ruaj shkrimet tuaja dhe mbi te gjitha me ka bere prshtypje libri juaj “Premtimi i mbajtur!”
         Si pjestar i fisit Sinishta kam marre pjese ne varrimin e tij ne Shkoder, ku meshen e drites e celebroi At Pashku Gojcaj nga Malesia dhe hiri i trupit te tij prehet ne varrezat e Rrmajit Shkoder si plotesim i amanetit ne mes te Dom Ndre Mjedes dhe Hil Mosit.
     Te gjitha keto nai sjelle me fill ndjeshmerie dhe profesionalizmi te larte gazetari Zef Pergega, me nje pune hulumtuese me shume se dy vjecare. Sot me dinjitet librat e Autorit Pergega zene vend ne biblioteken e Shtepise e Bardhe, Vatikanit, Akademive te Shkencave te Shqierise dhe Kosoves dhe ne disa biblioteka shqiptare, amerikane e europiane. Faliminderit dhe jehone u qofte ne vite e ne shekuj te gjithe atyre qe sakrifikuan veten per te lartesuar ceshtjen tone kombetare. Kesi loj aktivitesh qe organizon Pergega e ngrohin hirin e historise se mergates.
TA MBAJME TE SHENDOSHE KUJTESEN KOMBETARE

Luigj Gjokaj, kryetar i fondacionit “Vendlindja Therret”

Jemi present sot ne kete ngjarje te vecante ne jeten e komunitetit ne kete ore perkujtimore qe zemreku i saj nga therret qe ta mbajme te shendoshe kujtesen kombetare si nje nga aspektet me te rendesihme ne te verteten historike te kombit tone. Nje falenderim miqesor per bashkatdhetarin tone Zef Pergega si inisiator i ketij evenimenti dhe per botimin e librit te tij “Vocacioni I Premtuar” ku diku me shume e diku me pak shpaloset nje pune kolosale e intelektualeve, pbotuesve, gazetareve, e poeteve shqiptaro-amerikane qe dsa prej tyre nuk jetojne me. Zef Pergega i ka shkepur keto revista nga mohimi dhe harresa e kohes dhe e mosvlersimit te njerezeve.
    Nje nga figurat e perkujtimit ne kete nate eshte Prof. Gjon Sinishta qe me botimin e “Buletinit Katolik” u kthye ne qender te vemendjes se opinionit si ne Amerike, Itali dhe kudo qe jetonin shqiptaret dhe flaka e atdhedashurise se tyre.. Ky Buletin meriton respektin me te madh, per te cilin edhe ne te ardhmen duke marre si pikenisje hulumtimet e Zef Pergeges do te merren edhe Akademite tona si ne Shqiperi e ne Kosove, tani qe ka filluar rivlersimi dhe rishkrimi I historise sone kombetare. Padyshim ne kete histori nje vend te pazevendesueshem ze edhe diaspora shqiptare e Amerikes, per ceshtjen shqiptare, Kosoves, Camerise dhe te Malesise se Madhe ne Mal te Zi.

        Gjon Sinishta vjen nga teritoret e okupuara te Shqiperise etnike, nga Gruda e malesise Madhe, dhe bashke me te ne librin e pergeges shohim shume figura, vizionr dhe intelektuale, gazetare e analiste, veprimtar te palodhur ne sherbim te gjihes, cultures dhe historise sone komebtare, te cilet i lidhi fija e zjarrte e atdheut. Njeri prej tyre eshte prof. Zef Camaj nga Hoti iMalesise Madhe ne Mal te zi, te cilin Pergega ka patur rastin ta njohe personalisht ne Shqiperi dhe te intervistohet nga ai per shtypin e Tiranes. Madje ne kete liber botohet edhe nje foto ku kane dale Pergega, Camaj, me Pjeter Ivezajn dhe stafin e televizionit kombetar te Shqiperise TVSH.
   Prof Camaj kishte nje inteligjence te pashoqe, nje analist i forte politik dhe nje orator i zoti sa kur degjohej ne radio te gjithe mbanim vesh. Ai celi revisten radiofonike te Shqiptareve te Amerikes qe emetohej nje dite ne Detroit dhe 6 dite ne New-York nga viti 1986 e deri ne arritjen e demokracise ne Shqiperi, ne emisionet e te ciles kam patur rastin e mire te bashkepunoj ne disa emisione te saj. Me vone Zefi celi edhe revisten “Ora Shqiptare”, nje botim per culture, politike e shkence. Ne kopertinen e saj duket qarte Kastrioti e Nana Tereze, ne te djathe, Fishta e Kadare dhe ne pjesen vertikale shkruhej Komb e Zot, kurse ne brendesine e revistes shpalosej platforma e bashkimit kombetar. Camaj vinte me nje eksperince ne fushen e gazetarise dhe politikes. Kishte mbaruar ne Beograd shkencat poltike me nota te shkelqyera, kurse me korespondence kreu studimet e larta per gjuhe-letersi ne Prishtine per te cilin profesori i nderuar Anton Ceta, ideatori i pajtimit te gjaqeve ne Kosove eshte shprehuar per Zefin se ka qene nxenesi me i shkelqyer ne kete dege.

    Ne komentet e tija te shumta Camaj theksonte se me nje komunizem ne Shqiperi dhe ne Jugosllavi nuk mund te kemi nje komb te forte.  Ai merrte pjese dhe i udhehiqte demostratat kundra komunizmit dhe fliste jo vetem ne radion e vet, por jepte intervista ne kanalet dhe gazetat ameriakne. Ai ka marre pjese ne seancat degjimore te kongrasit Amerikan per ceshtjet shqiptare, vecanerisht per ate kosovare. Ne nje moshe qe premtonte shume u nda nga jeta me 20 qershor 2001 ne New-York. Kujtimi i tij do te mbetet nder ne dhe ne letrat shqipe si nje orator, analist tribunal dhe ivendosur per shkaterrimin e Jugosllavise dhe tiranit Millosheviq.
E pergezoj Zef Pergegen per keto vlera te pakrahasueshme qe me vullnet e talent na e ve para drites se syve tane per te mos i harruar dhe per t’ua prezantuar brezave si fryezim dhe model i shqiptarit ne diasporen e Amerikes, te perkushtuar ne idealin kombetar!

KUR BIJTE E SHQIPES JANE BASHKE

Arjan Rexha, kryetari i shoqates “Cameria”, Detroit

Jemi mbledhur sot ketu per te perkujtuar vepren dhe punen e Prof.Gjon Sinishtaj ketij vigani te paepur te diturise dhe atdhedashurise dhe njekohesisht per te promovuar librin e Zef Pergega "Vokacion i Premtuar" .

Profesor Sinishtaj si nje atdhetar i kombit punoi gjithe jeten e tij per te demaskuar regjimet sllavo -komuniste te te dy shteteve si ai Jugosllav ashtu dhe regjimit komunist Shqiptar.Me vepren e tij ai do te hidhte drite mbi vuajtjet dhe persekutimet e klerit katolik dhe me gjere. Ai punoi krah per krahe me Ernest Koliqin, Arshi Pipen, Martin Camaj, Zef Oroshin, Prek Ndrevashen, Vehbi Ismailin, Baba rexhepin, Rexhep Krasniqin etj, ketu ne Amerike.Le te jete pra vepra e tij si nje pishtar ndricues per ne te gjithe dhe brezat e ardhshem  qe do te vijne.Ashtu si nje shqiponje e lire qe nuk e duron dot roberine ashtu dhe z.Sinishtaj nuk mund te duronte dot zinxhiret skllaverues te komunizmit jugosllav dhe fluturoje i lire per tju bashkuar mergates shqiptare ketu ne Amerike.
Gjej rastin te falenderoj grupin organizator te ketij tubimi ne vecanti autorin e librit "Vokacion i Premtuar" kushtuar ketyre korifejve te cultures tone, Zef Pergega qe me ane te ketij libri dhe shume botimeve te meparshme hedh drite mbi keto figura vigane te kombit Shqiptar.
Me Zefin njihemi prej vitesh dhe ashtu si dhe me shume bashke atdhetare tetjere shqiptare nga zona veriore me te vertete me ka befasuar do te thoja ajo ndjenje atdhedashurie shume e thelle qe ai ka per ceshtjen kombetare sidomos per ceshtjen Came.Kam pasur perhere ne krahun tim nje ndihme dhe suport ne cdo aktivitet qe kemi organizuar si per Camerine dhe dua te shtoj se me veprat letrare te tij kontribuon shume per njohjen e genocidit ndaj kesaj popullsie te pafajshme shqiptare qe u shpergul me force nga trojet e tyre etnike shekullore.
Me motimet e rij dimensionale dhe te larmishme ne tematike si autor eshte nje burim drite dhe kulture per te gjithe ne.
E ku ka me bukur kur ne krah te vellait shqiptar cam qendron ai mirditor preshevas, Kosovar, malesor, shkodran e te tjere e te tjere...
Kjo pra eshte ajo kauza jone e perbashket qe i bashkon zogjte e shqipes kudo jane ketu ne Amerike.Kjo ishte kauza qe punoje gjithe jeten derisa dha jete i ndjeri Prof. Gjon Sinishta.
Te vazhdojme te mbajme gjalle flaken e pishtarit. Kam degjuar Zefin te thote severtet ketu ne Amerike bijte e shqipes duhet dhe te jene gjithmone bashke per kauzen tone te drejte kombetare!


SI E NJOHA GJON SINISHTEN

Prof. Romeo Gurakuqi, Universiteti Europian Tirane

Gjon Sinishtajn, mik i familjes sime, posacerisht gjyshit tim Zef Mati Shestani, kam pasur rastin ta njoh personalisht ne muajin prill 1993, kur ai vizitoi Shqiperine per here te pare, se bashku me Father Micheal Walsh, si perfaqesues te Universitetit Katolik te San Francisco, dhe editor I Albanian Catholic Buletin ne San Francisco, ne kohen e vizites se Papes Gjon Pali II ne Shqiperi. Ai ishte mik ne shtepine time per tre dite.
           Gjon Sinishta eshte themeluesi i njeres nga dy qendrat themelore te Studimeve Shqiptare, qe mbajten gjalle nderlidhjen ne mes Kultures dhe albanologjise te Tradites se Themelimit, ate te para 1944, me Kohen e lirise se Shqiperise se pas vitit 1991, duke konsideruar si qender kryesore te pare, ate te krijuar nga Ernest Koliqi, me Karl Gurakuqin, Martin Camaj, Daniel Gjecaj, ne Rome me “Shejzat”.
Gjon Sinishta, bir besnik i Malesise, i Shqiperise, Tradites Indipendentiste te Shqiperise se Lire e Mosvarme, i Katolicizmit shqiptar patriotik, i mesuesve te tij te medhenj prane Kolegjit Saverian, te Faustit, te Dajanit, te Gardinit, te Meshkalles, arriti te ndertoje ne brigjet e Paqesorit, nje qender studimore dhe nje Buletin Katolik per njohjen e kultures shqiptare dhe posacerisht te Martirizimit te Kishes Katolike nen regjimin diktatorial te Enver Hoxhes dhe klikes se tij bolshevike. Ai u vendos ne radhet e paket te Shqiptareve te Emigracionit te desidences se mirefillte, qe Mbrojten Lirine e Shqiperise dhe ngriten zerin per vuajtjet e popullit shqiptar ne Shqiperi, Kosove, Malesi, nen shtypjen e tiraneve komuniste, duke u be keshtu nje nga zerat e te vertetes se kullueme shqiptare.
      Amaneti i tij ka qene qe nje pjese nga hiri i trupit te tij, te sillej per t’u varrosur ne Varrezat e Rrmajit ne Shkoder, aty ku u pushkatuan Eproret e tij, bij te kombit shqiptar, aty ku u pushkatuan Elita e Shkodres dhe Malesise kreshnike.

 Ia kemi mbajtur fjalen. Mati Shestani, me vellezerit e motrat e tij, jane kujdesur dhe kane arritur me ndihmen e Kryeipshkvise Metropolitane se Shkodres, t’i ndertojne nje prehez te fundit per profesor Gjon Sinishta, shqiptarin e urte, te ditur, te devotshem, patriot dhe diplomat. 

Me 1 nentor 2016, Diten e Gjithe Shenjtve, se bashku me gruan time, Mirela Kamsi, si cdo vjet ne nentorin e perkutimit te te Shtrenjteve tane qe nuk jetojne me, vendosem nje tufe me lule dhe nje qiri, tek Varri i Gjon Sinishtes ne Rrmaj, ne shenje respekti, kujtese, mirenjohjeje per Studiuesin, Editorin dhe Profesorin qe diti te kryente detyrat e veta kombetare,, shkencore, dhe komunitare, ne kohen kur popullit shqiptar nen diktatura, i duhej nje drite dhe nje ze qe ta ndihmonte per t’u ngritur. E ai e jetoi ringritjen dhe e kreu misionin, si pak kush: me ndershmeri, force dhe paperkulshmeri.
  
     Ju pecjelle per shendetje per organizimin e Ores Perkujtimore per Prof. Gjon Sinishten dhe botimin e librit “Vocacioni i premtuar” te autorit tashme te njohur, mikut tone Zef Pergega.

Pushofte ne Paqe dhe lavdi emrit te tij!



Web faqja “Zemra shqiptare.net” është një blog antishqiptar

Web faqja “Zemra shqiptare.net” është një blog antishqiptar që editohet nga njëfarë ekstremisti dhe terroristi antishqiptar nga Shkodra, m...