Agjencioni floripress.blogspot.com

2015/05/20

Masakra e Dubravës : Krimi që nuk duhet të harrohet

Masakra e Dubravës (1): Krimi që nuk duhet të harrohet (Foto ekskluzive)

Në maj të vitit 1999, ndodh një krim i planifikuar i pushtetit serb në burgun e Dubravës. Ky burg i sigurisë së lartë, gjatë luftës së fundit në Kosovë përdoret edhe nga forcat policore, ushtarake e paramilitare të Serbisë. Meqë pushteti serb kishte informata se do të bombardohet ky kompleks, nga burgjet e ndryshme të Serbisë e të Kosovës sillen të burgosurit politikë shqiptarë. Qëllimi ishte i qartë: që ata të vriten nga bombat e NATO-s dhe nga vetë forcat serbe, për të fajësuar pastaj aleancën perëndimore.

Në këtë burg do të ndodhin krimet më makabre që mund të përshkruhen më së miri me fjalët e Mustafë Kolgecit, një prej të mbijetuarve të kësaj masakre: “Nuk ka shkrimtar, nuk ka poet, nuk ka regjisor që mund të ilustrojë ato tmerre. Kishte çaste kur vdekja, krahasuar me jetën në burg, dukej shumë më e mirë”.
Skicë që ilustron krimin (19 maj 2000)

Telegrafi, sot dhe në ditët në vijim, do t’ju sjellë këto rrëfime tmerri, ku vdekja pra shihej si shpëtimi i vetëm.
Në këto rrëfime do të pasqyrohet edhe ana e errët e shqiptarëve, e bashkëpunëtorëve të Serbisë që futën shumë të burgosur në grackë që të iknin nga burgu, për çka menjëherë janë ekzekutuar nga forcat e armatosura serbe. Në këto rrëfime do të pasqyrohet mbi të gjitha vuajtja dhe forca e shqiptarit, si dhe humanizmi për të nxjerrë nën breshërinë e plumbave të plagosurit e mbetur në terrenin ku forcat serbe vranë me çka mundën mbi 100 shqiptarë.
Pamje nga burgu i Dubravës (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

Krimet ishin aq të rënda, sa që disa të burgosur kryen madje vetëvrasje duke mos përballuar rrethanat në të cilat gjendeshin. Ndaj, të burgosurit kujdeseshin për njërin-tjetrin që edhe shpirtërisht e mendërisht të jenë të fortë.
Avni Klinaku, i mbijetuar i plojës së Dubravës, thotë në një bisedë për Telegrafin: “Përveçqë kemi pa njerëz të shtrirë, të plagosur, të vrarë, kemi parë edhe të burgosur trupat të cilëve fluturonin në ajër nga bombat”. Ndërsa, se cila ishte gjendja e të plagosurve, që do të tingëllojë si një film horror, këtë mund ta kuptoni në ditët në vijim nga rrëfimi i të mbijetuarit, Frashër Shabani.
Pamje nga kompleksi i Dubravës, ku shihen gjurmët e bombardimeve 

(Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)
Sot, burgu i Dubravës është rinovuar. Ky renovim ka filluar menjëherë pas luftës së fundit në Kosovë, ndaj nuk mund të vërehet më asnjë gjurmë që do të ilustronte këtë krim. Në maj të vitit 2000, ekipi i Magazinës së Ilustruar Shqiptare - “Zëri” (Agron Shala dhe Ridvan Slivova), ishin brenda këtij kompleksi, ku përmes fotografive dëshmohen rrëfimet e dëshmitarëve të mbijetuar. Këto fotografi të botuara në javoren e sipërpërmendur në vitin 2000, Telegrafi do t’ju sjell për herë në kualitet më të mirë bashkë me pjesë të tekstit të rubrikës “Dosja e hapur”. /Telegrafi/ 

RRËFIMI I SALI BYTYÇIT: BURGU I VDEKJES!
Sali Bytyçi për herë të dytë arrestohet në maj të vitit 1998. Profesori i Gjimnazit të Rahovecit, ndërpret punën e tij për t’ju bashkuar forcave të UÇK-së. Ai do të bie në pritë të forcave serbe në Gexhë dhe do të dënohet me pesë vite burg. Menjëherë pas arrestimit, Bytyçi do të jetë viktimë e maltretimeve të mëdha e të vazhdueshme fizike e psikike. Ai e përjetoi dhe mbijetoi një nga momentet më të rënda të historisë së fundit të shqiptarëve - masakrën e Dubravës.
Sali Bytyçi

“Që në muajt e parë të vuajtjes së dënimit në Burgun e Qarkut në Prizren - pas arrestimit tim për herë të dytë (herën e parë jam burgosur në dhjetor 1982), më 12 maj 1998 - kisha frika se një ditë do të më transferonin në Serbi. Çdo lëvizje në burg e prisja me drithërimë. Një ditë, më 9 shtator 1998, në kulmin e ofensivës serbe, më hipën në autobus dhe më nisën drejt veriut. Isha i sigurt se fundi i kësaj rruge do të ishte ndonjë burg i Serbisë. Një lehtësim në shpirt ndjeva kur më zbritën në burgun e Qarkut të Prishtinës në Lipjan. Këtu, jo rrallë, në prani të përgjegjësit shqiptar që na fliste serbisht, si dhe një pjese të gardianëve shqiptarë që flisnin vetëm serbisht, më rrihnin deri tri herë në ditë, ndërsa bukë na jepnin vetëm sa për ta mbajtur shpirtin. Por, megjithatë, një lehtësim e kisha, sepse ndodhesha në territorin e Kosovës”, ka thënë Bytyçi për Telegrafin.
Gjatë qëndrimit të tij në Lipjan, një pjesë e të burgosurve nga ky burg u transferuan në Serbi, ndërsa Bytyçi prapë kishte “fatin e mirë” që nuk e dërguan jashtë Kosovës. Por, një ditë, në kohën e bombardimeve të NATO-s mbi caqet policore dhe ushtarake serbe, më 30 prill 1999, atë dhe shokët e tij i hipin në autobusë për t’i dërguar diku tjetër.
NGA LIPJANI NË DUBRAVË
“Gjatë gjithë kohës kisha parandjenjën se udhëtonim drejt Vranjës. Ngaqë nuk guxonim të ngrinim kokën dhe të shihnim, më dukej se vazhdimisht shkonim drejt lindjes. Edhe kur arritëm në një vend dhe një ushtarak serb e ndali autobusin e i përshëndeti gardianët me ‘Ovde malishevski Korpus’ dhe ‘Kako ste braqa’ (‘Këtu Korpusi i Malishevës’ dhe ‘Si jeni vëllezër’), më shkoi mendja se ishim në Malishevë të Gjilanit. Ngaqë isha afër derës, dëgjova oficerin serb të pyeste udhëheqësin e autobusit: ‘A ka ndonjë për t’u therur?’. Ai ia ktheu se nuk kishte nevojë, se të gjithë janë për t’u therur kur të arrijnë në destinacion. Unë këtë e mora vetëm si një shfryrje të mllefit të tyre në këtë situatë”.
Pas arritjes në “destinacion”, në burgun e Dubravës, të burgosurit që në fillim u “mirëpritën” me dajak. Por, përkundër kësaj dhune, atë që e mbante të fortë Bytyçin ishte sërish qëndrimi në vendin e tij.
“Na dhanë dajak që përfundoi tek kur u lodhën policët dhe gardianët serbë. Pas gjysmë ore, pasi u vendosëm në pavijon, e kuptuam se ishim në Dubravë, pra në Kosovë e jo në Serbi. Kisha dhembje të madhe në gjoks, sepse më kishin goditur rënd me këpucë, por fakti se ishim në vendin tonë sikur më jepte forcë për të përballuar dhimbjen. Po të njëjtën ditë me ne i kishin sjellë këtu edhe të burgosurit nga burgu i Mitrovicës së Sremit dhe ai i Nishit. Shumica prej tyre e kishin nga një fashë në fytyrë apo në kokë, pasi një kamion ushtarak, një ditë më parë në Carrallukë, u kishte dalë para dhe avionët e kishin goditur. Ushtarët serbë nëpër autobusë, që t’i vrisnin, por përgjegjësi u ishte lutur duke thënë se ishin nën përgjegjësinë e tij. Në shenjë hakmarrjeje, ushtarët të burgosurve ua kishin bërë nga një prerje në fytyrë dhe në kokë”.
Kthimi në Dubravë u bë pasi Ministria e Drejtësisë së Serbisë, përmes një komunikate dhënë mjeteve të informimit, kishte urdhëruar masa të jashtëzakonshme në të gjitha burgjet e Serbisë dhe të Kosovës ndaj të burgosurve shqiptarë. Në këtë urdhëresë nuk specifikoheshin masat, por të gjithë pasojat e saj ranë mbi lëkurën e të burgosurve.
SKENARI MORBID
“Gjatë kësaj kohe maltretimet u intensifikuan, duke u përdorur të gjitha mjetet kundër të burgosurve shqiptarë, prej shqelmave, grushteve e shkopinjve, e deri te shufrat e metalit. Në këto masa hyn edhe kthimi në Dubravë”.
Sistemimi i të burgosurve në burgun e Dubravës, gjatë kohës së bombardimeve, hyn në skenarin morbid serb për t’i eliminuar të burgosurit politikë shqiptarë.
“Vetëm në një radhë të pavijoneve, Lindje-Perëndim, janë të vendosura pesë pavijone. Në jug është pavijoni ‘I pritjes’, ku vendosen përkohësisht të burgosurit, të cilët pastaj sistemohen nëpër pavijone tjera. Në radhën e pavijoneve Lindje-Perëndim, të burgosurit u vendosën në pavijonin e parë, C-ja si e quanin; në pavijonin e tretë, B-ja; dhe në pavijonin e pestë, A-ja. Një plot, një i zbrazët. Pastaj, në jug, të burgosurit u vendosën në pavijonin ‘E pritjes’ (këtu ishte grupi i robërve nga Gjakova, që u sollën në Dubravë nga mesi i majit 1999, i cili numëronte rreth 155 veta). Në mes të këtyre pavijoneve dhe atij të ‘Pritjes’, janë: Kuzhina, Shtëpia e Kulturës, Salla e Sportit etj. Jashtë mureve ka edhe godina të tjera: Drejtoria, Ngrohtorja etj., që do të thotë se është një kompleks i tërë ndërtesash. Nga të tri pavijonet Lindje-Perëndim, C-ja ishte pavijon i tipit të mbyllur, B-ja gjysmë i mbyllur (dy herë në ditë të burgosurit nga ky pavijon ushqeheshin në Kuzhinën që ishte nën pavijon), A-ja ishte e tipit ‘të lirë’. Të burgosurit e këtij pavijoni punonin brenda mureve të burgut: kositnin barë, punonin në Kuzhinë, si dhe punë të tjera. Në këtë kohë numri i të burgosurve të ardhur nga burgjet e tjera arriti në rreth 1000 sish”.
Të burgosurit e kthyer në Dubravë jo njëherë pyesnin veten apo njëri-tjetrin se përse i kishin sjellë këtu. Këtë pyetje ia kishin bërë edhe Bytyçit.
“Më pyesnin duke menduar se njeriu që ka pak shkollë, duhet të dijë diçka për këtë. Por, unë, për t’jua larguar atyre frikën, po edhe vetes, u përgjigjesha se sigurisht kthimi këtu është për të mirën tonë. Shkurt, kur të largohen trupat serbe nga Kosova, të mos na kenë barrë në Serbi. Ndoshta këtij varianti i kam besuar më shumë unë, sesa ata që pyesnin”.
BOMBARDIMI I PARË
Më 16 maj, ditë e diel, “u lëshua” nga burgu i Dubravës Ukshin Hoti. Tri ditë më vonë, më 19 maj pasdite, aeroplanët e NATO-s bombarduan së pari pavijonin C, pas pak edhe pavijonin e dytë me radhë i cili ishte i zbrazur. Me këtë rast, në pavijonin C mbetën të vrarë tre veta (Enver Topalli, Abdullah Tahiri e Gjokë Ndrecaj), ndërsa disa të tjerë u plagosën.
“Nga frika se do të vinin prapë aeroplanët dhe do të bombardonin edhe pavijonin e tretë në vazhdim, B-në, ku isha edhe unë, të burgosurit u ngritën dhe me ndihmën edhe të të burgosurve nga pavijoni A, që ishin të lirë në hapësirat e burgut (në mesin e të cilëve dallohej një i burgosur me ngjyrë, të cilit i rridhnin djersët çurg, ngase u mëshonte hekurave sa të mundte me kazmë), i thyen dyert e burgut dhe dolëm në oborr. Në momentin sa po dilnim, Sherifi (Ilazi) më tha: ‘Tashti në mal, a?’. I thashë mos të tentonte, se nuk kishte shpëtim. Pasi kaloi vala e bombardimeve, me urdhër të gardianëve të armatosur, në mesin e të cilëve tani hynë edhe të burgosur ordinerë serbë, u kthyem në pavijone. Prej këtij momenti, pasi njëherë hanim në Kuzhinë, racionin e dytë - buka pa asgjë - na jepej me vete”.
Porta e burgut të Dubravës (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

Në bombardimin e dytë të NATO-s, viktimat u shtuan në numër.
“Kur filloi bombardimi i burgut, më 19 maj, po më shumë kur vazhdoi më 21, më shkoi mendja për keq: serbët, pasi ranë viktimat e para, do ta vazhdonin me viktima të tjera, duke i arsyetuar me bombardimin e NATO-s. Kjo as mua nuk më pëlqente të ndodhte, po as nuk mund ta shfaqja këtë mendim para të tjerëve, se edhe ashtu kisha vendosur që asnjë mendim të ligë që më vinte në kokë mos t’ua thosha të tjerëve”.
21 maji ishte ditë me diell, nga ditët më të kthjellëta të asaj pranvere. Pasi nuk kishte fjetur mirë, Bytyçi ishte zgjuar pak më herët.
“I zgjova edhe shokët tjerë. Qemajlit (Qemajl Bytyçi, 1964, djalë i xhaxhait, inxhinier i bujqësisë, u vra më 22 maj nga serbët), të cilit gjersa po flinte i kishte rënë një nur i veçantë në fytyrë, i thash të zgjohej nga gjumi dhe të dilte në natyrë, sepse kishte kaluar më shumë se 12 muaj që nuk i kishim shijuar rrezet e diellit, të lirë, sikur këto dy ditë. Gjatë natës, që e kisha kaluar i vetëm në katin e dytë, në sallë të ngrënies kisha dëgjuar lëvizje të forcave serbe nga jugu në veri. Shokëve iu thashë në mëngjes se, siç po shihet, serbët janë në tërheqje e sipër. Por, aty nga ora 10 e ditës, kur shumica e të burgosurve ishin në hapësirat përreth Kuzhinës, ia arritën aeroplanët dhe filluan bombardimin, në fillim jashtë mureve”.
VIKTIMAT E BOMBARDIMIT TË DHE SPIUNËT
Nga forca e projektilëve që godisnin Ngrohtoren, në fillim ngrihej një si kërpudhë e pastaj përhapej pluhuri, dheu e copat e tjegullave të cilat binin mbi kokët e të burgosurve.
Pamje nga hyrja e kompleksit të Dubravës (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

“U bëmë të gjithë të kuq nga pluhuri. Në fakt, ndjeja një disponim të pashpjegueshëm nga goditjet e fuqishme të avionëve... Por, për një çast erdhën tre të tjerë dhe krisma e tyre ishte më e madhe. Unë kam vënë xhaketën mbi kokë dhe jam shtrirë përdhe. Në këtë kohë, sikur më qeshej me goditjet e avionëve, por kur e ngrita kokën pash se një pjesë e metalit që ishte shkëputur nga pullazi i Kuzhinës e kishte prerë në fyt, si me zhilet, shokun nga Suhareka me të cilin po bisedoja deri para dy-tre minutave. Ai po dridhej në minutat e fundit të jetës... Tashti e pash se nuk ishte momenti për të qeshur. Nga tmerri, instinktivisht, të gjithë sa ishim aty bëmë një lëvizje në drejtim të lindjes, gjatë së cilës pash edhe një person me organe të trupit jashtë (në mes të barkut dhe këmbëve); tjetrin të sakatuar; një tjetër që po bërtiste sa po mundej; të plagosur në këmbë... Edhe në këtë vend vazhduan të binin viktima të tjera nga bombardimi, ndaj të gjithë të burgosurit u tërhoqën krejt në lindje, në Fushën e Sportit. Nga kjo lëvizje, po edhe nga bombardimi me projektilë të intensitetit më të vogël dhe më precizë, të burgosurit i ikën vdekjes, edhe pse bombardimet vazhduan deri në mbrëmje”.
Bytyçi tregon për një situatë aspak të këndshme, se si në mesin e tyre kishin edhe bashkëpunëtorë të Serbisë, që tentonin t’i bindnin shqiptarët të iknin... drejtë vdekjes!
“Në Fushën e Sportit, pasi ishim më larg nga rreziku, disa herë më shkrepi mendimi se kur të pushonin avionët, do të vazhdonin serbët. Por, këtë mendim sikur ma zbuti ca një fakt: gjatë kohës së bombardimeve, nga dalja që ishte krijuar në murin verior, një shok i dhomës, Qamil Thaçi nga Llapushniku, vetë i treti apo i katërti, në kulmin e bombardimeve kishin mësyrë të iknin. Atyre u kishte prirë një Arsim, i burgosur ordiner, me të cilin për një kohë kishte qenë në një dhomë në Lipjan. Aty nga ora 15, Arsimi u kthye, por jo nga e çara nga kishte dalë, po nga dera që ishte në jug. Unë nga kureshtja iu afrova dhe e pyeta se si ndodhi që u kthye. Ai më tha se kishte arritur të ikte deri në Gjurakoc, po e kishin zënë trupat serbe, të cilat ishin të shumta, dhe e kishin kthyer në burg. Për shokët nuk dinte asgjë. ‘Në mesin e atyre që më zunë, kishte qëlluar edhe një serb i Rahovecit, i cili më tha se ‘edhe ne njerëz jemi - nuk hamë njerëz’. Nga rrëfimi i Arsimi sikur më lindi një fije shpresë se, derisa nuk e kishin vrarë atë në fushë të hapur, nuk do të na vrisnin as ne që ishim në burg”.
MASAKRA...
Bombardimi i pavijoneve përfundoi rreth orës tetë të mbrëmjes. Ngase pavijonet u demoluan nga bombardimi, por edhe më shumë nga frika se do të vazhdohej bombardimi edhe natën e 21 majit 1999, të burgosurit vendosën ta bëjmë “gjumin” në qiellin e hapur, në Fushën e Sportit.
Puseta ku strehoheshin të burgosurit e ku forcat serbe hidhnin bomba dore 

(Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)
“Edhe gjatë natës përmbi Dubravë vazhduan fluturimet e avionëve, po më nuk ndodhi asnjë bombardim. Disa të burgosur, sikur ndodhi edhe gjatë ditës kur bombardohej burgu, tentuan të iknin, pasi edhe në mur ishte krijuar një e çarë e hapur (për të cilën nuk di kush se si ndodhi që të hapej, ndoshta nga vet Ushtria serbe që ishte përreth murit). Kam dëgjuar njëherë gjatë natës britmat ushtarëve serbë që ishin jashtë murit: ‘Stoj’ (Ndal), pastaj rafalin e plumbave dhe në fund “Sad pobegaj” (Tash ikë)! Ndërkaq edhe mbi pjesën ku ishin të burgosurit është hedhur një bombë, por pa u shkaktuar ndonjë viktimë”.
22 maji ishte dita e masakrës në burgun e Dubravës, gjendje tmerri, frike, por edhe force.
“Të nesërmen në mëngjes, më 22 maj, të burgosurit - shumica prej të cilëve nuk kishin vënë gjumë në sy - janë zgjuar. Ndonjë që ka pasur ndonjë gjë për të ngrënë e ka ngrënë, kanë bërë ndonjë bisedë, derisa një gardian me trup mesatar ka dalë në karakoll dhe është drejtuar në gjuhën serbe: ‘Dëgjoni, këtu më nuk ka kushte për të jetuar. Mblidhni plaçkat, rreshtohuni për katër, se do t’ju dërgojmë në Kapedom në Nish’. Të burgosurit i kanë mbledhur plaçkat ashtu si ishin, të lodhur. Ndonjë edhe ka menduar se si po rreshtoheshin në anën e kundërt ku ishte porta nga kishin hyrë në atë burg. Ndonjë tjetër ka menduar për maltretimet çnjerëzore që do t’i prisnin në Burgun e Nishit, ndërkohë që kanë filluar krismat e llojeve të ndryshme, të cilat, po të krahasoheshin me ato të avionëve të NATO-s që të çanin veshët, dukeshin se po vinin nga ndonjë armë lodre. Në ato minuta të qitjes viktimat ishin të mëdha, sepse zjarri i tyre ishte i koncentruar drejt në trupat e njerëzve të gjallë”.
TMERRI...
Këtu u takua mishi me zjarrin, barotin dhe hekurin. Për disa minuta mbi trupat e të burgosurve kanë rënë plumba armësh automatike, bomba dhe granata dore.
Hyrja e pavijonit C (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

“Mua, pasi isha në rreshtin e katërt, më ranë përmbi tre rreshtat e parë. Mbi grumbullin e trupave që ishin mbi mua ranë edhe dy bomba apo granata dore, ndërsa britmat e të gjymtuarve e çanin qiellin. Gjatë kësaj kohe për jetë a vdekje, jam tërhequr nga trupat dhe kam marrë vrapin deri në Sallën e Sportit. Një pjesë e të burgosurve mbetën në vend; të tjerë në mes të rrugës e disa arritën të largoheshin. Ndërkaq, ata që nuk u plagosën, ikën tani në skajin tjetër në jug, edhe më larg nga ku një ditë më parë ishin larguar nga bombardimi. Pas një pushimi të shkurtër, ata që ishin më të shkathtë u kthyen në fushën e krimit dhe i ndihmuan shokët e plagosur. Pjesa më e madhe u strehua në bodrumin e Kuzhinës, e të tjerët në ndonjë pavijon. Një pjesë janë futur edhe nëpër kanalizime të burgut. Unë isha në bodrumin e Kuzhinës, kur mora vesh se Qemajli, i cili ishte në rresht afër meje, kishte mbetur i vrarë në vend”.
Në mbrëmje, persona të uniformuar janë futur në hapësirat e burgut. Ata, kur e kanë hasur ndonjë të burgosur jashtë pavijoneve, e kanë vrarë në vend. Pastaj, të tjerëve, duke e ditur se janë futur në kanalizim (puseta), u kanë hedhur bomba brenda, duke i vrarë disa prej tyre. Gjatë natës ndonjë ka rrezikuar të ikte nga burgu, pasi në të dyja anët e murit, në veri dhe në jug, kishte mundësi daljeje.
Rrobat e viktimave të paidentifikuara të burgut (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

“Ditën tjetër, më 23 maj, në hapësirat e burgut kanë hyrë shumë trupa ushtarake dhe gardianë, të armatosur me armë automatike, po edhe me armë të rënda, të cilët pasi i kanë vrarë disa dhjetëra të burgosur nëpër vende të ndryshme, pastaj kanë dhënë urdhër, me megafonë, që të burgosurit të dalin nga bodrumi i Kuzhinës dhe nga vendet tjera ku ishin fshehur. Të burgosurit, duke e ditur se do të pushkatohen, në fillim kanë kundërshtuar. Por, pasi serbët i gjuajtën dy-tri bomba në bodrum, u dorëzuam: iu bindëm urdhrit të dalim. U bëmë dy nga dy dhe u nisëm në drejtim të Sallës së Sportit. Përskaj nesh qëndronin të rreshtuar trupat serbe të armatosura deri në dhëmbë. Kështu i kanë mbledhur edhe të burgosurit nga pavijonet tjera, dhe i kanë grumbulluar në Sallën e Sportit. Gjatë kësaj kohe ka fluturuar ndonjë avion përmbi Dubravë, por nuk ka pasur bombardime”.
DUKE PRITUR...
Në Sallën e Sportit, me të burgosurit ka qëndruar një gardian i maskuar dhe një ushtar i pamaskuar. Gjatë kësaj kohe, disaorëshe, të burgosurve brenda u është sjellë ujë, ndërsa jashtë është bërë numërimi i të vrarëve e i të plagosurve. Në hapësirat u Dubravës nuk kishte vend që nuk kishte të vrarë, ndërsa e gjithë koha sa ishin në sallë i ngjante pritjes dhe ankthit... Të dyja palët ishin në pritje.
Hyrja e pavijonit C1 (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

“Të burgosurit shqiptarë prisnin që të masakroheshin, si shokët e tyre gjatë mëngjesit të kësaj dite dhe të një dite më parë, ndërsa të uniformuarit serbë pritnin të vrisnin, siç kishin vrarë. Kjo varej nga komanda që do të vinte nga lart, sepse po të varej nga njerëzit e uniformuar, ata do ta kryenin punën menjëherë”.
Pas disa orësh pritjeje (gjatë numërimit flitej për më tepër se 100 të vrarë dhe shumë të plagosur), një gardian tha se çdo gjë ka përfunduar. Të burgosurve, për t’u relaksuar, u është shpërndarë cigare “Partner”. “Ka qenë çka ka qenë”, është shprehur gardiani, “tani e prapa jeni të lirë. Hani çka të gjeni, gjenduni si të mundni, vetëm mos u afroheni afër mureve”.
“Të nesërmen, 24 maj, në kohën që po dilnim, te dera e burgut e pash një grumbull trupash të pajetë të të burgosurve që kishin tentuar të iknin nga ana tjetër, veriore, por gjatë natës edhe nga dera jugore. Më theri në shpirt kur në mesin e tyre pashë trupin e Qamilit nga Llapushniku, me të cilin kishim qenë një kohë në një dhomë në Lipjan. Me autobusë për të aftët dhe me kamionë për të plagosurit, të burgosurit e Dubravës, të cilët u detyruan t’i hidhnin të gjitha plaçkat dhe të merrnin vetëm ato të trupit, u transferuan në Burgun e Qarkut të Prishtinës në Lipjan, ku u pritën me maltretimet më çnjerëzore në sy të drejtorit të këtij burgu, Lubomir Çimburoviq, i cili tani i kishte të veshura rrobat ushtarake”. /Elfije Boletini/Ridvan Slivova/Telegrafi/

DOSJA E HAPUR - BURGU I DUBRAVËS (botuar më 19 maj të vitit 2000, në javoren “Zëri”)
EDHE NJË TIVAR(R)
Në masakrën e Dubravës, përpos konventave ndërkombëtare për të drejtat e njeriut dhe rregullave të luftës, Serbia ka shkelur edhe dispozitat e ligjeve të saja. Për faktin se karakteri i Shtëpisë Ndëshkuese - korrektuese është risocializimi e jo viktimizimi i të burgosurve. Të burgosurit edhe gjatë luftës duhet të jenë nën mbikëqyrjen e shtetit, pasi që trajtohen si popullatë e pambrojtur civile. Por, në Dubravë të burgosurit u shndërruan në viktima të mllefit dhe të politikës serbe.
AGRON SHALA
Burgu i Dubravës, apo Shtëpia Ndëshkuese-korrektuese e Dubravës ishte më i madhi kompleks i këtij lloji në Kosovë. Madje, thuhej se ishte edhe më moderni në Evropë, që plotësonte të gjitha kushtet për risocializimin e të burgosurve. Ky objekt ndoshta edhe do ta kishte këtë karakter, sikur të mos shfrytëzohej nga serbët për qëllime krejtësisht tjera - për viktimizimin e shqiptarëve.
DUBRAVA DHE TIVARI
Ndërmjet masakrës së Tivarit (prill 1945) dhe asaj të Dubravës mund të tërhiqet një paralele. Në rastin e parë, për të minimizuar faktorin ushtarak në Kosovë (kinse për të marrë pjesë në luftën e Sremit), nga Kosova në drejtim të panjohur, për të përfunduar në Tivar, dërgohen dhe ekzekutohen mbi katërmijë shqiptarë. Qëllimi i kësaj masakre ishte fshehja e gjurmëve të krimit, në një vend larg Kosove. Natyrisht, në masakrën e Dubravës numri i viktimave ishte shumë më i vogël. Mirëpo, kthimi i të burgosurve nga Serbia në Dubravë kishte të njëjtin qëllim: ekzekutimi i të burgosurve dhe fshehja e krimit. Pra, serbët ishin të vetëdijshëm se kurdoherë duhet të përgjigjen për fatin e qindra e mijëra të burgosurve shqiptarë, që dihej se atë kohë mbaheshin në burgjet serbe. Mu për këtë, organet serbe i ekstradojnë të burgosurit në Kosovë (ndoshta nga informacionet që kanë se do të sulmohet ky burg), për t’i vrarë dhe për t’ua veshur fajin e krimit forcave të NATO-s.
Dyert e thyera nga të burgosurit në pavijonin e bombarduar 

(Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)
Sipas burimeve të huaja, të gazetave dhe organizatave të ndryshme botërore, në orën 1 e 15 minuta të 19 majit ndodh sulmi i parë i NATO-s - siç thuhej nga zyrtarët e NATO-s atëherë, mbi forcat policore dhe ushtarake në burgun e Dubravës. Gjatë këtij sulmi vriten katër civilë, tre të burgosur dhe një gardian, ndërsa lëndohen dy të tjerë. Sulmin mbi këtë objekt, propaganda serbe - në krye me Tanjugun - tenton ta shfrytëzojë për qëllime të veta: për ta akuzuar NATO-n për të gjitha viktimat e Dubravës. Atë kohë Tanjugu raporton se “ka frikë nga rritja e paparashikuar e viktimave”. Kjo është deklarata e parë që i paraprin rritjes drastike të viktima në Dubravë.
Në sulmin e dytë të NATO-s mbi burgun e Dubravës, rreth orës 8:10-10:25 të 21 majit, vriten 19 të burgosur dhe shumë të tjerë lëndohen. Qeveria “jugosllave” raporton për 19 të vrarë në Shtëpinë Korrektuese të Dubravës dhe për më shumë se dhjetë të lënduar “lehtë e rënd”. Ata raportojnë për 24 projektilë të hedhur që shkaktojnë “dëme të mëdha tek shumica e objekteve të Shtëpisë Korrektuese”. Ndërkaq, më 25 maj shtypi “jugosllav”, duke cituar Tanjugun, raporton se “në bombardimet disaditëshe në Shtëpinë Korrektuese të Istogut, rreth 100 të burgosur vdesin dhe 200 të tjerë lëndohen”. Këtë deklaratë Tanjugu e lëshon dy ditë pasi që në burgun e Dubravës forcat serbe ekzekutojnë mbi 100 të burgosur. Pra, kjo është edhe një dëshmi se regjimi serb bombardimet e NATO-s i ka shfrytëzuar për qëllime të veta.
TANJUGU MASAKRËN IA VESH NATO-s
Më 27 maj Tanjugu citon Vladan Bojiqin, gjykatës në Gjyqin e Qarkut të Pejës, që thotë se 96 kufoma janë tërhequr nga gërmadhat dhe se 40 të lënduar tjerë janë në gjendje shumë të rëndë. Më 29 maj qeveria “jugosllave” deklaron se “numri i viktimave në Shtëpinë Korrektuese të Istogut po shtohet. Nga 196 sa janë lënduar në bombardimin vandal mbi këtë institut, tre kanë vdekur dhe shtatë të tjerë janë tërhequr nga shkatërrimet. Kërkimi i të vdekurve ende po vazhdon”. Më 30 maj Tanjugu raporton edhe për shtatë trupa të tjerë të gjetur të vdekur, duke e sjellë numrin e përgjithshëm të të vdekurve në 93.
Dhomë ku rrinin të burgosurit shqiptarë (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

Këto ishin versionet serbe për viktimat e Dubravës, që të vetmet atë kohë kishin qasje në këtë burg. Në të gjitha raportimet që i jep Tanjugu, asnjëherë nuk pranohet përgjegjësia për masakrën e më shumë se 100 të burgosurve. Natyrisht, ngase kjo masakër ishte e planifikuar për të eliminuar një numër të madh shqiptarësh dhe për të njollosur misionin e bombardimeve të NATO-s. Në këtë kontekst nuk duhet harruar se më shumë se 100 të burgosur të Dubravës ishin joshqiptarë dhe çuditërisht, të gjithë ata u shpëtuan bombardimeve të NATO-s.
Mirëpo, këto deklarata, menjëherë pas tërheqjes së forcave serbe, bien ndesh me realitetin. Human Rights Watch, në një raport të saj, konsideron se forcat “jugosllave” janë përgjegjëse për shkaktimin e vdekjeve më të mëdha që ndodhën pas bombardimeve. Në bazë të hulumtimeve të pavarura nga kjo organizatë, shumica e të cilave janë bërë në bazë të rrëfimeve të dëshmitarëve, të burgosurit janë rreshtuar pranë mureve të Shtëpisë korrektuese pas sulmit të 21 majit. Pas këtij rreshtimi, sipas tyre, ka pasuar ekzekutimi dhe vrasja e më shumë se 80 vetave.
Dyert e thyera nga të burgosurit në pavijonin e bombarduar (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)
Në një version të sajin, që bie ndesh me deklaratat se të gjithë të burgosurit shqiptarë janë vrarë nga bombardimet e NATO-s, Qeveria “jugosllave” arsyetohet se shumica e të burgosurve kanë tentuar të ikin gjatë bombardimeve dhe se gardianët janë përleshur me ta. Pra, sipas këtij versioni ndodh që një numër i të burgosurve janë vrarë pasi që gardianët “mbanin rregull”. Mirëpo, e vërteta, në bazë të raportit të Human Wright Watch dhe dëshmitarëve, është se qindra të burgosur rreshtohen në fushën sportive të burgut. Pas disa minutave mbi ta fillojnë të shtënat me granata nga muret dhe karakollët e burgut, që vrasin së paku 70 të burgosur. Ndërsa, në 24 orët e ardhshme, rojet e burgut, forcat policore dhe paramilitarët sulmojnë të burgosurit që janë fshehur në pjesët e padëmtuara të burgut, në bodrume dhe puseta kanalizimi, duke vrarë kështu edhe 20 të tjerë.
NATO DUBRAVËN E KONSIDERON CAK LEGJITIM TË SULMIT
Gazetarët e huaj që vizitojnë Burgun e Dubravës më 21 maj raportojnë se kanë parë të vdekurit në rresht për 10 apo 20. Ndërkaq, në një vizite tjetër pas ekzekutimit të 22 majit, Jacky Rowland, gazetar i BBC-së, në një raportim të tij thotë se nuk e ka të qartë se si të gjitha ato viktima kanë vdekur: “...Na thanë se ata kanë vdekur prej të premtes e deri të dielën. Por, nuk ishte e qartë se si të gjithë ata e gjetën vdekjen, si dhe pse të gjithë ata ishin në një dhomë relativisht të padëmtuar”.
Washington Post, menjëherë pas hyrjes së forcave të NATO-s në Kosovë, në një artikull për Dubravën, shkruan: “Vizitat e pasluftës në burg, nga gazetarët, dëshmojnë se të burgosurit janë vrarë pas bombardimeve”.
Pjesa e jashtme e pavijonit B3 të bombarduar nga NATO (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)
Pra, versionet e gazetarëve serbë edhe këtë herë nuk arritën të bindin opinionin e huaj. Mirëpo, ende mbeten të paqarta shkaqet, arsyet që kanë shtyrë NATO-n të bombardojë dy herë burgun e Dubravës. Atë kohë, më 21 maj, në konferencat e rregullta për shtyp, zyrtarët e NATO-s deklarojnë se kanë bombarduar “në afërsi të burgut, në Istog, barakat dhe objektet e Policisë dhe të Ushtrisë ‘jugosllave’ që kanë bërë spastrimin etnik të popullatës së Kosovës”. Më 22 maj, zëdhënësi i NATO-s, koloneli Conrad Freytag, thotë se burgu ishte në listën e goditjeve si “burg i pabanuar, me fushë ajrore dhe pajisje ushtarake të përdorura nga forcat militare, forcat tokësore serbe dhe Policia speciale”. Ai thotë se NATO-ja ka bombarduar një “kompleks të gjerë” dy herë më parë dhe se “ka shkaktuar dëme të mëdha”.
Edhe para bombardimeve të NATO-s, sipas dëshmive të shqiptarëve, shumë forca serbe të angazhuara në sulme kundër civilëve ishin të vendosura në burgun e Dubravës. Këto forca kishin edhe helikopterë në dispozicion. Edhe KDOM-i atë kohë ka vërejtur se aksesi në rrugët drejt burgut, shumë lehtë mund të përdoret si zonë aterruese. Sipas burimeve shqiptare, në burgun e Dubravës ishin të dislokuara forcat paramilitare speciale të kriminelit Frenki. Kjo edhe ishte arsyeja pse serbët largojnë nga ky burg pjesën më të madhe të të burgosurve.
DUBRAVA - BAZA MË E FORTË SERBE NË DUKAGJIN
Para bombardimeve, shumica e të burgosurve shqiptarë nga ky burg, si dhe shumë burgje tjera të Kosovës, barten në burgjet e Serbisë. Mirëpo, prej prillit 1999 bëhet ekstradimi i tyre në burgun e Dubravës. Kjo si duket bëhet me qëllim të caktuar, pasi që burimet e NATO-s ishin të informuara për shfrytëzimin e burgut nga Ushtria, Policia dhe paramilitarët serbë. Në burg vendosen paramilitarët e Frenkit, por edhe “Tigrat” e Arkanit dhe forcat e rregullta ushtarake dhe policore.
Pamje nga burgu, pavijonet e bombarduara dhe Fusha e Sportit ku u krye masakra 
(Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

Dubrava ishte një prej bazave më të forta serbe në Rrafshin e Dukagjinit, prej nga do të komandohen, siç thonë disa burime, rreth 30 mijë ushtarë. Pra, pikërisht këto ishin arsyet pse numri i të burgosurve prej 254 vetash, sa ishin deri më 24 mars, shtohet në 950 të burgosur politikë, ordinerë, por edhe të kidnapuar në mënyrë arbitrare.
Më 19 maj kryhet bombardimi i parë i NATO-s mbi Dubravë. Por, mbetet ende e paqartë e dhëna se si objektet e komandës, para bombardimeve, zbrazen nga serbët. Nga kjo lind dyshimi mos forcat serbe në Dubravë kanë pasur ndonjë pikë përgjimi. Goditja mbi burgun e Dubravës (njëri prej 12 goditjeve të NATO-s që u shfrytëzuan nga propaganda serbe për shkak të viktimave të padëshiruara në civilë), ishte një prej temave që u ka shkaktuar kokëçarje të mëdha zyrtarëve të NATO-s në Bruksel. Atë kohë, pyetja kryesore që u shtrohej zëdhënësve ushtarakë të NATO-s ishte se a ka ditur shërbimi informativ i Aleancës për të burgosurit shqiptarë në burg.
E vetmja fotografi, e cila është përdorur gjatë asaj kohe në konferencat për shtyp, ishte një incizim i marrë nga televizioni serb, sipas të cilit kishin pësuar edhe disa të burgosur. Në NATO ishte e pamundur të sqarohet se si ka ndodhur që të pësojnë ata. Në konferencat për shtyp të zyrtarëve të NATO-s nuk jepeshin sqarime se a ka ditur NATO-ja apo jo për të burgosurit shqiptarë. Koloneli Freytag as sot nuk jep sqarime përkitazi me këtë problem. “Ne kemi goditur një kompleks ushtarak, ashtu siç kemi thënë edhe para një viti”, i ka thënë ai javores “Zëri”.
EKZEKUTIMI BËHET PRANË FUSHAVE TË SPORTIT
Në anën tjetër, mbetet ende e paqartë mos depërtimi i informacioneve nga Kosova për ekstradimin e të burgosurve shqiptarë në Dubravë. Në një intervistë për javoren “Zëri”, Ramush Haradinaj, ish-komandant i UÇK-së për Zonën e Dukagjinit, për bashkëpunimin dhe këmbimin e informatave mes UÇK-së dhe NATO-s, thotë: “Ka pasur bashkëpunim teknik, por kjo nuk ishte lidhje direkte... Informimi i pikave për sulm është bërë përmes mediumeve, përmes raporteve që janë dhënë atëherë”. Pra, faktorët e UÇK-së nuk kanë pasur mundësi direkte të komunikimit me autoritetet e NATO-s. Mirëpo, këtë herë informatat e mediumeve, që thuhet se i kanë shfrytëzuar edhe analistët ushtarakë të NATO-s, nuk arritën të depërtojnë tek autoritetet e NATO-s.
Gjurmët e armëve të përdorura nga serbët ndaj të burgosurve gjatë masakrës së 22 majit 1999. Aty shihet edhe karakolli nga gjuanin serbët në Fushën e Sportit 

(Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)
Nga bombardimet e NATO-s në mbi burgun e Dubravës vriten 24 të burgosur. Vdekja e tyre vjen si rezultat i lëndimeve nga pjesët e rrënuara të ndërtesës, por edhe nga gjakderdhja. Mirëpo, numri më i madh i vdekjeve shkaktohet më 22 maj, pas ekzekutimit masiv që forcat serbe e bëjnë tek të burgosurit shqiptarë.
Më 22 maj, në ora 5 e 40, komandanti i burgut ka urdhëruar të dalin të burgosurit në fushën sportive. Ata urdhërohen të radhiten në rreshta dhe pastaj mbi ta fillojnë të shtënat nga predhat, plumbat dhe bombat e dorës. Sipas dëshmitarëve - sipas të dhënave me të cilat disponon NKMDLNJ e Istogut - aty vriten 130 veta. “Në fushën e sportit vriten 130 veta. Por, ky numër nga pasojat e lëndimeve rritet”, thotë Ejup Kameraj, kryetar i Këshillit. Mirëpo, ç’është e vërteta, rrallëkush nga të burgosurit e din numrin e saktë të të vrarëve gjatë këtij ekzekutimi. Blerim Krasniqi (1977) në një dëshmi të tij thotë: “Na kanë ftuar të dalim jashtë fushës ku kemi fjetur dy netët e fundit. Na kanë thënë se për shkak të sigurisë do të na transferojnë në burgun e Nishit. Pas urdhrit që dha komandiri Aca, papritmas filluan gjuajtjet me armë zjarri, me bomba dore, minahedhës etj. Nga këto sulme u vranë 70 të burgosur shqiptarë...”. Ndërsa, sipas një dëshmie tjetër të Musa Krasniqit, gjatë këtij ekzekutimi vriten 110 veta. Enver Hashani, në një rrëfim të publikuar kohë më parë në javoren “Zëri”, thotë se numri i të ekzekutuarve ishte 130.
NGA DUBRAVA LARGOHEN 650 TË BURGOSUR
Ekzekutimi i të burgosurve bëhet nga largësia 15-20 metra. Këtë e dëshmon edhe raporti i ekspertëve të patologjisë spanjolle, që bën ekshumimin e kufomave të masakrës së Dubravës. Ndërkaq, në puseta të kanalizimit ekzekutimi bëhet në afërsitë prej 1-2 metra. Numri i përgjithshëm i të vrarëve në Dubravë, sipas Ejup Kamerajt, është 170. Mirëpo, sipas një dëshmie tjetër, ndoshta më e sakta nga gjithë të tjerat (e Bajrush Xhemajlit, dëshmitari i masakrës së Dubravës), numri i përgjithshëm i të vrarëve është 120.
Shufrat që të burgosurit i përdornin për mbrojtje (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

Bartja e të burgosurve nga Dubrava në Lipjan bëhet me tetë autobusë dhe katër kamionë të vegjël për të plagosurit. Sipas dëshmitarëve, në secilin autobus ishin nga 80 të burgosur, ndërsa në kamion nga 10 të plagosur. Pra, numri i përgjithshëm i të burgosurve të gjallë ishte 640. Në punktin e fundit nga Istogu, një i burgosur dëgjon një serb tek thotë se 650 veta shkojnë në Lipjan. Pra, numri i atyre që i shpëtuan masakrës ishte rreth 650. Ndërsa, nëse nga numri i përgjithshëm prej 950 të burgosurve sa ishin në fillim të bombardimeve, afro 800 thuhet se ishin shqiptarë, numri i të vrarëve në Dubravë arrin shifrën prej 150 vetash.
Kufomat e masakrës së Dubravës janë gjetur në fshatin Rakosh. Numri i kufomave të gjetura është 97. Prej tyre nga patologët spanjollë janë identifikuar 39 veta, ndërsa nga anëtarët e familjeve dhe aktivistëve të KMDLNJ-së 24. Pra, janë gjithsej edhe 34 kufoma tjera të paidentifikuara. Këto kufoma janë të varrosura në Rakosh.
Serbia, me masakrën e Dubravës, përpos të drejtave ndërkombëtare për të drejtat e njeriut dhe rregullave të luftës, ka shkelur edhe dispozitat e ligjeve të saja, ngase karakteri i Shtëpisë Ndëshkuese - korrektuese është risocializimi e jo viktimizimi i të burgosurve. Të burgosurit edhe gjatë luftës duhet të jenë nën mbikëqyrjen e shtetit, pasi që trajtohen si popullatë e pambrojtur civile.
Ajo që masakrën e Dubravës e bën edhe më të veçantë në tmerrin e saj, është e dhëna se të burgosurit serbë bëhen ekzekutues të të burgosurve tjerë. Pra, në mënyrë direkte dhe të hapur organet serbe autoritetin e bartin tek kriminelët e burgosur. Përgjegjësia për këtë, si edhe për shumë masakra dhe krime tjera serbe, bie mbi organet serbe, në rend të parë mbi Ministrinë e Drejtësisë. Këtë e thotë edhe Natasha Kandiq, kryetare e Fondit për të drejtën humanitare, në një intervistë për të përditshmen beogradase “Danas”. “Ministria e Drejtësisë është përgjegjëse për këtë, prej ditës kur të burgosurit dhe të arrestuarit janë nën juridiksionin e tij”, thotë ajo. /Telegrafi/

RAMUSH HARADINAJ, DËSHMI E VITIT 2000 (botuar në javoren “Zëri”, më 19 maj 2000)
DUBRAVA ISHTE QENDËR E FORCAVE SERBE
Forcat serbe, pas fillimit të sulmeve të NATO-s, kanë filluar maskimin e tyre. Dhe, kanë filluar të përqendrohen në vendbanimet ku ka pasur më shumë popullatë. Më konkretisht, në një shtëpi kati i poshtëm ka qenë me forca serbe, ndërsa në katin e sipërm ka pasur popullatë, ose e kundërta. Kemi edhe shembuj konkretë të kësaj dhe popullata i din ato. Forcat serbe kanë filluar të përdorin për transport mjete civile: kamionë, traktorë dhe gjithçka tjetër, por jo ato ushtarake, me qëllim që të maskohen, ndërsa kanë filluar të përdorin gjithë infrastrukturën që ka pasur Kosova për qëllimet e tyre ushtarake. Forcat serbe kanë qenë të detyruara të përdorin objektet e mëdha, për shkak të organizimit të tyre të brendshëm, por në raste të caktuara janë shpërndarë edhe nëpër banesa ose shtëpi.
Podrumet ku janë strehuar të burgosurit, pas masakrës së 22 majit 

(Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)
Një gjë e tillë ka ndodhur edhe me vetë Burgun e Dubravës. Dubrava ka qenë një prej epiqendrave të forcave serbe në rajonin e Istogut dhe të rrethinës dhe ka qenë një prej caqeve të parapara për sulm nga NATO-ja.
Sa i përket asaj se a ia kemi dhënë ne NATO-s këtë cak për sulm, këtë fakt nuk e kam të qartë dhe nuk mund ta them qysh tash, por e di se forcat serbe kanë qenë të përqendruara rreth Burgut të Dubravës.
Kur ka ndodhur Dubrava, unë personalisht kam qenë në Ratishë të Deçanit, ndërsa Ushtria Çlirimtare e Kosovës në këtë kohë ka qenë në zonën e lirë të fshatrave të Dushkajës, domethënë që nga Ratishi, Mazniku, Jabllanica e fshatrat e tjera. Ka qenë edhe sipër Vrellës, në bjeshkë, në Studenicë, nëpër fshatrat e Istogut, në Pejë, në Rugovë etj.
Ne vetëm nga lajmet kemi mundur të marrim vesh se çfarë ka ndodhur në Burgun e Dubravës... /Telegrafi/

NATO DHE SULMI MBI DUBRAVË (botuar në javoren “Zëri”, më 19 maj 2000)
Jamie Shea

20 maj 1999, ora 10:30
Në komunikatën e shpërndarë para konferencës për shtyp të Jamie Sheas, pos tjerash thuhet: “...Aeroplanët e NATO-s kanë bërë 446 fluturime, 118 fluturime goditjesh dhe 35 të tjera kundër raketave mbrojtëse të ushtrisë serbe. Goditjet kundër forcave serbe në Kosovë janë bërë kundër tankeve, veturave të blinduara, pozitave artilerike, transportuesve të raketave SA-6 dhe automjete të tjera ushtarake...“
Në listën e caqeve të goditura figuron edhe Dubrava (me emrin Istok), i vlerësuar si vend me pajisje ushtarake serbe.
Korridoret e pavijonit C1 (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

20 maj 1999, ora 15, konferenca për shtyp:
PYETJE: Kemi parë se NATO-ja ka goditur një cak të quajtur Istog. Ka disa raportime nga mjetet serbe të informimit, të cilat thonë se NATO-ja ka goditur një burg edhe pse është ditur se autoritetet serbe kanë dërguar aty shumë të burgosur politikë shqiptarë nga vendet e tjera të Serbisë. Çfarë mund të thoni për këtë cak dhe a keni ndonjë të dhënë se NATO-ja ka goditur këtë burg, apo jo?
GJENERALI WALTER JETZ: Nuk është burg, është cak ushtarak. Ne e dimë se ai është një kompleks ushtarak i sigurisë dhe është goditur si cak ushtarak legjitim. Nuk kemi ndonjë të dhënë se ndonjë raketë ka shkuar në ndonjë vend tjetër, apo se arma ka goditur keq...
PYETJE: A mund të ndodhë që forcat serbe kanë përdorur këtë objekt si mburojë njerëzore?
GJENERALI WALTER JETZ: Nuk mund të spekuloj lidhur me këtë. Sipas informatave të mbledhura nga shërbimi ynë informativ, e dimë se ai ishte një kompleks ushtarak i sigurisë që u takon forcave të Milosheviqit për komandë dhe kontroll.
Shkatërrimet që sollën bombardimet (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

21 maj 1999, ora 15:00, konferenca për shtyp:
PYETJE: Ka raportime se një burg në Istog është goditur nga aeroplanët e NATO-s. A keni ndonjë koment për këtë?
GJENERALI WALTER JETZ: Krejt çfarë mund të them është ajo që thashë dje. Nuk kemi ndonjë të dhënë se është goditur përsëri.
PYETJE: Por, raportimet thonë se po?
GJENERALI WALTER JETZ: Nuk ka ndonjë të dhënë për këtë. Nuk e kemi goditur dhe nuk e di nga ka ardhur kjo informatë.
PYETJE: Kjo do të thotë se ju nuk e keni goditur sot Istogun?
GJENERALI WALTER JETZ: Jo.
JAMIE SHEA: Nuk besoj se kemi goditur ndonjë cak në Kosovë, për shkak të kushteve të motit.
PYETJE: Por, raportimet thonë se sulmi është bërë sot në mëngjes.
GJENERALI WALTER JETZ: E kam fjalën për sulmet në 24 orët e fundit. Informatat për këto orë përfundojnë në mëngjes, prandaj nuk kam ndonjë raport tjetër...
Korridoret e pavijonit C1, ku shihen të mbathurat e të burgosurve shqiptarë (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

(pas disa minutash...)
GJENERALI WALTER JETZ: Sapo e mora një informatë se Istogu ishte në listën e caqeve për sot. Por, lista e mëngjesit për 24 orët e kaluara nuk e ka përshirë atë. Një kompleks i sigurisë është sulmuar këtë mëngjes, por nuk kam ndonjë informatë më shumë...
Shkatërrimet që sollën bombardimet (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

22 maj, ora 15:30, konferenca për shtyp:
JAMIE SHEA: Në Istog forcat e NATO-s kanë goditur një kazermë dhe një hapësirë e cila është përdorur një kohë të gjatë nga Ushtria jugosllave dhe nga forcat speciale të policisë serbe...
PYETJE: Kolonel Freytag, a mund të na jepni më shumë detaje për bombardimin në Istog? Sa aeroplanë janë përdorur, sa bomba janë hedhur, çka kanë goditur, sa ka qenë larg prej burgut goditja, a ka qenë vetë burgu i goditur në mënyrë direkte apo nga efekti i gabuar i bombave? Çfarë ka ndodhur atje?
KOLONELI FREYTAG: E kam një fotografi për ju, nëse doni ta shihni (v.j. të marrë nga televizioni serb). Ky cak është vënë në listën e caqeve për goditje, si burg i papërdorur, ku ka një numër të madh pajisjesh ushtarake... Ne e kemi goditur dy herë dhe kemi shkaktuar shumë dëme, por detajet duhet të na vijnë...
Pavijoni i bombarduar (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)

PYETJE: Çfarë ishte ky kompleks dhe pse ishte aq i rëndësishëm ?
KOLONELI FREYTAG: Ky kompleks ishte i madh dhe i përdorur nga forcat ushtarako-policore serbe...
PYETJE: Pra, në listën e caqeve ka figuruar burgu si i papërdorur ?
KOLONELI FREYTAG: Po...
23 dhe 24 maj
Në listën e caqeve të goditura në 24 orët e fundit nuk figuron Istogu.


Pavijoni i bombarduar (Foto: Ridvan Slivova, maj 2000)





2015/05/19

Statusi i shkrimtarit sot

Flori Bruqi



Statusi i shkrimtarit sot


Kumtesë për Festivalin ndërkombetar të poezisë në Prizren”Drini poetik”





NGA FLORI BRUQI


Jorge Francisco Isidoro Luis Borges do t’i mjaftonte vetëm një fjali për ta dhënë mrekullisht thelbin e dinjitetit: “Individ dinjitoz është ai që ia del të jetë në paqe me veten dhe me të tjerët”.

Thënia e njohur e Immanuel Kantit se “Individi pa dinjitet s’mund të prodhojë vepra dinjitoze”, duket që u përket atyre postulateve që s’vjetrohen kurrë, pavarësisht konotacioneve që mund të fitojë fjala “dinjitet” në kohërat moderne apo postmoderne.

Në Fjalorin e Gjuhës Shqipe, përmes një shprehje fare pak dinjitoze, jepen dy shpjegime të fjalës “dinjitet”: 1. Tërësia e vlerave morale të njeriut a të një grupi njerëzish (nderi, krenaria etj.); vetëdija që ka njeriu a një grup njerëzish për këto vlera e për të drejtat e veta në shoqëri dhe nderimi i tij për vetveten; shfaqja e jashtme e kësaj vetëdije dhe e këtij nderimi.

Dinjiteti kombëtar.

Dinjiteti i njeriut (i familjes, i ndërmarrjes, i institutit). Me (pa, plot) dinjitet. Ngre (ul, fyen, merr nëpër këmbë) dinjitetin. S’ka pikë dinjiteti. Flet (sillet) me dinjitet. 2. Cilësia e mirë a vlera e lartë e diçkaje që e bën atë të çmohet. Me dinjitet artistik. Vepër plot dinjitet.

A ka dinjitet shkrimtari i sotëm shqiptar?

Jo pa dhimbje, derisa flas edhe për veten më duhet të përgjigjem (zë-ulët): “Jo”. 

Si për ta ngushëlluar veten dhe kolegët e mi, po shtoj se problematika në fjalë, domethënë “dinjiteti i humbur i shkrimtarit” duket së është një shqetësim mbarë-kombëtar çka lidhet, me siguri, me “dinjitetin e humbur” të vetë letërsisë.

Sipas studiuesit Ridvan Dibra ”Konsumizmi i shfrenuar, triumfi i imazhit, realitetet elektronikë, ekspansioni i medias etj. duket se vërtet ia kanë lëkundur letërsisë dinjitetin e dikurshëm”.

(Në parantezë, gjithherë e kam fjalën për autorë dhe letërsi serioze, që rreken t’u rezistojnë kohërave dhe ndërrimit të përvitshëm të modave).

Amerikani, Joseph H Bloom njëri ndër emrat më të lavdishëm të kritikës letrare bashkëkohore, shprehet plot dhimbje: “Talentet e mëdha janë shurdhuar një herë e mirë nga realiteti i medias amerikane.

Kush mund t’i rivalizojë me parodi lajmet e televizorit, gazetës dhe fjalimet e qeveritarëve?

Realiteti amerikan është më grotesk dhe më qesharak se cilado parodi, sado e mirë qoftë…”. (Kur realiteti amerikan paraqitet i tillë, imagjinojeni tonin, të dashur miq).

Të dënuar të përballen e të jenë pjesë e një realiteti të tillë, disa prej shkrimtarëve shqiptarë bashkëkohorë (post-modernë që të gjithë!) duket se kanë zgjedhur rrugën më të lehtë e më të shkurtër: e kanë hequr nga vetja e tyre dinjitetin, sikur ai të ishte zorrë qorrë a diç tjetër e panevojshme.

Kujt i është shitur dinjiteti?

Së pari, pikërisht asaj për të cilën kanë nevojë më shumë. Asaj që të bën të njohur e “person publik” edhe pse mund të kesh botuar vetëm dy-tre tekste të dyshimtë. Asaj që të bën të famshëm e delirant, deri edhe në ëndrra me Nobel. Asaj “lubie” që për ta shuar urinë e vet të përditshme, “gëlltit çorbën” e gatuar prej lloj-lloj grafomanësh e sharlatanësh. Domethënë medias.

Argumente?

– Shikojeni paraqitjen e shkrimtarëve nëpër gazeta ditore, ekranet televizivë: herë fodullë e herë kinse shpërfillës, teksa për hir të pranisë mediatike dëshmohen të gatshëm të debatojnë e diskutojnë për lloj-lloj argumentesh e problematikash jashtë fushës së dijeve të tyre, domethënë jo letrare.

(Para disa ditëve , një poet i lakuar bashkëkohor fliste plot kompetencë për avantazhet e centraleve atomikë).

– Lexuesi i pasionuar i lexon intervistat apo auto-intervistat e tyre nëpër faqet kulturore të përditshmeve tona: megalomani e neveritshme, vetëmburrje e vetëvlerësime foshnjarake, mungesë e plotë etike, modestie e qytetarie.

(“Kur flet libri, autori duhet të heshtë”, përsëriste para pak kohësh postulatin e njohur të filozofit gjerman me origjinë polake Friedrich Wilhem Nietzsche:” Merrni pjesë në promovimet për çdo libër të botuar: seanca të bezdisshme hipokrizie mes “miqsh të gotave dhe të femrave” e që fill të nesërmen media e unshme i bën publike.

– Shfletoni librat e botuar: foto autorësh delirantë e me pamje profetike (kujtesë: post-modernizmi nuk e pranon autorin-profet), shënime entuziaste në kapakët e pasmë, që do ta skuqnin nga turpi edhe vetë Xhejms Xhojsit (James Joyce) për shembull etj.

Shkrimtari bashkëkohor shqiptar (përsëri u kërkoj ndjesë përjashtimeve) duket i etur për njohje e famë, qoftë edhe për një “filxhan lavdi”.

Dhe këtë lavdi (i yshtur, si duket, edhe nga ndonjë rast pararendës) kërkon ta arrijë sa më shpejt e më lehtë, duke e konsideruar punën e tij kryesore, domethënë punën e mundimshme me tekstin letrar, si punë të dorës së dytë. Kurse parësore për të bëhen:

1.     paraqitjet e vazhdueshme mediatike në gazeta dhe televizonet tona ;
2.    pjesëmarrjet nëpër lloj-lloj mitingjesh e festivalesh letrarë anë e kënd Kosovës, Shqipërisë, Maqedonisë dhe Globit;
3.    radhitja e sa më shumë çmimeve të fituara (jo pak të dyshimtë e fiktivë) etj.

Këtë situate sipas Ridvan Dibrës “ në thelb tragji-komike – të letrave tona pas viteve 1990, e “favorizojnë” edhe dy mungesa extra, tipike shqiptare:

1.     Mungesa thuajse e plotë (uluritëse kjo mungesë!) e kritikës letrare, e cila, kuptohet nëse do të ekzistonte, mund t’ia dilte (ndoshta?) t’i “ulte gjelat që këndojnë majë togut të tyre plehut” dhe të nxirrte në pah vlerat e mirëfillta letrare-estetike.

2.    Mungesa e plotë e organeve të specializuara letrare, estetike e kritike (me siguri, duhet të jemi i vetmi vend në botë me një mungesë të tillë!), ku shkrimtarët mund të botonin, diskutonin e debatonin mes vedi dhe jo të silleshin si futuristët e para 100 viteve, duke i mbajtur mëri njëri-tjetrit e duke u zënë me grushte klubeve”, thotë Dibra.

E megjithatë, humbjen e dinjitetit ndër shkrimtarë nuk e justifikon asnjë mungesë apo situatë, sado të pafavorshme qofshin ato. Sepse pasojat kanë filluar të duken. Gjithnjë e më shumë po shtohen zërat (dashakeqë e nostalgjikë), që rreken t’ia mohojnë çdo vlerë letërsisë shqipe të pas viteve 1990, duke e vendosur bile në rrafshe krahasuese me realizmin socialist.

Gjithashtu, të gjitha sjelljet që përmenda më sipër e që dëshmojnë mungesë dinjiteti nga vetë shkrimtarët shqiptarë, ftohin dhe largojnë edhe më lexuesit seriozë.

Dhe besoj që një dukuri e tillë bëhet e dhimbshme sidomos për ata shkrimtarë të përkushtuar, që kanë dhënë e vazhdojnë të japin vlera të qëndrueshme e të spikatura letrare (Ismail Kadare, Dritëro Agolli, Fatos Kongoli,  Fatos Kongoli, Eshref Ymeri,Bardhyl Londo,Xhevahir Spahiu, Fatos Arapi,Zija Çela, Visar Zhiti,Fatmir Terziu,Skënder Buçpapaj,Mujë Buçpapaj,  Izet Duraku, Përparim Hysi,Agron Shele,Amiko Kasaruho,Fatime Kulli,Raimonda Moisiu,Rexhep Shahu, Albana Nexhipi,Zef Pergega, Edmond Tupja, Ema Andrea, Elona Tabaku,Rasim Bebo,Ferida Ramadani-Zmijani,Vullnet Mato,Mimoza Hysa,Ligor Shyti,Flutura Açka , Jerida Kulla, Eljan Tanini, Fran Ukcama,
Linditë Ramushi Dushku,Rami Kamberi,Raimonda Maleçka,Vjollca Tiku Pasku,Riza Lahi,Andi Meçaj,  Lisjana Demiraj, Kabil Bushati, Rexhep Qosja ,Azem Shkreli,Ali Podrimja,Ibrahim Rugova,Ramiz Kelmendi,Din Mehmeti,Adem Gashi, Flora Brovina,Qerim Ujkani, Reshat Sahitaj, Naim Kelmendi, Skënder Zogaj,Shyqri Galica,Rushit Ramabaja, Migena Arllati,Kadrush Radogoshi,Dibran Fylli, Mehmet Kajtazi, Anton  Pashku,
Ruzhdi Baloku,Sejdi Berisha,Halil Haxhosaj, Iljaz Prokshi,Akil Koci, Adem Zaplluzha,Nebih Bunjaku,Musa Ramadani, Mehmet Kraja, Zejnullah Rrahmani,Bilall Maliqi,Bedri Zyberaj,Shefqet Dibrani,Nazmi Rrahmani,
Xheladin Çitaku,Xheladin Mjeku,Begzad Baliu,Zeqir Fazliu,Agim Desku H.Berisha, Mentor Thaqi,Musa Jupolli,Esat Loshaj,Hydajet Hyseni,Rexhep Ferri,Gëzim Ajgeraj,Makfire Maqedonci-Canolli, …etj).

E përsëris se dinjiteti i shkrimtarit bashkëkohor paraqitet problematik edhe ndër shoqëritë tjera më civile se e jona.

Porse aty nuk mungojnë edhe aktet e qëndresës e të sfidës. Sa për ilustrim, po përmend vetëm dy shembuj.

Shkrimatri i famshëm çek Milan Kundera (01.04. 1929) ka më shumë se 33 vjet (1982) që nuk jep intervista, i bindur tashmë në hipokrizinë dhe artificialitetin që ato, shpeshherë, përmbajnë në vetvete.

Kurse novelisti amerikan Thomas Ruggles Pynchon (08.05.1937-), njëri prej zërave më interesantë të narratives bashkëkohore amerikane (natyrisht post-modern!), ka publike vetëm një foto të hershme në internet, kurse gazetarët që i kërkojnë intervista, i përzë me të shara.

Jam i bindur se ithtarët e post-modernes mund t’i konsiderojnë si donkishoteskë këto raste, duke shtuar se statusi i shkrimtarit ka ndryshuar dhe nuk është si ai i para 100 viteve.

Por nuk e besoj që ka pasur, ka dhe do të ketë ndonjë epokë, kur statusi i shkrimtarit përcaktohet nga bjerrja e dinjitetit të tij.

Nga shkrimtarët e pas viteve 1990, përveç një letërsie cilësore e ndryshe, (vepra të tilla nuk mungojnë) kam pritur e besuar edhe në akte dinjiteti e qytetarie, duke iu kundërvënë kësisoj pararendësit famëkeq realizëm socialist, që u shqua pikërisht për mungesë dinjiteti e qytetarie.

 Nëse fillimet dukeshin premtuese e shpresëdhënëse, tashti e pohoj me dhimbje se ndihem i zhgënjyer.

Thjesht ndërrim diktaturash, më duket.Nëse dje dinjiteti i shitej apo i falej diktaturës komuniste, sot i shitet apo i falet “diktaturës mediatike”. Kurse vitet 1930, ku mund të gjenim jo pak modele dinjiteti e qytetarie edhe ndër shkrimtarë, duken gjithnjë e më të largët.

Mediat dhe televizionet tona ngrenë pyetjen: Sa dhe si vlerësohen shkrimtarët dhe poetët në Kosovë,Shqipëri ,Maqedoni, Kosovë Lindore, dhe a kanë ata një lloj statusi?”

Hedhja e këtij “asi” në tryezë, në mos qoftë thjesht sa për të fituar një emision a një intervistë në TV tona apo gazete, më shumë, duket se është njëfarë ndihme që media jep që shoqëria të kuptojë diçka më shumë se ç’ndodh dhe ç’pretendohet në këtë kohë dhe në këtë klimë të përgjithshme “mosvëmendjeje ndaj shkrimtarit, librit dhe leximit”.

Ndonëse vetë do të këshilloja që mediat tona elektronike, të shkruara etj., në vend të pyetjeve retorike, të krijonin më shumë hapësirë, duke shtuar fletë apo kohë televizive për letërsinë, përsëri grishem t’i përgjigjem kësaj pyetjeje, që në të vërtetë edhe para përgjigjes sime ka njohur qindra përgjigje e rrugëzgjidhje të mbetura në rrafsh konstatimi dhe utopie.

E formuluar në kohë, pra “sa dhe si vlerësohet shkrimtari sot” kjo pyetje të bën të mendosh përmes opozicioneve dje-sot, këtu-atje, Lindje-Perëndim, si dy modelet ku shkrimtari vendoset përballë shoqërisë dhe pret që ajo të reagojë me vlerësim, shpërfillje apo thjesht të hyjë në komunikim të natyrshëm.

Për të qenë të besueshëm duhet të kujtojmë edhe atë fazë të jetës krijuese ku shkrimtarët e Lindjes (përfshi këtu edhe shkrimtarët shqiptarë nga Kosova dhe Shqipëria) u krekoseshin shkrimtarëve të Perëndimit se kishin gjithçka falas dhe të garantuar: shërbim mjekësor falas, arsimim falas, shtëpi falas, studio falas, piano, penela e bojëra, pushime dhe leje krijimtarie të garantuar një herë në vit dhe botime të sigurta, njëlloj si dhe honorarët.

Njëra anë e balancës, duket haptazi, qe plot. Ana tjetër e balancës kishte vetëm një njësi, himnizimin e kësaj parajse e cila përmes letërsisë së ideologjizuar, më shumë se përmes vetë indologjisë, bëhej jo vetëm e besueshme, por e dashur dhe e ëndërruar, duke krijuar edhe në mungesë lirie të shprehuri idiolatrinë mbi “statusin shoqëror të shkrimtarit”.
Të gjorët shkrimtarë të Perëndimit!

Ndiheshin të dëbuar nga kjo parajsë! Atyre u mungonte, siç dhe u mungon statusi. Por modeli i shkrimtarit të Lindjes tanimë ka rënë dhe ka mbetur vetëm ai i shkrimtarit përballë një shoqërie vlerash përfshi këtu edhe ato të tregut.
Të mësuar me atë gjendje, falsiteti më shumë sesa vërtetësie, iluzioni më shumë sesa serioziteti, shkrimtarët shqiptarë, sidomos pjesa më e madhe e atyre që i kanë jetuar të dy kohët, por jo pak edhe nga ata që krijimtarinë e kanë nisur pas viteve 1990, ndihen keq dhe ankohen për mungesën e statusit shoqëror (kupto shtetëror).
Këtë “nostalgji për status” ata kërkojnë ta paguajnë jo vetë, por t’ua paguajë shoqëria e cila prej tyre jo rrallë etiketohet si turmë lexuesish të padenjë, që gati-gati nuk i meriton shkrimtarët e saj të mëdhenj. Por në vend të presin që dikush të bëjë diçka për ta, shkrimtarët nuk mund të jenë të kënaqur me gjendjen mazokiste të rënies së lirë që po pëson “esnafi” i tyre.

Ankesat për mungesë statusi dhe vëmendjeje tingëllojnë si një vetëlinçim publik. Kjo për faktin e thjeshtë se “esnafi” i shkrimtarëve, sipas atyre që shoh e dëgjoj çdo ditë, për mua rezulton se është më i përfaqësuari në Shqipëri e më pak në Kosovë.

Shkrimtarët (ose të ngjashmit) prej vitesh i gjemë këshilltarë në Presidencë, në Kryeministri, në Ministri të Arsimit, Ministri të Kulturës, e në të tjera ministri që nuk kanë lidhje me kulturën. Ata i gjejmë drejtues institucionesh kulturore, anëtarë bordesh ku miratohen strategji, projekte, politika e tekste për lexim.

Ata janë pjesë e kryesive dhe kolegjiumeve të medieve tona. Janë dhe kanë qenë parlamentarë, ministra, profesorë, dekanë, rektorë profesorë e gjer tek mësues të thjeshtë. Ata janë pra të kudondodhur.

Studiuesi Arian Leka thotë “Atëherë kujt ia kërkojnë shkrimtarët “statusin” dhe përse u duhet ai? Kujt i adresohen dhe a nuk e kuptojnë se ndodhen para pasqyrës sa herë që flasin për statuse shkrimtarësh dhe mungesë vëmendjeje nga shoqëria e cila pret t’i shohë ata sa më pak të rreshtuar nën modelin shkrimtarë të të gjitha llojeve bashkohuni”?

Në sesionin letrar të FNP “Drini poetik”, që mbahet çdo here më 8 e 9 qershor në Prishtinë-Prizren- ka krijuar hapësira multimediale që kanë të bëjnë me çështje të procesit letrar po aq edhe me raportet e letërsisë me realitetin ideologjik nën diktaturë dhe më vonë, me një kohë të re ku shkrimtari e humbi pozitën mbështetëse të mecenatit shtetëror i cili ishte njëfarësoj edhe “porositësi” i veprës së artit.

Letërsia shqipe nuk ka pasur fatin e letërsive të tjera. Shtrohet pyetja”.

 Po nëse shkrimtari “vdes” në momentin që libri është në duar të lexuesit”, Fatos Kongoli jep këtë përgjigje: “Unë jetojë me një libër derisa sa e përfundoj së shkruari. Mendoj se kur botohet, ai nuk është më imi.” Por ai e shikon të arsyeshme rishikim e një vepre gjatë ribotimeve. Kjo është diçka që ai vetë e ka bërë.”

Dhe kur bëhet fjalë për rishikimin e veprave dhe korrigjimet e asaj që ke shkruar edhe dyzet vjet përpara, një shembull për t’u komentuar është shkrimtari Ismail Kadare i cili në një deklaratë të tij pohon se kjo lidhet me procesin letrar në kushtet e mungesës së lirisë së shkrimtarit.

Unë kam parasysh atë çka Ismail Kadare ka thënë në një intervistë se gjella e burgut paskesh dalë më e mirë për një numër arsyesh.

“Nuk e kam kuptuar se çfarë ka dashur të thotë Kadare. Gjella e burgut që ha tjetri gatuhet më mirë apo gjella e burgut që ha vetë.”, shton shkrimtari Visar Zhiti.

Si kanë ndryshuar shijet e lexuesit?

Ajo që ne quajtëm liri ka ndryshuar jo vetëm për krijuesin, por dhe për lexuesin. Tashmë shkrimtarët tanë janë një hap me lexuesin evropian.
Ne Kosovë, Shqipëri etj., jemi fatlum në krahasim me mjaft vende të tjera sepse kemi më shumë lexues.

Shkrimtari Zija Çela thotë “Nuk besoj se do të kem shpëtuar pa ndonjë kompromis të këtij lloji, për një fragment apo një fjalë të shkruar. Një shembull: si vjen letërsia. Në vitin ‘84 kam qenë në Kukës dhe kam shkruar një roman, “Burrat nuk dalin nga lufta”.

Po të botohen sot katër recesionet e saj kohe, është krejt ndryshe.

Përfundimi i recesioneve dhe i redaksisë ishte “Sipas Zija Çelës burrat kanë dalë nga lufta”, nuk quhej më një roman dekadent. Në vitin ‘90 ka qenë një kohë e ethshme për të botuar shkrime të cilat nuk ishin botuar, aq më tepër të dokumentuara me recesione.

Kuptova se ai që ishte kundër këtij botimi, tani isha unë, sepse kishin kaluar vite dhe nëse ideologjia është afatshkurtër, beteja estetike është e përjetshme. Standarti gjithmonë krijon më shumë hapësirë për komunitetet, por e ngushton hapësirën e individit.

Thelbi i një shkrimtari është individualiteti i tij, që të jetë i ndryshëm nga të tjetër. Nëse censura në vendin tonë tashmë është lënë mbrapa, ajo që nuk lihet mbas është autocensura.

Gara me veten është preferenca ime. Por mund të them se e kemi ende të mangët kulturën e leximit, kuptohet se faktorët mund të jenë të natyrshëm. Ruajtja e kulturës së leximit është e domosdoshme.

Natyrisht që ndryshimi është shumë i madh. Por ka dhe një ndryshim tjetër që e sfumon këtë ndryshim, pasi njeriu e krijon lirinë brenda vetes.

Mund të jesh i burgosur dhe mund të jesh i lirë në mendime. Mund të jesh i lirë, por je i burgosur pasi nuk mendon ashtu siç duhet. Në këtë kuptim dhe para dhe pas nëntëdhjetës shkrimtarët kanë pasur privacionet e tyre. Madje mund t’u ketë kushtuar shumë shtrenjtë.

Kjo situata paradoksale në sistemet diktatoriale ku ndodh që të lindë letërsi më e madhe se në sistemet e lira.

Letërsia nuk është thjesht produkt shoqëror, produkt i një sistemi, por është produkt i një grupi individual.

 Pra vepra e një shkrimtari mbetet pavarësisht sistemit,thotë Çela dhe shton:”Këtu janë dy gjëra krejt të ndryshme.

Nuk mund të bëhet krahasimi sepse tirazhet e atëhershme i botonte shteti dhe shteti i blinte. Në kuptimin që vërtet mund të botoheshin librat në njëzet mijë kopje, por shumicat i blinin prapë bibliotekat.

Autori nuk paguante gjë, dhe merrte vetëm një honorar simbolik.

Ndërsa sot, për ata libra që shiten, kemi një shtije reale. Kjo nënkupton faktin se i boton shtëpia botuese dhe i blen publiku.

Si kanë ndryshuar shijet e lexuesit?

Lexuesi është i informuar, vërtet nuk botoheshin shkrimtarë bashkëkohorë kontemporanë, por letërsia e madhe botohej dhe atëherë sepse botoheshin klasikët Homeri, Servantesi, Shekspiri, Tolstoi, etj. Janë shkrimtarët që formojnë shijet, por mungonte pjesa më e madhe e letërsisë.

Këta autorë e formonin shijen atëherë, e formojnë dhe sot. Kur flasim për shije të mirëfillta, mund të themi se dhe sot kërkohen këto botime. Kërkohet gjysma e modernistëve, ajo pjesë që mungonte.

Por në rast se sot kërkohen shkrimtarë të një letërsie komerciale, atëherë kjo është një gjë tjetër sepse ndodh në të gjithë botën.

Nuk është shija e vërtetë, shija e mirëfilltë. Vërtet Daniele Steel në të gjitha vendet shitet me miliona kopje, por është një letërsi e ditës, një letërsi kalimtare etj.

Dhe krejt në fund theksojë se ka shkrimtarë që nuk kanë bërë kompromise. Të gjithë e kanë bërë kompromise , për pjesë të vogla të cilat duhet të hiqnin apo duhet të shtonin, por e kanë bërë.

Kohë më pare në një intervistë për Radio Radicale, radio kombëtare dhe politike në Itali ambasadori i Bashkimit Evropian në Tiranë, Ettore Sequi shprehet lidhur me nismën e tij në dialogun me shkrimtarë, artistë, filozofë të cilët ndajnë me ambasadorin pikëpamjet mbi integrimin evropian të Shqipërisë.

Duke iu referuar bashkëbisedimit me shkrimtarin e mirënjohur shqiptar, Ismail Kadare, Sequi shprehet se i ka mbetur në mendje shprehja e shkrimtarit ku thotë: “Evropa është shteti natyral i Shqipërisë, i vetmi shtet! Kështu besoj se kjo gjë është pak a shumë perceptimi i të gjithë shqiptarëve. Shqipëria është një vend shumë filo-Evropian.”

Lidhur me personazhin e dytë që ambasadori do të ftonte në bashkëbisedim, Sequi nuk jep një emër konkret por shprehet se do të jetë “një personalitet jo shqiptar dhe shumë i njohur në botën globale.”

I pyetur nga gazetari Artur Nura se a ka dialog mes palëve politike në vendin tonë, ambasadori i kujton politikanëve shqiptarë se “dialog nuk simbolizon monologë të ndryshëm të palëve.”

Duke iu referuar integrimit të Shqipërisë në Bashkimin Evropian, diplomati thotë se “Ballkani dhe në zë të veçantë Shqipëria është duke bërë shumë progres, megjithëse me një seri vështirësish.”

Ambasadori flet edhe për raportet dhe interesat, përgjegjësinë e BE-së për zgjerimin e saj me Ballkanin dhe veçanërisht Shqipërinë.

Ismail Kadare që është një evropian i bindur i botës shqiptare, por që është edhe shkrimtari më i mirë shqiptar, ndoshta edhe në dimensione Ballkanike dhe jo vetëm.

Midis të tjerësh, ka qenë së fundi edhe në listën e shkurtër të konkurrentëve të Çmimit Nobel për letërsinë.

Kështu pra, më duhet të them se pata idenë e këtij dialogimi për të arritur të kuptoja se çfarë një personazh domethënës mendon në lidhje me Evropën dhe të ardhmen Europiane të Shqipërisë.

Kështu kam dashur të shpjegoj dhe dua të shpjegoj, për shembull në intervistën me Kadarenë në mënyrë të kthjellët, se çfarë në fakt, presin shqiptarët nga Evropa.

Një frazë nga ky bashkëbisedim më ka mbetur thellësisht në mëndje, Kadare më tha: Evropa është shteti natyral i Shqipërisë, i vetmi shtet! Kështu besoj se kjo gjë është pak a shumë perceptimi i të gjithë shqiptarëve. Shqipëria është një vend shumë filo-Evropian.

Kadare është një shqiptar europian. Ai jeton si në Tiranë ashtu edhe në Paris, por unë besoj që na nevojitet të dimë se cili do të jetë personi i dytë që do të vazhdojë këtë dialog me ju?

Sugjerojë publikisht që politikanët tanë, nuk duhet të kenë një diplomë formale universiteti, por duhet të kenë edhe njohuri minimale në lidhje me filozofinë politike perëndimore, pra të njohin minimalisht veprat e Tomas Hobbes, John Lock, (François-Marie Arouet) Volterit dhe Jean-Jacques Rousseau, apo Konrad Adenauer, Alice De Gasperi, Robert Schuman, Altiero Spineli, vizionarët e historisë që frymëzuan Bashkimin Evropian.

Markezi thotë “ s’kam dashur që librat e mi të kenë fatin e sanduiçeve. Letërsia e sanduiçeve është letërsia rozë e një gjuhe fakirfukareshë dhe të shterpët. Letërsia e madhe, ku bën pjesë edhe Hrabali, s’ka asnjë lidhje me të. Për mua ka dy lloj letërsie.

Letërsia e fabulës dhe letërsia e stilit.Tek kjo e dyta fabula është thjesht një pretekst. Tek Hrabali i gjejmë të mpleksura të dyja. Duhej ruajtur kjo veçori e veprës së tij. Pastaj ç’është përkthyesi tjetër, në mos po fjalë?

Volteri, Borges dhe Pamuk ftillojnë se te secili prej nesh ekzistojnë dy, ose më shumë qenie të tjera. Kësisoj unë s’kam pse të mos ta besoj që ekziston një Hrabal i hedhur nga dritarja me të shtatë macet e tij, por edhe një tjetër që mund ta ketë vrarë veten i lodhur prej vanitetit njerëzor…

Prishtinë, 19.05.2015.


VËREJTJE :

Reagime në internet lidhur më shkrimin  "Statusi i shkrimtarit sot"




******
\INFO ÇETTAJune 2, 2015 at 5:45 AM

Komenti im pa paragjykuar kush shkruan:

Më gjelozi pozitive të pergëzoj për këtë permbledhje ku ke lodh mendjën dhe ke djerësitur trurin i nderua Flori, pa gjelozi ju lexova dhe nxora vlerat e nxjerra të kohës sonë të cilën po e vuajm i nderuar.
Ndihëm mirë më energjitë e tjetrit për të shkruar aq shumë sa tjetri nuk ka energji të lexoj. Krahaso dhe konstato pse njerëzimi, kryesisht populli ynë është në këtë gjendje ku është…


Xun Çetta

***********

From: marllati@gmail.com
Subject: Re: Kumtese shkencore e riperpunuar
Date: Tue, 2 Jun 2015 16:54:47 +0200
To: floribruqi@live.com
Nje duartrokitje e madhe per punimin tend nga ketu ku jam une. 

E ke shkruar me kompetence dhe profesionalizem. 

Suksese ne vijimesi!

Migena Arllati 


*******

From: ademzaplluzha@hotmail.com
To: floribruqi@live.com
Subject: Përshëndetje Flori
Date: Mon, 1 Jun 2015 01:52:48 -0700

Ju me kumtesen  shkencore "Statusi i shkrimtarit sot"  e keni  tejkaluar Flori Bruqin,si dhe shume studiues tjere qe mendojne  se jane kritik dhe pena letrare te shquara ne blogosferen shqiptare .
Je i paperseritshëm .

Me respekt,

Adem Zaplluzha

*******
From: hajdinabazi@hotmail.com
To: floribruqi@live.com; hajdinabazi@hotmail.com
Subject: Urime të përzemërta nga Hajdin Abazi
Date: Thu, 21 May 2015 17:49:45 +0200

I nderuar kolege, z. Bruqi!

E shfletova me vëmendje studimin tuaj, si dhe dy vëllimet e mëparshme të Diademës. Ke bërë një punë mbresëlënëse, që pakkush sot prej krijuesve po "humb kohë" me qasje të tilla. Më bënë përshtypje korrektësia, përkushtimi dhe frymëzimi që e përshkon trilogjinë e Diademës. E vlerësoj shumë punën tënde studimore. Konsideroj se autoriteti krijues bëhet kështu, me punë dhe rezultat konkret.

Ju shpreh urimet dhe përgëzimet më të përzeërta!


Hajdin Abazi

*******


Zoti Flori prOblemet madhore që ngrini në këtë shkrim tingëllojnë mjaft aktuale. tepër alarmuese. Ju keni dignostikur mjeshtrisHt fenomenet në sferat letrare poetike shqiptare.. Ju përshendes me respekt, zera të fuqishëm si ju , me profil profesionisti mundet të shërojnë ose të parandalojnë epidemitë e madheshtisë, konukurso-manisë e tjera flama që kanë marrë dheun letrar kombëtar...

********


 Megjithëse disi i gjatë,e sidomos në këtë orë të vonë Flori e lexova dhe vërej se ke bër një punë serioze në përgatitjen dhe në paraqitjen që do i bësh këtij materiali... Thjeshtë përveç këtyre që ke përshkruar më sipër që natyrisht janë me brumë të situr mirë,mund të shtoje edhe dy-tre gjëra të tjera të vogla,që mua me duket se mund të kenë vlera e tërheqin e duhet të tërheqin edhe më shumë vëmendjen...E para,mund të shtoje p.sh.detyrat konkrete që u dalin krijuesëve kombëtarë,në kushtet konkrete të kombit të ndarë...Politikanët kanë ligjet e tyre dhe kjo pak na intereson,nëse e zën apojo në gojë problemin e bashkimit kombëtar,por ne si paraprijës serioz të një kombi të lashtë duhet ta përshkruajmë atë me gjuhën tonë,bile mund edhe të afrojmë rrugë të ndryshme se si mund të bëhet kjo,duke ju mëshuar në këtë drejtim edhe përvojave të ndryshme botërore...Dhe tjera,që ka më pak rëndësi se e para,është edhe një farë zilie apo cmire që përfshinë herë pas here krijuesit e gjinive të njëjta,apo të gjinive të ndryshme,vese këto që fillojnë nga ne dhe që patjetër,po nga ne duhet të filloj shmangia e likujdimi i tyre.Por kjo nuk bëhet nga njëra ditë te tjetra...E treta,mund të shtoje edhe mungesën e reklamimit në një masë shumë të ulët të shtëpive botuese, pas botimit të një libri apo vepre letrare...Nuk kanë lidhje fare me universitetet,me degët përkatëse letrare,me rrethet e bibliotekat e tyre,pasi kanë dhe fluturojnë në erë çdo vit lekë për libra të rinj e libra të rinj këto biblioteka nuk marrin kurrë etj.Po kështu mund të fusje edhe faktin interesant të ministrisë së kulturës së Tiranës,që vitin e kaluar harxhoi mbi 300 e kusur milion lekë,vetëm për përkthimin e 30 librave,gjoja të "kollosëve" botëror(që vetëm ministria e Tiranës i quan kështu dhe askush tjetër) e krijuesit kombëtarë po vuajnë e po kalojnë mjerimin më të madh në botimin e librave,natyrsisht për mungesën e fondeve etj.Të kërkoj ndjesë për zgjatjen,por studimi juaj është i gjerë dhe të ngacmon për të thënë sa e sa të tjera...Dy paragrafët e fundit,megjithëse thonë gjëra të ndryshme kanë të njejtin titull...


******


 Status jo i lehtë, me njëmijëenjë labirinthe të mbushura pezm, helm, lotë e dhimbje sall për një xhixhë drite në fund të tunelit KARLGEGÇE 

*******

Akademik Prof.Dr.Jahja Kokaj 

JUVE DHE FLORIPRESSIT JU UROJE SUKSESE!

********


 I nderuar Flori BRUQI, Ju përgëzoj për këtë punim serioz e studioz...dhe të gjitha pohimet dhe konstatimet e Juaja, vërtet janë të sakta...

********


Ka shumë për të thënë e debatuar nga ajo që keni shkruar i ndëruari shkrimtar e publicist Flori Bruqi. Unë nxora vetëm këtë: "Realiteti amerikan është më grotesk dhe më qesharak se cilado parodi sado e mirë qoftë.(Kur realiteti amerikan paraqitet i tillë,imagjinojeni tonin, të dashur miq!...) Lexojeni dhe keni për të mësuar shumë për statusin e shkrimtarit sot.

***********


Mik shume i nderuar FLORI.Edhe pse nuk hyne ne rangun e atre qe e fute vehten,,fatekeqesoshte Letersia ne pergjithesi,eshte vershuar nga ata qe vertete nuk ja kan fare zanat.Kujtoi nje thenje te Agim Docit:e shkruan Krushka e e lexon Mushka..para pak ditesh ju terhoqa verejtjen ca poeteve..bile vargjet e Rilindaseve,mos i vidhni se ata i mbajme mende shume,,por cfare i beshe.Te lumte per shkrimin qe bere.

**********


Etj....

Web faqja “Zemra shqiptare.net” është një blog antishqiptar

Web faqja “Zemra shqiptare.net” është një blog antishqiptar që editohet nga njëfarë ekstremisti dhe terroristi antishqiptar nga Shkodra, m...