U bënë 20 vite punë e lodhshme në fushën e krijimtarisë letrare të
shkrimtares vlonjate Vilhelme Vranari Haxhiraj që na bën të ndihemi krenar. Ajo
hyri në këtë fushë sa të vështirë dhe po aq të bukur e me vlerë, me një konceptim dhe këndvështrim të ri Ndryshe mbi botën, natyrën, shoqërinë
dhe artin letrar.
Në këtë këndvështrim me përmbajtjen dhe formën e re që solli, Vilhelmja është një novatore e shquar, një nga pararendëset e letërsisë së sotme moderne.Ajo pasqyron me vertetësi gjendjen reale të shoqërisë së çdo kohe ,pabarazinë shoqërore e veçanërisht pabarazinë gjinore. Shkrimtarja ia doli me artin e portretizimit, t'i rijapë të gjallë përfaqësuesit më tipikë të shoqërisë në rrethanat e kohës, duke nxjerrë në pah imazhin farsë që fsheh, zbeh ose zvogëlon diferencimi klasor dhe gjinor...
Personazhin “Femër”, shkrimtarja e paraqet si viktimë të ndërtimit
të padrejtë të shoqërisë dhe tregon gjendjen e saj të robëruar, në mosha, profesione dhe në mendësi të
ndryshme.Te fati i saj ndikon diferencimi klasor, mosvlerësimi si një potencial
i rëndësishëm në familje, në komunitet e në rang kombëtar, ndaj tarjtohet e
papërfillur, si shtojcë e burrave, apo përdoret si mjet fitimi përmes
shfrytëzimit dhe poshtërimit të pashembullt, si Stela, te romani"Dhembje
nëne", lrena Prizreni, te
romani"Rrëfim në të perënduar",
Elisa te novela "Çmimi i dualizmit" apo Kaltra te romani "Loja
e mëkatit".
Në skicat apo në tregimet e novelat, shkrimtarja i jep vertetësi personazhit dhe idesë.Duke qenë pjesë e gjysmës së vuajtur e të mohuar të sistemit , portretet përvijohen duke nxjerrë në pah më fort tiparet morale se sa ato fizike. Personazhi realizohet me përshkrimin e shpejtë të gjesteve dhe kryesisht me anë të monologut të brendshëm. Mund të përmendim këtu prozën e shkurtër të titulluar " Dashuria plagoset, po nuk burgoset", ku në çdo paragraf lexuesi përjeton një gjendje të dhimbshme.
Pothuajse në të gjitha personazhet duke përfshirë edhe vet shkrimtaren, janë të zhytur thellë në mendime që përpëliten brenda realitetit në një jetë të brendshme intensive, ku në retrospektivë flet e lëngon shpirti i plagosur. Mbi bazën e tipareve të skicuara me disa detaje, imagjinata e lexuesit i rindërton ato në kompleksitetin e tyre e në perputhje me kushtet sociale, ekonomike e politike të kohës. Pikërisht këtu qëndron një nga vetitë e artit të Vilhelmes.
Njerëzit e thjeshë, autorja i ka përshkruar me ndjenjën e dhembjes, por dhe të dashurisë, kurse anën tjetër të kësaj ndasie të padrejtë si dhe veglat e tyre, i përshkruan me përbuzje, me ironi e deri në sarkazëm. Edhe pse e revoltuar nga padrejtësitë e kohës, si askush tjetër, ajo thotë:"Zgjatma dorën te ecim bashkë!"
Qëllon shpesh gjatë leximit të ndalemi te shumë shprehje figurative me ngarkesë emocionale të përafërta me ato të folklorit, porse janë shprehje të reja frazeologjike të tilla:
-Kush i del pushkës përballë, nuk i trembet plumbit!/-Me një të shtrënguar dore, ndanin gjerdhe dhe sinore./- “Zoti pa burrë mos më lëntë, po një të tillë mos ma dhëntë!”/- Nëna pa mend e që flet pa qira, i fut djemtë në bela./-Faji ngelet jetim...U bë qyrk e doli në rrugë, por askush nuk e pranoi si të vetin./- Mos lejo të të pushtojë zemërimi, se t’i vesh sytë e ta errëson gjykmin!”etje...
Në skicat apo në tregimet e novelat, shkrimtarja i jep vertetësi personazhit dhe idesë.Duke qenë pjesë e gjysmës së vuajtur e të mohuar të sistemit , portretet përvijohen duke nxjerrë në pah më fort tiparet morale se sa ato fizike. Personazhi realizohet me përshkrimin e shpejtë të gjesteve dhe kryesisht me anë të monologut të brendshëm. Mund të përmendim këtu prozën e shkurtër të titulluar " Dashuria plagoset, po nuk burgoset", ku në çdo paragraf lexuesi përjeton një gjendje të dhimbshme.
Pothuajse në të gjitha personazhet duke përfshirë edhe vet shkrimtaren, janë të zhytur thellë në mendime që përpëliten brenda realitetit në një jetë të brendshme intensive, ku në retrospektivë flet e lëngon shpirti i plagosur. Mbi bazën e tipareve të skicuara me disa detaje, imagjinata e lexuesit i rindërton ato në kompleksitetin e tyre e në perputhje me kushtet sociale, ekonomike e politike të kohës. Pikërisht këtu qëndron një nga vetitë e artit të Vilhelmes.
Njerëzit e thjeshë, autorja i ka përshkruar me ndjenjën e dhembjes, por dhe të dashurisë, kurse anën tjetër të kësaj ndasie të padrejtë si dhe veglat e tyre, i përshkruan me përbuzje, me ironi e deri në sarkazëm. Edhe pse e revoltuar nga padrejtësitë e kohës, si askush tjetër, ajo thotë:"Zgjatma dorën te ecim bashkë!"
Qëllon shpesh gjatë leximit të ndalemi te shumë shprehje figurative me ngarkesë emocionale të përafërta me ato të folklorit, porse janë shprehje të reja frazeologjike të tilla:
-Kush i del pushkës përballë, nuk i trembet plumbit!/-Me një të shtrënguar dore, ndanin gjerdhe dhe sinore./- “Zoti pa burrë mos më lëntë, po një të tillë mos ma dhëntë!”/- Nëna pa mend e që flet pa qira, i fut djemtë në bela./-Faji ngelet jetim...U bë qyrk e doli në rrugë, por askush nuk e pranoi si të vetin./- Mos lejo të të pushtojë zemërimi, se t’i vesh sytë e ta errëson gjykmin!”etje...
Gjuha letrare artistike në funksion të brendisë
Në rrugën 20-vjeçare
të saj, stili letrar, gjuha artistike ka njohur rritje të vazhdueshme.Duke
u rikthyer te vepra e saj e parë, vëllimi poetik”Loti nuk ka faj”ku po të vërejmë nivelin artistik, shprehjet figurative
apo pasigurinë metrike, të gjitha këto flasin për një përvojë letrare
fillestare. Nëse e krahasojmë këtë vëllim poetik me romanin e saj të parë
"Dhembje nëne", që u botua
menjëherë pas tij, ajo është ulur aty tamam si një nxënëse apo një studente e
zellshme që kërkon të zerë vend në kolanën e letërsisë pse jo, edhe të arrijë
rezultatet e më të mëdhenjëve. Synimin për të qenë vetvetja në këtë fushë, e ka
realizuar jo vetëm nga tematika dhe përmbajtja, por edhe nga stili letrar,
gjuha e pasur artistike, si dhe nga përngjasimi i frazeologjisë dhe i fjalorit poetik
në çdo vepër të botuar. Në këtë prurje të bollshme letrare, autorja si risi ka sjellë një pasuri fjalori, me fjalë
që nuk përfshihen në Fjalorin sinonimik, që zëvendësojnë një tog fjalësh dhe që
kanë forcë shprehëse. Ose përdor shumë shprehje frazeologjike të njohura nga
folklori, por edhe të reja, që i japin veprës vlera të mëdha filozofike e
psikologjike, duke e bërë më të lexueshme dhe më tërheqëse.
Vit pas viti, botim pas botimi, diçka krejt origjinale, krejt ndryshe, fillon të spikatë në larminë e tematikave, në trajtimin e problematikës së tranzicionit dhe veçoritë e saj artistike. Brenda periudhës përherë në ngritje të krijimtarisë së saj (1996- e në vazhdim) autorja i jep çastet e frymëzimit përmes figurash të pasura e të larmishme.
Vit pas viti, botim pas botimi, diçka krejt origjinale, krejt ndryshe, fillon të spikatë në larminë e tematikave, në trajtimin e problematikës së tranzicionit dhe veçoritë e saj artistike. Brenda periudhës përherë në ngritje të krijimtarisë së saj (1996- e në vazhdim) autorja i jep çastet e frymëzimit përmes figurash të pasura e të larmishme.
Vihet re se epiteteve
tepër të konsumuara, ose të përdorura pa mjeshtëri, ua zënë shpesh vendin epitete
të reja me fjalë të reja që i kanë dhënë origjinalitet stilit të saj
letrar. Me mjete krahasuese dhe shprehëse, Vilhelmja i jep forcë e qartësi
mendimit mbi problemet sociale që shqetësojnë autoren dhe mbarë
shqiptarët. Ajo ngre zërin kundër plagëve të vjetra dhe të reja të shqiptarëve,
të cilat kërkon t’i mjekojë me mendimin dhe fjalën e saj letrare, që buron nga
një shpirt i mardhur e i lënguar ndër vite. Autorja ngrihet me një zë të
fuqishëm, kundër çdo lloj padrejtësie, diferencimi dhe mohimi klasor apo
social, si: trafikimit dhe përdorimit të narkotikëve
dhe armëve, kundër krimit spontan apo të organizuar, kundër trafikut të mishit
të bardhë, që është shndërruar në një industri fitimprurëse,kundër tregtimit të
fëmijëve, kundër korrupsionit dhe sa e sa dukurive negative. Këto vihen re
në të gjitha veprat e Vranarit, por unë po veçoj romanet "Ringjallur si Krishti", "Loja e mekatit" ,
"Vonë tejet vonë", “Ankthi
i së vërtetës”,”Jetë në udhëkryq”,
“Rrëfim në të perënduar”, “Një mall i
pashuar”etje…ku personazhet,
viktima të fenomeneve negative, këlthasin
e ulërasin pasi kërkojnë ndryshim,duan drejtësi.
Ndjenjat më të thella kombëtare dhe shoqërore janë shprehur me të shumtën e rasteve nëpërmjet personifikimeve apo apostrofave, drejtuar atdheut, flamurit, Vlorës, detit, natyrës prrallore të vendit. Duke u bërë dëshmitare të së kaluarës dhe të tashmes, ajo përmes letërsisë ka lidhur tri kohët, ku shprehet: “E sotmja tronditëse, nuk më lë të harroj të djeshmen tragjike dhe të mendoj për të nesërmen dilemë që po troket…!” .Ky është motivi që e udhëheq autoren në çdo vepër sepse, “nuk mund të jetë e sigurtë e ardhmja, nëse nuk pranojmë të shkuarën dhe të tashmen”-shprehet me të drejtë ajo. Mungesa e drejtësisë në vend , ku ligjin e bënë dhe e zbaton paraja apo rruga, ajo shprehet: “Drejtësia është e barasvlertë me lirinë e shpirtit, të cilën e vendos vetëm i virtytshmi!”
Ndjenjat më të thella kombëtare dhe shoqërore janë shprehur me të shumtën e rasteve nëpërmjet personifikimeve apo apostrofave, drejtuar atdheut, flamurit, Vlorës, detit, natyrës prrallore të vendit. Duke u bërë dëshmitare të së kaluarës dhe të tashmes, ajo përmes letërsisë ka lidhur tri kohët, ku shprehet: “E sotmja tronditëse, nuk më lë të harroj të djeshmen tragjike dhe të mendoj për të nesërmen dilemë që po troket…!” .Ky është motivi që e udhëheq autoren në çdo vepër sepse, “nuk mund të jetë e sigurtë e ardhmja, nëse nuk pranojmë të shkuarën dhe të tashmen”-shprehet me të drejtë ajo. Mungesa e drejtësisë në vend , ku ligjin e bënë dhe e zbaton paraja apo rruga, ajo shprehet: “Drejtësia është e barasvlertë me lirinë e shpirtit, të cilën e vendos vetëm i virtytshmi!”
Po këmbëngulja e njohur
për pasuri letrare artistike, për larmi në funksion të përmbajtjes, u bë më pas
një meritë e saj.
E tërë rruga 20-vjecare e krijimtarisë së Vilhelmes mund të përfytyrohet si një kurbë që fillon të ngrihet mbi pengesat që has, arrin në kulmin e saj dhe vazhdon të qëndrojë po aty. Gjuha e autores është e pastër, ajo është njohëse e mirë e normës letrare të gjuhës shpipe, të cilën di ta përdorë, ta flasë e ta shkruajë bukur atë. Pasuron fjalorin vazhdimisht si mjet arti dhe stilin e saj artistik duke krijuar dhe fjalë të reja me efekt stilistikor. Për shembull:
*epokbëmat- kohë të mbushura me ngjarje,/ -zhegvere,- i nxehti përvëlues i verës,/
E tërë rruga 20-vjecare e krijimtarisë së Vilhelmes mund të përfytyrohet si një kurbë që fillon të ngrihet mbi pengesat që has, arrin në kulmin e saj dhe vazhdon të qëndrojë po aty. Gjuha e autores është e pastër, ajo është njohëse e mirë e normës letrare të gjuhës shpipe, të cilën di ta përdorë, ta flasë e ta shkruajë bukur atë. Pasuron fjalorin vazhdimisht si mjet arti dhe stilin e saj artistik duke krijuar dhe fjalë të reja me efekt stilistikor. Për shembull:
*epokbëmat- kohë të mbushura me ngjarje,/ -zhegvere,- i nxehti përvëlues i verës,/
-laklitarë -e kishte litarin
si lak në fyt,/-hallvite, -vitet e gjata vuajtjesh e mjerimi,/
-mikgjendur,
- iu gjend si mik,/ -tejzvargur,- ( mëse / tepër/ shumë i zvarritur/
-Nënnjeri- njeri me nivel jo normal në gjykim,/ -nënzëshëm-nënzëriti=
foli me zë të ulët sa mezi dëgjohet,/ -i parlindur -lidhet me brezat
e shkuar,lindi i pari fëmijëve,/
-Nevetja
- qenia ime,/ -mallzhuritur=e dogji, e përzhëliti mall i madh për gjithçka,/
-buzudha-
sapo fillon një rrugë këmbësorësh,/-fatcak= deri këtu e kishte fatin( kufiri i
fatit,/-anrrugë= në anë të rrugës, ose anës së rrugës, etje...
Në mbi 40 librat e saj ndeshim neologjizma,
përzierje të formave dialektore, frazeologji poetike e folklorike apo aforizma
të goditura që i japin bukuri dhe gjallëri të veçantë artit të saj letrar. Le të shohim disa aforizma,
ndryshe do t’i quaja fjalë të urta, për të cilat kemi nevojë:
*Shkenca është fuqia sunduese dhe mjeti që i
kundërvihet paditurisë./ -Nevoja e bën
njeriun të gjejë rrugë të reja në zbulimin e të panjohurave,/ -S’ka vlerë
shkenca dhe ligjet e saj, kur s’gjejnë zbatim,/ -Shkenca ka vlerë kur i shërben
zhvillimit e jo shkatërrimit,/ -Tradita, sjellja e mirë apo vesi trashëgohen
nga familja,kryesisht nga nëna,/-Nuk mund të jesh qytetar i mirë, nëse nuk je
bashkëshort i mire,/ -Gruaja është shtëpia, por emrin e mirë të familjes e merr
burri,/ -Femra që rend pas burrit paralli e bukurosh, është e paracaktuar të
jetë fatkeqe,/ -Gruaja të cilën burri e konsideron shok, është një thesar
vlerash i paçmuar,/-Njeriu i aftë e besnik, meriton vëmendje dhe nderim.
Si një nga figurat më të vlerësuara të letërsisë së viteve të
pas'90-ës, si brenda dhe jashtë vendit, i janë akorduar shumë çmime
prestigjioze, Vilhelmja, është njëkohësisht edhe një ndër shkrimtaret e rralla
me diapazion më të gjerë krijimtarie, shumëdimensionale që vazhdon të japë një
kontribut të vyer në letërsinë shqipe. Për prurjen sasiore dhe cilësore në dobi
të zhvillimit të artit letrar në Shqipëri ajo është vlerësuar me shumë çmime të para, me Çmimin e Karrierës, me Medalje
Argjendi, kurse nga Presidenti i
Republikës me urdhrin “Mjeshtre e
Madhe e Penës” dhe me Medalje Ari.
Në disa çaste të
rëndësishme historike, sidomos në vitet e para të demokracisë, Vilhelmja si prozatore, romanciere dhe si publiciste,
përfaqëson mendimin më përparimtar të kohës. Publicistika e saj kombëtare
dhe shoqërore përshkohet nga vërtetësia e realitetit politiko -social dhe është
një kontribut i madh në zhvillimet e një demokracie perëndimore, e
shprehur përmes veprave letrare.
Ajo sjell një pasuri fjalori e një përvojë të çmuar për brezat dhe qëndron rehat në shtratin e gjerë të letërsisë shqipe si një art bashkëkohor modern dhe një shkrimtare krejt origjinale.
29-5-2017
Ajo sjell një pasuri fjalori e një përvojë të çmuar për brezat dhe qëndron rehat në shtratin e gjerë të letërsisë shqipe si një art bashkëkohor modern dhe një shkrimtare krejt origjinale.
29-5-2017