Agjencioni floripress.blogspot.com

2010/12/17

ARBNORE LUMI : ZHANRI DHE EKSCESI NË TEORINË E FILMIT


imageARBNORE LUMI
Studim

Zhanri
Zhanri është një element i rëndësishëm në film i cili hedh dritë në aspekte të veçanta të kinemasë, mpreh mënyrën e të kuptuarit të aspekteve narrative dhe stilistike të filmit. Po kështu, zhanri është edhe instrument ose një sistem i rregullave të shprehjes, i cili konstrukton dhe kategorizon filmat sipas faktorëve të ndryshëm. Këta faktorë përmblidhen në një linjë të tregimit të cilin e ndjek regjisori dhe që audiencës ia lehtëson dhe shkurton rrugën në procesin e të kuptuarit të filmit.
Thomas Schats, autor i artikullit “Zhanri i filmit dhe filmi zhanër”, definon nocionin e karakteristikave të filmit zhanër si vijon: "Për shkak se në esencë është një sistem narrativ, një film zhanër mund të shqyrtohet në kuadër të stukturës fundamentale të këtyre komponenteve: subjekti, karakteret, ambienti, tema, stili, e kështu me rradhë."[2] Sa i përket zhanrit mund t'i shqyrtojmë disa shembuj karakteristikë, p.sh. filmat Western,  përbëjnë një zhanër klasik që portretizon pushtimin e së egrës. Në mënyrë të tipizuar, në filmat western mund të presim elemente siç janë armët dhe duelet me armë (ndonjëherë duke kalëruar), dhunën dhe masakrat e njerëzve, kuajt, trenat (plaçkitjet e trenave), dhe shumë shpesh edhe plaçkitjet e bankave. Është shumë e rëndësishme që t'i drejtohemi edhe ambientit, i cili zakonisht përbëhet nga shtëpitë ferme, shtëpi të rrethuara, burgu, rruga kryesore e një qyteti të vogël ose periferia e vogël qytetesh që janë të krijuara diku në skajet e civilizimit.
Së dyti, një ndër zhanret e filmit më të fuqishëm në kuptimin e ndikimit të vazhdueshëm, është i ashtuquajturi filmi noir (filmi i zi). Filmat që hyjnë në kategorinë noir janë xhiruar kryesisht në teknikën bardh e zi, gjë që mundëson që hijet dhe kontrasti i dritës të bëhen më të dukshëm. Disa prej elementeve më të rëndësishëm që përshkruajnë karakteristikat e këtij zhanri përmbledhen në atë se në këta filma ne presim që të shohim "ambientin urban të zhurmshëm, tensionet e kompozicionit, kontrastin e lartë të dritës dhe të ngjyrave të errëta,  këndet e pjerrëta të kamerës, si dhe tema të dykuptimësisë dhe tjetërsimit"[3] Pra, tek filmat noir ka diçka që vazhdimisht i referohet ose shpreh anët më të errëta të shpirtit njerëzor dhe të përvojës sociale.
Të gjitha zhanret janë të definuara dhe parimisht marrin krah nga disa elemente të veçanta brenda filmit që spektatorëve ua mundësojnë që të ndiejnë atë çka duan të ndjejnë dhe të kuptojnë elementet e rëndësishme të orkestruara brenda filmit. Douglas Pye në artikullin e tij Westernet “Zhanri dhe Filmat”[4] thekson se këto elemente "duhet të janë relativisht të pakta në mënyrë që të regjistrohen si të njohura nga një audiencë e veçantë, duke nxitur një spektër më të gjërë të pritjeve që stimulohen, përcaktohen, konfirmohen, ose edhe befasojnë me kombinimet e elementeve nga–momenti-në-moment brenda çdo filmi". Shumë shpesh këto elemente ndihmojnë shikuesin në përcaktimin e zhanrit të filmit që nga skenat e para të tij. Për më tepër, secili zhanër i filmit i shfaqet shikuesit që me kuadrin dhe tingullin e parë, madje edhe që me shfaqjen e titullit të filmit.
Teoria e zhanrit në film përpiqet që t’i shquaj elementet e kategorizuara brenda filmit që njëfarë dore filmat i bëjnë më të pranueshëm për shikuesit. Cilido element i filmit, apo kombinimi i më shumë sosh, thekson një linjë jashtëzakonisht të gjerë të vijave të tregimit dhe kuptimeve ose simbolikave, siç thotë autori i artikullit Western (Genres and Movies) Douglas Pye, duke qartësuar nocionin e karakteristikave të relacioneve në zhanrin e Western-it: "Relacioni i karakterit me botën reale mund të jetë një çështje madhore në disa prej filmave western, përderisa në filmat tjerë mund të jetë thjesht vetëm një prapavijë e aksionit; karakteret mund të personalizohen tërësisht duke i dhënë një motiv konflikti ose ngatërrese, ose të prezantuar në mënyrë skematike si projeksion figurash morale që personifikojnë të mirën dhe të keqën". Përdorimi i elementeve të ndryshme dhe të rëndësishme, e në veçanti ekspresionizmi stilistik në filma, ndihmoi në ngritjen e vëmendjes dhe vlerave kinematografike, e po ashtu edhe vetë produksionin. Këto stilizime duket se kanë funksionuar si mënyra të konvencionalizuara për ngritjen e statusit të produksionit, duke operuar si gjuhë e diferencimeve stilistike që janë standardizuar po aq në mënyra të ndryshme sa edhe normat klasike. 
Është me rëndësi të përmendet se si filmat zhanër kanë disa karakteristika unike, që tregojnë ndjenjën dhe kuptimin e filmit e që teoritë e filmave të tjerë nuk i kanë. Megjithatë, edhe vetë zhanret nga shumë kritikë të filmave kanë qenë të adresuara si teori problematike, duke u konsideruar më shumë si stil e jo zhanër. Kjo është rezultat i përdorimit të elementeve dhe metodave kinematografike për të përshkruar sa më saktë nocionet e filmave. Ndërkaq, në këtë kontekst ekzistojnë disa terma të veçantë, apo mini-teori, që jetojnë përbrenda zhanrit të filmit. Disa nga kritikët e filmit theksojnë se ato janë shumë të rëndësishme për teorinë e filmit zhanër. Kur përmendëm më parë se si filmi zhanër përfiton ndaj elementeve të caktuara që të përhap karakteristikat kryesore dhe t’i fokusojë pandërmjetshëm tek audienca, përbrenda këtyre karakteristikave jetojnë dy teoritë më të rëndësishme: teoria semantike dhe teoria sintaktike. Duke u bazuar tek kritika e filmit, këto dy teori janë të aplikueshme tek zhanret mirepo me një perspektivë të ndryshme. Ato definojnë nocione të ndryshme të filmit zhanër.
Qasja semantike lehtëson karakterizimin e filmit, duke u bazuar në elemente dhe faktorë të ndryshëm: karakteri, kostumet, skenografia, lokacioni dhe makiazhi. Kjo parimisht definon zhanrin për nga blloqet dhe ikonat semantike, përderisa teoria sintaktike, është një qasje e cila përcakton zhanrin për nga marrëdhënia në mes të ndërtimit të blloqeve (arkitekturale) që krijojnë strukturat dhe kuptimet. Kjo strukturë është e njohur si sintaksë. Megjithatë, është shumë me rëndësi të përmendet që këto dy teori bashkëpunojnë shumë mirë duke u kombinuar mes veti edhe duke ndryshuar në ndërkohë. Kjo mund të nxjerr në pah një fenomen që filmi zhanër e ka ndërsa teoritë e filmave të tjerë nuk e kanë.
Filmi i zhanrit mjuzikël është studiuar në mënyrë të përsosur dhe disa prej tyre janë bërë pjesë esenciale e kulturës moderne, në fillim kuptimi (sintaksa) ishte - vuajtje për vdekje, por më tej, (sintaksa) merr trajtën e kënaqësisë së qiftëzimit. Të gjitha këto elemente ishin shumë mirë të orkestruara, të përpunuara dhe spektakulare, dhe rezultat i triumfit të thjeshtësisë. Për më shumë, elementet tjera me të cilat kritika e filmit lëviz përbrenda filmit zhanër e që janë me rëndësi t'i adresohemi, janë ato që Rick Altman i thekson si ide në artikullin e tij “Një qasje semantike/sintaktike ndaj filmave zhanër”[5], "Semiotika: thekson elementet themelore (pluhuri, toka, lëkura, kuajt), karakteret (sherifi i vetmuar, kauboji i rreptë/i butë, gruaja e fortë/e ndjeshëm), Amerika përendimore e viteve 1849 deri 1900. Sinktaksa: Western gjithmonë zë vend në zona të largëta, sfidat në mes civilizimit/primitivizmit, kopshtit/shkretëtirës." Që të ilustrojmë më mirë këtë ide, filmi i njohur “Once Upon a Time in the West” nga regjisori Sergio Leone në 1968, përshkruan modelet e semiotikës përbrenda zhanrit Western. Gjatë gjithë filmit shohim karakteristika tipike të cilat portretizojnë bukurinë dhe egërsinë e kulturës epike të Perëndimit të Egër. Ky film është, po ashtu, një shembull shumë i mirë i teorisë sintaktike, sepse shpalos idenë e një paraqitjeje të dhunshme për fshatin, zonat e largëta, sfidës së civilizimit/primitivizmit e gjithashtu edhe kopshtit/shkretëtirës. Këto elemente të përmendura, jo vetëm që karakterizojnë nocionin e këtyre dy teorive të rëndësishme (sintaktike dhe semantike) përbrenda zhanrit, por ato shpalosin edhe karakteristikat kryesore të cilat definojnë filmin zhanër.
Ndërkaq, përbri zhanrit western dhe karakterizimit të tij në teori është i rëndësishëm një tjetër zhanër, ai i filmit noir, stili i të cilit ka pasur një ndikim domethënës edhe shumë kohë pasi që periudha historike e tij kishte përfunduar. Filmat noir posedojnë karakteristika përcaktuese sikurse tek western, mjuzikli apo te ndonjë tjetër zhanër., por zakonisht, në krahasim me zhanret tjera, filmat noir dallohen për nga vija e tregimit. Elementet e stilit të përdorura në këtë zhanër lënë përshtypje të njëjta si ato të shoqërisë së gangsterave. Filmimi karakterizohet me heronjët cinik dhe ndriqim të zymtë dhe regjisorët e këtij lloji filmash kanë përdorur hijet për krijimin e një fuqie psikologjike që shquan karakteret. Është mjaft interesante se ky zhanër e ka origjinën tek ekspresionizmi gjerman për shkak të vijës së tregimit të errët, pesimist që e ka. Më tej, filmat noirshkojnë përtej të errtës, ndriqimit të rëndë të ngjyrimit të qytetit të natës me shi.
Nga një aspekt tjetër i analizës është vërejtur se tek filmat noir, femrat portretizohen si qenie dhe subjekte pasivë. Linda Williams në artikullin Film Bodies: Gender, Genre, and Excess (Trupat filmik: gjinia, zhanri dhe ekscesi) thekson: "Po ashtu, mund të vërejmë diçka që këto zhanre e kanë të përbashkët: edhe pse janë mjaft të ndryshëm për nga ndërtimi pasi që i referohen audiencave të tyre të zgjedhura, me pornografinë që, me sa duket, synon që ta tregojë mashkullin aktiv dhe femrën melodramatike dhe si grua pasive, dhe me nxjerrjen vulgaritetit bashkëkohor që synon horrorin e animit të egër adoloshent mes poleve maskuline dhe feminine, në të dy këto gjini trupi i femrës figurohet në skenë në funksionin tradicional të personifikimit të kënaqësisë, frikës dhe dhembjes.”Një shembull tjetër i cili mund të shoqërojë këtë ide është filmi Double Indenity i vitit 1944, regjisor i së cilit është Billy Wilder. Roli i femrës i luajtur nga Barbara Stanwyck, i përshkruar si pjese e një vrasëseje krejtësisht të ftohtë, të një gruaje absolutisht të ligë e cila vret burrin e saj për shkak të një njeriu tjetër, Walter Neff-in (MacMurray). Përkundër të gjitha këtyre, performanca e saj gjatë gjithë filmit është ajo që kujtohet me gjallëri më të shprehur. Aftësia e saj për të luajtur këtë rol vazhdon që t'i jep spektatorit një mësim klasik rreth feminitetit. Është e vlefshme të përmendim që përveç karaktereve në këtë film, ajo që e bëri këtë film një vepër të madhe të zhanritnoir është që regjisori përdori kënde të vogla të sekuencave, dhe këndet e gjerë të objektivave, në mënyrë që të krijojë ndjenjën e tensionit. Po ashtu, ndriqimi i dobët krijonte hije të thella, ashtu që pasiguria bëhej më e qartë, gjë e cila është me shumë rëndësi te zhanri noir i këtij niveli. 
Në përgjithësi, filmi zhanër ende është duke u trajtuar nga kritika e filmit më shumë si një stil sesa si zhanër, dhe ky element kinematografik ka pasur një ndikim të pamasë tek prodhuesit e filmave dhe ende vazhdon të jetë i tillë. Mirëpo, të gjitha elementet formale të kohës tek zhanret western, mjuzikël apo noir, janë gjithmonë të orkestruara që të ndihmojnë bartjen e mesazhit tek audienca, ashtu që vet artistët të përshtaten në mënyra të ndryshme me qëllim që shikuesit e zgjedhur të kuptojnë gjuhën e tyre artistike në aspektet filmike dhe kulturore, dhe që këtej të përparojë në promovimin e jetës dhe artit të kinemasë.
Ekscesi kinematik
Artikujt si The Concept of Cinematic Excess[6], Film Bodies: Gender, Genre, and Excess”[7] dhe"‘Trashing’ the Academy, Taste, Excess and Emerging Politics of Cinematic Style"[8]trajtojnë çështjen e "ekscesit" kinematik dhe "stilit" në një shkalle më të gjerë në mënyrë që të eksplorojnë dhe nxjerrin në shesh idenë që stili dhe ekscesi shfaqen si kualitete të dyfishta, se ato funksionojnë edhe si elemente të ndara në kinema por, megjithatë, edhe mbesin të lidhur bashkë pasi që përmbajnë materiale karakteristike estetike për filma të zhanreve të ndryshëm, dhe kinemanë në përgjithësi. Ndërkaq, një element tjetër që tërheq vëmendjen është "Para-kinemaja", e cila paraqet ekscesin kinematik dhe po ashtu edhe elementet të cilët nuk hyjnë direkt në rrëfimin e tregimit, dhe në këtë mënyrë "shfaqin ‘dështimin’ sistematik" apo “shtrembërimin" e stilit tradicional kinematik, siç argumenton Jeffery Sconce në artikullin e tij.
Autori i këtyre artikujve, në mënyrë shumë të bukur thekson idetë se kur eksceset kinematike duhen të shtyhen përpara, brenda asaj që regjisori është në gjendje të bëjë ndonjëherë, si dhe kur dhe për cilin grup të shikuesve këto elemente estetike janë më të dukshme. 
"Ekscesi" kinematik është një pishinë e mbushur me vizualitet, e cila shërben si një instrument ose mjet për pikëpamjen tonë, që na mundëson hulumtimin e elementeve estetike brenda filmit. Në disa raste ekscesi kinematik mund t'a dobësojë rrëfimin, duke i defamiliarizuar shikuesit me idenë e rrëfimit dhe jo ta vlerësojë atë. Megjithatë, prezenca e ekscesit kinematik nuk i shkatërron mekanizmat e të rrëfyerit, vetëm i dobëson ato. Tek disa regjisor ekscesi kinematik madje mund të shfaqet më shpesh. Si shembull i cili do të ilustrontë këtë mund të jenë filmat e Jean Godard, të cilët mund të përfshihen në kategorinë e ekscesit kinematike, për arsyen se ai zakonisht përdor kuadro të stërzgjatura, të cilat nuk mund të përcjellin ndonjë mesazh ose motiv, por ato janë zgjatje e aspekteve të stilit të tij të xhirimit. Poashtu, brenda këtyre kuadrove të zgjatura mund të duken disa objekte, simbole të cilat nuk janë të lidhura ngushtë, ndoshta edhe fare, me rrëfimin, dhe kjo i nxit më shumë elementet estetike sesa rrëfyese të filmit.
Kur flasim për stilin e regjisorëve dhe shfaqjen e ekscesit në filmat e tyre, duhet të kemi në mëndje që këto elemente për shikuesin nuk janë gjithnjë tërheqëse. Megjithatë, sipas Bazin, kjo ndihmon krijimin e një "qëndrimi mental më aktiv". Stili dhe elementet ndonjëherë sjellin shikuesin më afër realitetit. Më tej, Thompson[9] argumenton se rëndësia e ekscesit qëndron në atë se rinovon freskinë e perceptimit të veprës dhe sugjeron një mënyrë të ndryshme të shikimit dhe dëgjimit të ndonjë filmi.
Ekscesi kinematik nuk paraqitet vetëm te disa regjisorë,  por është e rëndësishme që të theksohet së stili dhe ekscesi kinematik të lidhur bashkë, kanë qenë mjaft të dukshëm dhe me stutus të privilegjuar në disa zhanre, siç janë horrori, melodrama dhe pornografia.
Në zhanret e sotme, në krahasim me ato klasiket, ka shumë më tepër ekscese kinematike. Për mungesë të motivacionit në rrëfimin, vijnë në shrehje eksceset kinematike. Si shembull që do të përshkruante bukur ekscesin kinematik është filmi "Ichi the Killer" (Vrasësi Ichi) i Takashi Miike (2001). Në shumë prej skenave të orkestruara në këtë film, motivimi zbehet dhe vie në pah ekscesi kinematik. Përderisa filmi përmban skena të dhunës dhe brutalitetit, objektet dhe simbolet të treguara gjatë skenave, zbulojnë eksceset duke i zbehur motivimet. Kjo shihet mirë në skenën kur njërit nga personazhet i prehet koka në dysh, në një kuadër të përmbledhur, por i stërzgjatur, që shpjegon mungesën e motivacionit dhe rrëfimit. Po ashtu, një tjetër skenë e cila do të ilustronte shumë mirë nocionin e ekscesit kinematik në këtë film është kuadri i një personazhi të vrarë, të shtrirë në dysheme, ku vetëm koka e masakruar dhe njëri krah, përndryshe të prerë në mënyrë brutale, notojnë në gjakun mbi dysheme. Pa harruar, ky film është edhe një shembull i para-kinemasë, pasiqë në shumë skena stili tradicional kinematik është i dobësuar, por jo tërësisht i shkatërruar.
Filmat pornografik, poashtu, përmbajnë një sasi të madhe të ekscesit kinematik, të cilët Linda Williams i quan "ekscese seksuale". Këta filma sjellin në skenë brutalitet të madh drejt karakterit të femrës. Megjithatë, përkundër dhunës dhe brutalitetit, sipas teorisë së Linda Williams, sjellin kënaqësi tek disa shikues. Linda Williams këtë e argumenton kësisoji: "Në teorinë e feminizmit, statusi i ekscesit ka qenë i ndarë në dysh në shumicën e mjeteve të analizës. Kategoritë e fetishizmit, voajerizmit, sadizmit dhe mazohizmit janë dukshëm të përfshira, në mënyrë që të përshkruajnë kënaqësinë tek shikuesit e këtyre filmave, e që sipas definicionit janë perversitete."
Megjithatë, stili dhe ekscesi kinematik nuk të dukshëm për secilin shikues. Kjo mëvaret nga këndi prej të cilit shikohet, do të thotë, mëvaret nga prapavija kulturore dhe njohuritë që shikuesit kanë nga kinemaja. Kristen Thompson dhe Linda Williams japin disa mendime interesante rreth idesë të asaj se si disa shikues janë të trajnuar që të shikojnë filmat ndryshe, “ato forma në ekran duken në atë mënyrë sepse ‘ato gjëra duken ashtu në vërtetë’”. Shikues të tjerë, të trajnuar që të shikojnë filmat si shprehje romantike të artistit, përpiqen që të shikojnë çdo aspekt të secilës skenë si përcjellje e ‘kuptimit’ të vizionit personal, sikur “pamja duket e tillë sepse është ashtu sikurse artisti e ka shikuar botën”.
Në përgjithësi, këto analiza të orkestruara të nocionit mbi eksceset kinematike nga Thomson, Linda Williams dhe Sconce, ngacmojnë  mendimet, njohuritë tona më tej që të kuptojmë filmat në një nivel tjetër. Ato vlerësojnë dhe ilustrojnë proceset e zhvilluara të stilit të cilat formojnë vizionin tonë mbi atë se si të lexojmë filmat e zhanreve dhe rrëfimeve të ndryshme, dhe se si elementet estetike brenda një filmi mund të na ndihmojnë, ose jo, që të përceptojmë kuptimin përmes një objekti ose simboli të përdorur në film.


[1] ARBNORE LUMI  jeton në Kanadë. Studimet për Produksion Filmik dhe Televziv i ka mbaruar në Centennial College, School of Communications, Media and Design në Toronto të Kanadasë. Më pas studimet për analizën dhe teorinë e filmit I ka mbaruar në York University, Fine Arts: Film, Cinema and Media të Toronto-s.
[2] Thomas Schats, Film Genre and The Genre Film, Greenfield, Osborn, et al Robson: 22.
[3] Frederick Wardell - Filmography by Genre, II.
[4] Pye, Douglas,The Western (Genre and Movies)”, Në Film Genre Reader III. Barry Keith Grant, ed. Austin: University of Texas Press, 203-218.
[5] Rick Altman, “A Semantic/Syntactic Approach to Film Genre”, Cinema Journal 23, no. 3 (Spring 1984). 6—18. Rep. in Film Genre Reader II.
[6] Thompson, Kristin, "The Concept of Cinematic Excess", Film Theory and Criticism: Introductory Readings. 5th ed. Ed. Leo Braudy and Marshall Cohen. New York: Oxford University Press, 1999.
[7] Linda Williams, “Film Bodies: Gender, Genre, and ExcessFilm Quarterly, 1991 - Univ California Press
[8] Sconce, J. (1995) “Trashing the Academy: Taste, Excess, and the Emerging Politics of Cinematic Style. Screen 36, 4.
[9] Thompson, Kristin, "The Concept of Cinematic Excess", Film Theory and Criticism: Introductory Readings. 5th ed. Ed. Leo Braudy and Marshall Cohen. New York: Oxford University Press, 1999, f. 551.

PROF. ASSOC. LEDRI KURTI : “At Gjergj Fishta – prijësi intelektual


image Prof. Assoc. Ledri KURTI
i dëbuar, i ndaluar, por madhërisht i pashmangshëm për themelet e kombit , gjuhës dhe kulturës shqipe.





     “Nieri des, po, kalbet e harrohet; Fjala rrnon e kërthnestë në verigë sado të gjatë te motevet”
    Shumëkush tashmë e ka pohuar se Fishta kishte lindur poet, sikurse Fishta vetë pohonte për poetët e vërtetë “ Poeta Nascitur!”. Por Fishta kishte edhe një mision të marrë përsipër me përgjegjësinë e dinjitetit, zhgunin e misionarit françeskan.  
Në koshiencë dhe subkoshiencë për Fishtën, nga Poeti dhe Frati françeskan fjala ishte e Para! Fjala ishte thelbi, ishte kodi, ishte misioni, ishte pasuria. Kështu në Fishtën ishin takuar e shkrirë dy  lloje eksperiencash të transmetimit të fjalës, ndaj fjala tek ai, merrte forcën e fjalës së profetit në shërbim të kombit dhe shpirtit të njerëzve
 Zëri i duhur për të shkundur kllapinë ireale e varfëruese, u bë  zëri i tij epik, më saktë, gjuha në thellësinë e përmasave të origjinalitetit fishtjan, por dhe mendimi i guximshëm në “ Hyllin e Dritës”, që shoqëroi gjithë jetëgjatësinë e krijimit të kësaj poeme.
Fishta nxori nga thellësitë e fshehura pa zë, në shkëlqim të diellit,  ndjenjat e popullit të sfrustruar dhe të paorientuar, ktheu besimin në vete dhe mëshoi në domosdoshmërinë e gjuhës, jo aq epike si qëllim, sa origjinale si thelb, modelin e një Quid Unicumi të rruzullimit gjuhësor dhe letrar.
     Të flasësh, apo të guxosh të hysh në fjalët dhe mendimin e Fishtës shprehur në to, është një barrë vërtetë e rëndë, për të cilat nuk marr guximin të them asnjëherë se dje, sot, apo nesër, s’ka pasur, s’ka, apo s’do të ketë më çfarë të thuhet, ndonëse fjalët e tij janë të qarta, por pesha e tyre është e rëndë, në këtë kontekst dhe nuk shterron.
 Ndërsa për heshtjen ndaj tij…. pas 40-ës…. dhe pas 1990 - ës , mund të thuash shumë shpejt, shumë arsye njëherësh, madje edhe    përsëritura….!   
                                          Fishtës, i njihet merita, e futjes për të parën herë në Shqipëri e mësimit të gjuhës shqipe në Shkollën e Fretënve tė Shkodrës. Fishta ishte  drejtor i kësaj shkolle. Duke qenë në një pozitë të tillë e shndërroi atë, në shkollë të mesme.
Udhëhoqi botimet në një shtypshkronjë, që e kishte sjellë Vetë në Shqipëri. Ngriti  një bibliotekë dhe muzeumin e Parë në Shqipëri.
 Pėrfaqësoi Shqipërinë në Konferencën e Paqes në Paris, në disa konferenca ballkanike si dhe, në shumë veprimtari të tjera ndërkombëtare të zhvilluara në Londėr, Nju-Jork, Pragë, Vatikan etj. Si deputet i Shkodrës, Fishta mori pjesë në Parlamentin e parë Shqiptar.
   Gjergj Fishta u nderua me çmime, tituj e urdhra ndër më të lartat e kohës, nga shteti Austro – Hungarez, Greqia, nga Papa Piu IX, Turqia dhe më 1939, bëhet anëtar i Akademisë Italiane. Gjithashtu është i pari shqiptar i propozuar për çmimin Nobel.
Kultura e tij, qe ndikim i leximeve latine, frënge, italiane, sllave, spanjolle.
              Njeh greqishten, por siç shprehet studiuesi Pal Duka – Gjini, nuk ka ndjerë sigurinë e gjuhëve të mësipërme.
  Shoqëria letrare Bashkimi  themeluar më 1899me kryetar Preng Doçin, Fishtën do ta kishte liderin e saj, sidomos për krijimin e një alfabeti funksional e me kritere shkencore, që do të përhapej në Shqipëri dhe në kolonitë shqiptare kudo në botë.
Po ashtu, Gjergj Fishtës i njihet merita kryesore e njësimit të alfabetit të gjuhës shqipe, qoftë edhe për faktin, se ai kryesoi Komisionin për Hartimin e Alfabetit, të cilin Kongresi i Manastirit, mė 1908, e miratoi si alfabet të vetëm të shqipes.
 Themelon  revistën Hylli i Dritës më 1913 dhe gazetën Posta e Shqypnis. Sic vëren sërish, studiuesi Pal Duka - Gjini, “…po qe se Fishta asht i madh për Lahutë të Malsisë, i madh dhe ma i madh asht për Hyllin e Dritës.
Bashkëpunoi në organe  të ndryshme të kohës. Poet i shquar lirik, epik, satirik i fuqishëm. Botoi mbi 20 vepra ku përmendim: “Anzat e Parnasit”1907, “Mrizi i Zanave” 1913, “Juda Makabe”1920, “Gomari i Babatasit”1923,  “Lahuta e Malcisë”1937. Me vlerë specifike dhe unikale janë  studimet e tij estetike dhe po aq    vlefshme janë studimet e tij  kritike. Vdes më 30 Dhjetor 1940.
Që  pragshekulli XX, të merrte  përsipër një Iliadë, për Shqipërinë do të thoshte të shpallte, jo vetëm vdekjen e një perandorie si ajo osmane, pasi Shqipëria ishte preja e saj e fundme, por mbi të, të shpallte vdekjen edhe të  idesë  së fqinjëve, pse jo edhe të Europës, që “veç për vedi mendon” – do thoshte Fishta.

Kjo mund të arrihej vetëm përmes pohimit me zë të vetes.

Guximi i pohimit të vetes si ekzistencë, si pasuri shpirtërore, kulturë e identitet më vete, është dhe shtysa e parë  për të pohuar modernitetin e  Fishtës, duke parë dhe kuptuar tek ai, guximin për të thyer tabutë e frikës, që sollën kohët e humbura kronologjike shqiptare e mbi të gjitha, për të shpallur moshumbjen e tyre të mëtejshme. Akrepat e  kohës  tashmë duhej të fillonin lëvizjen.    
         Të shpallje vdekjen e një ideje dhe  të pohoje kapërcimin e periudhës së shkatërrimit, do të thoshte t’i pretendoje zërit tënd të dilte nga Kaosi me fillin  e Arianës në duar.
Në anën tjetër, Fishta, përmes epikës së tij, ngriti për herë të parë, mbi këtë gjuhë, konceptin e një kombi modern: sic do të shprehet studiuesi Metthey Curtis: 
Njegosh dhe Fishta janë krijues që ndërthurën traditën orale epike, lëvizjet letrare europiane dhe talentin e tyre individual epik, për t’i krijuar një koncept të ri komunitetit të tyre si një komb modern”.
Koha konkrete lëvizte në gjakun e Fishtës, me tensionet, ankthet impulset, neutralizimet, ballafaqimet, oshilacionet dhe parashikimet e mundshme që duheshin bërë, drejt arritjes   qëllimit final: Kombit, me gjuhë, kulturë, dinjitet, legjitimim!    
            
Në personalitetin e Fishtës, si poet i lindur dhe frat françeskan, përfshihen dy eksperienca, arti dhe e shenjta. Secila prej tyre në vetvete, fjala si art dhe fjala si mision fetar, bartin në vetvete, simbiozën simbolike dhe metaforike me botën.
            Poeti nuk vesh petkun e dogmave, nuk shfaqet mbinatyror, por me thjeshtësinë e besimtarit të Shën Françeskut, prezanton artin e vet me thelb shqiptar, me një imagjinatë sfiduese në tërë arealin e letërsisë së shkruar shqipe.
Fishta vetë, një perlë të krijimtarisë së tij, ia kushton arketipit femëror, të shprehur në  “Jerina, Mbretnesha e Luleve”, si simbolikë e kohës së re dhe qytetërimit shqiptar, si një model në letërsinë shqipe, krahas  atij Fishtë, që do të krijonte këngën epike, si model i arketipit mashkullor, si simbol i traditës më të mirë shqiptare, dëshmimit të një civilizimi të hershëm dhe një historie.
Megjithë zhgunin që mbante mbi supe, merr përsipër të krijojë një vepër kushtuar modelit femëror, e me këtë, përpiqet të provojë, se shqiptarët meritojnë të jetojnë si popull më vete, pse janë të zotë dhe kanë kulturë e bukuri shpirtërore në këngët e kushtuara femrës, çka do të ishte një tjetër provë e shkallës së qytetërimit mendor dhe kulturor të tyre.
Faik Konica në përcaktimin e vlerave të njëmendta të letrave shqipe, shenjon pikësëpari në Gjergj Fishtën me veprën Lahutë e Malësisë, duke e quajtur: “... si prijës intelektual’’.
 Kish thënë dikur At Anton Harapi duke iu drejtuar rinisë shqiptare “Çdo ndërtese i vihen themelet në dhe. Edhe në vorr prandej në hijshim, duhet të jemi gurt të njaj binaje, të cilën sot e quejmë Shqipni”.
  E ne ç'ka bëmë, apo çka po bëjmë?  Asgjë tjetër, përpos se po ia heqim themelet vetvetes, apo vazhdojmë të mos  i njohim, “prijësat e intelektit”. Hoqëm ato, të cilët me intuitën e tyre... e kanë parandjerë edhe të vërtetën e kobit....atyre, që edhe varr s'do  të kishin si shpërblim të intelektit dhe vlerës që na lanë.
  E sot, “...kjo bina e quejtun Shqipni “  nuk i ka dhe akoma s’i njeh sa dhe si duhet, këto themele intelekti, as deshi.. apo as do të tillë..., dhe nëse i pranon, e bën pa zë, pse guximi, që të jep dija e llojit fishtjan akoma nuk është....pjesë e themelit te kulturës sonë.
Dhe ndjen përreth, pasoajt e një Ngrehine, pa guximin e arsyes dhe të shpirtit.
Është për të ardhur keq, për askënd tjetër, por për veten, pikërisht për këputjen e hallkave të zinxhirit në emrat e prijësve të intelektit. Duke ngelur me mbetjet e hallkave në qafët tona, duke u rropatur dikush me dëshirë, dikush përsëri pa dëshirë, por me siguri të gjithë të bindur, se kemi bërë sikur ecëm, ndërsa truri, ngeli atje... duke na lënë të varfër, në intelekt, paralelisht edhe në shpirt,  për të nxjerrë gjë në dritë, duke mos mundur të arrijmë në asnjë përfundim, pa iu rikthyer hallkës së këputur.
Aty dhe vetëm aty, tek ato emra, si Fishta, …e të tjerë  të këtij brezi të artë mendimi dhe kulture....do të na duhet të kërkojmë reminishencë, e të bëhemi domosdoshmërisht, nxënës të Sokratit të dikurshëm në shkencën e maieutikës.
T'i vendosim në themel emra të tillë, t'i pranojmë si intelektualë, si prijës e jo për fjalë boshe...., por për argumentet e pavdekshme të vlerave, që lanë.
Nëse nga terri i largësisë kohore që na ndan prej  Fishtës, përtojmë t'i lodhim sytë për t’a parë në sy, e mendjen e kemi aq të shkurtër, sa s'kemi aq forcë të hollohet gjer tek ai,  me fallsitet, pa ditur ku janë vlerat, ç'janë për ne e ç'humbim prej tyre, qeshim e duartrokasim kot dhe ajo "bina  e quejtun Shqipni" realisht, siç është dhe ka për të ngelur një ngrehinë e padenjë kulture.
Më pëlqen të theksoj këtu një vëzhgim të studiuesit Aurel Plasari:" Po t'i krahasojmë njohuritë e Fishtës, me njohuritë e secilit prej nesh, ai mund të na duket si përbindësh
Do t'i shtoja vëzhgimit të tij thjesht vetëm kaq: Të kemi kurajo t'i kuptojmë e pranojmë përmasat tona prej liliputësh mund të jetë e rëndë, por është më e rëndë të mos i njohim dhe të mos i dimë njësitë matëse, me të cilët ne mund të krenohemi!
    Vërtet, të përballesh me mendimin fishtian është e frikshme, megjithatë, është më mirë të tentosh drejt tij, sesa t'i shmangesh dhe të lësh vrragë dyshimesh për arsye të paqena!
Aq më keq, kur bëhet fjalë për mendimin intelektual dhe studiues dhe të pritmet institucionale në kuadrin e projekteve domosdoshmërisht të duhura për Figurën e
Fishtës, për veprën, mendimin dhe gjuhën e tij, të gjitha madhërisht të pashmangshme për themelet, mbi të cilat ne sot jetojmë, Apo për vizionin....,  që do t’i ofrojmë së ardhmes sonë të përbashkët...  si kulturë apo dritë për të parë botën e qytetëruar përmes së vërtetës së pamashtri, siç thoshte Fishta!
Pse fjala  “ ..rysë e then kryeneqësit e rrashtave ma të forta të njerzet...” thotë Fishta i Madh.

                                                                    



Referenca:

[1] Fishta Gjergj, Vlera e Fjalës, në Fishta, Estetikë dhe Kritikë, përg. Nga Persida Asllan, Hylli i Dritës & Shtëpia e Librit Tiranë, 1999, fq.55.
[1] Gjeçaj At Daniel (Gjini Pal Duka), Fishta, Jeta dhe Veprat, Boton Provinca françeskane Shqiptare,  Shtator 1992, fq 24.
[1]Curtis. Matthew C,  Petar II Petrović Njegoš and Gjergj Fishta : composers of national epics /. - Pittsburgh, 2007. - (The Carl Beck papers in Russian and East European studies ; No. 1808)
 ose Curtis c Mattheë,    Petar II Petrović Njegoš and Gjergj, Composers of National Epics” ,http://www.ucis.pitt.edu/crees/AbstCurtis.pdf.
16 Hamiti, Sabri, Konica jam unëOnufri, Elbasan, Shtator, 1984, f. 46.
17 Harapi, Anton, Vlerë shpirtnore., Tiranë,  f. 48.

18 Plasari, Aurel, Parathënie, në Fishta, Estetikë dhe Kritikë, Antologji, përgatitur nga P. Asllani,Hylli i Dritës & Shtëpia e Librit, Tiranë, 1999, f. 45.
[1] Fishta Gjergj, Atala e Chateaubriand-it, në Fishta, Estetikë dhe Kritikë, përg. Nga Persida Asllani, Tiranë, 1999, fq. 156.


ADNAN ABRASHI :PROSTITUCIONI – DUKURI SHQETESUESE NË PËRHAPJE!


image
....po paraqesim disa forma të lejueshme dhe të tolerueshme të biznes-seksit
Shprehur me zhargonin e popullarizuar figurativ -“zanati më i vjetër në botë” - prostitucioni, si një fenomen negativ i etikës kolektive të një shoqërie,  me një ekspansion marramendës , po na shpaloset edhe në realitetin tonë të pasluftës kosovare. Mos është vallë kjo , në mesin e shumë të tjerave, edhe një flijim i yni i paevitueshëm moral, që në emër të lirisë dhe proceseve të pashmangshëm të integrimeve ndërkombëtare, edhe këtë patjetër si risk duhet ta paguajmë sot ne kosovarët?!
Aspak nuk mund të konstatohet se gjatë etapave të ndryshme të emancipimit tonë si popull, fare nuk ka ekzistuar prostitucioni si fenomen, por kurrsesi ajo nuk ka qenë si karakteristikë aq e shprehur, saqë, fenomenologjia e paraqitjes së saj në rritje, të arrij shkallën e  një brenge serioze shoqërore. Fatkeqësisht, kjo e vërtetë e pamohueshme neve si shoqëri po na ndodhë. Viteve të fundit edhe statistikat zyrtare të përhapjes së saj të shpejtuar janë alarmante edhe në Kosovën ton
Që ky të jetë një breng edhe më e madhe dhe më e dhembshme, përveç anës së saj kriminale, tërthorazi na paraqitet edhe si paralajmëruese e një krizë serioze morale që po e kalon shoqëria e jon e re demokratike në dhetëvitshin e fundit të lirisë së saj. 
A nuk mund të merret si shqetësues fakti se sot gjatë ushtrimit të kësaj veprimtarie në Kosovë, si prostitute nuk paraqiten vetëm femra të importuara nga vendet tjera të regjionit, por është numri në rritje progresive i shqiptareve vendase, të cilat, në shumicën e rasteve, për t’u marr me këtë zanat, e kanë edhe bekimin e heshtur të familjarëve të tyre? 
Çka është  prostitucioni dhe si definohet ajo?
Prostitucioni është njëra prej formave të eksploatimit seksual të seksit të kundërt, ku trupi i femrës shndërrohet në send për shit-blerje. Pra, bëhet madh tregu. Me këtë veprim, seriozisht rrezikohet integriteti fizik dhe dinjiteti njerëzor, vlera këto, që sipas standardeve të legjislaturës bashkëkohore normative, konsiderohen si të drejta të pacenueshme individuale të njeriut. 
Praktikisht, prostitucioni është forma përmes së cilës mashkulli, për qëllime të kënaqjes së kërkesave të veta seksuale, në mënyrë komerciale, si dhe duke përdorur metoda tjera të ushtrimit të dhunës, realizon nevojën e qasjes së vetë në trupin e femrës. Pra, motivi i përmbushjes i kësaj dëshire epshore arrihet: ose përmes detyrimit me dhunë, pagesës me para të shërbimit, apo të dyjave së bashku. 
Femrat si subjekte, pse mos të themi në këtë rast edhe si objekte të prostitucionit, zakonisht janë nga shtresat sociale të kategorive të ulëta shoqërore, gjegjësisht, janë ato viktima, që në rrethin e tyre ku punojnë dhe veprojnë kanë një ndikim më të vogël shoqëror. 
Të gjitha ato që zakonisht përfundojnë si prostitute janë nga shtresat më të vobekta. Shumica nuk kanë shtëpi ose në atë vend kanë qëndrim të përkohshëm dhe tretmanin e refugjates. Ato, pra, janë njëra prej kategorive sociale të gjinisë femërore, të cilat më së shumti diskriminohen në çdo shoqëri. 
Edhe pse realisht, shoqëria i urren femrat që merren me prostitucion, ajo në mënyrë indirekte edhe vetë i prodhon ato. Prostitutat , zakonisht janë femra që pak kanë alternativa tjetër që ta ushqejnë, së pari veten, pastaj fëmijët dhe familjen e tyre në përgjithësi. Meqë, papunësia dhe lufta për ekzistencë janë shkaqet më themelor që i shtyjnë shumicën e femrave të merren me këtë profesion, zgjedhja e problemit të papunësisë së shprehur në një shoqëri, patjetër duhet të jetë prioritet i çdo elite politike në pushtet.
Pasi, prostitucioni si dukuri është shumë e përhapur në të gjitha shoqëritë kudo në botë, ajo fatkeqësisht edhe tentohet të konsiderohet si normale. 
Si arritje pa mund deri tek parat, kjo veprimtari është një biznes komercial tejet profitabile. Andaj, qendrat dhe punktet e ndryshme ku ajo ushtrohet legalisht dhe ilegalisht, zakonisht kontrollohen nga “bossët” dhe “makrotë” të qarqeve mafioz, të cilët, për të siguruar rregullisht numër të konsiderueshëm të femrave, nuk kursejnë kurrfarë metoda të veprimit: që nga gënjeshtrat dhe mashtrimet, e deri tek ushtrimi direkt i dhunës fizike. Si mënyra më e shprehur e regrutimit të femrave për ushtrimin e veprimtarisë së prostitucionit është premtimi gjoja se për një pasurim të shpejtë dhe një jete më e mirë. 
Dallojmë dy mënyra të nxitjes së femrave për marrje me prostitucion: mënyra e vullnetshme dhe e dhunshme. 
Sikur cekëm më sipër, tanimë na është i njohur mënyra e dhunshme e nxitjes së femrave për tu marr me prostitucioni, ndërsa, tek shkaktarët e vullnetshme, më tepër dominojnë motivet materiale, e shumë më pak ato fiziologjike dhe psikologjike të nevojave të shfrenuara epshore tek femrat. 
Pa marrë parasysh se në çdo shoqëri të organizuar, prostitucioni sanksionohet me ligje të ashpra, nën pretekstin e respektimi të drejtës individuale të vullnetit të lirë, nën një mbikëqyrje më të rreptë institucional, në disa shtete dhe shoqëri, kjo veprimtari lejohet edhe legalisht. 
Në vazhdim, do t’i paraqesim disa forma të lejueshme dhe të tolerueshme të biznes-seksit, në disa shtete të botës, e, që, tolerueshëm dhe heshtur kalojnë pa u përndjekur si krim edhe në Kosovë. 
1. Tregtia seksuale me gra 
Në shtetet e ekonomikisht të zhvilluara, përmes rrugës së letërkëmbimit të ndërsjellët, meshkujt e pasur, arrijnë që t’i blejnë femrat në rrugën legale. Deri para disa viteve, numri mi i madh i femrave përmes letërkëmbimit sigurohej nga Azia dhe Amerika Latine. Kurse, kohën e fundit, ky letërkëmbim dhe marrëveshje, bëhet me femrat nga ish shtetet socialiste të Evropës lindore. Në këto raste, mënyra e vënies së kontaktit të ndërsjellët, më tepër arrihet përmes shpalljeve të publikuara nëpër revista të ndryshme, ndërsa me përhapjen e rrjetit digjital të komunikimit global (INTERNETIT), këto kontakte realizohen përmes internetit. Me krijimin e një shtrese që shpejtë po pasurohet, kjo formë e  arritjes me pagesë, apo interes, deri tek “mishi i bardhë”, kohën e fundit ka filluar të shfaqet edhe në Kosovë. 
2. Prostitucioni në shtëpitë legale publike.
Ky lloj i prostitucionit është një formë e ushtrimit legal të kësaj veprimtarie, ku femrat që dëshirojnë të merren me këtë profesion, për këtë “marrëdhënie pune” paraqiten vullnetarisht dhe pa imponim. Kryhet në objekte dhe vende të caktuara që nënshtrohen kontrollit të rreptë institucional. Kjo formë e prostitucionit, është më e shprehur nëpër metropolet e mëdha botërore dhe qendrat e ndryshme të biznesit. Vendi apo objekti ku kryhet kjo veprimtari, mund të jetë si “bordel” klasik, apo lokal turistik hotelier, i cili, përveç ofertës turistike-hoteliere, për mysafirët e vetë që zakonisht vijnë nga vendet tjera, është i kombinuar edhe me këtë shërbim specifik.
3. Prostitucioni ushtarak 
Kjo formë e prostitucionit  është e shprehur në zona të ndryshme të konflikteve ndërkombëtare; më së shumti nëpër ato vende dhe regjione ku janë të përqendruara kontingjentet e mëdha të trupave ushtarake. Bëhet si shërbim me pagesë, për kënaqjen e epsheve ushtarëve të tyre, të cilët, gjatë shërbimit ushtarak, një kohë të gjatë kanë qëndrua jashtë familjeve të tyre. Shpesh nga disa komanda ushtarake të këtyre shteteve, në mënyrë të organizuar sillen grupe të përkohshme të prostitutave që do ta kryejnë këtë shërbim. Me ardhjen dhe stacionimin e trupave ushtarake të NATO-s në Kosovë, kjo formë e prostitucionit te ne është mjaftë e shprehur. Edhe pse jo ende legale, ajo në heshtje tolerohet nga institucionet tona. 
4. Seks-turizmi.
Edhe seks-turizmi, ose përcjellja afariste, i takon njërës prej formave legale dhe të tolerueshme të marrjes me prostitucion. Edhe pse ka por ende nuk është zyrtarizuar në Kosovë, në shumë shtete të zhvilluara të botës, ekzistojnë agjenci të caktuara turistike që ofrojnë përcjellje dhe shoqëri të femrave për afaristët dhe vizitorët e ndryshëm turistik. Këtë lloj të prostitucionit, kohën e fundit, me të madhe po e shfrytëzojnë edhe qarqet shtetërore institucionale, në këtë formë, duke siguruar shoqëri femrash atraktive për miqtë e tyre të huaj politikan dhe diplomat .
Nëse me vëmendje i shikojmë këto forma tolerante apo të lejueshme të prostitucionit në shoqëritë e përparuara dhe moderne, do të vërejmë se të njëjtat, si në mënyra legale dhe gjysmë-legale, me të madhe janë prezentë edhe në Kosovë?!
Dhe për fund, t’i kthehemi edhe një herë asaj pyetje shqetësuese nga fillimi, e cila, si duket, edhe më tej do të mbetet pa përgjigje adekuate: Vallë, a është kjo edhe një risk tjetër tejet i dhembshme që duhet ta paguajmë ne kosovarët për këtë liri dhe modernizim të pashmangshëm të shoqërisë tonë si vazhdimësi?!

Beqir Sina :Duhet të ndahemi me diplomatët ish-agjentë të Sigurimit shtetëror

Në listë sipas "New York Times" janë pothuajse gjysma e ambasadorëve dhe konsujve...

imageBeqir SINA





"Duhet të ndahemi me diplomatët ish-agjentë të Sigurimit shtetëror". Kështu, Kryeministri bullgar Bojko Borisov, komentoi çështjen për numrin e madh të diplomatëve bullgarë ish-agjentë të Sigurimit të Shtetit. Në mbledhjen e Këshillit të Ministrave, Kryeministri bullgar tha se do ta diskutojë këtë çështje me ministrin e Punëve të Jashtme, Nikollaj Mlladenov.

Më shumë se gjysma e diplomatëve të epokës komuniste bullgare, të cilët ushtrojnë edhe sot detyrën e diplomatit në vende të ndryshme të botës, kanë punuar si spiun sekret në shumë vende, ose si agjentë të Policisë Sekrete bullgare-Sigurimit të Shtetit-DS. Ata me një vendim të posaçëm do të gjenden në hetim për veprimtarinë e tyre dhe do të largohen nga puna në Ministrinë e Jashtme. Parlamenti i Bullgarisë, tha Bojko Borisov, "duhet të ndahet me diplomatët ish-agjentë të Sigurimit të Shtetit"

Në listë sipas "New York Times" janë pothuajse gjysma e ambasadorëve dhe konsujve të Bullgarisë, në kryeqytetet e vendeve europiane dhe SHBA e Kanada. Një komision i posaçëm i ngritur për këtë qëllim thotë se, ata në vend të ushtrimit të detyrës së tyre diplomatike, para vitit 1990-kur ra dhe regjimi komunist, dhanë informacion për shërbimet sekrete komuniste para rënies së regjimit në vitin 1990, sipas të dhënave të lëshuara të martën në kryeqytetin Sofje nga Komiteti Mbikqyrës për të dhënat sekrete.

Ministria e Jashtme bullgare bëri hapjen e dosjve të tyre dhe ajo ka publikuar në internet emrat e 192 diplomatëve kryesorë, që ishin aktivë për sigurimin e njohur për punë për të shërbyer për Sigurimin Shtetëror (DS). Në këtë listë janë përfshirë ish-diplomatët e komunizmit dhe ambasadorët e tanishëm të Bullgarisë në vendet e Bashkimit Evropian si Gjermania, Britania, Italia, Spanja dhe Portugalia dhe ata në SHBA dhe Kanada.

Gazeta "New York Times" shkruan se si deri tani "Nuk ka pasur asnjë reagim zyrtar nga Ministria e Jashtme në Sofje për veprimtarinë e tyre", por ata vazhdojnë të kenë statusin e diplomatit të marrë në kohën e komunizmit.

Komisioni i Mbikqyrjes së figurave publike në Bullgari, kishte hetuar 462 ish-ambasadorë dhe të cilët janë diplomatë ose punonjës të shërbimit diplomatik, gazetarë dhe analistë politikë aktual bullgar, ata janë konsuj dhe deputetë, ose punonjës në misionet diplomatike bullgare nëpër vende kyçe, por që kanë qenë për bashkëpunim të mundshëm me shërbimet sekrete komuniste.

"Dyzet e pesë përqind e ambasadorëve dhe konsujve ishin pjesë e strukturave të policisë, që në mënyrë të fshehtë, janë marrë me spiunime dhe jo diplomaci", tha kreu i komisionit, Evtim Kostadinov, për agjencinë gjysmë shtetërore të lajmeve "Focus".

Mirëpo, sipas mediave thuhet se ambasadorë ose diplomatë bullgarë ish-agjentë të Sigurimit të Shtetit, përfshijnë edhe ambasadorët e tanishëm të Bullgarisë në vendin fqinj, Maqedoni, Serbi, Turqi, Greqi dhe Rumani, si dhe përfaqësues të saj në Moskë, Gjenevë, Pekin, Tokio, në Vatikan dhe Kombet e Bashkuara.

Kuotën e informatorëve në shërbimin diplomatik duket se ka qenë shumë më e lartë se në zona të tjera - të tilla si politika dhe media, ku rreth 10 përqind e të të gjithë punonjësve bullgarë shërbyen si agjentë të Sigurimit të Shtetit. Dhe, vetë Presidenti Georgi Parvanov është në mesin e ish-agjentëve të sigurimit, i cili rezulton se ka bashkëpunuar me DS, dhe kjo është konfirmuar zyrtarisht.

SADIE KRYEZIU :Një nismë e re në BE për krimet e komunizmit

Për krimin duhet të vlejnë të njëjtat norma

image Sadie Kryeziu




Kohë më parë në një nga kontaktet e mia të para me mediat shqiptare, ajo që më bëri të përqëndrohesha ishte një debat: “Të lëmë pas të shkuarën”. Kjo nënkuptonte të harronim krimet dhe kriminelët. Kjo shkruhej më saktë nga bij të tillësh, që donin që ‘baballarët e tyre’ të lyer me krime të ‘flinin e preheshin të qetë’. Por pas 14 Dhjetorit të këtij viti duket se ajo që pata lexuar e dëgjuar më parë në këtë debat të ketë marrë nje rrugë tashmë. Janë pikërisht Ministrat e Jashtëm të Lituanisë, Letonisë, Bullgarisë, Hungarisë, Rumanisë dhe Çekisë kanë kërkuar në një letër zyrtare të dërguar më 14 dhjetor komisares evropiane për Çështje të Drejtësisë, Viviane Reding, të dënojë "miratimin publik, mohimin dhe trivializimin e krimeve totalitare." Matthew Newman, zëdhënës i komisares së BE-së thotë: "Ne e marrim shumë seriozisht këtë kërkesë. Krimet e regjimeve totalitare janë pjesë e kujtesës kolektive të Evropës".
Për krimin duhet të vlejnë të njëjtat norma
Letra e vendeve ish-komuniste të BE-së, e ka nismën tek iniciativa e ministrit të Jashtëm lituanez, Audronius Azubalis. Gjashtë ministrat e bazojnë këtë tek mohimi i Holokaustit, i cili është i dënueshëm si në Gjermani ashtu edhe në shumë vende të tjera. "Mohimi i çdo krimi ndërkombëtar duhet t'i nënshtrohet të njëjtave norma, për të shmangur rehabilitimin dhe ringjalljen e ideologjive totalitare", shkruan Azubalis. Ai është i bindur se shqetësimet e shteteve të reja anëtare të BE-së, duhet të merren seriozisht nga Brukseli. Të gjithë i dinë krimet e nacionalsocializmit, por vetëm një pjesë e Evropës është e vetëdijshme për krimet e komunizmit, thotë Azubalis. Një pozicionim i ngjashëm vjen edhe nga ministri i Jashtëm çek, Karel Schëarzenberg. Schëarzenberg është i mendimit se të dy sistemet totalitare duhet të maten me të njëjtin kut. Për të si Hitleri ashtu edhe Stalini kanë qenë vrasës dhe ata që i kanë shërbyer atyre bashkëfajtorë.
Komisioni Evropian në Bruksel angazhohet
Historiani dhe shkrimtari rumun Marius Oprea, ish-president i Institutit Shtetëror për Hetimin e Krimeve Komuniste në Rumani, drejton tani një organizatë joqeveritare me këtë objektiv dhe ka inicuar që në shkurt të 2010, një "Deklaratë të Pragës" për këtë temë: "Ne kërkojmë që krimet komuniste të trajtohen njësoj si Holocaust-i, që do të thotë se krimet nga koha e regjimit komunist duhet të trajtohen para drejtësisë në të njëjtën mënyrë. Veprat e tyre nuk duhet të deklarohen se u ka kaluar koha, me këtë problem konfrontohen të gjithë në ish-vendet komuniste. Ne kërkojmë drejtësinë ligjore, jo vetëm dëmshpërblim moral. Ata që kanë kryer vrasje në emër të komunizmit, duhet të dënohen. Është e papranueshme, që ne të jetojmë bashkë me vrasësit dhe kriminelët. Ata janë kriminelë që kanë kryer vrasje dhe tortura në emër të një ideologjie. Çfarë i dallon ata nga nazistët? Asgjë!" Tani me këtë temë merret Komisioni në Bruksel. Ende nuk dihet nëse do të arrihet të shpallet ndalimi i mohimit të krimeve komuniste. Mattheë Neëman shprehet me kujdes: "Qëkur kemi marrë kërkesën, jemi duke punuar në përpilimin e një raporti që do të përfundojë që këtë vit. Në këtë raport do të përcaktohet, nëse jemi në gjendje të dënojmë njerëz, që mohojnë krimet e regjimeve totalitare."

KOSOVA,GJAKU IM

image Salih ( Hamdi ) Berisha
Nga Rrustem Geci - Dortmund



Salih ( Hamdi ) Berisha i lindur me 1953 në fshatin Kukavicë të Komunës së Prishtinës është njëri ndër mërgimtarët e dalluar të çështjes kombëtare. Salihu që i ri njihet me këngën, letërsinë, me tregimet për luftën, me përrallat dhe legjendat. Shtëpia  ku jetonte Salihu ishte plot  njerëz të fjalës së mençur dhe të pushkës. Gjyshërit e Salihut ishin trima shkuar trimave. Familja e Salihut ishte shpërngulur nga rrethina e Leskovcit në kohën e spastrimeve të mëdha etnike të vitin 1880, kur nga trojet e tyre etnike u shkulën me gjak e dajak nga toka e tyre e gjithmonshme 750  fshatra të Toplicës, apo siç quhet ndryshe, Krahina e Mollë së Kuqe. Gjyshi i Salihut, Bahtir  ( Xhemshit ) Kukavica, ishte një njeri i njohur, një personalitet popullor i Krahinës së Llapit, Gallapit, Karadakut e deri në Shkup. Shtëpia e Bahtir Kukavicës ishte strehë për shumë figura të kryengritësve shqiptar. Në shtëpinë e patriotit Bahtir Kukavica, u debatua dhe u morën vendime të shumta për Lëvizjen e Kaçakëve. Salih Berisha, është nip i Bahtir Kukavicës, Albanolog i diplomuar, këngëtarë i shkëlqyer i këngës popullore dhe të lehtë, dhe patriot me zemër e shpirt. Me temën e lirisë dhe të pavarësisë së vendit thotë Salihu, unë jam njohur që në moshë të vogël. Oda jonë tregon Salihu ishte shkollë e betejave dhe heroizmit. Gjyshi im ishte i ashpër por edhe i afërt. Mendja dhe  kraharori i Gjysh Bahtirit, ishte përplotë ngjarje dhe tregime lufte. Gjyshi im njihte shumë luftëtarë të këngëve që këndoheshin aso kohe nëpër oda tona. Kënga tregon Salihu më shtyri të shkoj tek Letersia, tek gjaku i këngëve të mia. Me të diplomuar në fakultetin e Gjuhës dhe Letërsisë Shqipe unë fillova punën në arsim, në edukimin e brezit të ri. Përvoja ime në arsim ishte edhe një shtytje më shumë për t´u radhitur me Lëvizjen studentore të kohës. Kënga dhe interpretimi që u bëja këngëve më njohu e më bëri miq me shumë njerëz. Në vitin 1968 isha nxënës i klasës së parë në Shkollën e Mesme Teknike në Prishtinë. Me datë 28 Nëntor të vitit 1968 unë isha pjesëmarrës i drejtpërdrejt në demonstratat e 68-tës, dhe kam brohoritur zëshëm, bashkë me demonstrues të tjerë kërkesat; Duam Flamurin! Duam Univerzitet! Duam Republikë! Ajo moshë për mua ishte moshë e artë. UDB- ja na ndiqte, por ne nuk jepeshim, nuk e tregonim njëri-tjetrin. Në vitin 1968 – 1971 kam qenë anëtar i SHKA “Bajram Curri” të Prishtinës. Në Shoqërinë Kulturo Artistike “Bajram Curri” unë s´isha vetëm anëtar, por instrumentistë dhe këngëtar. Në ”BajramCurr unë fitova përvojë të madhe. Por, nga “Bajram Curri” unë kalova në SHKA “Ramiz Sadiku” të Universitetit të Prishtinës. Në SHKA “ Ramiz Sadiku” kushtet ishin më të mira dhe isha në mesin e shokëve të mi. Aty fillimisht fillova punën instrumentistë, këngëtar dhe udhëheqës i seksionit të grupit folklorik. Këtë punë unë e fillova në vitin 1973 deri  në vitin 1993. Në atë kohë të vlimeve të mëdha me SHKA-an “Ramiz Sadiku” të Univerzitetit të Prishtinës, ne kemi dhënë programe të shumta brenda dhe jashtë Kosovës.Kujtimet nga ajo periudhë 20 vjeçare janë kujtime të një kohe të art kulturo-artistike. Në vitin 1981 me këngëtarin e madh, Qamilin e Vogël,  formuam ansamblin e “Qamilit...” të cilin e kam udhëhequr deri në vitin 1991, pra deri sa ishte gjallë .Me këtë ansambël ne kemi inçizuar 14 kaseta dhe 2 pllaka të mëdha gramafoni dhe një videokasetë. Në programet e ish RTP-së, jo njëherë por disa herë kam marr pjesë edhe unë. Me pushtuesin serb jam përballur në moshë  të re, sepse, ne vepronim nën pushtim. Unë nuk kam qenë nga ata arsimtarë që i ha “petullat” e pushtuesit, por, nxënësve të mi ua  bëja të qartë të vërtetën për Kosovën. Jo një herë, por disa herë kam debatuar me nxënës, se lufta s´guxon të pushojë, ne duhet t´i shumëzomë këngët e rrugës, dhe të shumëzojmë thirrjen për “Kosovën Republikë”. Nxënësit e mi e kanë ditur se lufta për liri kushton, me arrestime, me dënime, me shumë vite burg. Mirëpo, popullin e pushtuar dhe me burgje. Popullin e ngritur për liri nuk ka makinë vrasëse që mund ta ndalë. Në vitet e 90-ta, bashkë me studentët, minatorët, dhe popullin liridashës të Kosovës, Unë  dhe nxënësit e mi kemi marr pjesë ne përmbysëm ikonave të komunizmit, sit ë Rrahman  Morinës, Azem Vllasit, Ali Shukriut dhe titistëve të tjerë, të përgjakur deri në gju me gjak shqiptari. Administrimit të robërimit të Kosovës nuk i ka shërbyer një njeri, por ishte një pushtet i tërë me tërë mekanizmat e ndjekjes dhe të dhunës. Nxënësve unë u spjegoja se historia e Partisë Komuniste të Jugosllavisë, nuk ishte histori e shqiptarëve, por histori e pushtimit dhe e Aneksimit të Kosovës. Nxënësit tanë, kudo në Kosovë e kishin të qartë betejën e tyre për t´u çliruar. Historinë që ta shkruan pushtuesi nuk është histori. Paliria jonë tregon Salih Berisha ishte dëshmia më e mire për të vazhduar rrugën tonë drejt fitores së Lirisë dhe Pavarësisë. Lufta që s´ndalon herët a vonë sjell fitoren, dhe ashtu ndodhi, Kosova ditë e për ditë po bëhet  më e bukur, më joshëse, sepse, liria mbetet shëndeti i së bukurës. Salih Berisha, edhe para luftës edhe gjatë luftës, kontribuoi shumë në Pavarësimin e Kosovës. Salih ( Hamdi ) Berisha diplomoi në Albanalogji në temën “ Këngët e Kaçakëve në mes të dy luftave botërore në Kosovë” tek profesor Doktor Shefqet Pllana, me sukses të shkëlqyshëm. Po e japim këtë informacion se në atë periudhë po edhe më herët temat me gjak të fort kombëtar kontrolloheshin dhe nuk lejoheshin t´´ u jepeshin studetëve. Intervista me Salih ( Hamdi ) Berishën  ishte e ngohtë dhe me interes. U kujtoj se Salih Berisha  edhe sot është aktiv në komunitetin shqiptar në mëgrim. Salihu nuk resht së punuari. Alfabeti i lirisë më thotë Salihu është më i gjerë se kaq, mirëpo, ne duhet të punojmë më shumë, për të kryer misionin e Rilindjes Kombëtare, ndryshe koha është e pamëshirshme, ikën. Prandaj, do pijmë nga një kafe e mëpastaj do të  vazhdojmë  bisedën. Kundërthëniet dhe të kundërtat në kraharorin tim janë këtu në veten time. Më  kot  përpiqem  të  iki  nga  malli ,  të dal prej tij ,të arratisem: por, asnjë togfjalësh s´më ndihmon, që të dal prej këtu, të iki. Në këtë jetë të pasosur, mallit s´ia  shoh dot fundin, ai vazhdon nëpër kujtesën time, nëpër ishujt më   të pashkelur,  për të pushtuar hapësirën time shpirtërore. Në peizazhin  e  kuqërremtë të ëndrrave, e urrej terrin e frikshëm, terrin me duhma gjaku, terrin që i zë pusinë jetës. Kosova, s´ është vetëm drama  ime , por  dramë  e  Europës, dramë e gjithë botës, drama e interesave të gjeo strategjive. Në librin  e Historisë  njerëzore, Kosova  do të hyj si një vend me rëndësi planetare. Lufta e Kosovës ishte luftë e  pashmangshme, e pa evitueshme, e domosdoshme. Pushtuesi  ynë, Serbia  na   detyroi  t´i rrokim  armët , dhe  të krijojmë  UÇK-në , Ushtrinë   tonë  Çlirimtare , të ardhmen  tonë , pa   të   cilën  asnjë   l i r i   në  Kosovë  nuk  rron, as nuk mbahet. Kosova është gjaku im, pa këtë gjak unë nuk kam as identitet as s´ jam askushi. Kosova  në  antikë quhej , Dardani , në mesjetë, Vilajet, ndërsa në ish Jugosllavi Element Konstituiv i  Federatës  Jugosllave. Kjo  është çertifikata  e  shkurtër  e Kosovës nëpër  shekuj . Plotë  histori   është   Kosova ,  plot lufta brenda saj, plot beteja. Lufta e UÇK-së  dhe  e  NATOS e detyruan Serbinë të kapitulloj. Por , gjatë  tërheqjes së saj   ajo  prapa   la  shumë  varre , dhe  krime  të  papara. Shteti   i  gjenocidistëve  Serb  Kosovën   e   gjakosi  si  asnjë herë më parë. Shumësia  e  krimeve serbe mbi shqiptarët  habiti  evropën  dhe  botën . Masakrat  serbe  mbi kufomat   e  shqiptarve  të  vrarë  ishin   fashiste dhe  të përtejme.  Dehja  e  zezë  serbe  tregoi se mizëria  dhe  urrejtja  serbe mbi shqiptarët ishte përtej urrejtjes. Memorandumi  serbian ishte  bërësi  i  tragjedisë së Kosovës, ai memorandum luftënxitës dhe gjenocidistë kurrë nuk u dënua nga Akademitë e Evropës. Gjenocidi serb në Bosne dhe gjenocidi serb në Kosovë kundër popullates  së gjithmonshme shqiptare  mbetet shembulli më i  pashembullt në Historinë më të re të Ballkanit.   

RAMIZ LUSHAJ:AZEM HAJDARI, SHEMBELLIM FRYMEZIMI E ...

...PERNGJASUES ME GJERGJ ELEZ ALINE

image Ramiz LUSHAJ



                                                                                                                 
   

  Në fëmijërinë e rininë e tij të hershme, në dije e karakter, u formua edhe me Eposin e Kreshnikëve, me legjendat e Mujit e të Halilit dhe atë të Gjergj Elez Alisë, që në  traditën etno-historike të Malësisë së Gjakovës janë aq shumë të brumuara, të prekshme e të ndjeshme  saqë të duken të besueshme e frymëzuese, kur të tregojnë  me pasion e emocion se ku shtrihen Lugjet e Verdha, Lugu i Zanave, Varri i Omerit etj., kur të  thonë se mbledhësit e folklorit shqiptar Kangen e Gjergj Elez Alisë e kanë gjetë në këto vise dhe  legjendat e percjellin betejen e tij me Bajlozin e Zi bash aty ku bashkohet Drini me Valbonen, aty ku, sipas nje europiani te shekullit te kaluar, njerzit flasin me Perendite e Eskilit , etj.
          Vet emni Azem, si shpjegim, vjen nga gjuha arabe, që domethanë “Kollos”,përndryshe merr edhe kuptimin “Kreshnik”. Kjo duket diçka si e dhanë hyjnore nga lart ose (para)ndjenjat prindërore ishin ato që e pagëzuan kështu, pasi vetë jeta e tij ishte e tillë.
         Në memorien e kohës ka mbetur i tillë: si kollos, si kreshnik modern.  Veçanarisht në vitin 1990 në përmbysjen e komunizmit;  në vitin 1997 në përballje me rebelimin e armatosur komunist;  në vitin 1998 në priten e Milotit (14 shkurt 1998) etj. dhe së fundit, më 12 shtator 1998, kur në pushkatimin e tij politik, (sipas publikimeve të shumta), morën pjesë 125 vetë; nga këta 25 veta me uniforma policie, dy prej tyre, megjithëse të  deklaruar e dënuar për vrasje, (madje kishin bërë vrasje edhe brenda policisë katër muaj më parë), qëllimisht ishin veshur e graduar, për të marrë pjesë në këtë vrasje politike e tragjike.                                                                           
             Duket sikur te Azem Hajdari shembëllehet një frymëzim përngjasues me Gjergj Elez Alinë, jo veç për faktin se lideri historik i shqiptarëve, Prof. Dr. Sali Berisha, e cilëson si “legjenda e demokracisë shqiptare”, por edhe për disa përkime rastësore:
           Nëse te Gjergj Elez Alia flitet për “Bajlozin e Zi”, Azem Hajdari jo rrallë e përdorte shprehjen “Bajlozi i Kuq”, me të cilin u ndesh triumfalisht në ditët e Dhjetorit ’90 si lider i Lëvizjes Studentore.
          Nëse Gjergj Elez Alia lëngonte nandë vjet në shtrat me nandë plagë në trup e ia behi si kreshnik në duel me “Bajlozin e Zi”, Azem Hajdari luftoi nandë vjet kalendarike (1990-1998) kundër “Bajlozit të Kuq”, me plagë në trup edhe nëpër prita e atentate si ato në plagosjen në Parlament (18 shtator 1997) e në ekzekutimin e tij politik para selisë së PD-së (12 shtator 1998), biles, siç thuhet në mënyrë simbolike  në disa vargje poetike, ndrroi jetë  me “90 plagë në trup”.
             Ndonëse kurrë nuk e ka ndie askush, astenjiherë, ta krahasojë veten me Gjergj Elez Alinë, tashti, kur nuk e kemi mes nesh fizikisht, mund t’i themi botërisht:  “Azem,
Ti  je një Gjergj Elez Alia i kohëve moderne“.
              E s’ka se si të jetë ndryshe.

Web faqja “Zemra shqiptare.net” është një blog antishqiptar

Web faqja “Zemra shqiptare.net” është një blog antishqiptar që editohet nga njëfarë ekstremisti dhe terroristi antishqiptar nga Shkodra, m...