Armela Hysi
Përshtypje nga novela:“Legjenda
e dashurisë së Arkitekt Sinanit me Sulltaneshën Mihrimahn”, e shkrimtares Vilhelme Vrana Haxhiraj “Mjeshtre e Madhe e
Penës”
Zonja e Letrave Shqipe, “Mjeshtrja e Madhe”, Vilhelme Vrana Haxhiraj, me
mëse 42 tituj botuar në 20 vitet e krijimtarisë së saj, në një jetë të rifituar
prej dhëmbëve të diktaturës komuniste, vjen në këtë pragpranverë me një libër
të ri. Autorja vjen sërish për të rinovuar takimin e saj me lexuesit me novelën e bukur“Legjendë...apo e
vërteta e një dashuri e hyjnore?!” ku
flitet për dashurinë e jashtëzakonshme tëArkitekt Sinanit me Sulltaneshën
Mihrimahn. Ajo
i sjellë lexuesit të letërsisë së saj një libër që lexohet shpejt,
por që lë vrag dhe mbetet në mendje për një kohë të gjatë. Në këtë rrëfimtari
trill, Vivra duke hyrë në botën shpirtërore të njërës prej femrave më të
njohura në hierarkinë dhe politikën e Mesjetës, me mendje, shpirt dhe zemër na
çon larg, shumë larg si në kohë, ashtu, edhe në hapësirë.
Nuk di nëse bota njerëzore do të zgjidhë
ndonjëherë dhe do të vërtetojë
dualitetin, nëse ka qenë “ambicia”e Zotit që krijoi njeriun, apo ambicia e
njeriut që krijoi Zotin, natyrisht ky i fundit imagjinar apo sureal. Përditë ndeshim që njeriu virtualisht beson në
ekzistencën e një fuqie të mbinatyrshme, së cilës i falet, i lutet, madje deri
në një cak apo kufi, edhe i beson fuqisë së tij. Porse në përçapjen e
shoqërisë njerëzore në këto 21 shekuj-dëshmi qytetërimi, njihen qartë dy nga
llojet e krijimeve që njeriu përfeksionoi si provë të ekzistencës së tij mbi
planet. Nëse kjo vërtetohet ndonjëherë, për çdo skeptik, një lidhje e tij me
një forcë të mbinatyrëshme superiore, është e sigurtë, se të dyja këto, janë
dhe kanë shërbyer si porta komunikimi të reales me irealen, të dukshmes me të
padukshmen apo të mundshmes me të pamundurën. Diçka e tillë si mënyrë
komunikimi në novelë ekziston te ndërtesat dhe librat, si dhe te lidhja e
njeriut me Zotin. Këto lidhje në novelë përshfaqen tek dashuria për artin dhe
konkretisht, skulptura e Sinanit apo piktura e Mihrimahnit, që për autoren,
arti i shprehur në to, luan rolin e fijeve të padukshme që gërshetojnë ndjenjat
e tyre. Në këtë rast arti gurskalitur i arkitektit të famshëm apo ndjenjat e
Sulltaneshës të shprehura në të ujtën e pikturave Ebru, në novelë, zenë vendin
e personazheve që shprehin ndjenjat virtualisht. Pra në këtë novelë kemi të
bëjmë me çdo lloj përmbajtje a pamje që nënkuptojnë këto fjalë në shekuj përmes
sendeve jofrymorë.
Është një komunikim ky, ndërmjet njerëzve me
njëri-tjetrin, prezent, me brezat e kaluar e të ardhshëm, komunikimi i njeriut
me hyjnitë , apo, siç duan të besojnë idhëtarët e ndryshëm të asaj lidhjeje
shpirtërore e ndërgjegjësore mes vetë Perëndisë me njerëzit. Kjo lidhje me, apo
pa ndërgjegjen e plotë të vetëqenies humane, por si një gjë që i vjen natyrshëm
dhe gati-gati instiktivisht, sepse me atë gjithmonë lidhet diçka hyjnore që u
përket të dy faktorëve të këtij binomi: “dashurisë”.
Këto dy krijime, që sipas Hygoit në “Katedralen e
Parisit”, mund t'i quajmë se janë në një pikëtakim i ndërsjellë për nga
zhvillimi dhe lehtësia e arritjes së shprehjes. Kjo pasi në një frymëzim gjenial,
profetik, ai thotë se si në shekuj njeriu ka përdorur ndërtesat si kulmin e
elokuencës së tij shpirtërore, në këtë mënyrë jep mesazh për ekzistencën,
njohuritë, madhështinë, por dhe intimitetin e botës së tij të brendëshme.
Ndërsa ardhja e letrës, shtypshkronjës, librit të leht’arritshëm tashmë tek
lexuesit, e bëri të “çlirojë” energjinë e tij krijuese në të, duke zëvendësuar
pra pjesërisht, arkitekturën gjeniale, me elokuencën letrare. Pra lidhja
ekzistuese mes botës së brendshme shpirtërore
me botën e jashtme që është
libri, i cili shkon te lexuesi, janë mënyra se si njeriu zbulon dhe kondenson
në art madhështor frymën hyjnore që gjendet brenda tij. Këtë gjithmonë dhe
parreshtur ai e arrin, i frymëzuar nga ndjenja hyjnore “dashuria”.
Nëse
arti i shprehur në gurë nga arkitekt Sinani, apo në letër nga sulltanesha
piktore është monumentale, por padyshim ajo që mbetet pas njeriut, ose pas
fasadës së këtyre veprave artistike që jetojnë më gjatë se artisti, është
dashuria, ajo ndjenjë për të cilën njeriu jeton. Njeriu krijon për të thirrur:
“Unë jetoj, kurse arti im apo vepra ime,
pas meje, ndërkohë do të shprehin përjetësinë… ”
Ndaj Mihrimahni me Sinanin u dashuruan, se
përballë të qenësishmes përherë ekziston harresa që njeriu është i vdekshëm,
por duke bërë art, duan të thonë e të vërtetojnë se dashuria e pavdekshme vetëm
me të mund të shprehet. Vetëm me një art simbolik e të pakrahasueshëm, ku
shprehet bota e brendshme e artistit, përceptohet kjo ndjenjë sa e bukur dhe po
aq e dhimbshme. Dashuron sepse, dashuria është gjithëçkaja që bashkon dy
shpirtra binjakë dhe që plotëson njeriun, duke e bërë atë më njerëzor dhe më të
dhimbshur.
Kushdo qoftë ky njeri, i lindur nga dy prindër
të rëndomë, apo i vetë Të Madhërishmit Sulltan Sulejmani, një ndër figurat më
të ngritura dhe më të ndritura në botën e asaj kohe, të periudhës së tij dhe
gruas së tij të ligjshme Hyrrem Hanëmi, ka nevojë për pak liri vetjake. Në
pozita të tilla është edhe e bija e tyre, Princesha e kësaj historie,
Sulltnesha Mihrimahn, e cila kërkon të
gjejë gjysmën e vet, që ka nevojë ta realizojë me magjinë që dhuron dashuria e
pavdekshme.
Gjithmonë
janë të pranishme këto mendime grishëse dhe sa filozofike, po aq edhe të
stamposura në poret e të përditëshmes. Janë sa të shumëpërgjigjura dhe të
shumërrahura, po aq edhe konstante pa
përgjigje, që qarkullojnë në mendjen e lexuesit tek nis të bashkëudhëtojë me
dashurinë e Sulltneshës Mihrimahn me njërin ndër mjeshtrit më të mëdhenjë të
arkitekturës së Mesjetës dhe të të gjithë kohrave, Arkitekt Sinanin. Me këto
personazhe të Mjeshtres së Madhe ,Vilhelme Vrana Haxhiraj në novelën
e saj më të re, ku përfshihen figura historike nga më të njohurat e kohës së
tyre që shkrimtarja i sjellë në këto faqe me një histori të prekshme dashurie.
Nëpër faqet e novelës flitet për një dashuri të madhe, të parealizuar që shkon
kundër rrymës së kohës, sepse kjo ndjenjë që e madhon njerinë, nuk e zgjedh as
kohën kur duhet të lindë, as vendin, as shtresën shoqërore se ku do të
zhvillohet. Është paqtimi dhe njehsimi në një të vetme i dy shpirtrave që nuk
njohin moshë apo rregulla, nuk diktohen as urdhërohen por vetëm shkrihen tek
njëri-tjetri aq natyrshëm sa edhe hyjnitë do t’i kishin zili. E dëlirë, e
pafajshme si rrezja e diellit, e hajthme si vet rinia, e bukur e dhimbshme, lozonjare, plot dritë dhe
lumturi, e tillë përshkruhet nga autorja dashuria e jashtëzakonshme e
sullatneshës me arkitektin shqiptar.
Një princeshë otomane, ëndrrathyer në
dashuri dhe një arkitekt që dashurinë e tij e shndërron në art, shprehur në
ndërtesa madhështore, të cilat edhe sot pas katër shekujsh ngrihen të dëshmojnë
e të frymëzojnë njerëzimin për vepra të mëdha që përshkohen nga ndjenja e
dashurisë së përjetshme...Si këto vepra madhore, e tillë, hirplote dhe e
madhërishme, erdhi deri në ditët tona kjo legjendë dashurie, që ngeli sekret i
shekujve. Por e sotmja udhëton në të djeshmen dhe duke e zhbiruar atë, u heq
koren plagëve të kohrave për të njohur bukurinë e jetës, një jete që nuk
ekziston më.
***