2015-01-04

Ekzistenca e Zotit dhe Argumenti i Skicimit



Murteza Mutahhari



Argumenti më i thjeshtë dhe më i përhapur që ka të bëjë me ekzistencën e Zotit është ai mbi skicimin. Kur′ani Famëlartë përmend krijesat e botës si ajete d.m.th. shenja nga Zoti. Zakonisht thuhet se struktura dhe rendi i përkryer i gjërave janë provë për ekzistencën e një force koordinuese.96 Thuhet se ky argument - ndryshe nga të tjerët siç janë ai i Lëvizësit të Parë, domosdoshmërisë dhe mundësisë (burhan al-wuxhub wa imkan), si dhe argumenti i të ardhurit në ekzistencë dhe përjetësisë (burhan al-huduth wa kidam) dhe ai i Të Besueshmëve (burhan al-Siddikin), të cilët kanë thelb të pastër filosofik, teologjik dhe racional - është një argument natyror dhe në përgjithësi empirik. Ai ka thelb të zbatueshëm dhe i ngjan të gjithë argumenteve dhe vërtetimeve të tjera që janë fryt i përvojës njerëzore.

Në Perëndim, David Hume97, filosofi skocez i shek. XVIII, hodhi dyshim mbi këtë argument dhe që atëherë shumë njerëz në Perëndim ende kanë mendimin se argumenti mbi rregullsinë, që është mbështetësja më e madhe e besimtarëve, e ka humbur besueshmërinë e vet. Mosbesimi në të argumentuarit për ekzistencën e Zotit e sidomos në argumentin e skicimit, bëjnë pjesë në shkaqet e animit nga materializmi në Perëndim.

Tani do të diskutojmë mbi pasojat dhe ndikimet e dëmshme [të arsyetimit] të zotëri Humeit.
Hume shkroi një libër me titull Dialogje mbi Religjionin Natyror. Në atë libër, një person fiktiv, i quajtur Cleanthes, mbron argumentin e planit të përkryer, ndërsa personi tjetër imagjinar, me emrin Philo e sulmon atë e kështu këta dy persona zhvillojnë debatin. Edhe pse Hume nuk është materialist, ai përpiqet të vërtetojë se argumenti i paraqitur nga besimtarët s′ka bazë shkencore, çka përbën të njëjtin rast me atë të materialistëve. Ai mendon se të besuarit është çështje zemre dhe nëse argumenti i skicimit mund të përvetësohet si bazë racionale, mund të thuhet vetëm se:

Rendi i dallueshëm në natyrë, pavarësisht nga gjithçka që është thënë, sugjeron - nëse nuk vërteton - se ′Shkaku ose shkaqet e rregullsisë mesaduket kanë njëfarë ngjashmërie të largët me inteligjencën njerëzore′. Përtej kësaj, ne nuk zotërojmë ndonjë mënyrë për tejzgjatjen e argumentit me qëllim vërtetimin e ndonjëgjëje mbi karakteristikat e këtij shkaku apo shkaqeve.98

Humei, gjithsesi është filosofikisht skeptik dhe agnostik. Për të thuhet:

David Hume gjithë jetën u morr me diskutimin mbi vlefshmërinë e arsyetimeve të ndryshme, të cilat synonin vërtetimin e ekzistencës së një Qenieje Hyjnore. Në fletoret dhe letrat e tij të hershme, ai u thellua në mënyrë të vazhdueshme mbi problemin në fjalë, duke treguar të metat apo gabimet në argumentet e një sërë mendimtarëve religjiozë. Në punime të ndryshme të tij, Hume e kritikoi rreptësisht arsyetimin e përdorur nga disa prej filosofëve religjiozë. Ndoshta për shkak të përhapjes së atëhershme të argumentit të rregullsisë, një nga nismat kryesore [që ai ndërmorri] ishte një kritikë e tejpërtejshme e tij. Ai punoi për njëzetepesë vjet rreth kësaj çështjeje duke plotësuar dhe librin e tij të njohur Dialogje mbi Religjionin Natyror.99

Argumentin e rregullsisë Humei e shpreh nëpërmjet fjalëve të Cleanthesit në këtë mënyrë:

Shikojeni botën, vështroni të tërën dhe çdo detaj në veçanti. Do kuptoni se ajo s′është gjë tjetër veçse një makineri e stërmadhe e nëndarë në një numër të pafund makinerish të vogla, të cilat përsëri janë të ndashme deri në një shkallë të cilën shqisat dhe aftësitë e njeriut s′mund ta ndjekin dhe shpjegojnë. Të gjitha këto makineri të ndryshme dhe madje pjesët e tyre më të imta janë të sistemuara aq saktësisht me njëra-tjetrën saqë të gjithë njerëzit që mendojnë për to i magjeps në habi dhe i tërheq në admirim. Pështatja mahnitëse e mjeteve ndaj qëllimeve në të gjithë natyrën, i ngjan me përpikmëri - ndonëse i tejkalon pamatshëm - prodhimeve të shpikjes së planifikimit, skicimit, mendjes, intelektit dhe urtësisë njerëzore. Rrjedhimisht, nga ngjashmëritë midis pasojave natyrore dhe krijimeve njerëzore, ne gjykojmë - sipas të gjitha rregullave të analogjisë - mbi ngjashmërinë e shkaqeve të tyre gjithashtu, dhe e konsiderojmë Krijuesin e natyrës disi të ngjashëm në mendje me njeriun, megjithëse në përputhje me përmasën dhe madhështinë e makinerisë natyrore, Krijuesi i saj zotëron aftësi më të mëdha. Në sajë të këtij argumenti a posteriori, dhe vetëm në sajë të tij, ne vërtetojmë menjëherë të ekzistuarit e Zotit dhe ngjashmërinë e tij me mendjen dhe intelektin e njeriut.100

Hume, me gjuhën e Philonit skeptik, i cili i drejtohet Cleanthesit, e sulmon kështu mendimin e këtij:

Nëse ne shohim një shtëpi, Cleanthes, atëherë me sigurinë dhe vendosmërinë më të madhe konkludojmë se ajo shtëpi ka patur arkitektin e saj, sepse kjo është pikërisht ai lloj pasoje që jemi mësuar të shohim të rrjedhë nga ai lloj shkaku. Por, me siguri s′do pohosh se universi pat ngjashmëri të tillë me një shtëpi, që me të njëjtën siguri dhe vendosmëri të konkludosh një shkak të ngjashëm, ose të thuash që ngjashmëria këtu është e plotë dhe e përkryer. Një mungesë e tillë ngjashmërie është aq e qartë, sa e shumta që mund të pretendosh është vetëm një hamendje, një supozim dhe pandehje e guximshme mbi një shkak të ngjashëm.
Me sa jemi në gjendje të dimë a priori, materia mund ta ketë burimin e rregullsisë brenda vetes, po ashtu si mendja; dhe idea se disa elementë me ndërmjetësinë e një shkaku të brendshëm të panjohur mund të vijnë në rregullin dhe renditjen më të përkryer, nuk është më e vështirë të konceptohet se ajo që idetë dhe domethëniet e tyre në mendjen e lartë të universit të vijnë ngjashëm në atë gjendje rregulli dhe harmonie përmes ndërmjetësisë së një shkaku të brendshëm të panjohur.
Njëmend vallë do më thotë ndokush që një univers i rregulluar mirë duhet të burojë nga një mendje dhe mjeshtëri si ajo e njeriut, sepse ne kemi përvojë nga kjo? Për vërtetimin e këtij argumenti kërkohet patjetër që ne të kemi përvojë në burimin e botëve dhe me siguri nuk mjafton ajo që ne kemi parë anije dhe qytete të burojnë nga mjeshtëria dhe shpikja njerëzore?
A mund të pohosh se mund të tregosh ngjashmëri të tilla ndërmjet strukturës së një shtëpie dhe krijimit të një universi të tërë? Mos vallë e ke parë natyrën në gjendjen e rregullit fillestar dhe sistemit harmonik të elementeve? Mos u krijuan botërat përpara syve të tu? Dhe, a ke patur rastin e kohën që të vëzhgosh zhvillimin e plotë të dukurive nga fillimi i shfaqjes së harmonizimit fillestar deri tek përkryerja përfundimtare e tij? Nëse po, tregoje përvojen tënde dhe shpalose teorinë që keT101

Së dyti, në teorinë tënde, ti nuk ke arsye t′i atribuosh përsosmëri Zotit, apo të thuash që ai është i liruar nga të gjitha gabimet apo papërkryeshmëritë në veprat e tij Të paktën, duhet të pranosh se për ne është e pamundur që me anë të shqisave dhe të menduarit tonë të kufizuar të themi nëse kësisoj rregullsie, në krahasim me të tjera që mund të ekzistojnë, madje edhe realet, ka gabime të mëdha, apo meriton lavdërim të vërtetë. A do të mundet një fshatar, nëse atij i recitohet Eneida102, të japë koment se ajo poemë është absolutisht pa asnjë gabim dhe mangësi, ose madje t′i japë vendin e saj përkatës midis veprave të intelektit njerëzor? Është fakt se ai asnjëherë s′ka parë ndonjë prodhim tjetër.

Por, nëse kjo botë do të ishte vepër aq e përkryer, përsëri mbetet e papërcaktuar dhe e dyshimtë nëse karakteristikat e saja të mira i duhen atribuar [para së gjithash] Krijuesit të saj. Nëse vështrojmë një anije, natyrisht që do kemi një mendim të lartë për intelektin e krijuesit të një mekanizmi kaq të ndërlikuar, të bukur dhe të dobishëm. Dhe çfarë habie do të ndjenim po të zbulonim se ai mekanik është një person i trashë i cili ka imituar të tjerët dhe se kopjon një punim, që gjatë rrjedhës së shekujve dhe pas shumë provash, gabimesh dhe korigjimesh, vlerësimesh dhe shkëmbimi mendimesh, dalëngadalë u zhvillua dhe u përmirësua! Para se struktura ekzistente filloi të llogaritej, ka mundësi që në përjetshmërinë e gjithanshme të jenë prishur e gjymtuar shumë botëra, dhe gjatë shekujve e në periudha të pakufizuara shumë punë shkoi kot, mjaft përpjekje të pafrytshme u ndërmorrën dhe një përmirësim i ngadaltë por i pandërprerë vazhdoi gjatë periudhave të pafundme në artin e botë-krijimit. Kush mund të përcaktojë se ku qëndron e vërteta në çështje të tilla? Kush mundet madje të vlerësojë se cila në mesin e shumë teorive që u propozuan e të edhe më shumë hipotezave që mund të përfytyrohen, është më e mundshmja?103

Ne s′kemi kurrfarë të dhënash që të shtrojmë çfarëdo sistemi kosmogonie.104 Përvoja jonë, aq e papërkryer në vetvete dhe aq e kufizuar - si në shtrirje ashtu edhe në jetëgjatësi, s′mund të na sugjerojë asnjë hamendje të qëndrueshme lidhur me tërësinë e gjërave. Por nëse na duhet medoemos të zgjedhim një teori, sipas cilës rregull do e përcaktojmë përzgjedhjen tonë? A ekzistojnë rregulla të tjera përveç ngjashmërisë së madhe ndërmjet objekteve të krahasuara? Dhe, a nuk kanë një bimë apo një kafshë që shfaqen përmes mbirjes ose lindjes, ngjashmëri më të shumta dhe më të mëdha me botën sesa një makineri artificiale që është produkt i mendjes dhe planifikimit?105

Hume [më pas] theksoi se:

Të gjykuarit analogjik i përdorur tek argumenti në fjalë, nuk përbën bazë për asnjë përfundim mbi cilësitë morale të përpiluesit të natyrës, madje edhe sikur të vërtetohet ekzistenca e një përpiluesi të tillë. Idea mbi një Zot, mirëbërës, të drejtë dhe të mëshirshëm, nuk rezulton nga krahasimi i punimeve natyrore me ato njerëzore. Nëse ai rregullues mendohet të jetë si njeriu, atëherë nuk do të kishim arsye të supozonim se ekziston një karakteristikë etike që i përket krijuesit të natyrës. Kur hetohet produkti - d.m.th natyra, dhe shihen të gjitha manifestimet e saja të pakëndshme siç janë stuhitë, tërmetet dhe luftën e një pjese të natyrës me tjetrën - a mund të konkludohet që ky planifikim ka buruar nga një intelekt i drejtë dhe i mirë?106

Një përmbledhje e shkurtër e mendimeve të Humeit në të kuptuarit dhe të kundërshtuarit e argumentit të rregullsisë vijon si më poshtë:
a) Argumenti mbi rregullsinë nuk është argument racional i kulluar që bazohet në aksiomat e para, por një arsyetim empirik që rrjedh nga përvoja mbi natyrën dhe si i tillë duhet të plotësojë kushtet [dhe kufizimet] e vërtetimeve empirike.
b) Ky argument pohon se përvojat afatgjata mbi natyrën tregojnë se ka një ngjashmëri të përkryer ndërmjet natyrës dhe produkteve njerëzore siç janë makinat, anijet e shtëpitë dhe se bëhet e qartë që bota - në kuptimin e raporteve të pjesëve të saj me njëra-tjetrën si dhe marrëdhënies ndërmjet strukturës së botës dhe pasojave e rezultateve që rrjedhin nga ajo - është tamam si një makineri e stërmadhe.
c) Në përputhje me rregullën e përgjithshme që përdoret në arsyetimet empirike, ngjashmëria e pasojave është provë e ngjashmërisë së shkaqeve dhe duke patur parasysh faktin se pasoja dhe prodhimi njerëzor burojnë nga një shpirt, intelekt dhe mendje atëherë edhe bota gjithashtu është krijim i një shpirti, intelekti dhe mendjeje madhështore.

Përmbledhja e kritikave të tij mbi këtë argument është kjo:
a) Themeli i këtij argumenti, pra ngjashmëria ndërmjet punesave të natyrës dhe veprave njerëzore, bazohet në idenë se universi në kuptimin e përbërjes së pjesëve të tij, është si një shtëpi apo makineri, të cilën e ka ngritur dhe bashkuar një fuqi e mençur e jashtme, d.m.th. një intelekt, mendje dhe shpirt e kjo me qëllim arritjen e një sërë synimesh. Por, kjo ngjashmëri s′është e plotë; d.m.th. nuk është e sigurt dhe përfundimtare, por vetëm e mundshme dhe e dyshimtë. Nuk mund të thuhet që ngjashmëria e botës me një makinë është më e madhe se ngjashmëria e saj me një bimë apo një kafshë, e cila ka një forcë rregulluese të brendshme dhe nuk është në asnjë mënyrë e kontrolluar nga jashtë.
b) Ky argument do të ishte një argument empirik po të ish ushtruar shpesh, d.m.th. po të ishin krijuar vazhdimisht botëra reale në këtë trajtë, kushte dhe sistem të tillë nga ana e disa qenieve inteligjente dhe antropomorfe, e ndërkaq të kishim gjetur nëpërmjet përvojës lidhjen e kësilloji pasojash me shkakun antropomorf. Pas vrojtimit të një bote të ngjashme me botërat e ushtruara, do vlerësonim se edhe kjo botë, po ashtu si të tjerat, ka një shkak antropomorf. Mirëpo, s′është kështu. Përvojën që ne kemi në ndërtimin e anijeve, shtëpive dhe qyteteve, nuk e radhisim në kategorinë e përvojave që duhet të kemi mbi botën. Shfaqja dhe formimi i botës, që ndodhi dalëngadalë gjatë miliarda vjetëve, nuk ka ngjashmëri me bërjen e një anijeje apo shtëpie.
c) Përveç kësaj, ky argument synon të vërtetojë ekzistencën e Zotit të Lartmadhëruar, I Cili pëfaqëson urtësinë përfundimtare, fuqinë e pakufi dhe përkryerjen absolute. Edhe nëse gjoja vërtetohet se burimi i kësaj bote është një qenie antropomorfe, kjo s′mjafton që ta ngremë në shkallën e një pohimi. Ky argument do mjaftonte për vërtetimin e Zotit sikur ne, me anë të përvojës, do kuptonim që kjo botë është më e përkryera që mundet dhe që është në përputhje me urtësinë e përsosur hyjnore. Megjithatë, duke patur parasysh faktin se jemi marrë vetëm me këtë botë e nuk kemi parë botëra të tjera që të kryejmë krahasimin midis tyre dhe saj, është e pamundur për ne të kuptojmë nëse kjo botë është e ndërtuar në bazë të mençurisë së përkryer dhe që është bota më e mirë e mundshme. Kjo është tamam si të kërkonim nga një fshatar, i cili përveç një libri (madje ta zëmë se është kryevepra më e mirë) s′ka lexuar asnjë tjetër në jetën e tij, të deklaronte se i vetmi libër që ka lexuar është më i miri që është shkruar ndonjëherë.
d) E zëmë se kjo botë është më e mira e mundshme; kjo përsëri nuk përbën provë për ekzistencën e një Zoti të madhërueshëm, I Cili është përkryerje absolute dhe thelb i pastër, i vetë-mjaftueshëm dhe Qenia e Domosdoshme. Kjo sepse atëherë, ky argument do të ishte provë për ekzistencën e Zotit të Lartmadhëruar nëse do të vërtetonte që kjo botë, përveç të qenit më e përsosura, dhe se një më e mirë se ajo s′mund të merret me mend, është bota e parë që ka krijuar Zoti dhe se më parë Zoti s′kishte përvojë në krijim dhe se gradualisht e përsosi mjeshtërinë e tij, e përveç kësaj nuk imitoi mjeshtërinë e askujt. Mirëpo, asnjëra prej këtyre nuk janë të vërtetueshme. Nga ta dimë ne se Krijuesi i kësaj bote nuk e ka kopjuar këtë mjeshtëri nga një vend tjetër? Dhe, si e dimë që në rrjedhën e përjetësisë s′e ka përsëritur dhe shijuar vetë mjeshtërinë e krijimit të botës, s′e ka arritur gradualisht atë dhe një përparim kaq të madh në zanat s′e ka arritur pak nga pak?
e) Krahas gjithë kësaj, në botën ekzistente vihen re të meta, ligësi dhe gjëra të shëmtuara që nuk puthiten në urtësinë e përsosur Hyjnore, siç janë stuhitë dhe përmbytjet, tërmetet, sëmundjet, fatkeqësitë, etj...

Këto ishin shkurtimisht vërejtjet e Humeit dhe ne i paraqitëm me gjuhën e Lindjes.

Tani do i shqyrtojmë këto vërejtje:

1. Idea e zr. Hume se argumenti mbi rregullsinë ka thelb empirik është e gabuar. Kemi të bëjmë me empirizëm kur duam të zbulojmë raportin e një dukurie të vrojtueshme me një dukuri tjetër të vrojtueshme.107
Me fjalë të tjera, empirizmi mund të jetë i zbatueshëm në zbulimin e lidhjeve midis dy pjesëve nga natyra e jo në zbulimin e lidhjes ndërmjet natyrës dhe të mbinatyrshmes. Pra, metoda empirike është e mundur në natyrë aty ku vërejmë një dukuri të caktuar dhe duam t′i zbulojmë shkakun ose shkaqet me anë të eksperimentimit, ose kur kërkojmë të përcaktojmë pasojat dhe rrjedhojat e asaj dukurie. Për shembull, nëpërmjet të eksperimentuarit mësojmë për raportin midis ngrohjes së ujit dhe shndërrimit të tij në avull dhe midis ftohjes dhe kthimit të tij në akull. Kur dy gjëra vijnë njëra pas tjetrës dhe jemi të sigurtë për mospjesëmarrjen e një faktori tjetër, vlerësojmë se njëra prej këtyre dyjave është shkak për tjetrën. Prandaj, kushti për një marrëdhënie empirike është që të dy anët e saj të jenë të vrojtueshme për shqisat dhe të ndodhen brenda përfshirjes sonë.

Tani, të shohim a është të vërtetuarit e ekzistencës së një skicuesi të ndërgjegjshëm nëpërmjet rregullimit të përkryer të botës, një argument empirik. Para se t′i hetojmë natyrën argumentit mbi rregullsinë, është e domosdoshme të shqyrtojmë natyrën e një arsyetimi tjetër të njohur që zr. Hume e quan tërësisht empirik, ndërkohë që argumentin e skicimit të përkryer e konsideron disi të ngjashëm me këtë. Ky argument përfshin të konkluduarit mbi ekzistencën e të menduarit, intelektit dhe urtësisë tek njeriu nga veprat dhe produktet e krijuara nga ai.

A është gjykimi jonë i zakonshëm mbi njeriun - që në bazë të veprave dhe produkteve të tij zbulojmë intelektin, mendimet dhe nivelin e tij të dijes - me të vërtetë një provë empirike e llojit të përvojave që përdoren në zbulimin e marrëdhënieve të dukurive natyrore siç janë lidhja e nxehjes me avullimin dhe e ftohjes me ngrirjen, apo jo? Me fjalë të tjera, a është zbulimi i intelektit, arsyetimit dhe dijes në qeniet njerëzore në bazë të veprave të tyre një përfundim empirik, apo është ky një argument racional (burhan-i ′aqli) ?

Si e dimë ne p.sh., se Bu-′Aliu ishte filosof apo mjek, ose që Sa′diu ishte shkrimtar dhe poet i dhuntishëm? Nga e dimë ne - që vazhdimisht takohemi me persona të veçantë siç janë miqtë dhe mësuesit, studentët dhe kolegët - se njëri është i zgjuar e tjetri s′është, i treti është erudit, kurse i katërti jo aq i informuar? Është e qartë - në bazë të veprave që vijnë prej tyre, nga fjalët që dëgjojmë prej tyre, nga sjellja që vërejmë tek ata, ose në bazë të punimeve dhe shkrimeve të tyre që studjojmë.

Ne s′mund të shikojmë ose prekim drejpërdrejt intelektin dhe dijen e tyre.108 Në parim, dukuritë siç janë të menduarit dhe dija s′janë të vrojtueshme dhe të prekshme.109 Për shembull, nëse kryejmë analizën e trurit të tyre, ose me një aparaturë të veçantë regjistrojmë aktivitetin e tij, mund të zbulojmë një sërë gjurmësh në trutë e tyre, por kurrë s′mund t′u ndjejmë dhe prekim mendimet. Përkundrazi, ne s′e kuptojmë drejpërdrejt të menduarit, intelektin dhe arsyen, veçse në atë shkallë sa kemi mendime, intelekt dhe arsye në veten tonë. Ne kemi kontakt të drejtpërdrejtë vetëm me dijet, mendjen dhe intelektin tonë e kjo është e gjitha. Prandaj asnjë mendje apo ide nuk është në dispozicion të përvojës sonë, që të mund të zbulojmë me anë të eksperimentit raportin ndërmjet një punese dhe tyre. Përkundrazi, në kuptimin empirik ne nuk kemi dijeni për ekzistencën e çfarëdo intelekti tjetër, përveç tonit.

Njëkohësisht, përse e mbi ç′bazë gjykojmë dhe nuk dyshojmë në ekzistencën e mendjes dhe intelektit tek njerëzit e tjerë? Dhe, cila është arsyeja që në bazë të veprave, prodhimeve dhe shpalosjeve të tyre praktike, kuptojmë shkallën e tyre të inteligjencës, ndërgjegjes, mendimit, dijes, shijeve dhe ndjenjave? A s′ka thënë Descartesi që kafshët në parim (përveç njeriut) janë makineri të pavetëdijshme të krijuara në atë mënyrë që të reagojnë si qenie të gjalla? Po sikur të mos jetë kështu? Dhe, nga e dimë se vetëm kafshët janë makina pa shpirt, vetëdije dhe intelekt, që tregojnë shenja të ngjashme me qeniet e gjalla, por që të gjithë njerëzit, përveç meje, s′janë të tillë? Unë nuk jam drejtpërsëdrejti i ndërgjegjshëm për ekzistencën e asnjë inteligjence, mendimi apo ndjenjash, përveç të mijave.110 Ndoshta këto ekzistojnë vetëm te unë dhe s′ekzistojnë te asnjë qenie tjetër! Çfarë prove empirike ekziston që të mos jetë kështu? Prania dhe të vërejturit e inteligjencës dhe mendimit tek unë s′më mjaftojnë që të vlerësoj se diçka krejtësisht e ngjashme me këtë që ekziston tek unë, është e pranishme edhe tek të tjerët. Kjo, sepse për nga terminologjia logjike ky është arsyetim me anë të analogjisë, d.m.th. të konsideruarit e një individi si kriter për të tjerët, e jo një provë empirike që përfshin të eksperimentuarit me një numër të madh individësh të një lloji të caktuar, falë të cilit do përftohej siguria që cilësitë e dalluara nuk kanë të bëjnë vetëm me të kontrolluarit, por vlejnë edhe për të gjithë individët e llojit të njëjtë me ta.

E vërteta është se zbulimi i mendjes dhe intelektit tek njerëzit [që nxirret] nga veprat dhe punesat e tyre nuk bëhet as me anë të analogjisë e as me anë të gjykimit empirik, por nëpërmjet një arsyetimi racional. Është e saktë që njeriu zbulon drejtpërdrejt ekzistencën e qenësive të tilla si intelekti, vullneti apo të menduarit vetëm brenda vetes së tij, dhe bëhet i ndërgjegjshëm për veprimet e tyre - që d.t.th. të mendojë, të vendosë dhe të zgjedhë, pra të përzgjedhë nga mesi i një numri të madh mundësish më të përshtatshmen me synimin e tij. Mirëpo, kur shqyrton veprat e njerëzve të tjerë, megjithëse nuk e vëren intelektin dhe vetëdijen e tyre, sheh aktin e përzgjedhjes në veprimet e tyre. Pra, kur studion veprimet e tyre, ai zbulon se ata zgjedhin vazhdimisht në mesin e aktiviteteve të shumëllojshme dhe të ndryshme, apo madje midis mijëra mundësive nga të cilat vetëm njëra jep rezultatin e dëshiruar. Ndërkohë që mundësitë e tjera janë të pafrytshme, ajo përzgjedhje e veçantë shpie në rezultatin e dëshiruar. Ata gjithashtu e bëjnë përzgjedhjen e tyre në atë mënyrë që të arrijnë rezultatin e dëshirueshëm dhe të braktisin të tjerat.

Për shembull, nëse një njeri merr pendën në dorë dhe kërkon të vizatojë me të mbi letër, ai mund të vizatojë me mijëra forma dhe trajta të ndryshme, nga të cilat njëra p.sh. është ′fal′. Nëse vazhdon të tërheqë pendën nëpër letër mund të vizatojë mijëra forma nga të cilat njëra do jetë ′ende′ dhe nëse e përsërit veprimin e tij, do shfaqen me mijëra forma të mundshme njëra prej të cilave është ′rimi′. Dhe nëse pastaj rimerr pendën dhe shfaqet forma ′falenderimi′, duhet të thuhet që në fakt, ka ndodhur diçka që e ka probabilitetin një e miliardta. Nëse vazhdon me punën e tij dhe shkruan disa rreshta, prej të cilëve shfaqet kjo formë:

″Falënderimi i takon Allahut, Të Lartësuarit dhe të Madhërishmit, [për atë që] të bindurit Atij është rruga për T′iu afruar ndërsa mirënjohja ndaj Tij bekim i dyfishtë. Çdo herë që merret frymë, zgjatet jeta e kur nxirret fryma, vjen lehtësimi për shpirtin. Pra, në çdo frymëmarrje janë dy të mira dhe për çdo të mirë mirënjohja është detyrë...″111

Mundësia që këto gjithë këto gërma janë bashkuar dhe kombinuar në një trajtë kuptimplote rastësisht e jo si pasojë e një përzgjedhjeje të veçantë - pra e kujdesit dhe zgjedhjes, është aq e largët [dhe me një probabilitet papërfytyrueshmërisht të vogël], saqë mund të mos merret parasysh. Pra, arsyeja e njeriut e konsideron atë natyrisht të pamundur. Duke u mbështetur pikërisht në këtë bëhet vlerësimi që konfirmon ekzistencën e një fuqie përzgjedhëse e cila është e njëjta gjë si intelekti dhe vullneti.

Kjo është arsyeja përse themi që të nxjerrit [e përfundimit mbi ekzistencën] e inteligjencës dhe mendimit te njeriu nga veprat dhe prodhimet njerëzore nuk mbështetet as mbi të arsyetuarit analogjik - i cili thjesht përfshin të bërit e vetes kriter për të tjerët si në rastin kur dikush duke ndjerë dhimbje në stomak vlerëson që tek të gjithë njerëzit ekziston [potencialisht] dhimbja e stomakut - e as mbi dëshmitë empirike. Kjo sepse kësilloj dëshmish këtu do të përbënin vendosjen e lidhjes së veprave të tilla me intelektin njerëzor me anë të eksperimenteve të përsëritura, d.m.th. duke vërejtur drejtpërdrejt inteligjencën megjithë pasojat e saja, dhe duke zbuluar raportin midis tyre. Përkundrazi, ky argument është një lloj përfundimi racional, i ngjashëm me atë përmes të cilit mendja gjykon mbi vërtetësinë e raportimeve historike të marra nga burime të ndryshme (mutawatir).112

Pastaj u bë e qartë - dijet dhe të arriturit tonë deri tek mendja dhe intelekti i njerëzve të tjerë s′është rezultat i dëshmive empirike, të mos flasim pastaj për argumentin mbi skicimin, i cili ka të bëjë me gjithësinë dhe lidhjen e saj me Zotin, Të Lartëmadhëruarin.

Kohëve të fundit, kjo ide e gabuar ka gjetur pëlqimin e shumë shkrimtarëve muslimanë arabë dhe ndjekësve të tyre iranianë. Ata përfytyrojnë se thirrja e Kur′an Kerimit lidhur me shenjat e krijimit (ayat) në të vërtetë do të thotë thirrje për një njohje empirike të Zotit. Ata pandehin se kur ne e njohim Zotin përmes hulumtimit të shenjave të krijimit, dija jonë për Zotin bazohet mbi dëshmitë empirike.

Prej këtej ata kanë arritur në një tjetër përfundim qesharak:

″Metoda që duhet ndjekur në çështjet teologjike është e njëjtë me atë të biologëve në njohjen e natyrës dhe se nuk ka nevojë [më] t′i drejtohemi atyre diskutimeve të bukura e të holla filosofike mbi temat teologjike. Në vend që të mbartim turpin e injorancës apo dështimit së të kuptuarit të tyre, po i shpallim të gjitha si të pabazuara.″


Ata s′janë të ndërgjegjshëm për faktin se kufijtë e përvojës [empirike] shtrihen vetëm deri te njohja e veprave të Zotit. Mirëpo të mësuarit mbi Zotin me ndihmën e të kuptuarit të krijimit i arritur me mjete empirike është një lloj arsyetimi racional.

2. Zr. Hume ka pandehur se teistët duan të vërtetojnë se bota ka një ngjashmëri të plotë me veprat dhe prodhimet njerëzore e në bazë të asaj që ngjashmëria e pasojave përbën provë të ngjashmërisë së shkaqeve, duan të vërtetojnë se ngaqë bota është krejtësisht e ngjashme me një makinë apo shtëpi, atëherë edhe ajo ka një krijues të ngjashëm me bërësin e një makine apo shtëpie.

Zr. Hume [u] thotë [atyre] se nuk është kështu: ″bota, përpara se t′i ngjajë një anijeje, një makine apo një shtëpie, ngjan më shumë me mekanizmin e bashkërenditur e vetërregullues të ndonjë bime apo kafshe″.

Së pari, në përgjigje të zr. Humeit, themi: Domethënia e asaj që parashtruat Ju është se bota nuk është si një anije apo makinë por i ngjan vetes! Mos vallë Ju pritnit që bota të mos ishte si vetja e saj? Mos ndoshta bimët apo kafshët s′janë pjesë e kësaj bote? Në të vërtetë, është fjala për të njëjtat bimë dhe kafshë që, sipas vetë mendimit Tuaj, janë krijuar ashtu që të jenë vetërregulluese porsi një mekanizëm industrial i përparuar, njëmijë herë më i ndërlikuar se anijet dhe makinat që prodhojnë njerëzit. Prandaj, shenjat e fuqisë krijuese në një bimë apo një kafshë janë më të dukshme se në një anije apo shtëpi. Rrjedhimisht, nëse krijuesi i anijes dhe makinës është i pajisur me intelekt dhe [aftësinë e] të menduarit, atëherë ka një arsye më të madhe që Krijuesi i gjithësisë, fuqia krijuese e Të Cilit shpaloset ndër bimë dhe kafshë, është me të vërtetë i pari që zotëron urtësi dhe intelekt.113

Së dyti, vërejtja e zr. Hume se ky argument në thelb përbën një lloj analogjie (tashbih) me qëllim vërtetimin e pranisë së ngjashmërisë së përkryer ndërmjet krijimeve së Bërësit të natyrës dhe prodhimive të njeriut, është e gabuar. Është e pamundur që veprat e Krijuesit të jenë krejt të ngjashme me prodhimin e dorës njerëzore. Përkundrazi, ashtu siç Krijuesi i natyrës është përtej ngjashmërisë me njeriun në kuptimin e thelbit dhe veçorive, po ashtu edhe në aspektin e fuqisë krijuese dhe vepruese Ai ndodhet përtej ngjashmërive me të.114

Njeriu është pjesë e natyrës dhe si i tillë, ai është një qenie në një gjendje të vazhdueshme bërjeje dhe lëvizjeje drejt përkryerjes (takamul) ku e gjithë përpjekja e tij qëndron në të shkuarit nga gjendja e mundësishmërisë (quwwah) në atë të realizimit të vërtetësishëm ( fi′l) dhe nga mangësia drejt përkryerjes. E gjithë përpjekja njerëzore është një lloj lëvizjeje nga mundësia tek akti, nga mangësia drejt përsosjes.115

Në mënyrë të ngjashme, njeriu duke qenë pjesë e natyrës e jo krijues i saj, ndikimin e tij në natyrë e ka në formën e vendosjes së një lidhjeje artificiale ndërmjet pjesëve të saj. Prodhimet njerëzore siç janë qytetet, shtëpitë dhe anijet përbëhen nga një seri materialesh natyrore të ndërthurura në një renditje artificiale për shkak të qëllimit dhe synimit që është ai i bërësit e jo i produktit. Ai bërës kërkon të arrijë qëllimin dhe synimin e tij përmes kësaj lidhjeje jonatyrore.

Kështu, dy tiparet thelbësore të prodhimeve njerëzore janë:
a) Të lidhurit midis pjesëve të produktit është artificial e jo natyror.
b) Qëllimi dhe pikësynimi që janë përdorur në të janë qëllimi dhe pikësynimi i bërësit. Domethënë, ky është një bërës që arrin një objektiv të caktuar dhe heq një mangësi nga vetja e që nëpërmjet këtij produkti lëviz nga mundësishmëria tek të arriturit.

Asnjëra prej këtyre veçorive s′mund të jetë e pranishme në krijimin nga Zoti i Madhërueshëm e as nuk është e mundur që raporti i pjesëve të produktit me njëra-tjetrën të jetë jo i natyrshëm dhe që objektivi i krijimit në fjalë të jetë ai i Krijuesit. Përkundrazi, lidhja ndërmjet këtyre pjesëve do të duhet të jetë e natyrshme porsi ajo që vërehet në pjesët e ndryshme të sistemit diellor ose atomit, ose elementeve të një përbërjeje organike, ose të një bime, kafshe apo njeriu.116

Kjo pra është domethënia e fjalëve të metafizikanëve kur thonë se ″qëllimet finale të veprave të Zotit janë të tëra synime përfundimtare të punesës (fi′l) e jo të Kryesit (fa′il)″; ose kur thonë: ″Urtësi njerëzore do të thotë zgjedhja e mjeteve më të mira për qëllimet më të mira, ndërkohë që urtësia e Zotit të Madhërishëm nënkupton të ofruarit ndihmë qenieve për të arritur pikësynimet e tyre″.

Domosdoshmëri e urtësisë dhe mëshirës hyjnore,është t′i drejtojë të gjithë qeniet në caqet e tyre përfundimtare.



Kjo është edhe domethënia e fjalëve të tyre kur thonë:

I larti nuk kthehet nga i ulëti


Vendi që i përket një sfere më të lartë ontike nuk e kërkon qëllimin tek sferat e ulëta të botës së krijuar. Ja se ç′nënkuptojnë ata kur thonë se rrjedhoja e domosdoshme e krijimit të qenieve të gjalla dhe daljes së tyre nga një thelb i përkryer është se të gjitha ato kanë një qëllim dhe se fijet e dashurisë përshkojnë tërë ekzistuesit; dhe se caku i caqeve (ghayat al-ghayat) është Thelbi i Lartësuar Hyjnor.

Ky pra, përsëri është kuptimi i fjalëve të tyre që të vepruarit njerëzor është të vepruarit e qëllimit (fa′iliyyah bi′l-qasd), ndërsa të vepruarit e Zotit Të Lartësuar është të vepruar me mëshirë (fa′iliyyah bi al-inayah). Në të vërtetë, idetë e Humeit dhe të gjithë filosofëve perëndimorë nga lashtësia gjer më sot lidhur me argumentin e skicimit janë foshnjarake dhe amatoreske, ngaqë mbështeten në nocionin se ky argument e pandeh Zotin krijues siç janë krijues zanatçinjtë njerëzorë duke debatuar mbi ekzistencën apo mos-ekzistencën e një krijuesi të tillë. Ndërkohë që me vërtetimin e një krijuesi të tillë nuk do ish vërtetuar kurrsesi Zoti, por një qenie në nivelin e njeriut.

Një shkoqitje e përpunimit retorik të Humeit mbi argumentin e skicimit, që për gati tre shekuj la në hije filosofinë e Perëndimit, nxorri në shesh edhe një herë shëndetin e dobët të filosofisë perëndimore, qoftë hyjnores apo materialistes. Kjo tregon se të kuptuarit e perëndimorëve mbi argumentet e rendit në botë s′ka aspak karakter filosofik. Në Perëndim nuk është ditur asgjë për atë që në filosofinë islame është shqyrtuar në diskutimin me titull ′inayah (Përkujdesja). Të kuptuarit perëndimor mbi këtë argument ishte në nivelin e masave të gjera dhe e shumta në atë të mutakalimëve ash′aritë dhe mu′tazilitë e jo në nivelin e filosofëve dhe metafizikanëve islamë.117

3. Zotëri Hume thotë: ″E zëmë se me këtë argument do vërtetohet se Krijuesi i botës zotëron intelekt dhe vetëdije të ngjashme me ato të njeriut. Edhe atëherë madje, pohimi mbi përsosmërinë e pakufi të Zotit mbetet i pavërtetuar.″

Gabimi i zr. Humeit buron nga ajo që ai mendoi se ata të cilët konsideronin Zotin përkryerje absolute dhe të pafund, mbështeten në argumentin mbi skicimin, që për mendimin e tij është një provë empirike.

Në vëllimin e pestë të Parimet e Filosofisë dhe Metoda e Realizmit ne kemi përmendur se vlera e argumentit të rregullsisë qëndron vetëm në nivelin që na drejton deri në kufijtë e të mbinatyrshmes. Ky argument vërteton vetëm kaq: se natyra ka diçka përtej vetes së cilës i nënshtrohet dhe kjo përtejshmëri është e vetëdijshme për thelbin e vet dhe veprat e saja. Sa i përket asaj që kjo e përtejme është e domosdoshme apo e mundshme, e përjetë apo e buruar (hadith), një apo disa, e kufizuar apo e pafund, e gjithdijshme dhe e plotfuqishme apo jo - kjo shtrihet jashtë suazave të këtij argumenti. Këto janë çështje që i përkasin krejtësisht dhe ekskluzivisht lëmit të metafizikës dhe ajo i vërteton ato me të tjera argumente të posaçme.

4. Zotëri Hume thotë: ″Duke e zënë se bota jonë është më e përkryera që mund të jetë; nga e dimë se krijuesi i saj s′e ka kopjuar nga një vend tjetër ose që s′e ka përsosur gradualisht mjeshtërinë e tij me anë të të ushtruarit?″118

Këto mënyra të menduari gjithashtu vijnë nga ajo që zr. Hume s′është i ndërgjegjshëm për kufizueshmërinë e zbatimit të argumentit mbi rregullsinë. Ai pandehte se të gjitha çështjet filosofike rrjedhin nga një argument - ai i skicimit të përkryer. Në vëllimin e dytë dhe të pestë tek Usul-i falsafah wa rawish-i ri′alism kemi theksuar që detyra e argumentit të rregullsisë është të tregojë që natyra s′i është lënë në dorë vetvetes dhe që forcat natyrore janë të nënshtrueshme. Natyra, në terminologjinë e filosofëve, është veprues me nënshtrim (fa′il bi′l-taskhir). Me fjalë të tjera, bota ka diçka të mbinatyrshme që e tejkalon atë dhe kjo e përtejme është dominuese mbi të si dhe rregulluese e saj. Argumenti i rendit të përsosur në botë, zbatimi i të cilit mbërrin deri në këtë nivel, është i mjaftueshëm dhe i theksueshëm brenda kufijve të këtij zbatimi. Por sa për atë se në ç′gjendje është kjo e përtejme, a është përsosmëria e saj thelbësore apo e arritur, a është e arritur gradualisht apo e përhershme e kështu me rradhë - këto janë një varg pyetjesh të cilat shqyrtohen me një sërë argumentesh të veçanta. Dhe, duke supozuar që ato janë të paafta të shqyrtohen me ndihmën e argumenteve të tjera e se hyjnë në çështjet që do i mbeten përgjithmonë të panjohura njeriut - edhe pse mesiguri në realitet nuk është kështu sepse ato janë të përshtatshme për hulumtim - as kjo madje nuk do ia zvogëlonte vlerën argumentit mbi rregullsinë. Qëllimi i argumentit të skicimit është që të na drejtojë nga natyra në pragun e të mbinatyrshmes. Ajo që është pas këtij kufiri, ndodhet jashtë kompetencës së këtij argumenti.119

5. Zotëri Humei çështjen e fatkeqësive, trazirave, stuhive dhe tërmeteve i përmend si mangësi të ″rendit racional″ të botës.

Meqenëse kemi diskutuar gjerësisht mbi këtë temë në librin ′Adl-i Ilahi (Drejtësia Hyjnore), do të përmbahemi nga të diskutuarit e saj këtu dhe e drejtojmë lexuesin te ai libër.120




Shënime


96. Argumenti i skicimit (design) qëndron në të konkluduarit mbi ekzistencën e një Krijuesi të gjithësisë - të përkryer, të vetëdijshëm e të urtë - mbështetur në harmoninë, rendin e përsosur dhe ekuilibrin e pranishëm në botë. Shih shën. 49 më lart.

97. David Hume (1711-76), filosof dhe historian i njohur skocez. Në skepticizmin e tij u ndikua nga empiricizmi i Berkeley-t. Sipas Hume-it, përvoja përbëhet nga përshtypje dhe ide. Të parat janë më të gjalla se, dhe burimi i të dytave. Lidhja e ideve tona drejtohet nga parimet e dukjes, kontiguitetit dhe shkakut e pasojës. Përvoja prodhon tek ne zakonin - përgjegjës për lidhjen e dy ngjarjeve të njëpasnjëshme në mënyrë shkakësore. Dallim duhet bërë, pohon ai, midis fakteve dhe marrëdhënieve të ideve dhe vetëm këto të fundit përmbajnë domosdoshmëri. Veprat Traktat mbi Natyrën Njerëzore (′39-40) dhe Ese mbi të Kuptuarit Njerëzor (′48) shpalosin një filosofi empiriste të njohjes, ndërsa punimi Ese Morale dhe Politike (′41-′42) frymëzoi teoritë ekonomike të Adam Smithit dhe ekonomistëve liberalë. Shkroi edhe Studim mbi Parimet e Moralit (′51), Dialogje mbi Historinë e Religjionit Natyror (′57) dhe Historia e Anglisë (′54-′62).

98. Richard H. Popkin & Avrum Stroll, Philosophy Made Simple, fq 106.

99. po aty, fq 103

100. po aty, fq 102

101. po aty, fq 103

102. Është fjala për poemën epike të Virgjilit.

103. Popkin & Stroll, vep. e cit., fq 104

104. d.m.th. teorie mbi prejardhjen e universit

105. Popkin & Stroll, vep. e cit., fq 105

106. po aty

107. Empiricizmi u përfaqësua nga John Locke, George Berkeley, David Hume e J.S. Mill. Ai pohon se përvoja është burimi parësor i dijes. Pa të, ne s′mund të njohim kurrfarë të vërtete, pavarësisht nga qartësia e saj në mendjen tonë. Empiristët nuk e pranojnë dijen e domosdoshme racionale si paraprirëse të përvojës, por e mbajnë këtë si baza e vetme e mendimit të saktë dhe kriterin e përgjithshëm në çdo fushë, madje edhe në atë të dijes së domosdoshme racionale. Kështu, aftësia e të gjykuarit mendor kufizohet në sferën empirike, ashtu që çdo hulumtim metafizik bëhet i pavlerë. Gjithashtu, filosofët empiristë pohojnë se mendimi lëviz nga e veçanta tek e përgjithshmja, d.m.th nga kufijtë e ngushtë të eksperimenteve tek parimet dhe ligjet universale - pikërisht e kundërta e racionalizmit. Në këtë mënyrë, doktrina empirike mbështetet në induksion. Shih Lari II dhe as-Sadr Falsafatuna.

108. E shumta që ka arritur shkenca në këtë fushë, që nga studimet pionere të Penfieldit deri tek ato të avancuarat nga Brian Josephson, është lokalizimi, detektimi dhe matja e rrymave dhe aktivitetit elektromagnetik që i korrespondon proceseve të ndryshme të trurit njerëzor.

109. Ky përbën një nga problemet më kyçe me të cilat përballet materializmi, i cili s′mund t′i justifikojë entitetet jomateriale si mendimi, ndërgjegja, vetëdija, vullneti, shijet, vlerat apo parimet morale.

110. Cogito ergo sum (″Mendoj, pra ekzistoj″). Racionalizmi pohon se ka dy burime të dijes: ndijimi shqisor dhe konceptet e lindura. Këto të fundit janë - sipas Descartesit: Zoti, shpirti, shtrirja gjeometrike, lëvizja dhe të ngjashme që janë krejtësisht të qarta për mendjen, dhe - sipas Kantit: dija konceptuale dhe shkencore, përfshi hapësirën dhe kohën, bashkë me 12 kategoritë e njohjes (shih shën. 7 më lart). Autori këtu me ′racional′ nënkupton arsyetimor, deduktiv, mendimor, logjik.

111. Nga Gjylistani i Sa′diut.

112. Shën. i aut.: Ne e kemi shqyrtuar dhe shkoqitur më hollësisht këtë temë në studimet tona të epistemologjisë (Shenakht) dhe shpresojmë t′i botojmë në të ardhmen.

113. Shih Kur′anin, al-Hadid: 3. Imam ′Aliu thotë në ligj. 89 të N. Balagës: ″Ai është I Pari për të cilin nuk kishte ′përpara′, që të mund të ekzistonte çfarëdo para Tij, dhe Ai është I Fundit, për të cilin nuk ka ′prapa′, që të mund të ekzistojë çfarëdo pas Tij.

114. Muslimanët parasëgjithash besojnë se Zoti është Një (wahid), I Vetëm (ahad) dhe I Pashoq (laysa kamithlihu shay′). Kur′ani thekson përkryerjen absolute të Tij dhe përjashton çfarëdolloj ngjashmërie të Allahut me krijesat e Veta: ″Të Tij janë emrat më të bukur″ (al-Hashr: 24), ″Asgjë nuk është si Ai″ (ash-Shura: 11), ″Atij askush nuk i është i barabartë″ (al-Ikhlas: 4), ″Mos i përngjani asgjë Zotit″ (an-Nahl: 74), ″Të pamurit nuk e përfshin Atë, ndërsa Ai përfshin tërë të pamurit″ (al-An′am: 103, shih dhe al-A′raf: 143). Imam ′Aliu ka thënë: ″Falenderimi i takon Allahut, i Cili nuk mund të përshkruhet kurrë nga oratorët e as të lavdërohet mjaftueshëm nga retoricienët, mirësitë e të Cilit s′mund të numërohen nga llogaritësit dhe haku ndaj të Cilit nuk mund të përmbushet nga më të zellshmit. Orvatjet më të larta të mendjes s′mund ta përfshijnë e as të kridhurit sado thellë të të kuptuarit s′mund ta arrijnë. Atij - për atributet (sifah) e të Cilit nuk janë shtrirë kurrfarë kufijsh (hadd mahdud) as çfarëdolloj përshkrimi (na′t mawjud) - nuk i është caktuar kurrfarë kohe (waqt ma′dud) dhe asnjëlloj afati (ajal mamdud)..″ (Nahj al-Balagha, ligjërata 1, shih edhe ligj. 186, 152, 65, 99). Për më gjerë, referoju Tabataba′i V, al-Kurani, Muzaffar dhe Mutahhari III.

115. Ashtu si e gjithë e krijuara, edhe njeriu i nënshtrohet parimit të teleologjisë: ″Zoti krijoi qiejt dhe tokën me një qëllimshmëri të caktuar″ (al-′Ankabut: 44); ″I Lartësuar qoftë Ai që nuk krijoi pa qëllim″ (Ale-′Imran: 190); ″Ne krijuam gjithçka me një masë të caktuar″ (al-Qamar: 49); ″A nuk morrën parasysh se Zoti s′i krijoi qiejt dhe tokën e gjithçka ndërmjet pa ndonjë qëllim të vlefshëm e një afat të caktuar?″ (ar-Rum: 8); ″Ne nuk i krijuam më kot qiejt, tokën e gjithë çka shtrihet ndërmjet tyre, veçse me një qëllim, ndonëse shumica e njerëzve nuk e dinë″ (al-Dukhan: 39-40, Sad: 27); ″I Zotit është sovraniteti mbi qiej dhe mbi tokë e gjithçka që ndodhet midis tyre. Atij do t′i kthehet gjithçka″ (al-Ma′idah: 18) ″Tek Zoti do jetë caku i tërë gjërave″ (al-Najm: 42); ″O njeri! Ti që vërtet përpiqesh plot mundim për të takuar Zotin tënd, do ta gjesh Atë″ (al-Inshiqaq: 6). Lëvizja e tij dhe e çdo krijese shkon drejt përkryerjes së vazhdueshme, çka përbën qëllimin e krijimit (Mulla Sadra e ka vërtetuar edhe filosofikisht këtë).

116. Për të krijuar lidhje të tilla artificiale, njeriu përdor fuqi dhe mjete të ndryshme që ai i gjen të gatshme. Puna dhe aktiviteti i tij janë pjesë e sistemit të krijimit; ato nuk janë tamam veprimtari krijuese, por vetëm një formë lëvizjeje që ndodh përbrenda objekteve ekzistuese. Kurse krijimi hyjnor përbën një kategori krejtësisht tjetër nga prodhimi i marrëdhënieve artificiale në mes objektesh pa lidhje. Zoti i krijon gjërat me tërë cilësitë e tyre, forcat, energjitë dhe tiparet që kanë, sipas aftësisë së tyre marrëse: ″Dhe sikur Zoti t′ua shumonte rrizkun robërve të Tij, ata mesiguri do i kalonin kufijt, por Ai i furnizon me masë siç dëshiron; padyshim Ai është hollësisht i njohur, mbikqyrës i robërve të Tij″ (ash-Shura: 27). Shih Nahj al-Balagha, ligjërata 159.

117. Për debatet ash′arite-mu′tazilite shih Corbin, Mutahhari XIV, dhe Nasr II, IV.

118. Kjo hamendje hidhet poshtë nga dy vargje tejet interesante në Kur′anin Famëlartë: ″Ne nuk e krijuam qiellin, tokën e gjithë ç′ka mes tyre shkel e shko. Sikur të kishim dashur të zbavitemi dhe sikur të synonim atë, Ne do të zbaviteshim në kompetencën tonë, por Ne nuk e bëmë atë″ (al-Anbiya: 16-17). Imam ′Aliu ka thënë në N. Balaga: ″Ai e nisi krijimin pa asnjë shembull për t′u ndjekur dhe pa asnjë mostër të pregatitur nga ndonjë ′krijues′ para Tij″ (ligj. 89). ″Ai e filloi krijimin më së hershmi dhe e nisi atë fillimisht, pa u menduar dhe pa ndihmën e çdolloj prove, pa shpikur asnjë lëvizje dhe pa kaluar asnjë mëdyshje″ (ligj. 1) ″Ai i krijoi krijesat pa (ndjekur) asnjë shembull, pa këshillën e ndonjë konsulenti, apo asistimin e ndonjë ndihmësi″ (ligj. 153).
″Ai e trajtësoi të gjithë krijimin me dijen e Tij dhe i prodhoi ato me urtinë e Tij, pa imituar (kënd), pa mësuar (prej askujt), pa ndjekur shembullin e çdolloj prodhuesi të mençur, pa bërë (asnjë) gabim, dhe pa ndihmesën e askujt″. (ligj. 189)

119. Referoju Falsafatuna.

120. Referoju Lari II.



© dielli /Shqipëroj: Edin Q. Lohja


Leonidha Naqedhrami London:Akademiku Frashërli në penën e një krijuesi..


image

Gurë themeli në kështjellën e ekzistencës kombëtare

Ç’do të ndodhte nëqoftë se figurat dhe bëmat e heronjve dhe personaliteteve historike shqiptare do të mungonin nëpër letërsinë shkencore dhe artistike kombëtare e botërore ? !

Shqipëria me shqiptarët s’do të qe asgjë veç një poligon eksperimental pa zot , për fuqitë ekspansioniste shoviniste fqinje , ballkanike , a botërore .

Heronjtë dhe personalitetet historike janë dëshmitë më të vërteta, të imunizuara të identitetit shqiptar , janë gurët e themelit në kështjellën e ekzistencës kombëtare .

Pa ata s’do të kishte as Shqipëri , as shqiptarë .

Një e tillë figurë kombëtare është edhe Akademiku Stefanaq Pollo , prandaj përjetësimi I Tij në këtë vepër , ka vlera kombëtare .

M a s i v i s h k e n c o r
Që në fillim të veprës del I hapur , emocionues , disponimi atdhetar I autorit Qatip Mara .

Vepra hapet me fjalën – Mirënjohje – dhe mbyllet me vlerësueset –I përulem me respekt të thellë – dhe natyra , viset , mjediset , Frashëri e Frashërlinjtë , Përmeti e Përmetarët , Shqipëria e Shqiptarët , na vijnë para syve , ndonse “të plagosur “, të bukur e joshës . Autori na I sjell Frashërlinjtë , banorët e Dangëllisë ,Përmetarët e Shqiptarët

nëpërmjet zbulimit të tipareve estetike më qenësore të karakterit të tyre : etjen për liri e dituri , lidhur në atë fill të kuq të përbashkësisë- Shqiptarizmin , si koherencë universale të krahinës

R r ë n j a d h e m a j a e h i s t o r i o g r a f i s ë S h q i p t a r e

Substanca e brendisë së veprës sintetizon disa përbërës nëpër të cilët dukshëm shkëlqen vula e shkencëtarit Stefanaq Pollo :

1- Masivi i veprës historiografike të Tij .

2- Vlerësime të shokëve bashkëluftëtarë , bashkëpunëtorë , ishstudentë , nga familja e Tij , të afërmit e nga të njohur të tjerë .

3- Vlerësime të autorit të librit

4- Fakte historike dokumentare arkivore të evenimenteve kombëtare , zhvillimeve kulmore historike të Luftës Nacional-çlirimtare dhe periudhave ndërtimore të vendit.

5- Nga lidhjet me personalitete dhe evenimente shkencore e kulturore ndërkombëtare .

6- Jeta personale , familjare e shoqërore e Tij .

7- Duele shkencore , kulturore , pedagogjike e politike me pseudoshkencëtarë , sharlatanë , rudimentarë , kalemnxhinj dhe shkencëtarë të afirmuar në Athinë , Beograd, Romë , Sofje ,Paris e Shtutgard për të zbuluar e mbrojtur të vërtetën shqiptare . Kjo e vërtetë me tiparet e bukura estetike që natyrshëm vetëpërmban lufta shkencore e Shkencëtarit , e ka frymëzuar autorin ta shohë në këndin estetik dhe ta zbulojë e ta ndriçojë atë artistikisht dhe me ndjesi . Autori ndriçon tiparet prometeike të kësaj të vërtete : sublime , e papërkulshme , heroike . Këtë të drejtë e të vërtetë e gjen në mbarë botën shqiptare : te shqiptari , te natyra e rrjedhimisht te Heroi I tij , I cili arrin ta përvetësojë lexuesin që me takimet e para në vepër . Masivin shkencor të Akademikut autori e ka evidentuar dhe argumentuar shkencërisht me erudicionin e studiuesit dhe hulumtuesit

të zellshëm.Ky masiv gjen rrënjët e lashta historike të Shqipërisë dhe Shqiptarit . Si edhe me përgjigjjet që u jep problemeve rrënjëse të ekzistencës së Shqipërisë dhe Shqiptarit , nyjeve të pazgjidhura për shekuj : etnisë ,

Kombit , shtetit , territorit dhe luftës së tyre ,, ai përbën rrënjën e historiografisë shqiptare.Masivi shënon njëherësh edhe majën shkencore të historiografisë shqiptare . Ai na jep te paren biografi shkencore te shkruar te Shqiperise dhe shqiptarit .

Në përmbajtjen e zbulimeve shkencore historike të Shkencëtarit, si vlera jetike të popullit shqiptar dhe atdheut, autori gjen të madhërishmen. Ato arrijnë shkallën më të lartë shkencore të historiografisë sonë , si vepra të rralla, përmbushur nga sakrifica sublime , punë vitale dhe luftë heroike . Ato cilësohen epokale me një jetëgjatësi deri në pavdeksi. Gjithnjësoj autori glorifikon lavdinë e ketyre zbulimeve nëpërmjet evidencimit të

vlerave të bukura shoqërore të tyre :lirisë , pavarësisë , progresit shoqëror e qytetërimit .

K u r a u t o r i e m p r e h p e n ë n

Dantja, e kuptoi se figura brilante e Beatriçes duhesh trajtuar me një stil brilant artistik ,që lartësia e veprës shkruar nga dora e tij t’i përgjigjesh lartësisë së veprës krijuar nga dora e Zotit , që objekti artistik , t’I përgjigjesh bukurisë së objektit estetik natyror . Dhe e mprehu penën mirë e mirë , pra shkroi. Ky paralelizëm , ndonse ndryshon cilësisht nga subjektet krijuese dhe protagonistët , është I njëjtë si process . Autori punoi 5 vjet për t’ia arritur qëllimit të vet të guximshëm.

Gjithë puna me veprën dëshmon se çdo përbërës , çdo ind i saj , ka përshkuar thellë trurin dhe zemrën, mandej është hedhur në letër.Për skalitjen e mozaikeve të obeliskut të tij ,autori , gjërësisht ,përdor daltën e fjalës nocionore të mirëfilltë në vend të figurës së mirëfilltë stilistike .Me të tillë gjetje artistike e ka bërë objektin artistik , Heroin e tij , aq të besueshëm , aq bindës , aq të pëlqyer , pa e stolisur, dhe pa e fotografuar atë : të vërtetë , të bukur , pa e stilizuar kur ai është vetë estetik

Fjala nocionore , e zgjedhur posaçërisht nga gjuha e gjallë përditore , stilizohet prej autorit jo vetëm me thjeshtësinë e shprehjes së drejtpërdrejtë , jo vetëm me kthjelltësinë e kumtit të frazës , jo vetëm me çiltërsinë e mendimit , por edhe me përforcimin dhe zgjerimin e hijësirave kuptimore të saj , edhe me vendin ne kontekstin sintaksor , edhe me alternimet me sinonimiket e saj , edhe me lakonizmin e të shprehurit.

Tërësia e elementeve të brendisë : vende, objekte , ngjarje , njerëz , evenimente historike , në veprat përkushtimore përbëjnë komponentin shkencor të saj.

Ato janë të paprekshme në mëvetësinë e tyre, të parikrijueshme , të patjetërsueshme. Vlera dokumentare e tyre I ka ngurosur . Ato interpretohen .

Dhe me këtë interpretim , autori sajon llojin e veçantë të veprës përkushtimore , me brendi shkencore dhe formë letraro-artistike , gjë që e realizon mendimi I stilizuar dhe i ndjenjësuar i autorit . Dhe autori shfaqet kësisoj I dyzuar : mendimtar dhe krijues ; shkencëtar dhe shkrimtar , si shumë prej Rilindësve tanë e botërore. Ndërsa struktura kompozicionale e veprave të tilla ndërthurret mbi një bazë të veçantë . Ato të zhanrit jetëshkrimor ndërthurren mbi bazën e tërësisë së fakteve e detajeve jetësore të heronjve .Kompozimi I tyre ndjek linjën e kronikës kohore , kurse veprat memorial- përkushtore ndërthurren mbi bazën e idesë së autorit. Ato përdorin faktet e përzgjedhura jetësore të personazhit të ndërlidhura nga interpretimi dhe vlerësimi i subjektit krijues. Kompozimi I veprës në fjalë , shfaq një strukturë lineare, ngritur mbi tregimin e autorit. Që të thyejë monotoninë, njëtrajtshmërinë që krijon linja drejtvizore e kompozicionit dhe renditjes së fakteve autori me mjeshtëri artistike e harmonizon këtë linjë me të tjera trajta e teknika ndërtimore . Në tërësinë e veprës ai përdor trajta të sintaksit poetik për ndërtimin e frazave të prozës së tij si tjetërsimin poetik , nëpërrmjet zgjerimit të aftësive shprehëse të metonimisë poetike :

- Duke lexuar njerën , nënkupton tjetrën .

- Duke lexuar për pjesët, lexuesi nënkupton tërësineë .

- Duke paraqitur përbërësit , lexuesi nënkupton njësinë

- Duke përdorur kundërshtitë e përmbajtjeve të sendeve , fenomeneve , ngjarjeve, mendimeve .

- Idetë e pseudohistoriografëve greke , serbë , ballkanas për Rilindjen Shqiptare , I kundërve me ato të Shkencëtarit tonë , Stefanaq Pollo . Kjo gjetje artistike përmban në vetvete të bukurën sepse – E bardha ndrit më shumë përballë të zezës , siç –E Shëmtuara shëmtohet më tepër përballë Të Bukurës .

Kundërvënia kësisoj e ka cilësuar më fort idenë dhe efektin artistik të veprës . Në një peisazh për Frashërin me anë të figurës së enumeracionit poetik , si në “ Bagëti e Bujqësi “ paraqiten sendet të veçuara që përmbajnë tipare të bukura natyrore , , pa u treguar vetë e bukura . Fjala – poezi – këtu neënkupton sinonimikën e vet –bukuri- .Kështu lexuesi nënkupton tërësinë që përbëjnë elementet e veçanta estetike , bukurinë e peisazhit natyror. “ Çdo lis e bredh , çdo plis e djerrinë , çdo flutur e blegërim, çdo kodër e bregore , çdo gur e manushaqe , gjithçka që të zë syri , rrjedhin e gurgullojnë poezi . Siç ndjen autori për natyrën vendoret , viset, njerëzit e trojet shqiptare , duket sikur dashuria për Atdheun del burim nga nëndheu dhe bashkë me ujin , hyn nëpër çdo qelizë të shqiptarit dhe i jep jetë . Disponimi atdhetar e destinon autorin të gjejë trajta e forme sa më efektive për ta thënë si ndjenjën dhe mendimin sa më bukur ,

shpeshherë për ta trasformuar prozën narrative në proze poetike , siç proçedonin të shumtat e herëve Rilindësit . Shfrytëzimi I energjive poetike përdoret kështu për të ndërtuar prozën poetike , por edhe si figurë stilistike shprehëse , e cila sjell rijësi e freski të karakterizuar nga veçori poetike :

- Sintagma poetike me kadenca të barabarta ritmike .

- Çdo rresht I prozës poetike ,fillon me të njëjtën gjymtyrë , shprehur morfologjikisht me përemrin e pacak –çdo-, I cili mes përsëritjes poetike , si figurë stilizimi , përmendet 5 herë në formë ritmike . Me figura stilistike të epitetit emocional sintagma- kjo vatër- shprehur për teqenë e babë Alushit ,me

- përsëritje poetike përdoret 5 herë brenda 9 rreshtash duke u bërë krijuese e një ritmi poetik të brendshëm e duke kthyer prozën përshkruese , në prozë poetike .

- Sintagma sintezë-kjo vatër- cilësohet nga pasueset me vlera sitaktike të barazvlereshme .Kësisoj ideja e luftës për liri , dritë e dituri , është konkretizuar dhe stilizuar poetikisht.Në një vlerësim në hyrje të veprës , , autori shprehet :” Vepra e akademikut Stefanaq Pollo , studion të djeshmen , depërton të sotmen dhe reflekton të ardhmen “ . Konteksti i shprehjes përmban veçori posaçërisht poetike :

- - Mendim të poetizuar , bukuria e të cilit konsiston në logjiken racionale , drejtësinë e tij , vërtetësinë , saktësinë ,I cili shpreh idenë se vepra e Stefanaq Pollos jep zgjidhje reale , të pavdekshme .

- Me fjalitë ndërtuar metrikisht në formën e vargut .

- Me konçizitetin – një frazë e gjatë , , ngurtësuar në 2 gjymtyrë - kallëzues , kundrinor .

- Metonimi – 3 skajet e bashkëkohësisë : dje , sot, nesër ,nënkuptojnë përjetësinë e veprës , çka s’është thënë .

- N j e o b e l i s k m o z a i k a l

-

Vepra e llojit jetëshkrimor dhe ato përkushtuese , veçohen edhe për një kompozicion elastik. Kompozicionin e tij , autori e ndërton mbi bazën e përfytyrimit artistik .

Fragmentet e përshkallëzuara nga Historia e Shqiperisë , Veprimtaria e Heroit dhe personazhet , vendet , ngjarjet , konceptohen në trajtën e një obelisku mozaikal . Ky kompozim vjen nga brenda objekteve dhe fenomeneve estetike të lartshënuara. Vetë Historia e Shqipërisë dhe jeta e Heroit të veprës është e tillë , plot dukuri monumentale estetike. Është mjeshtëri profesionale artistike , që objektin estetik të realitetit ta konceptosh e ta kompozosh artistikisht kësisoj, sepse kompozimi bëhet mbi ngjashmërinë logjike të dukurive estetike me ato artistike , pra mbi përfytyrimin artistik.Struktura kompozicionale e veprës e le lexuesin të ndjejë edhe trajta të tjera strukturore të njëhershme , por ideja e lavdisë së Shqipërisë dhe Heroit të veprës , , estetikisht , simbolizohet më bukur me një obelisk përkushtues që del se brendshmi vetë objektit estetik .Po kësisoj , lexuesit i mbetet ngulitur në kujtesë atdhetaria sublime e Heroit . Dhe kjo sepse sublimiteti I Tij përmban Të Bukurën si cilësi përveçuese imanente .

Mozaiku I parë është organizuar mbi bazën e fakteve kombëtare e ndërkombëtare shkencore , pedagogjike , shoqërore a politike të Heroit , renditur simbas kronikës kohore të zhvillimeve të tyre historike në shtrirje lineare

Mozaiku i idytë i montazhit, i cili ndryshon nga i pari strukturalisht , kompozohet mbi bazën e idesë së autorit .

Nëqoftë se mozaiku i parë paraqet pikën e rëndesës së brendisë së veprës, mozaiku i dytë , ai i Heroit , paraqet qelizën me nevralgjike të organizimit të veprës qe pulson energji lëvizjeje nëpër ngjarjet dhe evenimentet historike shqiptare. Si element organizues strukturor , njëherësh , artistikisht ai , paraqit edhe elementin më impulsiv , ndërlidhës të ngjarjeve , njerëzve , vendeve , problemeve. Portreti i Heroit është kompozuar si gërshetim i së përgjithshmes me të veçantën , shoqërores me personalen ,

si qytetar dhe si familjar .Ai kompletohet nga të d y përbërësit me vyrtyte e cilësi humane të bukura etike.Përbërësi shoqëror i karakterit të Tij , mbart kryemesazhin ideor të veprës : “ Amaneti I Rilindësve na thërret për bashkim e vëllazërim midis gjithë shqiptarëve . Le të ngrihemi mbi pakënaqësitë personale dhe të punojmë për ta bërëShqipërinë ashtu siç e endërronin Rilindësit- Lum’ kush të rronjë | Ta shohë zonjë –Ndërsa përbërësi i dytë është përçues i idesë humane ,etike..Është një apostrof emocional për lartësim moral, për pastrim , pasurim dhe përsosuri morale të karakterit shqiptar . Në veprat letraro-artistike evolucioni i protagonistit na jipet i përshkallëzuar , në lartësim të pandërprerë. Midis së tjerash protagonist i veprës letraro-artistike kompletohet edhe me imtësi të karakterit dhe hijësira të veprimeve dhe rrethanave ku ai gjallon .

Në këtë vepër protagonisti na jipet me karakter të formuar , të përfunduar.Kujtimet mbresëlënëse të të gjithë tregimtarëve na i sjellin nëpërmjet vlerësimesh para syve :

“ Ai ka hyrë në histori me thjeshtësi e heshtje hyjnore dhe fitoi lavdinë ! “ , çka pohon edhe njerën prej ideve të autorit.

Si object artistik , portreti I Shkencëtarit ngrihet mbi ekuilibrin e raportit ndërmjet mendimit logjik dhe ndjenjës së ngulitur.

Herë mendimi destinon ndjenjën , herë njdenja , destinon mendimin . Vlera shoqërore e karakterit të Tij , cilëson edhe jetën edhe jetëjetesën , sepse zgjidhja e çështjeve jetike të Shqipërisë dhe shqiptarit , përmbush qëllimin e jetës dhe shënon kredon personale . Kjo nuk del shprehimisht ,por kuptohet gjithandej nëpër vepër nga mendimi I ndjenjësuar si trajtë logjike e mendimit artistik . Heroi I veprës paraqitet organikisht I njësuar me familjen , prindët , fisin, vendlindjen dhe mjedisin shoqëror ku është formuar . Autori zbulon se fisi I Frashërlinjve lindte me etjen për dritë e dituri .Në raportin pasuri apo dituri , ai vinte numërues diturinë . Pasurinë e quante të përkohshme , ndërsa diturinë , pasuri të përhershme. Iluminizmi I tij popullor , tradicional shkëlqente kur Frashërlinjtë Atdheun e vinin mbi jetesën dhe jetën e tyre . Për diturinë jipnin pasurinë , për Atdheun ,

jipnin diturinë dhe jetën . Kësisoj edhe Heroi cilësohet nga vyrtyte të lindura , por edhe të fituara nga mjedisi . Kryevyrtyti I Tij , dashuria për Atdheun dhe familjen , përveçohet dhe ndjehet e rrënjosur deri në forcë instikti :

“ Janaq , kemi ardhur në Moskë për studime e nuk kemi ardhur për të gjetur gra .Kemi Atdheun tonë për të krijuar familje., sepse të parët tanë na kanë lënë shumë tradita të shkëlqyera të cilat ne s’duhet t’i harrojmë , por edhe t’i zbatojmë në jetë .” Mjeshtërisht , autori i veprës ka qëmëtuar ato veprime , thënie e vlerësime të Heroit të cilat e karakterizojnë duke e përveçuar atë . Kështu ndriçohet shqiptarizma e Heroit , si e lindur , e mbartur në gen brez pas brezi . Me të tillë karakterizim , autori ka konkretizuar bukurinë dhe madhështinë e një fisi dhe njeriu madhështor.

Dhe me të drejtë autori e ka konsideruar artistikisht si shenjtin që ushqen shqiptarësinë te shqiptarët edhe pas vdekjes . Iluminishenca dhe vyrtytshmëria e Heroit konceptohen të përhershme , burimore dhe të patjetërsueshme . Estetikisht një i tillë konceptim shënon përsosurinë njerëzore dhe bukurinë absolute . Dhe është më se e besueshme , e vërtetë , sepse personalitetet dhe figurat madhështore kombëtare , diferencojnë dukshëm nga përditorët . Megjithatë autori i ka cilësuar Heroit me vërtetësi ato vyrtyte që ia njihnin dhe i përmendnin në të gjallë të Tij gjithë ata që e njihnin . Në çdo formë vlerësimi e karakterizimi nga autori gjejmë çiltërsinë e mendimit , vërtetësinë e faktit dhe shpirtësinë e ndjenjës .



R i l i n d j a



Që në faqet e para ndihet flladi i Rilindjes që sa vjen e përhapet në vepër si agu mëngjesor përhapet sa krijon ditën . Dhe ashtu si hyn rrezja e Diellit , nga s’hyn drita e Rilindjes në vepër ! Dhe jo veç si trashëgimi e vyer , por si fokus I progresit të Shqipërisë mbi zhvillimet demokratike bashkëkohëse dhe të perspektivës . “Amaneti I Rilindësve na thërret për bashkëpunim e vëllazërim të gjithë shqiptarëve . Le te ngrihemi mbi pakënaqësitë personale dhe të punojmë për ta bërë Shqipërinë ashtu siç e endërronin Rilindasit – Lum’ kush të rronjë / Ta shohë zonjë ! “ Epokën e ndritur të atdhetarësisë e sjell në këtë vepër vetë vepra madhështore e shkencëtarit Stefanaq Pollo, vlerësimet , karakterizimet dhe cilësimet e historianëve bashkëkohës dhe autorit si vazhdë meteorike , ndjenja e atdhetarisë , e cila behet njëherësh edhe kryeide , edhe kryeparim vlerësimi për njeriun , punën dhe vlerën e tij , si kryeparim krijues dhe vlerësues artistik ..

E sjell simbioza ndjenjësore e autorit me Heroin e tij dhe Rilindasit , e ndofta edhe si bashkëfatës mërgimtarë .

E sjell dhuntia gjuhësore e fjalës dhe shprehjes artistike ,thjeshtësia , qartësia , çiltërsia , ëmbëlsia , ngrohtësi dhe lakonizmi I saj . Siç del autori ka bërë të vetin parimin gjuhësor të dijetarit tonë të madh , Rilindësit Sami Frashëri , I cili duke shkelur proliksitetin e shprehjes së skolastikës mesjetare , thekson: “ Gjuha që thotë shumë , mëson pak .”

Koha , kjo gjykuese e historisë ruan si thesar të çmuar e përjetëson ato figura e ato lëvizje që i kanë rrënjët e tyre në popull dhe që kanë shprehur e realizuar aspiratat e tyre. “ Koha e solli që ky vlerësim etalon I Heroit të Popullit Luigj Gurakuqi të jetë I barazvlershëm ende sot për vlerësimin e pasardhësit hero Stefanaq Pollo . Ndërsa Heroi I Shkencës , Stefanaq Pollo , e vlerëson Heroin Luigj Gurakuqi si figurë monumentale lavdiplote : “Ai la vulën e vet në analet e historise sonë . “ Në përbërësin shoqëror të portretit të Heroit , sintetizohen tipare e cilësi të heronjve lavdiplotë të Rilindjes . Ai portretizohet si ata : luftetar me armë e penë , me cilësinë e njëjtë të bukurisë –atdhetarinë . Zbulimi dhe trajtimi artistik i kësaj përbashkësie , shpreh idenë e progresit të pandalshëm të Shqipërisë në kohë . E Bukura në portretin e Heroit konkretizohet në harmoninë e botës së jashtme të Tij me të brendshmen shpirtërore ; në trinitetin proporcional që përveçon personalitetin e Tij si: erudit, themelues e drejtues .

Cilësitë e vyrtualitetit të Tij jetësor dhe karakterit të Tij , po ashtu krijojnë objekt estetik . Siç edhe vyrtytet moralo-etike : mencuria , dituria , pastertia shpirterore te harmonizuara sipas afërive të tyre . Autori kërkon e thellohet gjithmon e më tepër në jetën dhe aktivitetin e Heroit. Dhe pas çdo kërkimi ai gjen e sjell aftësi e zotësi të pambarueshme , fuqi të jashteëzakonshme . Çdo aktivitet jetësor Heroi e realizon me një trinitet organik aftësish e zotësish : punën , e realizon si punëtor , organizator e drejtues ; Luftën , si luftëtar , organizues njësitesh e drejtues . Studimin : E realizon si studjues erudit , organizator e drejtues aktivitetesh shkencore , arsimore a shoqërore dhe institucionesh shkencore . Luftëtar i përhershëm

i paçlodhur , i palodhur . Luftëtar me penë , armë e kazmë .

Mjeshtërisht autori cilëson karakrerin popullor e shqiptar të madhështisë së Tij , e cila shpeshherë e rrëmben , por prapseprapë ai kthehet dhe me arsyetimin e ftohtë të fakteve argumenton se gjenia e Tij s’ishte magjike , po tejet e përceptueshme : sa më I lartë si dijetar , aq më tokësor si njeri . Vitet dhe koha le të bëjnë të tyre . Gjeneratat gjithmon e më tepër do të kërkojnë të dinë - kush janë e nga vijnë . Dhe do ta gjejnë zgjidhjen nga Dijetari Stefanaq Pollo në këtë libër si gurin e çmuar në kutinë e artë .

Faik Konica: Mëmëdhë apo Atdhe?


Faik Konica: Mëmëdhë apo Atdhe?

Të parët tanë kanë përdorur gjithmotin fjalën vënt për të thënë dhenë ku u lintmë, ku kemi prindërit edhe varret e stirprindëve, edhe ku flitet gjuha shqipe. Po me kohë, kur zuri të punohet shqipia, gjithë punëtorët e gjuhës kuptuan nevojën të kemi një fjalë, e cila të jetë shqip, si patria, patrie, vaterland, patris, vatan, etj. Në të tjera gjuhëra. Se fjala vënt është e gjërë shumë e munt të meret vesh me shumë mënyra. U zgjuath, pra, fjala mëmëdhe, domethënë dheu ku u lint mëma.

Një shkronjëtua i Greqisë vjetër, Pllutarku, ay qi na ka lënë një jetë të Burros (Phyrrhus), thotë që dheu ngaha jemi është më dreqt të thohet dheu i nënës se dheu i t’et, pse atje ku kemi nënën, atje na është lidhur më tepër zëmëra. Shqipëtarët qi krejtin fjalën mëmdhe, a deshnë t’i përgjigjen mendimit Pllutarkut? S’dihet. Po ky mëndim s’na duket i dreqt; se, qoftë nga gjuha, qoftë nga mënyrat, qoftë nga gjaku e nga shtypi i fytyrës, njeriu nqaset më tepër t’et e i dhëmp më shumë dheu ku është ku është lindur i ati.

Na duket, pra, se për shqipen, si për gjithë gjuhërat e tjera, fjala atdhe bie më mirë se mëmëdhe.

Përveç kësaj arësyje, është edhe një tjatër me rëndësi të madhe. Një fjalë si kio duhet të jetë një për gjithë shqipëtarët. Fjala mëmëdhe, mjerisht, s’e mbaron këtë nevojë: mëmëdhe gegërisht bie mamdhe; ç’komp ësht ay komp, ç’gjuh ësht ajo gjuhë, ku fjala më e nevojshme për të na lidhur bashkë s’është një? Mëmëdhe nukë vetëm s’vete gegërisht, por dhe toskërisht fjala mëmë pakë thohet. Toskët thonë nënë, nëno, e ëmë, po rrallë mëmë. Kio mënyrë fjale përdoret vetëm prej atyre shqiptarëve, qi janë nga rranxa e vllehve.

Përdorimi i fjalës mëmëdhe do t’i sjellë gjuhës aqë mënyra sa ka mënyra folje shqip: mëmdhe, mamdhe, nënëdhe, nandhe, ëmëdhe, amdhe etj. Fjala atdhe vete në gjithë shqipet. Pastaj, ka edhe një të mirë tjatër: është e shkurtë, e sa të na mundet, të bëjmë fjalë të shkurta, se i përkasin më mirë gjuhës sonë.

Sa për disa të huaj, qi kanë gjak greku e thohen shqiptarë, që të mundin të kllasin në punët e Shqipërisë hundën e tyre (kur kanë një hundë…), të cilët zakonojnë të shkruajnë patridjë, do t’u thomi se s’dinë miaft shqip për të kallur fjalë të ra te gjuha jonë. Duam të flasim e të shkruajmë një shqipe të qëruar; në e trazofshim me gërqisht, turqisht, italisht e me të tjera gjuhë evgjitësh, më mirë ta lëmë fare shqipen, më mirë të mësojmë ndonjë gjuhë të huaj se ta flasim tonën si ata të zezët e Afrikës, qi silleshin qëmoti nga Arabistani për shërbëtorët në ca shtëpi të mbëdha të Shqipërisë.

2015-01-03

Letër intelektualit të shquar të kombit shqiptar, FloriBruqi


                                           
Në Tiranë,gusht 2014:  Prof.dr.Eshref Ymeri dhe Flori Bruqi


Me rastin e ribotimitmë 03 janar 2015 nëfaqeninternetike “AgjencioniFloripress”të artikullittim
me titull:“Ka ardhur koha të ringrihet Madhështia e Ortodoksisë Fanoliane”, botuar për herë të parë në faqen e internetit më 25 dhjetor 2014

Vedat Shehu


Prof.Dr.Vedat Shehu


I dashur Flori,

Shumë faleminderit për ribotimin e artikullittim, të shoqëruar me reagimin e Profesor Vedat Shehut.

Ky vit, i dashur Flori, është vit jubilar për disa figura të shquara të Ortodoksisë Shqiptare, si:


Image result for fan noli

Fan Noli - 50-vjetori i vdekjes


Visarion Xhuvani - 50-vjetori i vdekjes

Image result for Koto Hoxhi

Koto Hoxhi -120-vjetori i vdekjes


Dhaskasl Todri - 210-vjetori i vdekjes

Image result for Papa Kristo Negovani

Papa Kristo Negovani - 110-vjetori i vrasjes barbare


Image result for Jani Vreto

JaniVreto - 115-vjetori i vdekjes


Image result for Kostandin Kristoforidhi

Kostandin Kristoforidhi - 120-vjetori i vdekjes


Image result for skender luarasi

Skënder Luarasi - 115-vjetori i lindjes


Image result for Aristidh Kola

Aristidh Kola - 15-vjetori i vdekjes nga helmi

Normalisht,këta përvjetorë duhej të përkujtoheshin nga Kisha Ortodokse Fanoliane.Por kjo kishë nuk ekziston më, se atë Janullatosi e ka shndërruar në filial të kishës shoviniste greke dhegjatë këtyre 23 vjetëve ai arriti ta zhdukë ngaf aqja e historisë së vendit tonë krejt trashëgiminë e Kishës Ortodokse Shqiptare Fanoliane dhe i vetmi shqetësim i tij kryesor,gjatë kësaj periudhe,ka qenë ngritja e kishave me simbolikë greke, ngritja e varrezave, e manastireve dhe e memorialeve në nderim të ushtarëve agresorë grekë, organizimi madhështor i meshës në nderim të “Shën”Kozmait, armikut të betuar të gjuhës shqipe dhe të kombit shqiptar, organizimi i meshave në gjuhën greke.

Kryepeshkopi Anastas Janullatos

Mesha e Janullatosit në gjuhën greke më 01 qershor 2014 në katedralen ortodokse janullatiste në qendër të Tiranës, ishte një poshtërim i hapur që i bëhejveprës së Nolit të Madh, një konfirmim i hapur i shuarjes së traditës së ortodoksisë shqiptare dhe i pranimit hapur prej Janullatosit se nuk ekziston më Kishë Ortodokse Fanoliane, se ajo është shndërruar me kohë në filial të kishës shoviniste greke.

Image result for enver hoxha

Enver Hoxha 

Dikur Noli i Madh pati parashikuar me dëshpërim:“Pas vdekjes se mikishën do ta pushtojnë grekët”.

Këtë parashikim profetiktë Nolit të Madh e bëri realitet pasardhësi i kriminelit EnverHoxha, tradhtari Ramiz Alia, i cili, në takimin me kryeministrin grek,Micotaqisin,më 13 janar 1991, pranoi pushtimin e Kishës Fanoliane prej Kishës shoviniste greke dhe ardhjen a Janullatosit në krye të saj.

Image result for ramiz alia

Ramiz Alia
Këtë realitet tragjik e ka pranuar klasa politike shqiptare që e k atradhtuar veprën madhështore të Nolit me kontributin e jashtëzakonshëm që dha për pavarësimin e Kishës Ortodokse Shqiptare. Në Shqipëri Janullatosi i ka vënë kryqin traditës së Ortodoksisë Shqiptare Fanoliane, ka hedhur vellon e zezë mbi figurat e shquara të Ortodoksisë Fanoliane dhe nderon plot madhështi armikun e tërbuar të gjuhës shqipe dhe të shqiptarisë, “Shën”Kozmain.

Por, çuditërisht, për këto të vërteta tragjike, hesht klasa politike e Tiranës, heshtin mjetet e informimit masiv, heshtin pronarët e gazetave dhe të kanaleve televizive, heshtin moderatorët dhe analistët, heshtin gazetarët dh epublicistët, heshtin mbarë ortodoksët shqiptarë.

 Dhe heshtin se të gjithë i ka futur në thes Janullatosi. Se Janullatosi është shteti brenda shtetit. Madje shteti i Janullatosi është shumë më i fuqishëm se shteti i Tiranës zyrtare.

Deri kur kështu?!

Jam i bindur që, në nderim të figurave të lartpërmendura të Ortodoksisë Shqiptare, me rastin e përvjetorëve të tyre,Atë Nikolla Marku i Kishës Shën Maria në Elbasan, do të organizojë mesha festive gjatë vitit 2015.

Edhe një herë, i dashur Flori, pranoni falënderimet e mia të përzemërta dhe urimet më të mira me rastin e Vitit të Ri 2015.

Prof.Dr.Eshref  Ymeri

San Diego, Kaliforni
03 janar 2015

Stilistja Holta Ramadani merr Çmimin “Velloja më e mirë”



Duke lundruar në internet Stilisten Holta Ramadani e terheq nje eveniment I madh mode që realizohet në Prishtinë nga Gencian Fashion Group pikërisht edicioni i 8-te “Kreatori më i mirë Shqiptar për 2015”. E shikon me vemendje , I pëlqen mjaft organizimi I edicioneve të mëparshme dhe e mirëpret njoftimin e dale në internet për pjesëmarrje. Si stiliste e re më tepër për dëshirën për të eksploruar dhe për të përfituar nga eksperiencat e grupeve me reputacion në fushën e modës mendon të konkurojë dhe ajo. Mirpritja e organizatorëve ishte e menjëherëshme sapo panë disa nga punimet e saja të postuara. 





Ata u shprehën të habitur kur vunë re se modele kaq të bukura mund të realizojë një stiliste kaq e re. Korioziteti I tyre ishte nulmues per pjesmarrjen e Holës nëkëtë eveniment. Në këtë konkurs ishin përfshirë rreth njëqind përsonazhe të modës dhe të pasarelave nga të gjitha trevat shqiptare. 



Befasia e pare për Holtën ishte kur mori njoftimon se ishte përzgjedhur në pesë më të mirat e gjithë stilistëve që konkuruan për këtë edicion. Kjo ishte befasi për Holtën pasi nuk mendonte se krahas stilistëve me zë shqiptarë dhe me përvojë kjo të jetë në pesë më të mirat. 
Kjo e nxiti më shumë për të vazhduar konkurimin duke gjetur dhe përkrahjen e organizatorëve të cilët për herë të parë I takonte. Aktiviteti I u realizua në Odeonin e formuluar posaqërisht për këtë eveniment. Të pesë stilistët e përzgjedhur do të përformonin me nga pesë fustane dhe me një vello. Aktiviteti I modës ishte për tu admiruar. 


Një modë trend I kohës , larmi ngjyrash dhe stilime fantastike nga të gjithë plot sharm dhe elegancë. Ky aktivitet u përcoll në transmetim nga kanali RTV 21 i Kosovës. 


 Në fund priteshin si në çdo eveniment kulturor çmimet. Holta filloi të bëhej gati për tu larguar drejt Shkodrës pasi nuk mendonte se një shkodranë do të fitonte në Prishtinë. Ashtu e përfshirë nga entuziazmi I evenimentit mendoi që duhet ta ndiqte deri në fund. 




U dha çmimi I parë për Stilisten me modelet më të bukura po kështu dhe çmimi I dytë. Nga juria ngrihet një bjondinë bukuroshe që ne e kemi parë disa herë në TV Klan që përsonifikohej si Sofia asistentja e Arjan Çanit tek emisioni Zonë e Lirë. Edhe ajo do jepte një çmim. Heshtje… Doli në skenë dhe mori mikrofonin.

- Çmimin për “Velloja më e mirë” I jepet Holta Ramadanit Stilistes nga Shkodra.
Holta që nuk e priste këtë çmim u emocionua shumë dhe gëzimi I saj ishte tashmë I dukshëm. 




Nuk mendonte se do merrte çmim thjesht kishte konkuruar për të eksploruar evenimentet e modës në Kosovë. I dhanë dorën njera tjetrës dy bjondinat tashmë. Pas kësaj me emocionet që po arrinin kulmin Holta merr mikrofonin dhe përgëzon organizatorët e për këtë eveniment Gencian Fashion Group dhe jurinë për çmimin që i dhanë. 


- Epo ,- mendoi ajo,- ketu të jepkan çmime me drejtësi! Faleminderit Prishtina!
Mori çmimin mblodhi fustanet e konkurimit dhe u përqafua me nënën e saj e cila e shoqëroi për gjatë gjithë kohës dhe që përcolli me disa pika loti gëzimi suksesin e vajzës së saj.



Në orët e vona u nisën drejt Shkodrës rrugë që megjithëse ishte rreth katër orë u duk si dyzet minuta.Më në fund krahas vlerësimeve në Shkodër e më gjërë mori vlerësim dhe nga Prishtina. Emocion që nuk harrohet!

Biznismeni dhe investitori Elon Musk parsheh reduktimin e rrezikut të zhdukjeve të njerëzimit duke bërë jetën multi-planetare" duke i vendosur -koloni njerëzore në planetin Mars.

    Kërko brenda në imazh                                                           Nga Flori Bruqi ,PHD Elon Reeve Musk ( 28 qershor, 1971)...