Kjo pyetje, të cilën e vendosa si titull të këtij shënimi, më lindi në kokë kur isha duke përsiatur për përmbajtjen e artikullit të autorëve David Philips dhe Alush Gashi, me titull “Kosovo is a test of Israel’s moral character” (Kosova është një provë e karakterit moral të Izraelit), të cilin publicisti i njohur Skënder Buçpapaj e kishte përkthyer dhe e kishte botuar në portalin “Voal” të datës 16 gusht 2020.
Ky artikull më emocionoi tej mase, se kam qenë shumë i befasuar nga qëndrimi mosmirënjohës i shtetit izraelit ndaj popullit shqiptar të Republikës së Kosovës, të cilën nuk e njohu për shtet të pavarur për më shumë se 12 vjet. Normalisht, fill pas njohjes së pavarësisë së Republikës së Kosovës nga ana e Shteteve të Bashkuara të Amerikës, të cilët dhanë kontributin kryesor dhe vendimtar për pavarësinë e saj dhe që njohjen e saj Presidenti Bush e shpalli menjëherë kur ndodhej për vizitë në Afrikë, në këndvështrimin tim, shteti i dytë që duhej ta kishte njohur pavarësinë e Kosovës, duhej të kishte qenë Izraeli. Por, çuditërisht, politika izraelite nuk e ndërmori menjëherë një hap të tillë. Ky qëndrim i shtetit të Izraelit, krahasuar me qëndrimin e Shteteve të Bashkuara ndaj pavarësisë së Kosovës, të kujton atë proverbin tonë të bukur “Qenka më i rëndë bishti se sqepari!”. Sepse Kosova, si pjesë jetike e mbarë trungut të kombit shqiptar, ashtu si edhe atdheu amë, kreu një vepër heroike për mbrojtjen e hebrenjve gjatë pushtimit nazist. Qëndrimi aq fisnik, aq i besës, aq burrëror i popullit shqiptar ndaj hebrenjve në vitet e Luftës II Botërore, kur, as edhe në një rast të vetëm, askush prej tyre nuk ra në duart e nazistëve gjermanë, dëshmon për kodin e lartë moral të shqiptarëve që nuk mund të krahasohet me kodin moral të asnjë popullitjetër evropian. Shtetet evropiane, me ndonjë përjashtim
të rrallë, në qëndrimin ndaj hebrenjve gjatë viteve të Luftës II Botërore,
manifestuan një kod moral sa të turpshëm, aq edhe kriminal. Shteti grek, si
shumë shtete të tjera evropiane, asokohe bashkëpunoi ngushtë me nazistët
gjermanë dhe hebrenjtë e gjorë i ngarkoi
nëpër trena dhe i nisi drejt dhomave të gazit apo drejt kampeve të shfarosjes
në masë.
Ja çfarë thotë historiani
i njohur Bernd Fisher për fisnikërinë e shqiptarëve në mbrojtjen e hebrenjve:
“Nuk ka asnjë rast të
njohur kur besimi të jetë thyer, nuk ka asnjë rast të njohur që hebreu të jetë
dorëzuar dhe asnjë rast të njohur që nikoqiri të ketë kërkuar para për
shërbimin”.
Politika e shtetit
izraelit, në qëndrimin ndaj pavarësisë së Kosovës, duhej të ishte ndikuar nga
qëndrimi i hebreoamerikanëve, të cilët simpatinë e tyre për Kosovën e patën
shprehur publikisht që gjatë luftës dhe pas shpalljes së pavarësisë së saj.
Më 14 maj të vitit 2014, në
portalin”Voal”, publicistja e njohur
Elida Buçpapaj kishte botuar artikullin me titull “Takim
me zonjën Johanna Neumann, e cila i tregoi botës se moralin e Evropës e
shpëtuan shqiptarët”.
Në atë artikull, zonja Elida qe
ndalur edhe në albumin e botuar në anglisht, me titull “BESA. Myslims who saved jews in World War II” (BESA. Myslimanë që
shpëtuan hebrenj në Luftën e Dytë Botërore). Syracuse Unicersity Press. New
York 2008”. Autor i këtij albumi mbresëlënës është hebreoamerikani Norman H. Gershman, me profesion fotograf. Punimet e tij në artin e
fotografisë janë paraqitur në mjaft muze në mbarë botën. Fotografitë e tij kanë
qenë të ekspozuara në Izrael dhe në Organizatën e Kombeve të Bashkuara në Nju
Jork. Fotografitë që ai ka bërë në Kosovë dhe në Shqipëri, kanë shërbyer si
subjekt për përgatitjen e një dokumentari me titull “God’s House” (Shtëpia e Zotit).
Nga
ky album, që autori edhe në anglisht titullin ia ka lënë “BESA”, dalin në pah më së miri faktet historike se hebrenjtë në
Shqipëri dhe në Kosovë, patën shpëtuar nga vdekja për forcë të institucionit të
besës që karakterizon shqiptarët.
Nuk e kam
informacionin e saktë se në ç’vit shteti izraelit pati vendosur marrëdhënie
diplomatike me Shqipërinë. Por kam përshtypjen se ato marrëdhënie nuk u
vendosën shpejt në vitet që pasuan pas krijimit të shtetit hebre. Madje
ambasada izraelite është hapur me shumë vonesë në Tiranë dhe më kujtohet fare
mirë që marrëdhëniet me Shqipërinë i mbuilonte ambasada izraelite në Romë. Një
qëndrim i çuditshëm ky, me doza mosmirënjohjeje edhe ndaj Shqipërisë, paçka se
kjo, siç u përmend më lartë, pati manifestuar një fisnikëri të jashtëzakonshme
ndaj qytetarëve hebrenj gjatë viteve të luftës.
Populli shqiptar i
Republikës së Kosovës, në heshtjen e vet fisnike, me siguri që e ka pasë ndier
veten të lënduar nga mosnjohja e pavarësisë prej shtetit izraelit gjatë gjithë
këtyre viteve, çka më kujton një shprehje fort prekëse të shkrimtarit të njohur
rus Evgjeni Shvarc (1896-1958):
“Tri herë kam qenë i
plagosur për vdekje dhe më patën lënduar pikërisht ata që i pata shpëtuar me
sakrifica të mëdha”.