Agjencioni floripress.blogspot.com

2011/04/01

CIKËL ME POEZI NGA NAIM KELMENDI

Nga libri „ESENCA“, poezi, botoi „RUGOVA ART“, Prishtinë 2010


GJYKATË

Krishti do t’u kishte thënë,
fali oh zot se s’dinë çka bëjnë

këta nuk pendohen për të bërat e tyre
larashë të pistë në zhvatje në ecje
ngarendin si kojrrilat natën…

oh zot bejau gjykatën
këta të qajnë ditën
e të kafshojnë natën
pastaj dhe një përmendore ta ngritin
në vajtimin e tyre
sikur aq shumë më paskan dashur

Prishtinë, gusht 2010


ESENCA

Në esencën e gjërave
kërkoje veten

në margjinat e jetës
nuk jetohet  ashtu vetëm

të kanë zbuar
deri në moskuptim

pastaj t’i bëjnë
të nëntëdhjetenëntat
prapa shpine e përanash

tash të duhet vetëm esenca
e asaj që është gjakuar
nga paraardhësi ynë

në një kuptim të jemi Një
me degët rreth një trungu

jo ti fryhesh më një fyelli shurdhan
nëpër botë fillivetëm pa identitet

kthehu te esenca dhe kërko kuptimin
në lëkurën tënde të rrjepur
në gjeografinë e kombit

sepse mashtrimit i del vonë tymi
po një mik yti tash është sa njëqind
të dikujt tjetër,

aty ku duhet të jesh ti ende s’je
e mos më kallëzo përralla pa kripë
kur e lëçit vëllain tënd
pse sheh me sytë e Argusit

pastaj si mor si kënaqesh
me vetveten në kaq kuptim

po a ta kanë copëtuar gjeografinë etnike
shekujve dhe a s’po të dhemb kjo
kur në esencë nuk je ai që je


TË JEMI, BRE…

Njëherë e një mot të gjymtuan
ku nis e ku soset kufiri yt etnik
na mbeten datat për t’i kujtuar
tragjeditë në radhën e  shekujve

s’kin parë aso mendësie
kohët prapa dhe motet tjera
veç prej zotit të ka ardhur mbrojtja
e moszhdukjes nga faqja e dheut
dhe mori e të vajtoi më pas
Vaso Pasha…

2
i ndoqën i zbuan në dhera të huaja
shqiptarët,duke lënë prapa
veç heshtjen e vrarë në kujtim
një histori të tmerrshme trishtimi
që qante në rremb qyqesh

e kush nuk i përgjigjej masakrimit
me Kosovë, gjenocidit me Çamëri
masakroheshin tmerrshëm dy cepe
të etnisë sonë…

3
mbete aq pak Shqipëri
pa pjesët e një tërësie etnike
një Shqipëri micrrule

andej toka çame
gjak e lot dhe vrragët
e një gjame…
këndej toka dardane
gjithmonë fije e bukur shqipe
dhe n’lozen e një rrëfane…

4
për kujtesën e kohëve
ishte viti 1878 në Berlin
dhe Londra me 1919
mbamendje e dhembshme
dje e sot për mua e për ty…

5
e tash që jemi në Degën tonë
këtu që jemi - vetja
të jemi përgjithmonë
ata që duhet të jemi

nga aty ku nis e ku soset kufiri yt etnik…


KUJTESË

Mbase e di ku e kanë kufirin gjërat
atje ku t’i kanë marrë përdhunë
e të ndoqën, të zbuan…

me tesh e kotesh
dhe të masakruan
në hapësirat tua etnike
erdhën u katrrisën në degë
të legjendës në cep të mitit
rrejtën gjithë kohët për historinë
e vetes, ore s’ishin kurrë, as janë kurrë
as filli as pjesa as grimca e së vërtetës…

janë tharma e vrasjes e masakrimit në njeri
e mendimit të vrenjtur mbi etni, janë hija e zezë
e zbehtë që lëshon rrënjë në hapësirat e tjetrit
po sa jetët m’i ka borxh, sa kohët e mizorisë
sa këngët, sa legjendat e vrara në buzë të bulimit
sa dasmat e përgjakura, sa nuset e veja, sa fatet
e vrara në breg të blerimit, po sa jetët e shuara
sa kohët e pakrijuara në breg të mendimit…

mbase e di ku e kanë kufirin gjërat
atje ku t’i kanë marrë përdhunë
e të ndoqën të zbuan…
mendim i miri mbiftë
mbi esencën duke menduar njëjtë
si njerëzit si bimët si kohët…


HIMN PËR JETËN

Ata, që ishin dje, jetën panë dhe ikën
s’deshën asgjë më pak asgjë më shumë
nga zjarri i saj nga mundimi i përjetshëm
heshtur ranë ndër bimë dhe pushuan

një ditë, ja, ashtu, ikën dhe shkuan
vetëm pikëllim jete mbetën në ne…
por nga kurmi i tyre, s’e di, gjë
kohëve, ndonjë varg a i shkruam

dhe kambana patjetër se do bjerë
për çastin tonë në këtë udhë njeriu
një lot një dhembje në pikëllim dite
kohës kohë as ne tjetër nuk i duam

veç nga kurmi ynë, hirin
e shpërndarë nëpër caqe drite…

mbi çastin dhe orën që dikund ndalon
s’e di a kemi kohë për një çast tevona
të mendojmë pse erdhëm, pse shkuam
aq heshtur aq etshëm aq shpejtë

dhe kujt iu deshtë më shumë
jetës apo vdekjes, e jona…

Prishtinë, 2010


UNË ME UNË

Qëndroj në pikën zero dhe hedh vështrimin
rreth vetes së njësuar në numër
në numër të pallogaritshëm prej kohësh
vështroj dhe dëgjoj përreth gjithë oshtimat
e thirrjeve të zhurmshme të atyre që u nisen kaherë
te qëllimi i vetëm, qëllimi i aureolës së vetvetes
të jetës, të rrugës, të një qëllimi të vetëm
duke e arsyetuar qëllimi mjetin
në dorë të tyre që frikshëm honepsin…

e unë me unë ngarendi djathtas
nga e majta iku mu në mes të rrugës
nëse veç një këmbë andej më ka rrëshqitur
drejtohem në të djathtën
që në mëngjesin e hershëm të mendjes esëll
pastaj dikund kah mesdita mundohem të masë hijen
time të vetme mbi dhe se a më peshon sa trupi
i shëndosh sa mendja ime e përqendruar në gjërat
e llogaritshme për ekzistencën time dhe të familjes…

unë me unë ngarendi dhe majtas
dhe përshëndes në skaj të rrugës ndonjërin
nga ata që morën flamurin dhe turravrap u renditën majtas
dhe zunë vend në krye të rreshtit në krye të vendit si cung
pastaj eci unë me unë sikur t’mos isha fare mbi këtë dhe
sepse më mbetet vetëm hija e zbehur që më mjafton
të hahem më veten e tepruar duke medituar për çdo gjë
të tepërt për një mendje të zakonshme, të tepërt
për një kokë që s’lodhet për të arritur kohën…

unë me unë ngarendi mesit
dhe në mes të rrugës gjej hijen time drejtë
të shkarravitur ecejakeve të thikta dhe vragëve
që dhembin sa herë ma kujtojnë secilën kohë të emrit
tim dhe mbiemrit të babait tim Salihut e nënës sime Xufës,
asaj besnikes së përjetshme të jetës së jetuar ndershëm
prandaj, gjurmët dhembin dhe ofshamat më vijnë nga poshtë-lartë
por humbin në shumësinë e kaq fateve të pallogaritshme si unë…

vështrimin e hedh tek qëndroj në pikën Zero
rreth vetes së njësuar në numër të ditës të çastit
edhe pse grupin e gjakut e kam zero pozitiv e i bie
çdo grupit tjetër për secilën jetë njeriu që është në rrezik…

unë me unë mbytem në paturpësinë e imagjinatës
që më tërheq rreth jetës duke më thënë se jam një pikë
qoftë dhe një pikë në kaosin e gjërave që sillen rreth esencës
amen, sa mërdhijë disa shkallë nën zero atmosferë të ndjenjës
në ecje të thikta duke kërkuar caqeve të pakuptimta të jetës…

sërish ngarendi njëtrajtshëm çdokund
dhe jam përsëri vetvetja deri në fund
duke deshifruar kodet e vështira të jetës
nëpër ecjen vertikale hullive të vetvetes…

Prishtinë, 2010


7. VDIQ  E DJESHMJA

Vdiq përgjithmonë e djeshmja jote
me veten mund të hahesh
ta pështysh në fytyrë
t’ia thuash të pathënat,krejt çka ke dashur
t’i thuash e s’ke mundur ta takosh Hijen tënde
në hapësirat e pa jetuara bukur
krejt çka të  ka mbetur peng i djeshëm
një mur i trashë na ndanë nga mendësia e saj…

2
i ke parë duke kalëruar egër,mbi të djeshmen
dhe kanë rrejtur sërish përmbi orët e fatit
dhe ia kanë shkërdhyer nënën asaj buzëmbrëmjeje
asaj mesnate ia kanë bërë të nëntëdhjetenëntat
mor e kanë kurvëruar kurvat dje mbrëma të veten aq bukur
dhe kanë sharë mbi çështjen kombëtare antikombëtarët

3
e djeshmja vdiq sikur hapat e tu udhëve të kërkimit
duke takuar dikend që s’e ke dashur as ta shohësh…
ke dashur ta takosh dikend që s’ke mundur as ta arrish
ta kesh në celularin tënd e që të kanë thirrur të tjerët
pa asfarë rëndësie vetëm sa për ta rënduar kohën

4
pra përshëndetu me të djeshmen, ajo shkoi në vend
të vet dhe s’kthehet për miliona vjet kurrë më
nëse s’e ke arritur Mollën e Artë harroje veten përgjithmonë
je një i pafat i pandreqshëm,je veç një frymëmarrës udhëve tua
kah s’i bien askushi me veçantitë tua të tmerrshme për të qenë
ngjyra e ndërgjegjes dhe identitetit tënd që s’e vëren askushi

5
një mur i trashë na ndanë nga mendësia e saj
tash mendo ndryshe,nis një lojë dhe ndërroja ndryshe gishtat fyellit
mendo një tjetër melodi nëpër telat e këputur të heshtjes…
nga e kaluemja jote s’ka mbetur asgjë për ta plehëruar t’ardhmen
veç dihamat e epshit dhe seksi i orëve të mbrame
kanë dhënë shpirtin e vet mbi aktet e dëshpëruara
përfundimisht ndryshe mendoje jetën dhe veten tënde
kapërthurur numrave të quajtur Njerëz
dhe mos provo ta prishësh qetësinë publike
të dënon ligji sa të djegin edhe flokët

6
vdiq e djeshmja jote përgjithmonë
dhe hija e saj ka mbetur e mbaruar në hapësirat e padukshme
është shuar e gjitha nga vetja që ke pasur dhe duhet të pajtohesh
me ligjet e këtij kozmosi të tmerrshëm dhe kaq prefekt i ndrequr
sa të mos mundesh kurrë të dalësh nga kufizimi i mendjes
sado që parashikon larg e më larg të përtejmen dhe s’ka mundësi
të njihet e përtejmja,mund të supozohet dhe mund vetëm të jesh
e Sotmja sikur ishte e Djeshmja dhe të shuhet çdo gjë e jotja
kështu e ka fatin dhe krejt kozmosi sipas një parashikimi
bazuar në teori të pabesueshme që s’janë për t’iu besuar

7
dhe vdiq e djeshmja ne duart e krimit
në duart e lavireve rrodhen fatet e së djeshmes fatale
në imagjinatën e mendësive t’uritura shpresuan cerberët
dhe morën pjesën e Cezarit dhe pjesën tjetër të varfër e lanë
melodi e këputur udhët e mia të kërkimit në njeri në veten e tepruar
po endem po endem për ta mësuar tejpërtejen pa dobi

8
tash dua të ngulitem këtu mbi një mendim
duke i dëgjuar këto pika të ditës me shi të përjetshëm
fli i bëj me veten time në gjuhën e vargut që s’i bindet assesi pësimit
dhe besoj, naivisht i besoj të përkohshmes që do kalojë me dhembjen
e shpirtit për t’paarritshmen dhe të përjetshmes që vret zërin e t’përkohshmes
aq bukur me hipokrizinë e orëve në ecje pahetueshëm
drejt rrokullisjes nëpër horizontet e vizioneve t’pabanuara
pra, vdiq e djeshmja, bëjani varrin në mendim të bukur dhe me urti
rrugë tjetër s’ka për të arritur te kuptimi i humbur…

Tetor, 2010.


UNË JAM SHENJA

Njëjshëm  e bëj ecjen
si përpara kur isha i vetëm

as ritmin e hapave s’e ndërrova
se asgjë s’ka ndodhur
përveç hijes sime të stërzgjatur
dhe që e urrej ndonjëherë
kur e shoh si zvarritet vetëm
udhëve të kërkimit e fati kërkund
as njeriu as humanja as zëri i t’vërtetës

unë prapë jam shenja
në kohë si një hu i ngulur në dinjitetin
që s’pjerdh kush në te mësa në një mut

shenja në hapësirë që jeton e ec
që orientohet me një tru
që flet me një gjuhë dhe që
fjalët avullohen në rrjedhën
kaotike të harresës e të vetëharresës
me vonë shkoj në WC-në publike
dhe kryej nevojën shqip si të gjithë
njerëzit, frymoj me të përgjithshmen

dhe të përveçmet e shënjojnë ditën dhe çastin e tyre
për interesin personal për identitetin e gjërave
që kurrë s’i kam njohur,
për hair na qoftë hapja  e tregut të shitësve e stërshitësve
të ideve kombëtare…
unë strukem në lëkurën time e frikohem se s’më zë biografia
e gjërave që s’ndodhën as të martën sepse ishte e martë
të premten s’do të ndodhë asgjë
sepse në vikend mendimet dhe idetë e mëdha duan pak rrezitje
pak pushim pak ringjallje në bregun e qetësisë

pra, unë jam shenja
që eci që gjuaj në shënjestër të vetvetes
dhe prapë eci e eci derisa ta ha të tërin si kafshë - Naim Kelmendin

Shtator, 2010

Naim Kelmendi: ”Në një jetë pas Krishtit”, poezi, botoi Rugova Art, Prishtinë 2010

Bota e librit
Kodi i kthimit kah vetvetja

(Naim Kelmendi: ”Në një jetë pas Krishtit”, poezi, botoi Rugova Art, Prishtinë 2010)

 


         Prend BUZHALA

Diçka e ka lënduar qenien e jetës sonë historike e kohore dhe poeti gjendet në kërkim të këtij lëndim-spastrimi. Poeti është në kërkim, jepet pas diskursit lirik të këtij gjakim-kërkimi. Ndodh që gjatë shtegtimit, duke e kërkuar pikën tënde të ekuilibrit, atë pikën arkimediane, ti nuk e di se ku do të të shpjerë ky kërkim. Porse Naim Kelmendi e ka të qartë këtë aventurë që në nismë:

Gjithçka jeton
me mendjen time
gjatë kërkimit për ta arritur majën

E pra, vetë poeti është qendër e këtij kërkimi, pika ku niset e rikthehet në aventurën e kërkimit të majës, të pikësynimeve të idealeve, një kujtesë për dhiatë të re mendimi. Ndonëse shkrimtari, në thurjen e kësaj poezie hyrëse (“Gjithçka dhe asgjë’” që përbën edhe njësinë ballore artistike- programatike), përdor diskursin meditativ dhe atë eseistik-lirik, atëherë është e kuptueshme që edhe ligjërimi poetik të ngërthejë tipare të këtij procedimori: rrjetin e pasur asociativ-semantik, qëndrimin autorial, meditimin e lirshëm, frymën spirituale a të zërit të brendshëm etj. Të gjendesh afër gjithçkaje e kurrë më pranë një asgjëje, rruga e kërkimit është e mundimshme, deri kah fundi i zhgënjimit, dhe aty befas ti e sheh |ndriçimin që s’preket”, sikur të ishte një Tokë e Premtuar, për të cilën ti rravgon mundimshëm me dekada...dhe e sheh vetëm me sy... “si hije e bukur prej hyjnie”. Është loja kontrapunkteve mes kalueshmërisë së jetës dhe vazhdimësisë së shpirtit të qenies sonë autoktone, si vlera që qëndrojnë amshueshëm në kohë dhe hapësirë. Është njaj karakteri kalimtar i ekzistencës sonë, kurse një funksion estetikisht i bukur, mbetet rrugëtimi prej kalvaresh e mundimesh... Poezinë le ta lexojmë edhe si vetëdije të formuar ironike të folësit lirik: të pranosh gjithçkajen dhe asgjënë, do të thotë të pranosh absurdin e synimit tënd a të aspiratës sate, si një paradoks niçean. Paradoksi ironik ecën më tutje: nuk është njësoj si ta ndjesh absurditetin a pakuptimësinë e përpjekjeve personale për të arritur te asgjëja jote, si burim dhe masë e gjithçkaje!


 



Lirika e kërkimit: njeriu i frustruar i ekzistencës

Përgjatë tërë librit subjekti lirik  na e shfaq atë leksionin e madh historik të ekzistencës sonë: të jesh vetvetja, ta dëgjosh së pari zërin tënd të brendshëm, se ç'i dëgjon zhurmat jashtë; atë Unë-in tënd të vërtetë (ciklet “Njeriun kërkova” dhe “Të jesh vetvetja”). Ti gjendesh në situatën kur e ke ndjerë atë domosdoshmërinë e brendshme për të bërë diçka që nuk përputhet me bindjet tua, kurse më vonë e sheh se procesi i tillë ka krijuar vlera tejet të dobishme për të gjithë, ani se ke qenë e ende je i kapërthyer prej rregullash të hekurta, prej etiketash të mirësjelljes oborrtare, ideologjike, apo të kërkesave të rrepta që nuk i lëshojnë pe dritës, impulseve të aventurës madhështore e të pasur jetësore, ...dhe detyrohesh të veprosh kundër zërit tënd, vetëqenies dhe qeniesimit. E pranon rolin e tij të komunikimit të këtyre të vërtetave. Ai bëhet bashkëpjesëmarrës i këtij shtegtimi jete, mbijetoje, nëpërmes një shpirti të ndërdijes që vjen tek zgjimi ynë i brendshëm... nëpërmes përvojave shpirtërore. Kjo përvojë i shndërrohet poetit në shpirt mendimi, shpirt të vetëdijes, kundruall një situate shqetësimesh, turbullimesh, tensionesh; për ta përballuar këtë gjendje dhe për t’iu sjellë të tjerëve atë shëlbim shpirti, atë spastrim,të brendshëm që vjen si shpëtim historik… dhe mu këtu ti sheh diçka tjetër, e sheh mallkimin e mëkatit histori-bjerrës, të një jete “pas Krishtit” , mbetur si një përbaltje mbi historinë tonë, kurse LIRIA E SHPIRTIT të ndrydhet nga njollat që e rrethojnë, nga oktapodët a demonët (poezia “Prapë demonët”).
Nga bashkat e mjegullave që e mbulojnë shikimin për të mos parë… aty për aty të kaplon një frikësim edhe nga vetvetja, një ikje edhe nga liria që e ke aq pranë, një ikje tragjike në tjetërsim… Aty shfaqet një rreze e shkurtër drite në kohë (“Ku jemi me kohën”, “Koha përtej dhimbjes”), dhe përsëri sikur gjithçka bie në fashën e asgjësë. Ky subjekt i pjekurisë së tillë shpirtërore, i të përndritshmes, është i ndërgjegjshëm se sa proces i vështirë kalvaresh është, por e ndien atë kënaqësinë e këtij zëri se sa çlirues është, se çfarë shkalle të lartë energjie jetësore e identitare ngërthen (të jesh vetvetja – thotë poeti), se me çfarë përvojash të jashtëzakonshme pasurohet... Në këso situatash konfliktuale, të brendshme (Kadare shkroi në libër të tërë për këtë problematikë brendashqiptare dhe e quajti “Mosmarrëveshja”), është e qartë që konflikti brenda identitetit të qenies sonë është tejet kompleks, motivimet janë të dyfishta, i pari - për çlirim dhe për të qenë vetvetja, i dyti - për t’iu përmbajtur konvencës, rregullit të jashtëm, për të qenë i bindur dhunshëm, i përmbahet etiketës së hekurt, që e tërheq prapa qenien në regresin historik, që e shtyn në veprime shpesh irracionale, që shpesh e urren, që e shtyp së brendshmi, që dëshiron ta hedhë, por që e shtrëngon të mos e gjejë paqen te vetvetja. Njeriu i frustruar i ekzistencës, tragjikisht, sikur në secilën ambicie qenka i dënuar për dështim, për të mos lejuar që të ndodhë çlirimi i vetvetes nëpërmjet të vërtetës… dhe pikërisht këtu ndodh ajo që shënohet si hop i pjekurisë shpirtërore të qenies: kalvari i dhembjes së tillë të shpirtit, të rrethuar me oktapodë (cikli “Mbrojtja nga oktapodët”), përbën një pjesë tejet të rëndësishme dhe të lirimit të energjisë…
Dy motive gjenden në këtë konflikt kompleks, në këtë mosmarrëveshje njohëse të ndërsjellë brenda qenies së copëzuar të etnitetit e entitetit. Poeti e ka ndjerë këtë sfidë të  dhembshme të përballjes, dhe do të ketë qenë një zhgënjim masiv, që ka kaluar në trajta të tjera të të jetuarit: në agresion kundër vetvetes (“Çast zhgënjimi”), në kor korbash e zhurmë të korbët; kur shpëtimi kërkohet si një bishë e plagosur në vallen e djallit, me biografinë e tmerrshme të vetvetes; gjallimi i një jete në kaos, ku vlerë ka besa e një lavireje; egërsimi frustues pas një qëndrimi vertikal a një maje vlerash dhe ty të mbetet ta bësh jetën në një arkë ngushëllimi; mësyjnë me flamuj të dufit të tmerrshëm me biografi të egra prapashpine… Porse kjo qenie e copëzuar, e ka artin e vet të të jetuarit, dëshiron të mbijetojë, e ka mbijetojën e vet të shpirtit. Dhe ky është ai çelësi i motivimit të mëtejmë: të jetojë në një situatë të tillë. Një jetë pas Krishtit, sikur shënjon të kaluarën tonë të dështimeve, të frustrimeve të pafund të mos-arritjes drejt Majës, dhe mu këtu, tani, është krijuar baza për komunikim, krijimi i një niveli të ri të gjallimit, i një hopi të ri të cilësisë së qenies sonë, i krijimit të ndjesisë së shpresës dhe i vizionit për të ardhmen... (cikli “Balada e kthimit në atdhe”). Dhe jo vetëm historia, literatura apo përgjithësisht letërsia, na i shkroi e këndoi baladat e gjata të qenies sonë; apo atë anën e tragjikes sonë  një shenjë poetike e dëshpërimit tonë absolut, i klithmë-vajtimeve tona mbi fatalitetin e tillë historik, e cila ende na recitohet mbi kokën tonë.

Në substancën e vetvetes

Folësi lirik, shpesh i depersonalizuar, i kësaj poezie, të duket se qëndron si një Subjekt Mbikohor, si një Unë Tejkohor, shëtit nga epoka në epokë, hyn e del nëpër mite e legjenda, përbirohet nëpër dhunë e luftëra, nëpër mbijetoja e pasione kërkimesh, nëpër mendime e sprova të zgripeve dhe i rikthehet vetes, atyre situatave e impulseve të pasura jetësore, burimeve të intelektit dhe mendimeve të tij... E bart atë kryqin e vet të jetës (shenjë e bartjes së mundimeve historike të qenies etnike) një jetë të tërë! Një jetë të tërë personale dhe një jetë të tërë mbi dymijëvjeçare!
Poeti e ka këngën e tij si mundësi të manifestimit të vet; kurse poezia është trajtë e përjetimit intim. Pra, në aventurën e formësimit poetik, autori, në mënyrë të pashmangshme, e rikrijon të gjithë përvojën e tij dhe qëndrimin e tij ndaj rrethit, duke e bartur atë në trajtën e intelektit krijues dhe në trajtën e thënies poetike. Ndodh që në situatën e një ndjesie krejtësisht të çarmatosur e të pafuqishme, mu në pikën e majës kardinale të paraqiten poeti dhe poezia (poezia “Mos kërko majën tënde”) i lënë në mëshirën  lakuriqe të fatit, pranim-pohimeve e mohimeve agresive, plotëkuptimeve dhe absurdit të pakuptimtë, pikëllimit dhe arrogancës, dilemave jetësore (“Jetë historike nudo”) dhe, së fundmi, mbasi kanë ngjarë të gjitha, në këtu udhëtim a aventurë kërkimi të pashmangshëm, i mbetet t’i rikthehet vetvetes, ballafaqimit:

të jesh vetvetja
në substancën tënde

mu aty ku ai do të jetë i vendosur në sfondin e kohës, në raport me vetveten e me të gjitha(poezia “Me vetveten”). Me gjithçkajen e me asgjënë! Me të qenit vertikalisht! Me të qenit vetvetja! Pikërisht ai spektri i gjerë i ndjesive, i mundësive të këtij kërkim-pasioni, i veprimit të shpirtit njerëzor, i hirit të tij, i folesë së tij të dashurisë, pikërisht kjo është ajo vetëdija për renesancën e shpirtit e të besimit në vetvete, i kthimit shqip te vetvetja (poezia “Patjetër”). Është Kodi Shqip i ekzistimit – nja kararsisi-i a spastrimi i njollës së mëkatit historik nga vetvetja, i vetëdijes për pranimin e vetvetes – kjo përbën edhe atë rinjohjen supreme e tejet të çmueshme, që buron nga sfidat e ballafaqimit me vetveten. Prandaj, poezia e Naim Kelmendit na vjen artistikisht kaq autoktone, me ato tonet e njohura eliptike të urtisë së trashëguar të gjenit rugovas a të dendësisë së thënies urtake të Azem Shkrelit. Ti e lexon lirikën e një seance a procesioni krejtësisht intim, në të cilin njeriu mbetet i vetëm e me vetveten, kurse Kelmendi këtë e objektivizon mahnitshëm, duke e krijuar atë distancën objektive aq të dëshirueshme e të njohur, duke e depersonalizuar Unë-in folësit lirik, kurse poezia mbetet se mbetet alternativë personale e mbijetesës. Poeti tashmë i ka ballafaquar sfidat me vetveten, me jetën, me kohën, pa luhatje dhe pa mëdyshje, kurse frytin poetik të këtij vetë-sfidimi, të këtij abortusi historik-kolektiv, e komunikon me forcë lirike e meditative, në mënyrë thellësisht të vërtetë e të sigurt.

Mori Shkodër, moj mizore…



SHKRUAN REXHEP SHAHU,TIRANE





Po të mos kishte shkrue Zija Çela, nuk pata ndërmend me shkrue asnjë fjalë për çfarë po ndodh në Shkodër. Por mjeshtri më nxiti. Ani kërkujt mos me i ardhë mirë, për kërkënd mos me shkrue, mjaft që me vetën jam në paqë. E thashë atë fjalë që pata e dita në ato ditë kur fjalës më së shumti i është bjerrë vlera, kur rrena thuhet e del brenda sekondave, kur po ndodh ajo që është marrja e zotit me ndodhë, ku në mortë bëhet gjyq, kur politika e ditës ndyn si mos zot ma keq shpirtin e njerzve, kur më të zezë se ky mot i zi na e bën shpresen opozita që më së pakti din me opozitue, ose më së shëmtueshëm po opoziton. E të mendosh pastaj se pas ca vitesh do i vijë radha të jetë në pushtet.

Kujt me i shkrue? Pse me shkrue? Kujt me i folë? Kush merr vesh? Kush dëgjon? Në këtë mot të keq e ditë pragmorti mungon fjala e duhur e burrave të urtë.

Dhe e nisa me dy vargje të një kënge të madhe : Mori Shkodër, moj mizore/ Pak na u duke e shumë na dole… Sepse sa po shoh e dëgjoj, sa po prek e ndjej, më së shumti nuk po kuptohet Shkodra. Ajo është në hallin e vet, në atë hall të kahmotshëm qyshse është ngulë në atë vend që edhe zoti vetë ia ka lakmi.

Gjithmonë Shkodra u është dukë pak të tjerëve por gjithmonë u ka dalë shumë…

Ajo, që për hir të zanatit nuk po mundem me e përtypë, është rrena. Me fjalë kudo e kurdo, thuajse nga të gjithë, thuhet se në Shkodër ka 1 metër ujë, 1.5 metër ujë, levizet vetëm me varka, nuk ka bukë me ngrënë, nuk ka ujë më pi, nuk nuk nuk dhe fajin e ka qeveria!!!

Fjala thotë ndryshe, por për bela e fat të keq të fjalëfolësve, kamera jep pamje tjetër. Kujt ti besoj une dhe ti, fjalës apo kamëres. A mundet të levizë ndonjë veture apo makinë kur uji është 1 metër apo 1.5 metër, a mundet?!

A mundet të ecë ndonjë burrë, grua apo fëmijë në këmbë kur uji është 1 metër apo 1.5 metër, a mundet?! As Edi Rama jo që është politikani më i gjatë, nuk mundet me ecë kur ka aq ujë. Thuhet një metër ujë dhe njerzve u shkon uji maksimumi në gju. Çfarë metri kanë mediat tona?!

Por si i bëhet, kujt ti besojmë ne shikuesit e teleshikuesit, kur uji që shihet nga kamerat nuk i ka mbuluar gomat e makinave, parakolpet e makinave. Normal që aq ujë ka në Dri, ka në Bunë, ka në Liqenin e Shkodrës, por jo në rruget e Shkodrës mor ta marrsha! Rrenë që rrëzohet në çast dhe nuk skuqet folësi i lajmeve, as shkruesi pse pamja që ofron kamera e zbulon fjalën rrenë në çast. Ani, le të jetë rrenë, vec të shahet qeveria!! Mirë, le të shahet qeveria, por profesioni i gazetarit ku shkoi!?

Mbi 10 mijë ha tokë e përmbytur. Po, por duhet qartësuar, çfarë është kjo tokë, a është nën kulturë apo thjeshtë është teritor. Është teritor, më së shumti djerrë ose jo nën kulturë.

Dështoi Sali Berisha, faji është i Sali Berishës reciton nga maja e thanës Edi Rama. Jo mor zotëri, nuk ke gjetë kohën e duhur, çeshtjen e duhur, të ka ra natë në shënjestër të pushkës. Nuk fiton vota kësisoj, nuk fiton simpati. Se robi e din se nuk ka qeveri që shtyhet me zotin. Ka dekë Enveri, tha Zija Çela! Dhe njerzit në Shkodër e dinë fort mirë, ani pse ia ka qejfi ndokujt me ba hajgare.

Sipas Ramës, më vjen sinqerisht keq që nuk është pozicionuar dot si opozitë e nevojshme e këtij vendi në këto çaste historike, i bie që po të largohet sot Sali Berisha e të shkojë Rama në zyrën e tij, ai do ti mbarësojë brenda ditës punët e mbrapshta të këtij vendi, të këtij moti dhe do t’ua vejë lakun në fyt dy Drinave, edhe Drinit të Bardhë edhe Drinit të Zi!! Do t’i kthejë mbrapsht përpjetë! Ej, njerëz, s’është çasti për luftë me qeverinë, është çasti për ndihmë, ose më së paku, me ditë me heshtë e me ditë me ndje dhimbje. Ndryshe, duhet me kërkue largimin e qeverisë së Malit të Zi, të Serbisë, të Gjermanisë, të Polonisë, të Bullgarisë se është shumë vapë atje… Përralla!!

Më saktë e qartë, meqë mësova këto vite për infrastrukturën e kullimit, ta dijnë gjithë ato që duan të dinë, se nuk ka qeveri në botë që bën infrastrukturë kullimi në atë rajon për një sasi të tillë reshjesh. As sot as mot, as njëqind a dyqind vjet më pas.

Po, mundet, me kohë në dispozicion e me shumë lekë në dispozicion, me u sigurue më shumë disa argjinatura. Mundet edhe me u thellue Buna, por të mos harrojmë se gjithë llomet e ujrave në Bunë do të derdhën dhe ti thello sa të duash se prapë mbushet Buna, ai lumë mrekullie, i fjetur që s’kuptohet a ec a rri.

Mundet siç thotë specialisti kompetent të ndërtohet Skavica dhe pastaj shpëton gjithë rajoni. Por nuk bëhet me urdhër peshku as sot as dje. Nuk e ka ndalue askush askënd deri në 2005 ta ndërtonte Skavicën. As pas 2005. Por nuk është kollaj. Me e pa lojën e shahut nga jashtë shumëkush sheh gabime, por me hy me luajtë vetë, nuk din me luajtë sepse siç thonë për shahun, shumëkush e din, por pakkush e luan atë lojë.

Edhe ato shtëpia në ato fshatra që u ka shkue uji 1 metër, nuk i ka ndërtue as kjo qeveria aktuale, as ajo para kësaj në ato vende ku janë ndërtue. I kanë ndërtue të zotët e tyre, të cilët, në mos e paçin ditur deri sivjet, ta mësojnë për sot e mot, se ka mundësi që dimër për dimër apo pranverë për pranverë, do të duhet me duru për disa ditë ujin mysafir. Do të duhet me i nxjerrë orenditë në katin e dytë të vilave aq të bukura e me i lye shtëpitë pasi të ikë uji. Taksirat, por me mend në krye, sepse pahiri askush nuk ka ndërtue shtëpi aty ku e ka në tul toke, aty ku shkodrani shkodran denbabaden, nuk e ka begenisë me ndërtue shtëpi.

Sepse, siç më tha një mik shkodran sot, vjen pronari i tokës mor zot nojherë me e zgjat kryt e me pa. Shef e shef dhe ik prapë në punë të vet, por veç na kujton se dhjetë muaj jeni të bekum prej zotit me jetue në ato vende të Shkdorës, por dy muaj, ban vaki, gjuan edhe peshk se të vjen peshku në oborr. Pronari i tokës, sipas mikut tim, ishte uji që ka ardhë tani e vjen kur ti teket, pa pyet qeveri.

Po na del prej shumëkujt këto ditë se po u dhimbsen shkodranët më shumë se sa u dhimbset vetja shkodranëve. Kësaj i thonë në Shkodër, me ba hajgare.

Ajo që nuk më len të qetë as dje e as sot dhe sa herë ka situata të tilla e del fjala për ndihma dhe emergjenca, është mendësia komuniste e njerzve, e zyrtarëve, e ndihmëndarësve, e listëhartuesve e ndihmëkërkuesve.

Thelbi, është thelbi ky. Janë ca vemie, ca biznesmenë të specializuar për marrje, shperndarje ndihmash që presin situata të tilla. Dhe shishja e vajit e falur ka futë në sherr vëllezërit gjithmonë në këto 20 vjet. Edhe pse nuk ka dikush nevojë për të, por është mall i falur dhe e duan të gjithë. Shumë më e fisme dhe fisnike me i dhënë lekë në dorë kujt i takon, pa ndërmjetës, pa sekserë, pa listëhartues, pa magazinëkërkues…

Shtohen fiktivisht sipërfaqet e dëmtuara, orenditë e dëmtuara, pasuritë e dëmtuara, kulturat e dëmtuara. Kjo, thonë në Shkodrën Shkodër, ashtë marrja e zotit!

Se mendohet si në komunizëm, që shteti duhet me shkue e me mëkue njerzit, me ua futë lugën në gojë, po shfaqet këto ditë kjo gjë e importuar në Shkodër, ndonëse rrallë. Nuk kam bukë, thotë dikush. Kujt po i thue nuk kam bukë, para se me i thënë burrit tënd, vëllait tënd, të afërmëve të tu a të burrit. Nuk i ka hije dhe nuk e bën një shkodran shkodran një gjë të tillë.

Më ka vdekë fëmija prej të ftohtit… Jo, jo, nuk zen kjo në Shkodër, nuk mbin.

Shkodra edhe në pikun e diktaturës, edhe në luftrat e rrethimet më të egra, ka mbajt veten mrekullisht, i ka dalë vetja boll gjithmonë. Nuk ka dalë kot qysh moti ajo fjala se Shkodra është shtet më vete. E të ardhurit në Shodër e rreth saj, që çuditën e tutën sot prej këtij gazepi, kanë me u mësue shpejt se duhet me u bë si shkodranët, me mendue e me jetue si ata. Kot nuk i ka dalë kënga ku i thonë Shkodrës se pak na u duke e shumë na dole.

Këto ditë, kur më së shumti fjalët pa vend shtojnë dert e më e hijshme është me heshtë ose me mundë me mbyllë gojën e mos me thanë noj marri, siç thonë në Shkodër, specialitët duhen dëgjuar, strukturat e shtetit duhen lënë të punojnë, qeveria të menaxhojë se si Shkodrës mundet me i ndodhë edhe tjetër kujt dhe nuk ka durim Shkodre tjetër kund, nuk ka mençuri e maturi Shkodre tjeter kund, nuk ka dashuri për shtet e komb si në Shkodër tjetër kund.

Se si thotë ajo fjala e urtë, pa e ditë unë a është e vertetë, kur ka ken Shkodra qytet, në Londër janë kullotë dhent.




Sot Shkodra, si në atë këngën e fillimit, nuk po bën luftë me shtatë taborre, por me ujin. Jo me zotin. Në Shkodër nuk mallkon askush ujin. As shtetin. As qeverinë. Ka radhën e vet uji tash për tash. Se në Shkodër, siç e kam mësue moti, nuk ka komunizëm, nuk gjen, edhe shkodran edhe komunist, që shan e mallkon zotin, që përzihet në punët e zotit, që e ngatërron qeverinë me zotin…

Çfarë ndodhi më 1 nëntor 2025?

  Serbia ka heshtur lidhur me raportimet se një serb është plagosur dhe rrëmbyer nga Xhandarmëria serbe në territorin e Leposaviqit, në veri...