Agjencioni floripress.blogspot.com

2015/03/19

nga FATMIR TERZIU -TRE ASPEKTET E POEZISË SË ANDI MEÇAJT

 


PROF.DR. SC.FATMIR TERZIU

Aspektet gjeografike janë cilësuar module ushqyese në poezi. Këtë në gjuhën e De Luze e kuptojmë si një hapësirë që lidhet me tendencën njerëzore të përshtatshmërisë me natyrën. Këtë tendencë e gjejmë edhe tek poezitë e shumta të Andi Meçajt. Por në poezinë e tij “Qyteti” moduli ushqyes tingëllon ndjeshëm. Meçaj, që në poezinë e tij, e realizon këtë përshtatshmëri me asonancën, tingëllimin e harmonishëm e shohim kuptueshëm: “Dalin tre zonjusha/nga toka,/tre fantazma/zbresin nën det,/kafshët/njollosen gjak,/bërtasin/me zëra fëmijësh,…”. Andi i sheh këto bashkëtingëllime si një arsye ndërlidhëse mendimesh që formojnë hapësirën. Për të duket qartë se një parim organizues është përsëritja e tingujve brenda njësisë poetike, vargut, njësisë kompozicionale, strofës dhe në të shumtën e rasteve në tërë poezinë e tij. Edhe pse ne mund ti quajmë figura të përsëritjes, nga roli që ata luajnë në poezinë e Meçajt, japin një tendencë të lehtëlidhëshme mes idesë së tij dhe pamjeve imagjinare të realitetit ndodhës dhe rrethues që krijohen nga mbartja e mendimeve të tij.
Por në poezinë e Meçajt, përsëritja tingullore nuk është qëllim në vetvete. Në aspektin gjuhësor të poezisë së tij fjala përsëritet duke e marrë atë ashtu siç është në pozicionin e parë, dhe duke e vendosur në një pozicion të ri. Tek Meçaj kjo lloj përsëritje është në më të shumtën e rasteve me ndryshim të pjesshëm, me ngjashmëri dhe me kundërvënie. Dhe ajo që bie në sy është ndoshta një mangësi e spikatur rastësisht se nga ana kuptimore përsëritjet nuk shprehin të njëjtën gjë, për shkak të lidhjeve të reja në të cilat vendosen, ose të kontekstit që u jep një kuptim të ri përpos vlerave që Meçaj i jep vargut të tij si një pjesë e domosdoshme në këtë poezi: “…thikat/kullojnë duar,/bien erë parfum,/parfum/veshur peliçe,/dhe zëra/foshnjash/që ulurijnë/bukur.”
Një kontrast tjetër sjell Meçaj tek “GJURMË NË BRAKTISJE”. Onomatopeja, që vjen nga greqishtja onoma – emër, poeme – bëj – krijoj, shihet si një figurë e realizuar qartë dhe në rolin e duhur. Duke qenë një poet që zhbiron natyrën edhe “zhurma” e imitimit që ka në bazë imitimin e këtyre zhurmave të natyrës dhe të qenieve të gjalla është një model në poezinë e tij: “Në këtë rrugë ka gjurmë hapash,/disa të vogla, të mëdha,/disa gjysma, të reja disa./Po t’i ndjekësh do të të shpien te shtëpia/e braktisur në fund të rrugicës./Do të hapësh derën, ose do të hysh me një/të shtyrë brenda, është e kalbur si kujtimet./Do të të mbysë kolla nga pluhuri i harresës,/mos u shqetëso nuk je i sëmurë, mikrobet/i varrosën bashkë me njerëzit./Do të shohësh copëza qelqesh dhe dritare/të shkatërruara nga koha, dikur frynte/dhe i përplaste ato. Do të shohësh/tavolinën këmbëthyer, ndoshta/nga pesha e pjatave ndër vite,…”
Por ajo që e bën më të shëndoshë këtë lloj poezie është epifora, që në të njëjtën gjuhë, pra në gjuhën greke nga e ka edhe origjinën tingëllon si shtesë, një përsëritje në fund të vargjeve. A nuk e realizon këtë Meçaj me mjeshtëri? Ja lexo këto vargje dhe shiko se si shtesat në fund të vargjeve kanë domosdoshmëri të saktë: “…kolltukët e shqyer nga mola,/dërrasat e dyshemesë të shkulura/dhe tavanin e ciflosur nga lagështira./Vazhdo nëpër kuzhinë, pas saj ndodhet/dhoma e gjumit, atje do të shohësh/shtratin e madh, tashmë/përtokë, të gjunjëzuar,/dikur ky oaz dashurie, falte lumturi./Do të shohësh mure të bardhë,/korniza të çrregullta që ekspozojnë fotografi/të zbehta çastesh, dikur kanë qenë frymë brenda/rrobave dhe shpirtrave të tyre./Ec dhe do të shohësh gjurmë, tinguj, tik-tak-un/e orës varur në komodinën e vjetër, dollapin/e teshave, me kostumet dhe fustanet e çngjyrosura,/dikur shkëlqenin më shumë se dielli./Vazhdo të haposh, të lësh gjurmë/në historinë e braktisjes, dikur,/ndoshta dikur edhe ty do të të vizitojë dikush.”

GENE POETËSH (Rreth vëllimeve poetike "Vetëvrasja e qirinjve"të Hiqmet Meçajt dhe "Puthje ujore" Andi Meçajt )



nga MIHALLAQ QILLERI

Dëshira e fëmijëve për t'u ngjarë prindërve dhe e prindërve për t'i bërë fëmijtë si vetja shpesh përfundon me zhgënjime të dhimbshme. Ne harrojmë se fëmijtë tanë lindin me gene të trashëguara nga kushedi ç'brezni dhe shfytyrohemi kur ata zhvillojnë karaktere të tjera. Por në rastin e poetit Hiqmet Meçaj dhe të të birit, Andit, vihet re një ngjashmëri e mrekullueshme genesh, së paku në poezi, megjithëse si tipa, madje edhe si mendime ata mund të jenë të ndryshëm. Duke lexuar vëllimin e pestë të babait dhe të parin të birit, bie në sy se magjia e fjalës së bukur, mendimi se udhëve të jetës dhe përpara botës mund të dalësh me mendimet e tua, janë cilësi të këtyre dy njerëzve që jetojnë nën një kulm.
Por le t'i marrim gjërat me radhë...
Hiqmet Meçaj erdhi në Greqi si qindramijëra shqiptarë të tjerë, por edhe si i “deleguar” i poezisë më të mirë të vendit të tij. Përfaqësues i një brezi poetësh e prozatorësh të vërtetë, ai spikati me talentin e tij qysh në vitet '60 kur ishte ende student. Më pas, në qytetin e Vlorës, ai u bë një nga intelektualët më me zë atje dhe krijimtaria e tij poetike, por edhe dramaturgjike, rezonoi në të gjithë vendin. Një heshtje gati prej 13 vjetësh, për shkaqe që tanimë dihen, por sidomos me ndryshimet dramatike në fushën e botimeve, ai paraqitet para lexuesve të vet me vëllimin e ri “Vetëvrasja e qirinjve”. Që në fillim më duhet të pohoj se është një kënaqësi për lexuesit të ketë në dorë një libër me poezi të vërteta, pas shumë botimeve folklorike, por edhe tentativave zhurmëmëdha për modernizëm anakronik që kemi parë të shiten lokaleve gjithë tym ku pinë kafe të lira shqiptarët emigrantë. “Vetëvrasja e qirinjve”, është jo vetëm një vlerë kombëtare në letërsi, por po të lexohet me kujdes, faqeve të tij do të ndjenjë gjithë diagramën e tentativave novatore të viteve të fundit.
Afro 30 vite më parë e mirënjohura revista “Hosteni”, botonte një karikaturë ku tregonte një poet klasik ( D.Agolli) dhe një poet modern, (I.Kadare), që dyluftonin për “nderin” e poezisë. Autori i karikaturës nuk tregonte se kush “vdiste” në këtë duel. Vitet kaluan dhe ja tani, brenda të njëjtit vëllim të H. Meçajt zhvillohet pikërisht ky duel në krijimtarinë e tij. Nuk e di në se ka një domethënie lënia e poezive “klasike” në fund të librit, apo nga që ato mund të jenë shkruar vite më parë dhe tani vlerën e re poeti e shikon në krijimtarinë më të fundit. Por, sido që të ketë qënë mendimi i tij, lexuesi e ndjen se poeti është një krijues shqiptar dhe jo çdokush. Ndarja e vëllimit të libra krijon një simetri gjendjesh dhe mendimesh, madje edhe përpjekjesh për të gjetur një mënyrë të re krijimi. Nga libri “Absurdi”, të mbetet në mendje tentativa për të lidhur një gjendje të caktuar shpirtërore në shumë poezi duke krijuar kështu mozaikun e një romani mendimesh. Duke e quajtur vargun më të mbramë të poezisë së fundit si titull për vjershën tjetër poeti synon të mos e shkëpusi atë zinxhir mendimesh filozofike që ndjen se rrinë brenda tij edhe sepse kalojnë shumë vjetë. Ndonëse poezitë janë të fjalës së fundit, siç do të shprehej një tregtar, ato nuk gërvishtin, nuk spekullojnë me shkëlqim fjalësh të rreme, madje as kur tentohet të krijohet një “funeral i kaltër”, “dallgësh të vyshkura” e individi ka nevojë që “hënën valium të pi”. Në librin “Anonimë”, “ku përplasen dy qiej”, poezitë bëhen më të afërta, më të ngrohta, ndonëse vazhdon ai arsyetim filozofik i trishtimit të botës me një dhimbje që, gjithsesi, nuk të ndahet nga kjo dreq jetë aq e vrazhdët. Sepse koha rrjedh, - a nuk rridhte kur qenë egërsirat, -pyet poeti për të dhënë imazhin e një epoke që është mbyllur me aq shumë dhimbje. Sepse, -shënon përsëri Meçaj i Madh, -duhet lënë të rrjedh harresa e bukur, ku ka pikëllim sepse diku është njeriu, i bukur ndonëse ia hëngri udha ëndrrat.
Kjo dhimbje transferohet ndryshe në librin tjetër “Mikrobotizëm”, për t'u bërë tragjike tek “Vetëvrasja e qirinjve”, që është simbolika e humbjes së një brezi të tërë krijuesish të talentuar. Megjithatë shumë prej tyre e kishin tanimë Olimpin, pavarësisht se aty kishin mbërritur rrobandotur e të uritur. Por me që autori pretendon se i takon rrymës së mikrobotizmit do të dëshiroja t'i sugjeroja se kornizat e kësaj “lëvizjeje”, në mund ta quajmë kështu, janë ende të paqarta sepse ato enden nëpër një teren të pasigurtë. Që poezitë “Brekët”, “E puthura” dhe “Qurre të vjetra”, i përkasin asaj mikrobote që ndonëse është brenda njeriut, nuk janë produkte të letërsisë, siç nuk janë prodhime ujërat e ndotura që dalin nga një fabrikë lulesh artificiale. Megjithë tentativën për t'u dhënë produkteve të tilla një vlerë morale, madje edhe filozofike, kam mendimin se ato janë thjesht apendise të qënies. Poezia është shprehja më e bukur e filozofisë së ndjenjave njerëzore dhe banalitetet nuk besoj se bëjnë pjesë në të. Por autori edhe brenda këtij libri, edhe brenda kësaj, mikrobote, ka fuqinë e vargut të vet të konsoliduar dhe atje ku të trishton ideja, të tërheq fjala.
Për fat të mirë lexuesin e vëmendshëm e shpëton nga ankthi libri “Ballkani fytyrën e humb” dhe poezia me të njëjtin titull të drithëron. Mikrobotizmi qënkish një trill poetësh, mendon pas pak. Shyqyr, shpëtuam! Në “Mungesën tonë në dy gishta”, Hiqmet Meçaj është jo vetëm një poet i lindur, por edhe një intelektual klasi që analizën e viteve të tranzicionit shqiptar e bën si rrallë kush, pa ripërsërritjen tragjike të idhtarëve të luftës së klasave që ia hodhën atë shoqërisë shqiptare mbi shpinë kur ajo qe plagosur keqaz. “Na lini të ecim pa peshë mbi kurriz/ Na lodhi boll udha.., kërkon poeti duke stigmatizuar pinguinët e djeshëm politikë që sot kapardisen shkretëtirës shqiptare. Ka një dhimbje në këtë poezi sa të marrin lotët. Dhe tragjedia e ikjes në realitetin e një bote tjetër të tmerron me vjershën “Protokolle, shkallë, ashensorë”. Ka vdekur mikrobotizmi i vet Hiqmet Meçajt, sepse “mijëvjeçari ngjyra të vjetra hedh”, “e trotuari asgjëkund nuk të çon”. Ajo që të bën të ndihesh mirë duke lexuar faqet e këtij libri është se poezia jo vetëm të trazon shpirtin me mendimet “si të tuat”, jo vetëm se evolimi i saj drejt filozofisë vjen nga baza e saj e stërvjetër, jo vetëm se fjala është tejet e bukur, por morali i moralit të krijimit është gjithsesi i sinqertë. Nuk bërtet njeri në këtë produkt njerëzor që quhet libër, nuk ka tentativa për spekulime me atë që bota e quan poezi... “Tek një shkallë”, apo eseniania “Hapur si fletore”, janë ajo lidhje e brendshme që poeti bën me veten e tij duke dashur të bashkoj vitet që e ndajnë nga vëllimet e para. Përgatitemi kështu për të hyrë në librin e fundit “Nostalgji” për të ritakuar poetin kur ishte i ri. Vet titulli i kësaj pjese të fundit të vëllimit. të lë të kuptosh se ajo e kaluar ka ikur tashmë bashkë me kohën kur e lindi, dhe se synimet letrarë të tij janë të tjera. Por nostalgjia që ndjen lexuesi i brezit tonë për këtë poezi vështirë se largohet me eksperimente budistësh...
Këtu takohet Hiqmeti me të birin poet, Andin. Takohen si moshë, por krejt ndryshe nga stili. Andi Meçaj ka një vizion krejt më gjakftohtë për jetën nga “makrobotizmi” internacionalist të Hiqmetit të ri. Ai ka filluar të shkruaj atje ku i ati po mbaron eksperimentet e tij. Ne nuk e dimë në se do të nostalgojë ndonjëherë për Eseninin, por bota për të është më e ndërlikuar se aq. Te “Angushi mbytëse”, ai të drithëron me imazhin e një bote krimi e me erë kufomash që mund të mos ketë mëshirë për ne, -thotë poeti i ri, -në se urrejtjen e lëmë të lirë. Shqetësimet e një brezi, që ndonëse në dukje i ka duart e lira, tronditjet e botës i shohin më qartë se brezi i poetëve si i ati, Hiqmeti, prandaj edhe flasin më shumë për të këqijat e kësaj bote. Bie në sy, veç, një vizatim i shpejt i këtyre vizioneve, pa u hyrë në thellësi të shkaqeve, aq sa gjithë barrën për këtë ua kanë lënë të tjerëve. Poezitë e Andit janë si refleksione që sa cikin sipërfaqen e dramave njerëzore dhe ai niset për diku gjetkë i shkujdesur duke e lënë pas vuajtjen e një çasti më parë. Kjo mënyrë të konceptuari e çliron poezinë nga stërhollimet, por njëkohësisht e lë atë pa peshën e nevojshme duke humbur pakëz nga graviteti.
Në poezinë e Meçes së Ri ka, ka megjithatë, më shumë shqetësime për kohën se sa do të ndjente vërtetë brezi i tij jo si poet, por si qytetar. Kjo të jep shpresën të besosh se depërtimi në dramat e mëdha do të jetë një kërkim i vazhdueshëm. Të vazhdueshëm do të jenë edhe eksperimentimet me stilin i cili tani vërtetë ka luhatje të ndjeshme, por ai të ngazëllen me indinjatën poetike. Në disa poezi ndihet piktori dhe vizatime të tilla pejsazhore janë vetëm skica poetike. Te të tjerat si “Qëndro”, “Racizëm”, “Po të duan”, janë pesha që poeti i ri i ngre megjithë moshën e re e supet ende të njoma. Në një grup tjetër poezish ai “shket” vetiu në atë mënyrë të shkruari që të kujton Hiqmetin e ri, por pa kujdesin pedant të rimave e ritmeve teorike. Dashuria, siç është e natyrshme, është strumbullari i gjithë krijimtarisë poetike të këtij libri. Ajo si koncept e ndjenjë bën vazhdimisht gërnjë me moralin, por edhe me vetë njeriun. Shpëtimi nuk duket në horizont sepse njerëzit janë aq ndryshëm dhe po aq të ngjashëm... Vjershërohet kështu më shumë me konceptin se sa me idenë. Filozofia vjen e ikën si një copë mjegull që tretet. Natyrisht ka edhe vjersha që mund të punoheshin, apo të mos përfshiheshin fare në këtë vëllim, sepse ato i bëjnë retorikë njera-tjetrës. Pastaj prozaizmi një egjër i zakonshëm në grurin letrar të të rinjve do të kishte nevojën e një dore mjeshtëri siç është Hiqmeti. Nuk e di se si janë zhvilluar konsultimet, por me të rinjtë e sotëm vështirë se merresh vesh gjithmonë, sidomos kur në “Kokën ngremë të mos duam”... “të varur na duan përjetë”, protesta duket sheshit. Kështu vjen rasti dhe shkruajnë vargje të tilla si “nëpër sheshësinë rrethore të veshëve”... (poezia “Të gjitha sheshohen”) të cilat lehtësisht mund të shmangeshin.
Por të bën përshtypje që poeti i ri bën kujdes për të shkruar jo vetëm me një gjuhë të saktë, por të rikrijojë fjalë e bashkime fjalësh që i japin poezisë së tij fluiditet dhe autoritet njëherësh. Duke lexuar fjalë të tilla si shtëpijohem, ndjekësor, shpirtqiell. durimsakatosur, gazrritur, vend fshehta, etj, ndjen përgjegjësinë me të cilën Andi Meçja përgatitet të hyjë në fushë të krijimtarisë letrare, (sepse ai është edhe prozator), me seriozitet dhe kjo është shfaqja e parë e njeriut kërkues.
Duke përfunduar këto shënime, për të cilat autorët, por edhe lexuesit mund të kenë edhe kundërshti, ndoshta nuk thashë gjithçka për këto dy libra të bukur sikundër nuk mund t'u gjesh fundin puseve që burojnë vazhdimisht. Megjithatë gjej rastin t'u uroj nga zemra miqve të mi libra akoma më të bukur në të ardhmen!

ANDI MEÇAJ, VËLLIMI I DYTË POETIK (për librin e ri: “Tokë e bekuar”, Toja 2002)


nga ROBERT GORO

Pas vëllimit "Puthje ujore", poeti i ri Andi Meçaj paraqitet para publikut me librin e dytë, "Tokë e bekuar". Një përmbledhje poetike më modeste se e para për nga paraqitja, por shumë më e plotë për nga përmbajtja. Mendimi poetik i Andi Meçajt shquhet në vëllimin e ri më i formuar, do të thoja i kristalizuar, çka përbën dëshminë e eksplorimit aktiv të tij në horën e vështirë të poezisë bashkëkohore. Përjetimet e tij poetike kanë një dozë të madhe ekzistencializmi, në një farë mënyre ato shprehin dramën e përditshme të mërgimtarit, i cili, krahas mundimeve për mbijetesën e tij fizike, vuan e cfilitet për mbijetesën shpirtërore. Njeriu, në momente të caktuara ka nevojë emergjente për një prehje absolute dhe Andi Meçajt këtë prehje duket se ia ofron jastëku i poezisë së tij.
"Tokë e bekuar" është një libër që nuk duhet të mbetet jashtë vëmendjes së "dekanëve të kritikës letrare" këtu në emigracion e më tej.

Mbresa nga libri: “NGA LETËRKËMBIMI ME NJË FANTAZMË” i ANDI MEÇAJT


nga XHEVAT LATIFI


MË KALURON KOHA

E po koha na kaluron tinëzisht minutat e jetës sonë gjerë në thinja të hirta. E ka një varg poeti madh Azem Shkreli “Shkuan me plisa të bardhë...” e mërgimtarët kthehen të bardhë... Pa i dhënë ndonjë piketim të veqantë jetës së poetit Andi Meçaj prej mërgimtari, kjo qëllimishtë na vie si mbresë në një nga poezitë e tia “Më kaluron koha”... jam këtu sonte e nesër s'di se ku... Andit si autobuzit jeshil i kërcasin gjymtyrët... (Endërra) drejt të pafundmes atje nga ishin nisur poetët që nga koha e Homerit dhe vazhdojnë të shkojnë, përmes fuqisë së vargut... Poetët gjithmonë arrijnë atje ku duan... Por çfarë e bënë poetin të thejë pasqyrën e kristaltë, ku “bishë pasqyrohej njeriu” ... letrat, letrat jan deti i dhembjes së poetëve ku ngriten ëndrrat e tërbimit për letrat e rrathëve të Dantes...
E hënë poetit ''së rrahuri do të shkelmohet zemra ... E martë “tringëllima e monedhave në duart e lypësit quhet muzikë moderne...” Letra e së mërkurës “ roje u bëj kujtimeve dhe qeshjeve së syve ... E enjte, “Zëri nuk ditka të këndoj këtu” “Të premten Do të vij të më robërojë”, E shtunja e poetit jep përfundimishtë tabloidin e shtatë ditëve që e kanë ndjekur autorin:
Sa dua t'ju prek,
T'ju ndiej.
Ju pashë dje, dhe sot,
nesër patjetër do ju shoh.

Do ju dua më shumë
se njerëzit.
Vëllimi poetik “Nga letërkëmbimi me një fantazmë” me autor Andi Meçaj, me një gjuhë të pastër ku simbolet dhe figurat stilistike mbërthejnë përditshmërinë. Janë vargje të dashurisë që ka poeti për jetën dhe njerëzoren e cila sado me një emër të trishtë “fantazmë-a” shpesh herë na del më e mirë se përditshmëria... poetët vazhdojnë ta duan jetën sepse përfundimisht nuk janë vetëm sistemues vargjesh... Gërryeni më thellë në vargjet e tyre dhe do gjeni djersën dhe gjakimin e tyre për një varg ... Këtë mund fare lehtë ta gjeni edhe te Andi Meçaj ...

SHËNIME RRETH VËLLIMIT POETIK “NGA LETËRKËMBIMI ME NJË FANTAZMË” I ANDI MEÇAJT


POEZI QË DËSHMON DALËNGADALË PJEKURINË



nga STEFAN MARTIKO

Kam në dorë librin e tretë poetik të Andi Meçajt. Një libërth me rreth 40 poezi, pak më shumë se ç’është sot në modë të botohen poetët modernë bashkëkohorë. Vë re me kënaqësi se poezia zhvillohet e qetë e pa zhurmë, me tone të përmbajtur për të dëshmuar se ajo po e prek thellësinë, thellësinë e vërtetë prej nga vijnë ato vibrime mbresëlënëse. Me ciklin e poezive të Tablove, Peisazh këmbësh dhe Letërkëmbimi me një fantazmë Andi Meçaj krijon një arqitekturë poetike të vetën, ndan përfytyrimin në pjesë dhe pastaj e bashkon të tërën me një mesazh poetik që tregon një seriozitet në rritje, një përkushtim që të bind se ky hap është nisur për larg. Poezia e Andit ruan plot enigma të tjera dhe e fton lexuesin të zhytet thellë ende pa i veshur mirë pajisjet e zhytësit dhe ndoshta duke harruar të marrë me vete dhe bombolën e oksigjenit. Më vjen mirë që në këtë klimë poetike të një gare të fortë po zhvillohen tre talente njëherësh: Armela Hysi, Andi dhe Algert Siqeca. Andi midis tyre është kaq i kursyer në fjalë dhe duke buzëqeshur pak pohon të vërteta serioze. Është poezi që kërkon vëmendje jo thjesht për ta studjuar e përftuar kënaqësi estetike, por pse jeta atje është tepër e konçentruar dhe të bën përshtypje mënyra si mjetet artistike ndihmojnë idenë për t’u përftuar intelektualisht një rezonancë e bashkëkohësisë. Studiuesit e letërsisë kanë detyra të tjera për ta parë këtë poezi dhe gjithçka tjetër shkruhet sot në një kuadër më të gjërë interesash estetike, gjuhësore, shoqërore e më tej. Andi Meçaj përmes toneve të ulët të ligjërimit poetik përcjell një urtësi që dikujt mund t’i duket e parakohshme. Ai është duke u rritur shpejt dhe unë me këtë nxitim kam nënvizuar mjaft poezi në bllok ose pjesë, lëvizje nëntokësore të masave të thella. Në sipërfaqe ne kemi të drejtën të shohim vetëm shpërthimin e asaj pranvere që është përgatitur nën tokë prej tre stinëve të tjera. Por edhe më me vlerë do të ishte pohimi tjetër se Andi Meçaj nuk është thjesht hije nën poezinë, tashmë pronë e letërsisë shqipe të të atit të vet Hiqmet Meçaj. Ai është diçka më shumë, siguri dhe qartësi, përgjegjësi për vlerat, detyrim ndaj një misioni të vështirë. Ja pse unë nuk guxoj më ta quaj Andin një poet të ri ose një talent dhe aq. Shumë poezi si Jepuni të pijnë, Peisazh nate, Vetmia e vdekjes së gjetheve, Më kalëron koha, Pasqyra e të tjera përbëjnë pjesën më të shëndetshme poetike, ku dallohen mirë stili dhe prirjet e autorit drejt një poezie moderne bashkëkohore. Ne nuk i dimë ku i ka ajo rrënjët, por është aq sa shqiptare aq edhe botërore. Ndoshta datojnë që nga Remboja, nga Apolineri, te Elioti, jehona të poezisë kadarejane, por në fund të fundit unë e shoh atë si një degë të fortë të këtij trungu.

Impresione mbi poezinë e Andi Meçajt

ATY KU FLE GURI I PARË THEMELTAR I NGREHINËS POETIKE...



nga FLURANS ILIA -FLURKA-

Falë të mrekullueshmes faqe virtuale letrare mbarëshqiptare ®seguraweb (duhet theksuar ky fakt!), nëpërmjet së cilës përherë kemi mundësi të njihemi me autorë dhe krijues të ndryshëm, këto kohë të fundit kam patur rastin të njihem me një poet, e kam fjalën për poetin dhe piktorin Andi Meçaj i cili jeton dhe e shtrin aktivitetin e tij artistik në Athinë. E meqenëse nuk na ndanë hapsirë e madhe moshe midis nesh dhe njëkohësisht na bashkon atmosfera vëllazërore artistike, meqenëse jetojmë me mijëra kilometra larg njëri-tjetrit dhe na bashkon ky kuvend harmonik letrar, thjesht si një lexues i vëmendshëm i poezisë së tij do të doja të ndalesha në disa pika që besoj se janë të nevojshme për t'u theksuar.
1-Që në fillimin e shfletimit të poezive të Andit, ndër përshtypjet e para që të lindin dhe që të shoqërojnë në gjithë këtë udhëtim poetik, është sinqeriteti i tij në raport me artin, gjë kjo mëse e domosdoshme për një poezi të shëndetshme artistikisht. Po përmendi këtu edhe vënien në pah si fakt të pakontestueshëm bindjen e mikut tim S. Guraziu, (përdorur brenda temës që patëm rrahur gjatë një korrespondence të rastit), se "poeti noton vetëm në ujërat e të vërtetës". Natyrisht, në këtë fakt të pakontestueshëm flenë edhe guri i parë themeltar i ngrehinës poetike. Themel ky që autori Andi Meçaj i ka dhënë bazë të fuqishme, stabile në raport me krijimet poetike të tij.
2-Andi është në punë të vazhdueshme drejt përsosmërisë së vargut të tij. Duke ushtruar edhe pikturën njëkohësisht, në pikturat e tij ndeshim kolorite instiktive ngjyrash që hyjnë në mënyra të “pavetëdijshme”, plot dritë. E njëjta mund të thuhet edhe për vargjet e tij. Ka tendenca drejt poezisë moderne. Por shpesh, ndryshe nga të gjithë ata krijues të rinj bashkëmoshatar (përfshi disaherë edhe autorin e këtyre reshtave), figurën moderne na e servir së bashku me thjeshtësinë e fjalës së tij të sinqertë. Kjo është ajo çka më pëlqen tek poezia e tij. Ato nuk janë dhe nuk ngelin figura moderne të izoluara shpesh në raport me krejt bllokun e tij poetik. Përkundrazi vijnë po aq natyrshëm përkrah mesazhit që lëvrin po aty, si p.sh. nëpërmjet: Mbarimi i kohës, Zëri, Orët, Iluzion bota sonte, Njeriu brenda teje, Hapat e parë, Vetmia e vdekjes së gjetheve, Më kalëron koha, Të pajtojmë aritminë e zemrave, Pasqyra, Tërbimi i detit, Ngecja e kohës, Fluturimi i ëndrrave, etj. Të gjithë këta tituj të librit: " Nga letërkëmbimi me një fantazmë", dëshmojnë se kemi të bëjmë me një poezi në lëvizje të vazhdueshme. Nocioni kohor është mëse i pranishëm në formën realiste, i drejtpërdrejtë, apo surrealist nëpërmjet figurave dhe fantazisë së tij që disaherë shkrihen dhe bëhen një me krejt lëndën letrare, në formën e një "fluturimi ëndrre", "pejsazhi këmbësh" apo "letërkëmbimi me një fantazmë". Në njëfarë mënyre, gjatë leximit të librave të Andit m’u përkujtua se figura e poetit (megjithëse jetojmë kohët moderne të veshura me trajtat mbinjerëzore sipas Niçes) nuk është aspak një qënie profetike. Pa harruar të citoj gjithashtu edhe vetë dëshminë e më të spikaturit poet modern të letrave shqipe zotin Sabri Hamiti ku thotë se: "Poetët nuk janë profetë"! Por thjesht qënie humane, individë në kërkim të vetvetes që të lejojnë më tej nëpërmjet këtyre rrugëve artistike (kërkuese) hapjen e portave dhe të mundësive në raport me botëkuptimin artistik dhe shoqëror.
3-Andi ka ende rrugë të gjatë e të vështirë drejt profesionalizmit poetik, por ai ka dëshmuar kurajo profesionale për një poezi të sinqertë dhe kjo nuk është pak. Më bënë si lexues të shoh dhe besoj në të ardhmen e vargut të tij. Larg klikave të vjetra dhe mashtrimit të rutinave të ish realizmit socialist që ende sot dominojnë trevën e troferave artistike shqiptare, duke mos i lënë rrugë talenteve të reja, atyre talenteve të reja që ashtu si Andi mbartin sot "rrugica ende të padëshmuara poetike mbi shpinën e çantës së mundimshme artistike".
"Qyteti Fle Në Xhepin Tim" titullohet libri i tij i ri që ma besoi miqësisht për lexim para pak kohe dhe ende në ankth pret dritën e botimit. Vetë ai, diku në një përpjekje në formën e një eseje shkruan: "Duhet një mendësi e re, një kohë tjetër po rrjedh në trupat tanë". Unë besoj se është me të vërtetë kështu. Këtë fakt e dëshmon më së miri edhe poezia e Andit.

Balada për zogjtë e valsit diellor


Skender_Zogaj2



Skënder Zogaj

Balada për zogjtë e valsit diellor
 

(Dëshmorit Ismet A. Qorraj me shokë)


Imja është piktura me sytë e përlotur 
Edhe qielli ngjyrë ulliri sipëri Deçanit
Plot me zogj gjoks shpërthekuar, 
Të zjarrtë dhe kryengritës 
Si meteorë vezullues plot avaz
Që shpirtin e vet e bëjnë kurban 
Se nuk e durojnë jetën në kafaz.

Zogj drite me flatra trëndafili
Përhapës magjik të valsit diellor
Ndër shtatë palë toke e qielli 
me dashurinë hyjnore për Liri
Kundër ujqve të mallkuar e dinak 
Gjithmonë të etur për gjak...

Në këngë është trimëria e zogjve 
Prandaj gjithmonë vdesin duke kënduar 
Si n’atë ag pranvere kur zaret u hodhën 
Dhe n’pikturë u shprushën lulëkuqet
Që kurrë më t’mos kishte strehë për korba 
As për këlyshë të zinj bushtre 
Që i ulërijnë Hënës…

Nata ofshau zemërplasur nëpër konaqe
Por agimi u rilind me dritë zemre, o mik - 
Shih zogjtë e valsit diellor që puthin qiellin 
Në Carrabreg, në Voksh e në Maznikë...



(Mars 2015)



Web faqja “Zemra shqiptare.net” është një blog antishqiptar

Web faqja “Zemra shqiptare.net” është një blog antishqiptar që editohet nga njëfarë ekstremisti dhe terroristi antishqiptar nga Shkodra, m...