Rasim Bebo
Katedra
e muzikologjisë së Bonit, (Gjermania Perëndimore) studentёve të Fakultetit të
muzikologjisë para se të merrnin dipllomën duhej të zbulonin se cili popull i
ka kënduar këngët kështjellare. Për këtë eksplorim duhet të shkonin në Europën
Jugore dhe në Ballkan. Në maj të vitit 1955, vinë nga Greqia dhe trokasin në
piken kufitare në Kakavie. Shteti i mirë priti dhe u vuri dy muzikantë për
shoqërimin e tyre, Ramadan Sokolin dhe Pjetër Gaçin. Grupimi i rreth 40 studenteve
me profesorë të muzikës, të gjuhës dhe inxhinjerë të aparaturave të inçizimit. Mesuesi Çam Neim Dalipi, kur u
informua për qëllimin e grupuit i shoqëroi për në vend banimet e çamëve, në Ujë
të Ftohët në Vlorë, në Babicë , në Fier, Rogozhinë, Durrës dhe Tiranë. Kudo ku
shkuan dëgjuan këngë solo dhe polifonike me mosha dhe gjini të ndryshme, maj –
gusht 1955. Mbas një pune sistematike inçizuese dhe komunikuese me Bonin,
vendosën se ky popull i ka kënduar këngët kështjellare.
Mbas
pesë vjetëve, në fillim të vitit 1960, në Bibliotekën Kombëtare ishin ekspozuar
dy volume në gjuhën gjermane me titull: “Die
Albanische kultur mit Chamische gesenge” “Kultura Shqiptare me këngët çame”. Por këto dy librat ishin tej rezervimit dhe
futur në bodrum dhe nuk i nxorrën jashtë. Në fillim te vitit 1990 më ranë në
dorë të dy volumet. Botova një artikull te gazeta “Vatra çame” dhe një artikul më vonë e botoi
Ramadan Sokoli. Në mos gabohem prapë keto dy vepra kanë zënë bodrumin. Kjo
është një temë tjetër, vetëm për një prezantim.
Përhapja
dhe fama që morrën këngët kwshtjellare nga Ballkani në Europë, mbi 400 kalorës
luftëtarë çamë të udhwhequr nga çami Merkur Bua Shpata. Ata kanë qëndruar në
kështjellat e Europës për më se 60 vjet (1496-1560), si kapedanë të tjerë me
luftëtarë kalorës, në kohë të ndryshme. Si në kështjellat e Spanjës, Francës,
Gjermanis, Venedikut dhe Vatikanit të Papës etj. Në këto Kështjella kanë
kënduar, vajtuar dhe valltuar me këngë dhe valle Çame, kanë mbrojtur në luftëra
me besnikëri dhe trimwri si luftëtarw këta kalorsa mercenarw.
Në
historinë Eurpiane Merkur Bua njihej si një nga luftëtarët më të famshëm, i cili
morri gradën “gjeneral” të
kavalerisë franceze të mbretit Ludovik XII. Madje në dokumentat Venedikase, ai
cilësohej “Magnifico conte Mercuri Bua” apo “Dominus
Mercurio Bua”. Nga të parët kronist të vjetër është italiani Marini
Sanudo, i cili përshkruan prestigjin e këtij luftëtari. “Një këngëtar i asaj
kohe i kushton një poemë, ku e quan “Pasardhës
i Pirros” “Kapedan” dhe e njëson
me “Akil Ajaden dhe Aleksandrin e Madh”. (A. Kola “Arvanitasit”, f.241).
Bëmat
dhe personaliteti i tij fillonë të çfaqen: si udhëheqës i madh i forcave
kalorsiake dhe si një nga trimat mercenarë, që nuk i bënte përshtypje që
kalonte nga një vend në tjetrin. Në vitin 1496, ai u ndesh me fiorentinasit, të
cilët kishin sulmuar dhe marrë Pizen. Merkuri, sëbashku me luftëtarët
shqiptarë prej 400 kaloresish, në
aleancë me venecianët, goditen fiorentinasit dhe del fitimtar mbi ta, në fushën
e Akropolit. Një tjetër betejë, që shtoi edhe më tej intetresin ndaj këtij personaliteti
ushtarak, ishte beteja që u zhvillua në vitin 1497 kundër mbretit Karli i
VIII-të Francës në Lombardi. Edhe në këtë betejë, Merkur Bua, me trimat e tij
Çamë, tregoi një aftësi të shkëlqyer strategjike.
Në
vitin 1498 në Francë vdes mbreti Karl i VIII-të dhe në fron ngjitet Ludoviku i
XII. Ky përgatiti focat dhe risulmon dhe pushton Milanon. Merkur Bua, i
ngarkuar për të goditur forcat pushtuese, ndeshet me të dhe i thyen francezët dhe largohen nga qyteti. Me pas Merkur Bua
çliron Pavian, Bicevanon, Navarën nga forcat franceze.
Në vitin 1502 mbreti Ludovik i XII u bë sundimtari
Lombardisë dhe lidhi aleancë me markezin e Mantovës. Forcat e bashkuara të
kësaj aleance, këtë vit, u ndeshën me spanjollët, përkrah kësaj aleance u
bashkua edhe Merkur Bua me 400 kalorësit e tij, i shtirë nga miqësia që kishte
me markezin e Matovës, me gjithse pak kohë më parë ishte ndeshur me
francezët. Veprimet luftarake të Merkur
Buas në fushën e luftimeve e befasuan dhe e mahnitwn mbretin e Francës. Entuziazmuar
nga fitoria që i dhuroi ky aleat në betejë kundra spanjollëve, monarku francez
i dha titullin e kontit dhe gradën e gjeneralit, gjithashtu ai u bë komandanti
i kavalerisë franceze që përbëhej nga 6000 kalorës.
Mbreti
i Frances, mbas ndeshjeve dhe fitoreve të bujshme mbi spanjollët, e ftoi Merkur
Buan në Paris. Për nder të tij, ai organizoi një pritje madhështore ku mbas
fjalimeve të zjarrta kushtuar bëmave të këtij heroi, e mbushi atë me dhurata të
shumta...
Në
vitin 1506, shkon për të ndihmuar Papën e Romës në luftë kundër Venedikut që i
kishte pushtuar Bolonjën. Nw betejën që u zhvillua në afërsi të qyteti të
Bolonjës, Merkur Bua doli fitimtar. Papa në shënjë mirënjohje për këtë nder kaq
të madh që i bëri Bua, i dhuroi një brez të artë dhe 1000 flori dhe e bekoi me
dorën e tij.
Në
territoret italiane të Gjenovës ngritën krye për të larguar trupat pushtuese
franceze. Ludoviku i XII niset bashkë me njësitë e shqiptarëve të Merkur Buas.
Sipas kronikave ushtarake të kohës thuhet që, luftëtarët e Merkurit asgjësuan
në fush betejë rreth 2000 ushtarë, plagosen 1000 të tjerë dhe zuri rob 500, të
cilët i dërgoi në kampin e francezëve, ku i priste vetë mbreti Ludovik.
Kapedani shqiptar u prit me entuziazem të madh nga mbreti... Prapë luftë, prapë
fitore në kështjellën e Gjenovës. Ludoviku i XII-të e emëroi komandant të qytetit të Gjenovës Merkur Buan...
Është
e njohur historikisht se në vitin 1509,
një numur princash dhe mbretërish europianë e italianë lidhën një aleancë
ushtarake kundër Republikës Veneciane. Nën këtë aleancë përfshiheshin: forcat gjermane të perandorit Maksimilian,
ato franceze të mbretit Ludovik XII-të, të Papa Julit të III-të e tj. Këta
synonin dobësimin dhe nënshtrimin e kësaj fuqie të madhe detare.Goditjen e parë
e dhanë forcat franceze me 500 kalorësit e Merkur Buas. Në ndeshjen me forcat e
Merkurit në afërsi të lumit Ada, forcat veneciane u thyen keq dhe u tërhoqën në
panik. Figura e Merkur Buas si strateg mori famë në tërë Europën. Perandori i
gjermanisë Maksimilian, eftoi Merkur Buan me kalorësit e tij për të nënshtruar
kundërshtarët e tij të rrezikshëm. Mbasi mësoi nga Perandori objeksionet
ushtarake, Merkuri u nis për në Flandër, për t’u ndeshur me kalorësin Karlo Edmond,
i cili kishte pushtuar dukatin e Geltherit. Merkur Bua mundi të thyej
kundërshtarët dhe kthehet fitimtarë. Mbas kësaj zhvilloi betejën e dytë në
Dukatin e Bavarisë kundër kontit Baladino si pushtues i kësaj ane, Bua
triumfoi. Maksimiliani i befasuar dhe i entuziazmuar së tepërmi për këto dy
fitore njëra pas tjetrës të Mark Buas, organizoi një pritje dhe ceremoni
madhështore i dha tituj, dhurata, pare (1000 flori), i veshi me dorën e tij
pelerinën e qindisur me ar, i fali feude, e shpalli gjeneral të parë. (Dodona,
bot 2008, f.120).
Merkur
Bua në momente emocionale takohet me gjeneralin venecian Bartolemeo Albiano,
rikujtojnë të kaluarën e tyre, Atdheun, gjakun e përbashkët dhe në përfundim,
Merkur Bua bie dakord të kthehet në shërbim të venecianëve përsëri.
Lajmi
i rikthimit të Buas me njësitë e tij në shërbim të venecianëve ngjalli gëzim
dhe entuziazëm të papërshkrueshëm. Senati me vendim të veçantë e ftoi atë
zyrtarisht si hero dhe falenderoi njëkohësisht
gjeneralin Albiano “që i riktheu
Republikes një forcë të tyllë si Merkur Bua”.
Merkur
Bua zhvilloi shumë beteja dhe fitore, vdiq në vitin 1560 në qytetin Trevizos. Në
epitafin perkujtimor janw tw gdhendur: “Mercurio Bua comiti e principibus Peleponnesi
Equtium ducteri qui gallisin arragonezos dimicantibs saepius lisden e
regnoneapoleos e jectis prostatis pisanis libertate donatis”. Ndërsa memorialin e varrit të tij e punoi për
dy vjet skulptori i njohur Antonio Lombardi.
Kur
luftëtarët e tij çam nuk ishin mbi kuaj kalorës, ata qëndronin në kështjella
duke kënduar këngë vajtimi kështjellare dhe duke valltuar vallen çame.
Në
radhët e njerëzve të shpatës mund të renditen një numur i madh luftëtarësh dhe
personalitetesh bashkëkohës të Merkur Buas, të më parshëm apo të më vonshëm.
Po
renditim ngjarje të besnikërise,të trimërisë të valles dhe të vajtimit, të
flijimit burrëror pa nënshtrim ndaj armikut duke preferuar vdekjen pa mëdyshje
se sa skllavërimin. Ketu është burimi i këngëve kështjellare.
Komandanti
çam nga Konispoli Haxhi Mehmet Dalani me 800 kalorwsit e tij, luftoi për
çlirimin e Kretës, në betejën me turqit, në maj të vitit 1828. Në përpjekje
para kështjellës, vritet komandanti
legjendar Haxhi Dalani, luftëtarët e tij mohuan ftesën për dorëzim e
falje. Luftuan duke këduar këngët kështjellare dhe hidhnin vallen e fundit konispolate
të Osman Takes. Për këtë betejë shkrimtari grek Niko Kazanzaqi shkruan romanin
historik “Ja vdekje ja liri”.
Studjuesi
angles Henri Holland i cili vizitoi vendin tonë në kohën e Ali Pashë Tepelenës shkruan:
“Në një darkë në kështjellën e Artës qëndronin në dhomë, na tërhoqi vëmëndjen
tingujt që vinin nga dhoma tjetër e kështjellës. Brenda në të gjetëm rreth
12-13 luftëtarë shqiptarë. Nje luftëtar na qerasi me verë me kafe dhe me nargjile duhani.
Mbas
pak filloi përsëri muzika! Dy luftëtarë çamë filluan të këndonin këngë
popullore në gjuhën e tyre të shoqëruar nga një violine, një fyell dhe një def.
Këngët e tyre ishin të natyrës së luftës! Shpesh dy zëra të këngëtarëve
zbuteshin dhe nga variante të veçante bashkoheshin në një linjë të vetme,
harmonike dhe muzikore, me tone herë të shtruara dhe herë të egërsuara...duke i
dhënë tone ashpërsie dhe frike, muzikës.
Më
pas luftëtarët u ngriten dhe filluan një valle shqiptare (çame) e cila ishte më
shumë ekspresive. Ajo u ekzekutua nga një valltar i vetëm, ndërsa defi dhe
fyelli shoqëronin lëvizjet e tij. Valltari hidhte pas flokët e tij të gjatë që
turfullonin, mbyllte sytë dhe pa ndalur për dhjetë minuta rresht ai mori tërë
pozicionet dinamike dhe të pa imagjinueshme që mund të shohë njeriu. Shpesh
kthente fytyrën e tij në njërën anë në profil, pastaj binte në gjunjë për pak
sekonda, rrutullohej fluturimthi, pastaj kryqëzonte duart me forcë rreth kokës
se tij. (I. Koçollari, “Arvanitët”, f. 199).
Dora
D’Istria thotë: “Gratë marshuan mbi Zallongun, fshat i vendosur në një farë
largësie nga rruga e Sulit për në Loru (në Çamëri), duke parë që mbrojtësit e
tyre vonuan dhe rreziku u afrua, u mblodhën rreth 60 vetë mbi një shkëmb të
rëpire, që zotëronte një humnerë në fund të së cilës një përua coptohej nën
shkëmbinj të e thepisur. Shumica ishin nëna dhe vajza të reja. Vendimi nuk
zgjati shumë! Pasi i puthwn për të
fundit herë fëmijtë e tyre, Ato u zunë për dore dhe, duke kënduar nje himn
vajtues, u hodhen pa asnjë mëdyshje në humnerë, ku gjetën vdekjen... më e ëmbël
se skllaveria. (“Rinia”, f. 43).
At
Fishta shkruan:“Oso Kuka me 40 djelm të zgjedhun , “veshë e mathë e m’ armë
shterngue – thue se krushq po duen me shkue”, rreshtohen më nji lundër në grykë
të Bunës dhe nisen për Vraninë... Në
darkë, ku marrin pjesë heronjt e Vraninës. Oso Kukës i lidhet buka. Han sa me
thanë, lan dueret, del m’anesh e pështetet bri votrës. Duhani ia lehtson
mendimet. Hieja e dekës, qi n’anderr i u gja se i dha zjarr barutit te xhebehanes,
s’i hiqet mendsh...
“Ah
kadale, Nikollë, t’ vraftë Zoti! / Pse ktu i thonë Oso baroti: / Se s’ ke pa
shqiptar me sy, / Se djegë vehten edhe ty!” / Edhe zjarrë i dha barotit, /
Aman, falë i kjofshim Zotit, / Kur ka dhanun zjarrë barotit, / Se ç’ a dridhë
Vranina e shkretë! / Se ç’ a hjedhe kulla perpjetë! / Se edhe L’qeni ç’ ka
gjimue / M’ kala t’ Shkoders tuj ushtue! / Qepra, tjeglla, gur e trena: / Hi e
tym e flake shkndija, / ‘Shi mje m’ Viri i hodh duhija ... Kjani, kjani oj
Zana, kjani / N’ato maje, ku ju hani, / N’ ato kroje, ku ju pini, / N’ ato
hije, ku ju rrini, / N’ato valle, ku vallzoni, / Kjani e lott mos i pushoni, /
Perse tash, ehu! n’ ata curra / Kan me mbete, ehu! njata burra, / Me aq kujdes
qi i kini rritun, / N’ armë e n’ luftë
qi i patët vaditun: / Qi edhe vete i kini msue / Me msy anmikun pa u
frigue...”, (“Lahuta...”, bot. 1997, f. 24, 67, 88.)
Kështjella
e Rongut, është nga e djathta e rrugës që kalon nga Preveza për në Janinë, ne
kilometrin 32 lartësohet një kodër e bukur në këmbët e së cilës rrjedh lumi i
Luri. Epishkopi kreshnik T’imzot Josifi,
më 10 prill 1826 në pushtimin e Mesollongjit prej turqëve, duke parë rrezikun
prej tyre shumë familje vine në kështjellë për t’u siguruar, shumica ishin gra
dhe fëmije. Mbas luftimeve të përgjakshme me mbrojtёsit e kështjellës, që u
flijuan. Turqit u futën në kështjelle dhe filluan masakrën kundra familjarëve
dhe përmbysjen e çdo gjwje. Atëhere Imzot Josifi vendosi më mirë i vdekur duke
kënduar sesa të presish vdekjen nga hanxhari turkut dhe kështu i vuri zjarrin
depos së municjonit dhe e hodhi në erë me gjithë pushtuesit turq. (Albert
Kotini, “Çamwria denoncon”, f. 135).
Vallja
e Osman Takës, këcehej dhe këndohej në çdo kështjellë. Është një valle tradicionale
çame, me të gjithë elementët çame. Kërcehet me shumë elegancë. Ajo ështw valle
epike, por mbrenda këtij epizmi ka një lirizëm, ka një lirshmëri i tërë trupi kërcen në organikë me shpirtin e
atij që e kërcen vallen, por edhe me ata që i u bien veglave muzikore.
Osmani
arriti të bëhej një nga krerët e rëndësishëm në kryengritjen anti osmane. U kap
dhe u burgos në burgun e Janinës, ku dhe dënohet me varje. Para se ta varnin ai
shprehu dëshirën e tij të fundit: një orkestër, e cila të luante vallen çame.
Osman Taka nisi të kërcejë para valiut të Janinës dhe bashkëshortes së tij.
Vallen e kërceu shumë bukur. Falë bukurisë trupore, shkathësisë, dhe
zhdërvjelltësisë, bëri që vajza e valiut
gati të rrëzohej nga dritarja. Dokumetat arkivore të Janinës bëjnë të ditur, me
kërkesën e të shoqes së Valiut, Osmanit i falet jeta. Valltari i përkryer Taip
Madani thotë: Në Festivalin Folklorik në Girokastër në vitit 1973, ai ka marre
çmimin “Laureat i Festivalit”.
Zonja
Nexhmije Zaimi, Gazetaria e parë shqiptare në “CNN” dhe “Zërin e Amerikës” “Mbretëresha
e pa kurorëzuar e shqiptarëve”: “Kur
përfunduam intrvistën, në Jordanimbreti, mbreti Hussein më tha se do të më përcillte
deri te hyrja e pallatit mbretëror, madje vuri në dukje se kishte rezervuar një
suprizë për mua, ndërsa zbrisnim shkallët e pallati, në të dy anët e tyre na
nderonin me qëndrim gatitu 60 roje të gjatë të veshur me uniformë ceremoniale.
Diku më tha se mund të komunikoja me ta. “Anglisht” i thashë “Jo shqip”, -më tha ai, duke ndalur para tyre.
“Shqip?!” “Po, po shqip”, -më tha ai.
Këmbënguli mbreti Hussein. “Si ka mundësi”? -e pyeta unë e habitur. “Këta të gjithë janë
shqiptarë”, sqaroi ai surprizën që kishte vendosur të më bënte në ndarje e
sipër. Kur i thashë se pse kishte zgjedhur pikërisht shqiptarët për t’i bërë
roje, Mbreti Hussein shpjegoi se ata janë besnikë dhe trima.
Kjo
është fryma e përhapjes në pellgun e Mesdheut dhe në Europë te shpërdarë në për
kështjella të djemëve Çamë si mercenarë, që kanë kënduar këngë vajtimi dhe nuk
janë dorëzuar kundërshtarit, duke pritur vdekjen me këngë kështjellare. Kështu
që grupi i muzikologjisë gjermane i
gjeti te pasardhësit e tyre çame në Shqipëri, që trashëgonin bres pas brezi
këngët kështjellare. Ata i vunë vulën e një studimi shkencor, që këto këngë i ka
kënduar populli çam i Vilajetit të Janinës shqiptare.
Addison Çikago, janar 2013.