2012-06-06

LETËR NGA KUMANOVA


  Shkruan:Prof. Sabri Zeqiri-Kumanovë



Foto e Profilit




From: sabri.zeqiri@live.com
To: floribruqi@live.com

Date: Tue, 5 Jun 2012 16:43:21 +0200


                      
E nderuara redaksi e gazetës “Shqip “

            Ju dëshiroj punë të mbarë në punën e kësaj gazete , por do t’u sugjeroja që në faqen e kulturës të shkruani diçka më shumë sa i takon kulturës sonë letrare . 

Le të jetë ky një fillim i mbarë dhe në shërbim të lexuesve shkollarë e pikërisht të maturantëve të të gjitha profileve që të nxitni ata që dinë të shkruajnë mirë  të japin kontributin e tyre në shërbim të maturantëve që sivjet do të përballen me dhënien e provimit nga matura shtetërore. 


Sigurisht që do t’i motivojë lexuesit ndonjë tregim i bukur nga autorët tanë apo të huaj, ndonjë punim në formë eseje , kritike letrare,reportazhi,analize etj.

            Besoj se kështu do të shtohet pasioni i të lexuarit që  dita –ditës po bie, sepse lexuesi nuk po e lexon gazetën, por po e shikon për të joshur vetëm syrin  me fotot që shohin në gazetat tona të përditshme.
Meqë,titulli i gazetës thotë shumë , le të dëshmojë edhe brendia e saj.

Unë po ua dërgoj një punim që të nxisë të tjerët që dinë të shkruajnë më mirë për të nxitur lexuesit që të lexojnë më shumë .

P.S.
Nëse e botoni le të mbet anonim. Ju faleminderit!                                                                                               analizë romanit “I huaji” të Albert  Kamysë

                  Nga kritika e kohës konsiderohet si romani më i mirë francez i shekullit XX.
Në këtë vepër Kamy përshkruan botën absurde, shoqërinë njerëzore të udhëhequr nga ligje që kanë vetëm pamje humane dhe aspak logjike . Shoqërisë i nevojiten bindje, vlera,që të bëhet e mundshme jeta në bashkësi. Nëse dikush nuk i respekton këto vlera ai nuk konsiderohet njeri dhe duhet të ekzekutohet,sepse bëhet i rrezikshëm . Mërsoi nuk i respekton të njëjtat vlera që i respekton shoqëria:atij i pëlqejnë plazhi, deti, dielli, trupi i Marisë(dashnores së tij) dhe asgjë tjetër.E do edhe nënën , por jo edhe aq dhe nuk kupton pse është dashur të tronditet nga vdekja e saj. Shoqëria nuk e dënon me vdekje për shkak të vrasjes që ka bërë , por për shkak se ai nuk gënjen fare dhe e thotë të vërtetën haptas[1].

Pra, ky hero i veprës(që është një bashkim i fjalëve-meurs+soleil:je meurs:unë vdes+soleil:diell;që gjatë shqiptimit del në formën e shkurtuar –Mër+so=d.m.th.vdes nga dielli[2] .   

Mërsoi i preokupuar vetëm për të jetuar , ashtu si di e me aq sa mundet , qysh në fjalinë e parë të romanit zihet në grackën e vdekjes. I vdes e ëma, për çka nuk qan; vret një arab, për çka nuk pendohet; dënohet me vdekje , për çka nuk mbrohet. Gjykatësit e vetë salla(të pranishmit në aktin e gjykimit) duan para së gjithash të kuptojnë se cili na është ky Mërso , se ç’na paska ky në shpirt, se pse ky nuk paska derdhur lot në varrimin  e së ëmës, etj.[3]

Mërsoi çudit shumëkend me qëndrimin e tij në gjyq: të gjithë e akuzojnë e ai nuk mbrohet! Ai e di që nuk shpëton dot , ndaj hesht? Ose nuk e di se do ta dënojnë me vdekje për një arab, ndaj hesht? Ose nuk e imagjinon dot vdekjen pa qenë i dënuar me vdekje, ndaj hesht? Ose nuk është mësuar të shtiret, e prandaj hesht? Apo e ndien veten fajtor e megjithëse do t’ia presin kokën, ai prapë hesht?[4] Po sikur, skenës së fundit me priftin, gjyqi të përsëritej e atij(Mërsoit) t’i jepej mundësia për t’u shfajësuar sadopak , si do të sillej në këtë rast?—A do të ilustronte sërish me sjelljen e vet se dy anët e ekuacionit absurd janë njëlloj të vlefshme, si jeta ashtu edhe vdekja ?-A do të mund të thoshte ai prapë: “ Aq  më bën “ apo “ Për mua njëlloj është”?

Ata dinë : (thoshte Mërsoi) ata , e bashkë me ta shoqëria, le ta mbajnë në ndërgjegje fajin e dënimit me vdekje.(Kamy mendonte se dënimi me vdekje duhej hequr- ide e shprehur edhe  në esenë “Mendime për gijotinën “ se dënimi me vdekje nuk është asgjë tjetër përpos hakmarrje !) 

Qysh në fjalinë e parë të romanit, kur merr vesh se e ëma ka vdekur , ai nuk i jep më rëndësi të ëmës që shkoi (vdiq), por i kushton vëmendje vetëm vdekjes që i shfaqet si vdekje e së ëmës; kur vdekja futet nën dhe bashkë me trupin e së ëmës , ai nuk u kushton më rëndësi as njërës e as tjetrës dhe është gati të shohë një film me aktorin komik Fernandel e të flejë me të dashurën e vet Marinë .Më vonë ai i del në mbrojtje fqinjit të vet, Rajmondit, në një ngatërresë me dy arabë. Rajmondi ka revole me vete (ai është një njeri jo i ndershëm dhe merret me punë të këqija) e ndihet trim,por Mërsoi ia merr armën duke e qortuar se burrat nuk qëllojnë mbi njerëz të pambrojtur: “ Mbërtheje si burrat dhe ma jep mua revolverin Po të ndërhyjë tjetri    apo po nxori thikën,do të shtie...Kur Rajmondi më dha revolverin, dielli vezulloi mbi të (kupto-armën)”[5]  

Po atë ditë, duke shëtitur i vetëm  nëpër plazhin e përzhitur nga dielli, Mërsoi rastësisht takon njërin prej arapëve që ishte zënë me Rajmondin.---“Sapo më pa(thotë Mërsoi-shënimi im),ai(e ka fjalën për arabin, i cili pas disa sekondave do të bëhet viktimë e tij)u ngrit dhe futi dorën në xhep. Unë , natyrisht, shtrëngova revolverin e Rajmondit në xhaketë”...Sytë m’u verbuan...U tendosa i tëri dhe shtrëngova dorën mbi revolver .Këmbëza u bind, preka trupin e lëmuar të qytës dhe pikërisht aty,në zhurmën e thatë e shurdhuese, filloi gjithçka. Shkunda djersën dhe diellin. E kuptova se e kisha prishur ekuilibrin e ditës, qetësinë e jashtëzakonshme të plazhit ku kisha qenë i lumtur. Atëherë qëllova dhe katër herë të tjera mbi një trup të palëvizshëm ku plumbat humbisnin pa u parë. Ishin si katër trokitje të shkurtra mbi portën fatkeqësisë.”[6] 

Gjykatësit e dënojnë me vdekje, sepse ky njeri ka zemër krimineli për shkak se nuk kishte derdhur asnjë pikë loti për nënën e vdekur etj .Gjithashtu, mund të themi se Mërsoi ishte i huaj për mjedisin arab në të cilin jeton :ai ka kryer një krim racor dhe për të pajtuar mërinë (inatin ) e arabëve gjyqi e dënon me vdekje. I revoltuar ndaj keqkuptimeve absurde, Mërsoit nuk i mbetet tjetër veç të urojë që “Ditën e ekzekutimit tim të kishte  sa më shumë njerëz dhe të më prisnin me britma e urrejtje”.[7]      
    
Dhe për fund, historia e Mërsoit tregon se njeriu duhet të jetë përgjegjës për veprimet e tij ,qofshin këto naive e të pafajshme, si dhe për pasojat që këto sjellin. Sepse, jeta nuk është synim në vetvete:rëndësi ka  çfarë jete bëjmë e për ç’qëllim e harxhojmë atë.[8]

Për Kamynë  “ I huaji “kishte vlerë të veçantë, mbasi me të u afirmua si shkrimtar i vërtetë. Romani “ I huaji “ shpreh në mënyrë më besnike gjithë begatinë e universit letrar kamyzian dhe ndikoi  në tërë gjysmën e dytë të shek.(XX )letrar francez, duke i dhënë impuls lindjes së letërsisë së Absurdit të viteve 50-60-të duke u bërë pararendës i Romanit të Ri të viteve 60-70-të, e duke ndikuar tek romancierët neoklasikë të viteve 80-90-të. I mirënjohur nga lexuesit,studiuesit e shkollarët e mbarë vendeve ,” I huaji” ka hyrë tashmë në fondin e letërsisë klasike të përbotshme.[9]

                       
frFrom: sabri zeqiri sabri.zeqiri63@gmail.comto: gazeta.shqip@hotmail.com
date: Mon, Apr 21, 2008 at 3:28 PMsubject: Nga Sabri Zeqiri-Kumanovë mailed-by: gmail.com
P.S. Ky shktim nuk u botua kurrë,bile as përgjigje nuk mora për mosbotimin e saj


[1] Po aty, faqe 10” Absurdi në veprat e Kamysë “-Sanije Bajraktari.(marrë nga revista “Fjala “,Prishtinë ,1986
3.Ardian Marashi,monografi:”Albert Kamy-njeriu,Mendimtati,Artisti,Shtëpia Botuese “Albas”Tiranë ,2004,fq.94
[3] Po aty-fq.95. A.Marashi
[4] Po aty,fq,95, A.Marashi...
[5] Alber Kamy,”I huaji”,Sh.B.”Fan Noli”Tiranë,fq.66
[6] Po aty, fq.68-69-70
[7] Po aty fq.137 (I HUAJI)
[8] Gjuha shqipe dhe letërsia 4(për gjimnazet e reformuara),Botime shkollore,Albas, Tetovë,2005
[9] Po aty, fq.344                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Vdiç shkrimtari dhe avokati i njohur dardan Zeqir Berdynaj (1934-2025)

Zeqir A. Berdynaj, u lind më 6 qershor 1934, në Firzë, ish katundi i Ri i komunës së Pejës.  Shkollën fillore dhe të mesmen e kreu në vendli...